Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 91 reacties
Submitter: Mixpower

Apple heeft een app uitgebracht waarmee gebruikers hulp kunnen krijgen bij het oplossen van problemen bij hun Apple-apparatuur. De Apple Support-app is als eerste in Nederland uitgekomen en is in andere landen nog niet beschikbaar.

De app geeft een overzicht van alle apparaten die aan het Apple-account van de gebruiker zijn gekoppeld. Als op een van de apparaten wordt getikt, komt er een lijst met mogelijke problemen beschikbaar. Voor de problemen worden tips en oplossingen getoond.

Als een gebruiker zelf het probleem niet kan oplossen, biedt de app de mogelijkheid om met Apple contact op te nemen of een telefoongesprek in te plannen. Als er reparaties nodig zijn, toont de app locaties in de buurt waar het apparaat ingeleverd kan worden. Gebruikers kunnen binnen de app een afspraak maken met de Genius Bar in de Apple Store.

De functionaliteiten van de app zijn niet nieuw. Apple had al een website waarmee gebruikers ondersteuning voor hun apparaten kunnen krijgen. In de Nederlandse iTunes App Store is de Support-app beschikbaar, wanneer Apple de app in andere landen uitbrengt is nog niet duidelijk.

Apple Support-appApple Support-appApple Support-appApple Support-app

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (91)

App net geinstalleerd n.a.v. dit bericht. Heb al 2 jaar issues met de sync van mijn contacten en dan in het bijzonder dat ik nooit foto's zie. Dit ondanks de koppeling met Facebook. Vond dit nooit de moeite om een ticket te openen bij Apple. Nu in deze app maken ze dit wel heel makkelijk. Issue aangegeven via een drop down menu en op het bel icoontje geklikt. Na 30 sec. had ik een support medewerker uit Ierland aan de lijn. Die is nu bezig het issue met mij op te lossen.

P.s., feit dat ik iemand uit IE te spreken krijg heeft vast te maken met mijn iOS taal welke EN is ipv NL.
App net geinstalleerd n.a.v. dit bericht. Heb al 2 jaar issues met de sync van mijn contacten en dan in het bijzonder dat ik nooit foto's zie. Dit ondanks de koppeling met Facebook. Vond dit nooit de moeite om een ticket te openen bij Apple. Nu in deze app maken ze dit wel heel makkelijk. Issue aangegeven via een drop down menu en op het bel icoontje geklikt. Na 30 sec. had ik een support medewerker uit Ierland aan de lijn. Die is nu bezig het issue met mij op te lossen.

P.s., feit dat ik iemand uit IE te spreken krijg heeft vast te maken met mijn iOS taal welke EN is ipv NL.
Hun caller ID zegt meestal Ierland inderdaad maar ze zitten meestal gewoon in Nederland.
Sterker nog, hun caller ID gaf "unknown" aan en de heer waarmee ik sprak was duidelijk Iers met dito accent :+ En nee, hij sprak geen woord NL
Het kan zijn dat jullie beiden gelijk hebben, als je in de avond naar een support lijn belt kan je ook naar het buitenland ge-reroute worden.
Het hoeft op de FP geen "welles-nietes" verhaal te worden wat mij betreft. Ik geef alleen aan wat mijn ervaring met een Apple gesprek is vandaag rond de klok van 12 uur 's middags.
Klopt, call loopt via Ierland maar ze zitten in Limburg.
Klopt, call loopt via Ierland maar ze zitten in Limburg.
naar mijn ervaring zit 2e en 3e lijn in Ierland. En 's avonds is alleen Ierland bemand. Ik heb ze ook wel eens gesproken.
Wellicht zijn er in Nederland de meeste issues met Apple producten? Of zijn de gebruikers in Nederland nog niet zo "skilled" met Apple technologie? Denk dat de app wel een bepaalde behoefte afdekt van vele gebruikers.
nee, ik weet niet hoe ik het vriendelijker moet brengen, maar dat is onzin.

Nederland is klein. Om er als Apple de eerste ervaringen mee op te toen is een kleinere testgroep wel handig. Dat lijkt me een veel logischer verklaring.
In amerika heeft bijna de helft een iPhone. En ze hebben veel meer genius bars waarmee je dan een afspraak zou kunnen plannen. Dan word je wel druk als zo'n app nog niet goed werkt.
Als er issues zijn, dan zijn die er globaal. En het punt is juist dat je juist helemaal niet zo 'skilled' hoeft te zijn. Mijn ouders zijn lang niet zo technisch aangelegd, maar werken al jaren met een MacBook en willen niet meer anders dan de iPhone en hun iPad. Puur omdat het doet wat het moet doen voor hun.
Dat kan je ook van non Apple apparaten zeggen. Zelfs Windows is met versie 10 door iedere noob te gebruiken. Tegenwoordig zit er zelf in instellingen een zoekfunctie. Maar dan nog, je schat het niveau van een grote groep te hoog in. Er zijn er bij die niet eens weten hoe ze een notificatie van email moeten verwijderen of toevoegen. En dat zijn vaak Apple gebruikers. Die 'willen' het niet eens weten.
Dus deze app/site zal voor die die groep een functie hebben.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 9 november 2016 14:03]

Ik snap ook wel dat de instelling een zoekfunctie heeft. Je kan door de bomen het bos niet vinden en het is nog verspreid over meerdere applicaties ook. Je hebt een app en een desktop applicatie. Zo stom...
Dit gaat grotendeels afhangen van waar het budget juist vandaan komt. Ik ben zelf programmeur en ik heb ook al andere grote bedrijven gehad waar de hoofdzetel in de US ligt, maar waarvan de app toch eerst hier in Belgi uitkomt gewoon omdat het "team" van Belgi met het geld op de proppen kwam.
Ik denk dat het juist andersom is op beide punten.
Misschien is het een relatief kleine, maar representatieve testgroep voor de app. En als alles soepel verloopt, dat men naar grotere landen kan uitrollen?
Ondersteuning of garantie bij Apple claimen is n zaak; het krijgen is een heel andere. Maar goed; ze maken het zo wel laagdrempelig, dus dat is wel weer een pluspunt.
Ach, uiteindelijk buigen ze er wel voor, ook m.b.t. de wetgeving hier. Mijn MacBook Pro is net meer dan een jaar oud, geven ze in de app aan dat de dekking verlopen is, mr er kan een consumenten wetgeving gelden voor mijn product. (Wat in NL dus van toepassing is; twee jaar garantie op consumenten elektronica)
Het is in de Nederlandse wet niet zo dat er 2 jaar 100% garantie is. Dus 2 jaar altijd vervanging of reparatie zonder kosten. Er kunnen nog steeds (beperkte) kosten in rekening worden gebracht.

Het is dus wel iets ingewikkelder als je stelt.
Klopt, maar een consumenten product moet gewoon twee jaar zonder interne problemen kunnen functioneren. Je hebt gewoon wel meer te halen dan buiten Nederland.
Als je je hier beroept op de Nederlandse wet m.b.t. garantie, dan krijg je vaak toch gewoon je zin.
Wij zijn dan ook bij uitstek een land met inwoners die feedback met een onderbouwing uitstekend beheersen, rekenmaar dat wij in veel gevallen een prima zegje in de wereld te melden hebben, of eigenlijk een voorbeeld zijn/geven. Er word vaak naar ons gekeken en we geven graag een lesje in hoe het wel moet/kan.
Ons kleine landje is ook makkelijk te monitoren en we geven graag het voorbeeld, ik denk dat analisten ons land helemaal ziek analyseren.
Ach, uiteindelijk buigen ze er wel voor, ook m.b.t. de wetgeving hier. Mijn MacBook Pro is net meer dan een jaar oud, geven ze in de app aan dat de dekking verlopen is, mr er kan een consumenten wetgeving gelden voor mijn product. (Wat in NL dus van toepassing is; twee jaar garantie op consumenten elektronica)
Het doel van die App zal zijn om de kosten voor support voor Apple te beperken. Als mensen zichzelf kunnen helpen met de app is dat goedkoper dan wanneer er een medewerker van Apple ingeschakeld moet worden.
Nederland is een mondig land, dat veel techniek gebruikt, dat niet bang is van het Engels, en date uitstekende consumentenbescherming heeft. Vanuit het oogpunt van een bedrijf als Apple zijn we de dus een duur en vervelend land. Daarom zijn we een goede testgroep voor deze app.
Ik heb laatst een vervangende iPhone 5 gekregen van ze. Die had ik gekocht in 2012. Meestal aanvaarden ze de consumentenwetgeving wel. Enige waar ze moeilijk over doen zijn problemen mbt accuduur, maar ligt het 9 uit de 10 keer aan een softwarefout. Dus begrijp ik dat wel.
Een vervangende iPhone i.v.m. een iPhone die je gekocht hebt in 2012? Dan ben je zelfs de consumenten wetgeving omtrent garantie al ver voorbij, aangezien de garantie termijn dan slechts 2 jaar betreft.
Nee de consumentenwetgeving is zelfs langer dan 2 jaar. De verwachte levensduur van het product.
Daar heb je gelijk, de Europese richtlijn is 2 jaar, Nederland heeft het iets ruimer gemaakt met het oog op een 'deugdelijk product'. Maar de grens is gewoon twee jaar, in ieder geval niet minder, wel meer.
Ik heb in 3 gevallen mijn beroep moeten doen op de apple garantie, in alle 3 de gevallen ben ik met tevredenheid geholpen. Bij 2 van deze gevallen hebben ze mij een vervangend toestel toegestuurd (kostenloos) terwijl ik hier officieel geen recht op had.

1. ipad mini 2 touchscreen reageerde heel raar soms terwijl deze splinternieuw was; nieuwe ipad gekregen
2. iphone 5s had diverse kleine krasjes op het scherm na 26 maanden gebruik, mail gestuurd dat ik dit niet gewend ben van hun toestellen, ben er altijd zeer zuinig op. mocht de iphone opsturen en kreeg kostenloos een refurbished iphone 5s terug
3. iphone 6 opgestuurd voor reparatie (speaker deugde niet meer). 25 maanden oud; bleek controller probleem te zijn en kreeg gratis een refurbished model terug.

Heb niets te klagen over hun garantie en het krijgen daarvan ;)

[Reactie gewijzigd door waktak op 9 november 2016 11:26]

Hmm ik heb een probleem dat mijn speaker niet fris klinkt (iPhone 6, nu 24 maanden oud). Misschien ook maar eens een mailtje sturen. Kan 't altijd proberen toch?
Komt waarschijnlijk omdat er stof voor zit, probeer maar eens de gaatjes stof vrij te maken bij de speaker uitgang.
zou ik zeker doen, vooral de superieure kwaliteit van apple prijzen en melden dat je dit niet verwacht had van zo'n topmerk.
Er zit waarschijnlijk vuil in, als je bij een Apple store woont, is het snelste om daar even een afspraak te maken. (Allicht via deze app ;) ) Ze plukken em zo leeg (hebben ze tooltjes voor).
Het probleem is, een Apple Store is voor mij 200 KM rijden :+ dus ik wacht daar maar even mee tot ik er in de buurt kom.
Mijn ervaring is dat wanneer je garantie claimt bij apple er over het algemeen heel soepel mee omgegaan wordt. Ik had laatst op mijn macbook pro die 3,5 jaar oud is last van een coating die van het scherm af kwam. Nu is dit een probleem die vaker voor komt waardoor ze een vervangingsprogramma hadden voor computers tot 3 jaar, daar viel ik dus net buiten. Omdat ik mijn computer bij de apple store zelf gekocht had hebben ze het alsnog gratis kunnen verhelpen door het onder het consumenten recht te laten vallen.
Ondersteuning of garantie bij Apple claimen is n zaak; het krijgen is een heel andere.
Spreek je uit eigen ervaringen? De mijne zijn tot nu toe positief (mits je met Apple zelf van doen hebt) bijvoorbeeld:
- kapotte MacBook batterij na twee jaar gratis vervangen
- MacBookbatterij met rare coating afwijkingen (nauwelijks zichtbaar) na twee jaar gratis vervangen
- slechte iPhone 5 batterij na twee jaar gratis vervangen
- iPhone met slechte wifi: na een jaar gratis vervangen

En zeker op iPhone gebied ook snelle service: dinsdag ophalen (gratis) en donderdag retour. Dit heb ik al enkele keren meegemaakt. Dat klinkt een stuk beter dan reparatietijden van weken.

Juist de goede service doet me neigen naar meer Apple-apparatuur.
Want wat is er mis met een refurbished (altijd met nieuwe body, nieuwe batterij en nieuwe scherm, en de innerworks zijn gecheckt)? Dan krijg je tenminste de iPhone terug met twee dagen.
Dus als je mag kiezen tussen 950 euro voor een gloednieuwe 7plus of een refurbished, dan zeg jij, maakt mij niets uit?
Waar slaat dat nou op. Je eigen toestel is kapot, anders is er geen sprake van een refurbished toestel. Dus jij wil liever jouw eigen toestel terug, maar dan gefixt, boven een toestel met een nieuw scherm, nieuwe accu en nieuwe body, maar zonder jouw eigen logic board (cpu, memory, etc)?
Nee in de rechtzaak die de vrouw won was de iphone niet meer te repareren. Toen kreeg ze een refurbished iphone terug, hier was ze het niet mee eens. Ze heeft de rechtzaak gewonnen en een nieuw product gekregen.
Refurbished is niet altijd slecht. Mits het een praktisch nieuw toestel is. Bij een refurbished toestel hoor je vaak dat deze beter gecontroleerd wordt dan nieuwe retail apparaten. Om te voorkomen dat ze wr terug komen.

Maar aan de andere kant snap ik wel dat het dan voelt als een 'tweede hans' toestel.
Interessant dat Nederland een keer als eerste wordt gekozen voor een nieuwe app, al helemaal van zon groot bedrijf.
Ja, ik vind dat ook vreemd. Zeker omdat er zoveel diensten (News, TV, iTunes TV Shows, etc.) niet of nooit in Nederland komen.
Het geeft hoop...
Dat 'TV' heeft hier ook weinig nut. Omdat wij hier geen apps gebruiken als CW, FOX, SciFy etc. (Die Amerikanen maken veel gebruik van dergelijke on-demand diensten via internet.)
True. Maar je kunt het ook andersom bekijken. Omroepen/zonders brengen geen apps uit waarmee je reguliere content kunt kijken (al dan niet met een provider als Ziggo). Als dat wel was, dan hadden we er best iets aan kunnen hebben.
Maar ik geloof dat we daarvoor ook naar Ziggo moeten kijken met hun lobby.

[Reactie gewijzigd door iAmRenzo op 9 november 2016 12:04]

Ook daar moet je inloggen met je provider.
Het inloggen is toch ook geen probleem?
Nee maar de omroepen hebben hier geen individuele Apps met content.

In Nederland heb je:

De uitzendinggemist apps: RTL XL, Kijk en NPO en NLziet die allemaal samenvat?
IPTV los app: Knippr(T-Mobile), Play tv(KPN),
Online tv apps met abonnement: KPN, Telfort, Vodafone, Ziggo GO(Horizon GO), Online
En on-demand tv series: Netflix, HBO

Maar we hebben geen losse RTL, SBS Apps met daar hun content toch? Ook kan je ze niet apart live kijken via internet. Bovendien hebben alleen Knippr en Netflix een Apple TV app.

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 9 november 2016 11:52]

Sorry, maar dat zei ik ook in de reactie waarop je reageert.
Wij zijn dan ook bij uitstek een land met inwoners die feedback met een onderbouwing uitstekend beheersen, rekenmaar dat wij in veel gevallen een prima zegje in de wereld te melden hebben, of eigenlijk een voorbeeld zijn/geven. Er word vaak naar ons gekeken en we geven graag een lesje in hoe het wel moet/kan.
Ons kleine landje is ook makkelijk te monitoren en we geven graag het voorbeeld, ik denk dat analisten ons land helemaal ziek analyseren.
Ik denk dat binnenkort meer Apple stores gaan openen, op het tempoteam gebouw in Groningen hangt een heel groot plakaat dat ze op zoek zijn naar mensen die voor Apple willen werken.
Een AppleCare support callcenter zit in Groningen.
Groningen lijkt me een goede plaats. Ik woon in Friesland, maar moet dan helemaal naar Amsterdam of Den Haar toe. Toevallig werkt mijn vriendin in Den Haag n keer per week, dan gaat zij er langs, maar Groningen is voor mij toch iets toegankelijker.
En van uit het midden van het land is grunn ook nog prima te bereiken. Als ze dan ook nog wat in Brabant of Gelderland op poten zetten hebben ze een verdraaid mooie dekking gok ik zo.
Nog 1 in Enschede en bijvoorbeeld Eindhoven en het land is dan aardig verdeeld. ;)
Ja het probleem is dat nu alles vlak bij elkaar zit. Als je vanuit Groningen o.i.d. moet komen is het al helemaal een rot afstand.
Gewoon n in Leeuwarden, Groningen, Zwolle, Utrecht en Almere. Dan heb je voor iedereen een fatsoenlijk bereikbare dekking.
Utrecht is in jou verhaal t dichtste in mijn buurt.. maarvoor iedereen .. zet er dan ook in eindhoven en roermond 1 op
Met vriendelijke groet uit limburg! (Utrecht auto vanaf midden limburg.. 135km.. vanaf maastricht 175/180.)
Dat is waarschijnlijk omdat Apple een facilitair callcenter gebruikt in Groningen en daar zullen ze mensen voor zoeken. Ben daar zelf ooit eens voor benaderd. Het verloop zal daar wel extreem groot zijn, aangezien ze minimumloon betalen. Een callcenter is sowieso al een vreselijke hel, maar dan al helemaal ;)
"De Apple Support-app is als eerste in Nederland uitgekomen en is in andere landen nog niet beschikbaar."
Nou breekt mijn klomp, normaal zit NL bij de 1a laatste groep van alle landen.

[Reactie gewijzigd door Macboe op 9 november 2016 11:16]

Nee hoor, ook bij de iPhone 7 zat Nederland bij de eerste selectie. Lijkt wel of Nederland iets belangrijker wordt met uitrollen van producten/diensten. (Uitgezonderd diensten/apps die hier geen nut hebben)
Nederland is een klein land met een vrij hoge bevolkingsdichtheid en een (in verhouding) perfect openbaar vervoer. Voor Apple een ideale playground om nieuwe apps te testen die daar heel erg op leunen. Zeker een app als deze aangezien een store voor velen te ver rijden is.
Op MacRumors is de consensus dat NL gekozen is als testland, niet omdat het zo belangrijk is voor Apple.
Hmm, in eerste instantie leuk (maar of het voor mij nuttig is..) maar in tweede instantie, ik mis twee van de 8 apparaten op mijn Apple ID, waaronder een iPad 2 en een Apple TV 3rd Gen. :?
Dan zul je die er niet op geactiveerd hebben.
Toch wel. Zowel de iPad en ATV maken gebruik van mijn Apple ID
Je kunt in de store/services ingelogd zijn en op iOS is het vooral Find My iDevice, of de eerste activatie na een reset of aankoop die hem verbind met je Apple ID. Zo werkt het ook met Mac's en Apple TV's.
Hoe is't met de privacy van de klant gesteld?
En is die support niet gekoppeld aan Apple car? Dus beperkt tot 3 jaar max?
Ik kan me niet inbeelden dat men in Cupertino ineens aan liefdadigheid gaat beginnen doen - vergeef me mijn cynisme - maar vandaag hebben we een paar koude douches gekregen. Dan bekijk je dit wel iets anders - je haalt de schouders gewoon even op.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True