Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo stopt met ontwikkeling van games voor Wii U

Door , 240 reacties

The Legend of Zelda: Breath of the Wild is de laatste game die Nintendo voor de Wii U ontwikkelt, bevestigt Nintendo. De Japanse fabrikant verklaart dat de Wii U definitief de end-of-life-status heeft bereikt.

Of er nog games van andere ontwikkelaars komen, meldt Reggie Fils-Aime niet, maar vanuit Nintendo zelf komen er geen games meer naar de geplaagde console. "We zijn echt op het punt gekomen dat de Wii U end-of-life is", meldt de president van Nintendo America aan Polygon.

Voorlopig blijven de games voor de Wii U aangeboden worden, zowel in de winkel als in de Nintendo eShop. Ook de online diensten blijven actief. Fils-Aime zegt niet tot wanneer de online diensten aangeboden blijven worden, maar spreekt van een 'aardig lange tijd'. Met name Mario Kart 8 en Splatoon worden volgens hem nog veel online gespeeld.

Nintendo bracht de Wii U eind 2012 uit, maar de console werd niet het succes waar het bedrijf op hoopte. Tegen september 2016 lag de totale verkoop op 13,36 miljoen stuks, waarmee het de minst succesvolle console van het Japanse gamebedrijf is. De Switch moet verbetering brengen; de verkoop van die console start op 3 maart. Nintendo verwacht in maart 2 miljoen exemplaren van de Switch te verkopen.

Reacties (240)

Wijzig sortering
De levensduur van een console is van een minder belang dan wat er uitgebracht wordt tijdens die levensduur; de beschikbare game library.

De Dreamcast had een levensduur van maar 2 jaar terwijl de game library misschien nog wel groter en veelzijdiger is dan die van de Wii U die een levensduur had van ruim het dubbele.

Ruim 4 jaar voor de Wii U vind ik niet te kort, hoe die 4 jaar zijn ingevuld vind ik wel ver ondermaats.

[Reactie gewijzigd door Consoles4life! op 20 januari 2017 12:56]

Dat is in de ideale wereld zeker zo. In praktijk blijkt men vooral vooruit te kijken. Wat kan ik op dit platform in de nabije toekomst spelen en hoelang krijgt een platform nog support.

De WiiU heeft echt wel wat ijzersterke games. Genoeg voor vele type gamers. Toch wordt de console veelal niet meer aangeraden omdat het geen toekomst meer heeft.

Levensduur is dus wel degelijk van belang; vooral de toekomstige, verwachte, levensduur bij moment van aanschaf.

Desalniettemin ben ik erg blij met mijn WiiU; zeker nu. De prijzen van software dalen nu flink. Toptitels kosten nu ineens een stuk minder. Zo heb ik afgelopen week Mario 3D World kunnen kopen voor 16,99 euro. Dat zijn prettige prijzen.

Over Nintendo: zij hebben de WiiU op enorm veel manieren niet juist op de markt gezet. Daarnaast zijn ze bij Nintendo helemaal vergeten om ondersteuning voor engines en middleware op te bouwen. Hierdoor werd het ook voor 3rd-party, klein of groot, een lastig device om voor te ontwikkelen. Eigen schuld.

Het vreemde is dat Nintendo met de Switch niet lijkt te hebben geleerd. Het bedrijf is al ruim 2 jaar ondergedoken. men vermoedde dat het volledig was gestort op de NX, nu Switch. Wat blijkt? Ze hebben slechts enkele games af en er is nu alweer sprake van gaten in de releaselijst. Je hebt straks Zelda en dan mag je tot einde van het jaar wachten op Mario. Dat geeft geen goede hoop.
Het vreemde is dat Nintendo met de Switch niet lijkt te hebben geleerd. Het bedrijf is al ruim 2 jaar ondergedoken. men vermoedde dat het volledig was gestort op de NX, nu Switch. Wat blijkt? Ze hebben slechts enkele games af en er is nu alweer sprake van gaten in de releaselijst. Je hebt straks Zelda en dan mag je tot einde van het jaar wachten op Mario. Dat geeft geen goede hoop.
Verschil is nu dat de Switch de opvolger wordt van zowel de Wii U als de 3DS en waar men voor de binnenshuis misschien de PS4 pro of de One plus gaat kiezen, voor buitenshuis is er geen alternatief. Handhelds als de PSP komen niet van de grond en ook de Shield bouwt geen grote userbase op. Zolang de 3DS te koop blijft, zal deze wel een alternatief zijn, maar dan wel een budget-alternatief. Uiteindelijk zal de mobiele gamer toch overstappen op de Switch. Hoe snel die dat doet hangt uiteraard af van het aanbod.

De Switch wordt het ideale apparaat voor de wat oudere kids en jongeren om mee te nemen naar opa en oma, naar verjaardagen in de familie e.d. en als men dan bv 2 (of meer) devices kan koppelen via wifi, en op ieder device 4 spelers kan laten meespelen dan gaat dat zeker interessant zijn. Naast deze game-parties kan je er echter ook prima mee alleen spelen, onderweg n thuis. Enige wat misschien ontbreekt is een 4G-sim en abonnement voor mobiel internet onderweg.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 20 januari 2017 15:36]

Enige wat misschien ontbreekt is een 4G-sim en abonnement voor mobiel internet onderweg.
Er is vast iemand in de buurt met een mobile telefoon om te tetheren :)
Veel kopers zullen die zelf hebben, alleen de jongsten dus niet.
Dan moet je wel weer steeds 2 apparaten meenemen (al zullen de bezitters dat wel doen) maar ook steeds koppelen en - zeker als getetterd wordt met bv de ouder-telefoon - ontkoppeld. Echt handig nee, en ook niet om de datalimiet in de gaten te houden.
Ik zie dat juist andersom. Iedereen die mobiel online wil gamen, heeft tegenwoordig een telefoon. Ook steeds meer jongere kinderen. In die telefoon heb je een abonnement naar keuze, vaak nu met een ruime databundel. Een apart simslot in de Switch maakt dat apparaat duurder (door de radio) en vereist dan weer een extra abonnement (uitzondering is TMobile waar je extra datasims kan bestellen voor bij je lopende abo, maar ik zit niet bij T-Mobile).
Een goede powerbank is overigens wel aan te raden, maar als tethering met bluetooth lukt, dan valt het stroomverbruik wel mee. Tethering via wifi neemt veel meer stroom.
Ik zie dat juist andersom. Iedereen die mobiel online wil gamen, heeft tegenwoordig een telefoon.
Als je online wilt gamen, heb je internet nodig en als je dat mobiel wilt, dus bij de bushalte, op het station, op het strand, en overal, dan kom je dus niet om een mobiel abonnement heen. Echter bij opa en oma of op verjaardagen is er altijd wel WiFi.
Ook steeds meer jongere kinderen.
Wat bedoel je met jonge kinderen? Vier, vijf jaar oud zou ik nog echt niet met een internet-abonnement vertrouwen zeker niet als daar een datalimiet op zit en er bij overschrijden extra kosten komen. Zelfs de meeste volwassenen hebben problemen om daar onder te blijven.
In die telefoon heb je een abonnement naar keuze, vaak nu met een ruime databundel.
Niet iedere telefoon komt met een abonnement hoor, alleen blijven die buiten de statitieken omdat datgene wat het meeste geld oplevert nu eenmaal intresse wekt.

Daarbij, ruime databundels zie ik nog niet veel in mobiele abonnementen. Wat ik wel zie is ruime, tot onbeperkte belminuten met een heel klein databundeltje (of zelfs zonder) en dan voor veel te veel geld. Ja er zijn databundels van 5GB maar dan betaal je jezelf ook failliet ook.
Een apart simslot in de Switch maakt dat apparaat duurder (door de radio)
Dat is een eenmalige uitgave.
en vereist dan weer een extra abonnement
Ja, een apart data-abonnement waar klanten al jaren om vragen maar die providers nog steeds niet aanbieden.
(uitzondering is TMobile waar je extra datasims kan bestellen voor bij je lopende abo, maar ik zit niet bij T-Mobile).
T-mobile bied veel, maar wat heb je daaraan als je op de cruciale lokaties geen dekking hebt. Nee, ook dat is een van de redenen dat alles hier prepaid is.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 21 januari 2017 14:32]

Ja er zijn databundels van 5GB maar dan betaal je jezelf ook failliet ook.

Dat valt wel mee hoor, ik krijg 10 GB voor 25 euro per maand bij KPN. Weliswaar in combinatie met een Alles-in-een pakket, maar toch.
Eens, maar gezien de Switch een vervanging wordt van zowel de WiiU en de 3DS en daarmee primaire bron van inkomsten van Nintendo zou je verwachten dat ze er wat meer effort in zouden steken.

Vooralsnog zijn het vooral ports en wachten op die gave games en features. Dat is verbazingwekkend.
Tja, daar heb je gelijk in. Ik denk echter toch dat de Switch een succes zou kunnen worden. Niet als vervanging van een ps4 of xbox one, die hebben veel meer kracht en een heel ander soort games. De liefhebbers zullen die er gewoon naast hebben. De Nintendo fan hoeft echter nu nog maar n apparaat te kopen.
De Switch wordt het idelale apparaat voor de wat oudere kids en jongeren om mee te nemen naar opa en oma, naar verjaardagen in de familie e.d. en als men dan bv 2 (of meer) devices kan koppelen via wifi, en op ieder device 4 spelers kan laten meespelen dan gaat dat zeker interessant zijn. Naast deze game-parties kan je er echter ook prima mee alleen spelen, onderweg n thuis. Enige wat misschien ontbreekt is een 4G-sim en abonnement voor mobiel internet onderweg.
Dit geloof ik ook eerlijk gezegd.
Maar zoals op voorgaande artikels al gereageerd is geweest.
Nintendo zou met een model moeten komen zonder TV dock.
En laat ze er 200-250 voor vragen.
Dat tv-dock maakt nu net dat het apparaat dual-purpose is. Zonder mis je toch wat mogelijkheden, zelfs al zou Nintendo er een hdmi-poort op zetten.
Alleen met dock kun je nl er een multiplayer-device van maken.
Klopt.

Maar niet elke Ninentofan wil beide mogelijkheden benutten.
Het is natuurlijk een persoonlijke keuze.
Maar zo'n keuze hebben bij aanschaf zou wel interessant zijn.
De switch heeft ook een kickstand, dus je kan de switch ook op tafel zetten en zo met meerdere mensen spelen. Misschien minder fijn dan een dock, maar het werkt wel.
Dit ja, had heel erg slim geweest als Nintendo de toppers van de Wii-U gewoon hadden gepoort naar de Switch en dat als launch titels had aangeboden (inclusief breath of the wild).

Ik denk dat genoeg mensen wel Wii-U games willen spelen, maar geen Wii-u willen aanschaffen. Mensen zijn wat positiever over de Switch, maar nu heeft het geen games...

Gewoon een dikke gemiste kans. Had graag de verschillende mario's in een deluxe bundel gezien voor de Switch, of Bayonetta 2 en zelfs Wind Waker HD (hoewel Breath of the Wild er nu ook voor uit komt). Hell een remake van Metroid Prime (wat verbeterde controls en betere graphics, voor de rest niets aan veranderen). Ach ja, wishful thinking en captain hindsight hier een beetje.
Offtopic, maar wat was dat?
De levensduur van een console is van een minder belang dan wat er uitgebracht wordt tijdens die levensduur; de beschikbare game library.
Eensch. Echter, toen de 3DS net uit was en de DS(i) nog lang niet end-of-life waren er al vrijwel geen games meer voor te krijgen. Alle fysieke winkels hadden al in de aanloop naar de 3DS aan het iopruimen geslagen en hadden niets fatsoenlijks meer. Ja er waren wat restposten van geflopte games die eerder terecht niet verkocht waren, maar van de grote en bekende namen was er opeens niets meer.
De Dreamcast had een levensduur van maar 2 jaar terwijl de game library misschien nog wel groter en veelzijdiger is dan die van de Wii U die een levensduur had van ruim het dubbele.
Daarom is het jammer dat de Dreamcast, N64, Game Boy Advance e.d. niet in bovenstaand grafiekje staan.
Ruim 4 jaar voor de Wii U vind ik niet te kort, hoe die 4 jaar zijn ingevuld vind ik wel ver ondermaats.
De One en PS4 hebben een tussentijdse upgrade gekregen waardoor de oorspronkelijke versies ook minder lang actueel top zijn gebleven. Dat zou n reden kunnen zijn om de Wii U eerder met pensioen te sturen, de andere is ongetwijfeld de tegenvallende verkopen en die liggen deels in de mindere library en deels in de 'tegenvallende hardware', dat laatste in de ogen van de massa van de gamers.

Dat laatste is deels ook weer de reden van het tegenvallende aanbod, en de andere reden is de negatieve publiciteit. Net als in de ondergang van Nokia/Symbian, de ondergang van Blackberry en flop van Windows Phone is het een kip-en-ei verhaal, als de kopers het laten afweten komt er geen developers en dus geen library (apps resp. games) en zonder library haken de gebruikers af, uiteindelijk zelfs de enthousiastelingen.
Precies, en op basis daarvan verwacht ik van de switch ook niet heel erg veel. Het is een wiiU in vermomming. Leuk hoor mobiel gamen, naar dat zit ik niet op te wachten. En dan heb ik dus gewoon de wiiU controller dadelijk in mijn handen als ik de switch zou kopen. Ik koop zelda wel op de wiiU
Best wel kort voor een gaming console dat er geen nieuwe games komen na 4 jaar...

Of zie ik dat verkeerd?

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 20 januari 2017 11:13]

Het was bij de allereerste Xbox, GameCube, Gameboy Advance etc etc niet meer dan normaal dat een generatie vier jaar duurde. De Playstation 1 en de N64 hielden het ook niet veel langer vol dan 4 jaar.

We zijn vooral gewend aan een lange consolegeneratie sinds de Xbox 360, PS3 en Wii, die het gek genoeg extreem lang hebben volgehouden. Dat lag aan:
- de bijzondere hardware (een PS3 had in het begin een kostprijs van 1200 dollar en werd gesubsideerd door Sony naar 600 dollar, de 360 kende een gelijke verhouding) die logischerwijs langer mee gaat. De huidige consoles kennen mid-range hardware en wat je nu ziet is dat er een cross-platform generatie ontstaat met de PS4 Pro en Scorpio - waarbij het een kwestie van tijd is tot games enkel op de laatste twee zullen werken.
- de sterke verdeeldheid: de 360 en PS3 liepen vrijwel gelijk op. Als je zoals bij de PS2 generatie 150 miljoen apparaten verkoopt en de concurrentie amper de 20 miljoen aantikt, dan zal de concurrentie sneller een nieuwe generatie starten. Bij verdeeldheid wacht men elkaar af of komt men pas met een nieuwe generatie als andere concurrentie (PC) opeens wel heel ver voor staat.
Bij de PSX was dit anders bijna 12 jaar. Eerste game in 1994 in Japan, laatste officiele spel in 2006. Europese en VS markt iets korter. 1995-2005
De PSX was een upgraded versie van de PS2 die uitkwam in 2003 en in 2005 van de markt ging. Waarschijnlijk bedoel je gewoon de Playstation 1, die inderdaad wel 11 jaar verkrijgbaar was (gevolg van de 100 miljoen sales van het systeem).

Ik heb Wikipedia eventjes voor je doorgespit, de laatste PS1 game kwam in 2004 uit, inderdaad in 2004, 10 jaar na de release. Dat was een sportgame (MLB 2005), ontwikkeld door een toen nog 3rd party developer en uitgegeven door Sony. Die MLB-games waren de enige games die Sony sinds de release van de PS2 nog jaarlijks uitbracht.
Wat een onzin, PSX is gewoon een bekende afkorting voor de PlayStation 1, in Noord-Amerika wilden ze de PlayStation 1 zelfs uitbrengen als PSX (https://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_(console)).
En dat apparaat waar jij het over hebt is nooit buiten Japan uitgekomen (https://en.wikipedia.org/wiki/PSX_(digital_video_recorder)) en dus ook een stuk minder bekend als zijnde PSX.
Het zou wel aan mij liggen dan :P ik heb de eerste Playstation altijd gewoon Playstation genoemd. De officile afkorting was gewoon PSone. Het systeem is nooit op de markt geweest onder de naam PSX, ook niet in de VS (bovendien wonen wij in Europa).

Verder maakt het niet uit: wat sugarlee89 zei klopt niet. Sony heeft geen enkel apparaat 12 jaar ondersteund. Sony heeft (net als alle fabrikanten dat doen) na de release van de opvolgende console, enkel nog de titels die in ontwikkeling waren uitgebracht. Ze hebben hooguit nog de distributie en/of licensering gedaan van 3rd party games.
En gelijk hebben ze, de consolebouwers willen dat mensen overstappen naar het nieuwe platform om aan de consument te blijven verdienen. Zo werkt de industrie nou eenmaal :)
Maar iedereen kortte het apparaat destijds af met PSX omdat dit nog de naam was in de eerste marketing van Sony.
Je bent duidelijk nog wat jong, want de gangbare afkorting van de Playstation 1 was wel degelijk PSX. Zo werd het in alle games magazines afgekort, maar volgens je profiel was je toen een jaar of 2, dus daar zal je niet veel van meegekregen hebben. De PSOne was de kleinere Playstation die pas uitkwam na de PS2 (dus toen de Dreamcast al ruim een jaar te verkrijgen was). Tijdens de levensduur werd uiteraard geen 'one/1' gebruikt en andere consolebakkers hebben nooit opeenvolgende consoles uitgebracht waarbij alleen het nummertje werd verhoogd, die naamgeving is altijd all over the place. Zoek een oude Power Unlimited en je ziet overal PSX staan ;)

Wat betreft de Wii U is het verder te verwachten en ik moet zeggen dat het nog netjes is dat ze afsluiten met een triple A game in de vorm van Zelda. Voor de rest is het overigens een geweldige console met een flink aantal erg goede games. Als je naar de verkoopcijfers van de console en de games kijkt dan kan het niet anders dan dat het een populaire console gaat worden voor verzamelaars en dat de games flink in waarde zullen stijgen. Games als Tokyo Mirage Sessions, Paper Mario: Color Splash en Bayonetta 2 zijn geweldig maar verkochten allemaal zo weinig dat het niet anders kan dan dat deze later flink gewild zullen zijn.
Geloof me of niet maar bijden hebben jullie gelijk. De naam PSX wordt zowel als hippe naan voor de PSone gebruikt (het was zelfs de code naam van de PSone toen deze nog in ontwikkeling was) als dat het de naam van de geupgrade PS2 is.
PSX is gewoon een foute en dubbelzinnige afkorting van de PS. De PSX is dan nooit buiten Japan uitgebracht, het is wel een officieel product van Sony. Een PS een PSX noemen is dus onnodig verwarrend.
De hele naam issue komt van de nieuwe generatie gamers..
De mensen die opgegroeid zijn met de Playstation 1 kennen hem als PSX, omdat codenaam voor de playstation PS-X was.

Het lijstje van code name van consoles
https://www.nowgamer.com/a-history-of-console-codenames/

Wat er vooral jammer is voor de Wii-u is dat er weinig 3rd party games zijn uitgekomen..
PSX is de afkorting die het gepushed is door marketing maar later toch afgeketst:

"Early advertising prior to the console's launch in North America referenced PSX, but the term was scrapped before launch."
(https://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_(console))

Echter was de afkorting toch op een of andere manier blijven plakken, want zelfs in de Power Unlimited werd die afkorting lange tijd gehanteerd.

In 2000, toen de PlayStation 2 kwam, heeft Sony ook de Playstation One gereleased als zijnde een upgrade op de aloude PlayStation met als officiele afkorting PSOne, en sindsdien hebben veel mensen die afkorting geadopteerd. Ik merkte dat vrij plotseling de PSX afkorting volledig verdween.

De PS1 is eigenlijk een vreemde afkorting aangezien de 'eerste van een soort' simpelweg zelden een nummertje in zijn benaming krijgt. Het is ook niet Xbox 1 of Nintendo DS1.
De huidige consoles kennen mid-range hardware en wat je nu ziet is dat er een cross-platform generatie ontstaat met de PS4 Pro en Scorpio - waarbij het een kwestie van tijd is tot games enkel op de laatste twee zullen werken.
Dat lijkt mij onwaarschijnlijk.
De Pro ondersteund alleen gaming in 4K.
Een film op blu-ray ondersteund maximaal h264 Level 4.1 (1.9201.080 30.1fps)
En de PS4 Pro heeft geen 4K blu-ray.

Het is naar mijn inziens nog een niche markt en dat veel mensen toch de oude PS4 of PS4 Slim kopen (budget wise en geen 4K monitor/tv).
Als ze besluiten dat games alleen op de PS4 Pro uitkomen, dan is een deel van de wereld erg boos.

[Reactie gewijzigd door DJMaze op 20 januari 2017 14:28]

Op een gegeven moment komt de Playstation 5 uit en dan zal je zien dat games releasen op de PS4 Pro en op de PS5. Dat bedoel ik :)
De PS4 Pro gaat veel verder dan dat. Je kan ook veel titels op 1080p met hogere settings spelen.

Bovendien heb je nu al dat veel blockbusters op 900p/sub30fps werken. Dat is gewoon onwenselijk.
Het was bij de allereerste Xbox, GameCube, Gameboy Advance etc etc niet meer dan normaal dat een generatie vier jaar duurde. De Playstation 1 en de N64 hielden het ook niet veel langer vol dan 4 jaar.
Er zit echter een verschil tussen de duur van een generatie en de levensduur van een generatie, waar Dutchnltweaker het over heeft.
In de praktijk scheelt dit dus bijzonder weinig. Er komen vrijwel geen first party titels meer uit nadat er een opvolger in de winkels ligt en meestal gaan 3rd parties ook snel mee met die transistie. Die periode duurt over het algemeen niet langer dan een jaar.
Dat de console maar een aantal jaar op de markt is kan maar dat er al zo snel geen games meer voor gemaakt worden is niet bepaald de standaard. Consoles als de Megadrive en SNES hebben ook zo ongeveer 10 jaar lang games gekregen en ook nieuwere consoles schurken tegen de 10 jaar of zelfs langer aan voor gamereleases. 4 jaar is echt bizar kort.
De SNES werd ook na 6 jaar opgevolgd en kreeg nadat de N64 gelanceerd werd vrijwel geen games meer.

4 jaar is inderdaad zeker niet lang, maar de vaak voorgespiegelde 10 jaar is echt onzin.
Laatste game release van de SNES was in 1998, de snes kwam in 1990 uit.
Ik heb het over first party support.
De genoemde platformen hadden allen een reden waarom zij zo snel werden afgebouwd.

1. Xbox: productiekosten lagen te hoog en MS kon deze niet omlaag brengen. Daarom ontwikkelde men de Xbox360
2. GameCube: de console was de grootste flop ooit voor Nintendo. Officieel erkend door Iwata. Hij zei zelfs: als we ooit nog een console op de markt brengen met dergelijk lage sales, dan kunnen we er beter mee stoppen. Het was dus noodzaak om deze flop zsm te verwijderen van de markt om te voorkomen dat Nintendo nog meer schade kreeg aan haar merk.
3. Game Boy Advance: een geweldige 32-bit handheld die ruimte moest maken voor de Nintendo DS. Waarom? Omdat Sony een handheld had aangekondigd, namelijk de PSP. Sony was toen koning en meester met haar PS2. De gehele markt keek uit naar de PSP. Support leek overweldigend en de hardware leek bizar goed. Nintendo moest met wat komen om te voorkomen dat ze haar cashcow markt zouden verliezen.

Alle andere consoles lagen gemiddeld 5 - 6 jaar echt actief in de winkels alvorens er een opvolger uit kwam. Sony platformen hebben daarop -over het algemeen- 10 jaar support (uitzondering PSVita :().
Playstation heeft het uit mijn hoofd 5 jaar vol gehouden (1995 - 2000), tot de release van de PS2 in 2000. Zelfs toen kwamen er nog games uit voor de Playstation. N64 kwam uit in 1996 en de Gamecube pas in 2002 = 6 jaar.

Xbox kwam wel uit in 2001 en de 360 in 2005, maar goed dat was gewoon een super slimme set van Microsoft. De 360 verkocht toen als een tierelier en maakte zelf gehakt van de PC toendertijd.
Alleen Nintendo stopt, zegt niks over andere uitgevers. Just dance zal vast nog voor decennia uitkomen op de wii u...
Een van de redenen dat de Wii U een flop is, was het ontbreken van veel andere uitgevers. Als Nintendo zelf geen games maakt mag je netzogoed de console ten dood opschrijven.

Overigens vind ik het eerder misleidend dat Nintendo tot maanden voor de release bleef volhouden dat de Wii U nog ondersteuning zou krijgen. 2 november 2016 gaf Nintendo zelfs aan dat ze nog steeds door zouden gaan met het produceren van de console, en dan 2 maanden later stoppen ze er direct mee? Dan lijkt het mij toch echt wel dat ze ruim van te voren dit al wisten maar nog even wat Wii U's wilden slijten tot mensen zouden wachten tot de Switch zou komen. Nu een week na de handson/reveal stream komen ze ermee dat ze met de Wii U kappen.

Ik had het allang verwacht, maar ga dan niet zitten liegen en valse hoop geven aan je trouwe klanten die vorige maand nog een Wii U hebben gekocht met de belofte dat het nog ondersteund zou worden.

Dit geeft mij alles behalve vertrouwen in Nintendo. Ik wacht wel een jaar tot ik zeker weet of de Switch een succes gaat worden. Is het na een jaar net zo'n flop als het eerste jaar van de Wii U, dan weet je in ieder geval wat je te wachten staat.
Een van de redenen dat de Wii U een flop is, was het ontbreken van veel andere uitgevers. Als Nintendo zelf geen games maakt mag je netzogoed de console ten dood opschrijven.
Het gebrek aan third-party ontwikkelaars heeft Nintendo al vanaf de Nintendo 64, wat vooral lijkt te komen vanwege de focus op de familie-doelgroep. Wat Nintendo nu eindelijk opbreekt is dat hun focus niet meer past in de huidige markt:
- structureel een te laag en niet divers genoeg aanbod (wat een steeds groter probleem wordt omdat games steeds meer ontwikkeltijd hebben waardoor men ook minder first-party franchisen kan ontwikkelen)
- niche functies zoals fitness en actiepoppetjes
- halfslachtige online-functionaliteit
- te veel alternatieve aanbod in de vorm van gratis spelletjes op apparatuur dat we allemaal hebben

Veel gamers, met name (jong)volwassenen en vaders, willen ook gewoon lekker gamen wat op andere platformen gewoon beter kan. Kinderen, casual gaming en de unieke Nintendo franchisen zijn eigenlijk nog de enige zaken waar Nintendo op draait. Ik denk dat die markt al lang gedeeltelijk is verschoven naar smart phones en als het zo doorgaat dan gaat Nintendo Sega achterna.

Wat ze zouden moeten doen is hun ecosysteem opengooien voor alle gamers en waarschijnlijk moeten ze ook sterk inzetten op VR omdat ze anders daar ook de boot weer missen. Dat, of ze moeten hun focus versterken zodat ze hun huidige gebruikers niet meer van zich vervreemden want 3 jaar levensduur voor een console is gewoon ver ondermaats.
Levensduur wordt steeds minder en minder ;) wii-u november 2012. Maart 2017 voor Breath of the WIld = 4 jaar en 5 maanden. Geloof iets langer dan de xbox - xbox 360.

Verder is juist de niche functies iets waar Nintendo veel succes in heeft gehad. Veel mensen gebruikte de Wii voor fitness en yoga, het maakte het toegankelijker voor een breder publiek. Ook de actiepoppen zijn juist een groot succes, en ik zie best waarom.

De Wii was verder een succes te noemen, de Wii-U alleen niet. En dat komt door de prijs en de gare tablet. De naamgeving die fout is (mensen denken dat het gewoon de Wii is). En dan ook nog geen lange ondersteuning van developers. Nou ik denk dat die boot nu al gemist is en dat big N niet snel een console zal krijgen waar CoD,BF en FIFA voor uit komen. Zou best wel kunnen hoor als de switch een groot succes wordt, maar ik betwijfel het.

Ik denk, zoals je een beeetje zei over de ecosysteem, dat hun gesloten platform en niet developers vriendelijke architectuur een grote boosdoener was. De consoles waren gewoon moeilijk voor te programmeren (dus geen indy games en weinig third party devs die het zullen wagen). Tel daarbij op dat third party games niet verkochten op de Wii en de Wii-U en je ziet al waarom het geen succes is geworden.

In mijn ogen is de console wereld op dit moment ook best gaar aan het worden: de consoles hebben hun gouden tijden nu best wel gehad. Wat is het grote verschil met de PS4 en de XBOX one? Die paar exclusief? Dat was wel anders met de PS2 (JRP koning + GTA + MGS series lange tijd exclusief), Gamecube (Nintendo games + enkele exclusiefs van 3rd party devs als Eternal Darkness, Resident Evil remake) en XBOX (HALO, goede online mogelijkheden).

Dat was een gouden generatie. Nu zijn de best verkopende spellen, games die je op de One, PS4 EN PC vaak kan spelen. Tja als die games dan niet op de Nintendo console komen, dan mist Nintendo gewoon de boot. Nu blijft smash brothers, mario kart en Pokemon drie gouden formules die (online) lang gespeeld kunnen worden, en dus door vele gamers gewild zijn. Dan moet de prijs er alleen wel voor zijn...en dat is voor nu gewoon niet. Nintendo vraagt dezelfde prijs als de concurrent - die al een dikke library heeft en nog enkele jaren heel wat games zal ontvangen. Beetje net als een nieuwe Mobile OS proberen van de grond te krijgen als je moet opboxen tegen Apple en Android (arme windows OS). Ik ben bang, tenzij Nintendo tegen de kersttijd een dikke prijsverlaging gaat doorvoeren, dat de switch hem niet gaat worden - tot dat Pokemon er voor uit komt tenminste.
De wii was een succes aan aantal verkocht. Maar aan userbase vasthouden dat ze games kochten was het totaal een mislukking maar 2-3 games gemiddeld per gebruiker. Omdat iedereen was uitgekeken op die motion controls binnen de kortste keren.
Uit jouw bericht kan ik dan concluderen dat moeders en kinderen de doelgroep zijn? O-)


Voor mij lijkt de Switch de perfecte aanvulling te worden op m'n pc. Daar waar ik zeker watertandend naar een aantal playstation exclusives kijk, is de switch gewoon echt iets anders. Wat hebben we aan meer van hetzelfde, dan kunnen ze beter stoppen met het produceren van hardware.

Ik zie de Switch tot nu toe wel zitten.
Heerlijk in het vliegtuig ( werk internationaal),in hotel op vakantie en casual samen met m'n kinderen.
Ultieme vervanging voor m'n 3ds.

Ja ik wacht met smart op meer titels. Maar alleen al om het feit dat ze durven te innoveren, krijgen ze mijn steun.
H h, eindelijk iemand die oplet..

"De switch zal naast de Wii U en de 3ds bestaan"...

2 maanden later, "De Wii U is end of life". Oftewel, nog even proberen het maximale uit de feestdagen te halen. Typisch Nintendo.
Leuk dat Nintendo aangegeven heeft dat de Switch (destijds nog NX) nst de bestaande WiiU en DS zou gaan bestaan. Echter lijkt het mij dat de meeste mensen daar zo doorheen prikken. Ik had op geen enkel moment de illusie dat ze dat zouden waarmaken in elk geval.

Net zoals ik verwacht dat, mits de Switch echt een succes gaat worden, de DS uiteindelijk zal verdwijnen. Gezien de verkoopcijfers van de DS zal dat echter minder abrupt gaan denk ik zo.

[Reactie gewijzigd door Thalaron op 20 januari 2017 20:33]

Die ondersteuning, is dat echt nieuwe games of ondersteuning als in firmware updates voor het ding?
Ze wilden de 5 december en kerst verkoop natuurlijk nog meepikken.
Inderdaad een misselijke strategie....
Er komt nog 1 jaar ondersteuning voor Lego dimensions en er zullen nog wat indies zijn en dan is het op...
Dat zie je niet verkeerd. Het is kort. Maar het apparaat is nou eenmaal geflopt. Heel vervelend maar trekken aan een dood paard heeft geen zin. En ze hebben het echt wel geprobeerd. Nintendo heeft prachtige games uitgebracht op de Wii U.
Aangezien Nintendo uit zijn kosten geraakt is, zie ik dit niet als een "flop".
Het is gewoon nooit een groot succes geworden.
Logisch dat de verkopen zo zijn gedaald, iedereen kan nu een smartphone/tablet kopen die goedkoper is dan een van Nintendo's producten.
En kun je daarop Mario of Zelda spelen? Nee.
Mario inmiddels wel. :)

Daarnaast kun je een emulator draaien, maar los van de legaliteit is de ervaring natuurlijk totaal niet vergelijkbaar. En laat het nou net om de ervaring draaien.

Maar voor je 't weet zit je met een bluetooth gamepad en display mirroring op je tv te gamen, dan komt het toch akelig dicht in de buurt.
Dat Mario Run spel is echt een farce, snap je punt, maar dat spel is zelfs niet te vergelijken met bijvoorbeeld SMB 3 op de NES :+
En hoelang kan Nintendo nog op die 2 namen drijven?
Vergeet dan ook niet voor het gemak even de volgende titels/series als Mario Kart, Mario Party, Pokmon, Metroid, Smash Bros, Kirby, Animal Crossing en Star Fox/ Lylat Wars to name a few.

Hoewel Nintendo niet elke generatie een deel uit deze reeksen uitbrengt is het veelal een goede inkomstenbron van exclusives. Exclusives zijn tegenwoordig waar het zo'n beetje om draait bij consoles, vooral bij mensen die al een (gaming) PC hebben.
Zo logisch vind ik dat niet.

Gamen op smartphone of tablet. Ik heb er in ieder geval helemaal niks mee. Speel toch echt liever op een console of handheld. In mijn ogen toch echt een heel andere ervaring.
Vreemd dat je minnetjes krijgt, Nintendo zij hetzelfde over het falen van de wii u.

https://www.vg247.com/201...higeru-miyamoto-nintendo/
De Xbox One en PS4 doen het anders prima en zijn ook nog duurder dan de Wii U. Dat heeft er dus niks mee te maken. He game aanbod viel gewoon tegen.
Ik denk niet dat dit de voornaamste reden is, hoewel mensen die nog nooit gegamed hebben het verschil waarschijnlijk niet zien.

De Wii U had totaal geen system sellers op de console, geen game die zo speciaal was dat je daar een Wii U wou kopen. Daarnaast dacht bijna iedereen dat de Wii U een accessoire was, door de slechte keuze van de naam en het gebrek aan goede marketing.

De spellen die er op kwamen vond ik aardig, vooral mario kart en de Super Mario 3D World, maar mijn laatst gekochte game was Yoshi's woolly world en die game was maar matig en die kwam in 2015 uit.
Daarna heb ik geen reden meer gehad om een game te kopen voor die console.

Als ik de release van de Switch zie, zie ik het zelfde probleem als de Wii U, geen games en een Zelda die eigenlijk voor de vorige console gemaakt was.
spelen op een smartphone of tablet is niet vergelijkbaar met spelen op een console of handheld.
enerzijds gewoon de besturing. anderzijds omdat de games voor ios en android doorgaans veel minder diepgang hebben dan games gemaakt voor een spelletjes platform.
spelen op een smartphone of tablet is niet vergelijkbaar met spelen op een console of handheld.
1. Game controller waar je de smartphone op kan klikken.
2. Emulators + ROMs.
3. ???
4. Profit!

Of het legaal is of niet is een discussie apart. De ervaring lijkt in ieder geval erg op het 'origineel'. Het is vergelijkbaar.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 20 januari 2017 12:20]

Tchoja.. mijn ervaring is anders.
Die klikbare controllers zijn doorgaans van prutskwaliteit, vanaf je wat te enthousiast wordt begint het mis te gaan. (maar ik geef toe: ik heb nooit een dure gekocht, misschien zijn die beter. ).

En games via emulators zijn niet gebouwd voor het systeem waarop je het gebruikt. En dat merk je dan in lelijke rendering, onleesbare fonts, soms uren prutsen om de rom aan de praat te krijgen, miniscule knopjes om op te klikken, ... En dan ben ik uiteindelijk toch maar weer gewoon de oude games van vroeger aan het spelen.

Neen, geef mij maar gewoon een handheld met legale spelletjes. Minder stress, meer spelplezier.
Volgens mij is dat inderdaad gezegd door Nintendo en zelfs al een klein beetje bevestigd met de releases van de Mario franchise(s) op andere platformen.

#offtopic

Why the hatred?
Nog steeds geen enkele compensatie voor WiiU bezitters aangekondigd? :'( Er zijn erg veel verwachtingen niet waargemaakt.
Welke verwachten zijn er door Nintendo geschept waar een compensatie voor gerechtigd zou zijn?

De console doet wat hij moet doen. Misschien zijn er vanuit van markt hogere verwachtingen geweest en heeft Nintendo harder van de toren geschreeuwd dan terecht was, maar dat betekend niet dat de huidige producten niet conform specs functioneren.
Goed beschouwd is de console maar 3 jaar ondersteund, met Zelda die later komt terwijl hij al lang en breed klaar is. Dat is gewoon erg weinig.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben een fan van Nintendo en erg blij met de games die er wel zijn. Maar ze laten de Wii U wel erg snel vallen. Het zijn juist de trouwe fans die ze benadelen, daar mag imo best wat tegenover staan.

[Reactie gewijzigd door ph4ge op 20 januari 2017 11:33]

De trouwe fans moeten niet zeuren.
Klagen al jaren over de WiiU en voelen zich belazerd.

Switch komt en wat doen ze ? Massaal pre-orderen en alles is weer cool. Alleen nog maar lof voor Nintendo opeens.
Een heel naieve en voorspelbare groep mensen in weze.

Nintendo weet dat ze hun loyale fans in de pocket hebben, die kopen vroeg of laat toch wel.
Nu proberen ze wat meer casual gamers te trekken. Win -Win

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 20 januari 2017 18:51]

Dat is dus de vraag of ze daar mee weg komen. Zelf sla ik hem voorlopig over, en dat zou voor het eerst zijn sinds de NES.
Ik wachten 2 jaar met de WiiU en herhaal dat nu.
Overigens ook gedaan met de X360, PS3 en de PS4.

Niks meer preorder enzo.

Daarvoor altijd alles gekocht van Snes tot NEOGEO Mvs.
Dat is ook de reden waarom ik geen Switch heb besteld. Laten we eerlijk wezen, breath of the wild was gewoon al in ontwikkeling voor de switch. Dat zie je alleen al aan de framerate op de wii u. Daarom hebben ze het ook al 2 jaar uitgesteld, want ze wisten toen al dat de wii u end of life was. Totaal niet eerlijk naar de consument.

De Wii U heeft bovendien geen enkele zelda game gehad.

-Windwaker, een remake dat eigenlijk niet telt
-Twilight princess HD, zelfde
-botw, eigenlijk een switch game
Welke compensatie en welke verwachtingen? De WiiU is toch uitgekomen als console, heeft games gehad en een online service. Nintendo heeft daarmee toch aan zijn 'plicht' voldaan?
De TV functie is nooit gekomen. Maar of dat nu zo erg is.
Welke beloftes heeft Nintendo gemaakt die niet zijn nagekomen? Verwachtingen worden meestal geschept door consumenten en de media, als je als consument daar in mee gaat moet je jezelf heel goed gaan afvragen of het probleem niet bij jezelf ligt...
Je zou toch moeten weten dat je een console (of wat dan ook) niet koopt omdat er in de toekomst iets beloofd wordt. Je koopt een console omdat er op dat moment een featureset en game collectie ligt waar je een bepaald bedrag aan uit wilt geven. Niet omdat er over een jaar nog een titel uit komt die je wilt hebben; je kunt dan Nintendo niet verantwoordelijk houden voor het feit dat die titel gecancled wordt.
Daarom heb ik nooit een WiiU gekocht totdat ik er eentje voor een appel en een ei op marktplaats kon kopen, inclusief games. Toen was het de prijs waard.
Normaal ben ik niet zo happig om dit soort zaken, maar ze kunnen best een omruilactie starten voor mensen die al en wii u hebben voor oa mario kart switch. Dit is in feite exact dezelfde game als mario kart 8 met wat extra skins. Nu is Mario kart 8 echt leuk, maar het is echt raar dat mensen die de game al hebben deze in feite 2 keer mogen kopen.

Nu ga jij roepen dat je deze ook prima kunt blijven spelen op de Wii U, maar daar zet ik dan tegenover. Je kunt er vergif op innemen dat de Nintendo de servers voor de Wii U er uiterlijk eind 2017 uit gaat trekken en Wii U eigenaren niet meer online kunnen gamen. Alleen
Nu ga jij roepen dat je deze ook prima kunt blijven spelen op de Wii U, maar daar zet ik dan tegenover. Je kunt er vergif op innemen dat de Nintendo de servers voor de Wii U er uiterlijk eind 2017 uit gaat trekken en Wii U eigenaren niet meer online kunnen gamen. Alleen
ONJUIST. Nintendo houdt voorlopig iig de Wii U en 3DS servers (dezelfde servers) online. Het zal niet eindeloos zijn, vermoed ik, maar iig tot 2019.

Verder krijg je nieuwe characters, een nieuwe battle mode en 1080p60 in 2 spelers en 1080p30 in 4 spelers (splitscreen).

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 20 januari 2017 16:04]

Onjuist?? Graag zie ik feiten die een statement als deze onderbouwen. Dat jij het niet vindt, maakt het niet direct onjuist. Zeg dan dat je mijn mening niet deelt.

In denk dat gezien hoe snel ze de 100 miljoen installed base van de Wii eruit gewipt hebben dat 2018 niet gehaald zal worden. 2019 zou betekenen dat ze de online dienst langer in leven houden dan die van de Wii en dat acht ik niet geloofwaardig.

Verder zijn de zaken die je noemt echt niet rechtvaardig te noemen om users van de Wii U weer de voor de volle mep af te laten tikken. Alleen de battle mode is (ver)nieuw(d) en dat zou normaal als DLC nog geen tientje waard zijn. Als het nou een nieuwe game was ok, maar nu voelt het toch alsof ik bestolen ben. Ik kan de game ook niet overzetten volgens Nintendo en ben afhankelijk van hun online servers. Ze steken in feite gewoon een middelvinger op naar de huidige MK8 base op de Wii U met deze actie. Deze groep mag best wat credit krijgen, omdat deze de Wii U wel gesteund hebben.
Ik zei tot 2019 ;) Op zijn minst. De dienst van de Wii U is gekoppeld aan de dienst van de 3DS (feitelijk dezelfde servers) dus als ze de dienst offline gaan halen dan is dat niet eerder dan dat ze die van de 3DS offline halen.

En mocht je het nog niet weten, er worden nog steeds 3DS games gemaakt. En Nintendo heeft ook bevestigd dat games als MK8 en Splatoon ondersteund blijven.
Niet echt een verwachting, maar ik denk dat het een mooi gebaar en goed voor Nintendo zou zijn, als ze een inruilactie o.i.d. doen. Dus lever je Wii U in en krijg (korting) op een Switch o.i.d.

Ze zijn uiteraard tot niets verplicht, maar ze zouden de trouwe fans met een Wii U die nu (terecht of onterecht) wat teleurgesteld zijn er mooi mee tegemoet komen.
Ik zou dat een leuke actie vinden, want dan is de Switch weer goedkoper voor mij.
Maar als Wii U bezitter kan ik niet zeggen dat ik veel te klagen heb, heb hem een jaar na release gekocht en heb speel er nog wekelijks op.
Wat dat betreft heeft hij het prima uitgehouden als console, en volgens mij hoeft Nintendo daarvoor niets te compenseren

[Reactie gewijzigd door Jeroen3007 op 20 januari 2017 11:50]

Heb, als ik het speldagboek erbij pak, omgerekend zo'n 80 cent per uur betaald aan de Wii U. Best goedkoop want ontzettend vermaakt met Zelda, Mario Kart, Pikmin 3, Splatoon.
je kunt je WiiU ook verkopen ;) overigens als je een 2de hands WIiU koopt en zelda, kun je een stuk goedkoper zelda spelen en ooit eens mario maker op de kop tiikken bijvoorbeeld.
Vier jaar is wat aan de korte kant, maargoed, iedereen zag dit toch al aankomen. Uiteindelijk zijn er genoeg leuke games uitgekomen op de Wii U waardoor ik deze voorlopig nog wel aangesloten hou in de woonkamer.
Hoop van een aantal van die games (bv Wind Waker HD) dat Nintendo ze toch ook nog naar een mogelijke virtual console van de Switch brengt. Zou zonde zijn als dat soort topproducten die ze met veel moeite naar de WiiU hebben gebracht daar voor altijd bijna onopgemerkt zullen blijven.
Dat hoop ik ook. Net als Donkey Kong Country Tropical Freeze! Mario Kart 8 en Lego City Undercover komen gelukkig al.
Wow ik had geen idee dat de DS zo succesvol is geweest. Ik bedoel, hij was wel populair maar dat er meer van verkocht zijn dan de Wii daar sta ik wel van te kijken. Zelfs anno 2017 zie ik nog zo ontzettend veel Wii's...
Nou, zo is de grafiek opgebouwd. Dit zijn de verkopen in totaal. Sinds 2012 zijn er bijna geen Wii's meer verkocht, dus grafiek blijft daar steken. Grafiek kan niet dalen, ze zijn al ooit verkocht :)

Dat de DS ZO goed liep, wist ik ook niet.

Nintendo zal het nooit toegeven, maar ik vermoed dat de verkoop cijfers hiermee zeer benvloed zijn: Mogelijkheid tot draaien van reserve copies.

DS: R4 converter kaartje er in, SD met games en klaar. Als je dan denkt dat er 1800 games voor zijn gemaakt.
Wii: In het begin inbouw chips voor DVD-R's, later softmods met usb disks. En dan weer, een enorme lijst games, 1600.
3DS en Wii U kon dat opeens niet meer, en beide boden te weinig toegevoegde waarde ten opzichte van hun voorganger, waarom zou je die dan aanschaffen?

Deze grafiek laat alleen de verkochte consoles zien, niet de verkochte games.
Ik denk dat je dan een heel ander patroon zult zien.
Dit is onzin. Je laatste zinnetje zegt het zelf al: je hebt niet de verkochte games bekeken. Die vind je bijvoorbeeld hier, onderaan iedere tabel: https://en.wikipedia.org/..._best-selling_video_games

Er zijn bijna 1 miljard DS games verkocht op een userbase van 150 miljoen systemen. Er zijn 250 miljoen 3DS games verkocht op een userbase van 50 miljoen systemen.
Er zijn 900 miljoen Wii games verkocht op een userbase van 100 miljoen systemen. Er zijn 90 miljoen Wii U games verkocht op een userbase van 15 miljoen systemen.

Kortgezegd: er zijn vl meer games per console verkocht op de Wii en DS. De verkoopcijfers zijn dus zeker niet zover beinvloed door piraterij. De DS en Wii kenden simpelweg een brede doelgroep en erg veel games.
3DS kun je ook gewoon "hacken" en eigen spellen opzetten (wat ik gedaan heb), moet je hem wel voor openschroeven dus eigen risico. Er waren ook al vrij snel R4 kaartjes die erop werkten dus over dat 3DS klopt niet helemaal.
Je hebt "gewoon" een zelfde soort kaart als je voor de Nintendo DS had (de R4 kaartjes). Het werkt praktisch hetzelfde, dus je hoeft niks open te schroeven meer zelfs.
Klopt, maar vaak worden die op een gegeven moment niet meer ondersteund door nieuwe firmware updates en moet je dan een nieuwe R4 kaart kopen. Door hem te hacken heb je alleen een SD-kaart nodig, geen R4 kaart (alleen als je oude DS-spellen wil spelen). Die hack via SD-kaart is permanent, je installeert de spellen dan namelijk op de SD-kaart (zie https://3ds.guide/get-started).
Ik mag aannemen dat 3rd party nog wel doorgaat? Zelfs voor de X360 en de PS3 komen (sporadisch) nog games uit, die gaan heel wat meer jaren terug en daar zal het aandeel dat daarop speelt niet ver onder die Wii-U zitten (overstap PS4/XBO).
Welke 3rd party support? Nintendo was zo ongeveer de enige die nog de Wii U ondersteunde.
Helemaal waar. 3rd party is al een tijdje van boord gestapt.
Het enige wat nu nog door zal gaan is homebrew, emulatoren, en andere hackscene zaken.

De WiiU lag al een tijd in coma en is nu gewoon officieel dood.
Ik had gehoopt dat er nog een price drop zou komen, maar zoals het er uit zien zijn er zo weinig Wii U's over in winkels dat het toch niet uit maakt.

Jammer, ik wou graag nog wel Xenoblade X spelen maar heb er geen 300 voor over als het apparaat toch niet meer ondersteund wordt. Hopen maar dat een aantal Wii U exclusives een port krijgen naar de switch.
Dat hoop ik ook, en dat zou ook een slimme zet zijn; gewoon 'alle' Nintendo Wii U titels naar de Switch halen, geeft ook meteen een groter aanbod op de Switch.
Het wachten is dan ook op Valve dat zij een handheld uitbrengen waar je je steam games op kunt spelen. Begrijp niet dat dat er nog niet is...
Omdat de x86 architectuur niet geschikt is voor zulke kleine mobiele apparaten.
En dit zelfde zie ik ook weer snel gebeuren voor de Switch. Nu een hype, maar eigenlijk op alle fronten alweer zwaar achterhaald. Maar nee we blijven het slikken.

En men kan me best een -1 geven, maar dan lieg je naar mijn mening gewoon tegen jezelf en dan zeg ik...tot over 2,5 jaar!
Een eventuele ondergang van Nintendo zou ook funest zijn voor de PS en XBOX fanboys omdat innovatie dan ver te zoeken zal zijn. Meer power maakt geen betere consoles.
De WiiU deed amper mee in de console race, of laat ik het zo zeggen...helemaal niet. Innovatie ver te zoeken? Tis maar net waar jij naar kijkt, maar ik gok dat je echt beter moet kijken. Innovatie zit in meer dan een exotisch type hybrid console te bouwen. De innovatie bij Sony en Microsoft zit hem net zo goed in de hardware in combi met software. En het is al lang bewezen dat gamers niet zitten te wachten op de zoveelste vage Nintendo console. De fans roepen al jaren naar een echte gamecube like console

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 20 januari 2017 12:00]

Nintendo doet ook niet mee aan de consolerace. Nintendo probeert iets uniekers op de markt te brengen. En hoe meer risico je daarin neemt hoe harder je kunt vallen, dat is nu bij de WiiU gebeurd. Zolang Nintendo nog blijft leven, prima!
Waarom is de switch alweer achterhaald? Je hebt het ding nog niet eens geprobeerd.
En als het al jaren is bewezen dat gamers niet zitten te wachten op de zoveelste vage Nintendo console kom dan eens met dat stuk! Waaruit blijkt dat dan? En wat bedoel je met een gamecube like console? Ik weet niet of je je het kunt herinneren, doen Nintendo daar destijds mee kwam vnd iedereen dat een vage console!
Dus daarom inderdaad een -1. En ik zie je graag over 2,5 jaar! :)
Die -1 zal hij echt van schrikken ... Doe niet zo kinderachtig man.

De Switch is idd achterhaald qua hardware .. PUNT
Blijkt uit alles, en zelfs Nintendo houd zijn lippen op elkaar mbt specs.
Als het bijzonder is dan schreeuwen hun dat zeker van de daken net zoals ze dat bij hun Hyper moderne Rumble Joycons dat doen waar inmiddels niemand meer op zit te wachten.

Zelda gameplay gezien ? Is dat nou next gen ? Als je nu al geen vloeiende game kan presenteren hoe kan je verwachten dat je over 3 jaar nog hoge ogen kan gooien met de hardware markt op dat moment ?

Nee, prachtige handheld en leuke opvolger van een 3DS.
Als home console nu als achterhaald, wellicht meer zelfs als de WiiU tov de Wii bij de launch destijds.
Zelda gameplay gezien ? Is dat nou next gen ? Als je nu al geen vloeiende game kan presenteren hoe kan je verwachten dat je over 3 jaar nog hoge ogen kan gooien met de hardware markt op dat moment ?

RARE lukte het wel op de SNES met DKC!
Juist RARE ...3rd party.
Net als Konami die juweeltjes afleverde maar ook niks meer voor Nintendo maakt.

Bij Nintendo duurt het 4 jaar voor je een nieuwe versie hebt van je favoriete game.
Neem niet alles zo serieus man!
En je zult altijd mensen houden die het belangrijker vinden dat hun auto sneller kan rijden dan dat ie leuk te besturen is.
Ik wil ze best beantwoorden en zoals ik het zie en ook van wat de wereld roept op forums.
Nintendo probeert iets uniekers op de markt te brengen. En hoe meer risico je daarin neemt hoe harder je kunt vallen, dat is nu bij de WiiU gebeurd. Zolang Nintendo nog blijft leven, prima!
Dat proberen ze idd en dat ziet iedereen ook, maar ik vraag me echt af of de Switch zo uniek is namelijk. Een hybrid console is eigenlijk geen "rocket science" om te maken. Het is meer een handheld die je in een docking kan aansluiten meer niet. Het "unieke" eraan zijn de manier hoe je die joy-cons kan gebruiken en met andere accessoire verbonden kunnen worden zoals met de Switch zelf, los als controller, of aan een joystick, en daarmee heb ik eigenlijk het enige unieke uitgelegd over de Switch.

Zolang Nintendo fans het blijven kopen en blijven slikken om naderhand toch nog kritiek te geven,...tja dat doe je dan toch echt zelf.
En als het al jaren is bewezen dat gamers niet zitten te wachten op de zoveelste vage Nintendo console kom dan eens met dat stuk! Waaruit blijkt dat dan?
Daar hoef je geen stuk voor te schrijven, al zijn die er wel geweest, maar lees maar eens op grote forums, waar gamers zich afvragen waarom ze niet weer eens een normale console maken zonder uniek uit de bocht te moeten komen. Of geeft Nintendo hiermee toe dat ze dat niet meer kunnen? Het uniek zijn heeft ze anders ook niet echt geholpen namelijk om alle markten mee te kunnen pikken. Typ in google alleen al dit in "why nintendo makes stupid decisions"
En wat bedoel je met een gamecube like console? Ik weet niet of je je het kunt herinneren, doen Nintendo daar destijds mee kwam vnd iedereen dat een vage console!
Het was maybe ook een vage console, maar het was tenminste nog een normale console die grote titels kreeg waaronder Resident Evil 4 (en andere RE games), Metal Gear Solid Twin Snakes, Star Wars Rogue Leader..om maar een paar te noemen.
Dus daarom inderdaad een -1. En ik zie je graag over 2,5 jaar! :)
Thnx! gelukkig weet ik ze nog te onderbouwen in plaats alleen iets te schreeuwen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*