Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

OnePlus brengt Android Nougat 7.0-update voor OnePlus 3 en 3T uit

Door , 92 reacties, submitter: dexter130

OnePlus is begonnen met de distributie van OxygenOS 4.0 (N) naar zowel de OnePlus 3 als de OnePlus 3T. De ota-update brengt Android Nougat naar de toestellen, naast nog een klein aantal andere aanpassingen.

OnePlus had beloofd de update naar Android 7.0 nog in 2016 af te ronden en op de valreep maakte het bedrijf die belofte waar. OnePlus heeft het vrijgeven van de update voor de OnePlus 3 en OnePlus 3T zaterdag aangekondigd op zijn forum.

De ota-update van OxygenOS 4.0 (N) brengt Nougat-eigenschappen als nieuwe weergaven voor notificaties en het instellingenmenu naar de toestellen. Ook zorgt de Android-versie voor multivensterweergave, directe reply-mogelijkheid voor notificaties en custom dpi-ondersteuning. Verder heeft OnePlus bij OxygenOS 4.0 (N) nieuwe opties voor statusbar-icoontjes en aanpassingsmogelijkheden voor de shelf toegevoegd.

Het bedrijf wijst erop dat de ota-update aanvankelijk slechts een klein deel van de gebruikers zal bereiken. Een bredere distributie volgt binnen enkele dagen, belooft OnePlus.

Reacties (92)

Wijzig sortering
Ik heb Open Beta 8, 9 en 10 gedraaid (de openbare beta's van nougat op de OP3) en ben bang dat ze deze "stabiele versie" te vroeg uitgebracht hebben.

Sinds in ieder geval OB9 zijn er problemen met de radio/modem firmware, waar er een bug zit in het in standby zetten van het modem (bug-thread: https://forums.oneplus.ne...-wakelocks-reopen.479573/).

In die thread kun je zien hoe, beginnend bij OB9, de OnePlus 3 op nougat op sommige toestellen een ongelofelijke hoeveelheid energie kwijt raakt aan haar modem en aan de wakelock die daaraan gepaard zit. De wakelock melding die hierbij zowel in OB9 als OB 10 voorkomt: Abort:Some devices failed to suspend, or early wake event detected. De combinatie van de wakelock en modem/radio firmware bug zorgt ervoor dat mijn OnePlus 3 op sommige dagen, na zo'n 10 min SOT and 20% batterij lading had verloren (enfin, lees meer in de thread).

Hoewel we vlak na de melding een beetje communicatie vanuit OnePlus hebben gekregen, wordt er nu vanuit Oneplus niet verder gecommuniceerd over f deze "stabiele" versie van OOS 4.0 nu wel of niet over deze hardware bug beschikt. Doch omdat ze niets terug gecommuniceerd hebben ga ik ervan uit dat dat niet het geval is.

OOK hadden zowel OB9 als OB10 last van echo tijdens het voeren van gesprekken. Hoewel je als oneplus gebruiker deze echo's niet hoorde, hoort de persoon aan de andere kant van de lijn deze wel. Waarbij de echo steeds zo'n 5-8 seconden een probleem opleverde, waarna het zo'n 30 seconden verdween. Om vervolgens weer terug te keren (bug-thread: https://forums.oneplus.ne...during-most-calls.481514/).

Typo: edit.

[Reactie gewijzigd door Coffee op 1 januari 2017 12:20]

Ik zit nog op marshmallow en heb ook wakelock problemen op m'n oneplus 3. Deze zijn gekomen vanaf OxygenOS 3.2.8 :(. Hoop dat nougat verbetering brengt...
Probeer een dit:
-zet vliegtuigmodus aan
-herstart de telefoon
-zet vliegtuigmodus uit

Dit is voor mij de gouden tip geweest. Daarna zijn de wake locks weer maanden weg.
Lol dit heeft geholpen 8)7 8)7 8)7 na 2 weken in ergenis te leven is m'n power usage nu weer top, many thanks !!
Hm, dat trukje zal ik ook even proberen!
Dit ga ik ook even proberen ik heb ook dit issue op mijn 1+3 met orginele Marshmallow
Zou je eventueel willen reageren in de eerste bug-thread en misschien zelfs een bug report doen? Hoe meer mensen er meldingen maken hoe serieuzer ze het oppakken.
Dat mag niet. Er is per OxygenOS versie een aparte 'lijst'. Je kan dus niet zeggen in een bug thread over open bta 10 dat er in 3.2.8 veel wake locks zitten :p. Dat moet dus in een aparte thread. Als je naar forums.oneplus.net/feedback gaat, kan je op "more options" klikken, en daar kies je je toestel + OxygenOS versie.
Oh, sorry. Dat was niet mijn intentie. Ik bedoelde dat hij een eigen, correcte bug report zou doen mocht hij de bug tegen komen bij oos 4.0
Hier totaal geen problemen meer. Daar Android OS eerst bijna 1500 mAh gebruikte terwijl ik de telefoon niet gebruikte, is de standby van de telefoon nu zelfs erg goed geworden.
Is dat op de officiele versie t.o.v. de OB10?
Edit: als dat zo is neem ik mijn woorden natuurlijk terug en ga ik die gelijk flashen!

[Reactie gewijzigd door Coffee op 1 januari 2017 13:34]

Ik draai nu beta 10 en heb beta 9 ook gedraaid, en het werkt echt perfect. Accuduur is top, camera is top, etcetera. Enige wat ik had bij beta 9 was veel battery drain, maar na een reboot was dat opgelost. Ik ben er heel erg blij mee! :)
Niet elk toestel heeft er dus last van!! Goed om te horen, maar toch blijft het een probleem..
Ik draai momenteel de oos 4.0 versie, en ik kan geen wakelock vinden dusver
Zelf een feilloze en foutloze update achter de rug. Accuduur is fractioneel langer. Alleen de Wallet-app van ABNAMRO moest opnieuw genstalleerd/geauthoriseerd worden. Draait zeer stabiel.
Alles werkt tot zover prima, maar ik loop met de update wel tegen dit probleem aan: Voor de update (Android 6) Werkte mijn Onkyo DAC, icm Neutron player prima, en dan bedoel ik directe aansturing,cq interne audio omzeilen van de Oneplus 3T, met de officile OTG kabel.

Met android 7 krijg ik dit niet meer aan de de praat helaas (wel geluid, maar geen directe aansturing DAC ) ,tevens omdat de directe aansturing nu niet meer werkt, en de telefoon zich niet gedraagt zoals in OTG mode, probeert die nu mijn DAC op te laden ook :/
Misschien niet relevant maar bij mij werkte mijn externe dac pas toen ik bij opslag in de settings usb otg aanzette(oneplus x)
Thx voor het mee denken, maar werkt helaas ook niet. Voor nu even terug naar 3.5.4 gegaan,en gemeld aan OnePlus. Ook in developer settings MTP geprobeerd etc, maar no go helaas

[Reactie gewijzigd door fragcompany op 2 januari 2017 11:50]

Ook geupdate (via VPN op Canada instellen). Tot nu toe geen grote problemen. Vind het alleen een beetje jammer hoe ze nu de audio-instellingen geregeld hebben voor muziek. Wil je de equaliser gebruiken, dan moet je nu een "headphone type" kiezen, met als standaard optie "algemene verbetering". Ik vind die, crossfade-achtige optimalisatie echter helemaal geen verbetering. Wil alleen de equaliser gebruiken, maar dat kan dus nu niet meer. :(
Ik denk dat ik de update nog maar even parkeer, is alleen maar uitgebracht omdat ze beloofd hebben het voor 1 januari te doen, dat is nou niet bepaald de beste gedachte voor een goeie update..
Er zijn al meerdere Nougat beta ROMs geweest, beta 10 zou echt prima werken. Dus zie ik niet waarom deze officile ROM vermeden moet worden ivm haastwerk. Misschien hebben ze juist wel tot de 31e gewacht om zeker te zijn van kwaliteit?

Wie niet kan wachten totdat de OTA Nederland bereikt kan hem downloaden van n van de vele mirrors op XDA. Daarnaast hou ik zelf ook een relatief traag mirrortje bij.

Ps. lees de flashhandleiding op die link naar XDA even door om problemen te voorkomen.

[Reactie gewijzigd door Chris.nl op 1 januari 2017 12:10]

Of je vpn naar Duitsland of Canada om de update te fixen, dan hoef je iets minder te ghetto'en
OP3 OxygenOS 3.2.8 hiero.. Zowel Duitsland als Canada geprobeerd net TunnelBear, maar geen updates te bekennen ("Your system is up to date").
Misschien werkt een andere vpn wel
Yup, inderdaad, ik zag t zojuist: Elders in deze thread zag ik 'Opera' genoemd worden, en als ik die op Germany instel, wordt idd OxygenOS 4.0 aangeboden.
Gewoon een random VPN app downloaden en op Duitsland zetten, dan kan je de update gewoon downloaden.
TunnelBear op Duitsland ingesteld, maar niks geen update hiero (OP3).

Update: Elders in deze thread zag ik 'Opera' genoemd worden, en als ik die gebruik en op Germany instel, wordt idd OxygenOS 4.0 aangeboden.

[Reactie gewijzigd door Omer op 1 januari 2017 15:55]

The open beta's werkten ook al niet helemaal lekker. Bij de OB10 hadden ze nog grote problemen met wakelocks, en ik heb persoonlijk nog niet kunnen testen of ze met de officiele release er al uit zijn, maar ik ga ervan uit dat dat niet het geval is.
Waarom vermoeden dat dit haastwerk is? Omdat de laatste beta slechts dagen oud is en ze de deadline net haalden, maar toch de final voor slechts een kleine groep vrijgeven.

Mocht het internet beginnen te rochelen, dan kan een volgende update nog volgen zonder dat iedereen helemaal over de zeik is. Ik kan wachten tot februari wanneer dat nodig is voor een stabiele versie.
In het forum is ook een link te vinden naar de complete zip. Heb deze gisteren geinstalleerd met een clean update (kwam van de beta 10) En tot nu toe draait het allemaal vlekkeloos. Alleen Smart WiFi switcher heb ik uitstaan, die wisselt mij teveel van WiFi netwerk.
Ik heb de update gisterenavond geflashed op mijn 3T. Gezien ik rooted ben en TWRP draai voor recovery heb ik een dirty flash van de OTA met daarachter SuperSU 2.79 gedaan.

Ik ben zeer tevreden met deze update tot nu toe, de custom DPI setting maakt het scherm een stuk mooier dan wat ik eerst handmatig in de build.prop had aangepast (glitchende interfaces etc).
Het responden in notificaties is iets wat ik nog niet gemist had in Android, maar nu ik het een aantal keer gebruikt heb is het toch wel ontzettend makkelijk!
Verder heeft de ingebouwde bluelight filter helaas nog geen automatisch aan/uit zoals bijvoorbeeld f.lux/ cf.lumen, dus deze blijft bij mij vooralsnog nog even 3rd party.

Ziet eruit als een solide update!

--- Edit voor de genteresseerden ---
OTA flashable zips via Reddit
SuperSU 2.79 via XDA

[Reactie gewijzigd door paralyz3 op 1 januari 2017 13:14]

Welke versie van TWRP gebruik jij? Ik gebruik een modded versie, dacht 1-28. Alleen elke keer als ik dan iets wil flashen moet ik eerst de gehele FDE uitschakelen omdat TWRP die niet kan unlocken (ookal vul je het goede ww in).
Ik draai de standaard versie van TWRP, versie 3.0.3. waarbij ik dm-verity uit heb geschakeld (Zie ook het 'officile' root topic
Ah juist, maar dat werkt enkel op de 3T als ik het me goed herinner.
Klopt! Ik had er even bij moeten zeggen dat ik de 3T heb, ik zet het er even bij in de top-post ^^
@theduke1989
Niet getreurd jij als tweaker kunt nog altijd spelen met Cyanogenmod soon to be LineageOS. :)

Maar verder ben ik niet zo happy met de trent van geen verwisselbare accu en geen mogelijkheid tot geheugen uitbreiding middels flash card; SD, UFS etc.
Ik gebruik op dit moment nog steeds een galaxy s4 gt-i9505 met Cyanogen mod 13 (android 6.0.1)
De phone die mij over de streep zal krijgen voor een upgrade is de phone met:
minimaal 4GB ram
minimaal 128GB interne storage zij het UFS of NVME
Verwisselbare accu en de mogelijkheid tot uitbreiden opslag geheugen.
Cpu voorkeur voor Qualcomm in verband met support community custom os

[Reactie gewijzigd door J-A-J op 1 januari 2017 12:48]

Ik had ook eerst dezelfde requirements, maar intussen toch de OP3T gekocht.

Die batterij is helemaal niet meer zo'n probleem als enkele jaren geleden toen het nog wel voorviel dat ze na een jaar of 2 versleten was. Tegenwoordig is dat bij normaal gebruik niet meer het geval en ga je niet al teveel verschil merken tussen de eerste dag en 3 jaar later (hoger verbruik door zwaardere software daargelaten uiteraard).

Uitbreidbaar geheugen vond ik vooral vroeger bij de flagships van 6-700 belangrijk omdat ze daar voor 16GB extra intern geheugen vlotjes 100 durfden vragen. Met de 128GB in de 3T verwacht ik niet in de problemen te komen. Je moet natuurlijk niet je hele muziekcollectie van 200GB willen meenemen, maar mensen die dat wel willen zullen (vermoed ik) zeldzaam zijn.

Voornaamste voorwaarde voor mij zijn nu dat het een redelijk populair toestel moet zijn op xda zodat er vlot custom roms beschikbaar zijn tegen dat de fabrikant de updates stopt. In praktijk betekent dat inderdaad dat er een Qualcomm cpu in zal zitten en dat de bootloader unlocked is of eenvoudig te unlocken is.
Xiaomi mi5s inderdaad nog niet maar de mi5 wel.
Zal niet lang meer duren voordat er een custom os voor de mi5s uitkomt.
nog even geduld.
Kan zijn opslag geheugen niet uitbreiden en heeft geen verwisselbare accu.
Ik heb nog nooit van nvmi gehoord, bedoel je soms nvme?
thnx for the heads up
kleine typo :P
Ik heb even gekeken, maar bij mij is ie nog niet beschikbaar. Ik wacht ook nog wel even om te zien hoe het werkt. Ik ben wel blij dat OnePlus zich in ieder geval bezig blijft houden met updates. Mijn Samsung Note 4 heeft deze bijvoorbeeld nog altijd niet ontvangen.
Je kunt bijvoorbeeld Opera VPN downloaden in de Play Store, en dan Canada instellen als VPN. Daarna zoek je naar updates. Dan download je de update, en dan kun je de VPN weer uitzetten (want dan download je weer snel).
Goede tip! bedankt!
jij vergelijkt een current flagship met een van 2 jaargeleden ..... het is normaal dat jouw note hem nog niet heeft de s7 krijgt hem eerst dan pas de note 5 .....
Misschien een domme vraag. Maar wat is eigenlijk nou beter. Een update van deze soort over the air te updaten of gewoon de hele rom downloaden via internet en dan sideloaden?
Dat maakt vrij weinig uit. Het beste is natuurlijk om een schone installatie te doen van een nieuwe Android versie, en daarna je app cache + system cache te legen. Een OTA is dus prima. Dan download je namelijk alleen de gemiste bestanden/code.
Ik heb sinds gisteravond ook android N.
Het enige probleem dat ik ben tegen gekomen is dat ik hem niet meer op alleen trillen kan zetten. Notificatie geluid kan ik niet lager zetten dan 14 procent. Geen idee of dat een feature is in N of dat dit een bug is. Misschien dat een mede Tweaker dit weet en wellicht ook weet op te lossen. Ik had dit probleem niet bij 3.2.8.
Ik had dat onlangs inderdaad elders k al gelezen (OP3 ervaringen en discussie - Deel II), weet ff de achtergrond niet meer. Als alternatief/compensatie kun je nu in de Alert Slider settings in 'Silent' mode kiezen of je wel/niet trillen wil (Dat kon in 3.2.8 nog niet).

[Reactie gewijzigd door Omer op 1 januari 2017 19:27]

Vind dit erg vervelend, hoop dat dit snel opgelost wordt
Met de OP3 kon je nog gewoon met de volumeknop de telefoon op trillen zetten, maar toen ik mijn 3T kreeg kwam ik er helaas ook achter dat dit niet meer kan. Het is vrij simpel om dit op te lossen met een widget op je thuisscherm(https://play.google.com/s...=com.dc7.SilentModeToggle), maar het is idd wel erg vervelend.