Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

De ontwikkelaar van custom rom CyanogenMod en medeoprichter van Cyanogen Inc Steve Kondik suggereert dat hij volgend jaar een fork wil maken van CyanogenMod en dat wil bekostigen met een crowdfundingactie. Het lijkt erop dat hij Cyanogen gaat verlaten of heeft verlaten.

Kondik hoopt vermoedelijk dat ontwikkelaars meegaan naar zijn nieuwe initiatief, dat hij wil onderbrengen in een non-profitorganisatie, schrijft Android Police op basis van een niet-openbare Google+-post. Het doorgaan met CyanogenMod is lastig, omdat Cyanogen Inc diverse van de rechten op de custom rom heeft, waaronder de merknaam.

De oprichter van de custom rom schrijft dat met Cyanogen Inc hij 'het verprutst heeft' en dat hij 'genaaid' is. Dinsdag ging al het gerucht dat hij op een zijspoor was gezet en dat Cyanogen het hoofdkantoor zal sluiten. Kondik bevestigt dat niet rechtstreeks, maar het lijkt er op basis van zijn woorden op dat die informatie juist is.

Kondik verwijt de slechte staat waarin het bedrijf verkeert aan Kirt McMaster, de huidige directeur en medeoprichter. Cyanogen Inc begon hoopgevend met een deal voor de ontwikkeling van de software voor de OnePlus One in 2014, maar de bedrijven kregen ruzie en OnePlus vormde een eigen ontwikkelteam. Cyanogen maakt afgelopen jaren onder meer de software voor smartphones van het Britse Wileyfox. CyanogenMod is een custom rom die gebruikers na aankoop op een toestel kunnen flashen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Tsja hij moest met alle geweld van Cyanogen en commercieel product maken. Dat terwijl de beweegreden om Cyanogen te ontwikkelen open source was. Grote ruzie`s in ontwikeling team en walla de niet commerciele ontwikkelaars join forces en OmniRom was geboren. Kondik dacht snel cash te verdienen om Cyanogen aan OnePlus te verkopen. Tsja en dan moet je je broodgever niet besodemieteren natuurlijk. Domme zet wat mij betreft, hij had daarmee denk ik een stempel kunnen zetten bij diverse Android giganten.

Nu een crowdfunding ?. Om weer een project om zeep te helpen ?. Ik denk het niet. Zal mij verbazen of het bestaansrecht unerhauot gaat krijgen.

Kondik, Cyanogen had nooit commercieel moeten worden.
"Unfortunately once we started to see success, my co-founder apparently became unhappy with running the business and not owning the vision. This is when the "bullet to the head" and other misguided media nonsense started, and the bad business deals were signed. Being second in command, all I could do was try and stop it, do damage control, and hope every day that something new didn't happen. The worst of it happened internally and it became a generally shitty place to work because of all the conflict. I think the backlash from those initial missteps convinced him that what we had needed to be destroyed. By the time I was able to stop it, I was outgunned and outnumbered by a team on the same mission. We essentially stopped shipping after awhile because there ended up being two sides, split between the original vision and this new amorphous blob that nobody could figure out let alone build. Eventually I tried to salvage it with a pivot that would have brought us closer to something that would have worked, but the new guys had other plans. With plenty of cash in the bank, the new guys tore the place down and will go and do whatever they are going to do. It's probably for the best and I wish them luck, but what I was trying to do, is over."

Aldus de Google+ post van Kondik.

Ik geloof wel dat Kondik de goede bedoelingen gehad heeft en ik hoop ook dat die fork er komt. De huidige CyanogenMod blijft toch de beste ROM die er is voor mij.
Ja ongetwijfeld maar dit is op het verhaal dat Cynaogen al commercieel was. Kondik was de gene die met alle geweld commercieel wilde gaan. Beetje mosterd na de maaltijd eerlijk gezegd.
Nu ja, ergens kan ik er ook wel inkomen. Kijk, als jij fulltime ergens aan wil werken, moet er wel een bron van inkomsten zijn. Ook hij wil natuurlijk gewoon een dak boven zijn hoofd en brood op de plank. Door er fulltime mee aan de slag te gaan kun je dus veel meer aandacht aan het product geven dan wanneer je er op de vrije uurtjes aan gaat werken.

Het idee was volgens mij in een notendop:
1. CommerciŰle ROMs maken voor kleine fabrikanten
2. De open source versie laten profiteren van de generiek toepasbare onderdelen uit de commerciŰle ROMs.

Win-win dus.

Uiteindelijk is het heel snel mis gegaan. Na de veelbelovende deal met OnePlus kwam er ineens een exclusieve deal met Micromax in India. Dat is natuurlijk een mes in het rug van OnePlus en heeft enorm het vertrouwen in de club geschaad. Sindsdien is het volgens mij alleen maar bergafwaarts gegaan met Cyanogen. De deals met Microsoft om hun apps mee te leveren deden het product ook al geen goed omdat CyanogenMOD en -OS juist mede geroemd werden vanwege het gebrek aan bloat.

In hoeverre dit aan Kondik heeft gelegen of in hoeverre hij dit echt heeft willen voorkomen is moeilijk te zeggen als buitenstaander. Daar durf ik geen uitspraak over te doen.
Ik durf er ook geen uitspraak over te doen.

Echter zodra de naam Kondik voorbij komt nu is het niet meer louter enthousiasme maar helaas het tegenovergestelde. Ik gun het hem van harte maar ik ben bang gezien het negatieve nieuws omtrent zijn persoon de crowd funding niet van de grond gaat komen.
Een "fork" is naar de analogie van een "fork in the road" (Y-splitsing): je legt samen een weg af en op een gegeven moment splitsen je wegen. In de open source wereld is dit inderdaad dagelijkse praktijk en forks gebeuren om een groot aantal redenen. In dit geval lijkt de reden te liggen bij interne politiek bij Cyanogen Inc. Sommige forks worden de nieuwe de facto standaard (LibreOffice is een bekend voorbeeld), veel andere verdwijnen in de vergetelheid.

We gaan het zien hoe deze zich gaat ontwikkelen.

Edit:
Een direct antwoord op een gestelde vraag wordt beoordeeld als "irrelevant". Ok dan.

[Reactie gewijzigd door Q-collective op 30 november 2016 22:32]

Ik dacht altijd dat de term 'fork' doelde op het figuurlijk opprikken van code en er vervolgens je eigen ding mee te doen. Oftewel weer wat geleerd. }>
Met SCM bijv. .git (github is populair voor dit soort projecten). Heb je een repository.

Als je een Fork maakt, dan maak je eigenlijk een kopie van deze repo (Kopie van code welke afwijkt van de originele codebase). Als je het qua tijdlijn weergeeft krijg je dus ook een soort vork qua afbeelding.

Dat betekend dus dat hij een aparte versie wil gaan maken van CM.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fork_(software_development)
een fork in the context van open source betekend niet wat github denkt dat het betekend.

'fork' on github is een fantastisch mooie naam voor die button, maar betekend niet hetzelfde wat over het algemeen wordt verstaan onder 'fork' in de open source wereld. Dan kun je git clone en svn co ook welk 'fork' noemen.

De wiki die je link geeft wel duideliijk aan wat er onder 'fork' wordt verstaan: : the term often implies not merely a development branch, but a split in the developer community, a form of schism.
Ja, ik heb wat weggelaten van de wikipedia omdat wikipedia ook niet geheel de lading correct dekt. (of ik wordt al een oude za*).
Git clone en svn checkout zijn toch echt wel andere dingen dan een fork, maar dat neemt niet weg dat de echte betekenis erachter, volgens wikipedia, niet klopt.
Wat code betreft is een eventuele politieke reden toch helemaal niet relevant? Of een groep programmeurs opsplitst of dat een extern persoon onafhankelijk verder gaat met een stukje bestaande code, in beide gevallen heb je twee of meer ontwikkeltrajecten die ergens een gemeenschappelijke voorouder hebben. Noem het een fork, noem het een branch. Potayto, potahto...
Dit had je letterlijk ook in Google kunnen typen..

OT: Jammer van deze versplinterdheid in de Open Source wereld. Er zijn nog talloze andere voorbeelden. Onduidelijk wordt het zo voor de mainstream waar ook CM oa. op mikt.
Ik denk dat je even moet wachten en huilie huilie te roepen (bij wijze van spreken).
Versplinterdheid is juist de kracht van open source welke al lang bestaat.

mogelijk wordt het een CM fork voor een ander soort project, bijv. focus op TV's of juist helemaal andere apparatuur en het hoeft ook niet te betekenen dat het helemaal los gaat, mogelijk blijft men nauw samenwerken.

Daarnaast kun je gewoon commits van de ene repo naar de andere pullen; dat betekend dat het misschien juist voor nieuwe features/verbeteringen zorgt!
Versplinterdheid is juist de kracht van open source welke al lang bestaat.
kracht ?
Denk het niet. Het zorgt alleen voor onbetrouwbaarheid. Als bedrijf, gebruiker van een software zoek ik support en betrouwbaarheid. In de open source wereld is dat laatste (uitzonderingen daargelaten) nu vaak een probleem.

Linux is heel mooi maar met alle verschillende versies die er zijn, zie je toch echt de bomen door het bos niet meer. De massa markt zoekt betrouwbaarheid en ook dit artikel dat er ruzie is, nieuw bedrijf zorgt niet voor betrouwbaarheid.
Aan de andere kant. Closed source gaat met het leverende bedrijf ten onder en dan heb je niets. Met open-source kun je dan zelf verder, of de opdracht bij iemand anders leggen als je niet kunt programmeren of zo. Het einde van het bedrijf is in ieder geval nooit het einde van het product waar je van afhankelijk bent.

Dus het is zowel een kracht als een zwakte.
Als een bedrijf failliet gaat met closed source software dan is of de software niet goed genoeg geweest of als de software toch goed genoeg was kan iedereen het uit het faillissement kopen en er mee verder gaan.
Als een bedrijf failliet gaat met closed source software dan is of de software niet goed genoeg geweest
Dat is natuurlijk de grootste onzin van de wereld.
als de software toch goed genoeg was kan iedereen het uit het faillissement kopen en er mee verder gaan.
En wie zegt dat dat tegen voor jou acceptabele voorwaarden is?

Bovendien, stel dat jij nu gekozen had voor "software die niet goed genoeg is"? Dan zit jij dus met de gebakken peren.

Als je betrouwbaarheid en support zoekt, dan is Open Source the only way to go. Simpelweg omdat voor support en continu´teit niet van ÚÚn bedrijf afhankelijk bent.
Als je betrouwbaarheid en support zoekt, dan is Open Source the only way to go. Simpelweg omdat voor support en continu´teit niet van ÚÚn bedrijf afhankelijk bent.
Als je het al over onzin hebt is dat was je hierboven schrijft dus de grootste onzin.

Het probleem van veel open source is nu juist support en continu´teit.Je kan wel ieder jaar een nieuw bedrijf gaan zoeken voor support en updates maar of dat nu echt zinvol is.

Wat jij stelt is dat bedrijven met closed source geen bestaansrecht meer hebben. Geen MS, geen Oracle, geen SAP, geen IBM, geen Adobe en noem ze maar op. allemaal voorbeelden van closed source.

Je kan natuurlijk met open office verder gaan, dan weer libre office, dan weer de overloger daarvan en iedere keer weer moet je op zoek als een fork er mee ophoud door interne ruzies.

Is open software slecht, nee er zijn genoeg voorbeelden van hoe het wel werk. Om echter te stellen dat open source de enige weg vooruit is, nee dat werkt nioet.
Is het een kracht? Zeker niet altijd. Soms heeft men niet veel keuze (zoals bij OpenOffice.org) maar er zijn andere gevallen bekend waarbij het alleen maar voor versplintering zorgt en een verdeelde ontwikkelgemeenschap die trager gaat door veel dubbel werk.
Open source en forken zijn vrijwel onlosmakelijk verbonden :)
Op het moment dat deze mogelijkheid niet bestond hadden we geen verschillende Linux distributies, frameworks voor allerlei software talen. Uiteraard we hadden misschien niet 10 verschillende manieren nodig om in java onze objecten om te zetten naar XML of JSON. Maar omdat het gedaan is kan ik wel verschillende projecten langs elkaar leggen en kiezen wat ik neem.

Vaak kom je dan met de mogelijkheden om een simpelere variant te gebruiken, of juist een met 'n hoop bloat waarmee je te makkelijk jou applicatie kan opbouwen.

Werkt t programma net niet zoals je wilt? Fork 'm even en pas 'm aan naar je wensen, als je dit als een nadeel gaat beschouwen vind ik je raar.

En ja, tuurlijk soms zijn we stomme dingen dubbel aan het doen, maar dat is vaak niet de oorzaak van een Fork. Juist omdat we niet altijd alles delen (of omdat er te veel is :o)
Is het een kracht? Zeker niet altijd. Soms heeft men niet veel keuze (zoals bij OpenOffice.org) maar er zijn andere gevallen bekend waarbij het alleen maar voor versplintering zorgt en een verdeelde ontwikkelgemeenschap die trager gaat door veel dubbel werk.
Ja dat is een kracht. Zo hoeft een project niet in een bepaald stramien te blijven.
Denk bijvoorbeeld aan MySQL dat de Google patches niet gepatched heeft maar wel door MariaDB (MySQL) fork.

Of LibreSSL en BoringSSL die een fork zijn van openSSL, wegens ontevredenheid t.a.v. de veiligheid van openSSL.

Soms komen projecten weer samen soms niet en blijven ze naast elkaar bestaan of er sterft er ÚÚn.

Ik ben erg blij met dit systeem hierdoor krijg je een veel betere evolutie dan bij commerciŰle software. Forken is daar niet mogelijk.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 30 november 2016 22:18]

Dit had je letterlijk ook in Google kunnen typen..
Je gaat serieus op zijn vraag in zelfs met die avatar? :')
Er stond eerst wat anders, zie lmgtfy link.
In softwareontwikkeling wordt over fork (ofwel: afsplitsing) gesproken wanneer op basis van de broncode van een bestaand opensourcesoftwarepakket een nieuw en daarna onafhankelijk project wordt gestart.
het hoeft niet perse onafhankelijk te zijn, het kan ook gewoon een kopie zijn welke andere doeleinden hanteert maar nog steeds gebruik maakt van de originele repo.

Zo kan bijvoorbeeld nog steeds alle nieuwe features van CM gewoon gebruikt worden!
Op wikipedia staat wat het begrip betekend.

Gaat er dus om dat er een afsplitsing van de bestaande code zal plaatsvinden om vervolgens daar op verder te bouwen.

Ben zelf niet een groot voorstander van deze versplintering. Vraag me verder ook af wat het nieuwe project van deze man gaat toevoegen ten opzichte van reeds bestaande roms.

[Reactie gewijzigd door Imaroe1905 op 30 november 2016 19:00]

Uitleg is er al genoeg gegeven inmiddels, maar ik heb wel een mooi bekend voorbeeld: LibreOffice is een fork van OpenOffice
Maar wat levert dat op voor gebruikers?

Waarom zou je Kondik's nieuwe projectje willen bekostigen? Wat voegt hij toe, wat niet al gedaan wordt door duizenden vrijwilligers?
Ik denk dat dat soort informatie pas bekend wordt op het moment dat hij bekend maakt wat zijn plannen zijn.

Mogelijk enkel positief. De optie bestaat inderdaad dat het negatieve versplintering wordt. Maar we kunnen altijd hopen dat er enkel mooie dingen van komen!
Het idee van Cyanogen was best prima, een bedrijf dat Roms maakt voor kleine of nieuwe telefoonbouwers die dat zelf niet kunnen of willen, zoals het in het artikel genoemde Wileyfox. Alleen heeft Cyanogen Inc zichzelf gigantisch in de voet geschoten met die gestoorde CEO die "Android van Google af wilde pakken" en OnePlus een oor aan probeerde te naaien. Dus als Kondik een nieuwe poging wil wagen, is dat best interessant. Ik ga er alleen zelf geen geld in investeren. :)
mee eens; een zelfbeschreven ' genaaide prutser' lijkt me niet de beste investering in een markt die al redelijk verzadigd is door zijn vorige product.
Verder is in marginale Smartphone-OSen Mozilla gefaald, Cyanogen aan zijn 3e reincarnatie bezig, Sailfish aan zijn 2e of 3e poging (lijkt nu weer wat hoopvoller), en zelfs Samsung en Ubuntu hebben moeite van de grond te komen.
En tenslotte is zelfs in de Opensource-wereld merkbekendheid belangrijk, kijk maar hoe lang mensen nog OpenOffice draaien ondanks dat het al tijden vrijwel stil ligt,
toch denk ik dat een betere versie van CM best interessant kan zijn... al moeten er dan wel zaken veranderen.
1: ze moeten meer geld binnen halen bij gebruikers, met een solide verdienmodel om continuiteit te garanderen.
2, ze moeten deals proberen te sluiten met bijv samsung, htc, huawei om van de fabriek uit, al versies uit te brengen waarop je CM kunt draaien, waardoor het effectief een OEM-alternatieve rom wordt, je niet hoeft te rooten / unlocken. maar gewoon flashen via de fabriekstool...
3, ze moeten een mogelijkheid maken om root-management in te voeren al dan niet op een manier dat alleen apps met een bepaald certificaat rootrechten kunnen krijgen het is mij in ieder geval een doorn in het oog dat ik mijn toestel moet 'hacken' om toegang te krijgen tot het verwijderen van bloat op een door MIJ gekocht toestel... dat er default shit op staat vind ik prima, misschien wordt ik gelokt het te gebruiken en ga ik er daarna voor betalen... MAAR als ik de moeite neem om het te willen verweideren moet dat ook gewoon kunnen.. bovendien wil ik bepaalde zaken kunnen doen die bijv alleen mogelijk zijn met xposed, of met een rooted app...
Mee eens dat het interessant klinkt - maar waarschijnlijk voor een hele kleine subgroep van smartphonegebruikers - en niet per se degene die het meeste eraan willen uitgeven.
Cyanogen bestond eindelijk net lang genoeg dat het serieus genomen kon worden, als het nu weer uit elkaar valt worden dit soort onderhandelingen met fabrikanten weer een stuk lastiger.

Voor een nieuw bedrijf wordt het al een hele kluif om een bedrijf op te zetten en uberhaupt telefoons te verkopen; continuiteit in updates wordt steeds belangrijker (zeker in deze niche markt die op veiligheid let) en koop je dan bij een (nieuw, klein) bedrijf dat misschien niet lang gaat bestaan?
Dus die zullen helemaal niet de kracht, bekendheid en financiele middelen hebben om op de grote fabrikanten druk te zetten om hun business model te veranderen.
In het artikel suggereert meneer Kondik dat ontwikkelaars mee zullen gaan met zijn nieuwe initiatief. Waar basseert hij dit op? Komt het doordat de oorspronkelijke bedoeling van Cyanogen als bedrijf ook was om een non-profit organisatie te worden? Hoe is de nieuwe opzet van meneer Kondik dan anders? Of hoeft het niet anders te zijn en denkt hij bij voorbaat al succes te kunnen hebben met zijn idee?

Zelf ben ik zeker geen voorstander van nog een keuze die consumenten hebben. Keuzes zijn dan wel goed en het bied voor ieder wat wils maar de keuzes waaruit consumenten nu kunnen kiezen verschillen naar mijn mening veel te weinig. Ik hoop dat dit niet door zal gaan.
Cyanogen inc was alles behalve een non profit organisatie hij wou gewoon geld verdienen aan het werk van duizenden ontwikkelaars die vrijwillig/gratis meewerkten aan Cyanogenmod daarom dat ook vele ontwikkelaars gestopt zijn met te ontwikkelen voor cm. Ik herinner mij ook dat een ontwikkelaar een camera app (Focal) voor CM ontwikkeld had en de licentie daarvan zou moeten afstaan hebben aan Cyanogen. Sommige ontwikkelaars maakten de overstap van Cyanogenmod naar Cyanogen waardoor ze betaald werden.
Wat gaat Wileyfox nu doen dan?
Ik heb deze vraag al in het topic van de Swift gesteld, de vraag staat uit richting het bedrijfsaccount van wileyfox.
OmniROM was ten tijde van de commercialisering van CyanogenMod uit onvrede daarover opgericht[1], en verschillende ontwikkelaars hebben zich daar destijds achter geschaard. Misschien een idee voor Kondik om zich ook bij OmniROM aan te sluiten? :P
[1] http://www.theregister.co...s_splinter_over_openness/
Edit: bron

[Reactie gewijzigd door Just3 op 30 november 2016 19:26]

Eerst geld vangen voor de verkoop van CyanogenMod en nu de 'community' laten betalen zodat hij er weer mee verder kan?

Echt niet!

(niet van mijn centen in elk geval)

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 30 november 2016 20:21]

Tja, had je OnePlus maar niet moeten naaien door met een andere partij een exclusieve deal te sluiten voor India.
Er is ook altijd wat met dat bedrijf. Zijn goede programmeurs maar ze moeten mensen in dienst nemen die een bedrijf kunnen leiden.
Nou gewoon doen, klik op de fork knop en begin. Als je iets interessants aan het doen bent krijg je de ontwikkelaars vanzelf mee.

Persoonlijk zou ik niet investeren in iemand die al eerder een bedrijf met enorme potentie de vernieling in heeft geholpen, maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True