Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nieuwe smartphone OnePlus met codenaam A5000 duikt op

Door , 231 reacties, submitter: Chocoball

OnePlus lijkt te werken aan een opvolger voor de OnePlus 3T-smartphone. Een toestel met de codenaam A5000 werd onlangs goedgekeurd door de Chinese keuringsinstanties. Mogelijk gaat het om de eerder in geruchten genoemde OnePlus 5.

De Chinese site MyDrivers vond het nieuwe model bij de Chinese keuringsinstanties. Specificaties werden er uit het goedkeuringsrapport van de Chinese autoriteiten niet duidelijk, maar waarschijnlijk gaat het om een smartphone met een Snapdragon 835-soc van Qualcomm, vergezeld door 8GB ram. Daarmee wil OnePlus waarschijnlijk weer concurreren met toestellen aan de high-endkant van de smartphonemarkt.

Aannemelijk is dat de codenaam betekent dat OnePlus de nieuwe smartphone niet modelnummer vier geeft, maar direct doorgaat naar vijf. De OnePlus 2 en 3 hadden namelijk respectievelijk de codenamen A2000 en A3000. Omdat OnePlus het nieuwe model dus A5000 heeft gegeven, komt het waarschijnlijk als de OnePlus 5 op de markt. In eerdere geruchten werd al gesteld dat OnePlus van 3T direct naar 5 zou gaan qua naamgeving.

De laatste smartphone die OnePlus uitbracht was de 3T, een snellere versie van de OnePlus 3. In maart kwam een zwarte versie van de smartphone uit.

Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

16 april 2017 11:47

231 reacties

Submitter: Chocoball

Linkedin Google+

Reacties (231)

Wijzig sortering
Voor de mensen die raar opkijken van: waar is de 4 gebleven :P? 4 is een ongeluksgetal in China. Het lijkt fonetisch namelijk heel erg op het woordje 'dood'. En als je het merk ook nog eens zou uitspreken als 1 +, en dan de 4 erbij, dan zou je 'een familie dood' hebben. En daar zijn de Chinezen erg gevoelig voor :)
Damn, dan leer je nog best wel extreme Chinese cultuur op een tech site. :+ Dat wij dan ook een ongeluksgetal hebben (13), maar China doet er grote schep er bovenop.. Ook al is Galaxy 13/iPhone 13 er nog laaang niet en ik vraag überhaupt me af of ze door gaan na 10.
in de VS zijn er gebouwen waar ze de 13e verdieping overslaan uit bijgeloof, de chinezen zijn er gewoon cultureel gezien een pak gevoeliger voor (het enige soort "geloof" dat er onder het maoistische regime niet uit gedrild is)
Haha, opmerkelijk. Is dat in NL niet zo? :P
Nope, wij zijn lang niet zo bijgelovig als de gemiddelde Amerikaan. (They are not super stitious, but they are a little stitious). De gemiddelde Amerikaan zal never nooit onder een ladder doorlopen. In China zijn ze nog een heel pak erger en gaan ze zo ver dat ze allerlei beschermde dieren afslachten omdat ze denken dat het een grotere penis geeft.
Vrijwel elk hotel in Nederland heeft geen kamer 13. Er wordt dus wel rekening mee gehouden voor buitenlandse gasten en het speelt in Nederland soms ook nog wel mee.
Oh het speelt hier wel mee, maar de gemiddelde Nederlander is lang niet zo bijgelovig als de gemiddelde Amerikaan of Chinees :P
Niet veel, maar ze zijn er wel degelijk.

Wat betreft getalletje 13 in Amerika is dit een leuke filmtip:

1408
Ik heb in heel New York zelfs nog niet 1 gebouw gezien waar ze wel een 13e verdieping hebben, en ik woon er al een aantal jaren inmiddels. In Nederland welgeteld 1, maar dat was dan wel weer gelijk een gebouw van het ministerie van onderwijs (...)
En in China worden in bijna alle gebouwen de 4e verdieping overgeslagen. :*)
Als je een tel aanvraagt ben je ook goedkoper uit met een nummer met veel 4en erin ;)
Meen je niet? Is +86 6 44444444 nog beschikbaar? :+
Lekker makkelijk :)
Ja, de vorige eigenaar is 8-dubbel dood. ;(
Ja, er bestaat geen 4e verdieping. Hier gebruiken ze 3A (ook 12A, 12B want 13 valt weer niet goed bij westerlingen :*) )
Ik heb de indruk dat het voor de consumenten geen probleem is.
Anders zouden iPhone 4 en quad-core PC's niet geaccepteerd zijn.
Ik denk dat het aan het management van bijvoorbeeld Oneplus ligt, die ouderwets zijn of oogkleppen hebben.
Wel voor consumenten in China en bedrijven uit China zullen waarschijnlijk ook niet zo snel een naam met een 4 erin uitbrengen. Zag pas nog een reclame van Huawei met 8:08 op de klok van de telefoon. 8 is dan weer een geluksgetal in China. Kijk ook maar wanneer de Olympische spelen in 2008 in China begonnen.
Ja, nogal wiedes. Reclame is 100% symboliek.
Olympische spelen is traditie, historie, symboliek en staat los van de samenleving.
Ik hoop dat jouw wereldbeeld een beetje breder is dan die twee voorbeelden. :)
Ik denk dat het voor Chinese mensen wel een probleem is. Zo'n beetje alle gebouwen hier hebben geen 4e verdieping ;) Ik denk dat jij eerder een westerse tunnelvisie hebt ;) De iPhone wordt gemaakt door een Amerikaans bedrijf, Oneplus is een Chinees bedrijf, dus ik kijk er niet van op dat ze zich zo gedragen!

Onder voorbeeldje, een Citroen C4 heet hier niet C4, maar C-quatre. Vermoedelijk gaat Citroen er van uit dat ze in China geen Frans spreken :)

[Reactie gewijzigd door borft op 17 april 2017 03:06]

Die gebouwen staan er al decennia lang, dat zegt niets over hoe Chinezen er vandaag over denken.
Als Oneplus zich tot de Chinese markt wil beperken, prima maar daar valt geen droog brood mee te verdienen. Consumenten hebben geen geld, en de overheid geeft alleen geld uit aan bakstenen.
Nja, ben ik niet met je eens. Die gebouwen staan er niet al decennia lang :) Er wordt in bijvoorbeeld Beijing ontzettend hard gebouwd, omdat de stad nog steeds keihard groeit (ondanks dat er al meer dan 20M mensen wonen)

Ik denk niet dat je doorhebt hoe groot de Chinese markt is (zowel in het aantal consumenten, als in omzet)! Waarom denk je dat bv Apple zo verschrikkelijk veel moeite doet om in China voet aan de grond te krijgen?
Ik had begrepen dat er gebouwd wordt om de economie te stimuleren, omdat de groei de laatste tijd tegenvalt. Afgezien van het feit dat de cijfers niet betrouwbaar zijn.
Je kan beter 1 miljoen iphones verkopen en daar 100 euro per stuk winst maken. Dan 10 miljoen china-phones met 1 euro winst per phone. Chinezen met voldoende budget voor een dure telefoon zullen een amerikaans statussymbool kiezen, i.p.v. chinees produkt.
Hoe kunnen wij als fanrikanten de telefoon sneller maken?

Laten we het OS zwaar optimaliseren zodat we minder RAM gebruiken, minder resources nodig hebben en minder energie verstoken.
Oei nee dat is te duur laten we 8 GB RAM eein gooien zodat de telefoon nog enigszins snel blijft.
Dat is goedkoper.

Ik weet zeker dat dat het praatje is wat ze bij onder andere Samsung en OPO hebben.
Ik zie dat ook welleens als we bij klanten langsgaan of met een app voor klanten bezig zijn. Nee die van Android hoef je niet te optimaliseren want ze hebben allemaal toch 4gb of meer.

Het gaat gewoon helemaal nergens meer over 8GB RAM.
Wat wel absoluut een voordeel is van de 6GB in de OP3(T) is het feit dat 2GB van die RAM standaard aan de camera-app toebedeeld is. Dat is hoe die telefoons die app zo snel kunnen opstarten. Verder: compleet gelijk, ik vind dat ook enorm jammer en lui.

[Reactie gewijzigd door PeterBennink op 16 april 2017 23:43]

Je kan je ook afvragen waarom een camera-app 2 GB groot moet zijn. Wat mij betreft een goed voorbeeld van wat @frontlinecoder probeert duidelijk te maken.
De camera-app is niet 2GB groot, misschien heb ik dat in m'n comment niet duidelijk genoeg beschreven, intussen bijgesteld. Wat maakt het één een betere oplossing dan het ander? Prijs is (voor de consument) een goede maatstaaf. Apple doet enorm veel moeite om hun software/hardware te optimaliseren qua performance. Oneplus gooit er simpelweg meer RAM in. Een Oneplus telefoon kost minder. Ik zeg niet dat het een perfecte vergelijking is, ik probeer alleen aan de hand hiervan uit te leggen dat het een niet per se een betere oplossing is dan het ander. De 'intelligentere' oplossing is hier niet per se de betere oplossing. De 6GB die een Oneplus telefoon biedt zou je met behulp van tweaks ook volledig kunnen gebruiken voor andere doeleinden. De snelle camera van Apple blijft enkel een snelle camera. Er is van Android Authority een goede (objectieve) uitleg van het verschil in RAM-gebruik tussen iOS en Android, dat is absoluut een aanrader.
Dikke onzin. Android is geoptimaliseerd. En het meest van de tijd doet je telefoon weinig tot niks. Dit berichtje typen vraagt bijna niks van de telefoon, een mail lezen ook niet. Wat valt er nog te optimaliseren.

In vergelijking met iphones zijn android even snel of sneller qua dagelijkse taken zoals youtube, whatsapp, telefoon openen. Enkel qua gaming is de iphone vaak veel sneller, ik denk door de superieure single core prestaties van de iphones.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 17 april 2017 02:47]

Vandaar dat Android gemiddeld 2 GB gebruikt :) dat is inderdaad optimalisatie. Zelfs Windows gebruikt minder.

Precies mijn punt. Er is voor 8GB geen enkele use case op dot moment.
En wat betreft je iPhone vergelijking. Zelfs de iPhone 7 is in je vergelijking sneller dan een Galaxy s8 met een snapdragon 835. Juist omdat Apple's RAM management en optimalisatie veel beter is dan dat van menig Android fabrikant

[Reactie gewijzigd door FrontlineCoder op 17 april 2017 18:35]

Je moet niet vergelijken met samsung. Maar met pixel of in dit geval OP. Windows gebruikt net als android meer ram wanneer er meer ram beschikbaar is. Wat heb je aan ongebruikt ram?

8gb slaat nergens op, helemaal mee eens, is enkel voor de specsheet. Maar android is geoptimaliseerd. Het enige wat apple beter doet is beter comprimeren van in het ram opgeslagen bestanden.
Oei nee dat is te duur laten we 8 GB RAM eein gooien zodat de telefoon nog enigszins snel blijft.
Dat is goedkoper.
Als je aan het bashen bent is het misschien een idee dat je in je achterhoofd houdt dat de 3T (ondertussen een stok-oude telefoon) nog steeds sneller is dat de Pixel (XL), de LG G6 en menig andere smartphone. En zelfs, op sommige gebieden, sneller dan de S8; terwijl die 50% meer synthetische (≠ real-world) performance heeft.
De 3T is een paar maanden oud. Ben je zo'n goede consument dat je dat al stokoud vindt?
Stok oud is natuurlijk overdreven (al is het geen nieuwe ding meer in de techwereld). Ik wilde alleen aangeven dat veel nieuwere telefoons (met hogere prijzen) tóch niet zo veel beter zijn (en dus in een aantal gevallen zelfs slechter).

[Reactie gewijzigd door Coffee op 16 april 2017 18:00]

Ik denk dat het wel een goede en fundamentele discussie is.

Een hele fundamentele ook. Programmeren we licht, duurzaam, efficient & voor iedereen? Of kiezen voor een model waarin dat minder belangrijk is, en we gewoon materialistisch van de consument verwachten dat hij elk jaar zwaardere hardware met meer en meer geheugen koopt.
Vergis je niet dat Android al praktisch zo goed geoptimaliseerd is als maar kan.
Bron: https://youtu.be/D9prht-PcWY

Het ellenoude verhaaltje dat android niet geoptimaliseerd is is complete Bull shit.
Zal al ook wel marketing zijn: onze heeft het meest/grootste nummertje
Waarschijnlijk in het compacte formaat van 5.5-6 inch
Een strategisch voordeel van veel RAM is dat zwaar geoptimaliseerde applicaties zoals VR er relatief meer van kunnen maken en andere apps zonder optimalisatie goedkoper en sneller te maken zijn. Zolang je OS maar helpt met energiebesparing en dat je apps die je even niet nodig hebt makkelijk kunt uitschakelen niet heel veel mis mee toch?
Wat een onzin, je weet toch hoe meer je in het geheugen kan laden hoe beter? RAM is sneller dan UFS, plus zorgt het ervoor dat caches en temp. bestanden niet op het intern geheugen hoeft (wat dus weer ten goede komt van levensduur/energieverbruik van de interne opslag door de minder I/O).

Tevens blijft RAM geheugen redelijk goedkoop, dus dat extra zal je niet zo snel voelen in de prijs.

En native Android apps worden al zoveel mogelijk aan alle mogelijke kanten geoptimaliseerd, mede doordat oude API's snel verdwijnen in nieuwe Android versies waardoor je als ontwikkelaar wel mee moet groeien (of je app eindigt met een gering aantal sterren in de store).

[Reactie gewijzigd door archie2012 op 16 april 2017 12:35]

OnePlus ROMs liggen over het algemeen vrij dicht tegen stock Android, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Samsung die inderdaad een flinke hoeveelheid bloat toevoegt.
1. De fabrikant maakt het OS niet
2. Meer ram geeft pas een snelheidsvoordeel als het wordt aangesproken, 6 GB is al zat, dus 8 geeft amper snelheidsvoordeel

Het zit er gewoon in zodat je vrij goedkoop een usp hebt als fabrikant.
Het is goedkoper om grotere accu's erin te passen dus daar gaat je stelling al mank. Buiten dat stinkt jouw opmerking naar afgunst.

QUESTION: "I read in a newspaper that in l981 you said '640K of memory should be enough for anybody.' What did you mean when you said this?"

Bill Gates: "I've said some stupid things and some wrong things, but not that. No one involved in computers would ever say that a certain amount of memory is enough for all time."
Er is op dit moment geen enkele use case voor 8GB. Dat Android 8GB voltrekt met crappy apps en dergelijke is gewoon onzin.l en geen fatsoenlijke use case. En dat is het hele punt juist. Ze rammen er allemaal maar RAM in zodat het blijft draaien. En dat Zaklamp apps 3 GB voltrekken en zulke geintjes is gewoon belachelijk. 8 GB erin rammen is LUI. En daar worden Android developers ook lui van, daar zijn duizenden apps wel een voorbeeld van.

[Reactie gewijzigd door FrontlineCoder op 17 april 2017 18:49]

Ik ben het eens dat de potentie voor 6 of 8GB nu nog niet volledig benut wordt en inderdaad als dat wel het geval is dat dan doorgaans aan inefficiënte software ligt.
Maar het is heel goed mogelijk dat met de komst van Tango en andere Augmented Reality toepassingen het gebruik van het werkgeheugen wel eens met sprongen zou kunnen gaan toenemen. En dit is nog maar één voorbeeld.

Overigens blijkt dit nieuws bericht door tweakers half bij elkaar verzonnen want er wordt helemaal niks gezegd over ram of cpu specificaties.
Over 10 jaar, als er in de iPhone ook 8GB intern geheugen zit, hoe ga je dat dan uitleggen?
Dit is gewoon een achterlijke vergelijking. Apple heeft al bewezen dat het met minder net zoveel kan doen. Dat jij als Android gebruiker gelooft dat 8GB beter is dan 3GB ligt meer aan jouw opleiding dan wat anders.

[Reactie gewijzigd door FrontlineCoder op 17 april 2017 18:25]

Je ontwijkt mijn opmerking.

Je kunt het wat beperkte ios niet vergelijken met Android. Het zijn totaal verschillende OS'en.
Dat is gewoon 10 jaar later. We zitten in 2017 en niet in 2027. Misschien bestaan we dan wel niet meer dus zoals ik zei. ACHTERLIJKE vergelijking.

Agja misschien beperkt maar wel zwaar geoptimaliseerd en geen zooitje zoals Android. precies mijn punt dus. Ram er maar 8 GB RAM in om het draaiende te houden.

[Reactie gewijzigd door FrontlineCoder op 17 april 2017 20:09]

Jou bronnen zijn zwaar achterhaald. Android is prima geoptimaliseerd. Zo draait Android 7.1 beter dan nieuw op mijn 4 jaar oude Samsung Galaxy S3 met 800 MB (...) intern geheugen. Iedere nieuwe Android versie is weer lichter dan de vorige.

Hoe anders is dit bij ios... Oude iphones met 1GB intern geheugen draaien met elke nieuwe ios versie langzamer. De iPhone 4S is om die reden eigenlijk niet meer te updaten, en ook de 5S draait volgens gebruikers in mijn buurt niet lekker meer met ios 10.1.

Terug naar het onderwerp: meer intern geheugen betekent nieuwe toepassingen.
Zo kun je bijvoorbeeld op een PC met veel intern geheugen een OS virtueel draaien. En ook op Android zullen nieuwe applicaties kunnen draaien die voorheen niet mogelijk waren.
De ontwikkelingen gaan bij Android gewoon wat sneller dan bij Apple. Neem VR en 3D camera.
Je loopt vreselijk mijn tijd te verdoen maar oke ik zal wel happen.
Jou bronnen zijn zwaar achterhaald. Android is prima geoptimaliseerd. Zo draait Android 7.1 beter dan nieuw op mijn 4 jaar oude Samsung Galaxy S3 met 800 MB (...) intern geheugen. Iedere nieuwe Android versie is weer lichter dan de vorige.
Dus je moet ZELF je telefoon updaten omdat Samsung geen oudere telefoons wilt ondersteunen. Erg klantvriendelijk :)
Hoe anders is dit bij ios... Oude iphones met 1GB intern geheugen draaien met elke nieuwe ios versie langzamer. De iPhone 4S is om die reden eigenlijk niet meer te updaten, en ook de 5S draait volgens gebruikers in mijn buurt niet lekker meer met ios 10.1.
Apple update zijn smartphones tenminste tot de laatste versie. Precies hetgeen wat Android fabrikanten bijna niet doen. En dan zeg je dat ik me op oude bronnen baseer? Sinds APFS worden 64 bit iPhones alleen maar sneller. Kan je Google op nazoeken is gewoon een feit.
Terug naar het onderwerp: meer intern geheugen betekent nieuwe toepassingen.
Zo kun je bijvoorbeeld op een PC met veel intern geheugen een OS virtueel draaien. En ook op Android zullen nieuwe applicaties kunnen draaien die voorheen niet mogelijk waren.
De ontwikkelingen gaan bij Android gewoon wat sneller dan bij Apple. Neem VR en 3D camera.
Als ontwikkelingen bij Android sneller zouden gaan dan bij Apple dan hadden ze IEDERE smartphone al op Android 7 draaien. Tegenovergestelde is een feit. Meer RAM betekend dat nog meer developers lui gaan programmeren en jouw geliefde Apps zoals FB en Messenger nog trager worden dan ze al zijn. Precies mijn punt. VR en 3D Camera zijn allemaal gimmicks om smartphones met Android toch proberen te verkopen. Er is namelijk NIKS dat een iPhone met 3 GB niet kan doen vergeleken met een Android Smartphone met 8 GB. Er is een rede waarom sommige Apps die geschreven zijn in Swift soms meer dan 20 procent minder resources nodig hebben dan gelijkwaardige Android apps. Apple developer staan VEEL en VEEL beter met resources om.

Je praat met een developer die zowel Obj C, Swift, Java en C# schrijft dus ik weet echt wel waar ik ht over heb.

[Reactie gewijzigd door FrontlineCoder op 17 april 2017 22:58]

Je haalt er een ander onderwerp bij (Samsung brengt geen updates uit) om toch vooral de realiteit niet onder ogen te hoeven zien: Android is een geoptimaliseerd OS die bij elke versie weer beter en sneller wordt, terwijl ios trager wordt en op oude apparaten niet meer goed draait.

Verder heb je een raar idee over oorzaak en gevolg. Meer geheugen maakt geen luie programmeurs, want de apps moeten ook draaien op apparaten met minder geheugen, zoals mijn Galaxy S3. Ik gebruik geen FB, maar weet wel dat het gewoon slecht draait: de schuld van FB, want andere programma's draaien wel goed.

Slechte opleiding maakt slechte programmeurs.

Oh, en jij praat met iemand die in assembler, Commodore 64 basic (64 kbit intern geheugen...), MSX basic, Powerbuilder, C, C++, C#, Java en C Shell programmeert, dus ik weet waar ik het over hebt.
Zoals ik al zei. Je verdoet mijn tijd. Het is uit jouw comment history wel duidelijk wat je bent. Jij kan gewoon niet objectief denken en ik word er een beetje moe van.

Computer programma's en games zijn gewoon het gouden voorbeeld waar word bewezen dat geheugen volloopt door luie programmeurs. Ik heb vaak zat apps van Java developers moeten herschrijven van andere bedrijven omdat ze lui zijn. Geef high end Telefoons gewoon standaard 4 GB waardoor je programmeurs VERPLICHT om fatsoenlijk te programmeren. Groot nadeel van Android, je mag lanceren en doen wat je wilt of t nou werkt of t niet werkt. Precies mijn punt. En dat is met veel Android software precies hetzelfde verhaal.

Maar ik ga aan jouw geen tijd meer besteden. Ik word een beetje moe van je.

[Reactie gewijzigd door FrontlineCoder op 18 april 2017 09:01]

Is ook vermoeiend om met echte argumenten om de oren geslagen te worden.

Tabé.
Nee ik vind jouw onzin vermoeiend. Mar je comment historie spreekt boekdelen dus ik weet al met wat ik te maken heb
Hou je hatelijkheden maar voor je. Zóóó vermoeiend.
Lol fanboys.... Don't feed the trolls....

Aosp android kan prima draaien op 1gb ram maar 2gb is beter om het os de ruimte te geven. 8 gb is overkill maar kan net als op de pc zeker geen kwaad.

Punt is ram is inmiddels geen bottleneck meer, niet op ios en niet op android.
Ram wordt in androidland gebruikt als verkoop argument maar zolang je op 2gb of groter zit zit je goed mits je rom goed geoptimaliseerd is. Je hebt het niet nodig maar het is fijn om meerdere apps in het geheugen te hebben zonder dat ze fc worden in de achtergrond.

Deze discussie werd ook al gevoerd met de release van de zenfone2 een paar jaar terug (4gbram). Kritiek kwam veelal van jaloers kijkende apple fans.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 19 april 2017 20:45]

Idd. Meer kan totaal geen kwaad.
Ik snap ook niet dat er zo sjagrijnig wordt gereageerd op mijn opmerking dat de iPhone straks ook 8GB intern geheugen zal hebben.

Deze discussie werd gevoerd toen de Androids 2GB kregen en iPhone nog 1 GB had.

Toen kreeg iPhone 2GB geheugen. Logisch, want Apple kan niet stil blijven staan.

Het is zo'n enorme non-discussie...
Alleen fanbois maken zich druk hierover. Elke ontwikkelaar optimaliseert naar minimum spec niet naar maximum spec. omdat je je richt op de massa.Je wilt immers zoveel mogelijk mensen bereiken met je app.

Nu is 8gb ram overkill, in de nabije toekomst wellicht niet. Valide gebruiker scenario's: VM's, projecteren naar externe monitoren (zoals bijv. Continuum), zware games draaien en VR/AR, 4k video schieten en bewerken etc.
Mobiele platformen staan niet stil en specs en ramgebruik zullen ongetwijfeld meegroeien. Apple is niet zuinig met ram om coders efficienter te laten programmeren, ze zijn er zuinig mee om productiekosten te beperken en winst te maximaliseren. En met success....

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 20 april 2017 10:48]

Meer ram biedt idd nieuwe mogelijkheden, en die mogelijkheden komen pas als de toestellen met meer RAM op de markt zijn.
De ondersteuning van OnePlus is inmiddels afgezakt naar een bedenkelijk niveau. Toestellen van 1,5 jaar oud worden niet meer ondersteund en ga maar als Nederlandse consument je recht halen. Ik zou geen OnePlus meer aanschaffen. Een telefoon is meer dan een aantal hardware onderdelen.
Dat is niet helemaal waar. Ze hebben inderdaad, jammer genoeg, de support van de X en de 2 compleet links laten liggen, hoewel je in die situatie ook andere ROMs, zoals LineageOS, kan draaien. Zelfs de OP1 kan om die reden nog steeds enorm goed gebruikt worden. Carl Pei, één van de oprichters, heeft ook toegegeven dat ze de support voor deze telefoons heel slecht hebben aangepakt. Sindsdien krijgen de OnePlus 3 en 3T ongeveer maandelijks updates. Het lijkt dus echt alsof ze dit nu veel beter willen doen. Men dacht toentertijd dat zijn bericht ook inhield dat ze de X en 2 alsnog zouden blijven ondersteunen, maar het lijkt er nu op dat ze deze toestellen heel snel willen vergeten. Dat is absoluut niet goed, en enorm vervelend voor de eigenaars van deze smartphones, maar het lijkt er in elk geval op dat de 3 en de 3T niet hetzelfde lot ondergaan.
Daar kan je natuurlijk pas wat over zeggen als de 5 uit is. Zolang het hun flagship is blijven ze wel ondersteunen ja ;)
Mwja en wat maakt het uit? Beide ouders hier draaien nog kitkat. Geen problemen mee... De Oneplus 1 heeft inmiddels ook Nougat via Lineage OS... Ben niet zo bang.
Hoewel Kitkat natuurlijk wel een stuk minder veilig is.
Al is het een stuk minder veilig, het gros van de gebruikers installeert amper apps. Whatsapp en misschien Facebook. En niet eens buiten de playstore om. Qua website bezoek hebben ze ook vaak een vast riedeltje die ze bekijken.
Alleen niet elke methode om een telefoon te hacken vereist van de gebruiker dat hij bepaalde dingen installeert/bezoekt.
Vooralsnog lees je anders niets over geplunderde bankrekeningen of gestolen gegevens. Zal dus wel loslopen aangezien menig kwetsbaarheid al maanden tot jaren bekend is.
Zo'n drama blijkt het niet te zijn in de praktijk, tot nu toe dan.
Stagefright bug wordt vaak al op provider niveau tegen gehouden, dus sms/mms is wat dat betreft veilig. Enige kwetsbaarheid die ik dan kan verzinnen, is op een public wifi gaan (zoals op schiphol) maar dat is sowieso af te raden.
Klopt maar hoeveel mensen draaien nu nog Kitkat en Lollipop? Heel veel! Het is niet zoo dat je toestel in eens niet meer functioneerd.
Dat heel veel mensen dat nu nog draaien is totaal niet relevant als het aankomt op veiligheid, net als het wel of niet functioneren van een ouder besturingssysteem. Het gaat om de kwetsbaarheid.
Ach wat is veiligheid.

Zolang je persoonlijke gegevens niet opeens openbaar zijn, je gesprekken en bankgegevens niet op straat liggen vinden de meeste mensen het allemaal wel prima. En dit soort praktijken heb ik nog niet op grote schaal gelezen.

Wat kan er nu echt gebeuren als je nog Android 4.4 gebruikt?
Op Kitkat kan elke video die je opent worden gebruikt om je telefoon over te nemen (Stagefright exploit). Iedere app die je installeert kan op meerdere manieren je volledige telefoon rooten en volledig overnemen, inclusief persoonlijke berichtjes, browsergeschiedenis en bankieren (zie o.a. de Dirty COW exploit).

Maakt dat uit? Als je vereiste is dat Whatsapp en Facebook blijven draaien misschien niet - in ieder geval niet tot ze de eerste ransomware binnenkrijgen. Maar ik raak het niet aan, en zorg ook dat mijn ouders het niet aanraken.

[Reactie gewijzigd door DCK op 16 april 2017 18:06]

Als het zo makkelijk was als jij voordoet zou het (veel groter) in het nieuws geweest zijn en zou echt niet meer zo'n groot deel van de gebruikers op KitKat of lager zitten..
Mja. Hier de source code van een lijst verschillende exploits voor Dirty COW. Hoe makkelijk wil je het hebben? Volgens mij zijn deze zaken destijds vrij uitgebreid in het nieuws geweest.

Maar inderdaad, in de praktijk onderbreekt het het normaal gebruik van de telefoons niet. "Ze werken toch?" En dan maar wachten tot het een keer wel fout gaat.

Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt. Ik zeg alleen dat die mentaliteit ervoor zorgt dat fabrikanten de middelvinger naar hun gebruikers kunnen blijven opsteken, totdat het een keer wel op grote schaal misgaat.
Dat is dezelfde mentaliteit als iemand die nog windows XP draait. "Ik kan er toch nog mee op Facebook?".
Er zitten meer bedrijven op Windows XP dan op Windows 10. Dus ja, veel mensen denken nou gewoon eenmaal zo. En zolang het goed gaat geef ik ze groot gelijk.

https://community.spicewo...n-to-windows-xp-and-vista
De regelmaat en het tempo vertelt je wel iets. Tuurlijk, het is nog even afwachten wat er in praktijk gaat gebeuren, maar het is te makkelijk om te zeggen dat 'de ondersteuning van OnePlus inmiddels is afgezakt naar een bedenkelijk niveau', het is sinds eind 2016 juist alleen maar beter en beter geworden.
Een normale gebruiker zou zijn toevlucht niet moeten zoeken in third-party roms. Als de OnePlus 3 en 3T geen updates zouden krijgen dan zou dat buitengewoon triest zijn. De OnePlus 3 is nog geen jaar uit. Ik ben echter bang dat zodra het nieuwe toestel uit is, de focus op de 3 en 3T verdwijnt waardoor de klanten met de ellende blijven zitten. Ik zie geen enkel signaal waarom dit niet zo zal gaan als je kijkt naar het verleden.
Oneplus is, wat mij betreft, maar ook wat Carl Pei betreft (wat natuurlijk veel belangrijker is), ook niet een bedrijf met smartphones voor de 'normale gebruiker'. Dat is deels een keuze (ze richten zich op een bepaald soort doelgroep, bijvoorbeeld qua marketing), maar ook deels een logisch gevolg van het zijn van een nieuw bedrijf. Je kan stellen dat mensen met een OP3 nog steeds early adopters zijn. Het bedrijf bestaat sinds 2013, dat is minder lang dan het bestaan van producten waarvan kopers op dit moment als early adopters worden gezien. Ik probeer hiermee hun gedrag niet goed te praten, maar 'een normale gebruiker', zoals jij het net noemt, zou mogelijk beter af zijn met een Samsung Galaxy S8. Je koopt niet alleen een telefoon, je koopt een bepaald soort service, en dit is (een van de vele) manieren om de lage prijs van Oneplus uit te leggen.

Ik ben ook bang dat ze support compleet laten zitten zodra de volgende telefoon uitkomt, omdat het natuurlijk lekker makkelijk is als ze me updates blijven bieden. Maar als ze dat niet doen, is dat iets waar ik op voorbereid ben. En feitelijk gezien hebben ze inderdaad de laatste twee telefoons compleet laten zitten, maar wat ze nu laten zien qua updates is al een stuk beter dan wat ze bij de 2 en de X hebben gedaan in dezelfde periode tov de release. Het is geen bewijs, maar het geeft me wel meer vertrouwen.

[Reactie gewijzigd door PeterBennink op 17 april 2017 00:02]

Is dat nog steeds het geval? Ik ben er niet zo zeker van. Oneplus kon zich de lage winstmarges veroorloven doordat er weinig werd uitgegeven aan marketing en door het invite systeem van de Oneplus one. Ze zijn echter steeds meer aan het overstappen op traditionele marketing (e.g. mega posters in de London underground) en het invite systeem is niet eeuwig vol te houden. Een eerder experiment om hardware concessies te doen met het idee de winstmarge iets op de krikken werd niet op prijs gesteld (Oneplus 2).

Ik snap wel heel goed dat Oneplus graag heeft dat de early adopters van Oneplus graag blijven geloven dat het een merk voor een niche audience blijft. Bedrijven willen winst maken en als je grootste unique selling point de prijs is dan, dan moet je grote aantallen verkopen. Dit is vaak lastig of niet te doen als je een alleen aan een niche audience verkoopt.
Een normale gebruiker scoort bij de MediaMarkt een ¤400 duurdere Galaxy S8.

Dat ga ik niet doen. De ondersteuning van Oneplus interesseert me eerlijk gezegd niet zo. Ik heb liever stock Android in de vorm van LineageOS dan een Samsung skin of OxygenOS.
Ze krijgen zelfs twee wekelijkse updates als je meedraait in de open beta's.
"lijkt erop", precies, en we kunnen dat pas over 2 jaar met meer zekerheid zeggen. Ondertussen baal ik als OPX eigenaar wel van hun updatebeleid. Ik prees OP altijd enorm aan, en vind nog steeds dat ze erg toffe dingen hebben gedaan. Echter laten ze hier toch wel een enorme steek vallen, en betwijfel ik het of ik de komende jaren nog weer een OP zou aanschaffen.
"lijkt erop", precies, en we kunnen dat pas over 2 jaar met meer zekerheid zeggen.
Klopt, maar je zal uiteindelijk bij de aankoop van een telefoon eigenlijk altijd alleen maar af kunnen gaan op 'lijkt erop', omdat je niet eerst twee jaar kan gaan wachten of je gelijk had, en dán de telefoon kopen.

En wat betreft je OPX: heb je LineageOS al eens een kans gegeven? Zolang die ROM community in leven blijft kan je op die manier veel langer plezier hebben van telefoons, onafhankelijk of de producent updates geeft of niet.
Moeten ze wel de source code vrijgeven. Wat, voor de OP2, tussen de verschillende updates, erg lang heeft geduurd. Pas met de laatste update (en na veel zeuren) is de source code weer vrijgegeven.
Toch loopt er al enige tijd een protest juist om dit gedrag. En wat doet OP? Helemaal niks, zelfs geen enkele reactie. Zie ook artikel Tweakers:

https://tweakers.net/nieu...re-oneplus-telefoons.html
Het kan ook niet anders: een toptelefoon met topspecs voor een mooie prijs betekent dat je soms zelf de handen uit de mouwen moet steken.
Ze hebben in december of januari dus een reactie gegeven, waar ik in mijn oorspronkelijke post naar verwees. Daarmee vonden zij kennelijk dat ze de zaak hadden afgehandeld. Ik had het ook liever anders gezien, want meer/langer updates is altijd beter (voor de consument), maar dat er een protest is is geen bewijs dat Oneplus fout zit.
Welk bericht doel je op?
Ik ken namelijk geen statement waarin concreet en duidelijk aangegeven wordt dat deze telefoons volledig afgeschreven zijn.
Een van de redenen van het protest (slechte tot geen communicatie).

Het feit dat ze aangegeven dat OP2 een mislukking is? Weerhoudt ze toch niet om security patches uit te brengen of om hun eigen bugs te fixen?
LineageOS is niet certified en dus werken een aantal applicaties niet. Eg. PlayReady drm ...
Volledig mee eens. In eerste instantie was ik erg blij met mijn OnePlus 2. Nu wordt er vanuit OnePlus totaal geen aandacht meer aan besteed. Zelfde verhaal voor de OnePlus X.

Nougat was eerst beloofd voor de OnePlus 2, maar op dit moment is het nog maar de vraag of het er ooit gaat komen. Er is ook een Thunderclap campagne gestart door andere een andere ontevreden klant:
https://www.thunderclap.i...1-promises-matter-oneplus

Mijn volgende telefoon zal toch van een ander merk worden die langer support en updates blijft geven.

@D0gtag
Okee, misschien waren mijn verwachtigen te hoog. Zelf vond ik het geen lage prijs overigens voor een telefoon (399 Euro). Als je als bedrijf je telefoon een "flagship killer" noemt, dan verwacht ik in ieder geval langer updates te ontvangen dan ze tot nu toe hebben gedaan.

Het is prettig om de custom roms te hebben inderdaad. Echter laat de stabiliteit van die hobbyprojecten naar mijn eigen ervaring vaak te wensen over waardoor ik het ook liever niet draai.

[Reactie gewijzigd door BlackMeTaL op 16 april 2017 19:55]

Ik denk dat als je een one plus koopt dat je dan moet beseffen hoe zij aan die lage prijs komen. Als jij volledig support wil dan moet je een toestel halen van een merk als Samsung... oh wacht die stoppen na twee jaar ook met ondersteuning :+
Okee er is verbetering bij zowel samsung als one plus, maar het voordeel van een one plus is dat je custom roms er op kan zetten (wat niet kan bij een exynos samsung).
Je koopt in principe een tweakers telefoon waarbij je de latere updates zelf kan doen. Je kan niet Highend componenten EN lage prijs EN eeuwige updates verwachten, ontevreden klanten... het is nooit goed. Door deze campagnes verdwijnen dit soort concepten want als ze ook nog is langere tijd software ondersteuning moeten geven, gaat de prijs simpelweg gewoon omhoog.
(Hier een lijst met alle beschikbare roms met 7.x) ipv campagne starten kan je ook bijdragen aan een oplossing, door zelf iets te doen (mensen wijzen op roms en helpen die erop te zetten).
Ik denk dat als je een Fiat koopt dat je dan moet beseffen hoe zij aan die lage prijs komen. Als jij volledig support wil dan moet je een auto halen van een merk als Mercedes...

Security patches zijn essentieel voor een veilige werking. Dat zou gewoon binnen de garantie moeten vallen. Ongeacht de prijs die je voor iets neerlegt.
Een auto is een product dat technologisch een veel hogere mate van volwassenheid heeft bereikt dan de telefoon. Leverancier, klant en de hele overheids/controle rambam hebben in de loop der tijd verwachtingen geformaliseerd. Van een Fiat kun je vrijwel hetzelfde verwachten als een Mercedes.
De technologische vooruitgang in telefoons begint m.i. nu in een rustiger vaarwater te komen. Na een jaar is je telefoon niet meer dusdanig verouderd dat een nieuwe kopen veel meer biedt. Dus wordt support belangrijker. Wat wij als consument aan support verwachten en wat de industrie kan leveren tegen X bedrag begint nu uit te kristalliseren. Daarna kun je dit pas formaliseren.

Je gebruikt hier m.i. een valse analogie.
Appel en peren vergelijking, bij Mercedes betaal je voor luxe, vermogen en brand, fiat is relatief karig bedeeld. Een one plus (~450¤) en een Samsung (750¤) -flagships- zijn vergelijkbaar in klasse alleen niet in prijs. Beiden zijn high end alleen de one plus is goedkoper en dat moet dus ergens vandaan komen (o.a. lage marges en minder support).

Bij een Mercedes krijg je niet veel meer service als bij een fiat, bij beiden kan je extra betalen voor die service. Mercedes betaal je gewoon meer voor de luxe en merk.

Wat weerhoudt jou ervan om de nieuwste versies van anroid erop te zetten, nee je krijgt geen automatische updates maar ze zijn er dus wel, alleen je moet er zelf iets voor doen.

Als ik een nieuwe Mercedes voor de halve prijs zou kunnen krijgen maar dan geen service van Mercedes, zou ik dat aanbod nemen, als ik weet dat ik die betreffende service zelf gratis kan doen.

Je wilt gewoon lekker makkelijk niks doen en goedkoop een goed toestel hebben, dan lijkt me de keuze makkelijk, volgende keer dan maar geen one plus...
Momenteel zou ik voor een s7 kiezen ipv een 3t. Een s7 kost nu nog maar 470 euro. En dan krijg ik zakelijk ook nog de btw terug. En kost mij de telefoon netto nog maar 388,- Daarnaast heb ik dan gewoon volle garantie. Bij Oneplus wordt er geen btw betaald, en heb je maar zo zo garantie.
En hoe lang is de softwareondersteuning op die Galaxy S7? Twee jaar?

De ondersteuning van alternatieve Roms is langer dan die van Samsung.

Zo heb ik nu CM Android 7.1 op m'n Galaxy S3 staan. Uiteraard heeft Samsung al jaren geen upgrade meer uitgebracht.

Het zit allemaal niet zo zwart/wit in elkaar.
qua roms heb je gelijk, daar heb ik het ook niet over. Het ging mij nu alleen om de prijs en garantie. BTW, voor de S7 heb je volgens mij inmiddels ook een lineage rom.
OK, begrijpelijk.
Is die claim van 'zo zo' garantie gebaseerd op eigen ervaring of klets je wat uit de nek omdat er wat op sociale media stond? Al die ervaringsexperten die niet eens ooit te maken hebben gehad met Oneplus support maar het zo fijntjes komen uitleggen zouden beter zwijgen.
Toch is de Oneplus 3T op sommige vlakken sneller dan de S7. Er zit ook Oled in de 3T. De Oneplus heeft sinds de 2 al USB-C. De Galaxy S7 niet. De Oneplus heeft meer intern geheugen, een capacitieve hometoets en een dubbele SIMkaart.
De verschillen zijn echt niet zo groot als jij veronderstelt.
Verder vind ik m'n Oneplus 2 een uitermate stevige telefoon waar de lak niet vanaf gaat zoals bij mijn eerdere Samsung.
Qua chips zal Samsung idd wel de betere blijven. Zoals het supersnelle SD-geheugen.
Oneplus moet het van specs hebben als meer intern en extern geheugen en dubbele sim.

Ik heb de Galaxy S3 blauw. Bij o.a. de usb-poort liet de blauwe lak snel los.
volgens mij heb jij niet echt verstand van telefoons en volgens mij heeft samsung jou best veel betaald om zo te kunnen praten haha. jij kan beter even op youtubr kijken want zo ver ik het zie OP3T is veel sneller dan de s7 edge en maakt hem ook dik in in elk opzicht je kan wel mooi verhaaltjes typen maar in werkelijkheid is de oneplus 3t sneller en beter dan zielige samsung die te veel geld vraagt en schijt van support geeft en mensen kunnen lekker zeuren over de ram die te veel is maar we gaan het zien binnen paar jaar samsung gaat te kort komen aan ram. beter moet je even een oneplus gebruiken en kijken hoe snel en smooth die telefoons zijn inplaats van die samsungs dir overall in lag heeft en vind knap van onplus dat ze de onderdelen beter gebruiken dan samsung zelf :D best zielig

en over auto gesproken, heb je ook al geen verstand van zo te zien haha het is geen volkswagen die je vergelijkt mrt merdeces het is audi ;)

[Reactie gewijzigd door khan90 op 17 april 2017 23:45]

Lol, dan is heel veel van wat Apple produceert en verkoopt ook geen hi end als we jou definitie volgen.
Hw is maar 1 kant van de user experience....
Klopt, maar iedereen kan stock Android pakken met een beetje hardware en dat presteert al gauw heel goed. Echter wat Samsung doet is niet enkel een schil. Ze zitten tot diep in het OS te wroeten met hun functionaliteiten. Een toestel waar ik dat wel tot waarde schat is de Galaxy Note. En ja, bleeding edge hardware moet je vaak custom code schrijven voor Android omdat het nog niet standaard op de markt is / dat het in Android standaard al is opgenomen.
Mwah eigenlijk wel. Framedrops zijn nog steeds een norm in de UI van de S7, fingerprint scanner is behoorlijk traag... De S7 heeft een betere camera maar dat is het ook wel. (Niet dat het een slecht toestel is natuurlijk).
mjah, de s7 is waterdicht, heeft een beter scherm, dualsim heb je ook op de S7, en de S7 heeft een sdcard slot. Beide toestellen hebben zo hun voordelen denk ik.

Wat betreft support, ik heb meerdere generaties Samsung gehad, en de ervaring leert mij, dat ik na 2 jaar mijn toestel vervang. Dus eigenlijk nooit problemen mee gehad. Dat gezegd hebbende, op mijn inmiddels bejaarde S4 draait gewoon Android7.
Mwja water dicht is hij niet, water afstotend en als er water in komt heb je geen enkele garantie. Daarnaast wie heeft er een SD kaart nodig? Doe mij dan maar gewoon 64GB snel geheugen ipv zo 'n trage sdkaart.. En de 128GB versie is ook niet zo veel duurder..' Beter scherm' Mwja misschien maar 1080P is echt zat voor een 5.5' display. En de Oneplus heeft ook gewoon dualsim dus zo veel verschil is er niet.
tsja, ik vind een sd kaart wel handig (en ik denk dat ik niet de enige ben). Ten eerste is het veel goedkoper per GB, ten tweede je kunt hem verwisselen met een ander device, ten derde, voor foto's, films, muziek, wat boeit de snelheid daar ;)

Wat betreft het scherm, niet alleen de resolutie en lichtopbrengst van de S7 is beter, maar ook de kleurechtheid.

Ik vind het mooi dat er keus is, ik vind bijvoorbeeld ook het iets kleinere formaat van de s7 een pluspunt, waar iemand ander liever een net iets groter scherm heeft.
De marketingafdeling van Samsung heeft zijn werk goed gedaan...
Service is iets heel anders dan veiligheid. Ik heb het niet over nieuwe versies van Android (service), maar over security patches (veiligheid). Indien er bij een model van Fiat of Mercedes grove fouten in bijvoorbeeld de rem software wordt gevonden, dan worden die auto's teruggeroepen/geüpdatet. Dat is normaal en ligt binnen de verwachting (immers betreft het een nonconform product, en gaat het om garantie). Bij telefoons komen fabrikanten er tot noch toe mee weg dit niet te doen (dus het nonconforme product blijft in die staat). En getuige reacties zoals bovenstaande word het blijkbaar nog als normaal beschouwd ook.

Ja, wij Tweakers kunnen er een andere ROM op flashen en een ander OS op installeren. Het gros van de bevolking kan dat echter niet, en die moeten juist beschermd worden. Daarom is het mijns inziens onacceptabel dat fabrikanten hier al jaren mee weg komen - ongeacht toestelprijs.
Ik zou er van uit gaan dat het bij OP beter gaat kwa updates omdat ze maar zo weinig toestellen hebben. Ook is Samsung geloof ik bij de duurdere toestellen langer dan twee jaar.

Met een deels gemeenschappelijke codebase (zoals CyanogenMod ook had) zou het eigenlijk best te doen moeten zijn. CyanogenMod ondersteunde ~honderd telefoons met erg weinig mankracht. Die telefoon werden niet allemaal perfect ondersteund, maar het laat wel zien dat je met een gemeenschappelijke codebasis vrij ver komen kunt.
OP is dan ook een veel kleiner bedrijf dan samsung, met minder man kracht om haar toestellen geupdate te houden. Tóch lukt het Oneplus wél om 7.1.1 op haar nieuwe toestellen te krijgen waar samsung het nog met 7.0 moet doen.
Eeuwige support is niet nodig, support tot de basis versie bug vrij is, dat is nodig. Oneplus laat steeds teveel bugs openstaan en dan beginnen ze enthousiast weer aan de volgende versie van Android (met weer nieuwe bugs). Tot ze er op een gegeven moment helemaal mee stoppen.

Het systeem van Microsoft is wat mij betreft een stuk zinniger. Indien gewenst upgrade je naar de nieuwste versie en daar betaal je dan ook voor. Ondertussen blijft de originele versie x jaar updates krijgen.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 16 april 2017 22:09]

Deels eens, daarop voortbordurend: er zitten flinke fouten in de source, bijvoorbeeld de camera van de X, dat kan ook met een ROM niet opgelost worden.
But the OnePlus X could still receive security patches and have bugs fixed (like the camera HAL issues that haunt the device almost since its launch).
Hoe praat je dat recht als consument zijnde?

[Reactie gewijzigd door Scheeringa op 16 april 2017 22:24]

Sorry maar moest nog even reageren op het feit dat je aangeeft dat op een Tweakers telefoon is... met een advertentie in de Vogue momenteel. Want dat is hét blad wat Tweakers lezen.

https://twitter.com/oneplus/status/853790251759747072
Die hadden toch de concurrentie strijd met afgelopen twee generaties verloren van one plus omdat ze juist minder support leverden? Las zoiets op enkele sites.

[Reactie gewijzigd door 2green op 16 april 2017 14:03]

Nee, Xiaomi is superieur aan 1+ op update gebied en patch beleid. Wel staat het moederbedrijf van 1+ (BK, omvat ook Oppo en vivo) boven Xiaomi wat betreft verkoopaantallen van hw.

Xiaomi gebruikt een soortgelijk ontwikkelingsmodel voor hun roms als lineageos (voorheen cm) vandaar ook hun betere updatebeleid. Ze moeten wel, hun miui ecosysteem is ervan afhankelijk. Zonder het updatebeleid zouden ze wss veel inkonsten via de miui store (soort van chinese amazon) mislopen.

Neemt niet weg dat de 3T een fantastisch stukje hw is die voor nu erg goed ondersteund wordt. Maar all round wint Xiaomi het makkelijk van 1+ wat betreft algehele ondersteuning van hun hw line up.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 16 april 2017 15:37]

Ik heb nog steeds geen Nougat, of Marshmallow, op m'n Mi Pad 2. Ook hebben ze de kernel sources nog steeds niet vrijgegeven, iets dat eigenlijk ook nog eens illegaal is, waardoor ROMs niet al te stabiel kunnen worden gemaakt. De Mi Box heeft voor mij de eerste 3/4 maanden niet gewerkt, omdat sommige apparaten, waaronder die van mij, HEVC-files niet kon afspelen, en Xiaomi er zo lang over heeft gedaan om de 1e software-update te releasen. Nu zijn ze wel beter bezig lijkt het, Nougat gaat waarschijnlijk bijna worden gereleased. Snap dat dat maar de ervaring van één persoon is, en verder heb ik heel veel (te veel) Xiaomi accessoires die geweldig zijn, maar mijn persoonlijke ervaring met hun update-beleid is minder positief dan die met OP.
Heb je de laatste rom voor de mipad2 al geprobeerd?
http://en.miui.com/download-296.html
Geen idee of het lollipop of MM based is. Zit zelf op de mi3 mm miui8 beta (dev rom) en krijg netjes wekelijks patches door. Heb geen idee of ze ooit gaan upgraden naar noga maar als ik dat per se wil is er nog altijd lineageos.

De mitv klinkt leuk maar heb voor nu genoeg aan een chromecast.
Ik draai nu zelf RemixOS, dat is redelijk stabiel, best wel tevreden mee, maar het zou een stuk stabieler en batterij vriendelijk kunnen zijn als Xiaomi die kernel sources zou releasen denk ik.

Die Mi Box (Mi TV bestaat ook maar is een daadwerkelijke tv;) ) wilde ik voornamelijk vanwege de hardware support voor HEVC-bestanden. Chromecast kan dat niet, verder vond ik het inderdaad een topapparaat. En opzich is de Android TV interface ook gewoon enorm fijn om in te browsen, je kan Plex daardoor veel intensiever gebruiken.
Ja, Xiaomi is retetraag met het releasen van source code. Ze wachten veelal 2 jaar of langer eer ze die vrijgeven. Was met de mi3 ook zo, pas daarna kwamen custom rom projecten op gang.

Remix OS ziet er cool uit. Dacht er laatst nog over een partitie op mijn pc aan te wijden. Zou mijn pc tripleboot maken icm Xubuntu en win10. Nog niet gedaan want zou uiteindelijk overkill worden.
Mss eerst uitproberen in een vm.
Ben alleen benieuwd hoeveel kans zij nog krijgen met ChromeOS Android app support. Op oude tablets is het nu in elk geval inderdaad nog een mooie optie!
Bedankt voor info, dan zal ik de nieuwe mi phone dat eraan zit te.komen ook eens in de gaten houden.

Toevallig nog tips voor goede.shops? China of nl?
www.ibuygou.com is een site die op het tweakers forum wordt aangeraden. Ik heb er zelf ook goede ervaringen mee, solide webshop voor import ook voor andere merken.
Hey top, zal vanavond mij gelijk inlezen over de verschillende xiaomi uitvoeringen. Overweeg een 5s of de opvolger / oneplus opvolger.

Vermoedelijk is 5s meer dan snel genoeg voor mij.
Naar mijn mening wordt de OnePlus 2 nog wel ondersteund. Onlangs kwam OP met OOS 3.5.8 op de proppen. Deze versie functioneert bij mij zeer goed. We zullen in de toekomst wel zien of we eens Nougat gaan krijgen. Het is logisch, vind ik, dat na 1 jaar de support een beetje afzwakt, ze hebben namelijk andere telefoons die iets nieuwer zijn en iets meer aandacht verdienen. (Dat neemt niet weg dat ze de OP2 mogen laten vallen) Het gaat nu eenmaal zo.

- Verder is het devteam van de OP2 vertrokken net na Marshmallow (ik kan even geen bron vinden) waardoor het er even heel slecht uit zag. Dat hebben ze rechtgetrokken ondertussen.
- Er zijn nog niet zo veel toestellen met Nougat.
Laten we gewoon een beetje geduld uitoefenen.
Ten tijde van Eclair was er geen support.
Ik ben wel tevreden met mijn OP2.

Het OPX verhaal is echter veel slechter aan het lopen. Hun standpunt is dan ook terecht.
Ik moet zeggen dat HTC's kijk op 'flagships' ook dieptriest was. Zowel mijn oorspronkelijke Desire als de One X (allebei toch in de markt gezet als 'flagships' hadden hardwareproblemen (oververhitting, gammele antennes) én werden al heel snel niet meer geupdate. Voor mij nooit meer een HTC.

Toen ik mijn OnePlus3 kocht als opvolger van mijn Nexus 5 voelde ik het meteen: ja, zo hoort een flagship telefoon te voelen qua bouwkwaliteit. De nieuwe Nexussen (Nexii?) voelen als voor mij speeltjes vergeleken met de OnePlus3.
Inderdaad. En eigenlijk hadden we het allemaal wel kunnen verwachten. Een 'nieuw' bedrijf dat 1 telefoon uitbrengt kan zich gemakkelijk focussen op de service van updates en dergelijke. Ze moeten slechts ondersteuning geven voor die ene telefoon. Maar dan moet het nog beginnen.

Een 2e telefoon uitbrengen maakt het plots een stuk zwaarder om voor beide toestellen dezelfde service te geven. Ondertussen zitten we aan 5 modellen die elk hun eigen service moeten krijgen. Nu krijgen ze het niet bolgewerkt en zwakt de service af. En dat is eigenlijk jammer.
Er loopt een Thunderclap als protest tegen dit gedrag:

https://tweakers.net/nieu...re-oneplus-telefoons.html
Tot op heden heeft OP nog op niks gereageerd.

[Reactie gewijzigd door Scheeringa op 16 april 2017 20:39]

Tja, voor sommigen is het meer dan een aantal hardware onderdelen. Voor mij is dat juist het unieke verkooppunt. Op software ga je toch niet verdienen. Geef mij maar de beste telefoonhardware zonder de overhead eromheen. Dus geen wereldwijde marketing, geen berg software (basic AOSP is prima), geen winkels, productie door hetzelfde bedrijf ipv uitbesteding naar een ander land.

Ik pak meestal na twee jaar een bekende rom van de community voor mijn updates. Daarmee kan ik dan weer twee jaar vooruit, en dan wordt het tijd voor een nieuwe. Mijn OPO is dus binnenkort aan de beurt.
Geruchten zijn dat het een 7mm dun toestel gaat worden met een 3,000mAh batterij. Hoop zelf dat ze gaan van 7,4mm naar 8 mm met een 3.600mAh of groter batterij.
Dikte maakt mij niet uit, ik zou zelfs 9mm nemen als ze de batterij daarmee een flink stuk kunnen opschroeven.
Precies, dit verschil merk ik wel degelijk met mijn OP3, een grotere batterij zou ik zeker toejuichen. Het zou kunnen dat je weer dankzij de zuinigere soc meer haalt, maar dit is tot op heden nog niet echt geval.

Buiten de 8GB RAM, zijn er al geruchten over de soc?
Verder begreep ik nooit waarom de OP3 zo weinig in het geheugen standaard zet, behalve door een kernel tweak wordt het limiet verhoogd. Hopelijk is de 8GB dus van nut, anders is het meer een leuke feature, dan echt van toevoegde waarde.
soc zal de snapdragon 835 worden, naast 8GB RAM weet ik ook niks.
Volgende telefoon zal deze of Xiaomi Mi 6 worden, antwoord op die vraag zal met name worden welke van de 2 goedkoper is (en als de mi 6 een AMOLED scherm heeft zal dat ook mooi meegenomen zijn.)
Met een beetje geduld zal de mi6 zeker goedkoper worden. Als je nu kijkt naar de prijzen en de prijzen bij introductie van beide toestellen zit er flink verschil in prijs.

Hopelijk stijgt de prijs van de nieuwe OP niet weer zoals het geval bij de andere modellen.
Zou ik ook willen. Xiaomi Redmi Note 4 is 8,5 mm met een 4.100 mAh batterij. OnePlus 5 mag van mij ook 8,5 mm worden met een 4.100 mAh batterij.
De Chinese site MyDrivers vond het nieuwe model bij de Chinese keuringsinstanties. Het gaat om een smartphone met een Snapdragon 835-soc van Qualcomm, vergezeld door 8GB ram.
Dit klopt al niet, want de site schrijft dat de OnePlus volgens eerdere geruchten - die nergens op gebaseerd zijn - mogelijk over een Snapdragon 835-soc met 8GB aan ram zou beschikken. Op de afbeelding van de Chinese instantie is helemaal niks te zien over de chipset of de hoeveelheid werkgeheugen.

Misschien toch eens eerst het artikel lezen voordat je alles klakkeloos overneemt van een Amerikaanse site.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 16 april 2017 12:27]

Ik heb artikel op tweakers niet geschreven. Je kunt hiervoor contact opnemen met Bauke Schievink
Waarom reageer je hiermee op Lisadr?
shit je hebt helemaal gelijk, maar je reactie krijgt niet veel plussen.
Ben zelf erg tevreden over de OnePlus 3. Maar om er langer van te kunnen genieten zie ik ook graag een grotere accu. 4000 mah en dan iets dikker is voor mij helemaal prima. Anders hoeft de upgrade niet.
8 GB RAM, het gaat elk jaar wel steeds wat omhoog.
In 2014 kwam 3 GB RAM (Xperia Z2, Galaxy Note 4 enzo)
In 2015 kwam 4 GB RAM (Asus Zenfone 2).
In 2016 kwam 6 GB RAM (Asus Zenfone 3 Deluxe en Oneplus 3 enzo).
En 2017 word het jaar van 8 GB RAM (Asus Zenfone AR en waarschijnlijk ook de Oneplus 5)

Het mooie is dat het jaar erna de capaciteit al vrij standaard is geworden. Toen in 2015 de Asus Zenfone 2 uit kwam was het helemaal bijzonder dat het toestel 4 GB RAM had, het jaar erna hadden zelfs midrangers het. Dit jaar hetzelfde, er zijn al wat 6 GB RAM mid-rangers zoals de UMI Plus E.

Ik heb alleen mijn bedenkingen waar het volgend jaar heen gaat, want 10 GB RAM lijkt mij een raar aantal.

Zelf heb ik er niks tegen, ik vind dat meer RAM nooit in de weg kan zitten (En RAM = Goedkoop dus het zou de productiekosten ook niet veel omhoog jagen). Maar het is wel duidelijk dat 8 GB gewoon overdreven is voor een telefoon. Vorig jaar gaf Sony al zijn toptoestellen 3 GB aan werkgeheugen en ik heb er nooit een klacht of iets dergelijks van gehoord.

Maarja, 8 GB klinkt natuurlijk veel beter dan 4 GB want dat is maar liefst het dubbele. Mooie marketing.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 16 april 2017 13:58]

8GB ram is juist handig. Dan weetje zeker dat all je apps in je ram staan gecached scheelt je weer batterij en App laad tijd!
Als de firmware dat toestaat wel. Maar
Merk bij de op3 dat apps vaak genoeg uit het geheugen worden gehaald ondanks dat ik niet veel meer dan een handjevol apps gebruik. Zelfs degene die je in het geheugen "locker" gaan er soms uit.

Hoe dan ook, verder niks dan tevreden over de op3. Die 400 euro was het meer dan waard en ik betwijfel ten zeerste of een Samsung of Apple echt toestellen bouwen die ivm een op 400 euro meer waard zijn.
Klopt ik draai hier ook geen OOS maar Vertex daar werkt het perfect!
8GB RAM is belachelijk. Mijn PC heeft maar 3GB en draait Windows 7. Wat moet je nou met 8GB op een telefoon?
Alhoewel ik het zelf ook overdreven vind, vind ik deze vergelijking een beetje belachelijk.

8 GB RAM in een telefoon is natuurlijk wel super high end en 3 GB in een PC is gewoon ... zwaar slecht. De meeste PC's hebben nu wel 8 GB of 16 GB, soms 4 GB als je in het budget segment zit.

Daarnaast, als het goed werkt, wat is het probleem dan? Als Oneplus in zijn Oneplus 5 gewoon 8 GB RAM zet zonder enkele problemen is er niks mis mee toch? Het is niet dat het de gebruiker in de weg zit ofzo.
Heeft jou PC ook GPS, bewegingssensoren, camera's, een hq scherm, belfunctie etc?

De smartphone is de PC inmiddels voorbij qua mogelijkheden. Er zijn toepassingen op mogelijk waar je op je Windows PC niet eens van durfde te dromen.

Meer geheugen berekent nieuwe mogelijkheden. En die komen pas als er smartphones met meer geheugen zijn.
Een 720p camera is natuurlijk niet 13 Mpixel. De bewegingssensors kan ik niet vinden.

Maar ze stoppen er wel 16GB geheugen in!! :)
Androids geheugen management heeft alleen maar voordeel aan meer ram qua snelheid. Het werkt anders dan bij zeg maar een desktop PC met Windows.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 17 april 2017 13:52]

Om het jaar een nieuwe telefoon zit er wel in maar na een half jaar nog steeds geen nieuwe update voor de oudere telefoons(Lees: één jaar oud) zit er niet in? Schande, ik weet wel dat mijn OnePlus X mijn laatste telefoon van OnePlus is, hoe mooi de niet "budget" telefoons(wat mijn telefoon blijkbaar wel is) van OnePlus ook zijn ik kies wel wat anders. Enkel software bugs met mijn X gehad die altijd na maanden pas opgelost werden. En nadat ze opgelost waren, kwamen er enkel weer nieuwe bugs voor terug. Nu nog steeds heb ik er na zoon lange tijd nog steeds last van met mijn OnePlus X.
-Hij draait niet altijd zijn scherm goed mee en moet ik mijn telefoon herstarten om dit op te lossen.
-Notificatie lichtje is nog steeds een disco. Selecteer je één kleur voor een notificatie laat vervolgens gewoon de regenboog zien.
-Wisselen tussen twee wifi verbindingen doet die maar de helft van de tijd uit zich zelf ookal is de een een enkel streepje en de ander volledig. Wanneer hij wel wisselt wordt dit niet aangepast wanneer je de huidige Wifi verbinding bekijkt.
Zo zijn er nog vele kleine bugs die op zich zelf niet vervelend zijn maar alles bij elkaar is het toch flink vervelend.
Je ziet wel waar de prioriteiten van OnePlus liggen, puur winst bejag.
Motto van OnePlus: "Is een telefoon een flop? Updates zijn dan na een jaartje op."

[Reactie gewijzigd door CCJJVV op 16 april 2017 12:23]

Ik zou zo geen merk kunnen opnoemen bij wie dat niet het geval is? Ik ben het met je eens maar de norm is 0 of 1 update blijkbaar. Ik heb zelf een LG G4 en ben van 5.1 naar 6 gegaan.Ik mis het verder ook niet echt
Ik kan wel genoeg merken opnoemen die bij de launch een stabiel OS meegeven op de telefoon. Bij de X was dit echt gewoon belabberd en nog steeds is het echt soms niet fijn werken.
Ik heb ook een OPX en herken het beeld dat je schetst helemaal niet. Van geen enkele van de "bugs" die je noemt heb ik ooit last gehad.

Ik draai nu wel LineageOS maar dat komt omdat ik graag Nougat wilde...
Het updatebeleid van OnePlus stoort mij dus weer wel. Dit zal mijn eerste en laatste OnePlus zijn, ben ik bang.
Ik hoop dat OnePlus de samenwerking met de NL-providers zoekt om VoLTE en VoWiFi ondersteuning te kunnen geven. Ze maken prima toestellen en ik ben ook zeker fan van OxygenOS, maar het is ook een telefoon. Ik ben bang dat dit één van de weinige high-end 2017 toestellen zal worden die geen VoLTE en VoWiFi ondersteunt, voor mij toch een groot minpunt qua belkwaliteit en bereik.
OP heeft VoLTE beloofd. Uiteindelijk kregen de Indiërs het (Jio) omdat Indië de (toen) nieuw aan te boren markt was voor OP. Verder geloof ik T-mobile USA. Maar daar houdt het ook bij op.

Nederland stel, op wereldniveau, niets voor. Kans dat OP VoLTE e.d. naar Nederland zal brengen is dan ook 0. Valt gewoonweg te weinig voor ze aan te verdienen.
Precies! En dit terwijl de providers zoveel mogelijk 2/3G frequentieruimte (gaan) inzetten voor 4G technieken. Het zal nog wel een paar jaar 'goed' blijven gaan zonder VoLTE, maar het bereik en de kwaliteit zal er imo via 2/3G niet op vooruit gaan. Op sommige locaties zal je ouderwets bij het raam of op het balkon moeten blijven staan om te kunnen bellen. Ik ben van de OP3 naar een toestel met VoLTE ondersteuning gegaan en heb dit verschil zelf ondervonden. Hopelijk gaat Tweakers.net hier ook eens een aandachtspuntje van maken bij toekomstige reviews oid.
Kijk, OnePlus blijft afhankelijk van aanbod aan onderdelen op de markt. Ze maken zelf geen onderdelen. Ze zijn afhankelijk van Qualcomm, Samsung, Sony en andere partijen die echt de onderdelen maken.

Daarom zie ik OnePlus nooit als highend. Maar juist als een navolging van highend. Ze volgen altijd de laatste high end tick op. Waarbij Samsung de productie lijnen vrijgeven om die desbetreffende componenten te verkopen aan derde partijen dan in eigen high end productie te stoppen.

OnePlus zit dus altijd tussen mid-end en high-end in. De telefoons zijn niet bleeding edge high end. Maar wel goede bang voor je buck.
Al dan niet high-end onderdelen hebben, heeft tegenwoordig relatief weinig te maken met VoLTE ondersteuning. Hardwarematige VoLTE ondersteuning is al een standaard standaard geworden, ook bij mid-end soc's die tegenwoordig van de productieband rollen. Zo ondersteunen ook de OP2, OP3 en OP3T hardwarematig VoLTE maar niet software-/firmwarematig.

De toestellen die tegenwoodig via de NL providers aan de man worden gebracht zullen hoogstwaarschijnlijk VoLTE hebben of krijgen ivm het samenspel tussen fabrikanten en providers. Bijvoorbeeld Tele2 biedt goede toestelkortingen en VoLTE bellen, ze moeten ook wel met hun 4G only-netwerk als ze ooit willen stoppen met 2/3G roaming bij T-Mobile. Bij Vodafone zijn al geen femtocellen meer te krijgen, maar wel prima VoLTE / VoWifi. Nu zullen providers als KPN, Vodafone en T-Mobile hun 2/3G netwerken niet snel uitschakelen, de bandbreedte op deze frequenties zal wel meer voor het 4G netwerk benut worden. Al met al iets wat je imo bewust mag overwegen bij aanschaf van een los (exotisch) toestel.

[Reactie gewijzigd door Chris.nl op 17 april 2017 20:53]

software/firmwarematig. Je bedoelt dat OnePlus gewoon de licentie ervoor niet wil betalen. Als het hardwarematig in de chip zit gebakken werkt het gewoon. Dat is net zoals Qualcomm waarbij hun chips bomvol zit met hardware functionaliteiten maar dat vaak heel veel gewoon niet gebruikt zal worden vanwege dat de klant de licentie niet betaald.
Ik ben heel nieuwsgierig naar deze telefoon. Op dit moment draait ik al bijna twee en een half jaar op een Oneplus One die ook nog steeds prima werkt. Toch wil ik ook wel weer eens iets anders en aangezien deze telefoon zijn driejarige jubileum nadert ben ik toch om me heen aan het kijken. Afhankelijk van de steeds hoger wordende prijs van Oneplus overweeg ik deze nieuwe of de 3T.
Je zult merken dat wanneer de nieuwe Oneplus telefoon wordt aangekondigd de 3T heel snel uit de verkoop gaat, ik zou het goed in de gaten blijven houden!
Ondertussen geeft Oneplus geen kick over het lopende protest tegen de hele houding van OP en de gebroken beloften:

https://www.thunderclap.i...-matter-oneplus?locale=en

Zie ook artikel Tweakers:
https://tweakers.net/nieu...re-oneplus-telefoons.html

Geven we hier ons geld aan?

[Reactie gewijzigd door Scheeringa op 16 april 2017 20:38]

Er is voor de Oneplus 2 toevallig op 12-04-2017 een update uitgebracht 3.6.8 met beveiligingspatch 1 maart.
Heb de Oneplus 2 zelf maar vindt LineageOS ook persoonlijk niet geheel vlekkenloos. Vanaf de eerste update tot nu toe klagen mensen dat het toestel random herstart bij geen verbinding met WI-FI. Het is redelijk vervelend probleem.
Draai zelf sinds begin maart LOS en heb geen van de problemen die jij beschrijft. Enige is dat m'n netwerk van beide Sims even weg is zodra ik connect met de Bluetooth van de auto. Maar das seconden werk. Nooit een enkele random reboot gehad.
Heb iedere update wel geïnstalleerd sindsdien.
Het komt zoals gelezen geregeld voor bij de gebruikers. Deze info komt van de Linageapp/downloader en communitie.

Daarbij is wel iets opvallends,als de sim wordt verwijderd, zodra de sim is geactiveerd/pincode ingevoerd en toestel op standby, herstart het toestel. Heb dit meerdere keren geprobeerd en viel dan vrij direct in reboot. Was meer voor de lol gedaan, maar wel opvallend dit gebeurden.