Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

OnePlus brengt Android 7.1.1 uit voor OnePlus 3 en 3T

Door , 84 reacties, submitter: AnonymousWP

De Chinese smartphonemaker OnePlus begint met het verspreiden van de Android 7.1.1-update voor zijn toestellen OnePlus 3 en 3T. Daarmee lijkt de fabrikant tegemoet te komen aan zijn belofte om beide telefoons tegelijk van een update te voorzien.

De update komt donderdag terecht bij een beperkt aantal gebruikers en OnePlus zal de update de komende dagen pushen naar steeds meer klanten, claimt de fabrikant. De update gebeurt over-the-air en er is voor zover bekend geen manier om de update op een officiële manier via pc te downloaden en via sideloading op de telefoon te zetten.

OnePlus is met de update een van de eerste fabrikanten die na Google een update aanbiedt naar Android 7.1. Veel telefoons krijgen wel updates, maar vaak is dat naar Android 7.0. Die update kwam eind vorig jaar en begin dit jaar naar de OnePlus 3 en 3T. De oudere OnePlus 2 en OnePlus X zitten nog op Android 6.0.

De OnePlus 3 kwam vorig jaar in de zomer uit. In het najaar haalde de fabrikant het toestel uit de eigen webshop toen de 3T uitkwam. De behuizing van de 3T heeft een iets andere kleur, het toestel beschikt over een accu met hogere capaciteit en een frontcamera met hogere maximale resolutie. Ook heeft de 3T een Snapdragon 821-soc, tegenover een 820 in de OnePlus 3. De fabrikant vraagt voor de 3T ook een iets hogere prijs. De OnePlus 3T kreeg in februari een Tweakers Award voor beste smartphone.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

16-03-2017 • 13:05

84 Linkedin Google+

Submitter: AnonymousWP

Reacties (84)

Wijzig sortering
Wat aanvullende informatie:

OnePlus 3T:

Changelog:
  • Upgraded Android 7.1.1
  • Updated Google security patch to 1st March 2017
  • Added expanded screenshots
  • Improved picture taking of moving objects with blur reduction
  • Improved video stability when recording
  • Improved WiFi connectivity
  • Improved bluetooth connectivity
  • General bug fixes
Aankondiging:
OxygenOS 4.1.0 (7.1.1) OTA for OnePlus 3T

Mirror voor OTA: https://drive.google.com/...UYTBTQ3c/view?usp=sharing

Mirror voor full zip: https://drive.google.com/...NSi0xYmM/view?usp=sharing

OnePlus 3:

Changelog:
  • Upgraded Android 7.1.1
  • Updated Google security patch to 1st March 2017
  • Added expanded screenshots
  • Improved picture taking of moving objects with blur reduction
  • Improved video stability when recording
  • Improved WiFi connectivity
  • Improved bluetooth connectivity
  • General bug fixes
Aankondiging:
OxygenOS 4.1.0 (7.1.1) OTA for OnePlus 3

Mirror voor OTA: https://drive.google.com/...kjilEQURsT1R1OFFiTnc/view

Mirror voor full zip: https://mega.nz/#!CUVmkIC...ZNVqnpWe7UbMX9IttKtLNhwA4 of https://drive.google.com/...GZSpGpACeNWFl4QTNndm44ZVU

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 16 maart 2017 18:37]

Ik bezit nog een OnePlus1. Die draait nog op Android 6.0,1
De OnePlus One draait dan ook geen OxygenOS, maar CyanogenOS. Aangezien CyanogenOS niet meer wordt ontwikkeld, 'moet' je dus wel LineageOS flashen, aangezien dat een goede vervanger is.

Edit: reactie gewijzigd na uitleg van rens-br.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 16 maart 2017 13:47]

Ik moet je hier toch even verbeteren. De OnePlus One draait geen LineageOS en LineageOS is ook niet de opvolger van CyanogenOS.

De OnePlus One draait sinds dat het toestel is uitgekomen op CyanogenOS, sinds eind december is de ontwikkeling en ondersteuning van CyanogenOS gestopt. OnePlus heeft niet bekend gemaakt zelf een opvolger uit te brengen voor CyanogenOS of een up-to-date versie uit te brengen van OxygenOS voor de OnePlus One. De OPO zal dus op CyanogenOS 13 (Android 6.0.1) blijven.

Wil je echter toch Android 7.1.1 hebben, dan zal je moeten overstappen op een van de vele custom ROM's, waarvan LineageOS de populairste is. LineageOS is de opvolger van CyanogenMod. CyanogenMod moest stoppen / van naam wisselen omdat Cyanogen de ondersteuning introk.

Mochten er OPO gebruikers geinteresseerd zijn in het overstappen van CyanogenOS naar LineageOS, kunnen ze het beste even kijken in: [OnePlus One] Rooten & Custom ROM's.
Haha, mijn fout. Ik zal het verbeteren. Bedankt voor de heldere uitleg. Ik bedoelde dat LineageOS als opvolger wordt gezien, omdat het qua kaalheid en functionaliteit dicht bij CyanogenOS ligt (correct me if I'm wrong). En oja, drommels, ik zit met m'n zatte kop weer CyanogenOS en CyanogenMod door elkaar te halen |:( 8)7.

Ik weet niet of je het wist, maar er is wel degelijk ooit OxygenOS uitgebracht voor de OnePlus One: http://downloads.oneplus.net/devices/oneplus-one/
LineageOS is de officiele opvolger van CyanogenMod en omdat CyanogenMod en CyanogenOS veel op elkaar lijken, kan LOS inderdaad gezien worden als soort van opvolger van COS. Helaas is het niet mogelijk om zonder data verlies over te stappen van CyanogenMod naar LineageOS en is een clean install altijd nodig.

Het feit dat er ooit OxygenOS is uitgebracht voor de OPO, was ik inderdaad van op de hoogte. Dit waren (en zijn) alleen niet meer dan een test-builds en is echt niet aan te raden om momenteel te gebruiken als daily driver. De laatste versie is namelijk OxygenOS 2.1.4, gebaseerd op Android 5.
Ik geloof ook niet dat er vanuit OnePlus nog intentie is om een OxygenOS 4.x.x build uit te brengen voor de OPO.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 16 maart 2017 13:52]

[Helaas is het niet mogelijk om zonder data verlies over te stappen van CyanogenMod naar LineageOS en is een clean install altijd nodig.
Waarom niet? Je kan toch je data backupen met titaniumbackup en terug zetten?

How to update Lineage OS on CyanogenMod without losing data and Application

edit: qoute tag

[Reactie gewijzigd door aliencowfarm op 16 maart 2017 17:06]

Jij haalt CyanogenMod en CyanogenOS ook door elkaar.

Er even vanuit gaande dat je stock CyanogenOS draait, zonder root en unlocked bootloader. Moet je eerst de bootloader unlocken, voordat je een custom recovery of ROM kan installeren, waarbij je alles leeghaalt.

Heb je CyanogenOS met root of CyanogenMod, dan werkt de bovenstaande methode inderdaad prima. Als je al CyanogenMod draait, kan je zelfs prima meteen en zonder clean install overstappen op LineageOS.
Dit is voor mij abacadabra.
Ik draai LineageOS op mijn OPT. Is redelijk eenvoudig om te doen (zie youtube voor uitgebreide instructies) en ben zeker te spreken over de performance.
Ik draai al weken Android 7.1.1 op m'n One+1(Bacon) en One+X(Onyx) _/-\o_

http://www.resurrectionremix.com

https://sourceforge.net/p...emix/files/?source=navbar

http://opengapps.org (google play enz....)
wel een klein pakket downloaden en installeren!!!Wegens beperkt geheugen!!!
(pico tem mini)

How TO;
https://www.youtube.com/watch?v=kFPCCMc9-cA

Is voor mij de beste alternatieve rom :*)

[Reactie gewijzigd door greatkz op 16 maart 2017 15:45]

Hoe is bij jou de akku performance?
Bij mijn OP3 was de sleep geweldig, maar zo gauw als het scherm aan was werd de akku leeg getrokken. 2-3 uur SOT ipv 7 met stock.
Op beide toestellen merk ik weinig verschil tov stock rom (Cyanogen OS & Oxygen OS)

Dus tss 4-6 SOT op One+ 1 en One+X _/-\o_

Heb jij een official (stable) of Nightly (Developer)?!
Nightlys hebben meer last van battery drain?!

Best altijd 'Format Data'& "delete cache/dalvik" toepassen,bij het installeren van een andere rom!!!

Zeker van Nightly naar Official(meestal niet omgekeerd)
,of bij het wisselen van OS :/

[Reactie gewijzigd door greatkz op 16 maart 2017 15:44]

Ok, nou dat is dan mooi voor jou :9

Ik had de actuele stable op dat moment (+- 2 week geleden) en de stable ervoor genomen, beide waren niet zo geweldig.
De software is super, maar de batterij was zo leeg.
Die stappen heb ik ook gedaan, de telefoon is helemaal gewiped, data, cache etc. Tussendoor ook nog weer een cache wipe geprobeerd, hielp helaas niets..

Jammer, want ressurection remix bevalt mij veel beter dan OOS :|

Komt de nieuwe versie van OOS ook met de OTA als de bootloader geunlockt is? Zit nu ook TWRP op.
Dit al geprobeerd?! :*)

Lukt zowel voor Lineage Os als Resurrection Remix _/-\o_

https://forum.xda-develop...ttery-drain-aosp-t3543369

[Reactie gewijzigd door greatkz op 16 maart 2017 19:07]

Nog niet geprobeerd, maar dat probeer ik binnenkort uit.
Thanks 8-)
Thanks voor de links. Ik zal het in de gaten houden voor de OP3. Daar ben ik zelf ook op aan het wachten.

Waarom heet de full zip voor de 3T touwens oos4.1.1? Dit is de oos4.1.0 release. Typfoutje? of een verkeerd bestand geupload
Goed opgemerkt, had ik zelf nog niet gezien. De links zijn niet van mij, maar door een moderator van OnePlus geüpload en op XDA gepubliceerd:

https://forum.xda-develop...1f&p=70084221&postcount=2
Zojuist gecorrigeerd , was inderdaad een typfout :)
Ik wacht nog steeds totdat ze de oude alert slider en volume-button functionaliteit terugbrengen. Ik kon in OxygenOS 4.0 het volume niet onder de 14% krijgen met de volume-down button. Ben daarom terug gegaan naar OxygenOS 3.2.8 omdat het daar wel fatsoenlijk werkt... De notificatie-slider is gewoon waardeloos en doet zelfs met custom profiles niet wat ik wil :( Denk dat ik gewoon wat star ben qua persoonlijkheid mbt nieuwe updates die oude (goed werkende) functionaliteit verwijderen.

[Reactie gewijzigd door stin00 op 16 maart 2017 14:01]

Ik geloof dat dit als reden heeft dat de alert slider dit doet, en sinds Android N dit maar vanuit één input kan komen. Dus de volume knop kan de mute niet meer triggeren.
Ik vind het zelf ook niet heel erg fijn dat ik dat niet op die manier kan doen, maar ik heb dan weer het geluk dat Android Wear m'n telefoon mute als ik mijn horloge om heb.
Slider helemaal naar boven en trillen aan is toch hetzelfde als slider in de middelste stand en geluid uit?
Nee, slider in het midden betekent in principe dat alleen prioriteitcontacten doorkomen. Er is geen verschil qua geluid/trillen
Hallo, ik heb sinds de installatie van Android 7.1.1 op mijn oneplus 3 het volgende probleem: de hardware knoppen onderaan het scherm werken niet meer net zoals de volumeknop, die dus ook niet meer werkt. Na een fabrieksmatige reset werkte de knoppen weer. Alleen nu net nadat de batterij leeg was en ik de telefoon weer heb opgeladen, doen de knoppen het weer niet.
Herkent iemand dit probleem, en zo ja, heb je een oplossing? Ik hoor graag van jullie!
Hi :),

Dit lijkt meer op een hardwarematig probleem ben ik bang. Ik raad je aan om even in mijn topic de vraag te stellen. Dan heb je namelijk een veel grotere kans dat je geholpen kan worden :).

[OnePlus 3] Ervaringen & Discussie - Deel 2
Met Opera VPN heb ik mijn 3T even omgeleid langs Canada en de update kwam onmiddellijk binnen.
Duitsland werkt ook. En zodra de update gevonden is kan je de VPN-verbinding verbreken; de download lukt ook zonder VPN.
Helaas werkt dit op dit moment met de Oneplus 3 nog niet. Vermoedelijk is dat logisch te verklaren, omdat de OTA nog niet vrijggeven is.
Zojuist geinstalleerd in 'Canada'
Thanks voor de tip, ga ik vanavond ook eens proberen op mijn 3t.
Thx voor deze tip, hier komt de update ook binnen nu :9

Ik krijg een error dat de update mislukt is, doe ik iets verkeerds 8)7

[Reactie gewijzigd door Pierre op 16 maart 2017 14:23]

ik ook, maar ik probeerde de 3T op een 3 te zetten... gaat niet lukken 8)7
Thanks voor de tip, update binnen en geinstalleerd.

Merk uiteraard niet veel verschil, "scrolling screenshot" is wel grappig, maar zal het niet vaak gebruiken.
Wi-fi ontvangst zal ik vanzelf wel merken.
Enig is dat mijn text-size terug naar default was gezet, deze stond bij mij op Large voor de update.
Puur uit interesse: wat is de rede dat je de lettergrootte op large hebt staan bij zo'n groot scherm?
Ik vind het simpelweg wat lekkerder lezen. Anders zit ik zo dicht op mijn scherm.
Mooi voor de OP 3 en 3T bezitters, ik ben benieuwd wanneer de OP2 eindelijk een upgrade krijgt naar Android 7.
Ik verwacht dat OnePlus bezig zal zijn met 7.1.1 in plaats van 7.0. Dit omdat je anders, zoals bij de OnePlus 3 en 3T, je eerst de 7.0 update pushed, en dan meteen weer kan werken aan 7.1.1. Is verspilde tijd naar mijn mening.

De OnePlus 2 krijgt sowieso Android Nougat, alleen is het de vraag wanneer. Helaas is daar nog geen ETA van, maar de verwachting is dat die binnen 2 maanden toch wel moet komen. :p

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 16 maart 2017 13:15]

Hopeljk fixt deze updates wat bugs. Sinds de laatste updates heb ik vaak vastlopers op mijn One Plus 3.
De GSM aansteken na een tijdje niet te gebruiken resultaat vaak in een vastloper, idem bij het sluiten van apps.
Toch ben ik nog altijd fan van deze gsm ;)
Wellicht helpt het opschonen van je app cache en system cache. Als dit niet helpt kun je een factory reset overwegen.
Heb ik reeds uitgevoerd, maar heeft niets geholpen.
Op mijn todo staat een factory reset of een andere rom installeren.
Nu ga ik eerst deze update proberen en even afwachten.
mooi dat de 3 en de 3t nog gelijkwaardig worden geupdate. niet dat de 3t een heel andere update krijgt omdat hij nieuwer is. of hem veel eerder
Ik heb de 3T pas één dag en ik vind het top dat ik die update zo kan downloaden en kan installeren via het instellingenmenu! Geen gedoe met ADB sideload.
Klinkt leuk, maar ik vertrouw OnePlus niet meer.

Ondertussen is OnePlus X al abandoned. Android 7 komt er nooit omdat Qualcomm de Snapdragon 801 niet meer ondersteund. Maar ook OnePlus heeft zelf de X users in de steek gelaten. De laatste security patch is 1 november 2016.
Je zit nu appels met peren te vergelijken naar mijn mening. Je hebt het hier over een budgetmodel smartphone, waarvan je al kon verwachten dat je niet elke maand een mooie update zou krijgen. Buiten dat was het ook al een tijdje bekend dat Qualcomm geen drivers vrijgeeft voor Android 7, wat kan OnePlus daar dan aan doen? Even snel de 801 vervangen voor een 810?

Ik ben het met je eens dat OnePlus wel meer de aandacht qua updates mag verdelen over de OnePlus 2 en X, maar het is logisch dat het nieuwste vlagschip alles als eerste krijgt. De security updates ben ik het ook mee eens. De OnePlus X zal écht nog wel een update krijgen naar OxygenOS 3.5.5 hoor :).
Dat de Oneplus X een budgetmodel ben ik het niet helemaal met je eens. Een telefoon die ¤269,- bij de launch kostte noem ik nou niet bepaald een budgetmodel. Natuurlijk is het binnen de line-up van OnePlus wel het laagste model maar vergelijkend met alle telefoons op de markt is het toch echt een mid-end telefoon. Het verschil in prijs bij de launch van de OnePlus 2 en OnePlus X lag maar 70 euro uit elkaar de prijzen waren namelijk respectievelijk : ¤339,- en ¤269,-. Dat het binnen de line-up van OnePlus het "minste" model is is natuurlijk geen reden om het updates te geven alsof het een budgettelefoon is. Natuurlijk snap ik dat het moeilijk is om naar Android 7 tegaan al is het natuurlijk niet onmogelijk. Maar een telefoon van net een jaar oud nu nog laten zitten met een security patch die 4 maanden oud is, is van den zotte.