Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Splatoon 2-demo eind maart tijdelijk te spelen op Nintendo Switch - update

Door , 51 reacties

Nintendo maakt een beperkte demoversie van Splatoon 2 tijdelijk beschikbaar voor iedereen die de Nintendo Switch heeft. Het multiplayerschietspel zal eind maart verspreid over drie dagen in meerdere blokken van een uur te spelen zijn.

Nintendo maakt de beslissing bekend met een trailer. De 'global testfire', zoals het Japanse bedrijf het noemt, is waarschijnlijk bedoeld om niet alleen het spel maar ook de multiplayerinfrastructuur te testen. Het gaat om in totaal zes blokken van een uur lang, waarvan de starttijden zodanig ver uit elkaar lopen dat iedereen in iedere tijdzone wel een goede kans krijgt om de game op te pakken.

Spelers kunnen vier verschillende hoofdwapens proberen, waaronder de nieuwe Splat Dualies en vernieuwde versies van de Splat Roller en de Splat Charger. Splatoon 2 moet ergens in de zomer uitkomen voor de Nintendo Switch. De Switch-console zelf verschijnt op 3 maart op de markt. De tijden voor de Benelux staan hieronder.

Update, dinsdag 14 februari: In de Nederlandse video staan de tijden voor de testfire, die wijken af van de hier eerder gemelde tijden: ze zijn een uur eerder. In onderstaande tabel staan de correcte tijden.

  Vrijdag 24 maart Zaterdag 25 maart Zondag 26 maart
Blok 1 20:00 - 20:59 04:00 - 04:59 05:00 - 05:59
Blok 2   12:00 - 12:59 13:00 - 13:59
Blok 3   20:00 - 20:59  

Reacties (51)

Wijzig sortering
Wel grappig om te zien dat mensen dit als een demo beschouwen. Dit verschijnsel zie je ook vaak met alphatests en bètatests.

Lijkt me niet echt de bedoeling, ook al geeft het wel een eerste indruk van de game voor de potentiële kopers. Een test is in eerste instantie bedoeld voor de devs, niet voor de gamers! Zie het als een pre dat je überhaupt de kans krijgt om Splatoon 2 te spelen voordat het officieel in de winkel ligt.
Kom op zeg, dit is letterlijk de 10.000e multiplayer game ooit ontwikkeld. Je weet toch hoe je spel zich gedraagt met 100 spelers, je weet hoeveel games je verkocht hebt... Just do the math?

Daarbovenop heb je tegenwoordig geweldige virtuele technologie en gigantische cloud providers waardoor on-the-fly je capaciteit vertienvoudigen een eitje is.

Testfire my ass, gewoon hype proberen creëren :P
Ik heb in meerdere testtrajecten gezeten waarbij het echt niet om baanbrekende zaken ging die nog nooit eerder waren gedaan. Je wil niet weten wat er allemaal mis kan gaan en hoeveel factoren er wel niet zijn om elk project weer iets unieks te laten zijn.
Het is vast ook om mensen enthousiast te maken, maar het testen is niet heel gek.

Je kunt de logische werking van software en hardware wiskundig bewijzen, maar er zijn ook altijd allerlei factoren waardoor bijvoorbeeld servers kunnen worden beïnvloed. Ze kunnen dat beter vooraf testen met zo een test-sessie, dan dat er straks met de launch van het spel toch problemen zijn.

[Reactie gewijzigd door Emmavdv op 12 februari 2017 13:27]

Nou je vergeet dat dit gaat om een bedrijf dat centen wilt verdienen en/of besparen. Het gaat ze er niet alleen om hoeveel spelers er op kunnen spelen/connectie kunnen makken. Maar waarschijnlijk belangrijker, op hoe weinig servers ze dit spel kunnen hosten.

Tja die hype, mooi meegenomen maar die krijg je voornamelijk door gepaste marketing.

[Reactie gewijzigd door Fore! op 12 februari 2017 16:44]

Hoe de gameplay uitpakt weet je nooit. Consumenten/gamers doen dingen anders dan beoogd. Overwatch heeft dat goed laten zien met de hero Ana en de voorzichtigheid die men nu doet met Sombra. Testen is en blijft een belangrijke factor in het succes van een game.
Je weet ook hoe vaak het misgaat met multiplayer games de eerste dagen na een release?
Stresstesten kan je niet extrapoleren. Wiskunde is leuk in theorie, maar in de praktijk zijn er duizenden factoren die op grote schaal een rol gaan spelen waar je in je berekening geen rekening mee kan houden. Enige manier om de servers een keer goed op hun donder te geven is op deze manier, of de load simuleren maar dat is duurder en (zoals anderen ook al opmerkte) levert dit nog wat extra gratis publiciteit op.
Je hebt zeker niet de de eerste twee Testfires voor Splatoon op de Wii U meegemaakt?
Ben ik de enige die de gameplay beelden erg druk/onrustig vind? Zou zoiets echt geen uur kunnen spelen.
Ik ben een Nintendo fan maar ik was na 6 uur spelen (totaal) er wel klaar mee op de WiiU.
Vond het chaotisch en allemaal een beetje random. Niet echt mijn game in tegenstelling tot MK, Zelda, DJ, Mario en andere Nintendo titels.

Maar een hoop mensen vinden het wel erg gaaf.
Net zoals met minecraft, hele hordes die het geweldig vinden en ik zou het niet eens gratis downloaden.

Ieder zijn meug.
Ik heb Splatoon hier liggen maar zal er ook niet meer als een uurtje of 10 in hebben zitten. Deze koop ik dus vrijwel zeker niet. Doe mij maar een traditionele shooter als battlefield of CoD.
Daar heb ik mijn Ps4pro voor.
Zelf een enorme Destiny fan ... kan ik al mijn FPS drang kwijt met een MMO twist.

Een PS4 kan ik je echt aanraden als main console !
Een verademing tov Nintendo vwb FPS en andere exclusives en die typische Nintendo games speel je dan op je WiiU en Switch. Best of both worlds.

Vwb online community, Eshop en updates is de PS4 een verademing tov Nintendo.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 13 februari 2017 05:54]

De Wii U isnu mijn main console en straks de Switch. Als aanvulling daarop heb ik de X1. Sony komt er hier niet meer in. Trekt me totaal niet.
Ik heb Splatoon hier liggen maar zal er ook niet meer als een uurtje of 10 in hebben zitten. Deze koop ik dus vrijwel zeker niet. Doe mij maar een traditionele shooter als battlefield of CoD.
Een traditionele shooter als battlefield of CoD... Hoe oud ben je, 15? :')

In traditionele shooters moest je health zoeken als je HP laag was, niet in een hoekje even op je duim zitten zuigen tot de rode waas uit je scherm is verdwenen O-)
Slaat dat nou weer op ....
Alsof een platform game of JRPG wel realistisch is ..

Niks mis met een FPS. En als je mij dan een 15 jarige vind dan is dat prima, het zal me aan me ballen jeuken.
Nergens wordt er in Neko Koneko's reactie het woord realistisch genoemd. Sterker nog, op dit moment komt het woord in de gehele discussiedraad slechts 1x voor (in jouw reactie). Neko Koneko had het over traditioneel (a la Wolfenstein, Doom, Quake) i.t.t. de cover-based shooters met regenerative health van pakweg de laatste 10 jaar.
Wanneer je zelf speelt is het net zo overichtelijk als elke andere third-person shooter.
Denk dat ik met de demo maar ga besluiten of ik hem neem. Een paar potjes gedaan op game/anime conventies en het is wel leuk. Maar op lange termijn gaat het mij waarschijnlijk vervelen. Ik mis tactiek en strategie in deze game, je hebt te weinig info en het spel speelt te snel daarvoor.
[...]je hebt te weinig info en het spel speelt te snel daarvoor.
Ik ben voornamelijk benieuwd hoe het gaat uitpakken in Splatoon 2. In Splatoon op de Wii U kon je altijd snel naar de kaart kijken op de Gamepad. Hierdoor kon je vaak zien waar activiteit was en kon je ook afleiden in welke richting het vijandelijke team zich bewoog. Met Splatoon 2 is de kaart er nog steeds, maar dit keer verborgen achter een knop.
Ik verwacht een snelle map / wissel met de druk op een knop of aanraken touchscreen als je handheld speelt.

En wellicht een kleine radar overzicht in een hoek op het grote scherm bij MP in docked mode.

Maar je hebt een punt!
Zelda BOTW had op de WIIU ook een voordeel kunnen hebben vanwege het extra scherm. Scheelt echt wel als je daar een inventory screen of map (user preference) kan zien of het beeld wat je ziet met een verrekijker oid.
Veel mogelijkheden maar helaas tot op heden vrijwel altijd niet geheel optimaal benut dat scherm.
Ik hoop wel voor Nintendo dat de demo te preloaden is, want anders mist al een groot deel sowieso het eerste blok.
Voor Splatoon op de Wii U was dit het geval, dus ik neem aan dat ook voor Splatoon 2 de demo van tevoren beschikbaar is.
Cool, ik ga 'm zeker proberen op de tijdblokken (behalve die in de ochtend dan)

STAY FREESH! *houd mijn handen in rare positie*

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 12 februari 2017 12:53]

Mooi, kan ik meteen kijken of er nu wel een volledige maprotatie is. Zo niet, dan koop ik de game niet.
Splatoon is een van de redenen voor aanschaf van de Switch, dus ik ga die zeker testen.
Voor mij is Zelda de game die ik moet hebben, alleen voor mijn zoontje is dat splatoon maar ik ben ook enigzins nieuwsgierig
Dat is dan weer classic Nintendo om het in blokken te doen.
Hoezo dan? Kan me niet herinneren dat ze dit vaker doen.
Geen één bedrijf zou met het idee komen om een beta test in blokken uit te voeren. Waarom houden ze de beta gewoon niet heel het weekend?
Om de servers goed te kunnen stresstesten :) Als je alles gaat concentreren op één punt dan weet je hoe je infrastructuur onder veel stress presteert. Heel slim, dus.
Vraag is natuurlijk hoeveel mensen al actief een switch hebben, en echt zitten te wachten op deze demo. Een heel weekend geeft vrienden de tijd om ook de demo af te halen en te testen ...

1 uur blokken is gewoon veel, veel te kort om echt stress tests te lopen, tenzij de horde klaar staat ...

Swat iets later Q2/Q3 kan iedereen ervan genieten :)
Hoe later hoe meer mensen er van kunnen genieten dat klopt. Volgens mij is de eerst batch van 2 miljoen al in pre-order verkocht. Die zullen tegen die tijd allemaal wel aangesloten zijn en dus mee kunnen doen.

De vorige keer is schijnbaar gebleken dat blokken van 1 uur prima voldeden, anders zouden ze het niet herhalen. Heb jij inzicht in de testrapporten van Splatoon om te kunnen zeggen dat blokken van 1 uur veel, veel te kort zijn?
Nee, jij duidelijk wel. :O Dit is duidelijk niet voor de spelers en dus zonde.
Dit is zeker wel voor de spelers. Hiermee wordt een deel van het multiplayer platform van de switch getest. Dat gaat veel verder dan alleen spatoon 2. Jij ziet het als een demo om met het spel bekend te raken. Nintendo heeft al aangegeven dat ze bij de release het multiplayer platform nog niet op orde hebben.

Ik gok dat het komt omdat ze niet (goed) hebben kunnen testen hoe het platform reageert op een grote load. Als ze die tijdblokken definiëren dan weten ze gewoon dat rond die tijd ineens veel spelers tegelijk inloggen en tegelijk spelen. Doe je dat het hele weekend dan is die hele load verspreid over het hele weekend en waarschijnlijk lager dan als ze een paar blokken van 1 uur doen.

Je moet dit denk ik niet zien als een demo van het spel, die komt vast wel op het moment dat het spel uit komt.

Ik wil op het werk ook graag stress testen, dan zet ik een paar servers aan die een grote load genereren, echter in de praktijk gaat het vaak anders omdat de gebruikers anders reageren dan een test script wat ik zelf heb gemaakt. Dit zorgt wel eens voor ongewenste situaties die ik liever ervoor al had gezien ipv na het live gaan met een applicatie/systeem.

Ik denk dat dit ook het doel is van nintendo, zoveel mogelijk gebruikers tegelijkertijd online zien te krijgen.
Volgens mij staat in elke beta het spel centraal en niet de gamer. Een beta is om de laatste bugs te vinden en infrastructuur te testen. Wat betreft de uren is het ideaal. Mensen wachten tot het uurtje begint en die gaan massaal inloggen.
Voor mij is het een test om te kijken hoe het spel speelt en om te kijken of ik het spel ga kopen.
Ik baseer mij op de strategie van Nintendo. Dat ze namelijk dezelfde procedure herhalen. Dan neem ik aan dat het de vorige keer naar wens was voor Nintendo. Je claimt dat dat niet kan. Kom maar met bewijzen.
Dit is een tech forum en geen rechtbank.

Hij heeft gewoon een punt.
Het testen is leuk maar de gamer moet altijd centraal staan en als je een weekend kan testen dan heb je in ieder geval dat idee.

Heel veel mensen hebben nog nooit splatoon gespeeld, er ze erin zitten is het blok voorbij.
Besides denk maar niet dat je 60 minuten netto game time hebt, nog niet mischien.
Dit is een tech forum en geen rechtbank.

Hij heeft gewoon een punt.
Het testen is leuk maar de gamer moet altijd centraal staan en als je een weekend kan testen dan heb je in ieder geval dat idee.
De gamer staat hier niet centraal, het testen onder bepaalde voorwaarden staat centraal.

Ik zie het persoonlijk als een win-win, gamers kunnen alvast een preview van het spel krijgen, en Nintendo kan haar tests uitvoeren.
Er zijn nog zoveel andere variabelen waarbij in verschillende blokken heel goed gekeken kan worden met welke instellingen het spel optimaal presteert online. Door de blokken zo af te bakenen heb je aan het eind een geweldig overzicht om vervolgens beslissingen te nemen. In de testwereld is deze manier echt niet vreemd.
Dat is toch een stress test zoveel mogelijk tegelijk online ......
Ze deden het ook me de Testfire van Splatoon 1, om de servers goed te kunnen testen.
Ik neem aan dat het tijden zijn die niet enkel voor Nederland gelden en dus ook andere tijdszones bestrijken. Of denk jij van niet?

De vorige keer werkte de testperiode zo ingedeeld prima. Is vanuit ontwikkel en test perspectief ook vrij veel voor te zeggen overigens.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*