Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties
Submitter: Naxiz

De eerste nightlies van CyanogenMod 14.1 op basis van Android 7.1 zijn uitgekomen. Het gaat om vroege versies van de custom rom, waarin verschillende features nog niet beschikbaar zijn. Volgens Cyanogen vordert de ontwikkeling echter.

Onder andere thema's werken nog niet op de nightlies van CyanogenMod 14.1, melden de makers in hun aankondiging. Cyanogen zegt dat gebruikers bugs mogen melden, maar verzoekt om geen meldingen te maken van ontbrekende features.

De nightlies van CyanogenMod 14.1 zijn beschikbaar voor een aantal toestellen. Op dit moment zijn dat de Nexus 6P en 5X, de LG G3 en G4, de Moto G, Samsung Galaxy S5, OnePlus 3, Asus Zenphone 2 en de Xiaomi Mi3w en Mi4. Cyanogen wil in de komende weken ondersteuning voor meer toestellen toevoegen.

Android 7.1 is op dit moment alleen beschikbaar op de Pixel en Pixel XL van Google zelf. Ook is er een ontwikkelaarsversie beschikbaar voor de Nexus 6P en 5X. De definitieve update komt voor die toestellen in december uit.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

Voor de OPO bezitter, 14.1 komt er ook voor de bacon! :D

http://forum.xda-develope...ntid=3930573&d=1478633040
Dat vind ik erg goed nieuws, maar wel zeer apart. Schijnbaar brengt Qualcomm geen drivers uit voor Android 7.x, vanwege het niet ondersteunen van de Vulkan API. Hoe gaat deze rom dan ooit goed werken?
Dat is een vraag die ik niet direct kan beantwoorden. Echter, in de officiele CM support, staat al de LG G3 genoemd, die ook een SD801 gebruikt. Mogelijk even de discussie volgen via:

http://forum.xda-develope...ssion-cm14-bacon-t3461732

Ik meen mij te herinneren dat CM niet de officiele drivers hoeft af te wachten van Qualcomm, maar daar weet ik eerlijk gezegd te weinig van op het moment.
Het is inderdaad waar dat CM niet perse hoeft te wachten op drivers van qualcomm. Aangezien Nougat nog erg weinig van de Nieuwe vulkan Api gebruik maakt kan dit met weinig problemen ook op de SD801 draaien.

De reden waarom er geen officiele versie van Nougat naar telefoons kan gaan met een 801 is dat Qualcomm de drivers niet update. Voor Android + Google apps moet de ROM eerst gecontroleerd worden door Google en moet aan de eis kunnen voldoen dat vulkan kan draaien op de Telefoon.

Het is niet toegestaan door Google om een ROM package te leveren met google apps. Zonder toestemming van Google. Alleen bij android zelf mag dat wel, omdat Android open source is maar de Google apps niet. De apps apart packagen mag dan weer wel dus het is dan gewoon een feit van twee bestanden flashen via recovery.
Is er eigenlijk ooit ergens officieel bevestigd dat Vulkan inderdaad het probleem is? Want onlangs heb ik gehoord dat Vulkan toch geen verplichting zou zijn en dat er ook telefoons zijn die toch een update naar Nougat krijgen en waarvan de chipset helemaal geen Vulkan ondersteunt. M.a.w. Android 7 heeft het dus niet nodig.

Daarom heb ik nog wat verder zitten zoeken en ben ik deze theorie tegen komen: http://www.androidauthori...napdragon-800-801-712930/ Nameljk het ontbreken van hardwarematige onderteuning voor encryptie zou de reden zijn dat fabrikanten geen officiŽle ROM (= rom met google apps) kunnen uitbrengen voor telefoons met 800/801 chipset. CM is een ROM zonder de google apps dus dat zou dan geen probleem zijn.
Hartelijk dank voor de verduidelijking! Dus eigenlijk is het flashen van de ROM + OpenGapps eigenlijk al een manier om die controle van Google te omzeilen. Super fijn! Ik flash al sinds m'n m7 een zo klein mogelijke variant van Gapps, geen Books, Music en andere bloatware meer.

Ik kan echt niet wachten tot ik met cm14 aan de slag kan :)
Ja klopt, maar daarom kun je ook geen Android toestel zo maar uitgeven. Mensen willen nu eenmaal Google Apps. Voor normale users is het vaak te moeilijk, omdat het vereist is om een custom recovery te installeren. Het moet out of the box werken.
Omdat de Vulkan API nog vrij nieuw is (de officiele specificatie is pas een half jaar geleden uitgebracht) vermoed ik dat Android 7.1 nog een OpenGL ES fallback modus heeft voor alles. Het zal dus technisch allemaal wel werken, ook op chips die geen Vulkan ondersteunen. Je mist alleen de voordelen van Vulkan, met name betere 3D acceleratie in de hardware. Ook kan het zijn dat in toekomst sommige apps niet meer compatible zijn met je device omdat deze exclusief Vulkan gebruiken, wat je telefoon dan dus niet ondersteund. Waarschijnlijk gaat dat als eerste het geval zijn bij games.
Wrapper driver/proxy drivers maybe die bepaalde acties emuleren. Dan kan je 't wel draaien maar heb je natuurlijk wel een extreme performance drop bij diverse onderdelen - al gok ik dat Qualcomm op een gegeven moment wel gepushed wordt om ook voor 7.x een driver uit te brengen.
Mag je CyanogenMod gewoon legaal op je toestel zetten?
Je bent vrij om te doen wat je wilt met je eigen toestel. En daarnaast, je garantie vervalt niet!

Als je je apparaat sloopt door eigen toedoen, zullen ze dat niet repareren. Dit geldt zowel op het gebied van hardware als van software. Laat je je telefoon vallen en is je scherm stuk, dan valt dat niet onder de garantie. Brick je je device doordat je zelf wat verkeerd flashed, is dat ook geen garantie. Maar doet je power-knop het niet meer en draai je toevallig Cyanogenmod, dan valt dat gewoon onder de garantie :)

Bronnen: Tweakers.net en Arnoud Engelfriet.

[Reactie gewijzigd door P1nGu1n op 9 november 2016 13:04]

Jouw feitelijke voorbeeld klopt. Maar stel nu dat je een ROM flasht waarbij de homeknop op een totaal andere manier gebruikt gaat worden, waardoor deze veel vaker ingedrukt moet worden dan waar de fabrikant van uit is gegaan bij het ontwerp. Of een ROM die ander geheugenmanagement toepast, een zwaarder beroep doet op de accu/processor of kernel-aanpassingen die het scherm harder belasten. Niet elke ROM-bakker maakt een ROM die jouw toestel op dezelfde manier belast als de stock-ROM. Vooral als er ook aan de kernel gesleuteld wordt.

Natuurlijk moeten fabrikanten per geval gaan kijken of hardware-falen door een software flash komt. En daar zitten ze natuurlijk niet zo op te wachten, vandaar de 'eis' dat je hun software moet blijven draaien. Uiteraard zit daar ook nog een verborgen agenda, de vendor-lockin.
Dan gaan de reguliere garantieregels op.

0 t/m 6 maanden na de aankoop: bewijslast bij fabrikant
Na 6 maanden na aankoop: bewijslast bij consument

Dus alleen de eerste 6 maanden hoeft de fabrikant maar te onderzoeken of het door toedoen van de consument kwam. Na die 6 maanden zou jij zelf moeten bewijzen dat - ondanks dat je een custom ROM draaide - de knop met normaal gebruik stuk is gegaan.

Bron: Consuwijzer
Dat artikel is interessant. Alleen belangrijk zoals in het artikel staat:
U hebt met de fabrikant geen koopovereenkomst gesloten. De fabrikant heeft daardoor geen wettelijke plichten, zoals de verkoper wel heeft.

In het artikel hebben ze het ook over de verkoper en niet de fabrikant:
Gaat het product binnen zes maanden na aankoop kapot? Of is er binnen zes maanden iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was. Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was. Hebt u het product normaal gebruikt en is het versleten? Of hebt u het verkeerd gebruikt? Dan moet u de reparatie zelf betalen. U hebt dan dus geen recht op een gratis reparatie of een nieuw product.
Gelukkig hebben we geen wetten die het verbieden om de dingen te doen die jij met je telefoon wil doen, zolang je daarmee geen anderen in gevaar brengt of (dit is meestal jammer dat het een issue is) intellectueel eigendom compromitteert. Omdat jij je telefoon bezit en daarmee mag doen wat je wil, en omdat Cyanogenmod bestaat uit vrij distribueerbare code en binaries, is er geen enkele sprake van iets "illegaals".

Dat sommige fabrikanten dreigen moeilijk te doen qua garantie is een andere discussie, maar dat heeft niks met wettelijke legaliteit te maken. Het is eerder zo dat fabrikanten hierover moeilijk doen "illegaal" bezig zijn, maar dat is een onduidelijke discussie en in Nederland in de praktijk gelukkig ook relatief weinig aan de orde.

[Reactie gewijzigd door DCK op 9 november 2016 11:56]

Is dat zo? We hebben best wetten die je verbieden dingen te doen met je eigendom, zoals het omzeilen van beveiligingen of het installeren van een modchip in je console.
Dat klopt ja, dat is namelijk omdat modchips in de praktijk een manier zijn om dit intellectueel eigendom te omzeilen. Ik noemde in mijn eerste zin dat dat in de praktijk een wettelijke beperking is op je eigen apparatuur hacken. Het is echter een redelijk eenvoudig argument om te maken dat het omzeilen van restricties op intellectueel eigendom geen reden is voor het installeren van custom roms als Cyanogenmod, net zoals het installeren van Linux op de Media Markt-computer dat niet is.

Dat deze uitzondering voor intellectueel eigendom wordt gemaakt vind ik persoonlijk niet juist en een hellend vlak, maar dit is wel hoe het werkt in de praktijk.
Je bent sowieso al iligaal bezig als de fabrikant het verbiedt of geen mogelijkheid geeft om bijvoorbeeld je BT te unlocken om zo TWRP te kunnen flashen etc.

HTC is wel weer een fabrikant waar je veel op mag doen vindt ik vergeleken met andere...

Vindt het jammer dat CM SS6 nog steeds overslaat maar de SS5 wel weer gewoon doet :( want qua community is het maar magertjes voor de SS6

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 9 november 2016 12:42]

Wat is jouw definitie van illegaal? En noem je nu een gebruiker die andere software flasht 'illegaal' of vind je het 'illegaal' dat fabrikanten die restricties op leggen?

Een fabrikant levert een bepaald toestel met software, omdat deze fabrikant vindt (al dan niet terecht) dat de gebruikerservaring die hij verkoopt een bepaalde softwarekeuze rechtvaardigt. Dat is niet illegaal, dat is gewoon het verkopen van een compleet product. En op het moment dat een fabrikant vervolgens aan de garantie een restrictie oplegt dat aanpassingen aan de software niet zijn toegestaan, dan is dat zijn goed recht. Zij kunnen immers niet garanderen dat de software die jij wilt flashen, niet schadelijk is voor het apparaat dat zij verkocht hebben. Dat is jouw verantwoordelijkheid.

Dat maakt het flashen van CM of een andere ROM natuurlijk niet illegaal. Het gaat alleen (mogelijk) in tegen de garantiebepalingen. Ik heb daar geen moeite mee, ik vind dat zelfs volslagen logisch. Wie zegt dat de ROM-bakker die jij vertrouwt niet je CPU overbelast om een extra vloeiende ervaring te bieden? En is het dan de schuld van de fabrikant als je toestel in de fik vliegt of dienst weigert?
Als Samsung niet hun Exynos processors moesten gebruiken, was CM voor de S6 maken waarschijnlijk een sutk makkelijker geweest.
S6/S7 hebben andere chipset waarvan Samsung de drivers niet uitgeeft - S5 heeft wel driver support buiten samsung, vandaar dat je de S5 en ouder wel ziet en S6+ niet. Kan ook wel ff duren voordat je een versie ziet. Xda dev forum in de gaten houden en hopen voor een leak/backport rom (al zal die niet standaard cyanogenmod zijn).
Half half, moeilijk verhaal :+ waarin verschillende wetgevingen/regelementen tegenstrijdige dingen zeggen. Het is in principe jouw eigen telefoon mits je hem dus gekocht hebt. Maar soms vervalt je garantie er wel door, zeker als de bootloader unlocked wordt e.d.

Ik denk dat hier in Nederland het gewoon legaal gezien wordt.
Samsung en andere fabrikanten willen je graag laten geloven dat je dan de garantie kwijt raakt. Echter raak je enkel de garantie kwijt op de software of hardware defecten die resultaat zijn van de (aangepaste) software. niet op de hardware zelf.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 9 november 2016 12:09]

Legaal? Ja hoor. Kan alleen garantie aanvragen lastiger maken. In Nederland doen ze er niet zo moeilijk over.

[Reactie gewijzigd door Kapitein187 op 9 november 2016 11:45]

Natuurlijk is het legaal. Alleen mocht je ooit iets met je telefoon hebben, ook al komt het niet door CyanogenMod, gebruikt de fabrikant het vaak als smoesje om onder garantie uit te komen. Heb ik persoonlijk ervaring mee.
Legaal is het in ieder geval, het is immers jouw telefoon.

De vraag is of je je garantie (op de hardware) behoudt; de FSFE meldt op haar website dat er een Europese richtlijn is die een aangepast besturingssysteem niet genoeg vindt om de garantie te doen vervallen. https://fsfe.org/campaigns/android/liberate.nl.html
Heel erg verleidelijk om deze te flashen op mijn G4.
Maar hoe zit het met root en apps die niet op gerootte apparaten mogen draaien? Bank apps en sommige streamingdiensten? Kan ik de root makkelijk aan en uit zetten?

Of was het juist de bootloader die dat probleem veroorzaakt? (ben alweer tijdje uit de flashmod gebeuren..)
App van ABN Amro mag je gewoon op gerootte apparaten draaien, nooit problemen met apps op CM 13 en m'n LG G4. Enige app die moeilijk probeert te doen is Pokťmon Go maar dat is simpelweg te omzeilen (mits je niet vals gaat spelen..) door /system/bin/su en /system/xbin/su te hernoemen naar iets anders via de Terminal app.

$ su
# remount -o remount,rw /system
# mv /system/bin/su /system/bin/su.bak
# mv /system/xbin/su /system/xbin/su.bak

Al zijn er ook wel apps voor om het voor je te doen, albeit dan iets omslachtiger (vind ik).

[Reactie gewijzigd door Ventieldopje op 9 november 2016 16:18]

Werkt de camera een beetje goed onder CM? Want zit wel mooie camera app in de standaard software..
Joah, ach het is niets bijzonders. Heb de originele camera app niet vaak gebruikt maar ik kan mij herinneren dat die best goed was. Je hebt ook Camera FV-5 nog als camera app, en ondersteund meen ik ook RAW :)

Pak altijd mijn DSLR :Y)
Zijn die mappen niet ergens voor nodig?
Het is een bestand, geen map ;)
Dan bedoel ik: zijn die bestanden niet ergens voor nodig?
Ja, om root rechten te verkrijgen voor apps ;) Je kunt ze veilig hernoemen en dan hebben apps die het ondersteunen alleen geen root toegang meer. Apps die er op checken geven dan ook geen melding meer. Je merkt er verder niks van, je hebt dan gewoon OS zonder root.

Tuurlijk kun je zelf nog wel root rechten krijgen door su.bak in te typen ipv. su ;)
App van ABN Amro mag je gewoon op gerootte apparaten draaien, ....
De kans is uiteraard klein, maar gaat ABN ook schade vergoeden als er geld verdwenen is via een transactie op een geroot toestel?

Bij wie ligt de bewijslast?
Moet je die zelfde vraag niet stellen op een PC? Precies, lijkt mij ook geen probleem dus :) Rooten wil niet persť zeggen dat alles draait als root en dat jan en alleman kan doen wat hij wil. Apps met root toegang kunnen dat, maar daar ben je zelf bij als je deze toegang verleent. Dan nůg is het niet direct zo dat ze makkelijk dat soort narigheid uit kunnen halen, daarvoor heb je nog steeds spyware voor nodig.

Enfin, vergelijk het met je root account op je mac/linux bak of Administrator account op je Windows bak ;) Jouw bank je ooit opgebeld om die "uit te schakelen"? :+

"hang op, klik weg, bel uw bank!" :Y)

[Reactie gewijzigd door Ventieldopje op 14 november 2016 12:39]

Ik hoop echt dat ooit de ondersteuning voor de s6 komt. Kan lang wachten vrees ik ;(
Gaat niet gebeuren ivm exynos. S5 heeft een Qualcomm chip.
De s3 had ook een exynos chip :P maar samsung wil de drivers niet vrij geven helaas
Ja en een hele lijst niet/brak werkende werkende dingen :(

Nee AOSP/ CM roms mankeerde genoeg aan bij de S3 helaas.
Ik gebruik CM13 Snapshot 08-20 sinds ruim een maand op mijn S3. Ik ben er tevreden mee.
Echter de stock-camera loopt na een paar opnames vast; die kun je beter vervangen door een geschikte third party-versie.

Voor de rest loop ik niet tegen problemen aan (maar ik gebruik ook niet alle functies).

In ieder geval loopt mijn S3 nu een stuk soepeler dan met de stock-Samsung-ROM.

[Reactie gewijzigd door Tollee op 10 november 2016 11:20]

Dat bedoeling, er waren vastlopers bij de camera, opname modi niet mogelijk, FM radio werkt niet en nog een lijst kleine dingetjes.

Zal vast nog wat vergeten want gebruik de S3 al twee jaar niet meer, was een fijn toestel en de roms waren ook allemaal een stuk smoother dan de stock Samsung roms.
Volgend jaar mooi oneplus 4 halen ;)
Alleen met backports van samsung roms met beetje geluk, maar zelfs dat is tricky.
Hmm, volgens https://www.cmxlog.com/13/falcon zijn de builds voor de Moto G (1e generatie) van CM 13 nu gestopt.
Dus 14.1 is nog niet compleet, en 13 krijgt geen fixes meer ;(
De Moto G "Falcon" wordt genoemd in de blogpost van CM14.1, dus de ontwikkeling van CM voor dit toestel is zeker niet gestopt!
Hoe zit het met Moto G4 Athene, die heb ik nu maar die wordt niet genoemd?
Die staat er helaas nog niet bij, en heeft ook nog geen officiŽle CM13. CM kan dus bij dit toestel nog wel even op zich laten wachten!
Linkje werkt niet?
Voor welke Moto G bedoel je dat ze gestopt zijn? De 1e? 2e? 3e? 4e?
falcon/peregrine/thea/titan = Moto G1, G2
Alle 4 met een Adreno 305... Ik snap het ook niet.
Geweldig nieuws, zeker voor mensen met iets oudere toestellen welke geen officiŽle upgrade meer krijgen naar Android Nougat. Mijn Moto X 2014 draait momenteel al een beta van CM14.1 welke geweldig is, alleen de videorecording werkt nog niet maar dit gaat werken in de eerst volgende build zo zijn de berichten waarna ook de officiŽle nightly's voor de X 2014 kunnen beginnen.
Ook bij de Moto G 2015 werkt de videorecording nog niet (ook niet in de vorige Nougat versie trouwens).
Op te lossen door andere camera app te installeren. Footej bijvoorbeeld. Die werkt helaas wel zeer traag..
Wat ik mij afvraag, hoe zit het met de camera software? is de kwaliteit van de foto's en video's gelijk aan de standaard meegeleverde android software van bijvoorbeeld de G4, of is deze onder CM toch minder aangezien niet alle fabrikante de 'blobs?' vrijgeven?
De LG camera software onder android 4.4.2 was super. Ik ben destijds eerst overgegaan naar CM12.1 (andriod 5.1) en daarbij moet ik zeggen dat de camera module van CM toch minder dan LG was: trager en (veel) minder instellingen.

Onder CM13 (android 6) is ie echter zeer rap en zijn er weer allerlei instellingen terug die ik onder 12.1 niet had. Ik mis de originele cameramodule totaal niet (sterker nog: zoals met zo'n beetje alle sofware van CM) heeft deze nu de voorkeur.
Een XDA MAD versie van 7.1 draait hier al een week of twee zeer goed op mijn Jiayu S3.