×

Zelda: Tri Force Heroes Review

Lekker klieren met z'n drieŽn

Door , 39 reacties

Triootje

Tri Force Heroes is een game die wat ons betreft slechts gedeeltelijk geslaagd is. Voor de Zelda-liefhebbers is vooral het verhaal wat mager. Het is eigenlijk niet meer dan een kapstok om de diverse puzzels aan op te hangen. Voor diezelfde Zelda-liefhebbers is het daarnaast even wennen dat de game verdeeld is in korte levels met hooguit een handvol obstakels om te overwinnen. Wie de game met twee anderen speelt - zoals eigenlijk de bedoeling is - zal merken dat de korte levels eigenlijk prima zijn. Samenspelen is de beste manier om van de game te genieten, liefst als de drie spelers zich in dezelfde ruimte bevinden. Wat dat betreft is het erg prettig dat de game via Download Play gespeeld kan worden en dus slechts ťťn van de spelers de game hoeft te bezitten. Als je twee spelers om je heen weet te verzamelen, is Tri Force Heroes geweldig, als je via internet of alleen speelt, is het echter lang niet zo leuk.

The Legend of Zelda: Triforce Heroes, Nintendo 3DS (XL)

Prijs bij publicatie: € 36,75

Vanaf € 23,99

Vergelijk prijzen

Van een nieuwe Zelda voor een handheld-platform worden we al snel vrolijk. Toen we tijdens de E3 van dit jaar de aankondiging zagen van The Legend of Zelda: Tri Force Heroes reageerden we in eerste instantie enthousiast. Niet veel later bekroop ons echter de eerste twijfel. Want ja, Tri Force Heroes is weliswaar een gloednieuwe Zelda-game voor de 3DS, maar de opzet is toch anders dan we gewend zijn. Tri Force Heroes doet terugdenken aan The Legend of Zelda: A Link to the Past and Four Swords, dat in 2003 verscheen voor de Game Boy Advance. In het Four Swords-gedeelte konden maximaal vier spelers in coöp-modus door de gebruikelijke Zelda-werelden trekken, om gezamenlijk puzzels op te lossen.

Dat is in Tri Force Heroes ook het geval, al is het maximum aantal spelers hier beperkt tot drie. Er is echter een opvallend verschil; Tri Force Heroes bestaat enkel uit het coöp-gedeelte, terwijl de game uit 2003 ook A Link to the Past bevat dat solo gespeeld kon worden. In die zin lijkt Tri Force Heroes meer op The Legend of Zelda: Four Swords Adventures, dat in 2005 voor de GameCube verscheen. Die game was ook enkel op coöp gericht.

De kleren van de keizer

Achter Tri Force Heroes gaat een verhaaltje schuil. Je bent hier echter geen Link, laat staan Zelda. Wat dat betreft is Tri Force Heroes nauwelijks een Zelda-game te noemen, al komen de stijl en gameplay er wel heel erg mee overeen. Het verhaal lijkt een beetje op het sprookje 'De nieuwe kleren van de keizer' van Hans Christian Andersen. Er is hier alleen geen keizer, maar een koning en het gaat hier niet om zijn eigen kleren, maar om die van zijn dochter, prinses Styla. Haar naam verraadt al een beetje dat ze altijd volgens de laatste mode gekleed wil gaan.

Daar wordt niet iedereen vrolijk van. Ver weg, in de droevige Drablands, huist een heks die zo jaloers is dat ze Styla betovert. De prinses gaat voortaan gehuld in een stemmig zwarte boerkini. Prinses triest, koning triest, onderdanen triest. Het land is dus in rep en roer en er wordt gezocht naar jonge helden die naar Drablands durven te trekken, om daar een outfit voor de prinses onder de neus van de heks vandaan te halen. Omdat Drablands het terrein van de heks is, worden de jonge helden in drievoud op pad gestuurd; de Tri Force uit de titel en tegelijk ook het maximum aantal spelers dat in coöp de game kan spelen. Je vormt dus de Tri Force die de prinses moet redden. Geen prinses Zelda dit keer, maar prinses Styla.

The Legend of Zelda: Tri Force Heroes.

*