Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties
Submitter: wesvampire

Nintendo heeft firmware 4.0 voor de Wii U vrijgegeven. Na installatie van de firmware is het mogelijk om Wii-games via het beeldscherm van de Wii U GamePad weer te geven. De game moet dan wel bediend worden met een Wii Remote.

Na installatie van firmware 4.0.0 U kan bij het spelen van Wii-games gekozen worden om het beeld naar de tv en GamePad of enkel naar de tv te sturen, maakt Nintendo bekend. Het afspelen van Wii-games via het scherm van de GamePad is nieuw. Er is wel een beperking aan het spelen via het scherm van de GamePad; de games kunnen wel bekeken, maar niet bediend worden met de GamePad. Spelers moeten een Wii Remote gebruiken om de game te spelen. Verder kunnen spelers bij het spelen van Wii-games genieten van Dolby Pro Logic II Surround Sound.

Verder kan de Wii U nu overweg met usb-toetsenborden, zodat het makkelijker is om tekst in te voeren. Ook de internetbrowser van de console is verbeterd. Die kan nu pdf-bestanden weergeven en inloggegevens van websites onthouden. Tot slot kunnen spelers na de update chatten via een headset die op de GamePad is aangesloten. Ook dat was tot nu toe onmogelijk.

Wii U White

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Voor iedereen die roept dat ze de de besturing op de Gamepad moeten emuleren:

Dat is nog niet zo 1, 2, 3 voor elkaar. Je moet begrijpen dat de de gamepad nu alleen als screenmirror wordt gebruikt. Verder draait de WiiU in Wii modus, inclusief het oude Wii OS met zelfs nog de oude bugs/hack mogelijkheden tot op zekere hoogfte. Dit betekent dat bepaalde functionaliteit niet werkt of niet eens benaderbaar is. De vraag is dan ook of de gebruikte hardware in de gamepad überhaupt uitgelezen kan worden in Wii modus. Het is gewoon een leuke handige optie, een bonus, een extra. Niet zeuren dat het er in zit, gewoon blij mee zijn dat je iets krijgt i.p.v. niets.
Dus is het nu de bedoeling dat je de sensorbalk onder je wiiU gamepad legt (welke zelf in de houder staat, neem ik aan) en dan op je gamepad gaat zitten richten?

Lijkt me een typisch gevalletje van "omdat het kan"

Begrijp me niet verkeerd, groot Nintendo fan hier. Je kan me echter niet wijsmaken dat veel mensen dit gaan gebruiken

[Reactie gewijzigd door Gutanoth op 1 oktober 2013 10:35]

De gamepad heeft zelf een mini-"sensorbar" ingebouwd aan de bovenkant (in het rondige zwarte deel rondom de camera), dus dat is niet nodig :)
Oh dat is nieuw voor me! Dit was dus een update die ze altijd al uit hadden willen brengen? Of wordt deze manier van spelen ook al bij andere games (wiiu games) gebruikt ?
CoD Black Ops 2 is een game waarbij je de gamepad als scherm en sensorbar kunt gebruiken (en besturen met de Wii Remote).

Edit: en Pikmin 3 ondersteunt dit ook.

[Reactie gewijzigd door RayNbow op 1 oktober 2013 10:58]

Pikmin 3 werkt met Motion+ en heeft in principe geen sensorbar nodig ;)
Klopt niet.

Als je in Pikmin er voor kiest om op de gamepad te spelen zie je de sensorbalk ook aanschieten. Als je bijvoorbeeld met je smartphone de camera op dat apparaat richt kun je in het scherm van de smartphone de lichtpuntjes in de balk zien. ;)
Nou ja, indien je een Motion+ remote gebruikt is het niet nodig ;)
Ook dan is het nodig, Motion+ heeft alsnog de IR balk nodig.
Niet altijd :p

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 2 oktober 2013 14:58]

Voordat je doorgaat, verdiep je er even in.... IR is ALTIJD nodig, soms alleen om hem te caliberen, maar bij ieder spel heb je de IR balkt nodig om te beginnen.
niet elke wii-game gebruikt het richt-mechanisme.... de meeste populaire games sowieso niet. Super smash bros, Mario-games, Mario-kart etcetera. veel richtspellen zijn voor multiplayer, en dat speel je niet in je eentje op de wii gamepad

[Reactie gewijzigd door waah op 1 oktober 2013 10:28]

Ik had het uiteraard over games zoals Skyward Sword en andere motion-plus games. Leek me nogal vreemd tot Xin-eVil vertelde dat er een balk in de gamepad zit verwerkt.
Ik ben eigenlijk veel meer te spreken over de toevoeging van DPL2 als geluidsoptie dan de rest, als ik eerlijk ben. Die off-TV play voor Wii-games is leuk, maar het is dan makkelijker als ze (voor die games die dat kunnen, uiteraard) om de controls ook op de gamepad te mappen. Bij iets als Xenoblade kan dat makkelijk, dat kon je altijd al met de CC spelen.
DPL2 is echter wel fijn - dat was toch wel een gemis als je Wii games via de WiiU speelt.
DLP2 is gewoon een matrix-codering op het stereo signaal. Je had dus altijd al DLP2 als je Wii games via de WiiU speelde.
Niet als je de WiiU standaard via HDMI aansluit en dan 5.1 kanaals LPCM inschakelt - de enige manier tot nog toe om surround-geluid uit je WiiU te krijgen. DPL2 werkt dan niet omdat de WiiU gewoon een 5.1 signaal blijft uitsturen. Je receiver ziet dus dat alle kanalen actief zijn en schakelt niet over naar 2.0 wat je voor DPL2 nodig hebt.
En dan nog werd DPL2 door de Wii alleen toegepast als je dat in de Wii system settings activeerde, en die instelling bestaat op de WiiU niet meer. De enige games die je op de WiiU dan nog met DPL2 kon spelen, waren games die zélf de keuze bieden tussen stereo en DPL2, in plaats van de Wii setting over te nemen. Resident Evil 4 is de enige die ik ken, die dat deed. Je moest dan alsnog je WiiU op stereo zetten, trouwens, want het eerstgenoemde probleem bleef van kracht.

Ik vraag me nu alleen af of ze in Wii-mode standaard alle kanalen uitschakelen behalve L+R, of dat nu intern DPL2 omgezet wordt in 5.1 LPCM. Ik vermoed het eerste, maar dat kan ik dan vanavond mooi proberen.
Ik vind de keuze van Nitendo om Wii-games te spelen op de Wii U onbegrijpelijk laat. Dat had meteen vanaf het begin backwards compatible moeten zijn. Nu is de volgende fout dat men wel spellen van de Wii op de gamepad kan zien, maar niet spelen :?. Die logica ontgaat me enigszins op de vroege ochtend. Als ik dan alsnog een extra controller nodig heb, waarom zou ik het dan op een kleiner scherm spelen?

Ik ben een Nitendo fan en wacht met smart op de nieuwe Smash en andere, veelbelovende spellen... maar soms maakt Nitendo echt blunders op managementniveau, want anders konden dit soort berichten echt niet komen. Je voegt extra content toe, met beperkingen :'( . Voeg dan extra content toe die zulke beperkingen niet heeft of rol het uit wanneer het geheel af is. Dit is slechts half werk.
Wii spellen spelen op de Wii U was al langer mogelijk, ze hebben nu echte de mogelijkheid gegeven om ze op de losse gamepad te spelen.
Tja, niet dus. Je kunt het spel laten zien op de gamepad, maar je moet het nog steeds besturen met de Wii-remote... Vandaar dat ik me ook afvraag wat ervan het toegevoegde nut is.
Tja, alle Wii spellen zijn gericht op de controls die de Wii had, die kun je met de GamePad niet allemaal gebruken.

Je moet het meer zien dat je de GamePad als TV gebruikt in plaats van controller. Als je graag je Wii spel wil spelen terwijl de TV bezet is kan dat dus nu, dat is het nut ervan.

EDIT: Natuurlijk is een mogelijke volgende stap dat de GamePad als Classic controller of GameCube controller gebruikt kan worden, maar dat betekent naar mijn mening niet dat dit nu een halve functionaliteit is.

[Reactie gewijzigd door Preau op 1 oktober 2013 11:20]

De Wii U pad is in principe het zelfde als een gamecube controller of een classic controller.
Nintendo staat niet toe dat de Wii U pad zo gebruikt wordt, maar je had de gamepad best kunnen gebruiken om iets als smash brothers of Mario Kart te spelen.

Zie je het nu al voor je dat je met je Wii U zit, je Wii U pad ergens neerzet of legt.
Je controllers erbij haalt die in de buurt van de Wii U moeten zijn.
Vervolgens de classic controller ook weer aansluit op je Wii mote.

Weet je wat zo grappig is, je heb ondertussen drie controllers (de gamepad, wii-mote en classic controller) moeten gebruiken om je game te spelen.
Behalve dat je een mario kart of smash brothers bijvoorbeeld had kunnen spelen op alleen je Wii U pad, zit je met een hele opstelling om iets wat simpel had moeten zijn te kunnen spelen.

Nintendo heeft de mogelijkheid om dit soort dingen zo eenvoudig mogelijk te maken, maar het is ze nog niet gelukt om het te bereiken.

BTW, ik vind me Wii U wel leuk, maar wat meer Coop, multiplayer spellen zou ik wel wat meer waarderen dan deze oplossing.
Ik heb geen Wii U, maar ik vind het heel grappig dat Nintendo er ook deze keer voor heeft gekozen om de console volledig backwards compatible te maken. En dat hebben ze nu nog verder uitgebreid met deze update. Had niet gehoeven, maar ze doen het toch maar mooi. En dat je daarbij de originele controllers nodig hebt, ach ja dat is nou eenmaal zo. Ik heb mijn GameCube controller ook nodig als ik GameCube spelletjes op de Wii speel.
Je moet het meer zien dat je de GamePad als TV gebruikt in plaats van controller. Als je graag je Wii spel wil spelen terwijl de TV bezet is kan dat dus nu, dat is het nut ervan.
Voor de meeste mensen hier op tweakers is volgens mij een nutteloze toevoeging. Maar voor de gezinnen is deze oplossing geniaal! Papa en mama kunnen gewoon tv kijken en de kinders kunnen gamen op hun eigen kleine schermpje.
Wat natuurlijk wel zo is, is dat de meeste gezinnen een tweede tv hebben welke ook vaak als game-tv dienst doet. Dit is dan alleen handig wanneer de speler in dezelfde ruimte wil blijven als de rest, die van de TV gebruik maken.
EDIT: Natuurlijk is een mogelijke volgende stap dat de GamePad als Classic controller of GameCube controller gebruikt kan worden, maar dat betekent naar mijn mening niet dat dit nu een halve functionaliteit is.
Ik snap nu alleen ff niet waar ze dit niet tegelijkertijd hebben gedaan? Is het dan zo moeilijk de knoppen te mappen voor de Wii?
Met spelen bedoelde ik uiteraard het gebruiken als scherm, het punt van mijn reactie was dat het al langer mogelijk was om wii games gewoon op de wiiU te spelen
Mooi en nu nog eens extra spellen. Ik heb de Wii U staan en Mario was super eindelijk in HD maar het aanbod is zeer maar dan ook zeer beperkt. Ze waren dan wel een jaar eerder dan de next gen consoles ze hebben hier niet echt gebruik van gemaakt.
Als je graag goede spellen wilt, Wonderful 101 is een fantastisch spel. Zelda Windmaker HD komt er ook aan, Pikmen 3 is er... Er zijn voldoende spellen (wel voornamelijk door Nitendo's studies dat geef ik toe), Watchdogs komt eraan en de nieuwe Assassins Creed voor als dat je ding is. Er komen wel spellen, vooral Bayonetta 2, maar je het komt met mondjesmaat.

Ik vind bijvoorbeeld Batman Gotham City toch wel echt mooier op de Wii U dan op de PS3 of Xbox... Daarnaast hebben ze het extra scherm van de controller goed gebruikt door er de map op te zitten, wat eigenlijk het beste is met zo'n extra scherm. Bij de downloadbare spellen zie je soms toch echt wel pareltjes zitten die gebruik maken van de extra processorkracht.
Ja en als je de ps4 en XO met een high end pc vergelijk staan ze ook nergens qua performance al voor ze uit zijn. Appels en Peren... Ik vind xbox en ps er weer niet uit zien vegeleken met me pc...

Koop en speel gewoon op wat jezelf het beste leukste lijkt. Gaat toch om je eigen plezier?

Ik zelf blijf zweren bij de combi nintendo console voor de nintendo games + pc voor de echte high end graphics. Hier heb ik zelf het meeste plezier van.

In ieder geval mooi dat ze nu toch dpl2 erin hebben weten te krijgen. Zou nog mooier zijn als ze netflx app dolby D+ kunnen laten doordsuren naar de versterker dan hoef ik ook geen windows 8 pc meer aan te sluiten op me verserker ;)

Zelda Wind walker HD komt ook deze week dus komen weer wat Wii U uurtjes aan :)
Als je een iets ruimer budget hebt zoals ik kan je gewoon gaan voor Wii U voor de Nintendo titels, PC voor de high end graphics en PS3 voor de exclusives. Xbox360 heeft voor mij dan weer geen enkele waarde, maar dat is persoonlijk.
De droogte lijkt voorbij. Er zijn al een paar goede games uit, ook in de eShop. Verder zitten er een paar grote aan te komen, waaronder multiplatform games als Watch Dogs en Ghosts.
Inderdaad lijkt voorbij te zijn, ik heb de console bij de launch gekocht! 10 maanden wachten is wel bizar :)
Als je z'n fan bent, waarom verdiep je er niet in dan? GamePad heeft zelf sensors zitten. Je hoeft dus geen sensorbalk van de tv te gebruiken. Boven het scherm van de GamePad, ter hoogte van de camera, heb je aan de beide kanten infraledjes voor de Wiimotes.

Het kan dus idd, maar Nintendo bedenkt natuurlijk niet zulke simpele oplossing die jij beschrijft. :)

[Reactie gewijzigd door albert04 op 1 oktober 2013 10:50]

Er is niet zoiets als een sensorbar voor de TV; het zijn twee IR LED's die bepalen wat voor positie je controller is gericht in verhouding tot het scherm, naast natuurlijk de volle gyro/compass/accello suite. De Wii gamepad mist de "pointer" functie, dat kan alleen geemuleerd worden dmv. die drie sensoren, maar je zult dus dan af en toe moeten centreren (Zelda: Skyward Sword gebruikt de gyro etc. voor een cursor, het is wat minder betrouwbaar in een paar gevallen dan de IR LED's die de gamepad dus mist, en het kan ook niet de afstand tot de TV schatten).
Je mist waar het hier over gaat.
Je kunt dus nu Wii (niet WiiU) games spelen op je gamepad ZONDER TV.
De gamepad is dan EN de TV en EN de sensorbar (de 2 IR leds). Die zitten namelijk in de gamepad zelf.

Je gamepad hoefd dus zelf geen IR leds te zien, je hebt alleen wel een WiiMote met eventueel motion plus nodig.
Dat klopt idd.. Ik denk dat Umbrah mij een beetje verkeerd begrijpt. GamePad wordt als het ware gewoon de TV met sensorbalk, als je Wii games offscreen wilt gaat spelen.

Deze IR leds gaan trouwens pas aan als je de Wii software opstart. Dan kun je pas de IR leds in de GamePad gebruiken. De Wiimotes richt je op de GamePad ipv naar de TV.

Wellicht handig in de auto voor als je op vakantie gaat? :+
Lang niet alle spelen vereisen motioncontrols. Het 'domme' zwaaien met de Wiimote is daarmee niet nodig. Feitelijk wordt het spelen op de Gamepad dan hetzelfde als het spreken op een smartphone met een losse controller. Ik zie mezelf wel Xenoblade of The Last Story, vooral als de misses des huizes dr tv/receiver voor iets anders nodig heeft.

Natuurlijk Zelda Skyward Sword of nmm geen optie maar vele andere toptitels zijn denk ik goed te spelen. Nu maar even de standaard opzoeken...
Jammer dat je nog niet de controls van de gamepad kan gebruiken.

-Het lijkt me niet heel erg ingewikkeld om de gamepad in ieder geval een classic controller of gamecube controller te laten emuleren, die knoppen komen vrijwel overeen met de knoppen op de gamepad.
- Ook lijkt het me niet heel moeilijk om basisfuncties van de pointer functie van de wii-motes op het touchscreen te doen. Daarmee kan je dan door de menu's bladeren.
- Andere niet-motion wiimote controls zijn ook wel toe te passen op de gamepad, als ze wat creatief zijn met het mappen van de controls. Misschien zelfs met een layout die per game verschilt.
Ik snap dat je voor spellen die een wiimote nodig hebben je een wiimote moet gebruiken, maar moeten Wii-spellen die geen sensorbar functionaliteit nodig hebben (Virtual Console spellen bijvoorbeeld) wel met de WiiU controller gespeeld worden? Dat lijkt me toch niet zo moeilijk te realiseren?
Toch best een flinke update zo te zien! Vind het echter wel vreemd dat sommige dingen (zoals het typen met het usb toetsenbord en chatten met de headset) voorheen nog niet beschikbaar waren.. Wel goed dat Nintendo dit met een update toch beschikbaar maakt! :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True