Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 103 reacties

De website van CyanogenMod is inmiddels offline gehaald. Hoewel get.cm, de website waar alle verschillende builds van CyanogenMod gehost worden, nog wel bereikbaar is, zijn niet alle roms meer te downloaden en zal ook dit domein naar verwachting snel offline gaan.

CyanogenMod logo (75 pix)De Cyanogenmod-crew maakt het offline halen van de site bekend op Twitter. Het volgt slechts een dag na de aankondiging dat de Lineage-fork de opvolger van Cyanogenmod moet worden. Dat bericht van de CyanogenMod-ontwikkelaars is nu enkel nog via de cache van Google te lezen. Op het moment van schrijven werkt de in CyanogenMod ingebouwde Cyanogen Updater nog wel.

Hoewel get.cm momenteel ook nog bereikbaar is, maken gebruikers al wel melding van trage en niet werkende downloads. Naar verwachting zal deze situatie alleen maar verslechteren. Er staan al wel back-ups van de nieuwste snapshots op Archive.org en gebruikers op bijvoorbeeld Reddit zijn bezig met zo compleet mogelijke back-ups te maken van de database. Het is onduidelijk of alle verschillende builds veiliggesteld kunnen worden.

Het bedrijf Cyanogen maakte op 24 december bekend dat het uiterlijk per 31 december zou stoppen met zijn Android-uitgave Cyanogen OS, dat onder andere op de Oneplus One en de Zuk Z1 draait. Het bedrijf regelde ook zaken als hosting voor CyanogenMod, de opensource-rom waar het bedrijf oorspronkelijk uit voortkwam. Cyanogen bestaat sinds enige jaren. De custom rom CyanogenMod kwam als eerste uit voor de T-Mobile G1 medio 2009.

Het team achter Lineage OS laat weten op dinsdag 27 december met meer informatie te komen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (103)

Op reddit wordt door een voormalig ontwikkelaar van CM geadviseerd om automatic updates uit te zetten ivm de mogelijkheid voor het aanbieden van malware.
https://www.reddit.com/r/...hat_it_means_for/dblok7b/

Disable com.cyngn.ambient.updater and com.cyngn.fota.
The former updates individual packages silently in the background. The latter grabs base OS updates that you have to reboot for.

[Reactie gewijzigd door Cannonball op 26 december 2016 13:21]

A: je bedoelt een dev van Cyanogen (COS) en niet CyanogenMod (CM). B: Dat had ik ook gelezen, maar we kunnen niet verifiëren dat hij echt een COS-dev was. Desalniettemin kan zijn verhaal zomaar 100% waar zijn. Ik ga in ieder geval mijn moeder's OPO even flashen naar Oxygen OS, denk ik.
Oxygen OS voor de OPO is inmiddels al maanden oud en wordt niet meer bijgewerkt. Ik denk dat je beter de hierboven genoemde pakketten (Systeemupdates en Cyanogen Package Updater) bij "Instellingen -> Apps -> Systeem weergeven" kunt uitschakelen, of naar een custom ROM kunt kijken.
Hmm, niet zo gek eigenlijk, het toestel is al behoorlijk oud. Dan wordt het Sultan's variant van CM voor de One.
Heb je een idee waar/hoe ik deze kan uitschakelen?
Settings -> Apps -> Show System (3 puntjes rechter bovenhoek) ---> open "Systemupdates"
-> check "disable"
Daarnaast moet je "cyanogen package updates" ook uitzetten
Als ik cyanogen package updates probeer uit te schakelen, dan krijg ik alleen de keuze om de app te vervangen voor de fabrieksversie. Is dat ook voldoende?
Ik zou het niet weten om eerlijk te zijn. Als ik jou was zou ik op het forum of op Reddit oid even vragen.
Dat is een standaard melding die je krijgt. Je kan alleen de originele fabrieksversie uitschakelen, dus eerst moet je alle updates deďnstalleren en daarna kan je hem alsnog uitschakelen.
Ahaa, het is gelukt. Bedankt!
Dat kunnen ze echt niet maken. Als er malware via een updatesysteem wordt verspreid komt er vrijwel zeker een rechtszaak. Er zijn immers miljoenen OnePlus Ones verkocht!
Als de domain namen vrij komen is het bijvoorbeeld mogelijk dat anderen malware op deze adressen gaan aanbieden. Het is dus niet zo dat CM zelf malware moedwillig aanbiedt maar men brengt een advies uit om ook in de toekomst niet via deze weg besmet te raken.
Zorg dan dat je die domeinnamen in bezit houd om een hoop narigheid te voorkomen. Hoe duur kan dat zijn? 20 in het jaar? Mooie HTTP redirect erover gooien en klaar. Heb je direct je nieuwe fork onder dit domein beschikbaar en kan er geen malware op worden geserveerd. En dat voor 2 tientjes.
Tja, dat gaat lastig in geval van faillissement... Iets met een kale kip en plukken. ;) Daar begint het namelijk steeds meer op te lijken.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 26 december 2016 16:33]

Lineage OS kan die gewoon overnemen hoor.
Waarom zouden ze? Anders hadden ze net zo goed niet hoeven te forken.
Voor het tientje dat zo'n domeinnaam kost om te behouden zou ik eieren voor mijn geld kiezen en het gewoon meenemen in de fork. Als dat backfired gaat Lineage daar ook gezichtsverlies aan kunnen ondervinden als "logische opvolger".
Vrij normale praktijk ook, bij bedrijfsovernames gooien ze ook nooit de merknamen overboord, zelfs niet als ze gaan rebranden. Dat is wat deze overgang naar Lineage immers is, gewoon een verkapte re-brand.

Kan me niet voorstellen dat er niemand is in die hele commmunity die daarvoor niet een paar euro in de pet wil gooien.

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 26 december 2016 21:36]

Maar als je dat tientje niet hebt, hoe wil je dat tientje dan uit gaan geven? :? Dat Cyanogen* stopt met alle activiteiten kan naar mijn idee maar 1 ding betekenen; ze zijn failliet en voordat die uitgesproken wordt, moet eerst alles netjes elders geparkeerd worden, zodat de ontwikkeling, zij het onder een andere naam, verder kan.
Geld bij bedrijven is nooit echt op/niet beschikbaar. Bedrijven moeten gewoon kunnen doordraaien om de mogelijkheid tot een doorstart ruim baan te geven en het doen van aankopen die cruciaal zijn voor de voortzetting van de bedrijfsvoering kunnen gewoon gemaakt worden. Ik denk dat je de verlenging van een domeinnaam vrij makkelijk kan verantwoorden tegenover een rechter zonder frauduleus handelen aan je broek te krijgen. Als het verlengen van dat domein überhaupt aan de orde is op dit moment.

Ook lijken me de mogelijke implicaties van het vrijkomen van dat domein een ding. Als die echt gaat vrijkomen gaan daar geheid mensen op azen, en het risico op misbruik wordt daarmee groot gezien de brede adoptiegraat van Cyanogen. (zowel officieel via OPPO als officieus via de custom ROM community)

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 26 december 2016 21:52]

OPO (OnePlus (merk) One(type)) is iets anders dan OPPO(merk).

Voor de rest is dat precies wat het die ¤20 wel waard maakt.
Het is toch algemeen bekend dat Oppo het moederbedrijf is van One Plus?
Het is algemeen bekend dat OPPO de enige aandeelhouder is van onePlus in China.

Dat betekent niet dat he dezelfde telefoons zijn met dezelfde visie erachter.
Als je gelieerd bent aan Cyanogen en die wordt geplaagd door malware lijkt me dat niet goed voor je reputatie. Dan is een tientje per jaar voor een domeinnaam zo slecht nog niet.
Ik hoop eigenlijk dat de domeinnamen van CM in handen van de mensen komen die achter Lineage zitten. Zou het probleem iig oplossen.
Volgens tkannelid op reddit gaat het niet om *anderen* maar om new kids on the block *binnen* Cyanogen:
Given what level of access they have and the things they were discussing when I left, if you have a CyanogenOS phone and can disable updates on it, do so.
Advertising malware.
They can push OTA updates to your phone. This requires a reboot, and I believe it prompts you to install it (I dunno, I just worked on services, but it would have annoyed a lot of users if it didn't prompt).
But a related system lets them push individual packages to phones. That doesn't require a reboot, doesn't notify the user, and doesn't give you an option to review permissions. Because these packages have system-level access.
En ironisch genoeg heb ik zojuist een COS update ontvangen, zie andere reactie.
Yup, zodra ik malware op m'n OPO krijg via deze domeinnamen is de gang naar de rechter snel gemaakt. Als zij niet meer willen updaten, kunnen ze beter een update uitbrengen die de automatische updates uitschakelt. Scheelt ze vast wat kosten voor rechtszaken.

// edit //
Humor hoe de reactie hieronder die de aanname doet dat ik geen stock draai (wat ik overigens wel doe) meerdere +3 votes krijg terwijl mijn eigen opmerking, die daadwerkelijk een goed punt naar voren brengt ("Als zij niet meer willen updaten, kunnen ze beter een update uitbrengen die de automatische updates uitschakelt. ") vele off-topic opmerkingen krijgt. Ik blijf lachen om de community van Tweakers :)

[Reactie gewijzigd door CamelKnight op 26 december 2016 23:15]

Onzin. Ze kunnen aantonen per een bepaalde datum geen eigenaar meer te zijn van het domein en klaar ben je met je rechtzaak. Jij hebt moedwillig gekozen voor custom firmware / ROM. Dan heb jij de verantwoordelijkheid op je genomen voor de updates, etc. Had je stock gehouden, was er niets aan de hand geweest.

Je weet ook wie de opvolger is, dus die kan je gaan installeren als die uit is voor jouw OPO.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 26 december 2016 16:39]

Op o.a. de One Plus One en de Wileyfox toestellen (8 stuks geloof ik) is de ROM van Cyanogen gelijk aan stock.
Dus niks onzin en custom firmware. Het is door de fabrikant aangeleverd en Cyanogen maakt zelf de updates.

Het punt van CamelKnight gaat dus wel degelijk op.
Dan nog is het domein niet meer van hun en is het bedrijf failliet. Veel succes met het leegplukken van een kale kip.

En niet vergeten dat CyanogenOS iets anders is als CyanogenMOD. ;)

[Reactie gewijzigd door CH40S op 26 december 2016 19:08]

Inderdaad is het nog maar de vraag of een rechtszaak zin heeft. Ik zeg ook niet dat ik zomaar naar de rechter zou stappen, maar het is wel aannemelijk dat iemand het doet, mocht het fout gaan.

Overigens: Cyanogen OS beschikt wel degelijk over dezelfde pakketten als die op Reddit worden genoemd (com.cyngn.fota en com.cyngn.ambient). Het kan dus net zo goed kwetsbaar zijn, mocht de domeinnaam cyngn.com in verkeerde handen vallen. Ik denk echter niet dat dit gebeurt, want volgens mij wil Cyanogen nog steeds hun "modulaire OS" aanbieden. Dat zullen ze waarschijnlijk gewoon via het cyngn.com domein gaan doen.
Het verschil is dat package names niet hetzelfde zijn als domeinnamen. Vb Facebook.com is de domeinnaam terwijl de packagename com.facebook.katana is en niet gwn com.facebook
Ik weet zeker dat ze cyngn.com gebruiken voor het controleren / downloaden van systeemupdates (fota.cyngn.com en builds.cyngn.com). Ook de package updates komen volgens het reddit bericht van cyngn.com (aerios.cyngn.com) af.

Hoe ik dit weet? Ik heb namelijk een app gemaakt om Cyanogen OS zelf eenvoudig te kunnen updaten. Deze app is bedoeld voor mensen die niet kunnen / konden wachten op het uitrollen van de updates, en voor mensen die een toestel kochten wat vast zat op een testversie (wat helaas bij meerdere toestellen / versies is voorgekomen). Natuurlijk kan je dit ook doen met Google en kennis, maar niet iedereen is even handig.

Deze app, Cyanogen Update Tracker genaamd, gebruikt(e) het cyngn.com domein om te controleren op nieuwe versies. Dat is nu natuurlijk niet meer nodig.

Al met al was het een mooie manier om als informatica-student te leren over Android development, servers en helpen met het oplossen van problemen die gebruikers ondervonden tijdens het updaten van hun toestel. Wie weet dient de app straks nog veel meer gebruikers als de download servers weg zijn. Ik heb namelijk alle Cyanogen OS builds gedownload :)
Ik betwijfel ook of je iets aan een rechtzaak hebt. T ging mij er meer om dat de verantwoording toch echt niet altijd bij de koper van de telefoon ligt.

Wordt juridisch een lastig geval.
Telefoons als de OPO zijn out-of-the-box geleverd met Cyanogen firmware dus jouw verhaal gaat niet op. De doorsnee consument heeft hier waarschijnlijk helemaal geen weet van en wordt ongemerkt blootgesteld aan digitale ellende. Als daar geen afdoende maatregelen tegen worden getroffen dan is het heel logisch dat consumenten in geval van problemen naar de rechter stappen. Of dat zin heeft, is een tweede. Het wordt immers lastig om iemand te vinden die in persoon verantwoordelijk wordt gehouden en het bedrijf als rechtspersoon bestaat niet meer en kán simpelweg niet meer aangeklaagd worden. Alleen bij fraude of doelbewust mensen blootstellen aan malware kan reden zijn tot persoonlijke vervolging.
Het gaat hier toch over CyanogenMOD en niet over CyanogenOS? :? Dat de twee aan elkaar gelieerd zijn begrijp ik, maar ik kan me zo voorstellen dat dit voor de rechtbank wel een verschil maakt.

Ook is er via vele kanalen toch wel duidelijk dat Cyanogen* stopt, op veel websites valt daarover te lezen, waaronder niet de minste websites als je het mij vraagt. Als eigenaar van een dergelijk toestel moest je sowieso al op de hoogte zijn (zeker met de OPO om die überhaupt te kúnnen krijgen), dus het lijkt me zéér onwaarschijnlijk dat een dergelijk persoon (indien in het bezit van OPO) niet op de hoogte is van het feit dat Cyanogen* dood is.
Ja, maar cyanogenos stopt er ook mee.
Klopt, maar dan nog; het artikel gaat over infrastructuur voor CyanogenMOD, de andere toestellen dus, die niet op CyanogenOS zitten.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 26 december 2016 21:26]

Je reageerde op iemand met een OPO en die draait CyanogenOS out-of-the-box, geen CM. "Jij hebt moedwillig gekozen voor custom firmware" is dus voor de meeste gebruikers van dat toestel (en mogelijk ook @CamelKnight) niet aan de orde.
Ik draai inderdaad stock CyanogenOS. Dank voor de verheldering op bovenstaande persoon die niet geheel op de hoogte lijkt te zijn van wat een OPO draait. Geen probleem, dat weet ik ook niet van alle toestellen.
In je vorige reactie stel je dat er veel websites zijn die hiervan melding maken, maar er blijven genoeg mensen die een dergelijke phone hebben gekregen van hun kids/bekenden onder het mom "top toestel voor lage prijs", zij houden deze websites niet in de gaten en als ze dat wel doen, zijn ze er niet altijd van op de hoogte welk OS ze draaien. CyOS laat niet duidelijk doorschemeren in de OS dat het van hen is, tenzij je naar de info gaat in Instellingen.
Dat het lastig wordt hen aansprakelijk te stellen voor dergelijk wanbeleid (want let's face it: dat is het weldegelijk) is een tweede en een drempel die we dan wel weer nemen.
Cyanogen verzorgde de hosting van de CM infrastructuur. De domeinen waren in handen van Cyanogen en dat is de reden waarom er nu een veiligheidsrisico is ontstaan. Dat heeft dus eigenlijk helemaal niets met de CM community te maken.

Mensen die CM hebben geflasht zullen wel grotendeels overstappen op de fork Lineage. Zij hebben dus uberhaupt geen last van het veiligheidsrisico. Mensen die onbewust een telefoon met CyOS hebben zullen er wel de dupe van worden.

CM en CyOS zijn in dit verhaal onlosmakelijk verbonden.

[Reactie gewijzigd door 55563 op 27 december 2016 05:10]

Haha, grote woorden, laat je ons ook nog weten of het wat geworden is? :')
Misschien handig als ze dit met een laatste update doen.
Hmmm... op mijn Wileyfox Swift (met Cyanogen OS) werd er vandaag een update aangeboden. Ik vond het wel een beetje apart aangezien CM toen de stekker er al uit had getrokken. Maar goed het had ook een update kunnen zijn die ze nog klaar hadden gezet. Ik heb geupdate - ik las dit artikel natuurlijk pas later - en de Cyanogen OS versie is veranderd van 13.1.2 naar 13.1.5. Android beveiligingspatch id opgehoogd van 1 sep 2016 naar 1 dec 2016.
Het lijkt allemaal in koosjer ... maar als ze idd malware op een dusdanig low level zouden hebben ingebouwd als in het reddit artikel wordt gesuggereerd dan merk je daar natuurlijk niets van.
Tja, hoe weet je of dit een infected build is ... ?
Laatste tweet van Cyanogenmod:
UPDATE: As of this morning we have lost DNS and Gerrit is now offline - with little doubt as a reaction to our blog post yesterday. Goodbye
De blogpost in questie (mirror http://web.archive.org/we...g/blog/a-fork-in-the-road)
A fork in the road
Last week, we released the final CM-13.0 releases, updated to the latest security patches, in anticipation of what follows.

Yesterday, Cyanogen Inc (Cyngn) announced that they were shutting down the infrastructure behind CyanogenMod (CM). This is an action that was not unpredictable given the public departure of Kondik (cyanogen himself) from the company, and with him our last remaining advocate inside Cyngn’s leadership.

In addition to infrastructure being retired, we in the CM community have lost our voice in the future direction of CM – the brand could be sold to a third party entity as it was an asset that Kondik risked to start his business and dream. Even if we were to regroup and rebuild our own infrastructure, continuing development of CM would mean to operate with the threat of sale of the brand looming over our heads. Then there is the stigma that has grown to be attached to anything named ‘Cyanogen’. Many of you reading this have been champions of clarifying that the CM product and CyngnOS were distinct, yet the stain of many PR actions from Cyngn is a hard one to remove from CM. Given CM’s reliance on Cyngn for monetary support and the shared source base, it’s not hard to understand why the confusion remains.

It will come as no surprise that this most recent action from Cyngn is definitely a death blow for CyanogenMod.

However, CM has always been more than the name and more than the infrastructure. CM has been a success based on the spirit, ingenuity and effort of its individual contributors – back when it was Kondik in his home, to the now thousands of contributors past and present.

Embracing that spirit, we the community of developers, designers, device maintainers and translators have taken the steps necessary to produce a fork of the CM source code and pending patches. This is more than just a ‘rebrand’. This fork will return to the grassroots community effort that used to define CM while maintaining the professional quality and reliability you have come to expect more recently.

CM has served the community well over its 8 long years. It has been our home, bringing together friends from all over the world to celebrate our joy of building and giving. Its apt then that on this Eve of a holiday we pay our respects. We will take pride in our Lineage as we move forward and continue to build on its legacy.

Thank you & Goodbye,
The CyanogenMod Team
Ik heb net nog wel via de updatefunctie de laatste Nightly van CM 14.1 kunnen downloaden (van 25 dec). Zou wel jammer zijn als die vanaf nu niet meer ge-update gaat worden.
Hoezo, er komt toch een nieuwe variant aan ? Waarom zou je op een build willen draaien welke nooit meer ondersteund gaat worden ?
Omdat mijn telefoon al een kleine 2 maanden op CM14.1 draait. Als het niet anders kan, zal ik wel een ander alternatief gaan zoeken en de telefoon opnieuw installeren. Maar hoop dat het niet nodig zal zijn.
Je hoeft niet te zoeken Lineage!
Artikel volgende keer lezen dan ? ;)
Ik had het wel gelezen, maar het wordt morgen pas duidelijk hoe ze verder gaan. En ik ben wel benieuwd of ik gewoon een update van Lineage kan dirty flashen of dat ik eerst alles moet wissen, omdat e.e.a. misschien te veel verschilt van CM.

Maar goed, ik zie het allemaal wel. :)
Ga er maar van uit dat het een soort OwnCloud/Nextcloud is.
CyanogenMod is niet weg. Er is alleen een tijdelijke onderbreking en een naamswijziging. CyanogenMod was meer dan alleen een naam, en de ontwikkelaars zullen gewoon doorgaan.

http://lineageos.org/Yes-this-is-us/
Volgens die pagina zullen ze dinsdag (morgen dus) de website verder vullen met informatie. Vooruitlopend daarop wordt er op /r/LineageOS door een aantal mensen gevraagd hoe ze het project kunnen ondersteunen met geld of bandbreedte. De mensen van LineageOS moeten dit nog op orde krijgen, maar intussen wordt er vast opgeroepen om een mail te sturen aan infra AT lineageos DOT org als je een mirror of buildserver kunt draaien.
Dan laat ik de Nightly Cyagogenmod 14 ROM die ik gisteren heb gedownload voor mijn Xiaomi Mi4 nog maar even op de schijf staan. Werkt trouwens wel uitstekend, wel wat vreemde timing om dit alles zo snel door te voeren tijdens de kerstdagen.
Ik denk dat het stereotype ontwikkelaar nou niet heel veel sociale afspraken heeft staan. :+
En ja, het christendom heeft niet alle plaatsen kunnen bereiken natuurlik
Wat is precies de meerwaarde van cm over aosp?
Optimalisaties van CAF, extra apps, ingebouwde root toegang ga zo maar door.

En natuurlijk ook zeer belangrijk, is dat ze sneller updates kunnen pushen naar bijna alle toestellen.

[Reactie gewijzigd door youri_ajax op 26 december 2016 16:42]

Ik heb een oneplus one, dus heb een hele tijd niks anders dan cm gedraaid, ik draai nu even de purenexus rom, en ik mis niks van cm. Ook niet met aosp 7 op een tablet.

[Reactie gewijzigd door Manke op 26 december 2016 16:47]

Vooral de non Nexus telefoons hebben veel baat bij CM. Omdat dit toch nog een "close to aosp" gevoel geeft.

Vroeger had je functies zoals permission manager die niet in aosp zat maar wel in CM.
Beetje jammer dat ze alles (naar mijn gevoel) "opeens" offline halen, het was wellicht wel zo netjes geweest als ze de community de tijd hadden gegeven om alles op te vangen, ze gooi je je toch al slechte naam alleen maar meer te grabbel...
Laten we hopen dat dit alleen om een transitie naar lineage gaat in plaats van een doelbewuste ondermijning van de aftakking.. zou erg kinderachtig zijn.
Vandaag wordt is de gerrit van CM gecloned naar een nieuwe host. Waar die nu is is nog niet bekend.

edit: source: https://review.cyanogenmod.org/#/c/178955/

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 26 december 2016 13:13]

Voor mij is het vreemd dat dit precies tijdens de feestdagen moet gebeuren, vandaar dat ik het idee had dat het opeens is, laten we hopen dat het inderdaad om een transitie gaat...
Das echt onzin, alsof iedereen constant zit op te letten.. Ik heb een telefoon en die moet gewoon werken.. Ik ga echt niet elke dag zitten kijken of mijn os misschien niet meer geüpdatet kan worden
Mee eens, hoewel gebruikers van CMmod wel vaak iets meer op de hoogte zijn, hoef je niet te verwachten dat iedereen alles in de gaten houdt, vooral met de feestdagen.

Ik vraag me af wat het stoppen van CMOS gaat betekenen voor mij met een OPO waar het standaard op staat.
Inderdaad.. ik vond het eerst jammer dat mijn OP2 op Oxygen draait ipv COS, maar het lijkt toch wel een voordeel te zijn als ik het zo zie.. Best wel gek eigenlijk met zo'n grote userbase
Je kan wel een grote userbase hebben, maar CyanogenOS was een initiatief gebaseerd op winst, dus dan moet het ook winstgevend zijn. Het overgrootte deel van de smartphone markt is nog steeds in de handen van de giganten zoals Samsung, en die zullen de ontwikkeling van hun OS niet outsourcen.
Voor mij is het vreemd dat dit precies tijdens de feestdagen moet gebeuren, vandaar dat ik het idee had dat het opeens is...
Bestaat er ook een alternatieve ROM voor mijn ASUS TRANSFORMER TF700T tablet?
Tablet draait nu met versie 11-20160815-nightly-tf700t
Voor de TF101, TF201, TF300, TF700 en TF701 is er een ROM van Timduru (XDA Developers).
Draait als een t**t en is erg stabiel.

zie voor de Marshmallow (6.0.1) versie:
http://forum.xda-develope.../development/rom-t3282166

En voor de Nougat (7.1.1) versie (BETA!):
http://forum.xda-develope.../development/rom-t3457417

Ik heb hem zelf op de TF101 en TF701 gezet.
Werkt erg goed.
De TF700T is een verschrikkelijk ding. Nog nooit zo'n trage internal storage gezien, maar inderdaad, de ROM van Timduru is quasi de enige die 'm vooruit kan branden. Je moet nog steeds vaak wat geduld hebben, maar in ieder geval heeft ie de mijne gered van de "paperweight status".
Ik denk dat er genoeg op XDA staan,
Hoe vernietig ik het vertrouwen dat mensen in ons hebben, les 1...
Maakt niet uit als ze onder een nieuw naampje verder gaan, iedereen weet nu toch dat je die ook als de pest moet mijden?

Edit: Als ik het goed begrijp zijn ze het wellicht niet zelf schuld... maar goed, waar het ook door komt, dit is gewoon een flinke klap tegen custom roms in het algemeen. Althans, vooral tegen initiatieven om die wat wijder gebruikt te laten worden en niet alleen door tweakers.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 26 december 2016 17:13]

Je moet onderscheid zien tussen de ontwikkelaars die nu via LineageOS verder gaan, en het management dat de stekker uit CyanogenMod trekt. Die laatste groep is hier de schuldige, de ontwikkelaars wilden gewoon verder.

En dat doen ze straks dus ook onder de naam LineageOS. Zeker iets wat je dus juist niet moet mijden als de pest...
dikke bolleks,

dan maar opzoek naar ehet alternatief, jaren plezier van gehad