Door , , 93 reacties

De beste stuurlui staan aan wal, dat is bekend. Hoe vaak zullen de gameliefhebbers onder die stuurlui de afgelopen jaren onderling de toekomst van Nintendo hebben besproken? De oplossing voor de financieel soms wat zwalkende Japanse grootmacht is toch heel simpel: gooi een paar van die klassieke games op de mobiele markt en Nintendo telt weer helemaal mee. Wie wil er nu geen Yoshi's Island of Super Mario World op zijn telefoon spelen? Liefhebbers van Nintendo-games moeten het nu al jaren stellen met slechte rip-offs. Een dergelijk geluid klinkt al jaren, maar Nintendo gaf nooit gehoor. De toekomst lag bij nieuwe games, op de eigen apparaten.

Het roer is inmiddels echter om. Vlak voor zijn dood maakte voormalig topman Satoru Iwata de omslag bekend: Nintendo gaat mobiel. De komende jaren zal het vijf games op de markt brengen voor telefoons en tablets. Wat voor games dat zijn, daar laat Nintendo zich nog niet echt over uit. Behalve dan over de eerste app die het op de markt gaat brengen. Ja, je leest het goed; het eerste product dat Nintendo in de mobiele slangenkuil gooit is een app en niet zozeer een game. Laat staan een game uit de lange lijst van klassiekers die de uitgever op de plank heeft liggen.

Typisch Japans

Miitomo is een typisch Japans product, een app die volledig op sociale interactie is gericht. Een soort Facebook, maar dan anders. Flink anders zelfs, hoewel het ook in Miitomo draait om contact met vrienden. Zoals de naam al aangeeft, staat daarbij je Mii centraal, de avatar die Nintendo al een paar jaar een centrale rol probeert te geven in veel van zijn games. Je Mii is hier belangrijker dan ooit. Als je de app voor het eerst start, kun je een nieuwe Mii aanmaken en daarbij meer aanpassen dan ooit tevoren. Je kunt zelfs een foto van jezelf maken en die als basis gebruiken. Als je de camera van je telefoon op jezelf richt, maakt Miitomo daar een avatar van. Sterker: de app maakt er een aantal avatars van, waar je uit kunt kiezen. Je kunt er een exemplaar van houden en de gekozen Mii desgewenst als basis gebruiken om hem verder aan te passen.

Miitomo

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Lees meer over