Apple noemt garantietermijn van twee jaar in België

Apple heeft zijn garantiebepalingen in België zo aangepast dat nu expliciet genoemd wordt dat Belgische consumenten recht hebben op twee jaar garantie. De fabrikant lag hierom onder vuur van de consumentenorganisatie Test-Aankoop.

Apple ligt al jaren onder vuur in Europa over onduidelijkheden in zijn weergave van de garantiebepalingen. In België daagde consumentenorganisatie Test-Aankoop het bedrijf voor de rechter wegens de gebrekkige informatievoorziening aan consumenten. Onder andere gaf Apple nergens aan dat Belgische consumenten wettelijk recht hebben op twee jaar garantie; het bedrijf leek de indruk te wekken dat klanten slechts één jaar garantie hadden.

Op zijn website meldt Apple nu echter expliciet: "In België hebben consumenten conform het Burgerlijk Wetboek onder meer recht op gratis reparatie of vervanging door de verkopende partij van goederen die tot twee jaar na levering niet voldoen aan de koopovereenkomst." De voorwaarden zijn verder uitgewerkt in een pdf-document. Ze gelden voor alle producten die de consument bij Apple of bij premium resellers koopt, waaronder ook niet-Apple producten.

Voorheen stond op de pagina alleen te lezen: "De meeste Apple-producten worden geleverd met 90 dagen gratis telefonische support en een beperkte garantie van één jaar." Die garantie blijft Apple bieden voor zijn producten die via andere kanalen zijn gekocht en dit geldt dus ook als de koper zich niet tot de verkoper wendt.

De wijziging werd opgemerkt door het blog iRevolution van Le Soir. Voor Test-Aankoop kwam de wijziging als een verrassing. In Nederland vermeldt Apple al een tijd dat het Nederlandse consumentenrecht 'geen vaste duur' voorschrijft wat garantietermijn betreft, met een verwijzing naar Artikel 7:17 e.v. Burgerlijk Wetboek. Op basis van een Europese richtlijn moet de garantie minimaal twee jaar duren, maar in Nederland geldt bovendien dat de duur net zo lang is als past bij de reële verwachting van de levensduur van het product. Dit kan dus ook meer dan twee jaar zijn. Na druk van de Consumentenbond vermeldt Apple de garantiebepaling ook in Nederland bij zijn producten. Eurocommissaris Reding vindt dat Apple echter wat zijn informatievoorziening betreft nog veel kan verbeteren.

Apple garantiepagina nieuw Apple garantiepagina oud

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

12-06-2013 • 15:03

82

Submitter: kdhoe

Reacties (82)

82
80
54
13
0
10
Wijzig sortering
Omdat dit in het begrip van veel Tweakers nog altijd misgaat werken de rechtsverhoudingen zo (ook in België):
  • Je gaat een overeenkomst aan met een bedrijf dat jou een apparaat verkoopt.
  • Dit bedrijf en (in beginsel) niemand anders is jou garantie verschuldigd voor een bepaalde minimumtermijn (verschilt per land, in België kennelijk 2 jaar, in Nederland is die termijn gekoppeld aan conformiteit met de overeenkomst).
  • Een fabrikant is niet verplicht garantie te geven aan consumenten.
Dus: Apple hoeft geen twee jaar garantie te geven aan consumenten, tenzij die consumenten hun producten bij Apple kopen. Het gaat hier om de fabrieksgarantie, een coulanceregeling van Apple. Of jij je Mac, PC of MP3-speler nu koopt bij een Apple Premium Reseller, Media Markt of MyCom: dit zijn de bedrijven die je garantie moeten geven, en niet Apple. Tenzij je m bij Apple zelf koopt.

De garantietermijn geldt voor de verkopende partij. Ik vind het vreemd dat Apple hierom wordt aangesproken. Fabrieksgarantie is immers vrijwillig.
Apple is indirect ook een verkopende partij, deze levert immers zijn product aan een wederverkoper.
Daarnaast mag het niet zo zijn dat een wederverkoper de dupe wordt van een organisatie die zich niet houd aan wat er in de wet geschreven staat. Het is zelfs zo dat binnen de Europese unie een garantie termijn niet korter mag zijn dan 2 jaar op bijvoorbeeld elektronica producten. Iedere individuele lidstaat mag deze wet veranderen zolang het maar gunstiger is voor de consument.

bron: http://www.consuwijzer.nl...garantieperiode-in-europa

Als de wederverkoper er voor kiest om bijvoorbeeld 3 jaar garantie te bieden, dan zal hij zelf het risico van dat 3e jaar moeten dragen, de garantie periode van een leverancier moet net als die van een winkelier of wederverkoper altijd de minimale wettelijke termijn bedragen.
Apple is indirect ook een verkopende partij, deze levert immers zijn product aan een wederverkoper.
Jawel, maar de gebruiker is niet de kopende partij, dat is namelijk de wederverkoper.

Als jij een iMac hebt gekocht bij de MediaMarkt is Apple niet de verkopende partij, dat is de MediaMarkt. Een geschil tussen koper en verkoper is dan ofwel een geschil tussen MediaMarkt en Apple (de gebruiker is geen partij en staat daarbuiten) ofwel een geschil tussen gebruiker en MediaMarkt (Apple is geen partij en staat erbuiten). Zodra je hem ergens anders dan bij de Apple Store (online of fysiek) hebt gekocht heb je geen koper-verkoper relatie met Apple.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 27 juli 2024 07:16]

Een wederverkoper is geen consument.. de 2-jaar-regel van de Eu is dan ook niet van toepassing daar op. Een fabrikant mag prima 1 jaar fabrieksgarantie geven.
Apple is indirect geen verkopende partij. Het recht erkent zo'n "indirecte" verhouding niet. Jij hebt een betrekking enkel en alleen met de verkoper. Wat Apple als fabrikant afspreekt met haar afnemers in de hoedanigheid van wederverkopers is iets tussen Apple en die afnemers. Daar mag bovendien vanaf worden geweken. Bron: Boek 7 BW.

Consuwijzer is bovendien geen bron waar je je in jouw kromme redenering op kan beroepen. Immers: het leerstuk consumentenkoop ziet alleen op afnemers in de hoedanigheid van consumenten. Bron: art. 7:5 BW
Als je artikel 1165 van het Burgerlijk Wetboek uitlegt ("Overeenkomsten brengen alleen gevolgen teweeg tussen de contracterende partijen; zij brengen aan derden geen nadeel toe en strekken hun slechts tot voordeel in het geval voorzien bij artikel 1121") volg ik je redenering.

Echter, de vraagstelling lijkt me andersom : is iemand iets aanbieden, zelf of via tussenpersonen, waarop die consument contractueel al geheel of gedeeltelijk recht heeft via zijn koopovereenkomst - wie ook de verkoper is - zolang die maar onder Belgisch recht valt - een inbreuk op b.v. artikel 90.1 van de wet Marktpraktijken van 6 april 2010? "misleidende omissie...essentiële informatie welke de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen weglaat en die de gemiddelde consument ertoe brengt of kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen..."
Ik vermoed dat Apple met zijn eigen Apple Stores hier inbreuk op pleegde. Dan koop je die bij Apple zelf en boden ze geen geldige garantie.
Volgens mij is de kern niet dat Apple deze garantie weigerde. Het enige wat ik tot nu toe over deze zaken heb gelezen (Italië, België en NL) is dat Apple niet duidelijk communiceerde over de werkelijke termijn.

Hierdoor werd Apple Care (drie jaar garantie plus nog wat andere voordelen) gunstiger voorgesteld dan het eigenlijk is en leek het of mensen met AC twee jaar extra garantie kochten.
Mijn eigen ervaring is dat ze zich gewoon aan de wet houden. Echter, zijn ze heel specifiek in hun communicatie naar klanten. Zo heb ik een MacBook Air via de online Apple Store gekocht. Na 14 maanden was mijn adapter stuk. Ik heb gebeld met Apple support, zij zeiden dat ik een fabrieksgarantie van 1 jaar had en dat deze dus was verlopen (wat correct is). Echter, ik heb gezegd dat ik mij wilde beroepen op het consumentenrecht en dat ik dus wel een garantie heb met de verkopende partij (wat dus ook Apple is). Ik werd meteen doorverbonden naar een ander persoon, hij legde mij uit wat de verdere procedure was. Het kwam er op neer dat ik mijn adapter kon inleveren, zij kijken hem na.. mocht het een defect zijn dat ik zelf had veroorzaakt, moest ik 30 euro betalen voor onderzoekskosten (en dus een nieuwe adapter kopen). Was het een technisch defect, dan kreeg ik gratis een nieuwe. Uiteindelijk kon ik na 1 of 2 weken een nieuwe adapter ophalen.

Kortom, mocht je een x bellen met Apple support, gewoon even melden dat je je wil beroepen op je consumentenrecht..
Je zou dit dan natuurlijk helemaal niet moeten doen. Je hebt recht op garantie-afhandeling en je wordt weggestuurd met het smoesje van 1 jaar garantie. Hoeveel mensen in zo'n situatie weten hun eigen rechten en durven ingaan tegen wat zo'n medewerker beweert?
Als de mensen gewoon altijd naar de winkel gaan waar ze hun product hebben gekocht dan zou dit inderdaad niet nodig zijn. Maar dat gebeurt nu eenmaal niet.
De persoon hierboven belt naar Apple, aangezien hij zijn product via Apple daar gekocht heeft ... Dus die doet braaf wat hij moet doen, en wordt afgescheept.
Als je bij Apple kocht dan kreeg je 2 jaar garantie rechtstreeks van Apple. Dus nee je vermoeden is ongegrond. Koop je van Apple rechtstreeks dan gaat de garantie meestal zelfs verder dan 2 jaar alleen hoeven ze dat dus niet.
Nee hoor, je kreeg er maar 1 jaar fabrieksgarantie.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/DMF20120402_048
Wie Apple-producten koopt op de website of in een Apple Store krijgt voortaan de twee jaar wettelijke garantie die Europa voorschrijft. Tot voor kort gaf het bedrijf maar één jaar fabrieksgarantie.
Bron: http://www.standaard.be/cnt/DMF20120319_057
Apple zou de consument ook misleiden, omdat het 1 jaar garantie biedt en nergens verwijst naar de wettelijke garantie van 2 jaar waartoe het bedrijf verplicht is. Ook de stelling dat defecten binnen de 14 dagen gemeld moeten worden, is volgens de consumentenorganisatie niet wettig.
De PDF die gelinkt wordt begint met: "Alle producten gekocht van Apple, inclusief niet-Apple producten (...)".

Dit gaat dus niet om fabrieksgarantie.
Wanneer Apple rechtstreeks aan consumenten verkoopt hebben we het niet meer over vrijwillige fabrieksgarantie ;)
Ik vind het vreemd dat Apple hierom wordt aangesproken. Fabrieksgarantie is immers vrijwillig.
Niet als het in de wet staat. |:(
Op basis van een Europese richtlijn moet de garantie minimaal twee jaar duren, maar in Nederland geldt bovendien dat de duur net zo lang is als past bij de reële verwachting van de levensduur van het product. Dit kan dus ook meer dan twee jaar zijn.
Dit suggereert dat in Nederland die Europese richtlijn ook van toepassing is. Is dat echter wel correct?

Verder is de Nederlandse regel gebaseerd op het gegeven dat je een werkend product moet hebben gedurende een naar redelijkheid te verwachten technische levenstermijn. Maar hoe lang is deze termijn? En waar en hoe kan je deze afdwingen? Hoe redelijk is het dat je deze moet afdwingen en daar de kosten voor moet maken met het risico dat je verliest?

Apple vermeldt inderdaad de garantiebepaling in hun voorwaarden: KLIK naar garantie-bepaling op de Apple-site. Maar wat mij betreft is deze bepaling dus net zo vaag als de Nederlandse richtlijn rondom de non-conformiteit-bepaling. Ik wil gewoon concreet 2 jaar garantie vermeld hebben. Als klanten dat mogen verwachten, waarom is het dan zou moeilijk om dat concreet te vermelden?

Dat suggereert immers dat je niet zomaar gedurende twee jaar een kosteloze reparatie mag verwachten wanneer het probleem niet aan jou ligt. De Nederlandse bepaling vergt daarbij ook nog eens dat de bewijslast na zes maanden bij de koper ligt.

Stel dat het in het tweede jaar wèl kosteloos kan. Wat zijn de voorwaarden daarvan dan? Niet voor niets hebben ze het over één jaar beperkte garantie dus ik verwacht dan allerlei beperkende regels waardoor bepaalde zaken opeens niet meer onder de garantie vallen en Apple alleen wil voldoen aan het minimaal nodige.

Er zijn ook zat voorbeelden van mensen die geen garantie kregen na dat ene jaar en dat Apple Care de enige mogelijkheid was om langer dan één jaar te krijgen. Radar heeft er vorig jaar nog een uitzending over gemaakt.

Kortom het is een goede zaak dat in België nu kennelijk wèl een concrete termijn van twee jaar vermeld wordt. Helaas valt hier in Nederland nog wat te verbeteren in dit opzicht.

In tegenstelling tot wat velen denken is Apple tot niets verplicht als fabrikant, tenzij ze het zelf verkopen. En dan nog zijn er zoals beschreven, de nodige vrijheden. Je hebt dus geen recht op x-aantal jaar garantie, zoals velen zomaar prediken, maar op non-conformiteit voor een redelijke termijn. Wat dat precies betekent en hoe lang na aankoop je een kosteloze reparatie mag verwachten mag je zelf voor vechten.

Kortom, merken als Sony en Asus (MSI en Samsung ook, en Toshiba meestal) hebben dus gewoon betere service voorwaarden wat dit betreft aangezien er gewoon concreet 2 jaar fabrieksgarantie vermeld wordt en je daarnaast nog mogelijkheden hebt vanuit het non-conformiteitsbeginsel. De genoemde merken geven immers de verwachting concreet aan dat je minimaal 2 jaar gewoon een werkend product hebt. Apple kan na een jaar echter al moeilijk gaan doen en stellen dat ze het nooit hebben gehad over een goede werking van meer dan een jaar.

[Reactie gewijzigd door Kenju op 27 juli 2024 07:16]

Eens, maar de Nederlandse wet die bepaald wat garantie is en hoelang dat duurt mag voor de consument niet nadeliger zijn dan de door de Europa gestelde termijn van 2 jaar. Het enige dat de Nederlandse wet doet is het voor de consument makkelijker maken om garantie te claimen buiten die 2 jaar.

Voorbeeld: Klant koopt een mooie TV van 2500 euro. De klant verwacht hier zeker 5 jaar mee te kunnen doen. Echter, 2 jaar en 3 maanden later laat de display het afweten en krijgt de klant een storing. De fabrieksgarantie is hier 2 jaar, maar gezien het feit dat dit product zo duur is mag je er vanuit gaan dat je er langer mee kunt doen dan de gestelde 2 jaar.

Hier moet de consument zich natuurlijk wel beseffen dat er een groot verschil is tussen gelijk hebben en gelijk krijgen, MAAR, de Nederlandse wetgeving vergemakkelijkt het om juridische stappen te ondernemen als consument tegen de winkel die jou het product verkocht heeft. deze winkel of keten zal vervolgens weer stappen moeten ondernemen tegen de grote organisatie achter het product.

De Nederlandse wet beschermt consumenten vrij goed, uiteraard haal je het niet altijd even makkelijk als consument, maar als het aanschaf bedrag hoog is en je mag verwachten dat je er langer mee kan doen dan de gestelde fabrieksgarantie dan heb je een vrij sterke zaak.
niets belet natuurlijk de Nederlandse tweaker om in Belgie onder Belgisch recht te kopen, en, als consument te genieten van de concretere formulering. Of een vordering in te spannen tegen de verkoper die zulks niet zou honoreren?
Dit is wel goed. Vroeger stond dit inderdaad aangegeven op de site, maar moest je er achter zoeken. En als je dan bij reparatie ging kijken stond er ineens weer maar 1 jaar.

Werd wel tijd dat ze dit verduidelijkten, momenteel was dit maar wat stiekem.
Je zou kunnen denken dat de site universeel is en daarom dat dit er stond, maar er is een specifieke '.be' site dus dit kan wel aangepast zijn aan het respectievelijke land.

Edit: zelf wel alleen maar goede ervaringen met de klantendienst van Apple. Vandenborre waar de iPad destijds vandaan kwam is een andere zaak . . . Apple was toen vriendelijker

[Reactie gewijzigd door DaemonAngel op 27 juli 2024 07:16]

Ik snap niet dat dit nieuws is. Apple hoort zich gewoon aan de Europese wetgeving te houden. Nu wordt er gedaan alsof ze goed bezig zijn terwijl ze consumenten jaren lang hebben benadeeld met hun garantie- en reparatiebeleid.
Anoniem: 382732 @Titan_Fox12 juni 2013 20:55
Er bestaat geen Europese wetgeving. De EU (niet Europa dus) geeft richtlijnen uit die de lidstaten zelf in wetten kunnen omzetten. In dit geval heeft bijvoorbeeld Nederland de 2 jaar garantierichtlijn niet overgenomen.
Een Europeese richtlijn is wel degelijk bindend voor alle EU-landen. Het is de verantwoordelijkheid van de lidstaat zelf haar wetgeving zo aan te passen dat de richtlijn geimplementeerd wordt. In de richtlijn wordt vaak een termijn genoemd waarbinnen dit moet gebeuren. Dit gebeurt in 99% van de gevallen op tijd (Cijfer 2008: europa.eu/rapid/press-release_IP-08-1122_nl.htm).

Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie - Artikel 288
...
Een richtlijn is verbindend ten aanzien van het te bereiken resultaat voor elke lidstaat waarvoor zij bestemd is, doch aan de nationale instanties wordt de bevoegdheid gelaten vorm en middelen te kiezen.
...

Wel is het de vraag of in Nederland een product waarvan je mag verwachten dat het slechts een jaar meegaat ook de Europeese richtlijn geldt. De Nederlandse wet is leidend. Maar de rechter zal waarschijnlijk wel kijken naar het feit dat het de bedoeling van de wetgever is om deze wet in overeenstemming te laten zijn met de Europeese richtlijn. Zo zal er in onduidelijke gevallen waarschijnlijk toch voor de termijn van twee jaar worden gekozen. Heeft hier iemand jurisprudentie over?

[Reactie gewijzigd door Cbr op 27 juli 2024 07:16]

De Europese richtlijn van tenminste 2 jaar geldt voor alle EU-landen. Landen kunnen er voor kiezen om deze uit te breiden voor producten waarvan wordt verwacht dat ze langer dan 2 jaar meegaan. Minder dan 2 jaar is niet toegestaan.

Wat je alleen vaak ziet is dat mensen eerder geneigd zijn om kleine aankopen simpelweg te vervangen als ze kapot gaan, ongeacht of ze wettelijk gezien nog garantie hebben. Anderen zijn niet op de hoogte van de Europese garantiewetten of hebben simpelweg geen trek in de rompslomp die het met zich mee zal brengen.
Okee, ik zal je eventjes voorlichten : http://www.consuwijzer.nl...garantieperiode-in-europa

-------------------------------------------------------------------
Quote : Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.

Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.

-------------------------------------------------------------------

Simpel gezegd; de 2 jaar is de MINIMUM garantietermijn. Nederland heeft deze regel enkel niet letterlijk overgenomen omdat er vanuit gegaan mag worden dat veel apparaten langer dan 2 jaar meegaan. Het Nederlandse garantierecht is dus uitgebreider dan het Europese recht. Die 2 jaar garantie heb je sowieso. Na die periode kun je de fabrikant in veel gevallen na 2 jaar nog verantwoordelijk stellen voor fabricagefouten of vroegtijdig slijtage, afhankelijk van het soort product.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 27 juli 2024 07:16]

Er bestaat geen Europese wetgeving. De EU (niet Europa dus) geeft richtlijnen uit die de lidstaten zelf in wetten kunnen omzetten. In dit geval heeft bijvoorbeeld Nederland de 2 jaar garantierichtlijn niet overgenomen.
Er bestaat zeker een Europese wetgeving. Richtlijnen zijn deel van de europese wetgeving. Nederland heeft dus wel de 2 jaar garantie overgenomen in de nationale wet. Stop met onzin te verkopen
Anoniem: 322441 @DaemonAngel12 juni 2013 15:27
Ik heb me altijd verbaasd dat ze er zo lang mee weg gekomen zijn. Er zijn waarschijnlijk in de tussentijd al heel wat mensen de dupe geworden of van het kastje naar de muur gestuurd. Maar goed als je bijvoorbeeld naar Nokia gaat kijken, dat duurde bij mij ook 3 maanden voordat ze uberhaupt iets gingen oplossen. (en uiteindelijk de laatste keer zeiden ze ja sorry, buiten de garantie terwijl de laatste 3 maanden garantie het toestel niet bij mij was).

Garantieafhandeling vind ik meestal toch wel een echt probleem.

Maar je hebt gelijk ... een goede zaak dat er duidelijkheid geschept is eindelijk.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 322441 op 27 juli 2024 07:16]

tja, doe je kapotte mobiel dan binnen bij de verkoper, wat ook de bedoeling is?
Helaas dat je als je als bedrijf bij apple koopt geen wettelijke 2 jaar garantie hebt. die wet is er puur voor consumenten en niet voor bedrijven. Als bedrijf ben je bij apple en ook dell en andere nog steeds de lul.
Van bedrijven verwacht de wetgever dan ook meer. Een bedrijf heeft doorgaans een sterkere positie en wordt geacht zichzelf beter te kunnen beschermen. Bij een zakelijke aankoop moet je dus gewoon goed opletten.
Bij Dell krijg je op alle zakelijke lijnen gewoon 3 jaar NBG hoor ;)
Maar dat doen ze uit vrije wil, niet omdat ze moeten van de wet ;)
Bij Dell mag je daarvoor bij bv. laserprinters leuk 20% voor bijbetalen, anders 'gewoon' 1 jaar garantie. Een melkkoe dus, terwijl 2 jaar 'gewoon' een minimum zou moeten zijn voor personen en bedrijven (onzin om hier verschil in te maken, is toch hetzelfde apparaat (bij excessief gebruik kan ik nog wel begrijpen dat je hier uitzonderingen op maakt, maar bij MKB is dit vaak niet het geval)).
Anoniem: 382732 @bbob12 juni 2013 20:53
Als bedrijf neem je gewoon een service contract af bij je leverancier.
Anoniem: 435235 12 juni 2013 15:07
"in Nederland geldt bovendien dat de duur net zo lang is als past bij de reële verwachting van de levensduur van het product. "

De garantie in nederland is toch 90 dagen voor apple producten?
Wettelijk heb je in Nederland op dit soort producten 2 jaar garantie. Maar zoals je al zelf quote, bij bijv. een wasmachine kan dat langer zijn, omdat de redelijk te verwachte levensduur langer is en het verkochte product deugdelijk dient te zijn.
Apple kan niet zijn wil hier opleggen en heeft zich gewoon aan de regels te houden. De vaak verkochte AppleCare is dus een verlenging van 1 jaar garantie (totaal 3, maar je hebt in Nederland dus al 2 jaar).

Meer info bij ConsuWijzer.

Edit: AppleCare voorbeeld toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Bux666 op 27 juli 2024 07:16]

Anoniem: 303530 @Bux66612 juni 2013 15:31
Nee. In nederland heb je geen recht op 2 jaar garantie. De in Nederland vastgestelde termijn is een half jaar of de verwachte levensduur van het product. Nergens in het nederlands wetboek staat de termijn van 2 jaar genoemd.

Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie
Niet in het Nederlands wetboek, maar wel op europees niveau. Landen mochten er hun eigen aanvulling aan geven als zij dat wilden, maar dat mocht alleen maar ten voordele zijn van de consument.

Dus al met al is de bottom line 2 jaar garantie.
http://www.consuwijzer.nl...garantieperiode-in-europa
Anoniem: 64119 @Darkraver812 juni 2013 16:14
Niet in het Nederlands wetboek, maar wel op europees niveau. Landen mochten er hun eigen aanvulling aan geven als zij dat wilden, maar dat mocht alleen maar ten voordele zijn van de consument.

Juist en dankzij de PvdA mag je na 1 jaar een team van advocaten meenemen naar de winkel waar je duurzame apparaten koopt omdat ze daar al jaren zeggen: sorry garantie is 1 jaar. (deze bewuste valse voorlichting mag van mij asap strafbaar worden)

De 1+ jaar garantie die je al had kun je wel voor de tweede keer kopen & betalen tegen pittige prijzen. Het enige voordeel daarvan is dat je dan op papier hebt dat de winkellier beloofd zich dan wel aan de Wet te gaan houden. 8)7 8)7

In heel Europa geld een termijn van 2 jaar of langer. Maar NL is anti EU en "we weten hier alles beter", dus hebben we nu standaard 1 jaar op duurzame goederen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 64119 op 27 juli 2024 07:16]

Anoniem: 228292 @Darkraver812 juni 2013 16:49
Nope. Ten voordele van de consument heeft in Nederland geleid tot de regeling dat je een deugdelijk product moet kunnen gebruiken tijdens de economische levensduur. Dat was voor TV's van tien jaar geleden een termijn van 8 jaar.
Die twee jaar die jij noemt heeft Nederland NERGENS overgenomen.
Na 6 mnd. ligt volgens de NL wet de bewijslast bij de klant, theoretisch. In de praktijk gaat de verkopende partij er vaak met coulance mee om, omdat de rechter vaak in het voordeel van de klant beslist, omdat de consument simpelweg niet in staat is om die bewijslast te leveren. Het redelijkerwijs aan kunnen tonen dat je er geen gekke dingen mee gedaan hebt is dan al voldoende.

Langer dan 2jr kan je ook nog verhaal halen, maar dan hoeft de verkopende partij niet 100% te vergoeden, het % word minder naarmate het apparaat ouder is.
telefonische technische ondersteuning 90 dagen.
https://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/

volgens dit document heb je 1 jaar garantie

daarnaast is het zo dat het nederlandse wetboek specifiseerd dat een product een reële tijd moet mee gaan. je kan dus via een rechter misschien zelfs wel 3 jaar garantie afdwingen. moet je wel zo ver willen gaan uiteraard.

[Reactie gewijzigd door coolkil op 27 juli 2024 07:16]

maar wie stapt naar de rechtbank voor een kapotte telefoon?

in onze huidige wegwerpmaatschappij zou ik zelf durven zeggen dat 2 jaar best lang is
"moet je wel zo ver willen gaan uiteraard."

vandaar de laatste regel ;)
Nee, dat is dat je telefonisch support hebt.
Ik snap niet waarom iedereen denkt dat er maar 1 jaar garantie word gegeven?

Bij alle Apple Premium Resellers en ook de apple store geld er zover ik weet 2 jaar garantie. ( in iedergeval wel bij AMAC) Het is wel zo dat het als volgt is opgebouwd:

1e jaar garantie is vanuit apple zelf, dit betekend dat je accu, superdrive en harde schijf in de garantie valt.

De 2de jaar garantie is vanuit de winkelier zelf omdat deze aan de 2 jaar garantie plicht moet houden. Dit wilt dus zeggen dat de accu, superdrive en harde schijf NIET in de garantie vallen, omdat dit als slijtage onderdelen word gezien.

Mocht er een winkelier je weg willen sturen omdat je maar 1 jaar garantie hebt, dan is dit dikke onzin. In zo een geval moet je vragen voor de " European Consumer Law " Formulier. Dit moet je altijd ondertekenen wil je in aanmerking komen voor de 2de jaar garantie. En hiervoor moet je ook altijd terug bij de plek waar je de apple product hebt aangeschaft inclusief de aanschafbon

Om dit allemaal te verkomen kan men inderdaad kiezen om 2 / 3 jaar een applecare te nemen. Hier word dus alles gedekt en heeft men geen aanschaf bon nodig om de garantie te kunnen bewijzen, hiervoor kan de apple store of de APR de serienummer nachecken op www.apple.nl/support

Wat wel vaag is, is dat (zover ik heb gehoord) als je iets koopt via apple.nl (dus niet in de applestore in amsterdam) dat je maar 1 jaar garantie hebt, omdat de site via apple ierland gaat. Of je hier ook een Consumer Law formulier kan invullen durf ik niet te zeggen. Applecare doet er anders erg vaag over.

Wat ook belangrijk is om te weten, is dat ondanks dat je garantie hebt, SOFTWARE fouten word niet als garantie gezien, dit is een gebruikersfout (uiteraard) Dus mocht er een keer wat gebeuren, probeer na je backup de systeem te herinstalleren. Want mocht je dit niet doen, dan betaal je snel 75 / 85 euro aan onderzoeks kosten.

Aangezien dit alleen maar een post is, hoop ik dat dit wel word opgepikt.
"Om dit allemaal te verkomen kan men inderdaad kiezen om 2 / 3 jaar een applecare te nemen."

Al 10 jaar is bekend dat extra garantie op dit zulk dure apparaten weggegooid geld is.
1. Je betaalt dan altijd sowieso een jaar dubbel omdat 2 jaar garantie toch al de norm is.
2. Er wordt ook uitgegaan van de verwachte levensduur van het product. En die is langer dan 2 jaar.

Ook zoiest is extra pixelgarantie kopen bij een laptop of beeldscherm. Als je het online koopt kan je het sowieso binnen een week retourneren en je geld terugkrijgen, zonder opgaaf van reden.
Je moet dus achter formulieren aan voor iets waar je gewoon recht op moet hebben? :)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 80487 op 27 juli 2024 07:16]

In principe is de volle 2 jaar voor de winkelier, echter als er in het eerste jaar iets gebeurt kan hij dat claimen bij de leverancier.
België vs Apple: 1 - 0. :+

Nee serieus, als je als bedrijf (KMO of multinational) producten in een land verkoopt dan is het niet meer dan normaal dat je je aan de regels houdt van dat land. De Wet is er voor iets.
Het is ook niet zo dat Apple de 2e jaar garantie weigerde.

Apple vermeldde niet op hun website duidelijk dat de consument 2 jaar garantie heeft.

Maar daar maken meer fabrikanten zich schuldig aan alleen Apple krijgt natuurlijk meer aandacht in de media he?
Dat deden ze in feite wel. Ze brachten na het 1e jaar kosten in rekening voor het repareren van fabrieksfouten die gewoon onder de 2-jarige Europese garantietermijn had moeten vallen. Consumenten die niet beter wisten betaalden dat vervolgens gewoon. Daarmee ben je de boel dus gewoon aan het besodemieteren. Daar zijn ze volgens mij ook voor beboet.

Ik snap daarom ook niet dat mensen spullen van Apple blijven kopen. Je betaalt in verhouding veel te veel geld, wordt afgescheept met twijfelachtige service, wordt financieel uitgebuit aan reparaties die onder garantie hoorden te vallen en krijgt niet de garantieperiode toegewezen waar je als EU-burger recht op hebt. En dan nog wordt Apple op handen gedragen door haar consumenten. Om eerlijk te zijn vind ik het diep triest. Ik weet niet wat ik erger vind; het brutale klantonvriendelijke beleid van Apple of de schaamteloze naïviteit en kuddegedrag waarover veel van haar klanten beschikken ...

Nu weet ik wel dat er veel fabrikanten zijn die het niet zo nauw nemen met de regeltjes, maar Apple maakt er op dat gebied toch wel een potje van. Dat ze daardoor regelmatig in het nieuws komen is ook volkomen begrijpelijk. Het is ook heus niet zo dat Apple regelmatig voor de lol in een kwaad daglicht wordt gezet. Als je gewaarschuwd en beboet wordt door de EU en je je vervolgens nóg niet aan de regels houdt, dan vraag je er gewoon om.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 27 juli 2024 07:16]

Maar in de meeste gevallen heeft de consument helemaal niets met apple zelf te maken in het kader van garantie.

Als je je apple product in een reguliere winkel of webshop koopt (dus niet in de apple store of via online apple store) dan heb je voor de garantieafwikkeling gewoon te maken met de verkopende partij waarbij je je apple product gekocht hebt.

Dat consumenten vervolgens zelf rechtstreeks met apple contact opnemen voor garantieafhandeling is opzich prima, maar dan kun je apple niet aan de europese richtlijn houden aangezien je geen overeenkomst hebt met apple.

Voor garantie moet je dus ook bij de verkopende partij zijn. Dat die vervolgens afwimpelem met 'apple geeft maar 1 jaar garantie' klopt niet. Jammer dat de verkopende partij niet kan aankloppen bij apple voor het 2e jaar garantie, maar zij zijn gewoon verplicht jou de wettelijke garantie te geven, of ze dit nou kunnen verhalen op apple of niet...
Jammer dat de verkopende partij niet kan aankloppen bij apple voor het 2e jaar garantie, maar zij zijn gewoon verplicht jou de wettelijke garantie te geven, of ze dit nou kunnen verhalen op apple of niet...
In vaal gevallen kan de verkopende partij de schade door het regresrecht verhalen op haar voorschakel, waarmee je dus uiteindelijk bij de fabikant zou uitkomen. Dat dat in praktijk niet atijd zo makkelijk is, is natuurlijk weer een andere zaak...
Waarom is dat nog niet zo?

Is toch een NLD (of EU) wetgeving dat er 2jr garantie zit op dit soort gebruiksvoorwerpen?

Zelfde eist dat de consument ten alle tijde de accu/batterij van een apparaat zou moeten kunnen vervangen.

Ook die regel is niet op Apple van toepassing?????
Lees dan gewoon het artikel en dan staat er in hoe de regeling in NLD en de EU zit...

Daarnaast bestaat de regel die je noemt niet. De accu moet vervangbaar zijn, dat is de regel. Er staat niet dat dit door de consument ten allen tijde moet kunnen ...
Sterker nog, een accu moet niet 'vervangbaar' zijn, hij moet 'verwijderbaar' zijn.

Het gaat niet om het kunnen verwisselen van accu's, het gaat om het gescheiden kunnen weggooien/recyclen van de accu als iemand het apparaat weg wil kunnen gooien. Dit hoeft overigens niet door een consument gedaan te kunnen worden, als het alleen professioneel bij een afvalverwerker/recyclebedrijf kan is het ook goed.

Op mijn electrische tandenborstel staat dat je hem 24 uur in de vriezer kunt leggen in een plastic zak en en daarna met een hamer aan stukken slaan. De accu is dan afzonderlijk te recyclen. Dat is toegestaan volgens de regelgeving.
Heerlijke tandenborstel, heb nog nooit zoiets tegengekomen _/-\o_ En idd hij moet verwijderbaar zijn. Het is dan ook geen regel om de consument te plezieren, maar voor ecologische doeleinden en recyclage e.d.
Ik denk niet dat je de consument een plezier doet met een elektrische tandenborstel met een klepje voor de verwisselbare batterij. In de vochtige omgeving waar dat ding staat is die zo naar de klote....
Er kan gewoon een rubberen klepje op toch? Er zijn voldoende telefoons die waterdicht zijn tegenwoordig.
Ja, dat is ook op Apple van toepassing. Volgens mij is de grootste verwarring de onduidelijke tabel van Apple en de tweeledige status van Apple, ze zijn fabrikant in alle gevallen maar slechts in een deel van de gevallen ook verkoper van het product.

Als je kijkt op:
http://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/

In eerste kolom gaat het over het Nederlands consumentenrecht waar verkopende partij "dekking voor gebreken afhankelijk van redelijke verwachtingen van consument" voor een duur: "Geen vaste duur (vereist mededeling aan de verkoper binnen bekwame tijd na ontdekking)".
Apple als fabrikant levert volgens de tweede kolom nog een jaar lang fabrieksgarantie en in de derde kolom staat het AppleCare programma.

Zover ik als leek weet is dit overeenkomstig het NL-consumentenrecht. Helaas is deze tabel best goed verborgen en kan het stukken duidelijker vooral omdat Apple zoals gezegd een dubbele rol heeft.
Koop je iets bij iCom dan zijn zij verantwoordelijk om die eerste kolom af te handelen maar koop je op apple.nl of in de Amsterdamse Apple store dan is Apple verantwoordelijk voor de eerste kolom. Zo'n groot Apple logo bij een reseller helpt dan ook niet voor de duidelijkheid.

Dus de theorie klopt, met de praktijk heb ik geen ervaring maar wat ik op fora aan klachten voorbij zag komen was bijna altijd een reseller betrokken...
Anoniem: 305798 12 juni 2013 18:34
Begrijp me niet verkeerd, ik gebruik Apple computers naar grote tevredenheid, maar hun garantiebeleid en het proberen te verslijten van Apple Care vind ik schandalig. Computers die aan de top van de markt staan (qua prijs zeker, qua OS wat mij persoonlijk betreft ook) en ook als dusdanig worden gemarket zouden ook wat betreft garantie moeten uitblinken. Apple wil altijd de beste producten maken (en is hence bijvoorbeeld de I'm a mac campagne er ook van overtuigd dit reeds te doen), spreek dan ook het vertrouwen in die producten eens uit: ik zeg vijf jaar garantie, at the very least!
Dat komt niet overeen met het winstpercentage welke ze graag binnenhalen.
Extra verkoop en na een jaar of twee koop je maar een nieuwe...
Anoniem: 411873 12 juni 2013 15:11
Dan ben ik benieuwd wat hier het resultaat van gaat zijn: nieuws: Test-Aankoop start rechtszaak tegen Apple
Anoniem: 380342 12 juni 2013 19:52
Ongelooflijk dat er nog zoveel zielen zijn die daadwerkelijk denken dat wij recht hebben op 2 jaar garantie. Voor 1x moet je eens opzoeken wat het verschil is tussen garantie en conformiteit. Voor 1x moet je eens de wetgeving opzoeken. Voor 1x moet je eens controleren of die consumentenbond (wat een grap als organisatie) gelijk heeft. Hebben ze niet!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.