Cyanogen stopt op 31 december met Cyanogen OS - update

Het Amerikaanse bedrijf Cyanogen stopt met de ontwikkeling van zijn Android-uitgave Cyanogen OS. Vanaf volgende week hangt de verdere ontwikkeling van CyanogenMod helemaal af van de community.

Cyanogen zegt dat het per 31 december stopt met het leveren van 'services en nightlies'. Daarbij komt het erop neer dat telefoons als de OnePlus One, Zuk Z1 en Wileyfox-telefoons hoogstwaarschijnlijk geen updates meer zullen krijgen.

Cyanogen deed ook veel voor custom rom CyanogenMod, waar het bedrijf uit voortkwam. De Amerikaanse softwaremaker probeert zich om te vormen van maker van hele firmwares naar een maker van add-ons voor Android. Afgelopen maanden heeft het onder meer mensen ontslagen en afscheid genomen van oprichter Steve Kondik.

Cyanogen bestaat sinds enige jaren. De custom rom CyanogenMod kwam als eerste uit voor de T-Mobile G1 medio 2009.

Update, 17:45: Wileyfox laat aan Tweakers weten dat het zijn toestellen zal blijven ondersteunen. Wie dat zal gaan doen, maakt het bedrijf later bekend.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

24-12-2016 • 15:10

132 Linkedin

Submitter: ShaneV

Reacties (132)

132
125
79
6
0
27
Wijzig sortering
All is not lost!

Het is nog een beetje gissen maar het lijkt erop dat Steve Kondik, geestelijk vader van CyanogenMod, met iets nieuws komt. Hij is een paar weken geleden gekickt door de geldwellustige board van zijn eigen kindje Cyanogen Inc. Hij lijkt nu met een move naar het nieuw te lanceren LineageOS bezig te zijn. Het is bijzonder druk op de Github pagina! Hou hoop!


Achtergrond
Kondik is een geldwolf en is de reden dat dit allemaal mis is gegaan. Hij kreeg weer dollartekens in zijn ogen en toen ging het mis.
En waar baseer jij dit op?
Doordat hij de naam CyanogenMod heeft verkocht en ingestapt is in een bedrijf welke Android van de troon wilde stoten. Dat deed hij alleen maar om dik geld te verdienen.

Als je product afhankelijk is van mensen die feitelijk gratis CM helpen ontwikkelen dan vind ik zoiets onethisch. Hij had ook CyanogenMod apart kunnen houden en een ander bedrijf kunnen opstarten, maar hij deed dat niet.

Nu dat het mislukt is is CM ook kapot. Ik lees nu dat ze een fork gaan doen, maar het is weer diep triest dat de geldhonger van sommigen hiertoe moet leiden.
maar het is weer diep triest dat de geldhonger van sommigen hiertoe moet leiden.
Een beetje dramatische opstelling IMHO ;)
Aan de andere kant, wat is er mis met een fork? Die kan ook weer geleid worden door een andere kundig persoon toch?

Je kan het ook anders zien: als hij er niet was geweest, dan was er geen CM geweest. Als de man en zijn gezin diep in de schulden zaten, dan was dit waarschijnlijk zijn enige optie. Het is ook niet zo dat een firmware als CM gewoon ophoudt te bestaan, als de oprichter ermee stopt of overlijdt.
Met je eens ArtGod. De community zag dit trouwens ook aankomen. Ik had ook een naar gevoel toen het die kant op ging met cyanogenmod, ben wel benieuwd wat lineage os gaat brengen. Vond héél eerlijk gezegd cyanogenmod wel lichtjes bloated worden, en op mijn note 4 geen fijne optie omdat ontwikkeling bij cm12 ophield.
Hoe wil je "Android van de troon stoten" als je eigen product gebaseerd is op Android :) ?
Een soort Steve Jobs verhaal, eruit gekickt en daarna solo verder met een eigen systeem...triest hoor, dat zoiets goeds weer vergriept wordt door een geldwolf, niet realiserende dat hij een hoop mensen zenuwachtig maakt (de klanten.)

Lekker laten afsterven die Kondik en in geen enkele toko meer aannemen, lost het zich vanzelf wel op. Kan ie ook niks meer stukmaken. :)
Dit zat er al een tijdje aan te komen. Al in juli, toen Cyanogen 20% van haar personeel ontsloeg, vertelde een bron dat Cyanogen de koers wilde verleggen van OS-ontwikkeling naar het ontwikkelen van apps.
A report from Android Police cites "several sources" that say the three-year-old Android software house will be laying off 20 percent of its workforce. One source said the company would "pivot" to "apps" and away from OS development.
The future of the company, according to one of the report's sources, is "apps." This could mean the company's "Mod" platform, which is little more than a generic app store, or it could mean trying to monetize some of the apps that ship with CyanogenMod or Cyanogen OS. Across both of its OSes, Cyanogen Inc. has a custom Theme Store, Gallery, Dialer, Music player, Email app, and account system with remote wipe capabilities.
En twee jaar geleden liep de relatie met OnePlus stuk op een manier die niet veel vertrouwen zal hebben ingeboezemd bij aspirerende partners.

Het is nog afwachten wat er verder van Cyanogen (het bedrijf) gaat worden. Ik hoop in ieder geval dat de community het ontwikkelen van CyanogenMod goed oppakt nu de hoofdontwikkelaar wegvalt.

[Reactie gewijzigd door xrf op 24 december 2016 15:42]

Cyanogen moest wel wat doen omdat ze al hun klanten hadden weggejaagd.

Maar over de breuk met OnePlus wil ik toch iets milder zijn. Dat zij een fabrikant dumpen omdat zij denken dat een relatie met een andere fabrikant winstgevender is daar kan je als buitenstaander negatief over zijn, maar dat is wel hoe het gaat in het bedrijfsleven. Tenzij ik een hele goeie persoonlijke relatie had gehad met de CEO van OnePlus zou ik het wellicht ook gedaan hebben. That's life. Het was gewoon sneu dat ze verkeerd gegokt hadden.
Hier baal ik behoorlijk van. Cyanogen OS op mijn Swift bevalt prima, maar de beloofde "minimaal 2-3 jaar" updates is nu dus minder dan een jaar gebleken...
Je kan nog altijd overstappen op CyanogenMod, hiervoor dien je het toestel wel te unlocken. Simpel gezegd zijn dit de stappen:
  1. Backup maken van alles
  2. Bootloader unlocken
  3. TWRP installeren
  4. Data / Cache wissen
  5. ROM en GAPPS downloaden
  6. Rom en Gapps flashen
  7. Opnieuw opstarten.
Meer informatie daarover is te vinden in: [Wileyfox Swift] Rooten & Custom ROM's.

Verder kan je voor de Swift ook overstappen op de ROM's van product: General Mobile Android One 4G, die toestellen zijn namelijk intern hetzelfde. Het voordeel aan die ROM's is dat de updates direct vanuit Google komen en je dus altijd op de laatse versie zit. Nougat is ook al uit voor dat toestel.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 24 december 2016 16:36]

Neem het op met de verkoper. Het is zijn verantwoordelijkheid die updates te bieden.
Is dat zo? Er is nog geen uitspraak geweest of een wettelijke basis dat de verkoper verantwoordelijk is voor updates.

Je hebt recht op een goedwerkend product en de verkoper is daar verantwoordelijk voor. Maar ook zonder updates werkt het product goed.
Dat is een kwestie van definities. Ik vind een onveilig apparaat niet goed werken. De gebruiker beschermen tegen de boze buitenwereld is een van de taken van een OS.
Dat ben ik zeker met je eens en persoonlijke vind ik dat er ook een wettelijke basis moet komen die voor elk apparaat dat aan het internet kan hangen minimaal 3 jaar (o.i.d.) beveiligingsupdates uitgebracht moeten worden.

Momenteel is helaas nog geen rechtzaak over geweest, dus de definitie van een goed werkend product in combinatie met updates is er helaas nog niet.

De consumentenbond is laatst wel een procedure gestart tegen Samsung om updates af te dwingen, hopelijk gaan ze die winnen, want dan is de eerste basis gezet.
Inderdaad, en hoop ook dat deze rechtzaak wat brengt al had ik wet technisch misschien liever gezien dat ze hetzelfde hadden gedaan bij een grote verkoper. Qua consument verkopen is Samsung zelf maar een betrekkelijk kleine speler op de Nederlandse markt.
Dat is dus echt complete selectieve invulling. Kan er een paar A4'tjes aan besteden, maar het onderwerp zegt genoeg. In die wereld die jij nu ff selectief kiest zou dit onderwerp niet bestaan. Die boze buitenwereld is namelijk ook een kwestie van interpretatie en er zijn zat grote jongens die dit soort Mods in de kiem hadden willen smoren.

Nou kunnen we nog selectiever gaan doen en het alleen gaan hebben over die fabrikanten die het er zelf op gezet hebben, maar het zou niet hebben bestaan voor die fabrikanten.
Als je 3 jaar updates beloofd hebt gekregen, dan mag je de verkoper daar op aanspreken lijkt me.
Dat is zeker waar, maar voor zowel de OnePlus One als de Wileyfox toestellen is deze belofte nooit gemaakt.
KolonisT had het over 'beloofd', vandaar dat ik daar op inhaakte...
Wow, deze zag denk ik niemand aankomen. Ik hoorde tussen het rijtje gebruikers die de ROM al mocht gebruiken op de T-Mobile G1 en heb dat vervolgens nog vele jaren gedaan op andere toestellen. Bijzonder dat er ook geen reden van opgave wordt genoemd in het artikel, hoewel ik denk dat het inderdaad heeft te maken met het afscheid van Kondik (niet alleen oprichter, maar ook bedenker van CM).

Steve Kondik blames Kirt McMaster for Cyanogen Inc's failure, CyanogenMod to reorganize and regroup.

[Reactie gewijzigd door FREAKJAM op 24 december 2016 15:18]

Nja dit is dus alleen de versie die het bedrijf uitbrengt. De community versie gaat gewoon vrolijk door. Wat mij betreft verliezen we dus niets.
Volgens Kondik zal hij een ander ROM project oprichten, dus ook custom ROM, hij is de naam Cyanogen kwijt. Hij moet van (bijna) 0 beginnen. Hij gaat waarschijnlijk over naar zijn nieuwe project LAOS aka Lineage Android Operating System of LAD, aka Lineage Android Distribution.
Dan heb je onder een steen geleefd. Het rommelde al heel lang daar en het lukte ze maar niet om winstgevend te worden. Het heeft niks met het vertrek van de founder te maken, maar puur met dat er gewoon niet genoeg omzet gedraait werd.
Ik denk dat veel gebruikers best zouden willen betalen voor CM. Top OS met langdurige en snelle updates. Wat willen we nog meer?
Ik denk dat als je gaat betalen er ook geldwolven achter gaan zitten. Los daarvan moet je al die mensen van de community die nu gratis werk verrichten ook moet gaan betalen.

Ik zou zelf best 1 a 2 euro voor een systeem update willen betalen (dus echt een major upgrade, niet een paar bugfixes), maar zodra je het commercieel gaat maken dan verlies je ook de community en kost het veel en veel meer. Tevens krijg je dan ook weer mensen aan boord met dollartekens in hun ogen die het bedrijf naar de beurs willen brengen om te cashen en dan wordt het nog weer duurder. Voordat je het weet ben je een paar tientjes kwijt per upgrade, en dat ga ik echt niet betalen (ik denk weinig mensen).
Maar als CM stopt met het OS wegens gebrek aan geld... Wat ik heel jammer zou vinden... Komen er dan nog updates?
Ja deze OS versie is zeg maar de mod die hun licentieerde aan fabrikanten als Oppo etc. met de daarbij behorende ondersteuning die fabrikanten nodig hebben. De mod gaat gewoon door, echter zullen er dus geen telefoons meer uitkomen die standaard met cyogen OS geleverd worden, gezien je als fabrikant een te groot risico zou nemen om een telefoon uit te brengen die standaard een community made OS bevat en dus geen proffesionele ondersteuning heeft.
Dat was een beetje het idee van cyogen OS om de mod beschikbaar te stellen inclusief profesionele ondersteuning aan fabrikanten. Helaas gingen ze al gauw ook rare dingen doen zoals de deal met microsoft omdat zij blijkbaar gewoon niet genoeg deals wisten binnen te halen om het rendabel te laten zijn. Overigens vraag ik me ook af of hun niet gewoon heel erg veel geld aan het verbranden waren denkende dat ze allang binnen waren ofzo. Er zijn genoeg bedrijven die wel op dit business model draaien zoals Ubuntu etc.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 24 december 2016 23:17]

Waar zou CM mee moeten verdienen? Dat vraag ik me altijd af.
Ubuntu werd toch gesponsord door een miljardair? Jaren geleden stuurden ze me nog een gratis set cd's toe...
Enterprise support. Bijvoorbeeld Oppo neemt een licentie af om cyogen op hun telefoons te gebruiken. Daar moet Oppo wel support en bepaalde garanties bij hebben. Er moet worden gezorgd dat het OS 100 procent compatible is met de hardware, dat als er iets niet werkt of security problemen zijn er adequaat op gereageerd wordt ook moeten er voor een bepaalde tijd updates gegarandeerd zijn etc. Hier betaald Oppo dik voor aan cyogen. Hetzelfde geld voor bedrijven die Ubuntu gebruiken. Die betalen dik voor support en vaak directe lijntjes met Ubuntu engineers.
Voor jou en mij als thuis gebruiker boeit het niet als er iets niet werkt, maar grote bedrijven met mission critical applications die hebben wel een hogere standaard in support en garanties nodig dan jij en ik.
Zoals ik zei Oppo kan geen telefoons uitleveren met de community mod van cyogen. Wat als er iets niet werkt of er is een ernstige security leak. Bij wie moeten ze dan aankloppen? Ze betalen cyogen om een aanspreekpunt te krijgen en te zorgen dat alles naar behoren werkt op hun telefoons.

Veel opensource bedrijven werken op deze manier. Geef de software gratis weg en lever dure support contracten aan bedrijven die het gaan inzetten voor belangrijke zaken.

Ubuntu bestaat echt niet uit een aardigheidje van een of andere miljardair. Was de wereld maar zo mooi haha. Kan zijn dat er een miljardair ooit in geinvesteerd heeft maar das dan met bedoeling ze centen dubbel terug te verdienen.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 25 december 2016 00:16]

Het is uit 2006, maar ik wilde je het niet onthouden:

http://www.gratissoftware...Linux%20gratis%20proberen
Ubuntu is het speeltje van miljardair Mark Shuttleworth die veel geld investeert om er een uitstekend gratis alternatief voor Windows van te maken. De op Debian gebaseerde Linux-distributie is nu in twee jaar tijd uitgegroeid tot een zeer volwassen besturingssysteem met alle software die u mag verwachten als thuisgebruiker. Ubuntu Linux is momenteel dan ook de populairste Linux-distributie. En geheel terecht vinden wij, want stabiliteit en gebruikersvriendelijkheid gaan hand in hand voor dit besturingssysteem waar net op 1 juni een nieuwe versie (Ubuntu Linux 6.06 Dapper Drake) van verschenen is.

Ubuntu is bovendien gratis te bestellen (maar het duurt enige weken voor u het pakket thuiskrijgt, u kunt beter het iso-bestand downloaden en als image op een cd-rom branden)!
Ubuntu is dus idd een investering van Mark Shuttleworth, zoals je aangaf.
Cyanogen OS staat los van Cyanogen mod en die laatste kan gewoon door ontwikkeld blijven worden zoals het altijd al werd gedaan, door vrijwilligers.
Lijkt me dat er best een markt is voor 10 euro voor een update naar een nieuwe major Android versie - tenminste als mijn Android 5 toestel nog leefde had ik dat er wel voor over gehad. Probleem is, dekt dat de kosten wel?
Denk je dat de ontwikkelaars van lucht kunnen leven? Een nobel streven als je zelf genoeg geld hebt en te veel tijd hebt om alleen voor roem te ontwikkelen... Jij werkt zeker ook gratis?
Nee, maar er is een verschil dat je samen met mensen iets doet om er gezamelijk beter van te worden of dat je gratis werkt terwijl iemand er dik geld aan verdient.
Ik denk het niet anders hadden we wel meer alternatieven voor Android gezien. Don't underestimate the power of free.
Daar heb je ook weer gelijk in.

Maar als bijvoorbeeld een Oneplus telefoon iets duurder zou worden om verzekerd te zijn van vele jaren updates van het uitstekende CM, zou ik daar geen moeite mee hebben.

Ik heb laatst mijn stokoude Galaxy S3 op CM14.1 (Android 7.1) gezet. Dat doet dus echt niet onder voor de updates van bijvoorbeeld iPhone. Sterker nog, de telefoon werkt juist beter dan nieuw.
Dit zagen best veel mensen aankomen, het gerucht ging al heel lang en ze hadden volgens mij ook al officieel aangekondigd dat ze iets vaags met 'mods' gingen doen.

Ik vraag me af of Wileyfox nu gewoon zelf iemand inhuurt om de versie van CyanogenMOD voor hun telefoons te onderhouden. Ik hoop dat we snel nieuws horen uit hun kamp.
Wileyfox had CyanogenOS, geen CyanogenMod, dat waren 2 verschillende dingen.
Ze zijn helemaal niet zo verschillend hoor. OS is gewoon een gecheckte versie van Mod met daarbij de support etc die fabrikanten nodig hebben. Ik weet verder niet of die wileyfox unlocked rom heeft enzo, maar is dat zo kan Mod er gewoon op.
De Wileyfox toestellen hebben standaard geen root. Die van mij kwam wel met een geunlockte bootloader. Rooten is niet heel moeilijk, Cyanogenmod erop lijkt mij dan ook vrij simpel om te doen.
Ce_dev ga je dit nu echt onder elke reactie plaatsen?
Lijkt mij tamelijk overbodig.

Er bestaat al een Cyanogenmod rom voor de meeste Wileyfox toestellen, dus het maakt niet uit dat het stopt. Die roms zijn al uitgegeven (snapshots). Ik heb de Storm (kipper) en daar zijn momenteel diverse CM rom builds voor te vinden.
Dat dat straks stopt is alleen relevant voor toekomstige versies van Android en beveiligingsupdates.
Maar daarvoor in de plaats komt weer Lineage OS, het is dus te hopen dat alle ontwikkelaars daarnaar over gaan.

Overigens is CM nog niet geheel 'dood'. Omdat de broncode beschikbaar blijft kan iedereen nog steeds zijn eigen CM ROM maken.

Bronnen:
Kipper CM builds
Ontwikkelaars stoppen met cyanogenmod en maken fork lineage os
Cyanogen services shutting down

[Reactie gewijzigd door Blinkin op 25 december 2016 12:45]

Klopt, maar ik wou hem/haar vertellen dat de basis stopt en dat ze overgaan naar Lineage, maar dat wou hij/zij niet aannemen.

[Reactie gewijzigd door TheRealProcyon op 25 december 2016 12:53]

Oh? Ik denk dat je dan onder de verkeerde reactie gereageerd hebt. :P
In ieder geval duidelijk. Vrolijk kerstfeest!
En tóch stond het al op de planning. Zie hier: nieuws: Gerucht: Cyanogen sluit hoofdkantoor en zet oprichter op zijspoor
Daarnaast is Cyanogen bezig met een nieuwe ontslagronde, zegt Android Police op basis van 'bronnen binnen en buiten het bedrijf'. Daardoor zou het bedrijf achter Cyanogen OS en CyanogenMod stoppen te bestaan op de manier waarop dat tot nu toe het geval was. Cyanogen richt zich minder op het maken van zijn Android-uitgave en meer op een modulair systeem voor zijn software.
Niemand? Jawel, vanaf het moment dat een rijke mediamagnaat het opkocht een paar jaar geleden. Immers in customroms ligt geen enorme winst.

Wat dat betreft ik was meer verbaasd dat het zo nog lang gewoon doorging met Roms bakken
Weet iemand zo of AOSP een degelijke vervanger is? Zij hebben Nougat al voor mijn telefoon.
Ja, gewoon CyanogenMod flashen. Dan krijg je daarvoor gewoon OTA's. Zie hier: https://www.cyanogenmod.org/
Waarschijnlijk stop CM ook, zie Steve's tweets.
Dat lijkt me stug. De community maakt CyanogenMod samen met Cyanogen Inc. Nu Cyanogen Inc zijn handen ervan af gaat houden, is het dus nu alleen maar de community.
Zie Android Police/CM zelf nu:

http://www.androidpolice....-builds-december-31-2016/
https://www.cyanogenmod.org/blog/a-fork-in-the-road

Ze waren van Cyngn afhankelijk en Kondik was eruit gezet, waardoor ze hun laatste man daar kwijt waren. Zie ook het woordje nightlies, wat slaat op CM, aangezien CyanogenOS geen Nightlies had.

Blijkbaar is hun site offline hier de gearchiveerde versie:
http://web.archive.org/we...g/blog/a-fork-in-the-road

[Reactie gewijzigd door TheRealProcyon op 25 december 2016 21:56]

Hangt van de telefoon al. Voor alle Wileyfox toestellen, behalve de Swift 2 (Plus) en de OnePlus One zijn momenteel builds van CyanogenMod te vinden.

Voor de Storm, Swift en OnePlus One zijn dit Snapshot builds, deze bevatten geen bugs en zijn gewoon stabiel.

Voor de Spark, Spark + en Spark X zijn Nightly versies uitgebracht, dit zijn nog testbuilds maar in praktijk werken die versies eigenlijk ook meer dan prima.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 24 december 2016 16:46]

Aosp is toch de sourcecode van Android van Google, toch niet een custom ROM?
Klopt, maar voor veel toestellen die met een rom van de fabrikant worden geleverd komt er vaak een 'kale Android' aka AOSP rom. In die zin is het dan wel een custom rom die je kunt flashen.
Jammer, mijn vader heeft net, op mijn advies, een wileyfox spark plus gekocht :(
Het is nog even afwachten wat er gaat gebeuren met de software op de Wileyfox toestellen. Ik baal er ook wel van, Wileyfox was een van de merken die ik veel mensen aanraadde als ze een snelle en goede telefoon wilde voor niet al te veel geld.
Ik ben nog beniewder of het (straks) mogelijk is om zonder "data loss" te kunnen updaten.
Lijkt me dat als er een compleet ander OS geflashed moet worden een "full wipe" noodzakelijk is.

Ik heb een gelockte bootloader en geen root. Ik voelde vantevoren al dat ik gewoon had moeten unlocken, lekker Dom weer.
Nu ik dit weet ben ik wel erg blij dat ik voor de oudere Swift met Qualcomm SoC gegaan ben en niet de Spark met Mediatek SoC.

[Reactie gewijzigd door LocK_Out op 24 december 2016 19:31]

Dat vraag ik me inderdaad ook af. De tijd zal het leren. Voor een Custom rom is in ieder geval een unlocked bootloader nodig. En met het unlocken van de bootloader wordt het volledige apparaat gewist.

Hopelijk voor de gebruikers maken ze een mooie ota versie zonder data loss.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 25 december 2016 09:53]

Ik betwijfel of Wileyfox zomaar updates laat zitten. Ik heb ze best vaak op GoT gezien en heb niet het idee dat ze zomaar hun klanten zonder update laten zitten.
Balen! Ik had zelf net besloten dat mijn OnePlus One nog wel een jaartje extra mee zou kunnen. Nu moet ik dat nog eens gaan evalueren.

Het missen van functionaliteit zoals LiveDisplay (geleidelijke Night Mode zoals f.lux) heeft mij persoonlijk tot nog toe weggehouden bij OxygenOS. Maar als ik het zo goed begrijp zal de reguliere OnePlus One-gebruiker niet meer onder het gebruik van OxygenOS uit komen, als je tenminste zonder gedoe beveilingsupdates wilt..

[Reactie gewijzigd door etienno op 24 december 2016 15:38]

Ik zou zelf eerder kijken naar een CM build via XDA.
OxygenOS voor de OnePlus One is een testbuild die behoorlijk achter loopt en ook niet ondersteunt wordt. Je kan beter overstappen op CyanogenMod, de CM13 zijn stabiele builds en heeft momenteel de laatste beveiligingspatch niveau. (In tegenstelling tot COS13, die zit nog op 1 september)

Je kan ook kiezen voor CM14.1, die hebben nog wel het Nightly status, maar ik en vele andere tweakers gebruiken die versie al enige tijd met plezier. Zelf heb ik nog geen rare of vreemde bugs gezien.

Kijk voor ervaringen maar eens in: [OnePlus One] Rooten & Custom ROM's.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 24 december 2016 16:42]

Er is ook - onofficiëel - een versie van OxygenOS van de OnePlus X beschikbaar gemaakt voor de One. Die versie loopt veel minder achter dan de inderdaad verouderde en instabiele versie die ooit voor de One is verschenen.
Sultanxda's rom op xda is best okee. En wordt ook nog regelmatig geupdate.
Erg jammer! Voor Wileyfox waren ze erg snel met updates, had eigenlijk nog op Nougat gehoopt maar dat zal er vast niet meer inzitten. Jammer want het is een erg plezierige schil, bijna stock Android met veel instelbare opties.
Dat komt vast en zeker via CyanogenMod. Duurt misschien iets langer, maar ik zou verwachten dat het er wel komt.
Moet je dan niet je telefoon rooten daarvoor? Wat leidt tot garantie die vervalt?
Bij OnePlus is het geen probleem om te Rooten en ook bij Wileyfox is dit geen probleem. Ze ondersteunen het zelfs actief en reageren hier ook wel eens in de Rooten & Custom ROM's topics.

Overigens is voor een Custom rom het niet nodig om het toestel te Rooten, de bootloader moet wel unlocked worden.
Nee. Waarom zou je daarvoor moeten rooten? :p

En als je daarvoor zou moeten rooten, dan maakt het voor OnePlus gebruikers niets uit, want van OnePlus mag je je toestel rooten, en dan vervalt de garantie niet.
Sinds wanneer vervalt garantie door rooten? We zijn hier toch niet in de VS...
Klopt, maar als de fabrikant de fabrieksgarantie laat vallen, probeer dan nog maar eens van een resellers garantie te krijgen. Zonder advocaat kom je vaak niet ver. (Denk ik op basis van mijn ervaring.)
Probleem is dat er fabrikanten zijn die geroote toestellen uitsluiten voor fabrieksgarantie, iets dat ze ook mogen doen. Verkopers mogen dat niet, tenzij er aangetoond kan worden dat het rooten de directe veroorzaker van het defect is waarvoor je garantie claimt.

Het probleem is echter dat in Nederland helaas er onder de verkopers de nogal vervelende gewoonte heerst om wanneer de fabrikant fabrieksgarantie (al dan niet terecht) niet toekent, de verkoper ook onder zijn verplichtingen probeert uit te komen. Wat er weer voor zorgt dat de consument vaak in de kou komt te staan, tenzij deze bereid is het juridisch aan te pakken. Iets dat vaak niet gebeurt.
Het behouden van garantie klopt, maar het gaat OP om wileyfox. Zij hebben misschien wel een ander beleid.

[Reactie gewijzigd door SilentLucidity op 24 december 2016 15:54]

Ik snap je eerste zin niet zo goed. Typfoutje? Ik weet dat het ook voor Wileyfox geldt, maar zij hoeven maar eenmalig CyanogenMod te flashen, en je krijgt weer lekker lang updates.
Garantie vervalt niet door rooten. Dat kan niet.

Anders zouden laptops nooit garantie kunnen hebben ;)

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 25 december 2016 03:09]

Hier niet, maar in Amerika wel.
Ja dus? In Indonesië, Myanmar, Saudi-Arabië en Egypte hebben ze ook allerlei regels, maar daarmee hebben we evenveel te maken als met de regels in de US (ik neem aan dat je niet héél Amerika bedoelde ;))
CM stopt ook zie Steve's Twitter.
De blog suggereert dat de (nightly) builds van CyanogenMod ook stoppen, dus dat maakt het lastiger te zeggen.
Goedendag Fosse W,

Heb Wileyfox een mail gestuurd.

Met de vraag of er nog een update komt naar nougat.

Zodra ik wat hoor stuur ik het door.

Hopend op een mooie kerst.

Groeten,
Theo Roeland
:)
Hoi Theo,

Bij reacties gaan wij uit van de goede dag en groeten van, is niet nodig op het in je reactie te schrijven. Is geen brief :)

Mvg, Wica
Hoi Wica,

Heb je gelijk in.

Fijne dagen.

Groeten.
Theo Roeland
Ik gebruik sinds kort cyanogenmod dus dit is geen goed nieuws. Echter: hoe veel wordt door de community gedaan t.o.v. het Cyanogen team? Mijn ZUK Z1 kreeg bijv. al een dik half jaar geen updates meer en ZUK schreef dit geheel toe aan de onprofessionele houding van Cyanogen. Het lijkt me sterk dat CM13 waar ik nu op draai dus enig officele support heeft gehad vanuit Cyanogen Inc.
Jou ZUK Z1 heeft niet een een officiële update gekregen naar Marshmallow. Overigens heb je een bron dat het slechte update beleid van de Z1 te danken was aan Cyanogen Inc., ik dacht altijd dat het aan ZUK / Lenovo lag.

CyanogenMod staat los van deze stap om te stoppen, er zullen wellicht wat minder snel versies uitgebracht worden, aangezien Cyanogen Inc. ook veel deed voor de ROM's. Maar het meeste werk werd toch al gedaan door de community, dus ik verwacht dat er niet veel zal veranderen.

Draai je overigens de Snapshot of de Nightly?
Nightly, gezien de laatste snapshot ook alweer vrij oud is. Tot op heden stabieler dan de originele 'laatste' firmware. Als voor de bron, een comment van ZUKofficial in vrij duidelijke taal over de 6.0 update: https://www.facebook.com/...mment_id=1562719377358762
Wel heel sneu. De markt kon wel zo iets gebruiken. CyanogenOS is zeker een betere skin dan veel van de Chinezen alternatieven. Ben wel benieuwd door wie en of het gat gevuld wordt.
OxygenOS is anders ook niet verkeerd, en bevat - naast dat het dicht tegen stock Android aan ligt - ook heel veel features.
Wat dat betreft ben ik ook blij dat mijn OP2 OxygenOS draait en niet CM. Ik vind OxygenOS eigenlijk ook een heel goed alternatief op CM. Vrij stock interface en mijn OP2 had geen bloat meegeinstalleerd.
Tot het op andere platformen beschikbaar is, blijft het een one plus feestje en zijn andere Chinezen producten geleverd met vage zelfpruts varianten die vaak te veel op ios poogt te lijken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee