Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

Bing Maps heeft 270 terabyte aan bird's eye-fotomateriaal toegevoegd gekregen. In totaal toont Bing Maps nu bijna 1,5 miljoen vierkante kilometer aan terrein in vogelvluchtweergave, wat overeenkomt met een halve petabyte aan data.

In bird's eye of vogelvlucht worden foto's gemaakt onder een hoek van 45 graden, zodat diepte gezien kan worden. Verreweg de meeste locaties die Microsoft heeft toegevoegd, liggen in Amerika, maar er is ook een aantal Europese locaties aanwezig. Het gaat onder andere om locaties in Scandinavië en Italië.

Naast het toegevoegde vogelvluchtbeeldmateriaal heeft Bing Maps ook het aantal venue maps uitgebreid. Met venue maps kunnen plattegronden van onder andere winkelcentra, vliegvelden en pretparken bekeken worden om bijvoorbeeld de weg te vinden. Het totale aantal venue maps komt nu op 4700, waarvan 49 in Nederland. Microsoft heeft de uitbreiding aangekondigd op zijn Bing Maps-blog.

Bing Maps bird's eye-toevoegingen

Bing Maps bird's eye in Rome, Italië Bing Maps bird's eye in Stavanger, Noorwegen Bing Maps bird's eye in Tampere, Finland
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Bing = Nokia Maps. Door Nokia's deal met MS krijgt MS veel van Nokia doorgespeeld.

Nu nog de 3D maps. http://here.com/40.7498983,-73.9853182,17.03,18,38,3d.day
Jemig, 270TB. Dat is een hoop data! Bing Maps heeft inderdaad een leuke tegenhanger gecreerd voor Google. :)
Ik ben vooral benieuwd waar ze die data vandaan halen. Google heeft een heel leger aan streetview auto's, rugzakken, fietsen trolleys en zelfs sneeuwscooters, en ze hebben eigen vliegtuigen (van groot tot klein). Van Microsoft is dit echter niet bekend, en ze zullen dus data een externe partij gekocht hebben. Het zou leuk zijn om te weten van wie dat is. Waarschijnlijk zijn het een heleboel verschillende partijėn, maar het zou toch interessant zijn om te weten waar ze hun data vandaan halen, want dan kan je het een beetje goed vergelijken met Google's data.

The Next Web heeft trouwens een wat uitgebreider artikel hierover.

[Reactie gewijzigd door Balance op 12 juni 2013 16:32]

Bing Maps haalt zijn data inderdaad bij meerdere providers, je kan op deze plek een opsomming vinden van leveranciers.
Vorige zomer ben ik in één week vier keer een auto tegengekomen met zo'n cameraconstructie er op. Dat was geen Google auto maar een externe partij. Iedereen mag op de openbare weg foto's en video schieten.
Als dat in Nederland was, dan zou dat wel eens Cyclomedia kunnen zijn geweest.
Als dat in Vlaanderen was, zou dat ook Cyclomedia geweest kunnen zijn. Zij waren verantwoordelijk voor de opnames voor de zogehete verkeersbordendatabank.
Toeval wou dat in dezelfde week dat Cyclomedia hier voorbij kwam, ook Google hier rondreed.
Had die capaciteit liever aan IBM gegeven, dan hadden ze 2x zoveel muizenhersenen kunnen simuleren.
MS was het eerste met de birdview. Al een paar jaar nu.
Ik gebruik zelf altijd google maps, omdat ik eigenlijk niet op de hoogte was van een alternatief.
Meteen maar eens bekeken, moet zeggen dat het er best prettig uit ziet. Soort mix van streetview en de rechte beelden van goole maps. Erg fijn als je wat omgeving in je wil opnemen ter navigatie vooraf.

Wat trouwens opvalt is dat de militaire basis bij Volkel bij google ongeveer 5 keer zo veel terrein is vervaagt ten opzichte van bing. Verder valt op dat de link naar een map bij bing verspringt.

[Reactie gewijzigd door Seraph1987 op 12 juni 2013 16:15]

Dat blurren is sowieso heel inconsequent, want vliegbasis Leeuwarden is in Google weer wel naakt te zien....

Erg nuttig lijkt het me ook niet, want er zijn vast wel andere manieren om aan die info te komen, als je kwade bedoelingen hebt.

Zelf ben ik sinds een tijdje overgestapt op Bing Maps, vanwege hun veel actuelere (en bijgehouden) kaarten, waar dat bij Google vaak fors achterloopt. Ook de bediening van Bing Maps is imho wat gebruiksvriendelijker, maar dat is uiteraard een kwestie van smaak.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 12 juni 2013 16:27]

Misschien is Volkel toch van een ander belang, vanwege de nukes die er liggen? ;-)
Ik kijk hier op mijn iPad maar als ik een beetje pan zie ik de halve luchtbasis gewoon op Bing?
Of bedoelde je dat je zo veel kan ien als hieronder:

http://i.imgur.com/aeLcczG.jpg
Defensieambtenaar? Kijk eens naar het Ministerie in Den Haag op Bing en Google.
Bing vervaagt overdreven veel, ik kan zelfs mijn huis niet zien! Overigens is van dat gebied Bing de duidelijke verliezer, de Google fotos zijn veel beter.
En even wat verder gekeken, in dit geval naar mijn (Afrikaanse) vakantiebestemmingen, en ook daar wint Google met vlag en wimpel.
Hier is nog een (weinig bekend) alternatief: http://here.com
Nice, een goede degelijke tegenhanger van Google. Gebruik overigens beide, omdat een van beide nog wel eens wolken wil hebben op een van mijn vakantie bestemmingen.
Als er wolken hangen beslis ik meestal om ergens anders heen te gaan.

Buiten het flauw mopje, moedig ik ook gewoon concurrentie aan. 2 bedrijven die mekaar willen overtreffen, of zelfs maar 1 bedrijf die het ander wil overtreffen terwijl het ander bijbeent is een gezonde situatie voor de consument/gebruiker.
Het is door het "ik wil het beste hebben" dat de consument een beter produt krijgt
Altijd mooi, maar met de innige samenwerking tussen Microsoft en Nokia hoop ik stilletjes nog steeds dat de 3D view van Nokia ook uitgebreid wordt. Principieel wordt namelijk dezelfde opnametechniek gebruikt.
Hetzij door Nokia zelf of als Microsoft het overneemt ook prima. Want wat ziet dat er mooi uit...
nieuws: Nokia komt met 3d-view in browserversie Ovi Maps
(al weer twee jaar geleden dat het gelanceerd werd)

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 12 juni 2013 16:48]

Dus de bottonline is dat Bing Maps nog niet zo heel groot is. Ik zie eigenlijk alleen maar een paar stipjes in de States, dat is nogal weinig vergeleken de dekking van Google Street View.

http://virtual-life.net/i...et_View_Coverage_2013.png
Dat kaartje klopt niet helemaal.
Duitsland heeft google uit privacy overweging verboden om streetview te gebruiken in maps
En Zwitserland heeft ook nog niet een complete dekking.
In dat kaartje van jou hebben ze heel europa gewoon inkleurd alsof daar streetview dekking is.. Nou niet dus.. Lang niet heel Europa heeft streetview.

[Reactie gewijzigd door Tmaster op 12 juni 2013 16:01]

Idd. Kijk ook naar Luxemburg, waar geen Streetview-dekking is, ondanks dat het kaartje van Datafeest suggereert dat het wel zo is. Ook de Scandinavische landen hebben lang niet overal dekking (kijk eens naar het noorden van Noorwegen, Zweden, Finland, Ijsland ontbreekt zelfs volledig). Zelfs Nederland is nog niet volledig (enkele wadden-eilanden, enkele dorpen).

Daarnaast, al had Google meer data (wat ongetwijfeld wel zal kloppen), is het vaak wel érg verouderde data, niet alleen in Streetview, maar ook in Maps zelf. Bij mijn straat is 6 jaar terug een verbouwing gedaan, maar Google laat nog steeds oude situatie zien. In het dorp van mijn ouders staat al bijna 5 jaar een nieuwe wijk, maar volgens Google ligt het land nog altijd braak....

Bing Maps is in mijn ervaring in veel (niet alle) gevallen een stuk recenter en wordt vaker bijgewerkt qua maps. Daarnaast vind ik persoonlijk de Bird's View-modus wel erg handig, om niet direct van boven te kijken, geeft toch net een ander perspectief.
Google was eerder dus de beelden zijn meestal ouder. Er wordt wel af en toe een slag gemaakt om te vernieuwen en te verbeteren maar het is maar de vraag wanneer je aan de beurt bent. Dat geldt ook voor de Microsoft birdeyes. Het kan zo maar zijn dat over een paar jaar precies de andere partij recenter is.

[Reactie gewijzigd door Cerulean op 12 juni 2013 19:06]

wat je nu vergeet is dat dit geloof ik alleen nieuw materiaal is. ik weet niet hoeveel TB aan foto's al gemaakt is. maat zal toch wel aardig wat zijn denk ik zo.
Maar als ik mijn woonplaats opzoek zijn de satellietbeelden van google jaren ouder dan die van Bing. Zoekopdrachten zijn in Bing bij mij vaak beter dan in google. Desalniettemin is het een rare conclusie om de kwaliteit/kwantiteit van Bing in twijfel te trekken.
Dit gaat niet over Microsoft's alternatief voor StreetView (Bing Maps Streetside), maar de Bird's Eye View. Microsoft's Streetside is inderdaad beduidend minder compleet dan Google StreetView, maar voor deze luchtfoto's geldt het tegendeel. De Bing Bird's Eye View is op heel veel plaatsen beschikbaar (ook in de grote Nederlandse steden) en was er bovendien veel eerder dan Google's vogelvlucht functie.
De stipjes duiden enkel en alleen nieuw materiaal aan. Daarbij heeft Google niet eens een functie als birds view, wat ik een toch zeer leuke functie vind van Bing, vele malen fijner dan Street View.
Wauw, nog eens positief nieuws van Microsoft. :P .

Ik vind de satellietbeelden van Bing beter dan van Google Maps.
Voor de rest gebruikt ik toch Google Maps. Gewoon persoonlijke voorkeur :)

[Reactie gewijzigd door CedricD op 12 juni 2013 15:49]

Google maps werkt iets makkelijker. Echter is bing veel "beter" in het bijhouden van data. Mijn nieuwbouwwijk staat al 2 jaar op Bing, op google nu 6 maanden en klopt het nog steeds niet.
Sommige locaties worden jįren niet bijgewerkt, bij Google Streetview, terwijl er veel veranderingen plaatsvinden. Check bijvoorbeeld eens de omgeving van ASML in Veldhoven. Dat gebied moet het met streetviewbeelden doen van 5 jaar oud -in ASML-termen is dat een eeuwigheid geleden.
wow en ik denken dat ik veel schijf ruimte had thuis!!!!

aan de andere kant... nog 10-15 jaar en we kunnen dit kwijt op onze laptop harde schijfjes.
aangenomen dat we die dan nog hebben en dat we niet met zijn allen in de cloud zitten (een Europese wel te verstaan)

[Reactie gewijzigd door coolkil op 12 juni 2013 15:48]

Over 10-15 jaar zijn de bestanden die worden toegevoegd aan Bing Maps ook weer enkele TBs groter, om het woord PB nog niet over mijn lippen te halen... Nu ja, het lijkt met niet onlogisch dat het mogelijk zal zijn over 10-15 jaar, maar het doet er ook niet echt toe. Vergeleken met de jaren '90 hebben we nu haast allemaal supercomputers in huis...
Niet alleen thuis, ook in onze handen. De smartphones van nu zijn al krachtiger dan de computers van aantal jaar geleden.
Netjes hoor! Nu nog een goede app met offline mogelijkheden en kompas en ze kunnen rechtstreeks concurreren met google
We hadden het hier in zuid spanje enige tijd, toen 1-2 jaar niet meer, en nu staat mijn huis wel weer op birds eye. In ieder geval erg goede kwaliteit,
Het is goed dat de mappen steeds beter worden, zowel bij google als bij Microsoft. Helaas blijft de update voor meerdere locaties in Eindhoven uit. Op Bing is mijn regio van minimaal 5 jaar geleden en bij Google is dat maximaal 4 jaar geleden.

Wat dat betreft is het lastig om up tot date informatie te hebben over een locatie waar je naartoe gaat. Navigatie mappen zijn voor beide gelukkig wel snel ge-update.