Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties
Submitter: NotSoSteady

Samsung heeft bij het Amerikaanse patentenbureau USPTO een aanvraag ingediend voor de merknaam Samsung Protection Plus. Het zou gaan om een verlengd garantieprogramma en mogelijk lijken op Apples roemruchte AppleCare-programma.

Samsung logo (45 pix)Met het Samsung Protection Plus-programma wordt het voor consumenten vermoedelijk mogelijk om tegen een meerprijs extra garantie 'bij te kopen', zo meldt SamMobile. Of Samsung voor een aantal specifieke apparaten het Protecion Plus-programma wil laten gelden of voor al zijn consumentenelektronica is niet geheel duidelijk. Ook is niet helder of Samsung het verlengde garantieprogramma buiten de Verenigde Staten zal gaan aanbieden.

Samsung lijkt met het Protection Plus-programma het voorbeeld van Apple te volgen. De iPhone-fabrikant biedt bij zijn producten AppleCare aan. In diverse Europese landen is dit programma omstreden geraakt, mede omdat Apple het programma zou opdringen en standaard maar 1 jaar garantie zou geven. Begin dit jaar heeft Apple beterschap beloofd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Tweakers, wat proberen jullie nou?
Het is toch echt van het zotte om in een dergelijk Samsung bericht toch nog Apple er te uitgebreid erbij te betrekken. Willen jullie mogelijk kritiek op Samsung gladstrijken of gewoon een Samsung - Apple flamewar ontlokken?

Raar, focus het bericht toch lekker op Samsung. 1 zinnetje Apple erbij, maar de laatste alinea slaat nergens op.
Volledig mijn reactie toen ik dit artikkel lees, ik snap ook niet waarom deze vergelijking, dell doet ook al jaren dit soort verlengingen en hier word geen woord over gezegd.

Ik denk gewoon dat ze bij tweakers weten dat er meer reacties komen de moment je er apple bij betrekt.
Samsung en garantie :'). Dit is niet het beste bedrijf om het te claimen, net zo min Sony die 1 jaar garantie voor een TV als heel erg redelijk ziet.

Toen mijn Samsung 226CW scherm net 3 maanden voor de garantie raar begon te doen werd mij zeker gesteld dat het geen probleem zou zijn het te laten repareren. 3 weken na einde garantieperiode gaat die stuk. Samsung wil alleen repareren als ik de kosten betaal( voor een scherm van 3 jaar oud wat ¤280 euro had gekost).

Ik kwam erachter dat de elco's van de voeding het probleem waren (¤10). Het was een bekend probleem vanwege de goedkope rommel die ze hadden gebruikt. Samsung wilde ondanks aandringen alsnog eerst een onderzoek van ¤100 doen voordat ze überhaupt iets gingen repareren.

Ik heb de monitor zelf maar open gehaald en nieuwe elco's gesoldeerd. Het scherm werkte daarna nog perfect. De meeste mensen zouden zo'n scherm gewoon bij het oud vuil zetten.

Tegenwoordig is de garantie van schermen met 1 jaar verminderd naar 2 jaar garantie.

Planned obsolescence, leuk die consumptiemaatschappij.
standaard maar 1 jaar garantie zou geven. Begin dit jaar heeft Apple beterschap beloofd.
Apple biedt al zeker meer dan een jaar standaard 2 jaar garantie :?

[Reactie gewijzigd door fsfikke op 21 oktober 2013 17:31]

Apple biedt standaard inderdaad 1 jaar fabrieksgarantie en 90 dagen gratis telefonische ondersteuning. Met een AppleCare Protection Plan kun je dit dan uitbreiden tot 3 jaar (voor Mac computers) of 2 jaar (voor iOS apparaten en AppleTV).

De "twee jaar garantie" waar vaak over gesproken wordt is een dekking onder consumentenrecht: Dit is een EU richtlijn wat in Nederland voor een onbepaalde termijn is geïmplementeerd en in België als twee jaar. Dit geldt óók voor bij Apple direct op de website aangekochte producten.

Wat vaak niet wordt begrepen is dat consumentenrecht ingaat vanaf dag 1 van aankoop en bestaat uit verschillende fases. Dit heeft te maken met bewijslast: In de eerste fase (die wettelijk 6 maanden is, maar bij Apple dus 1 jaar) ligt de bewijslast bij de fabrikant (Apple in dit geval), in de tweede fase wordt de bewijslast omgedraait (het tweede jaar in België, voor onbepaalde termijn in Nederland). De klant moet in de tweede fase kunnen aantonen dat een defect wordt veroorzaakt door een fabrikagefout. Deze omgedraaide bewijslast kun je dan weer afkopen (lees: geen gezeik) middels een AppleCare Protection Plan. Bovendien heb je dan gratis telefonische ondersteuning wat anders buiten die eerste 90 dagen ook geld kost.

[Reactie gewijzigd door Q-collective op 21 oktober 2013 17:58]

Je vergeet er wel een heel belangrijk iets bij te zetten...

Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.
Bron: http://www.consuwijzer.nl...garantieperiode-in-europa

Van veel apparaten mag je verwachten dat ze langer meegaan dan 2jaar of meer en valt er dus bij een ondeugdelijk product nog steeds aanspraak te maken bij de verkoper deze moet dat dan weer regelen met de fabrikant of zijn leverancier.

Wat apple doet is, is eigenlijk gewoon hun eigen verkopers een oor aannaaien door rechtstreekse verkoop aan de consument te belonen met 2 jaar en alles wat ze verkopen via verkopers 1 jaar garantie mee te geven.

Het enige wat enigzins lastig is, is te bepalen hoe lang een apparaat nou eigenlijk mee hoort te gaan bij normaal gebruik. Van een wasmachine mag je b.v. verwachten dat deze i.i.g. 5 jaar of langer meegaat. Van een telefoon of mp3 speler lijkt het me dat deze toch ook i.i.g. 2 jaar mee moeten gaan.

Gewoon een idee
Wellicht was het ook handiger geweest om de aanschafprijs van het product mee te laten werken in het garantie termijn. Als je een iphone koopt van b.v. 600 Euro mag je verwachten dat een apparaat met een dusdanige prijs toch zeker 3 - 4 jaar mee moet kunnen gaan en dus zou een consument ook een dusdanige garantie moeten ontvangen.

Als je een telefoon koopt van 100 Euro zou je b.v. een minimale garantie van tenminste 1 - 2 jaar moeten kunnen aanstellen met als achterliggende idee dat een algemeen telefoon toestel gewoon 2 jaar mee moet kunnen gaan.

Dit alles natuurlijk bij deugdelijk gebruik.
1. "Deugdelijk product" is iets wat slechts geldt in de eerste korte periode. bij Apple zelf aangekochte producten hebben een twee weken periode waarin ondeugdelijke (dat heet: vanaf het begin niet werkende of niet goed werkende producten) producten kunnen worden geretourneerd (volgens de wet Koop op Afstand). Na bijvoorbeeld 1,5 jaar gebruik kun je niet meer claimen dat een product vanaf dag 1 niet deugdelijk zou zijn geweest...
2. Bij Apple zelf aangekochte producten hebben géén twee jaar fabrieksgarantie.
3. Het is inderdaad lastig om te bepalen hoelang een product mee "hoort" te gaan. Aangezien dit in Nederland niet wettelijk is geregeld, moet dit dan worden bepaald via jurisprudentie. Voor zover mij bekend zijn er nog geen zaken aangespannen waarin een rechter een periode heeft bepaald. Maar ik ben niet erg thuis in juridische literatuur, dus ik sta open voor correctie.

[Reactie gewijzigd door Q-collective op 21 oktober 2013 18:18]

Punt 1 wat je noemt heet een DOA (dead on arrival) in dat gevoel dient het product kosteloos vervangen te worden (nieuw product/niet reparatie of refurbish).
Volgens deze link ook niet:
http://store.apple.com/nl/buy-ipad/ipad
iPad wordt bovendien geleverd met een beperkte garantie van Apple van één jaar en 90 dagen gratis technische ondersteuning per telefoon. Voor meer informatie over de service die Apple verleent voor je iPad klik je hier.
Apple hoeft dan ook helemaal geen 2 jaar garantie te geven. Maar goed, het duurt nog wel even voordat dat duidelijk is voor iedereen.

Ben benieuwd hoe Samsung dit gaat opzetten. Zal mogelijk succesvol worden omdat kopers dan in ieder geval zekerheid hebben voor bepaalde tijd.
Apple moet wel degelijk 2 jaar geven (of meer, recht op een deugdelijk product enzo), mits het apparaat ook bij apple gekocht is..

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 21 oktober 2013 17:47]

Garantie staat voor iets anders dan een deugdelijk product. De 2 jaar die de richtlijn noemt is bedoelt om verkopers te beschermen voor te grote aansprakelijkheid. Dus nee, Apple hoeft geen 2 jaar garantie te geven. Wel moet de verkoper minimaal 2 jaar lang zorgen dat de koper gebruik kan maken van het gekochte product zonder dat er mankementen e.d. optreden. Uiteraard met als voorwaarde dat de koper normaal met het product omgaat.

In de praktijk komt dit aardig op het zelfde neer als garantie, maar het ligt net even anders.

[Reactie gewijzigd door olifire op 21 oktober 2013 17:55]

Dat minimum ligt niet op 2 jaar maar op de te verwachten levensduur van een product. Van een TV of tablet mag je verwachten dat die toch minimaal een jaar of vijf blijven werken.

(en ik herinner me de tijd nog dat TVs 10-20 jaar mee gingen)

[Reactie gewijzigd door Durandal op 21 oktober 2013 18:03]

Dat minimum ligt weldegelijk op 2 jaar. Dat staat namelijk in de Europese richtlijn die minimumeisen stelt. De overheid mag vervolgens bepalen of ze deze minimumeisen overnemen of "soepeler" (lees consument vriendelijker) maken.

http://eur-lex.europa.eu/...1999:171:0012:0016:NL:PDF

De waarheid wordt gedownmod met -1. Geweldige mensen hier weer. Pijnlijk gewoon.

[Reactie gewijzigd door olifire op 21 oktober 2013 18:09]

En onze overheid heeft inderdaad een afwijkende, soepelere wetgeving. Het minimum is dus opgehoogd naar de te verwachten levensduur.
Maar dat betekent niet dat ten alle tijden alle kosten gedekt zijn, doelende op arbeidsloon voor reparatie of verzend en vervoerskosten/voorrijkosten.

Schappelijk zou dus zijn de kosten voor onderdelen die vervangen zijn niet in rekening te brengen na de twee jaar, maar arbeidsloon en vervoerskosten bijvoorbeeld wel.
sterker nog, volgens Europa heb je recht op een goed product.
als het product zelfs na 5 jaar een bekend productie probleem heeft, dan heb je ook nog steeds recht op vervanging :+

De Nederlandse wet maakt dan niet uit aangezien dit via Europa is geregeld is voor alle lidstaten (ook al maakt nederland wetten die in strijd zijn met Europese verdragen, win je altijd als consument tegen de Nederlandse overheid) :*)
Nee je moet kunnen aantonen dat het defect al in het eerste half jaar aanwezig was. Maar goed dat vergeet men om een of andere reden altijd te lezen of op te noemen.
als het een productie fout is, dan is het een productie fout dat hoef je niet te kunnen aantonen aangezien dat soort dingen meestal publiek bekend gemaakt worden (zoals met de nvidia 8600GT/GTS in de macbook)
Na het verlopen van fabrieksgarantie dien je als gebruiker te kunnen aantonen dat de fout al in het eerste half jaar aanwezig was.

En ja als later naar boven komt dat er sprake is van productie fout kom je veelal uit op een repair program/terug roep actie.

Maar als je harde schijf al na 3 maand defecten vertoond en je gaat er 1 jaar mee wachten, dan kan je er geen aanspraak meer op doen.
sterker nog, volgens Europa heb je recht op een goed product.
als het product zelfs na 5 jaar een bekend productie probleem heeft, dan heb je ook nog steeds recht op vervanging :+
En vervolgens gaan we klagen dat producten hier zoveel duurder zijn dan in bijv. de VS....
feitelijk ook niet waar als je belasting van elke staat in de VS meerekent (wat iedereen altijd vergeet), en aangezien in er in de VS ook nog een hele bende giftige stoffen gebruikt mogen worden koop je vaak ook nog eens een minderwaardig product.

[Reactie gewijzigd door stewie op 21 oktober 2013 22:01]

Apple biedt 1 jaar fabrieksgarantie op hun producten. Maar als je het bij Apple zelf koopt krijg je twee jaar garantie. Als je het ergens anders hebt gekocht verwijst Apple naar de Europese wet die zegt dat je je garantie bij de verkopende partij moet claimen.

Ergens anders op de Apple store site:
** Hebben consumenten conform het Burgerlijk Wetboek recht op gratis reparatie of vervanging door de verkopende partij van goederen die tot twee jaar na levering niet voldoen aan de koopovereenkomst.
Hier staat het gewoon beschreven: http://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/ Niet in jip en janneke taal maar op zich staat het er :P

[Reactie gewijzigd door fsfikke op 21 oktober 2013 17:42]

Dat klopt, en dat de verantwoordelijkheid bij de verkopende partij ligt, is iets wat weinig Nederlanders weten, waardoor men vaak wordt afgescheept.

Nederlandse verkopers sturen je zo snel mogelijk naar de fabrikant door. Hier heb je een nummer. Bel ze maar, stuur je spul op, regel het lekker zelf.

NEE dus. Het is het probleem van de verkoper. Deze moet maar bellen, het opsturen, en zorgen dat het bij jou terug komt.
Volgens de link in het artikel blijkbaar niet.
Sinds ik Apple gebruik staat Apple al open voor consumenten claim en altijd wel garantie gehad binnen twee jaar (al voor dat de iPhone er was). Maar Apple Care is ook wat meer dan alleen garantie verlenging maar er zijn zo weinig die de moeite nemen wat Apple Care werkelijk inhoudt.

Daarbij kan ik heel goed indenken ze hebben geweigerd met de consumenten bond aan tafel te zitten. Als je kijkt naar hoe radar flinke blunders beging was het al niet eens de moeite waard.

Bovendien voor de iPhone was al standaard 2 jaar garantie 1 kaar fabrieksgarantie en 2e jaar garantie via de telecom provider.

Verder Dixons geeft al standaard 3 jaar garantie op Apple systemen.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 21 oktober 2013 21:13]

Bij mijn MacBook Pro heb ik géén Apple Care genomen omdat het een total ripoff is. De garantieperiode wordt verlengd, maar gezien Nederlandse wetgeving niet tot een periode langer dan de periode waar je sowieso al recht op had. Het geeft je verder enige mate van support, maar niet op falende hardware.

Voor mijn MacBook Pro moest ik destijds iets van 160,- betalen voor het Apple Care programma. In plaats daarvan heb ik voor twee tientjes extra een volledige laptopverzekering voor 3 jaar afgesloten wat mij 180,- kostte. Dit gaf mij, in tegenstelling tot Apple Care, wél meer dan waar ik volgens Nederlandse wetgeving sowieso al recht op had: verzekering tegen diefstal, (water)schade en ander extern onheil. Bovenop de vergoeding van eventuele reparatiekosten die onder de garantie zouden moeten vallen maar waar Apple zich onderuit probeert te wringen. Die verzekering heeft mij dan ook gered toen ik een glas water over mijn laptop gemorsd had, Apple had me op dat moment gewoon lekker in de stront laten zakken, zelfs met Apple Care.

Apple Care is wat mij betreft dus niets anders dan consumenten nog meer te laten betalen voor precies hetezelfde.
Als jij een glas water over je laptop laat vallen is dat ook je eigen verantwoording.
Apple Care houd iets meer in dan extra garantie (boekje lezen. bijv. reparatie op lokatie van je iMac) maar gaat niet op voor gebruikersschade (lijkt me ook wel logisch immers zijn ze geen verzekeringsbedrijf).

Verzekering heb je idd dan geluk mee gehad maar ook altijd wel aan te raden voor bij een laptop (let wel op dat na 1x je verzekering gebruikt te hebben je verzekering in de meeste gevallen is afgelopen).

Ik koop gewoon mijn Mac bij de dixons tegenwoordig dit vanwege 3 jaar garantie, verder heb ik toch geen support nodig.
Ik had ook niet verwacht dat een glas water onder garantie zou vallen. Punt is dat je fors bijbetaald voor Apple Care terwijl het amper meerwaarde heeft. Je betaalt feitelijk voor het geen stennis hoeven schoppen om je recht te krijgen als de hardware faalt. Ja, en langer dan 90 dagen telefonische support. Die 90 dagen periode vind ik sowieso al schrikbarend kort voor een product van honderden zo niet duizenden euro's. Maar goed, telefonische support kan mij gestolen worden, ik ben technisch genoeg om dat niet nodig te hebben.

In ieder geval kies ik voor 20 tientjes extra dan veel liever voor een verzekering die wel (onder andere) waterschade dekt dan 160,- voor Apple Care wat me weinig extra biedt.

De verzekering die ik had (Mahé) was overigens niet afgelopen na dit schadegeval; mocht er nog een keer iets gebeurd zijn dan was dat gewoon vergoed, zolang het binnen de drie jaar na aankoop was.