Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 150 reacties
Submitter: RayNbow

Nintendo heeft een octrooi aangevraagd op een gamesysteem dat werkt met een harde schijf en geen optische schijfjes meer gebruikt. Het systeem lijkt games van via een netwerkverbinding op te halen en vervolgens lokaal op te slaan.

Dat valt op te maken uit gegevens die zijn verschenen op het NeoGAF-forum, een website voor gamefanaten waar vaker aangevraagde patenten opduiken. Nintendo heeft het patent in februari aangevraagd in de Verenigde Staten, maar pas deze week werd die aanvraag publiekelijk bekend.

Het gamesysteem lijkt de spellen via een netwerkverbinding binnen te halen. Daarnaast beschikt het apparaat dat Nintendo beschrijft over de mogelijkheid om inhoud van geheugenkaartjes te lezen en te schrijven. Het is niet bekend om welk type het gaat, maar mogelijk gaat het om sd-kaartjes.

Behalve het gamesysteem dat zonder optische schijfjes lijkt te werken, houdt Nintendo zich mogelijk ook bezig met de ontwikkeling van een nieuw type controller. De controller beschikt over een scherm en over een techniek die formeel Speed Control Processing heet. Die zou berekenen met welke snelheid een spel gespeeld kan worden.

Afbeeldingen van patent NintendoAfbeeldingen van patent Nintendo

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (150)

Ik heb de patent-aanvraag nog even bekeken, en volgens mij zit de Speed Controlling Unit niet in de controller, maar in de processor:
7. The stationary game apparatus according to claim 1, comprising a speed control unit controlling a speed of reading and/or writing of data with respect to the hard disk drive.
Zie ook in de eerste afbeelding de Processor. EDIT: Overigens lijkt dat specifieke onderdeel niet zo speciaal te zijn, het maakt onderscheid tussen een high-speed en low-speed mode voor lezen/schrijven van en naar de opslag. Me dunkt dat dit gedaan wordt om bijvoorbeeld ge-emuleerde spellen minder prioriteit te geven dus het apparaat of zuiniger te maken ofwel beter te kunnen laten multitasken.

Ze melden trouwens ook dat het mogelijk wordt wel een optische drive aan te sluiten:
13. The stationary game apparatus according to claim 1, wherein the game apparatus is compatible with another game apparatus comprising an optical disk drive for reading out a program and/or data from an optical disk, and a processor for executing the program read out from the optical disk to perform game processing, and an interface for the hard disk drive is same as an interface for the optical disk drive in said another game apparatus.
Wellicht voor backward compatibility van WiiU en Wii games?

[Reactie gewijzigd door Struikrover op 22 augustus 2015 12:45]

Krab me toch even over de oren. Een gameconsole zonder optical drive unit.

Dus een patent omdat je de optical drive weglaat? Dit is toch wel een van de zotste octrooi aanvragen.

Dat is toch gewoon een pc zonder optical drive of een ouya of iets vergelijkbaars
Het is natuurlijk niet om dat ze denken 'wat een geweldig nieuw idee'... dit is een groot bedrijf, die proberen zo veel mogelijk te patenteren, daar is een complete afdeling voor. Het doel is een patent portfolio opbouwen om bij een rechtszaak iets te hebben voor een verdediging/aanval en bij onderhandelingen patenten uit te kunnen wisselen.

Als Nintendo ooit met Microsoft in de problemen komt, dan hebben beide bedrijven een patent portfolio die ze kunnen gebruiken om hun positie te verstevigen, of om te onderhandelen en elkaars patenten vrij te mogen gebruiken zodat er geen rechtszaak nodig is.

Ander voorbeeld is dat ze een concurrent kunnen aanklagen en een product kunnen vertragen/uit de schappen kunnen laten halen tot dat een patenten issue opgelost is.

Het heeft dus weinig met je idee vastleggen te maken en meer met onderhandelen.
En zo krijg je dus een compleet gesloten markt waar nieuwkomers nooit meer een kans hebben. Als jij nu een eigen gameconsole op de markt zet krijg je binnen no time wel een van de concurrenten achter je aan. Het is tenslotte met al die kleine patenten op lucht niet meer mogelijk iets te maken dat geen patenten schendt. Als je console geen optische drive heeft kun je straks al uit de markt worden geduwd door een nintendo, sony of microsoft die geen zin heeft in extra concurrentie.
Nee, je kan ook gewoon kijken bij de patentsystemen of het idee dat je hebt al gepatenteerd is. Of je neemt een licentie af ofzo, prima opties.
Het probleem zit hem in het feit dat alle patenten meteen goed gekeurd worden. Is een patent wettelijk ongeldig dan zul jij dat, als concurrent, via de rechter zo moeten laten verklaren. En dat kost handen vol geld omdat de tegenpartij veel meer geld heeft voor die rechtszaak en hem dus kan blijven frustreren en uitstellen tot je geld op is. En dan praten we niet over honderd duizenden euros maar makkelijk over miljoenen. Welke startup heeft dat geld?
Niet voor niets dat ik vind dat het huidige systeem gewoon brak is. Grote bedrijven kunnen op alles hun stempeltje zetten zodat anderen het niet meer mogen maken.

Waar denk je waar de meeste rechtzaken over gaan? Net stel kleine kinderen gaat ze echt niet om eerlijk zijn maar puur om geld.
Ze melden trouwens ook dat het mogelijk wordt wel een optische drive aan te sluiten:

[...]

Wellicht voor backward compatibility van WiiU en Wii games?
Gezien de controller volgens het patent een scherm bevat zou dit inderdaad een optie kunnen zijn. Als deze console backwards compatible is met de Wii U, maar je met geen mogelijkheid fysieke spellen die je al aangeschaft hebt kunt spelen... dan laat je een aantal mensen in de kou staan.
Maar dan heb je al een wii u anders heb je de spellen ook niet.
Dat is waar, maar voor sommige mensen is het fijn wanneer ze hun oude spellen op 't nieuwe systeem kunnen draaien (anders moet je weer twee systemen aansluiten).
Mag je wel eerst de add-on Wii-U-Disc-Reading-Station kopen :P, net als dat Amiibo ding voor de normal 3DS
het maakt onderscheid tussen een high-speed en low-speed mode voor lezen/schrijven van en naar de opslag. Me dunkt dat dit gedaan wordt om bijvoorbeeld ge-emuleerde spellen minder prioriteit te geven dus het apparaat of zuiniger te maken ofwel beter te kunnen laten multitasken.
Ik dacht dat harde schijven van WD, Seagate en Toshiba dit ook al jaren kunnen (e.g. het patent zou dus al moeten bestaan?)
Nu rijst de vraag wat voor een processor hebben ze gebruikt?
Meeste games die op de PS4 of Xbone komen zijn ook op pc beschikbaar, daarnaast heeft pc ook een heel aanbod aan goede en leuke games die niet op de consoles komen. Dat maakt dat pc en Nintendo veel interessantere keuzes hebben dan de PS4 of Xbone. Wat dan weer "best" is is uiteraard subjectief, maar PS4 en Xbone zijn wel de saaiste platformen in deze generatie imo.
Had Nintendo wat beter gescoord bij de 3rd party devs dan was het NOG interessanter.
PS4 en Xbone zijn discount low-end pc's met elk een paar exclusives en verder een veel kleiner aanbod dan een echte (zelfs low-end) pc (en dan heb ik het enkel nog maar over de games die binnen de lifespan van de huidge consolegeneratie uitgekomen zijn, om het toch een beetje fair te houden). Niet echt iets om super enthousiast over te zijn.

Ieder zijn ding, maar als PC gamer is er niets op PS4/Xbone waar ik enthousiast van wordt waar Nintendo wel een paar zulke titels heeft (Splatoon en Bayonetta springen in gedachten).
Terecht. Optische schijven hebben hun beste tijd wel gehad, ze zijn kwetsbaar en gelimiteerd qua opslag. Nadeel is wel dat het delen en doorverkopen waarschijnlijk moeilijker gaat worden. Even je Fifa meenemen naar een vriend gaat niet meer zo makkelijk als alles via het netwerk moet. Hopelijk bieden de SD kaartjes wel een oplossing.
En toch kan optische media een veel hogere transfersnelheid bieden dan het internet. Stel je hebt 50GB aan data en je wilt deze doorgeven aan iemand anders. Via het internet zal dit gemiddeld 11 uur duren (gemiddelde snelheid in NL zou rond de 10mbit zitten nieuws: Akamai: gemiddelde internetsnelheid in Nederland nadert 10Mbit/s ). Op die tijd kan je met gemak een BD branden en aan iemand bezorgen.

En wat te bedenken van landen waar breedbandinternet trager en minder goed verspreid is dan hier?
De vraag is, is de gemiddelde internetsnelheid berekend op enkel de downloadspeed, of zit de upload er ook bij. Want dan duurt het nog langer.
Inderdaad, de verzendende partij zal zelden 10 Mbit upload snelheid hebben..
upload is niet echt nodig. omdat ze gewoon via een p2p systeem kunnen werken.(genoeg bedrijven doen dit voor updates). zij zelf bieden een x mbps upload aan. en die rest van de mensen helpen mee. werkt prima. en dan is upload minder lang.

en ja in sommige gevallen kan je binnen 11 uur een schijfje branden en versturen. en binnen nederland kan hij binnen 11 uur binnen zijn. maar ik wens je sterkte met het versturen van iets uit de VS/Japan. en dat binnen 11 uur. tevens moeten er verzend kosten gemaakt worden, en producten gebruikt, je server met redelijke upload onderhouden is goedkoper als non stop schijfjes verschepen. dit is ook nog beter voor het milieu.
Het is nu inderdaad nog sneller. Echter het idee van verschepen van data op fysieke media is niet iets van de toekomst. Waarom plastic, mankracht en vervoer investeren als het ook makkelijker kan.
Kijk maar de videobranche, videotheken hebben plaats gemaakt voor internet diensten.
11 uur is alsnog sneller dan iets bestellen. Steam is trouwens een prima voorbeeld van dat dit systeem gewoon perfect werkt.

Moet je ook even bedenken dat internet steeds sneller word zodat het zelfs voor mensen met een langzame verbinding geen probleem meer is. Anders toch maar wat minder bezuinigen op het internet.
Optische schijven gaan véél langer mee dan harde schijven als je er zorg voor draagt. Een Blu-ray Disc van 25 GB, 50 GB of zelfs 100 GB (BDXL) heeft méér dan genoeg opslagruimte voor een game.
Maar tegenwoordig heb je ook Sd kaarten in dezelfde opslag hoeveelheid.

[Reactie gewijzigd door Simyager op 23 augustus 2015 11:55]

Hoeveel kost zo'n SD-kaart en hoeveel kost één geperste optische schijf in een oplage van vele duizenden? Zou jij graag +/- ¤ 20 extra betalen per game om ze op een SD-kaart te hebben? ;)
Nindendo werkt nog steeds met cartridges, blanco cartridge met geheugen chip die Nintendo zelf kan programmeren kost natuurlijk meer dan een cd persen, maar dat zal vast geen 20 euro extra kosten.

optische media is langzamer dan een ssd kaartje, en een optische disk is fragieler dan een cartridge.
Een optische schijf kan ook in een cartridge zitten, bijvoorbeeld de DVD-RAM: https://commons.wikimedia...cartridge-locking-pin.jpg

Als Nintendo dat zou willen, kunnen ze dus ook een eigen formaat creëren, gebaseerd op Blu-ray Disc, maar dan in een cartridge.
Zoiets als sony al had geprobeerd met de psp, UMD (games muziek en videos waren te koop)
Voordeel is wel dat je je savegame altijd bij je spel hebt. Nintendo heeft ook een opslagkaart voor de (New)(3)DS. Ze kunnen ditzelfde 'techniek' ook gebruiken voor hun consoles, net als vroeger ;)
Wat betreft het even meenemen naar een vriend, dat hoeft geen probleem te zijn als Nintendo het op een vergelijkbare manier doet als MS het al doet. Bij de Xbox One kun je als ik me niet vergis gewoon op een willekeurige andere One met je account inloggen en zolang jij ingelogd bent zijn al jouw games daar ook te spelen. Als je ze niet eerst wil downloaden dan kun je ook je externe harde schijf meenemen en daar aan de console hangen.
Doorverkopen blijft natuurlijk wel een probleem, maar ik denk dat de fabrikanten dat juist als een pluspunt zien. Het zou leuk zijn als dat dan betekent dat de spellen ook eens wat goedkoper kunnen worden of dat er wat significantere kortingen in sales gegeven worden, maar ik heb het idee dat Nintendo dat niet snel zal doen. De prijzen van goede games op Nintendo consoles vormen voor mij toch nog wel een drempel om weer eens een apparaat van hun te proberen.
Nintendo games zijn over het algemeen extreem prijsvast. Maar over het algemeen liggen de prijzen wel lager dan waarop topgames op andere consoles beginnen. Topgames op de WiiU kosten doorgaans ¤50. Terwijl games op PS4/X1 vaak op ¤70 beginnen. Die zijn echter wel eerder geneigd te dalen.
Klopt inderdaad, maar ik koop zelf eigenlijk zelden op release (of kort daarna) games. Op de PC zijn er natuurlijk de Steam sales, maar ik heb mijn xbox 360 weer eens uit de kast getrokken en daar heb ik nou ook op een paar weken tijd al zo'n 15 games goedkoop als digitale download op de kop getikt. Daardoor heb ik altijd nog zoveel te spelen dat ik het eigenlijk niet de moeite waard vind om games tegen releaseprijzen te kopen als ik ook gewoon nog even mijn backlog kan spelen en de game wat later tegen sterk gereduceerde prijzen kan kopen. Daardoor zijn Nintendo games voor mij in de praktijk vrij duur, ook in vergelijking met andere consoles.

Punt daarbij is ook nog eens een keer dat als je wat later instapt op een console dat je meestal vrij goedkoop de toppers van de afgelopen jaren mee kan nemen en gelijk van alles te spelen hebt. Op een nintendo console werkt dat niet, want de toppers (wat eigenlijk alleen de first party titels van Nintendo zijn want de multiplatform games kun je beter op andere platforms spelen) blijven gewoon duur, ook als je ze 1 of 2 jaar later koopt.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 22 augustus 2015 14:14]

Daar heb je zeker gelijk in. Ik heb laatst een n3DS gekocht en dan is op zich heel fijn dat je zoveel toppers hebt om uit te kiezen. Maar je mag overal nog de volle prijs betalen. Er zijn soms wel eens sales in de eShop maar lang niet vaak genoeg.
Was dat maar zo. Pas MarioKart7 in de verkoop gedaan. Marktplaats. Recent spel. Kon blij zijn dat ik nog een tientje kon vangen.

Ook inruil bij Gamemania was niet veel. Maast veel DS en 3DS games heb ik ook Xbox360 games bij Gamemania ingeruild (wel zo makkelijk alles in 1 keer) De Xbox360 bleken net zo waarde of niet waarde vast als de (3)DS gams. Dat extreem kan je dus wel weglaten.
Ik denk dat je misschien toch wat te ongeduldig was met verkopen dan, want als ik nu op marktplaats kijk zie ik de game zo snel niet onder de 25 euro. En nieuw zit hij nog steeds op 40 (ok, één aanbieder die er 2,50 onder zit maar wel weer 2 euro verzendkosten rekent). En dan hebben we het nu dus over een bijna 4 jaar oude game voor een mobiel platform waar de prijzen traditioneel lager liggen!
Dat Gamemania er niet veel voor biedt zegt weinig, het is algemeen bekend dat het 2e hands games bij een winkel inleveren weinig oplevert vergeleken met het zelf aan een volgende speler doorverkopen.

Edit: Trouwens ter vergelijking, vorige week heb ik sonic and all stars racing transformed, het dichtste bij mario kart wat je op de andere platforms komt en een jaar jonger, voor 6 euro digitaal op de 360 gekocht. Niet dat ik wil zeggen dat de spellen volledig gelijkwaardig zijn, maar het demonstreert wel duidelijk het punt dat ik hierboven maakte.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 22 augustus 2015 19:17]

Tot je erachter komt dat dit is om resales tegen te gaan en DRM te gebruiken, zodat je huurt in plaats van koopt.
Grote voordeel van optische schijfjes is de mogelijkheid tot massaproductie. Ze worden "geperst" en niet geschreven, en een fabriek kan ze dus met duizenden tegelijk produceren. De productiekosten zijn daarbij ook nog lekker laag, pakweg een halve euro per schijfje, en veel specialistische kennis is er ook niet nodig.

Alle "flash" gebaseerde media (SD, MMC, USB-stick, SSD), en magnetische dragers ook trouwens, moet je "beschrijven", een tijdrovend karweitje dat per drager wel een minuut of tien kan duren. Zeker aangezien je hem toch maar eenmalig wil beschrijven, zal het medium ook niet geoptimaliseerd zijn voor die bewerking. Los daarvan is de productie ervan al veel duurder en complexer dan optische dragers. Maar met name het beschrijven ervan is de lastigste stap.
Yep mee eens. Mijn collectie anime, films, boeken en games staan nu gewoon op een aantal flash drives. Al die plastic zooi neemt alleen maar ruimte in.
Ik kwam er laatst achter dat ik helemaal geen cd drive in me laptop heb zitten, terwijl ik me laptop toch al zo een 2 jaar heb. Zegt genoeg xD
Als ik iemand kan helpen om de basis van zijn eigen moedertaal onder de knie te krijgen wel ja. Ik word er altijd zo triest van als mensen dat zelfs niet kunnen :'(

Aan de -1's te zien vinden veel mensen het niet meer belangrijk om zonder fouten te kunnen schrijven. Tegenwoordig is er, zeker in Nederland, zo'n mentaliteit van "zolang je elkaar maar begrijpt". Dat je op die manier enorm dom overkomt is blijkbaar geen bezwaar. Nochtans is het echt niet zo moeilijk...

[Reactie gewijzigd door Apollo89 op 23 augustus 2015 20:59]

Ik vraag me af hoe je dit kunt patenteren. Werken diensten als Steam en Origin, en willekeurige gedownloade PC games al niet jaren zo? Je hebt met een PC een gamesysteem dat spellen via een netwerkverbinding ophaalt en inhoud van geheugen"kaartjes" (HDD) leest en schrijft...

Ik heb het niet bij de hand, maar er zijn vast ook legio consoles (al dan niet geflopt) die het precies zo hebben gedaan.

Edit: Verder wel een goede ontwikkeling van/voor Nintendo. Het zal laadtijden waarschijnlijk ook een stuk verkorten, gezien de snelheidswinst van optisch medium naar solid state opslag

[Reactie gewijzigd door Struikrover op 22 augustus 2015 12:19]

Even begrijpend lezen: Nintendo ontwikkelt een systeem. Op dat systeem vraagt Nintendo patent aan, zie ook de afbeelding bij het artikel. Een van de dingen die je uit de patentaanvraag kunt opmaken is dat er geen gebruik meer wordt gemaakt van optische drives bij dit systeem.

Wat er niet staat: Nintendo vraagt patent aan op spelcomputers zonder optische drives.
"Even een belerende reactie plaatsen, het is tenslotte het internet..." :X

De Steam machine heeft ook geen optische drive. Dus het is niet nieuw, en daarom vraag ik me af wat het patent rechtvaardigt. Misschien weet ik niet hoe dat systeem precies werkt, en daarom kan ik niet goed beoordelen hoe 'normaal' dat is. Vandaar dat ik het als vraag stelde.

Overigens is dat precies wat er staat in het artikel, maar dan anders verwoord: Nintendo heeft een octrooi aangevraagd op een gamesysteem dat werkt met een harde schijf en geen optische schijfjes meer gebruikt..
Je begrijpt het verkeerd. Nintendo vraagt geen patent aan op "een console dat werkt met een harde schijf". Maar op een "methode" hoe dat zou moeten werken.

Als je naar de afbeeldingen kijkt, zie je een "first basic program" en "second basic program". Waarbij de second basic program naar de interne HDD gaat en de First basic program naar de "first memory".

Het lijkt er dus op dat de methode is dat je de spel data hebt "second basic program" en een programma om dit spel te benaderen "first basic program". En op deze methode is een patent aangevraagd.

Stream laat het gehele spel op de HDD staan. Dus dat is een hele andere methode, dus niks met dit patent te maken.

Waarom zou Nintendo het zo omslachtig willen doen? Deze methode kan voordelen hebben.
Zoals:

- De first basic program is voldoende om alvast te beginnen met gamen, terwijl ondertussen het gehele spel naar de HDD gekopieerd wordt.
- Je kan de second basic program al naar je hardeschijfruimte downloaden, en pas op de release date de first basic program downloaden. Als deze vele male kleiner is, kan dit snelheid verhogen.
- Je kan je second basic program uniek versleutelen op je first basic program.
- etc..
Slim bedacht. Op die manier zou je idd een SD kaartje met de game in de console kunnen stoppen, waarbij de game met 'low speed mode' in de achtergrond naar de hard disk gekopieerd wordt terwijl je aan het spelen bent.
Ik vermoed toch dat het anders zit. Ik heb er al meermalen over gespeculeerd, en ik denk dat het een soort streaming dienst wordt. Dit alles om het kopiëren en illegaal afspelen van roms te voorkomen. Kan me zo voorstellen dat alleen de textures op de hd worden opgeslagen ( seconden basic program ) en de core vd game via streaming naar het geheugen wordt uitgevoerd.( first basic program ) De sd kaart zou kunnen worden ingezet voor savegames en dergelijke. De core data wordt bij afsluiten weer verwijderd uit het geheugen, en het apart opslaan en uitvoeren van de textures en core data maken dat het dan niet meer mogelijk is een kopie te trekken van een game. Het nu gepubliceerde concept lijkt daar aardig bij aan te sluiten.

Iemand die hier wat meer verstand van heeft en mijn redenatie kan ondersteunen/verwerpen??

Edit:excuses, was eigenlijk meer een reactie op flipkipse

[Reactie gewijzigd door micla op 22 augustus 2015 15:13]

dat is dus precies wat ik niet wil,want ligt internet eruit of heeft nintendo problemen dan kun je niks meer! nu kan ik offline spelen met dit nieuwe systeem niet meer!
Klopt, maar dat is een ontwikkeling waar je gewoon niet meer omheen kunt. Distributie en toegang tot data zal steeds breder via het net uit gezet gaan worden. Fysieke data opslag/dragers is/zijn gewoon te duur en onnodig. En zeg nou eerlijk, wanneer was de laatste keer dat je internet niet werkte? Ik heb al 20 jaar internet en de keren dat het niet werkte kan ik op 2 vingers tellen.. daarbij vind ik het wel een goede ontwikkeling dat de distribiteur de data kan onderhouden en waar nodig kan updaten zodat je altijd garand bent van een goed product.

Edit:typo

[Reactie gewijzigd door micla op 22 augustus 2015 16:33]

Ik wel heel vaak toen ik nog in een studentenhuis woonde, dat kwam door torrents en mmo's en vast nog wel meer. We waren met zijn vieren op een kabel aansluiting en vaak noppes nada geen internet.
Micla:
wanneer was de laatste keer dat je internet niet werkte?

Nou eh afgelopen week heeft 1 van de grotere providers van NL er toch 2 avonden uit gelegen door een DNS storing door een DDos. Ja daar kun je zelf andere DNS instellen, maar lang niet iedereen weet dat. en 1 keer per 10 jaar een storing is wel heel netjes, dat heeft lang niet iedereen.

Als die streaming zooi is handig soms, maar ik ben het er wel mee eens dat het ook zo z'n nadelen heeft. geen internet, geen content. om nog maar te zwijgen over het stoppen van bepaalde diensten.

Je kunt je oude (bijv.Nes) games nog altijd spelen op je oude consol, maar een platform zoals dit kun je gewoon weg gooien als de publisher er ooit de steker uit trekt. Vind ik toch wel een nadeel.
Ja ik heb ook een hekel aan streaming/always online. Daarom torrent ik gewoon alles en gooi het op een flash drive.
In principe is het ook iets raars. Je hebt een set data die ga je 20 miljoen keer opnieuw op een plastic schijfje drukken. Vervolgens ga je al die plastic schijfjes met een boot en vliegtuig en weet ik veel wat naar winkels brengen waarna mensen deze schijfjes weer gaan afhalen met de auto etc om het in hun computer te stoppen.
Terwijl je precies hetzelfde kan bereiken door het gewoon digitaal over een lijntje te versturen zonder alle bij komende milleu belasting etc. Het is bijna bizar dat game consoles nog met cd's werken eigenlijk. Het is een mega operatie ontzettend belastend op het mileu om een paar 0 en 1en bij een computer te krijgen die je net zo goed binnen enkele minuten over een netwerk connectie had kunnen sturen.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 23 augustus 2015 02:21]

Idem met allways-on DRM, niet leuk maar ook dat slikt men.
Ik volg het ook niet helemaal. Mischien door missende begleidende text. Maar met gedachte om software te beschermen, haal ik dit uit schema.
First basic progamma kan alleen in first mem geladen worden.
Second basic proggamma op HD en seccond mem.
Beide basic programm alleen op memstick.
Game data en game programm niet op mem stick kan wel op HD. En kunnen alleen gebruikt worden second mem met second basic program.
De bescherming lijkt mij dat cpu first basic program kan lezen maar alleen bruikbaar is in first mem
En second mem wel gebuffert kan worden samen met data op de HD.
Dit lijken mij specifieke mem sticks voor console.

Misschien kan online de first basic program gehaald worden en gesaved naar memstick. gedownload .
Worden en gesaved naar dit specifieke beschermde partitie.

Mij lijkt dit firstmem en first basic program en first basic prog partitie op stick , encrypted op hardware niveau en beschermt in zijn in zijn eigen memory.

Ik vraag me af of dit een variatie is op wat PS vita heeft men zijn twee apparte mem stick varianten?
First basic progamma kan alleen in first mem geladen worden.
Second basic proggamma op HD en seccond mem.
Beide basic programm alleen op memstick.
Game data en game programm niet op mem stick kan wel op HD. En kunnen alleen gebruikt worden second mem met second basic program.
Interesante opservatie. Het lijkt er dus op dat second basic program data van hd naar het 2e geheugen word geladen. In mijn aaname zouden dat dus de textures zijn.. vervolgens word dan de first basic program data ( in mijn anname de core files ) enkel in het 1e geheugen geladen ( waarschijnlijk dus vanaf de server ). Dat beide basic programs dan ook weer naar de mem stick schrijven kan op een extra beveiligingslaag duiden. Wellicht worden daar encrypted sleutels vergeleken met beide program data..

Tot zover zou mijn redenatie nog steeds kloppen toch?
Bij dememstick zie ik er een uitsluitend een pijl vanaf komen. Dat geeft een sterke hint naar read only. Ik denk dus dat games op readonly niet standaard memstick komen. Maar de grootste deel van de game online wordt binnen gehaald.
Zoals ik het zie is de optical vervangen door Readonly memstick.

Dat houd in hardware beveiliging maar ook een hint naar always online. Want de game staat niet op stick maar alleen crusiaal deel. Waarvan second deel wel gebufferd op HD mag worden.
Online kan ook beperkt worden tot downloaden van de rest van grootste deel van de game. Voor spelen heb je aan de ROMstick genoeg als je de game op HD gebuffert of installed hebt.
Lijkt dit ook niet op de mogelijkheid van de ps4 om al te spelen terwijl de game nog niet volledig is gedownload dan?

Zie hier een voorbeeld hoe dit werkt https://www.youtube.com/watch?v=U-odBzsNfpc

Korte versie: het spel is 16 GB groot en na 4 GB is het mogelijk om te spelen waarna het spel op de achtergrond verder wordt gedownload.
Dat is ook precies een voordeel wat ik inderdaad benoem. Het resultaat is niet nieuw in deze use case, alleen de techniek er achter vermoedelijk wel.

Nintendo gaaf er waarschijnlijk een andere methode/techniek voor gebruiken dan Sony.

Op deze methode zijn namelijk nog al wat verbeter punten te maken. als je namelijk een game man laten groeien in gameplay, met het downloaden / kopiëren. Dan heb je volgens mij een hele gave ervaring.

Je hebt dan namelijk alleen de data die je "nodig" hebt lokaal, maar de andere data staat nog op de SD/Cloud. Waardoor de interne HDD stukken kleiner kan.
Dat staat er (in het octrooi) toch echt wel:
1. A stationary game apparatus, comprising: an internal hard disk drive storing a program and/or data; a communication unit transmitting/receiving a program and/or data via a network; and a processor executing a program stored in the hard disk drive to perform game processing, wherein the game apparatus is not provided with an optical disk drive.
Zelden zo'n domme octrooi-aanvraag gezien overigens, dit is overduidelijk niet-octrooieerbaar. Amazon's one-click-shopping-patent was nog beter.

Overigens is deze hele nieuwspost behoorlijk bedenkelijk. Uit niets blijkt dat Nintendo daadwerkelijk bezig is met een console zonder optische drive. Er is een octrooi-aanvrage gepubliceerd, meer niet. Er worden tienduizenden octrooiaanvragen ingediend waar nooit een concreet product uitrolt. Totaal non-nieuws dus, dit.

[Reactie gewijzigd door Cocytus op 22 augustus 2015 13:52]

Tja, dan nog, zowel de xbox360/one, ps3/4, wii/-u, ps4 en de ouya voldoen allemaal aan de beschrijving, zelfs de ouya heeft niet eens een optische drive.. Dus ik vraag me dan werkelijk af wat het systeem van nintendo nu zo bijzonder maakt dat ze vinden dat het een patent kan krijgen...
Het kan ook zijn dat de patenten iets beschrijven dat ze toevoegen aan de huidige technieken. Om te weten wat ze net anders doen moet je ze eens lezen.
Nou ja, je stopt het in een doosje, dus kan je het ineens anders noemen en is alles weer opnieuw te patenteren.
Net zoals met de smartphones eigenlijk; ook alles dat al op een PC bestand opnieuw gepatenteerd.
Dat was ook mijn gedachte. Volgens mij is het niet iets wat nog nooit is uitgevonden. Ben benieuwd hoe het gaat lopen, volgens mij moeten ze het wel van een selecte groep hebben die puur voor Nintendo gaan.
Ook de sheets geven weinig informatie: het lijkt voor mij gewoon op een beschreven werking van een normale computer (betrekking op de onderdelen).
Als ik snel door het patent heen lees, beschrijven ze zo ongeveer hoe de data stroomt door deze onderdelen.

Dat je hier al een patent op aanvragen slaat nergens op, dan zouden alle download-systemen straks licentie kosten moeten betalen aan Nintendo?
Of is er echt iets uniek aan dit patent?

Gewoon bestanden binnenhalen, checken op basis van hash(es), uitpakken, klaar.
Daarna nog een register systeem er overheen voor het checken van serial/HW.
Daar heb je toch niet een ingewikkeld systeem voor nodig? :P

Verder is Nintendo wel bekend met andere opslagmedia die geen enkele gebruikt.
Elke console is zo ongeveer tegenwoordig wel een PC, waarom dan toch het wiel opnieuw uitvinden, terwijl er al SSD's, roms, etc. beschikbaar zijn.
Die beveiliging wordt toch wel gekraakt, zie bijvoorbeeld die cartridges waarop meerdere games passen.

Dat doet mij trouwens denken.. een SSD kan je tegenwoordig best goed op slot gooien.
Een beveiliging die niet zomaar te bruteforcen is en een SSD echt onklaar kan maken.
Ik doel hierop de keuze voor SD-kaartjes., waar ik een SSD toch een betere keuze vind. ;)

[Reactie gewijzigd door archie2012 op 22 augustus 2015 12:47]

Dus ipv discs sort van USB/SDcards systeem, old-school cartridges :P

Maar hoe bijzonder is dit nu? PS3/x360 konden al volledig digitaal werken.
Het nieuwsbericht komt op mij over alsof ze over willen stappen op alleen nog maar digitaal, dus geen losse games meer. Wellicht koop je inderdaad een solid state medium in de winkel, zoals de cardidges, maar misschien ook alleen maar een code en boekje in een doosje.

Zou wel vervelend zijn voor mensen met een trage verbinding, of die hun console helemaal niet op het internet kunnen aansluiten, hoewel dat wel schaarser is dan vroeger natuurlijk.
Vergeet de mensen met een bandwidth cap niet
ik denk niet dat dit download only word. als je in de eerste afbeelding kijkt zie je een card system waar dus wel een programma op staat. ik denk niet dat je save data als programma kunt beschrijven :)

ik denk ook dat we terug naar cartridges gaan en heb daar geen problemen mee. discs zijn traag en snel kapot. ze zijn enkel goedkoop. thats it
Yup ik heb zelf ook vrij traag internet ik moest om bloodborne op de ps4 te downloaden de console van vrijdag tot maandag aan laten xD met 1,5 Mb/s

In nederland is het internet nog snel ik ken genoeg mensen waarmee ik hearthstone uit het buitenland die mijn goedkoopste internetverbindinkje snel vinden ^.^
Idd, een goede voorbereiding voor als het gemiddelde internet snelheid op de 1Gb ligt.
Misschien nu nog niet aantrekkelijk voor iedereen, maar dat komt met de tijd vanzelf.
Zal vast een succes worden met al hun online-ervaring.
Online is nintendo gewoon geen ster .... PUNT
Je moet eens kijken hoe lang het binnen halen van een WiiU update duurt en dan heb je gewoon een snel te noemen 20Mbit verbinding.
Nee, ik ben nooit impressed geweest van zowel hun online shop, service of multiplayer.

De enige die daar in Rulen in mijn ogen zijn Steam en Xbox Live ...
Je moet eens kijken hoe lang het binnen halen van een WiiU update duurt en dan heb je gewoon een snel te noemen 20Mbit verbinding.
De laatste keer dat ik me een Wii U update kan herinneren waarop ik (lang) moest wachten was toen ik 'm voor 't eerst kocht en dat is alweer 2 jaar geleden?

Alle andere updates heeft m'n Wii U in slaapstand gedownload en geinstalleerd.
Dit.

En dan wil ik even zeggen dat het op mijn PS4 soms DAGEN duurt om een simpel spel te downloaden laat staan een update voor een spel. Waar mijn Wii U (op hetzelfde netwerk) een download snelheid ong. gelijk aan mijn PC heeft, is mijn PS4 ongeveer net zo snel als een ISDN modem.

(Dit is in de meerderheid van de games het geval, vooral die 10+GB updates hebben, bv Elder Scrolls Online)

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 23 augustus 2015 00:54]

Daarom zeg ik het ook. Ben altijd al fan geweest van Nintendo. Maar op het gebied van online services lopen ze mijlenver achter op de concurrentie.
Kan ik me helemaal in vinden .....
Je kan daar een octrooi op vragen? Dit is toch net zoals veel handhelds al werken, zoals de PSP, PSPgo en PSVita (en Nintendo's eigen systemen nu al?), en ook hetzelfde als de geruchten rondom de Xbox One "Mini".
ik verwacht echt niet dat de xbox one slim geen disc drive heeft. dan schieten ze zich zelf met een shotgun in het gezicht. het mag wel duidelijk zijn dat console spelers totaal geen games digitaal willen kopen en microsoft ziet dat zelf ook wel. ook zullen de winkels er totaal niet blij mee zijn.
Xbox One Mini != Xbox One Slim
Met andere woorden; ze willen de concurrentie aangaan met de Steam Machine ?

Een DRM op een download platform riekt toch naar een Steam clone. Hoewel ik concurrentie altijd toejuich weet ik niet of dit nou de nieuwe NES gaat worden.
Een download-platform met DRM voor gameconsoles is niet uitsluitend iets van de Steak Machines, sterker nog, het bestaat al jaren op andere consoles en handhelds.
Steak Machines.. Prachtig soms die autocorrectie..
Er gaan ook geruchten dat MS werk aan een xBone slim zonder disc drive.

http://m.windowscentral.c...igital-only-xbox-one-mini
En ik verwacht dat de NX een soortgelijke console zal worden. Dus een console zoals de SNES / N64 / Gamecube waarbij alle gadgets weg worden gedaan, en misschien zelfs op een standaard platform zoals x86. Door geen ODD mee te leveren proberen ze dan de kosten laag te houden waardoor ze een groter publiek kunnen aanspreken.
Ze zijn bezig met het bouwen van een store dl ecosysteem in de trant van Steam. Zoals verwacht dus.
Had alleen niet gedacht dat ze zo snel optische media eruit zouden halen. Zullen de games winkels leuk vinden....

Speed control processing?
Oftewel, de functionaliteit om console spellen door te spelen op je controller komt terug. Waarschijnlijk wel gedownscaled in grafische settings maar ja... Hint ook naar ssd/hdd support?

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 22 augustus 2015 14:13]

Game winkels kunnen nog steeds kaarten verkopen welke je in-store kan spenderen :)
scheelt ook weer rekken vol 2dehands games (daar zeg ik zoiets, dit kan zowel positief als negatief bekeken worden).

Ik hoop wel dat het gros van m'n bestaande Wii(U) Titels opnieuw te downloaden valt, hetzij tegen een korting daar ik voor de meeste de hoofdprijs betaald heb destijds.
Kan ik op mijn beurt deze laatsten nog net doorverpatsen aan voorgenoemde winkels en zijn alle titels veilig digitaal opgeslagen op 1 systeem.

Waarschijnlijk nog wat vergeten maar daar bestaat de edit functie voor :)
Ik hoop dat dit ook betekent dat games op de nieuwe Nintendo console snel zullen starten. Lange tijd was direct kunnen spelen een groot voordeel van consoles ten opzichte van pc's, maar dat kan tegenwoordig vaak niet meer. Ik wil gewoon spelen en snel een beetje!
Wellicht iets sneller dan de Optische schijf maar ook nu zijn games vanaf de HDU niet extreem veel sneller geladen. Zal pas echt een verschil zijn met dikke hardware en kwaliteits SSD maar dan wordt het weer duur en dus niet echt een optie want een nieuwe console is traditioneel al duur zat.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True