Zakenkrant: problemen Note 7 kwamen door twee verschillende fouten in accu's

De Samsung Galaxy Note 7 ontvlamde relatief vaak door twee verschillende fabricagefouten bij de accu. Dat claimt zakenkrant The Wall Street Journal op basis van meerdere anonieme bronnen. Samsung maakt de resultaten van zijn onderzoek naar de Note 7 maandag bekend.

De eerste batch van de telefoons vatte relatief vaak vlam, omdat de accu's van Samsungs SDI-divisie een onregelmatige grootte hadden, waardoor sommige exemplaren net niet helemaal goed in de telefoon pasten. Dat veroorzaakte de oververhitting in de accu's, claimt The Wall Street Journal. De claim zou weinig verbazing wekken: er wordt al maanden in het geruchtencircuit over gesproken dat de accu net niet helemaal goed zou passen.

Vervolgens verving Samsung de accu's van zijn eigen divisie door die van het bedrijf ATL, maar dat bedrijf maakte een fabricagefout, doordat het razendsnel veel exemplaren van de accu moest produceren zonder dat het daarop gerekend had. Wat die fout precies was, weet de zakenkrant niet. Na veel incidenten met de Note 7's met ATL-accu stopte Samsung in oktober de productie en verkoop van de telefoon.

Om de problemen in de toekomst te voorkomen, zou Samsung een programma starten met acht stappen die meer testen en inspecties bevatten dan tot nu bij Samsung-smartphones is gebeurd. The Wall Street Journal heeft in het verleden aangetoond over solide bronnen te beschikken, ook in deze zaak.

Samsung heeft voor komende maandagnacht een persconferentie belegd in de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul. De persconferentie begint om twee uur 's nachts Nederlandse tijd en er komt een livestream van.

De Note 7 kwam in augustus uit in tien landen, waaronder de Verenigde Staten en Zuid-Korea. De telefoon bleek in relatief veel gevallen vlam te vatten. Samsung haalde het toestel terug en ruilde het om voor nieuwe, 'veilige' exemplaren. Die bleken vatbaar voor dezelfde problemen. Daarna stopte de fabrikant de productie en verkoop van de telefoon definitief, op de dag dat hij zou uitkomen in de Benelux.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

20-01-2017 • 11:55

85

Reacties (85)

Sorteer op:

Weergave:

Enigzins bijzonder, maar ook overbodig om hier een live-stream voor op te tuigen (en dit te vermelden alsof dit nieuwswaarde heeft in het persbericht van Samsung). De informatie van a.s. maandag is niet relevant live; de informatie is grotendeels al bekend.

Weet iemand waarom dit live-event een dergelijke publiciteit krijgt vanuit Samsung? Ik snap dat het batterijprobleem veel impact gemaakt heeft, maar transparant via de officiële kanalen melden waar het probleem lag en bijvoorbeeld direct de aandacht leggen op de algemene discussie omtrent batterijen/grootte/ontwikkelingen is toch 10x zinvoller?

[Reactie gewijzigd door Tomino op 23 juli 2024 01:49]

Ik denk dat ze heel duidelijk naar voren willen komen met de boodschap:
We hebben fouten gemaakt, we hebben hier adequaat op gereageerd, we hebben de problemen onderzocht, en vinden dat iedereen ter wereld het recht heeft dit te weten, vandaar een livestream. Dit allemaal lijkt mij om het vertrouwen van de consument te winnen.
Inderdaad als je iets fout doet is het beste om er gewoon voor uit te komen en het niet weg proberen te moffelen ergens onder een steen. Dit geeft de consument meer vertrouwen en doet men eerder geloven dat men serieus naar de problemen gekeken heeft.
En misschien wel de belangrijkste reden om dat wel groots en live te presenteren: in het vervolg gaan wij zus en zo met (batterij-)veiligheid om, zodat consumenten en investeerders zich geen zorgen meer hoeven maken.
En dat voor een Aziatisch bedrijf waarbij gezichtsverlies een cultureel aspect is wat in Azië aan de orde van de dag is maar wat we in de westerse wereld vaak vergeten !
Samsung heeft wat goed te maken op PR gebied. Zie het corruptieschandaal waar ze op het moment in verwikkeld zijn.
Dat zegt dan wat over jou als tweaker. Samsung heeft een uitstekend track-record als het op kwaliteit aankomt. 1 misser die ze hartstikke netjes hebben opgelost veranderd daar niets aan.

Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Software is niet foutloos, DOA's komen voor en fabricagefouten kunnen gebeuren. De vraag is, hoe los je dit op, en dat heeft Samsung utistekend gedaan.
De vraag is, hoe los je dit op, en dat heeft Samsung utistekend gedaan.
Behalve het feit dat dat dus niet het geval was, want anders zaten we hier. Ze hebben de oorspronkelijke fix veels de snel gepusht zonder correct QA uit te voeren, en toen is het hele product geannuleerd.

Ze hebben niks opgelost. Ze zijn alleen maar aan het dweilen.
Ze hebben het opgelost door heel snel een 2de accu te maken met een 2de ontwerpfout in. Dus slecht opgelost.

Met de Note 8 heeft samsung iets meet tijd om fouten te vermijden. Fouten maak je altijd maar vaak wordt het risico afgewogen, ik neem aan dat er wel iemand kritiek had op het feit dat de accu te groot was en gekneld zat.
Ook de Galaxy S6 had anders gebreken. Zit momenteel met Samsung in juridisch proces voor de schadevergoeding van een exploderende Galaxy S6 enkele maanden geleden in mijn badkamer.
Beetje sullige reactie.
Zw hebben laten blijken dat ze het probleem serieus hebben genomen en hebben een ontzettend dure beslissing genomen in hun nadeel. Dat is wel eens anders bij grote concerns, ook bij Westerse. VAG anyone?
Lekker kort door de bocht dan. Dan koop je ook geen enkel merk auto meer die wel eens een terugroepactie heeft gehad? Dat zijn namelijk bijna alle merken wel...

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 01:49]

Stukje Koreaanse schaamcultuur. Publieke excuses en haast huilende topmensen voor de camera is zeer gebruikelijk omdat dat oprecht overkomt. Komt voor onze begrippen altijd erg overdreven over maar hoort er daar gewoon bij als iets goed fout gegaan is. Daarnaast ligt Samsung in Zuid-Korea sowieso onder een vergrootglas ivb met een schandaal rond de president waarbij ook de hoogste baas van Samsung genoemd werd.
Voor een heel groot deel is dit ook gewoon marketing.
Met deze "schuldbekentenis" halen ze wereldwijd het nieuws in alle media. Door al wat uit te laten lekken zelfs twee keer. Zo'n enorm bereik is met een reclamecampagne nooit te halen. Dit is nog eens eens verbluffend goedkoop ook!
Dit heeft niks met schaamcultuur te maken. Dit komt rechtstreeks uit het tekstboekje van marketing. Als er een probleem ervaren wordt rond je product dan moet je open en transparant uitleggen aan je klanten wat er aan de hand is.

Tot nu toe heeft Samsung net alles verkeerd gedaan qua communicatie rond de Note 7. Het lijkt er op dat ze (nu pas) voor de eerste keer doen wat ze al die tijd al hadden moeten doen. Communiceren met de consument. Apple heeft dit ook moeten doen rond Antennagate en dat heeft geen maanden duurt, zij hadden natuurlijk wel het voordeel dat het geen ernstig probleem was.
Het belangrijkste in marketing is je (potentiële) klanten vertrouwen en zekerheid te geven. Hoe wil je jouw mobiele telefoon, zo'n beetje het belangrijkste bezit tegenwoordig, verkopen als je als fabrikant niet meer 100% betrouwbaar bent? Dat lijkt me het idee van Samsung hierin. De consument vertrouwen geven dat 1. de fouten niet jouw fouten waren maar in het leveringstraject zitten of 2. de fouten in je eigen onderdelen bekend zijn.

Het kan ook zijn dat ze de Note 7 opnieuw uitbrengen als Note 7s of zo, en dit moment nemen om men te overtuigen van het feit dat ze weten wat er mis ging en hoe ze voorkomen dat dit niet bij het nieuwe model gebeurt.
Klopt, ik ga hierin ook met je mee. Of dit dan direct de (toekomstige) klanten gaat bereiken is maar de vraag. Ik verwacht veel publiciteit -> publiciteit schrijft dat de informatie vanuit een live-stream kwam -> consument leest dit (nu en/of later) en onderschrijft waarschijnlijk jouw twee punten.

edit: Oftewel, een live-stream om in het vervolg met terugwerkende kracht gewicht te geven aan je boodschap. Há!

[Reactie gewijzigd door Tomino op 23 juli 2024 01:49]

Uiteraard wel enigszins relevant aangezien het naast de klanten van Samsung een hele trits aan organisaties en instanties heeft bezig gehouden.
In hoeverre je het live wil volgen, moet je zelf maar zien.
Denk dat er een redelijke kudde ingelogd zal zijn voor wie het wel relevant is of die gewoon geïnteresseerd zijn.
Ik blijf er niet voor op in elk geval.
Slecht nieuws is ook nieuws. Er wordt toch weer over je gepraat en je hebt gelijk de kans om te vertellen wat je allemaal beter gaat doen en dat het volgende toestel véél beter gaat worden dan het vorige etc. etc.
Het is echt niet overbodig hoor. Zo'n livestream is zelfs noodzakelijk. Het moet het vertrouwen in Samsung terug brengen. Wat perstekstjes gaat het echt niet doen hoor. Samsung moet schuld bekennen en dat gaan ze nu doen. Tot nu toe was er totaal geen duidelijkheid over het probleem. Heel de wereld werd in het ongewisse gelaten. Tot nu toe was het de pers die speculeerde over wat er mis liep. Nu gaan we het van Samsung zelf horen vandaar ook die livestream. De consument moet duidelijk worden gemaakt dat dit de enige waarheid is en dat lukt niet door gewoon een tekstje te versturen want zo iets komt over als je verstoppen achter een tekstje en alsof ze het probleem niet echt serieus nemen.
Zullen ze het nog aandurven om de Note 7 nogmaals op de markt te brengen?
Nee de Note lijn als merk wordt geschrapt en de S8 plus genoemd of zo.

edit: mijn info is al achterhaald!

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 23 juli 2024 01:49]

Ik denk dat er gewoon een Note 8 komt, aangezien deze unieke features heeft tov de S8(Edge).

Net zoals bij Antenna- en bendgate bij Apple zal deze storm overblazen en uiteindelijk zal Samsung miljoenen telefoons (o.a. Note's) blijven verkopen.
Denk het ook. Persoonlijk zou ik zo een Note 8 kopen.
Als ik er LineageOS op kan zetten, ben ik ook bijna verkocht... terwijl ik bekend sta als een Samsunghater :)
Ja dat is wat mij ook altijd tegenhoudt bij Samsung, de slechte modbaarheid en het gesloten systeem. Daarom zou ik ook nooit Samsung kopen maar qua hardware maken ze de mooiste toestellen.
Gaan we weer. Is echt geen vergelijking.
Een ontploffende of brandgevaarlijk toestel met zelfs een airline verbod vs het kunnen buigen van een toestel.
Dat zegt echt niks hoor, er zijn productiefouten in auto's geweest waar mensen door kwamen te overlijden en die merken worden nu ook nog steeds verkocht of zijn succesvol.

Men is dat toch heel snel weer vergeten, als de telefoon mooi is en er is een hype koopt men hem en ach die ontploffende toestellen dat gebeurt alleen bij een ander.
Niet helemaal waar. Samsung heeft al verschillende reacties gegeven dat de lijn wel door zou gaan.
Hij komt wel terug Is al eerder bevestigd

De note 8

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 01:49]

Note lijn wordt helemaal niet geschrapt!
Volgende heet gewoon weer Note 8!

nieuws: Samsung komt volgend jaar toch met Galaxy Note 8
Is dit een antwoord?
http://www.theinquirer.ne...cs-release-date-and-price
http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_note8-8505.php

De opvolger is al aangekondigd, dus nee geen 7, maar de note naam word gewoon nog gehandhaafd.
Hoe kom je daarbij? Volgens mij zijn dat vooralsnog geruchten en heeft Samsung tot nu toe gezegd door te gaan met de Note serie.
Nee dat denk ik niet maar een Note 8 gaat dus wel komen.
Nee, ik denk dat die 'naam' inmiddels wel een wijnvlek op een wit tafellaken is.
Ze kunnen het beter vergeten en verder met een ander model Galaxy Note.
Nee hoor, de Note 8 gaat er aan komen en de manier waarop Samsung dit aanpakt is net bedoeld om mensen vertrouwen te geven in de productlijn en het merk Samsung algemeen. Of je het nu Note noemt of een andere naam geeft maakt niet uit. Dit feit heeft een smet gegooid op heel het merk en die moet opgekuisd worden.
Ik denk het ook, hoewel ik het persoonlijk wel zou aandurven om de Note 7 te kopen. Haastige spoed is zelden goed, zo blijkt.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 23 juli 2024 01:49]

Wauw, da's gewoon dubbel pech :/ Je verwacht als bedrijf niet dat je 2x achter elkaar de pech hebt foutieve batterijen te hebben. Wel goed dat ze er leer uit trekken, ook wel goed om te weten dat het niet aan de telefoon zelf lag (voor Samsung dan).
Pech, of gewoon een domme ontwerpfout? Het lijkt me dat Samsung zeker wel grotendeels de hand in eigen boezem kan steken en het minder met overmacht heeft te maken.
Is het niet beter om te wachten tot het werkelijk nieuws aanstaande maandag?
Wat is de nieuwswaarde om eerst te melden dat er maandag een verklaring komt en vervolgens een speculatief nieuwsbericht te plaatsen?
Retorische vraag ? 8)7

Nieuwswaarde... nihil !

Reclame waarde.. potencieel groot !
Nieuws wordt veel te snel de wereld in gestuurd.
ipv te wachten tot de officiele mededeling, krijg je dagelijks wel ergens "geruchten" te lezen. Fake nieuws kan je het niet noemen, omdat er steeds wel ergens "een anonieme bron binnen het bedrijf" is...
Edit: Nevermind. Ik reageer met een heel ander artikel in mijn achterhoofd. Excuus.

[Reactie gewijzigd door Lagonas op 23 juli 2024 01:49]

Dit zal toch in de toekomst meer gaan voor komen en is ook niet te voorkomen denk ik.
Ik begrijp niet van zo'n fabrikant dat je niet aan je quality houdt door Nee te zeggen. Dat is ook een antwoord en ja je loopt een grote order mis maar er is nu best wel wat schade aangebracht door Samsung en het gedram om de telefoon meteen op de markt te gooien. De uiteindelijke schade vind ik best groot door deze blunder en zeker in de maatschappij waar we toch duurzaam om moeten gaan met spullen en dit is geen goed voorbeeld. Hoewel de recycling heeft plaatsgevonden maar de arbeidstijd en productietijd etc, ook zijn bij de productie gassen vrijgekomen.
Het probleem van de grote was bekend, wat niet bekend was was dat de accu's bepaalde afwijkingen kunnen hebben en dat sommige gewoon te groot zijn om in de behuizing te passen. Beetje 'dom' dat Samsung hier geen rekening mee houdt bij de afmetingen van de behuizing.
Tja, wij (de kopers van die telefoons) willen nu eenmaal grotere en langer meegaande batterijen, en zij gaven daar gehoor aan.
Alleen in dit geval ging het even niet goed.

Waarom -1 ?

Het is toch echt zo dat wij als consumenten het hardst huilen om de batterijduur.
En fabrikanten luisteren daar echt wel naar om vervolgens meer modellen proberen te verkopen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 01:49]

Onzin, dit heeft gewoon met kwaliteitscontrole te maken en niks met wat een gebruiker wilt. De batterijen hadden niet allemaal de juiste afmetingen, dat is gewoon slordig.
Het een sluit het ander niet per definitie uit. Immers worden die grotere accu's niet zomaar gemaakt daar zal een vraag voor moeten zijn. Dat de ene fabrikant dit er sneller door heen rost dan de andere (lees: kwaliteitscontrole's overslaan) is hierbij dus aangetoond.
Dat de klanten een langere accuduur willen moeten ze niet oplossen door de marges qua ruimte rondom een accu kleiner te maken, maar door simpelweg een telefoon te maken die 2 of 3 millimeter dikker is en daarmee ruimte creeren voor een dikkere accu.
Of de accu makkelijk verwisselbaar zoals bij een fototoestel.
tja, ik vind het ook niet fijn dat de accu niet makkelijk om te wisselen is (al had dat Samsung in dit geval minder geld gekost dan heel de Note7 te schrappen) maar je ziet steeds meer fabrikanten die kant op gaan.

Ik koester mijn Note4 nog even want die bevalt nog steeds goed. Mocht de accu slecht worden kan ik altijd nog kiezen om een nieuwe accu te plaatsen.
Genoeg telefoons met grote accu's zonder noemenswaardige problemen.
Dat klopt zeker, alleen zeggen mensen dat ze dan een dikkere telefoon willen. Ze bedenken zich vervolgens niet dat een accu niet elke gewenste vorm kan hebben. Er zal dus een groot gedeelte 'loze ruimte' zijn welke opgevuld zal worden door waarschijnlijk plastic. Aangezien je het moederbord niet echt dikker kan maken/stapelen.
Wij consumenten zeggen ook dat het niet uitmaakt of een telefoon weer iets dikker wordt voor een langere batterijduur.
Als ik tussen de regels lees is je aanname; de gebruiker wil langere accu duur, dus hebben fabrikanten accu's genomen die ze in kunnen lijmen (in plaats van verwisselbaar) zodat ze groter kunnen zijn.

Of een accu groter kan zijn omdat hij niet verwisselbaar is weet ik niet. Het klinkt voor de hand liggend, of het technisch ook zo is... Geen idee.

Maar omdat ze niet verwisselbaar zijn:

-> is de kans (groter?) dat hij vlam vat?
Wat dan inderdaad niet klopt, want er zijn genoeg telefoons waar dit niet voor komt.

-> kun je het niet herstellen want de accu is niet verwisselbaar.
Als dit je gedachte is, dan ben ik het met je eens.
het vastlijmen heeft niets met accucapaciteit te maken maar alles met de dikte van je telefoon, hoe dunder ie wordt hoe minder ruimte je hebt, hoe compacter je moederbordje ook moet zijn... op een bepaald moment is het dan niet meer haalbaar om daar een hele dikke accu connector op te zetten.. dat ze het dan maar gewoon vast solderen heb ik overigens nooit echt een goed plan gevonden, ik had liever gezien dat er ribonkabels voor gebruikt zouden worden die zijn nog steeds enorm kwetsbaar - maar door een erkent vakman wel te plaatsen. dan waren de telefoons teminste niet helemaal onrepareerbaar
het vastlijmen ...
dat ze het dan maar gewoon vast solderen heb ik overigens nooit echt een goed plan gevonden, ik had liever gezien dat er ribonkabels voor gebruikt zouden worden die zijn nog steeds enorm kwetsbaar - maar door een erkent vakman wel te plaatsen. dan waren de telefoons teminste niet helemaal onrepareerbaar
Duidelijk een epic fail.
Iedereen wilt inderdaad langer meegaande batterijen. Ik ook.
Maar dat kan evengoed door de telefoon een paar millimeter dikker te maken. Ik hoef geen ultradunne telefoon...
Sneu voor Samsung. Ben benieuwd hoeveel mensen hun Galaxy Note 7 niet terug gebracht hebben...

[Reactie gewijzigd door Neus op 23 juli 2024 01:49]

De Note 7 bedoel je denk ik? Samsung doet z'n best om mensen te forceren dat alsnog te doen als ze dat nog niet gedaan hebben. Zo zijn er een aantal OTA updates gekomen die de gebruiker moeten frustreren. De laatste update zou als ik het goed heb het opladen onmogelijk maken.

Eerder al waren er updates om het laden te beperken tot 50%
Het schijnt dat diegenen die nu nog een Note 7 hebben en die niet teruggestuurd hebben of ge-update hebben (mogelijkheid tot opladen wordt daarbij uitgeschakeld) dat men bij een uitgaand gesprek verbonden wordt met de klantenservice van Samsung .... die je ervan proberen te overtuigen om het toestel alsnog terug te sturen ...
Ze hebben gezegd dat er minimaal 96% van de Note 7 terug gebracht zijn. (van de 1,5? Miljoen verkochten exemplaren)

[Reactie gewijzigd door Byron010 op 23 juli 2024 01:49]

Nou ja sneu, het is en blijft hun eigen fout natuurlijk. Er is blijkbaar tot tweemaal toe geen QA gedaan dat valt Samsung toch wel te verwijten?
Ze zijn hoe dan ook eindverantwoordelijke in die zin kan je het ze absoluut verwijten...

Maar stellen dat ze geen QA/QC hebben slaat weer nergens op, wat als ze elke test hebben gedaan die elk ander bedrijf ook doet, maar het daarmee het probleem niet naar voren is gekomen? Er is geen garantie dat de huidige standaard aan QA/QC voor altijd 100% dekkend werkt...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 01:49]

Heb je gelijk natuurlijk in er zal vast wel wat QA gedaan zijn, maar een ezel stoot zich niet tweemaal aan dezelfde steen.
1 keer kan wellicht gebeuren, maar wanneer je op het punt staat een 'verbeterde' accu in je toestel te stoppen leg je bij het testen hier extra focus op. Je kunt mij niet wijsmaken dat ze dat gedaan hebben. Die tweede fout had nooit mogen gebeuren, dat is geen kwestie van 'ongeluk'.

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 23 juli 2024 01:49]

Man, wat wou ik graag een note 7. Nu echt geen idee eigenlijk waar ik op wacht. Note 8? S8? Iemand?
Zit met precies hetzelfde 'luxe' probleem. Al het andere wat nu verkrijgbaar is voelt als een downgrade tov de Note 7. Voorlopig nog maar even uitzingen met m'n S6 Edge+
Lijkt wel alsof 'bijna' iedereen zo voelt. Ik wou gaan voor een Ubuntu phone, maar Canonical heeft besloten dat in de vriezer te zetten... Als ik kijk naar wat Apple heeft gedaan met de nieuwe iPhone, geen headphone jack meer denk ik ook zo van wtf Apple. Tja de Samsung Note 7 was ook geen succes...

Punt is dat ik liever over wil gaan naar een 'Linux' telefoon zonder Android. Ik vertrouw Google niet en Apple maakt keuzes waar ik niet achter sta. Dus ik ben ook op zoek naar een nieuwe telefoon...
Hehe, als we het over first world problems hebben :)

Ik heb zelf een S7 en die werkt prima, maar heeft natuurlijk wel een kleiner scherm dan de Note, dus als dat was waar je voor ging dan gaat dat je niet helpen.
De s7 edge is echt niet zo veel kleiner dan de note 7.
Wil je een vergelijking tussen de 2 (om te zien of het een alternatief is), dan kan je hier even lezen.
Ik zat in precies dezelfde situatie. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een OP3T. Heeft een paar opties minder, maar ook weer wat opties extra. En dat voor "weinig" geld :)

De S8 lijkt mij een goed alternatief, ik baal er alleen van dat de fysieke home-knop er waarschijnlijk niet meer op zal zitten. Daarnaast ben ik geen fan van de gebogen schermen.
Waarom moet je op iets wachten? Geniet van je huidige smartphone.
We zeggen altijd dat we een goede batterijduur willen. Samsung en Apple hebben daaraan gewerkt (S7, Note 7, iPhone 7).
Bij Samsung gaat t nu een keer fout, tja...
Heb zelf een iPhone 7 Plus, tot zover nog geen ontploffing gehad.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.