Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties

Microsoft gaat een Windows-versie uitbrengen van Killer Instinct, het vechtspel voor de Xbox One. Dat maakte Phil Spencer van Xbox bekend tijdens de E3 PC Gaming Show in Los Angeles. De game zal ook crossplatform-multiplayer ondersteunen.

De game kwam oorspronkelijk alleen uit voor de Xbox One in 2013 en is ontwikkeld door Double Helix. Van oorsprong is Killer Instinct een franchise die gecreëerd is door Rare. Die was verantwoordelijk voor bijvoorbeeld de Super Nintendo en Nintendo 64-versies van de games.

Wanneer de Windows-versie van Killer Instinct uitkomt, heeft Phil Spencer niet gezegd. Bovendien is het nog niet duidelijk of de game alleen op Windows 10 zal werken, wat eerder bijvoorbeeld het geval was met Halo 2 en Windows Vista.

Killer Instinct screenshot

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

Vraag me af hoeveel mensen nog op KI zitten te wachten. Ja, de oude Nintendo versies waren goed, maar die game kwam nog uit voor de originele gameboy!! Ja op de N64 kwam een opgepoetste versie uit, maar dat is allemaal ook ~10 jaar terug...

Er is in de fighting wereld Mortal Kombat met z'n honderd iteraties en films, Tekken met en grote schare volgers en dan is er nog de zeer competitieve Street Fighter scene, de naar mijn idee meest e-sporterige fighter...

Exclusive gaan voor een IP zoals KI dat het van oude glorie moet hebben lijkt me dan niet erg handig. Maar als je dan cross-play gaat doen, is een game zoals deze daar wel geschikt voor, anders dan een shooter / rts enzo.
Killer Instinct is eigenlijk nooit bedoeld voor de consoles van die tijd.

Killer Instinct kwam alleen tot zijn recht in de arcade, en de graphics en gameplay waren baanbrekend voor die tijd.

Killer Instinct heeft de combos echt een onderdeel van het spel gemaakt en de arcade versie was grafisch gewoon het beste van die tijd.

Ik kreeg kippenvel toen ik het voor het eerst zag en vond het die gulden zelfs meer dan waard om het te mogen spelen.

De N64 versie was alleen van deel 2 en liep grafisch zwaar achter op de arcade versie, ik denk dat jij daarom er zo een negatief beeld van hebt.
Zelfs zonder de fancy graphics waren KI 1 en 2 echt heerlijke fighting games. Echt veel beter mee vermaakt dan alle andere fighting games van die tijd. Lekker knallen met Chief Thunder, combo's maken met, ehm Combo. En lachen om de geluiden van die hitsige hond, euh, wolf.

Het was gewoon een lekker snel, gestroomlijnd spel, en de graphics konden me toen echt een worst wezen, dat was voor die tijd prima op de console.

Ik ken de arcade versies niet, maar ben nu wel benieuwd geworden naar de grafische verschillen...
@djunicron: Door je reacties hier te lezen krijg ik het gevoel dat je geen idee hebt dat er in 2013 al een nieuwe Killer Instinct voor de Xbox One is uitgebracht (season 1 met 8 vechters) en in 2014/2015 season 2 het spel heeft uitgebreid met nog eens 9 vechters.

Deze KI komt nu ook naar Windows 10, dus waarom je het over KI 1, 2 en Gold en termen als "voor die tijd" en "jaren terug" hebt is me een raadsel (tenzij je dus niet op de hoogte bent van de "nieuwe" KI)
Denk ook niet dat het veel wordt. Overigens is ki wel een goed spel aar het kon het nooit het niveau van een street fight tekken of mortal combat halen kwa populariteit. Het verbaasd me dat het nog steeds bestaat een beetje.
Oh zeker en het zat ook op de lijn met Tekken wat betreft hoe competitief het ingesteld was, het was voor die tijd zeker een toernooi waardige game met net voldoende diepgang.
De populariteit had het ook wel verdiend, Rare heeft gewoon goed werk geleverd met KI 1 en 2. De gold versie was minder nodig, maar dat is mijn mening...

Maar om het nou NU na die jaren terug te halen? Ik vrees dan altijd ervoor dat het de nostalgische gevoelens alleen maar kapot maakt.
Ehhh jij hebt de game dan duidelijk nooit in de arcade gespeeld. Daar is KI enorm populair geweest. De game was ook revolutionair vanwege de slimme pre rendered cg. De arcade zag er 100 keer beter uit dan consoles
Volgens mij is er een misverstand. Het spel is al lang uit op de Xbox One en ze stappen nu dus juist af van het Exclusive zijn. Als je van fighters houdt wordt de PC nog het beste platform op deze manier want ook Street Fighter 5 komt op de PC (naast de PS4). En je kan zeker zijn dat je arcade stick blijft werken wat bij een nieuwe generatie consoles nog wel eens tegen kan vallen.
Ik zit hier thans al jaren op te wachten... Wat een prachtig spel was KI op de SNES... Zo ver voor z'n tijd, eindeloos veel combinaties/combo's en speciale moves die je op 5 of 10 verschillende manieren kon uitvoeren (versneld, vertraagd, dubbel, 3-voudig,...) deze koop ik.
Wat je volgens niet mag doen is al die fighter games met elkaar gaan vergelijken. Iedere game heeft z'n specifieke eigenschappen en speelstijl. Ik heb uren versleten aan KI omdat ik het combo systeem zo enorm leuk vond en toen de game in de arcade uitkwam zag het er ook nog eens grafisch fantastisch uit. Later ook op SNES kapot gespeeld, vind het nog steeds spijtig dat mijn SNES de geest heeft gegeven...

Mortal Kombat = bloedbad... En zeker de eerste 3 versies waren ook niet echt uitgebalanceerd. Gaat me meer om de geweldadige moves. Vind ik leuk voor met vrienden even snel een potje te spelen.
KI = COMBO's !!!! Volgens mij ook de eerste game die dat had... Makkelijk te leren, unieke characters.
Tekken = Nooit goed in geweest, persoonlijk vond ik KI er in de Arcade nog beter uitzien dan toen deze game jaren later op PS uit kwam.
SF = Vind ik ook erg lastig om spelen. Snap wel dat er een goede balans is en er een erg competitieve scene is, aan de andere kant is het een heel lastige game om aan te leren. Teveel fighers die op elkaar lijken.


Persoonlijk zit ik al lang te wachten op een remake op PC. Hopelijk komt het ook op een platform als Steam of GoG uit, dan is de kans groter dat er ook ineens een goede playerbase is om online mee te spelen.
KI = Combos ?
Elke Fighter = Combos !
Als je zegt KI is makkelijke combos heb je zeker een punt, veel meer dan dial punch dial punch dial is het niet, vandaar ook de makkelijke 100+ hits combos, echt strakke timing heb je daar niet voor nodig.
Dat gezegd hebbende vond ik Season 1 echt geweldig op de Xbox One, season 2 characters vind ik te chaotisch naar mijn smaak.
Duidelijk te zien dat er van developer gewisseld is.
In mijn friendslist zijn er eigenlijk altijd wel een mannetje of 20 KI aan het spelen dus op de PC zie ik dit ook wel goed komen (als reactie op degenen die denken dat hier niemand meer op zit te wachten :z )
Streetfighter II en Mortal Kombat kwamen ook uit op de originele Gameboy, Killer instinct kwam in 1994 uit op de SNES Killer Instinct Gold in 1997 op de N64, doe maar ~20 jaar terug.
Was killer Instinct niet eerst uit op neo geo ?
daar heb ik veel uren achtergezeten
Killer instinct was gewoon een coin up game. Aangezien neo geo gewoon het apparaat om de coin up games thuis te spelen was kan het wel kloppen wat je zegt. Echter welke gek had toen een neo geo thuis?? Die dingen waren letterlijk onbetaalbaar. Zelfs de games waren geloof ik zo een 300 gulden per stuk meen ik. De neo geo was echt de dream console van elke gamer waar je alleen op kon kwijlen in de lokale gameshop.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 17 juni 2015 08:05]

Nee KI draaide op Ultra 64 hardware, wat eigenlijk naar de huiskamer moest komen.
De naam werd uiteindelijk veranderd naar Nintendo 64 vanwege een aantal kwesties.

En de uiteindelijke hardware van de N64 tov de Ultra64 was een stuk minder ivm kosten ed.

Je hoort de eerste KI kast ook de Ultra64 "available for your home in 1995 only on nintendo ultra64" roepen net na de boot en tijdens attract mode.
Er was in eerste instantie een arcadeversie die draaide op de Ultra64 die later bekend werd als Nintendo64. Het was voor Nintendo de manier om te laten zien wat hun nieuwste console kon.

Ki heeft nooit op de Neo Geo gedraait, dat zou raar zijn aangezien het een Nintendo game was.

[Reactie gewijzigd door DeNelis op 17 juni 2015 08:17]

N64? KI was allang op de SNES uit ... KI2 was naar de N64 geport zie ik op wiki
Tekken stelde nog niks voor en vergeleken met MK was KI wel heel wat spectaculairder en grafisch stukken beter dan SF.
Zou er bijna een X1 for voor kopen :D

[Reactie gewijzigd door apis29 op 18 juni 2015 00:28]

Ki arcade draaide op ultra64, Enige tijd voordat de n64 uit kwam geport naar snes.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Killer_Instinct
Duidelijk dat MS volledig inzet op een common platform tussen Xbone en PC. Wel een goede move. Zo krijg je een veel grotere user base wat weer mensen trekt. Andere voordelen als Fallout mods op de Xbone zijn ook al bevestigd.

Wel mooi dat ze luisteren naar de gebruikers. Duidelijk dat MS wat "humble pie" gegeten heeft tov. de houding bij de intro van de Xbone. Duidelijk dat dat komt door het masaal wegeblijven van de kopers. Nu hebben ze een machine die backwards compatible is, cross platform met de PC en voor een redelijke prijs.

Ik verwacht dat de Xbone het een stuk beter gaat doen dit jaar e.v.
Op het eerste gezicht lijkt het een goed idee. Maar ik zie gelijk alweer een beer op de weg: hoe gaat de online multiplayer werken? Voor de xbone is een betaald abonnement nodig, betekent dat we GFWL weer terug gaan zien in de game? Ik hoop het niet. Multiplayer voor de PC gamers gratis maken valt dan weer niet te verkopen aan de xbone gebruikers.

Zelfde verhaal met graphics/performance. Voor Microsoft valt potentieel meer geld te verdienen met het xbone platform dan op de PC. Het is voor Microsoft financieel gezien geen goed idee om met de PC versie van Killer Instinct een veel betere game neer te zetten. Dan schoppen ze de xbones gebruikers tegen het zere been.

Misschien ben ik veel te cynisch, maar ik zie Microsoft zich voorlopig niet voor de volle 100% inzetten voor PC gaming als ze zelf nog een ander hardware platform willen verkopen.
Je hebt zeker een punt. Ze moeten wel oppassen, want er zitten veel haken en ogen aan.

Xbox Gold is idd. een verschil, maar niet persé een struikelblok. Xbone gebruikers zijn immers het jaarabo al redelijk gewend. Ook geven ze tegenwoordig spellen weg als je Gold hebt.
En PC-gamers om geld gaan vragen voor online, zou een leuke grap zijn. Maar volgens mij zijn ze aardig otnuchterd van de Xbone launch, dus speleronvriendelijke truukjes zullen ze wel achterwegen laten.

Maar om Xbone bezitters tevreden te houden vind ik het vooruitzicht van meer overlap met de PC een mooi idee.

En de Xbox community is echt wel de vetpot van MS. Aan PC valt lang niet zoveel te verdienen. Als voorbeeld neem ik Blops 2: ik had laatst de verkoopaantallen opgezocht.

PC: 800K
Xbox: 10.000K

Toen werd het me pas duidelijk hoe belangrijk de consolemarkt is voor games. Hopelijk zet MS daarom een spel neer wat op beide platforms lekker speelt èn er goed uitziet...

En ik vind je niet cynisch, hoor. Realistisch heet dat... :+ ;)
Als Microsoft nu de game ook Steam plant ipv via hun Eigen network lijkt me dat de game nog veel en veel meer populariteit kan krijgen.
Wilde KI altijd nog wel eens proberen maar issue is geen Xbox One.

Nu maar hopen dat het niet windows 10 only is want daar ben ik nog niet van plan naartoe over te stappen.
MBT arcade sticks, ligt er natuurlijk aan wat voor chipset/arcade stick je hebt.MAdcatz en Intel werkt niet zo lekker en daar zul je dus een extra kaartje voor moeten fixen als je een PS3 Stick hebt.
Heb de MadCatz SF IV Limited Edition sticks voor PS3 en X360.
Beide werken even goed onder Windows bij mij.

De vraag is alleen of ze dezelfde stunt gaan uithalen zoals bij MK X, dat alleen de Xbox controllers fatsoenlijk gemapt kunnen worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True