Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties

Nintendo heeft tijdens E3 The Legend of Zelda: Breath of The Wild gedemonstreerd. De game is duidelijk dezelfde die Nintendo in vorige jaren op de beurs toonde. De omgevingen moeten nu naadloos in elkaar overgaan en de nadruk wordt gelegd op survival-gameplay en vrijheid.

Reggie Fils-Aime van Nintendo Amerika laat weten dat Breath of The Wild 'de grootste ervaring die Nintendo ooit gemaakt heeft' is. Eiji Aonuma, de regisseur van de game, benadrukt dat het ontwikkelteam heeft geprobeerd om de bekende Zelda-conventies in deze game zo veel mogelijk links te laten liggen. De Japanner heeft ook aangegegeven dat er geen vrouwelijk speelbaar personage in de game zal zitten. Die geruchten deden wel de ronde. Aan de graphics en de controller die gebruikt wordt te zien, toont Nintendo de Wii U-versie.

Het survival-aspect van de nieuwe Zelda wordt breed uitgemeten: Link moet voedsel verzamelen en bereiden, paarden temmen, bergen beklimmen en bomen omhakken. Die omgehakte bomen kunnen weer dienen als een brug, mits Link ze strategisch omhakt.

Het beklimmen van bergen is onderdeel van de vergrote mobiliteit van Link; hij kan in deze game ook sprinten en springen wanneer de speler maar wil. Dit gaat gepaard met een stamina-meter. Ook kan hij met een paraglider snel van het ene punt naar het andere vliegen, mits de bestemming lager ligt dan het beginpunt. In de game spelen physics ook een grotere rol: na een klimpartij duwt Link bijvoorbeeld grote rotsblokken van de toppen van hellingen af. Ook kan hij gras en andere materialen in de brand steken.

In de demonstratie hanteert Link onder andere een boog, zwaard, bijl en een knuppel. De wapens zijn nu aan slijtage onderhevig. In een voorgaande Zelda-game, Skyward Sword, gold dat alleen voor het schild. Daarvoor was het helemaal niet aan de orde. Als de timing van de speler perfect is, gaan delen van gevechten ook in slow-motion om de speler een voordeel te geven.

Waar in de Zelda-wereld deze game zich afspeelt, is niet duidelijk, maar de naam Hyrule wordt in ieder geval wel in de mond genomen. Op het kaartscherm is een temperatuurindicatie te zien, wat verband houdt met het feit dat Link in gevaar kan komen als hij te dun gekleed is in koudere gebieden. Het inventarisscherm is in Breath of The Wild uitgebreider dan in eerdere Zelda-games. Spelers zullen nu ook voedsel uit hun inventaris moeten opeten om gezondheidspunten terug te halen; de bekende hartjes zijn niet meer te vinden in de wereld.

Ditmaal is een deel van de teksten van personages gesproken. In de demo komen echter nog steeds gewoon personages langs met alleen geschreven tekst. Nintendo heeft verder bewust niets over het verhaal bekendgemaakt. The Legend of Zelda: Breath of The Wild moet in 2017 uitkomen voor de Wii U en de Nintendo NX. Over de nieuwe console heeft Nintendo zoals verwacht niets bekendgemaakt tijdens E3.

Nintendo werkt ook aan nieuwe Amiibo's die gepaard gaan met de game. Eentje wordt Link met een boog en de ander Link op een paard. Daarnaast komt er een 'Guardian'-Amiibo die de eerste met bewegende onderdelen zal zijn. De bestaande Wolf Link-Amiibo moet ook met deze game werken. Als spelers die inzetten, roepen ze een Wolf-versie van Link op die de speler helpt met jagen.

De livestream met de Zelda-demo is inmiddels voorbij. Voor het gemak heeft Nintendo alle Zelda-gameplay wel in losse video's geplaatst en die video's in een YouTube-playlist gezet.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (69)

Ik vind het een erg matige trailer. De wereld oogt 'leeg', alsof er bijna niemand woont. De gamewereld mag dan enorm groot zijn, maar de dichtheid is laag. Persoonlijk heb ik liever een kleinere wereld maar waarbij elke omgeving zijn eigen verhaal verteld en een 'doel' heeft (ala OCT). Terug naar de trailer: het aantal enemy's op het scherm voelt bij bijna elk scenario in de trailer aan meer als gameplay elementen/opvulling dan part of the world.

Ik hoop graag dat ik het mis heb en deze game enorm goed aanslaat, maar Skyward Sword vond ik dan ook niet sterk. De wereld was veel te lineair opgezet en had weinig places of interests (zoals verschillende dorpjes met elk hun eigen kraampjes).

Link naar gameplay stream:
https://www.youtube.com/watch?v=rtZwAGNVjc0

En tijdens de stream wordt link als een 'she' uitgesproken :o

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 14 juni 2016 22:34]

Ze hebben in stream gezegd dat alle villages en personages uit de demo zijn gehaald, omdat ze dat niet willen spoilen.
Over hoe vol het land is is nog niet veel te zeggen. Grote kaart. ;)
Lijkt me iets wat we moeten afwachten.

Ik vind het spel mooie artstyle hebben.
Ik bedoel meer per vierkante meter, de dichtheid qua props/enemies.
Die is al verhoogd tov de vorige trailer. Ik denk dat ze een mooie middenmoot laten zien nu. Geiten, boeren e.d. plus de items welke je verzameld in combinatie met groepjes vijanden en puzzels.

Lijkt me ook meer bij t verhaal en de setting passen! Een afbrokkelend koninkrijk met versnippering van groeperingen:)
Met she bedoelen ze waarschijnlijk degene die het speelt, niet link zelf.
Op een gegeven moment hebben ze het equipment scherm gedemonstreerd en broek en shirt uitgedaan en was Link getoond met alleen een onderbroek aan, bloot bovenlichaam (jongen/man).

[Reactie gewijzigd door Erelas op 16 juni 2016 00:31]

Ik moet de video nog bekijken, maar een paar dingen vallen mij op in de tekst. Zo wordt gezegd dat een staminabalk is ge´ntroduceerd. Dat was in Skyward Sword al waar je stukken kon rennen. Het is dus niet nieuw. Ook slijtage van je items is niet nieuw, dit was ook al in Skyward Sword aanwezig, al was dit voornamelijk voor je schild.

Dat ze het oude principe, juist de kracht en magie van de reeks, links laten liggen maakt mij wat ongerust. Ik hoop echt dat er nog wat van de magie, juist datgene waardoor ik verliefd ben geworden op de spellenreeks, behouden is. Als het een compleet nieuw soort spel is, dat toevallig in een land genaamd Hyrule afspeelt met een personage die nou net dezelfde naam draagt, breekt mijn hart toch wel.

Ik houd mijn hart vast, en hoop van harte dat het de naam "Legend of Zelda" waardig is.
Ik denk dat het wel heel erg Zelda blijft. Er zijn nog steeds Dungeons die je moet doen, en er zijn nog steeds puzzels in zowel de overworld als de dungeons. Je hoeft niet bang te zijn dat het Skyrim met Link wordt.
Ik denk dat het wel heel erg Zelda blijft. Er zijn nog steeds Dungeons die je moet doen, en er zijn nog steeds puzzels in zowel de overworld als de dungeons. Je hoeft niet bang te zijn dat het Skyrim met Link wordt.
Ik weet niet als je de stream hebt gevolgd gisteren, maar het was alle behalve linear. Het was juist heel erg open en met grote focus op items en deze ook daadwerkelijk gebruiken. Wapens kun je van vijanden afpakken, je kan diverse minitempels vrij spelen (of niet). De dungeons zelfs moet je nog wel steeds doen, al stond er niet in in welke volgorde. Wat me wel opviel was dat het oplossen van puzzels op diverse manieren kan, waardoor je veel meer het gevoel dat je vrijer bent. Niet te vergeten dat het het oplossen van puzzels veel groter is aangepakt, zoals het tijdelijk stopzetten van de tijd en vervolgens grote objecten verschuiven. (moeilijk uit te leggen, kijk de live beelden terug zou ik zeggen ;) ).
Ik bedoelde het ook niet als "er zijn puzzels dus het is linear".

Ik bedoelde het precies zoals jij zei. Voor mij zijn er twee belangrijke elementen voor de Zelda gameplay, de puzzels en de dungeons. Beide zijn aanwezig, ook al is het in een net wat andere vorm, dus ik denk dat het wel een echte Zelda blijft.
Dat van de staminabalk en de wapen-slijtage is fixed. Thanks. Het was me weer een lang feest, dat E3.
Goed bezig. Pareren met het schild klinkt heel erg als de shield bash techniek die in Twilight Princess is ge´ntroduceerd. ;) Of eigenlijk is het daar ook niet volledig nieuw, maar de uitwerking wel. In eerdere Zelda games, de mobiele wel te verstaan, was het ook al mogelijk om met je schild te stoten, al had het daar alleen een duw functie, ipv de tegenstander uit balans te brengen.
Thanks. Ook fixed. Mijn laatste Zelda was Majora's Mask, geloof ik. Secret best Zelda!
De technologie die wordt ge´ntroduceerd maakt niet dat de triforce, goden en magie ineens verdwijnen.

In de trailer laat Link items uit water zweven en komt er een of andere magisch blok uit het water door een actie van Link.

Ofwel its gonna be magic :9
Hier word ik toch wel erg enthausiast van zeg, ongelovelijk ook dat ze zulke graphics nog uit die console weten te krijgen. Ik bedoel op Mario Kart 8 na zien veel Wii U games die ik hier heb liggen er wel wat gedateerd uit. Maar los van dat, ik begon toch wel wat skeptisch te worden na al het uitstellen en het gebrek aan nieuws rondom de game. Dit geeft me het gevoel als het het wachten waard kan zijn. Nostalgie meets open world adventure, heerlijk.
Nintendo demo's op E3 zien er over het algemeen slechter uit dan wanneer ze uitkomen. Dit komt mede door de manier waarop Nintendo game development benaderd. Eerste de core gameplay goed krijgen, en daarna de graphics opwaarderen. Bij veel gamedevelopers *kuch* ubisoft *kuch* gebeurt het andersom. Eerste mooie plaatjes maken, en dan pas na gaan denken over de game zelf. Hierdoor zie je vaak dat de graphics gedowngrade worden om bepaalde gameplay mogelijk te maken richting release toe.
Naar mijn idee heeft het niks te maken met gameplay maar eerder met het feit dat als je over de top Graphics laat zien je een grote hype start.

elke gamer houdt van Graphics.
En ze laten ook altijd pre-renderd footage zien, die als cutscene in een game.
Waarbij het dan over zou komen alsof het gameplay footage is.
Het is meer een strategie dan een technische oogpunt.

Echter wat je omschrijft kan ook, maar dan weet ik niet op welke manier de game studio werkt.
Ik zie de dames in de live stream waar Mic2000 mee kwam toch echt Wii U controllers gebruiken ;)
Niet zo skeptisch, het is bevestigd dat ze de Wii U versie aan het demonstreren zijn. De NX versie gaat er dus alleen maar beter uitzien, ik denk met name wat betreft resolutie van textures die nog wel wat blurry zijn zo te zien, en wss ook schaduwkwaliteit e.d.
Ze demo'en de WiiU versie. Misschien dat Treehouse iets comprimeert voordat het naar Yotube of Twitch gaat. Komt wel goed.
Het ziet er weer prachtig uit. De muziek trok me gelijk in de trailer. Helaas geen duidelijkheid over het verhaal. Ik kan niet wachten om weer in de wereld te duiken. Skyward sword vond ik wat tegenvallen dankzij het overmatig gebruik van de wiimote controller met bewegingen.
Natuurlijk tonen ze zo min mogelijk verhaal. Anders zou je het spel strak niet meer hoeven te spelen. Heel slim van ze.
Enige vorm van verhaal is toch wel op zn plaats of het geheel je trekt om de game te kopen. Dit is niet zo min mogelijk namelijk maar geen.

Ik heb nu alleen maar een sfeer impressie. Het is natuurlijk zelda maar bij elk andere game zou dit niet genoeg zijn voor een aankoop.

[Reactie gewijzigd door Rabbitto op 15 juni 2016 02:25]

Reggie zei tijdens de presentatie dat verhaal, karakters en meer na de E3 stukje bij beetje bekend wordt gemaakt.

Iets met een gegeven paard in zijn bek kijken? ;)
Gewoon wow!!
Links meet Skyrim (en alle vrijheid die erbij komt)? YES PLEASE. Dit zit er geweldig uit! Werd tijd dat tLoZ wat vernieuwing kreeg (zonder zichzelf te verliezen).
De trailer doet me erg denken aan de wereld van Twilight Princess, maar dan gemaakt met de graphics en stijl en Skyward Sword.
Waar zou deze game zich situeren in de tijdslijn? Sowieso later dan skyward sword, maar voor de rest zie ik weinig aanwijzigingen. Geen echte beschavingen, zoals in TP.

Ik heb geen WiiU en was eigenlijk ook niet van plan er eentje te kopen. Ook de NX was ik eerst niet van plan te kopen. Maar dit, dit doet moet ik gewoon spelen.. ;(

Een game als deze was de voorbije jaren toch echt wel nodig voor Nintendo, en die hebben ze ook gemist. Hopelijk kan deze Zelda een beetje voor een heropleving van Nintendo zorgen. Want je kan er zeker van zijn dat deze game geweldig gaat zijn, en ook tussen de genomineerde van Game of the year gaat staan.

Minpuntje: de soundtrack in deze video viel wel tegen..
Qua verhaallijn zou ik denken ergens net na Skyward Sword. Het volk uit Skyloft kan voor het eerst sinds mensenheugenis naar de surface world en gaat daar nu op verkenning uit. Verklaart niet alleen de "lege" wereld, maar ook het grafische stijltje, dat sluit dan netjes aan op SS.
Dit spel ziet er geweldig uit. Gewoon die nostalgie van de vorige spellen. Het is fijn dat ze het wat combineren met recente open-world game features. (Geweldig hoe Link op zijn schild kan snowboarden!). Nintendo did it again, nu nog een NX reveal en alles zit snor :)
Ik moet zeggen dat ik na het herhaaldelijk uitstellen behoorlijk sceptisch tov deze game stond.

Na het zien van dit filmpje, begin ik het gevoel te krijgen dat het misschien wel het wachten waard zal geweest zijn: de combat lijkt me heel gevarieerd (zoals bv met het bijennest), de wereld gewoon echt mooi en alle extra zaken zoals het eten zoeken en klaarmaken lijken me leuke toevoegingen (zolang de nadruk er niet tÚ veel op ligt uiteraard).

Kortom, een game waar ik terug sterk naar uit kijk! Ik en waarschijnlijk vele andere WiiU eigenaars :)
Tot nu toe mij altijd onwijs vermaakt met Zelda games. Ik vraag me af hoe dit survival genre uit zal pakken. Er zijn al een hoop survival games op de markt, het is hopen dat het niet teveel micromanagen wordt.
Zal wel een zeikerd gevonden worden maar ik zeg als Nintendo liefhebber van het eerste uur (en ja daar heb ik ook de leeftijd voor !) EERST ZIEN dan geloven ....
We krijgen al jaren (en dan overdrijf ik niet) allerlei impressies te zien maar tot nu toe nog geen enkele nieuwe Zelda op de WiiU....
2017 dames en heren, kortom nog een klein jaar verder !

Het moet wel vreselijk goed zijn om tegen die tijd alles goed te maken en nog steeds indruk te maken.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 14 juni 2016 20:45]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True