Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 158 reacties

Diverse gamers melden ernstige vertraging bij het registreren van muisbewegingen in games na het installeren van Windows 8.1. De problemen lijken beperkt tot games die geen gebruik maken van de Raw Input-api van Microsoft, zoals Deus Ex: Human Revolution.

In het Windows-forum van Reddit buigt Mark Cranness zich over meldingen van diverse gamers dat er na installatie van Windows 8.1 ernstige vertraging kan optreden bij het registreren van muisbewegingen tijdens het spelen van bepaalde games. Cranness is bekend van de MarkC mouse fix, waarmee de versnelling uitgeschakeld kan worden die Windows toepast op muisbewegingen.

Volgens Cranness heeft Windows 8.1 moeite met games die geen gebruik maken van Microsofts Raw Input-api. Games die geen gebruik maken van Raw Input om de beweging van de muis te volgen, proberen doorgaans de positie van de muiscursor op het scherm te volgen en Cranness denkt dat Windows 8.1 daar moeite mee heeft, vooral bij speciale gamemuizen met een hoge dpi-waarde. Hij heeft geen idee waardoor het probleem zich wel in 8.1 voordoet, maar niet in eerdere versies van Windows. De problemen zijn onder andere gesignaleerd in de games Deus Ex: Human Revolution, Metro 2033 en Stalker: Call of Pripyat.

Naast de meldingen over met de desktopversie van Windows 8.1 blijkt Microsoft ook problemen te hebben met de versie voor RT-tablets. Microsoft heeft de Windows 8.1-update voor zijn ARM-tablets afgelopen weekend uit de lucht heeft gehaald, nadat bleek dat installatie van de update de Boot Configuration Data-file van de tablet corrumpeerde. Ook maken gebruikers melding van wazige lettertypes op schermen met een hoge resolutie. Er zijn al wel workarounds voor dit probleem beschikbaar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (158)

Ik had hier ook last van in een aantal games.
In css hielp het vinkje "use raw input" idd om het op te lossen.

Ik zit ernstig te overwegen om terug te gaan naar windows 8 zonder deze update. voor de start knop hoef je het niet te doen. en eigenlijk vond ik windows 8 beter omdat het niet als compromis voelde. Of je het met de beslissing eens bent, een start knop die geen start menu opent is onzin...

Maar kun je windows 8.1 gewoon deinstalleren of moet je je pc dan opnieuw met 8 installeren.

Net even iets meer over gelezen. Het lijkt erop dat microsoft ervoor gekozen heeft om "overbodige" muis update te filteren. Dit heeft dus als gevolg dat een hoop van de informatie van de muis weggegooid wordt.
In windows zie je dat de "stappen" groter zijn geworden bij snellere bewegingen van de muis. In games levert het grotere problemen op voor games die naar windows luisteren voor mouse inputs.

Mensen met een muis met hogere DPI en polling rate merken het verschil beter omdat er meer data weggegooid wordt.

Al met al een onbegrijpelijke beslissing van microsoft. Ik heb namelijk nog nooit gemerkt dat een overschot aan mouse inputs een probleem voor een systeem is geworden. Waarom nu met de hedendaagse techniek input data weggooien.

[Reactie gewijzigd door CILLER op 21 oktober 2013 18:02]

Heb je een bron voor deze details? Ik ben er zeer in geinteresseerd. Ik zat zelf namelijk ook onmiddellijk te denken aan een soortgelijke oorzaak vanwege stroombesparing (gezien de focus van W8 op mobiele apparaten), maar alle forum posts gaan specifiek over games en raw mouse input.

Ik merkte echter minuten na het updaten naar Windows 8.1 dat mijn muis stroperiger en/of stotteriger reageert in bijvoorbeeld browsers. Probeer je muis maar eens cirkelvorming te bewegen op de witte ruimte naast deze tekst (zou prima moeten gaan) en daarna over de witte ruimte en de tekst zelf (gaat bij mij niet prima). Het is geen groot probleem buiten games, maar absoluut irritant en voor mij onmiddellijk merkbaar.

Het maakt hierin niet uit of de laatste versies van IE, Chrome of Firefox gebruikt worden, en de voorgestelde workarounds evenals sleutelen aan de power settings van Windows 8.1 geeft geen effect.
http://www.escapistmagazi...problems-with-gaming-mice is een prima link incl sublinks.
Ik had net een betere bron maar die ben ik natuurlijk kwijt ;(

http://www.softpedia.com/...load.php?p=103226&t=4&i=1 dit tooltje bevestigd voor mensen met een gaming mouse dat de update rate enorm vertraagt is.
Mijn muis komt van eerst 1000 Hz niet meer boven de 200...
Ik had nét ge-updatet naar 8.1 toen ik deze post zat. Gelijk Deus Ex gedownload om de klacht te verifiëren. In eerste instantie had ik, inderdaad, het probleem. Toen ik echter v-sync en triple buffering aan had gezet was er niets meer aan de hand.

Ditzelfde ook met Metro, vsync was hierin de oplossing.
Om onbekende reden heeft Microsoft de Windows 8.1-update voor zijn ARM-tablets afgelopen weekend uit de lucht heeft gehaald.
Die reden is inmiddels bekend toch?
Microsoft has pulled its Windows RT 8.1 update following the discovery that it is corrupting the boot data on its Surface RT tablets, leaving the devices unable to load their operating systems.
Bron
De klachten lijken zich meer op niet surface tablets voor te doen.
- Mijn Logitechmuis M510 is na de Windows Pro 8.1 update zijn instellingen via de software Logitech Setpoint kwijtgeraakt, nu wachten op een update daarvan.
- Problematischer was dat de 8.1 update de prima werkende virusscanner AVAST volledig verwijderde en er weer de ingebouwde MS-scanner ervoor in de plaats aanzette. Een nieuwe installatie van AVAST is dan wel zo gedaan, maar vervelend dat dat ongevraagd gebeurd.
- De AMD Catalyst Control Center verdween ook en er kwam alleen een AMD Control Center voor in de plaats waar geen overscan mee kan worden ingesteld en het beeld op de monitor dus kleiner is. Ook dit moest weer opnieuw geïnstalleerd worden.
- De ingestelde desktopbackgrounds verdwenen allemaal, dus ook die weer opnieuw ingesteld.
Deze update houdt je goed bezig, maar verder ben ik na het ongevraagde "huiswerk" voorlopig prima tevreden.
Ik heb dit probleem ook dat hij Norton Internet Security verwijderde en itt jou kan ik hem niet terug installeren. Windows zit altijd te zeuren van 'Kan dit programma niet installeren in compatibiliteitsmodus' terwijl ik de compatibiliteitsmodus niet eens gebruik om het te installeren. Blijkbaar is NIS niet compatibel met 8.1. Vreemd.
Ik heb nog geen last gehad van de vertraagde mouse-input, maar wel met SLI.
Na het installeren van 8.1 op mijn Lenovo Ideapad y510p werd mijn tweede GT755M niet meer herkend door de NVidia driver. Hij staat wel gewoon bij de hardware devices, maar de 8.1 NVidia driver ziet en gebruikt hem gewoon niet.

Het is nu wachten op een update voor de driver, aangezien teruggaan naar 8 niet mogelijk is zonder alle programma's te verliezen, wat zonde is.

Wat dat betreft is het natuurlijk even wachten tot alles optimaal werkt, want je kunt testen tot de laatste bug eruit is, maar is naar mijn inziens niet binnen redelijke tijd te doen. Een deel zal gewoon in de praktijk moeten blijken. Zo is het dus ook zo dat NVidia z'n drivers nog moet updaten voordat elke opstelling/kaart goed werkt in 8.1.
Er is vandaag een driver update van Nvidia geweest die je misschien kan helpen: NVIDIA 331.58 WHQL

Bij mij werkte SLI niet meer na het updaten naar 8.1. Mijn videokaarten werden nog wel herkent door Geforce (2x gtx 560 ti), maar een SLI optie was gewoon totaal verdwenen. Herinstalleren van de drivers fixte het weer, dus wie weet ook voor jou.
yep zwaar hinderlijk ben teruggegaan naar 8.0 want ik speelde splinter cell met mn rat muis en het leek wel of ik een hp muis in mn handen had van 2 euro.
Raar want die HP muizen hebben geen noemenswaardige vertraging maar hebben gewoon een lage DPI waardoor ze langzamer over je beeld gaan (maar niet vertraagd), wat dus iets heel anders is dan het artikel beweerd...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 21 oktober 2013 16:59]

Een hoge DPI vertaalt zich naar een snelle muis. Jij doelt op polling rate, maar die is niet zo belangrijk. Maximum is 1000 Hz op mijn TT E-sports muis, terwijl de DPI maximaal 3500 is.

Als je een halve centimeter beweegt met een hoge DPI muis zet je veel meer registraties door als een halve centimeter bewegen met een lage DPI muis. Mijn collega's springen soms wel eens achter mijn computer op de zaak en worden gek van de muis. Die staat veel te snel volgens hun. Ik vind hem zelf veel te langzaam staan.

Nu maakt het aantal registraties in een lineaire beweging niet veel uit, maar als je een spel dat micro intensief is, lig je opeens een stuk voor op een tegenstander met een goedkope muis.
Met welke andere games heb je er last van dan? Ik speel hier heel veel verschillende en heb nergens enige vertraging gemerkt met een RAT 7.
Blijkbaar bij Splinter Cell, tenminste dat lees ik in zijn post.
die probleem heb ik niet met mijn G700 daar werk gewoon even goed als gister avond toen ik nog win7 and en net half uur heb ik win 8.1 er op staan heb zelf op 2000dpi/1000mhz staan

en planetside 2 werkt ook even goed

[Reactie gewijzigd door Motaro op 22 oktober 2013 01:37]

Dit soort nieuws moet ik net niet hebben :P. Zit sterk te overwegen om na mijn laptop ook mijn desktop van Windows 7 naar Windows 8.1 te upgraden. Aangezien ik wel op mijn desktop game, maar niet op mijn laptop zal ik toch nog even wachten met die upgrade.

Vind Windows 8 wel degelijk een tof OS, het uiterlijk vind ik strak en de werking lijkt toch sneller dan die van Windows 7. Daarbij vind ik ook dat je toch een beetje met de tijd mee moet gaan :). Helaas dat dit soort problemen een beetje roet in het eten gooit.
upgraden? zou ik niet doen. windows 7 draait niet minder dan windows 8. En hij word voorlopig nog ondersteund, dus tenzij je een touchscreen hebt, niet updaten. nergens voor nodig.
Nou ligt eraan wat je wilt.
Bijvoorbeeld BF4 heeft een enorme FPS boost tov windows 7
Yup: http://www.pcgameshardwar...U-Test-Windows-8-1091767/
http://www.youtube.com/watch?v=Objk_R7uUxs
En mensen maar roepen dat we zo nodig Mantle moeten hebben omdat Microsoft niets aan Direct3D doet...

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 21 oktober 2013 18:58]

Ehm, dat artikel gaat over SMT/HT lees ik. Wat de link met Mantle is ontgaat mij even 8)7

Bovendien gaat het om een beta, J. Andersons meld ook dat er voor Win 7 ook nog een patch komt die de prestaties zal opschroeven, al zal dat nog altijd iets minder zijn dan onder windows 8.

Volgens mij loop je voor de muziek uit, Scalibp! Laten we de Mantle prestaties eens afwachten eer je zulke boute uitspraken doet.

Btw: Wederom een indicatie dat MS mensen naar Windows 8 "dwingt":
http://www.extremetech.co...forcing-gamers-to-upgrade

Als dat klopt is dat allerminst iets om vrolijk van te worden.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 22 oktober 2013 11:16]

Ehm, dat artikel gaat over SMT/HT lees ik. Wat de link met Mantle is ontgaat mij even 8)7p
Jou ontgaat inderdaad veel.
Zoals Johan Andersson in een presentatie al uitlegde, heeft DICE samen met Microsoft enkele verbeteringen aan de API doorgevoerd in D3D11.1, die dus in Windows 8.x zitten. Hierdoor krijg je een aardige performance-boost.
Dat is vooral wat je hier ziet.
boute uitspraken
Dat zijn 'boude' uitspraken, en voorlopig kwamen die van de Mantle-aanhangers, die claimden dat Microsoft al jaren niets meer doet om D3D te verbeteren. Dit bewijst dus het tegendeel.
Ja, dat had ik al gelezen, dank je. Vandaar mijn toevoeging over MS "push" praktijken. Die enkele verbeteringen gaan zover ik lees vooral over de betere benutting van de HT-Cores.

De BF-update voor Windows 7 komt er nog aan btw. Het is wellicht niet eens onterecht om te zeggen dat ze bij MS hebben zitten slapen, want schijnbaar valt er dus wel meer uit HT te halen voor games. Misschien is het juist DICE/Mantle wel, wat het driect3D kamp wakker schud.

Ehmm, je houd ervan om te generaliseren denk ik dan. Ben zelf nml. ook niet anti-Mantle maar mij heb je dat soort uitspraken nooit horen zeggen.

Jouw geluid klinkt iig nogal anit-Mantle, terwijl aan de andere zijde je nogal pro Cuda en PhysX bent bijv. Zou bijna denken dat je bij Nvidia op de payroll staat of iig zeer warme gevoelens bij hen krijgt.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 22 oktober 2013 11:16]

Die enkele verbeteringen gaan zover ik lees vooral over de betere benutting van de HT-Cores.
Dan heb je het niet goed gelezen: http://msdn.microsoft.com...h404562%28v=vs.85%29.aspx
Een belangrijke verbetering is dat je nu grote constant-buffers kunt maken, die je deels aan een shader kunt koppelen.
Hierdoor kun je efficienter data van de CPU naar de GPU sturen, en dat kan best wel schelen.

Weet eigenlijk niet waar je dat HT-verhaal vandaan haalt, want dat staat er helemaal niet in.
Jouw geluid klinkt iig nogal anit-Mantle, terwijl aan de andere zijde je nogal pro Cuda en PhysX bent bijv.
Ik ben niet anti-Mantle, zoals ik al zei. Ik ben er wel tegen dat de AMD marketingmachine alles enorm overdrijft, en veel dingen op feitelijke onjuistheden baseert. En dat mensen dat op sites als deze weer na gaan papegaaien.

Ik ben ook niet zozeer pro-CUDA of pro-PhysX. Maar als ik er neutraal en objectief naar kijk, moet ik wel concluderen dat er bepaalde software is met CUDA-support, en geen (of geen goed) alternatief voor andere GPGPU-kaarten. Eveneens is PhysX nog steeds de enige oplossing om GPU-accelerated physics te hebben in de praktijk. Zo liggen de feiten nu eenmaal.
Heb het niet over de 11.1 specs, maar het artikel over de prestaties met BF4.

Dat Dx11.1 verbeteringen heeft, die DX11.0 niet heeft is duidelijk. Dat MS ervoor kiest om DX11.1 Win8 only te ondersteunen, is ook duidelijk.
Daar kunnen wij niet vrolijk van worden. Ben wat dat betreft niet positief gestemd ten aanzien van Microsoft.

Bovendien komt de potentie er NU pas uit, in samenwerking met DICE, die ook nog met AMD in de slag is. Dan denk ik: goed bezig daar, bij DICE.

En CUDA is ook vrij beperkt en Nivdia only. Zo goed is CUDA ook weer niet, net als PhysX niet onmisbaar is. Dat zijn ook feiten. Je maakt je druk op het overdrijven bij AMD, terwijl de andere fabrikanten geen haar beter zijn. Iedereen overdrijft.

OpenCL is btw. een veel beter alternatief, dat is tenminste "open"; http://www.philiphodgetts...k-fine-on-the-new-macpro/
Cuda is niet goed voor ons, de consument en slecht voor de ontwikkeling:
http://streamcomputing.eu...l-vs-cuda-misconceptions/

Sorry, maar ik ben nog lang niet overtuigt van jouw objectiviteit. Het is net ff teveel anti gericht tegenover 1 partij, terwijl je mild/goed gestemd ben over de andere. Wat puur een subjectieve mening is natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 22 oktober 2013 13:21]

Daar kunnen wij niet vrolijk van worden. Ben wat dat betreft niet positief gestemd ten aanzien van Microsoft.
Maar je vindt het geen probleem als AMD met iets als Mantle komt? Waar mensen dan dus een GCN-kaart voor moeten kopen.
Dus AMD mag wel met nieuwe APIs en producten komen, en Microsoft niet?
En dan twijfel je aan *mijn* objectiviteit? Kijk eerst eens naar jezelf.
Zo goed is CUDA ook weer niet
Dit is geen feit, dit is een mening.
net als PhysX niet onmisbaar is.
Dit is een feit, maar vooral een dooddoener. Computers en software vallen niet onder primaire levensbehoeften, dus wat dat betreft is niets onmisbaar.
Je maakt je druk op het overdrijven bij AMD, terwijl de andere fabrikanten geen haar beter zijn. Iedereen overdrijft.
Bewijs maar dat andere fabrikanten geen haar beter zijn dan. Ik heb nVidia namelijk niet kunnen betrappen op feitelijke onjuistheden, moddergooien of andere onderhandse praktijken (zoals net doen alsof Mantle een console-API is) bij het promoten van CUDA en PhysX. Ze benadrukken wel de sterke punten van hun producten natuurlijk, en belichten de slechte kanten niet. Maar wat AMD doet, is toch van een hele andere orde.

Bij AMD is het ook geen op zichzelf stand geval. Eerder al beweerde men dat de Barcelona-CPU 40% sneller zou zijn dan de snelste Intel chips. En ik neem aan dat het Bulldozer-fiasco ook nog wel vers in het geheugen ligt. Vooral John Fruehe heeft daar op diverse fora enorm overdreven positieve verhalen opgehangen over hoe snel Bulldozer wel niet zou zijn.

Ook bij tessellation heeft AMD de nodige onzin verkocht. Toen ze de enigen waren met DX11-hardware, vonden ze het allemaal fantastisch... Toen bleek dat nVidia veel snellere tessellation-hardware had, begon AMD te zeuren dat het een beetje een nutteloze feature was, en dat nVidia ontwikkelaars had omgekocht om de games met tessellation slecht te laten lopen op AMD-hardware etc.

Ik wil niet veel zeggen, maar ik kan bij nVidia eigenlijk geen recente voorbeelden van dergelijke acties bedenken. De laatste keer was in de tijd van de GeForce FX, waarbij ze op AMD-achtige manieren probeerden hun waardeloze SM2.0-prestaties te verbergen.

Hetzelfde geldt voor Intel trouwens. Van Intel kan ik me ook niet herinneren dat ze met modder naar de concurrentie gooien, of dingen beweren die ze niet waar kunnen maken.
OpenCL is btw. een veel beter alternatief, dat is tenminste "open";
Dus als het maar open is, is het beter? Da's wel heel kort door de bocht natuurlijk.
Het is net ff teveel anti gericht tegenover 1 partij, terwijl je mild/goed gestemd ben over de andere.
'de andere', dat geeft al aan dat je het niet begrijpt. Er zijn meer dan twee spelers, je moet dingen niet zo zwart/wit zien. Als ik iets afkeur van partij X, wil dat niet zeggen dat ik het met alles van partij Y eens ben (of dat ik het met alles van partij X oneens ben, for that matter)... Zeker niet als er ook nog een partij Z is, en misschien nog wel anderen.
Nvidia overdrijft nooit ?

2005: http://www.firstadopter.com/fa/archives/000614.html
Hype aka overdrijven! Het eerste vb dat ik zo van het net pluk.
Tja, als je dat vind heeft een verdere discussie weinig zin :O

Zwart/wit? Wat dacht je van jouw "zwarte" houding tav Mantle en "zwarte" houding tav AMD's marketing. Wie de bal kaatste kan hem terug verwachten. Voelt niet goed he ?

Maar je weet zeker dat je niet hier bij betrokken ben ?
http://boingboing.net/2006/02/06/did-nvidia-hire-an-a.html
:D

[Reactie gewijzigd door Madrox op 22 oktober 2013 15:19]

2005: http://www.firstadopter.com/fa/archives/000614.html
Hype aka overdrijven! Het eerste vb dat ik zo van het net pluk.
Tja, als je dat vind heeft een verdere discussie weinig zin :O
Pffft... kom je daar mee? En nog wel uit 2005? Zwak hoor.
Sowieso klopt dat verhaal niet eens 100%.
Zie dit artikel: http://www.hardocp.com/ar...anges_gamers#.UmZ8d-mIqUk
Ze verwijzen daar naar een lijst op de nVidia-site, met games en benchmarks die supported zijn, dus nVidia is daar gewoon open over. Hoe is nVidia dan oneerlijk? Ze roepen toch nergens dat ALLE games/benchmarks SLI-support hebben?
Zoals ik al zei: ze belichten de nadelen niet zo, maar dat is standaard marketing. Het is geen leugen.

Sterker nog, als je even doorleest in het artikel, zie je dat nVidia de gebruikers ook de optie geeft om zelf SLI-profiles te maken, waarmee de gebruiker dus WEL SLI kan gebruiken voor alle applicaties.
Wat dacht je van jouw "zwarte" houding tav Mantle en "zwarte" houding tav AMD's marketing. Wie de bal kaatste kan hem terug verwachten. Voelt niet goed he ?
Ooit gehoord van de uitdrukking "Taking a knife to a gunfight?"
Sowieso baseer ik me op feiten, en ik ben zelf al decennialang graphics-ontwikkelaar, bekend met oa D3D en OpenGL, dus ik spreek uit ervaring.
Jij snapt niet eens dat we het niet over hetzelfde hebben.
Je doet ook wel ERG veel moeite om steeds maar weer door te blijven zeuren... En een technische discussie kun je blijkbaar niet aan, dat niveau van kennis heb je gewoon niet.
Maar je weet zeker dat je niet hier bij betrokken ben ?
http://boingboing.net/2006/02/06/did-nvidia-hire-an-a.html
:D
Uhh, misschien moet je m'n blog eens lezen. Bv dit artikel: http://scalibq.wordpress....ellation-demo-on-radeons/
Ik ben degene die Endless City 'gekraakt' heeft, en gezorgd dat ie op hardware van andere IHVs draait.

En ook toen nVidia-fanboys wat overdreven negatief waren over AMD's texturefiltering, heb ik ze daarop aangesproken: http://scalibq.wordpress....ia-fanboys%e2%80%99-turn/

Dus, wat denk je zelf?

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 22 oktober 2013 15:39]

Nvidia is heel eerlijk, sjur. Net als toen ze de boel belazerden met 3Dmark, he ?

Omg, je laat je kleur nu wel goed goed doorschemeren O-)

Technische discussie aangaan met een snob die denkt dat ik niet weet dat Direct3D en OpenGl niet hetzelfde is ? Nee, dank je.

"zoals ik al zei: ze belichten de nadelen niet zo, maar dat is standaard marketing. Het is geen leugen." . Doet me denken aan de politiek. Daar zijn ze ook meester in het weglaten. We vertellen het halve verhaal, dan liegen we niet maar we vertellen ook niet de volle waarheid. Muah, krijg er een nasmaak van.

Marketing: het is geen leugen, maar het is ook niet de waarheid..haha.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 22 oktober 2013 15:39]

Nvidia is heel eerlijk, sjur. Net als toen ze de boel belazerden met 3Dmark, he ?
Dat was in het GeForce FX-tijdperk, en heb ik zelf eerder al gezegd:
De laatste keer was in de tijd van de GeForce FX, waarbij ze op AMD-achtige manieren probeerden hun waardeloze SM2.0-prestaties te verbergen.
Dat sloeg inderdaad (oa) op 3DMark.

Maargoed, driver cheats is een gegeven, daar doen alle IHVs aan mee, zelfs Intel. We hadden het hier over marketing, niet over drivers.
Omg, je laat je kleur nu wel goed goed doorschemeren O-)
Uhhh, je negeert compleet twee artikelen op mijn blog die nou niet echt gunstig voor nVidia zijn!
Ja, als je zo selectief kijkt, kun je iedereen wel als fanboy afschilderen.
Marketing: het is geen leugen, maar het is ook niet de waarheid..haha.
Da's dus het verschil: AMD heeft *wel* leugens verteld. Dat staat onomstotelijk vast. Hier het '40%'-filmpje: http://youtu.be/G_n3wvsfq4Y
En hier een van de vele posts van John Fruehe, waar hij significant hogere performance en hogere IPC van Bulldozer claimt: http://forums.anandtech.c...?p=30364913&postcount=280

Hier nog een leuke: nieuws: Reclame Code Commissie: radiospots Athlon 64 misleidend
Misleidende radio-reclame die uit de lucht moest.

Leugens, keiharde leugens.

Goede marketing is gewoon de waarheid in een zo gunstig mogelijk daglicht stellen. Blijft nog steeds wel de waarheid.

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 22 oktober 2013 17:08]

Als je m'n blog goed leest, zul je zien dat ik fanboy van Amiga ben. Maar dat zul jij vast nooit begrijpen.

Ik kom uit een hele andere tijd, een hele andere cultuur.

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 22 oktober 2013 15:54]

Dan vergis je je wederom in mij. Kom ook uit het Amiga tijdperk en de sinclair zx81 :Y)
Dan snap je dat ik niet zo warm loop voor een Microsoft, Sony, nVidia, AMD of Intel.
Mantle heeft meer met crossplatform te maken.... Niet slechter of beter. Dat blijft altijd een strijd.
Mantle is Windows-only.
En volgens AMD reduceert het CPU-overhead, en zou het D3D en OpenGL aan moeten sporen om meer te innoveren.
Directx 11.2? Battlefield 4 beta werkte letterlijk 2x zo goed op windows 8.1 En waarschijnlijk wordt dit binnen no-time gefixt.
Dan ben ik benieuwd sinds wanneer jij windows 8.1 hebt geïnstalleerd. De beta is begin vorige week afgelopen.
De preview was al lang uit hè ;)
Iets met precies en msdn edities enzo...
Ten opzichte van windows 7 neem ik aan ?
2x zo goed zelfs. vet. Battlefield verslaafden: gelijk updraden :P u wacht heaven on earth :D

Maa rnu even serieus. dit heet geen verbetering van windows 8.1. Dit is heet uitfaseren van windows 7. Maar de doorsnee gebruiker (welke geen zware games spelen doorgaans) kan rustig blijfen werken.
Vind dat het allemaal nog goed meevalt. Via Microsoft Action pack ben ik verplicht geweest om te upgraden naar windows 8, wat ik op dat moment helemaal niet leuk vond.

Ik was niet echt geïnteresseerd toen ik las over de nieuwe dingen in 8.1, maar toch (eerst op een VM) eens getest, en ik moet toegeven dat ik het een verbetering vind, ik draai nu zelfs regelmatig een paar windows apps op één van mijn schermen.

Classic start menu er ook afgegooid, windows toets + de eerste letters van een programma om het te zoeken werkt toch wel zeer snel.

Op mijn laptop die een bios/uefi heeft aangepast voor windows 8, is het super snel opstarten i.v.m. windows 7 toch een luxe.
Het uiterlijk en de Explorer vind ik een stuk beter dan in Windows 7 en ik stoor mij ook absoluut niet aan de Modern UI, ik vind het wel wat hebben. Multi Monitor ondersteuning is verbeterd in Windows 8; ik heb meerdere schermen, dus dat is voor mij interessant. Daarnaast is de upgrade voor mij gratis en kan ik de Windows 8.1 Pro licentie zonder problemen downloaden (MSDN). Natuurlijk is het nergens voor "nodig," maar iets nieuws vind ik altijd leuk :).

Vind het trouwens wel een knullige bug voor zo'n groot bedrijf. Hopelijk wordt het snel opgelost, dan kan ik toch met een gerust hart upgraden.
internet explorer. moest ff nadenken, maar dat is toch de stockbrowser van microsoft. Die heb ik lang niet meer gezien, dus ik vertrouw er op dat je een punt hebt.

Wat je multimonitor betreft: ik zie geen merkbaar verschil met windows 7.

Maar als een echte hollander betaamt: Gratis? gelijk upgraden. :P

Hoe groter het bedrijf, hoe knulleriger de bug lijkt, als dan waneer het bedrijf wat kleiner is en die zelfde bug laat ontstaan. Dit is het zogenaamde: hogebomenvangenveelwind-effect :P
Dus je gebruikt een test licentie op een productie game pc?
Ik zou je aanraden je netjes aan de licentie te houden en je game pc op win7 te houden
Voor zover ik weet betreft het geen test licentie. Het is een normale versie. Daarbij komt dat ik nog geen Windows 8 draai op mijn game pc.
Wat SunnieNL bedoelt: MSDN --> Microsoft DEVELOPER Network. M.a.w. voor ontwikkelaars. MSDN licenties mag je gebruiken om te testen of ontwikkelen. Niet op je 'normale' game pc of laptop. Uiteraard werkt het wel maar dan ben je in feite als nog aan het piraten.

Mijn tip, zeker als je gamed, wacht nog een paar maandjes, e.e.a. zal vast nog wat gladgestreken worden.
Hoezo, hij gaat de games werking testen op 8.1, misschien is hij wel game devver... O-)
Voorop gesteld dat ik een voorstander ben van updates & upgrades, en ik zelf ook met windows 8.1 werk, moet ik Maquis in deze toch bijna gelijk gaan geven. Mijn windows 7 installatie draaid nu toch een stuk beter op mijn elitebook 8730w dan mijn windows 8.1 met IE11 installatie op een 4000¤ game pc.


:( ik hoop dat ze snel met fixes komen.

*taal fouten edit*

[Reactie gewijzigd door loreedijk op 21 oktober 2013 16:45]

Mijn windows 7 installatie draaid nu toch een stuk beter op mijn elitebook 8730w dan mijn windows 8.1 met IE11 installatie op een 4000¤ game pc.
4000¤ - Dan heb je een extreem vette bak.. waarop alles snel draait, dus dat is gewoon keihard gelogen of enorme opschepperij. Of overdrijving. Of de 4000 Euri moet rond 2001 uitegegeven zijn ofzo.

[Reactie gewijzigd door Jack Flushell op 21 oktober 2013 17:34]

Beste Jack,

Als je nu zou stellen dat ik overdrijf, kan ik daar nog inkomen, Als je nu zou stellen dat wat er in mijn PC zit niet allemaal te maken heeft met het snel kunnen draaien van Windows, kan ik me daar ook nog wat bij voorstellen. of dat wat erin zit dat zoveel geld allemaal niet meer kost Maar om iemand maar meteen voor leugenaar uit te maken. beetje jammer Jack.
of zoals mijn zoon van 2 zou zeggen "Beetje jammere"
maar goed, om je niet gans voor aap te zetten, mag je zelf je oordeel vellen over mijn <citaat>Extreem vette bak</citaat>
http://tweakers.net/gallery/156380/#tab:inventaris
Kijk zelf maar wat der in mijn PC zit, en tel daar dan nog de nodige water koeling dingen spullen van bitspower die NIET allemaal los genoemd zijn bij op.

Nog een "verouderde" foto van hoe deze <citaat>Extreem vette bak</citaat> er ongeveer uitzet, en ja die lucht koeling die je daar ziet op de MSI 480 zijn al vervangen.
<citaat>Extreem vette bak</citaat>

Misschien de volgende keer iets minder temperamentvol maar meteen conclusies trekken.
Als u mijn tekst goed had gelezen dat had u kunnen lezen dat ik al een extreme vergelijking trek tussen een elitebook van HP en een game PC.
direct 11.1 misschien een reden?
Sjonge jonge... tenzij je een touchscreen hebt!
Gelukkig denkt niet iedereen zo dom als jij, pffff... |:(

Blijf lekker bij windows 3.1 jij, waarom zou je upgraden?
Nou dat is de enige reden die ik kan verzinnen om over te gaan...
Maar goed...

8.1 op een desktop is simpelweg nog niet zo praktisch als 7.
Dat is bullshit, met 8.1 moet je niet meer tegen de Modern-UI opkijken als je niet wilt en de desktop is minstens even praktisch en volgens mij zelfs praktischer door de nieuwe explorer.

Ik ben het met je eens dat upgraden niet nodig is maar je moet niet gaan zeggen dat 7 beter is zonder een deftige reden (en neen, zoals 10000 keer eerder gezegd is is de Modern UI geen reden aangezien je die niet moet gebruiken). Ieder zijn smaak natuurlijk maar W8(.1) is heus geen achteruitgang tenzij misschien voor mensen die niks nieuws kunnen/willen begrijpen (en zelfs dan is Modern UI nog steeds niet nodig).
Oei dat zijn geen positieve geluiden voor Microsoft. Toch vreemd dat zo een bedrijf met zulke resources - en een hele lange doorloop / test periode voor 8.1 nog over zulke problemen heen kijkt. Ik bedoel, issues met wazige letters, of vertraagde muisbewegingen in games is toch heel goed te testen? Is dit dan in de BETA's ook niet naar voren gekomen vraag ik me af.
Laten we voorop stellen: Het is onmogelijk om alles te testen. Lijkt me ook dat dit soort test mogelijk word toegevoegd aan hun al grote test.
Het is niet alsof andere bedrijven nooit software uitbrengen waar grote fouten inzitten. Wees blij dat het enkel gaat om muis bewegingen, zo erg is het nog niet (Word weer enorm opgeblazen imo).

EDIT: Overigens gek dat dit meer aandacht krijgt dan de Windows RT 8.1 .

[Reactie gewijzigd door Oxidda op 21 oktober 2013 16:39]

Het is zeker onmogelijk alles te testen, toch vind ik deze cases niet heel lastig en moeilijk te testen. Als er getest is op een hoog resolutiescherm hadden ze de wazige lettertypen kunnen zien? Als er iemand van de testers een paar 3D-games hadden gespeeld hadden ze het vertraagde muis gebeuren kunnen opmerken?

Als het nou een bug is waarbij je eerst 10 handelingen moet uitvoeren en twee rondjes moet lopen om de keukentafel dan snap ik dat het de testen 'ontlopen' is. Het gaat even niet om andere bedrijven hier, maar meer hoe de test procedures van een groot softwareontwikkelingsbedrijf als Microsoft dit niet ondekt hebben.
Het probleem treedt op bij games die niet de windows api gebruiken.
Dus de vraag is of dan het probleem bij windows ligt of bij de ontwikkelaar van het spel die een eigen manier van mouse tracking heeft ontwikkeld die niet standaard is
Het gaan om spellen die niet de 'Raw Input'-API gebruiken. Dat is een manier om input uit te lezen, maar niet de enige.

Zo is de Windows API-call GetCursorPos() een van de aangehaalde slachtoffers. Dat is dus wel degelijk een Windows API-call en niet een 'eigen ontwikkelde mouse tracking'-methode.
[...] Als er getest is op een hoog resolutiescherm hadden ze de wazige lettertypen kunnen zien? [...]
Och heb hier twee computers met een full-hd scherm. De ene heeft wel wazige letters, de andere niet. Beiden AMD kaarten die vrijwel vergelijkbaar zijn. Het vinden van die bug is dus niet zo eenvoudig als het aansluiten van een hoog resolutiescherm ;)
Ik heb hetzelfde probleem gehad met de upgrade naar 8.1, ook met een AMD kaart. Met dank aan iemand uit het forum is het via de volgende link opgelost:

http://www.askvg.com/fix-...t-problem-in-windows-8-1/
Ze zullen waarschijnlijk wel wat games getest hebben maar het probleem doet zich niet bij alle games voor. Schijnbaar alleen met games die geen gebruik maken van de Raw Input API, en schijnbaar is dat niet uit de tests naar voren gekomen.
Vervelend, dat zeker, en met name opvallend dat iets als dit niet tijdens de preview versies naar voren is gekomen (of mogelijk dat ze feedback hierover verkeerd ingeschat hebben).
Ik heb het bij mij in elk geval nog niet gemerkt bij de games die ik gespeeld heb (FF XIV en the Stanley Parable (ofwel Source engine) lijken er iig geen last van te hebben), maar heb de afgelopen week niet heel hardcore zitten gamen eerlijk gezegd :)

[Reactie gewijzigd door TheKmork op 21 oktober 2013 16:56]

Voor die resolutie-problemen met blurry browser-windows etc moet je even je Nvidia drivers updaten. Dat lijkt meer te werken, want hier stond ie al gewoon op 100% DPI maar was Chrome toch nog wat blurry
Je kan ook de properties van de .exe aanpassen -> disable display scaling on high DPI settings
Vraag me nog altijd af waarom Microsoft dit standaard aan heeft staan.. meer dan de helft van de programma's waren blurry op de laptop hier in huis 8)7

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 21 oktober 2013 16:42]

En met het updaten van je videokaart-drivers heb je alles in 1x opgelost
En met het updaten van je videokaart-drivers heb je alles in 1x opgelost
Probleem dat op mn laptop mn gt630m niet meer wordt gedetecteerd... optimus configuratie.
Die vertraging doet me denken aan problemen met de Windows event logging, wat destijds optrad met GTA4.

Het simpelweg uitschakelen van "Windows Event Log" via [Windows + R] invoeren 'services.msc' verhielp destijds het probleem. Zou dat nu ook werken?
Het uitschakelen van event-logging is natuurlijk geen optie en zoiets aanraden wat mij betreft uit den boze.
Ik zou er sowieso voor kiezen te wachten op een echte oplossing en het intussen te beschouwen als niet-oplosbaar als je dat soort dingen moet gaan doen.
Een ernstig lelijke workaround is het op zijn aller, aller best.

Bij elke gedoetje dat ik heb met een pc of server met Windows duik ik de event-log in, als je zonder de event-log verdere eventuele probleem moet gaan troubleshooten ben je meestal nagenoeg blind.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 21 oktober 2013 17:09]