Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties

Nintendo heeft een rechtszaak aangespannen tegen de go-kart tours van Maricar. Met deze tours, waarin deelnemers zich uitdossen als een figuur uit Mario Kart en rijden in karts die lijken op de voertuigen uit de game, wordt volgens Nintendo haar intellectueel eigendom geschonden.

Volgens Nintendo heeft Maricar, die de tours door de Japanse hoofdstad organiseert, nooit toestemming gekregen om deelnemers zich te laten uitdossen als Mario, Luigi, Yoshi, Toad of Bowser. De website van Maricar lijkt uit de lucht te zijn gehaald; het is onduidelijk of dit iets te maken heeft met de aanklacht van Nintendo.

Een vergelijkbare kartervaring genaamd Akiba Kart, die ook in Tokio op Mario Kart gebaseerde tours organiseert, is volgens The Verge nog niet aangeklaagd.

Op TripAdvisor wordt de buitenluchtactiviteit van Maricar zeer hoog beoordeeld. De te huren karts kunnen tot 80 km/u halen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (78)

Geweldig... Als Mario rondkarten door Tokio. Zou leuk zijn als Nintendo dit sportief zou opvatten, maar zoals meestal is het handiger om een berg juristen erop los te laten.
Logisch.. als Nintendo niet optreed kan dat resulteren in het verliezen op hun rechten erop en dan mag iedereen er op los aan verdienen.
Ik zweer het, elke topic over Nintendo en IP zie je dat argument opduiken. De wereld zit echter niet zo zwart wit in elkaar. Het is ook logisch want het is gewoon schier onmogelijk alles te monitoren.

Je kunt in bepaalde gevallen inderdaad uw trademarks verliezen o.a. door naked licensing maar dan moet het echt al gortig zijn of moet je trademark een generieke term zijn geworden.

https://www.eff.org/deepl...irelessly-censor-internet

Je kon blijkbaar naast nintendo karakters ook pakken huren van andere niet Nintendo figuren. Waar trek je dan de lijn ? Kunnen morgen dan even goed carnaval winkels of bedrijven die cosplay gerelateerde activiteiten hebben ook gaan aanpakken.

Dat de karts op karts lijken is voor de rest toch om te lachen hoop ik? In de tennisclub hebben ze ook attributen die op bepaalde zaken lijken van Mario tennis.
och wat denk je van die balance board, effe wat modden en er een snowboard van maken, mag dit dan ook niet??? (wii skii resort)


daarnaast is mario al ruim 30-35 jaar oud dus zou het theoretisch gezien in het public domain horen te zitten, maar omdat disney ermee begon mickey mouse te licenceren op het moment dat hij in de public domain kwam via wat schuwe regels, kan bijna elk bedrijf er nu ongestraft mee wegkomen
Publiek domein duurt wel langer dan 30-35 jaar helaas
de eerste regels waren tot 25 jaar daarna was het publiekelijk toegankelijk.
maar doordat zoals ik zei disney door schuwe regels mickey mouse er niet in wilde werd het publiek domein kleiner,
Das maximale patentduur, heel wat anders. Copyright is tot 75 jaar na de dood van de bedenker geldig (en Shigeru Miyamoto leeft nog, dus je mag lang wachten).

Omdat Mario kenmerkent zijn voor Nintendo als bedrijf zullen er ook nog trademark rechten bovenop zitten ja.
Er komt steeds nieuwe IP uit gebaseerd op Mario. Dus nee, Mario, Sonic, Mickey en Donald e.d zullen nooit in public domain komen.
Hoewel ik het natuurlijk volledig met je eens bent, zit bijvoorbeeld een carnavals winkel anders in elkaar.
Nu weet ik niet hoe goed dit mario kart gedeelte liep (en dan met de nadruk op het mario kostuum gedeelte). Maar stel dit bedrijf haalt voornamelijk hun omzet uit het Mario karten, tsja... Dan ben je misschien wel brood aan het verdienen over de rug van een ander bedrijf.
Indien je een carnavals winkel hebt wat voornamelijk mario pakken verkoopt dan zal daar ook wel iets mee gaan gebeuren indien het aan Nintendo ligt.

Echter vind ik Nintendo maar zeer slecht de laatste tijd, alsof hun producten keer op keer mislukken en ze maar geld op een andere manier willen verdienen. Hoe tof is het als mensen over de gehele wereld iets hebben met de Mario poppetjes, en er bedrijven ontstaan zoals dit mario kart. Mij lijkt dat dit mensen juist ook kan aansporen om een product van Nintendo te komen (zo'n soort console/tablet met mario kart erbij). Oftewel, gratis reclame voor Nintendo zou je zeggen..

Zolang het bedrijf niet doet alsof ze namens Nintendo opereren, snap ik niet elke keer al die rechtszaken vanuit Nintendo.

Volgens mij zullen er ook maar bar weinig mensen staan die elke keer achter Nintendo staat, veel fans die hun producten kopen vinden dit soort zaken juist leuk.. Nintendo raakt iedereen en ik zie alleen maar verlies(Nintendo)-verlies(bedrijven)-verlies(klanten).

Ik begrijp natuurlijk ook wel dat ze hun merk verdedigen, maar op de manier hoe hun dat doen.... Nintendo komt zelf met vrijwel niks, andere bedrijven laten zien hoe leuk het merk nog kan zijn, maar dat sloopt Nintendo met alle liefde.

Neem bijv het android/ios spel: Monster Park, op Pokemon gebaseerd, maar dan online met veel online interacties. Je ziet spelers rondrennen, je kan ermee vechten en etc etc. Dit was iets wat ik 10-20 jaar geleden maar al te graag had willen hebben.. Andere bedrijven ontwikkelen het zonder ook maar 1 probleem, maar Nintendo vertikt het om dit soort leuke games zelf uit te brengen.

Het enige wat ik Nintendo zie doen bij hun eigen producten is uitmelken, keihard uitmelken. Zodra een bedrijf komt die laat zien hoe het ook allemaal kan, dan komt Nintendo met al hun liefde wel even de stekker eruit trekken en met boetes smijten. Dan vinden sommige mensen dat EA een uitmelk bedrijf is, maar Nintendo steekt daar toch echt met vlag en wimpel bovenuit.

Bleh, dat men Łberhaupt nog iets van ze koopt..

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 25 februari 2017 09:43]

"Hoe tof is het als mensen over de gehele wereld iets hebben met de Mario poppetjes, en er bedrijven ontstaan zoals dit mario kart"

Deze zin zegt genoeg.

Je komt er waarschijnlijk nog wel achter dat er mensen zijn die misbruik maken van andermans (intellectueel) eigendom.

"Hoe tof" zou het zijn geweest als ze, Maricar, eerst met Nintendo hadden gesproken over de mogelijkheden, licentie oid. en ze deze, volgens mij geweldige attractie, legaal hadden kunnen aanbieden?
Hoe tof zou het zijn indien Nintendo zelf met dit soort ideeŽn op de proppen zou komen?
Dit is juist wat ik bedoel, Nintendo doet zelf helemaal niks meer qua leuke ideeŽn. Of het nu om games gaat (zoals het voorbeeld wat ik noemde) of om real life actie.. Ze doen niks nada noppes en dat is het probleem..

Ik wil echt niet zeggen dat het goed is om een merk/naam of wat dan ook te misbruiken voor je eigen winst (zeg ik zelf ook...), maar het is gewoon jammer want er valt zoveel meer uit te halen (zie 100e andere bedrijven en groepen jongeren), maar ze doen niks.. Behalve boetes uitdelen en rechtszaken aanspannen.

Misschien wordt het tijd dat de paar die-hard fans die hun spul kopen, dat maar even een paar jaar niet meer doen.. Misschien, heel misschien dat Nintendo dan denkt van: ej we staan al jaren, jarenlang stil.. zullen we ook eens iets leuk doen voor onze fans?

Het is niet dat het allemaal niet mogelijk is (zie elk nieuws bericht elke maand opnieuw waarbij Nintendo wel even bij iemand de stekker eruit trekt).

Bekijk eens monster park in de store (ios of android), en oordeel wat je ziet.
Enige nadeel: reclame (en misschien her en der een bugje op een oud android toestel die niet sterk genoeg is).
Stel (zal niet snel gebeuren, want dit is net iets innovatiever als wat Nintendo de afgelopen 10 jaar heeft laten zien) Nintendo maakt ditzelfde product en vraagt daar 30 euro voor zonder vertonen van advertenties. Dat product zal als warme broodjes over de toonbank vliegen man. Ze vertikken het, ze doen gewoon niks.. Behalve vroeg of laat de stekker bij Monster Park eruit trekken.
Dan is dit 1 van de 100e voorbeelden qua games die mogelijk zijn en te vinden zijn.. Zoveel meer te bieden dan wat Nintendo hun fans ooit heeft aangeboden.
Dat is precies wat ze gedaan hebben met Mario Run op iOS. Maar mensen vertikken het om er geld aan uit te geven. Ookal is het 'maar' 10 euro, laat staan als het 30 euro is. Mensen hebben geen interesse in producten die geld kosten, ze hebben liever freemium applicaties dan pay2win.

Ook denk ik dat development op mobiele platvormen over het algemeen moeilijker is om te onderhouden, op hun eigen hardware gaat dat een stuk beter omdat ze dat van top tot teen kennen.

[Reactie gewijzigd door ronkerz op 27 februari 2017 09:22]

Splatoon lijkt mij een recente, nieuwe IP van Nintendo...
8)7 |:( En de switch is de nieuwe ''console'' van Nintendo.. Daar gaat dit alles toch niet over? :P
Het is niet dat Nintendo er niet voor open staat. Zoals aangegeven in de tekst; ze hadden geen toestemming. Als ze de toestemming hadden gevraagd en/of gekregen was het totaal geen probleem natuurlijk.

En een EA of Activision doen ook niet veel anders dan uitmelken. Zo zijn er dus wel meer bedrijven, geen liefdadigheidsinstellingen. ;)

[Reactie gewijzigd door CH40S op 25 februari 2017 10:29]

Het is niet de tak van 'sport' van Nintendo, zij doen primair andere zaken. Het staat Nintendo vrij om zoiets in licentie te doen, waardoor het alsnog compleet legaal is. Nintendo is met dit soort zaken altijd de boosdoener, maar zij doen niets anders dan hun plicht; hun IP beschermen tegen misbruik. Had het bedrijf een licentie genomen, was er niets aan de hand, zoals dat andere bedrijf misschiel wel heeft en daarom niet aangeklaagd wordt?

Dat bedrijf gebruikt dan toch ook bestaande IP om op mee te liften ipv zelf met iets nieuws of alternatiefs te komen? Assumptions are the mother of all fuckups. ;)

Niantic heeft een licentie op Pokemon, bij The Pokemon Company, waar Nintendo trouwens 33% eigenaar van is. Dat is dus anders dan hier, waar de licentie ontbreekt.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 25 februari 2017 10:37]

In dit geval hebben ze natuurlijk volkomen gelijk omdat er geld verdient wordt met hun IP, maar ook bij non-profit zaken zijn ze enorm agressief. Mods bijvoorbeeld die nog maar een beetje weg hebben van Nintendo IP krijgen zonder pardon een take down notice in de bus, ook terwijl het gewoon om gratis beschikbare games gaat.

Zo heb ik vroeger geweten van een gratis HL2 mod waarin men een schield gebruikte met een design afgeleid van het schield van Zelda. Een paar weken later moest het schield er uit of ze hadden een rechtzaak aan hun broek. Sorry hoor, maar dat gaat er echt over.

Nintendo staat er echt bekend om dat ze geen enkel gebruik van hun IP toelaten, terwijl ze voor mods of gratis zaken wel een oogje zouden kunnen dichtknijpen zoals andere bedrijven dat wel doen. Dat hoeven ze helemaal niet neer te halen om hun rechten te behouden.
Toevallig heeft Jim Sterling hier vier dagen geleden nog een video van online gezet: https://www.youtube.com/watch?v=OA8xrgLqQZ8

Kort gezegd: Nintendo maakt nogal graag selectief gebruik van copyright / IP wetgeving. Als het in hun voordeel werkt volgen ze de wet naar de letter. Maar zaken als creatieve vrijheid en fair use, welke ook in de wet zijn vastgelegd, proberen ze met harde hand te onderdrukken door claims in te dienen als rechtenhebbende.

Zet een video online met een verwijs naar Mario en laat zijn beeld er in voorkomen, en je hebt al een claim aan de broek.

Nu moet ik wel zeggen dat het met deze real-life Mario Kart variant er erg dik op ligt dat er gecasht wordt met een idee van een ander. Een verstandig ondernemer had er een cosplay kartracing event van gemaakt. Je kan er amen op zeggen dat er een groot aantal Nintendo fans op af zal komen, maar het zal rechtentechnisch toch net even wat anders liggen.
als ik zou cosplayen als mario breek ik dan ook hun rechten? basicaly hoeven ze niet persee cosplayen als mario characters...
Het is niet zo dat jij je geld verdient met het cosplayen als Mario. Zou dat laatste wel zo zijn, dan inderdaad breek je de rechten.
Als ze hier niets tegen doen dan heb je morgen een ander bedrijf welke je IP jat en er geld mee verdient, en overmorgen nog eentje etc.
En als je dan een rechtszaak begint gaan ze zeggen: '' ja maar.....''
In de VS wordt je IP ongeldig verklaart als je weet dat iemand er gebruikt van maakt "en het laat gaan" dan er een zooi juristen op af te gooien: Dit was bijvoorbeeld waarom Nostalrius(Een private-server voor de MMO World of Warcraft) dicht moest.
En waarom is Valhalla FireStorm en nog tig andere servers niet offline? Blizzard had de pik op Nostalrius omdat hij bijna perfect was(al niet perfect). En een tijd waar blizzard niet naar terug wilde. Daarom moest hij dicht. Anders hadden ze al VEEL oudere servers moeten sluiten.
Omdat ze niet alles in een keer kunnen sluiten, dat is onmogelijk. Zo zou de USPTO dat ook zien; zolang je maar genoeg aan doet, en dat je de bekende/grotere servers het eerst sluit. Volgens een officiele Blizzard statement was:
"[F]ailure to protect against intellectual property infringement would damage Blizzard's rights," Brack explained. "This applies to anything that uses WoW's IP, including unofficial servers. And while we've looked into the possibility — there is not a clear legal path to protect Blizzard's IP and grant an operating license to a pirate server."
http://www.polygon.com/20...rver-vanilla-wow-official

In Japan zal dit niet heel erg anders zijn, en moet Nintendo er toch echt wat aan doen.

En dan zijn we niet eens begonnen over discriminatie, wat ook een reden is om alles wat je kunt sluiten, te sluiten. Als je het ene kunt sluit, moet je ook het andere (vergelijkbare) sluiten, anders is dit discriminatie, en dat zou ook een reden kunnen zijn om een IP/trademark in te trekken, Nintendo te beboeten en/of forceren er een zooi juristen op af te laten sturen.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 24 februari 2017 23:49]

In de VS (uspo) trademark je uw IP ook voor specifieke sectoren. Het lijkt mij sterk dat ze dit voor voertuigen hebben gedaan waardoor er verwarring kan ontstaan. Zie Apple (computers) VS Apple (music)

In de VS of Europa zou me waarschijnlijk een veel minder sterke zaak hebben of komt het nooit zo ver omdat ze de 900kilo zware gorilla in de kamer zijn die je kan kapot procederen. Meeste mensen binden eerder in, dan de (dure) strijd te voeren in rechtbanken.

Maar zelf bij games is het niet zo zwart wit want er zijn legio voorbeelden genoeg van bvb fan games. Zie bvb o.a. Capcom en dat zonder dat megaman opeens publiek domein is geworden... . Ironisch genoeg liet Blizzard de fan game "starcraft universe" nadien wel toe dus zo snel verlies je blijkbaar uw IP niet.

Nintendo heeft gewoon extreem korte tenen. Ze komen er gewoon mee weg omdat het voor veel mensen emotioneel gezien sterk (jeugd sentiment) op dat merk reageren. Niet enkel Apple heeft een reality distortion field. Elk ander bedrijf zou op de schandpaal belanden na de vele grollen op dat vlak.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 25 februari 2017 08:38]

Apple en Apple hadden wel een overeenkomst dat Apple Computers niets met muziek zou doen. Vandaar dat een system geluidje op de originele Mac stond dat Sosume heette. So sue me.
Maar Nintendo verkoopt zelf ook Mario merchandise dus dit is wel degelijk gegrond
Er zijn ook genoeg servers die vele malen ouder waren. Alleen vond blizzard het niet interessant genoeg om die te stoppen.

En uiteraard mag je je IP beschermen. Maar kwijtraken omdat je een YouTube kanaal niet heb gesloten. Of omdat iemand een clone heeft gemaakt van je zonder toestemming? Nee dat geloof ik niet.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 25 februari 2017 07:40]

Zou leuk zijn als Nintendo dit sportief zou opvatten, maar zoals meestal is het handiger om een berg juristen erop los te laten.
Nintendo is heel agressief op dit gebied. Ga maar eens een filmpje opnemen in een Nintendo game en plaats dit op YouTube. Of stream een Nintendo spel op Twitch. Je hebt dan razendsnel een DMCA verzoek gekregen. Ze halen of het offline of ze claimen de inkomsten van die bewuste opname. Andere game makers zijn wat relaxter, die zien filmpjes op YouTube of Twitch meer als gratis reclame dan als directe schending van hun intellectuele eigendommen.
heb ik zelf helemaal geen problemen mee gehad.. Misschien maakt het uit of je er iets uit wilt kunnen halen.
https://www.youtube.com/user/CarlSagan42
https://www.youtube.com/user/ryukahr

Tuurlijk niet super groot. Maar om nu te zeggen dat ze Direct een DMCA claim op je gooien is ook wat overdreven. Ik heb wel gehoord dat je Streams dan wel filmpjes van Nintendo games offline hebben gehaald. Waar gebruik werd gemaakt van een Emulator. Wat nog steeds vrij overdreven is. Maar heel wat minder erg als dat jij schetst.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 24 februari 2017 23:22]

Het is leuk totdat er een keer gewonden vallen bij zo een tour. Zeker na de kritiek op hoe pokemon-go was opgezet is dat misschien extra publiciteit die ze liever niet riskeren.
Waarom sportief opvatten? Ze verdienen nu geld met de ideeŽn van Nintendo. Als het gratis was, wellicht. Maar nu wordt er gewoon geld verdient. Laat ze een vergoeding betalen aan Nintendo en dan kan het vast wel.
Dus als het gratis is kan het, maar als Nintendo niet creatief genoeg is om z'n eigen IP ten gelde te maken en iemand anders doet dan mag het niet.

Nintendo is gewoon rigide en om dit meteen te verbieden is te makkelijk. Ze kunnen ook denken aan een licentie model, iedereen blij.
Nintendo is wellicht rigide ja, maar dat is hun goed recht!

Nintendo heeft iets leuks gecreŽerd en iemand anders verdient er geld mee zonder toestemming van Nintendo. Als ik een mooie foto maak en bij de C&A staat deze foto ineens als opdruk op een t-shirt dan voel ik mij ook erg belazerd. Als ik dan meteen een brief stuur naar de C&A dat ik alles uit de schappen wil en een schadevergoeding is dat dan ook te makkelijk? Of toch maar "prima C&A, geen probleem dat jullie het niet van te voren vroegen, maar kunnen we even een licentie overeenkomst afsluiten...aub"? Omgekeerde wereld vind je niet?

Het is gewoon heel simpel: iemand maakt iets, dat is zijn, haar of hun creatieve eigendom (meestal automatisch) en als anderen menen met dat creatieve eigendom geld te mogen verdienen achter je rug om mogen ze van mij allemaal aangeklaagd worden.

Just my 2 cents...
Ik bedoel of mensen iets aan het schenden van een patent, auteursrecht, etc verdienen of niet doet er niet toe. Schending blijft schending of je er nu wel of niet aan verdient, dat is geen criterium. Ik vind wel dat Nintendo suf bezig is. Als ze nu zelf een echte Mariokart rond hadden rijden en ze werden beconcurreerd...ja, dan begrijp ik het nog. Maar nu? Zeuren omdat ze een zeurbedrijf zijn....
In de tekst staat toch dat Nintendo zegt dat ze het niet gevraagd hebben. Dus mogelijk dat als ze het wel gevraagd hadden allicht toestemming hadden gekregen.

"Volgens Nintendo heeft Maricar, die de tours door de Japanse hoofdstad organiseert, nooit toestemming gekregen om deelnemers zich te laten uitdossen als Mario, Luigi, Yoshi, Toad of Bowser."
Wat ik van het artikel op kotaku begreep is dat ze ook filmpjes van bezoekers in Mario kostuums voor promotie gebruikten. Verder is het wel heel toevallig dat de naam nogal op Mario kart lijkt, niet? Zo bezien vroegen ze er gewoon om om aangeklaagd te worden.
Waar ligt de grens tussen Cosplay en dit dan eigenlijk?
Fan zijn vs. het commercieel gebruiken van de rechten/identiteit, lijkt me?
Jua, eens, maar betalen al die organisatoren van ComicCons dan ook 'auteursrechten' aan de IP houders? ;) In theorie zou je dit hetzelfde op kunnen vatten als wat The Piratebay is voor illegaal downloaden; "ze faciliteren alleen maar". Dat is op Cosplay evenementen hetzelfde; de fans doen het om het fandom, maar er wordt zeker wel grof geld aan verdiend (aan het IP van anderen dus)..
Maar daarom zie ik de grens niet helemaal, er zijn ook genoeg Cosplay events waar je een entree moet betalen.

edit: Asitis had het al wat beter verwoord zie ik nu. :)

[Reactie gewijzigd door BrutalDave op 25 februari 2017 00:07]

Ik zit me nou af te vragen of verkleedwinkels ook moeten betalen aan Nintendo als ze dergelijke costuums verhuren. Want dat is in feite precies wat dit bedrijf aanbied.
die prijs zit in het costuum. Ze mogen die niet zomaar zelf maken... Vandaar de vele pakjes die wel op spiderman lijken, maar totaal niet gelijk zijn aan het origineel.
Straks is Remy Gaillard de volgende die wordt aangeklaagd. Dit is toch gewoon gratis en bovendien zeer effectieve reclame? Onsportief dit.
Hoezo onsportief? Het is intellectueel eigendom. Hier moet altijd toestemming voor worden gevraagd. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat Nintendo dat gaat doen, met de draconische maatregelen die ze hebben geŽist met Youtube. Maar je kunt niet zomaar stellen dat eigendom van een ander fair use is. Je kunt even goed stellen dat het handig is voor Maricar. Dat formule draait om deze characters en daar plukt Maricar even zeer de vruchten van zo niet nůg meer dan Nintendo zelf kan doen.
Klinkt leuk, maar karts die 80KM/h halen in zo'n drukke stad klinkt levensgevaarlijk. Ik ga deze overslaan ondanks de hoge beoordeling.
Dat valt ook wel mee. Je moet volgens mij wel een rijbewijs bezitten en je rijd gewoon op de weg. Daarnaast is het verkeer daar zo dat je echt niet de 80 km/u haalt.
Ik heb gekart zonder rijbewijs, in Groningen op de kartbaan en ook een keer in flevoland (bennplaats kwijt). Was alweer 10 jaar geleden en heb inmiddels mijn rijbewijs, maar was de wetgeving vroeger anders? Of ziet men er niet goed op na?

Ik meen dat je toch ook kinderen hebt die karten?
Ik meen dat je toch ook kinderen hebt die karten?
Klopt. Volgens mij heb je voor karten ook helemaal geen rijbewijs nodig. Alleen als je met de kart ook de openbare weg op gaat, dan gelden er waarschijnlijk andere regels, en zou ik het me best voor kunnen stellen dat je dan wťl een rijbewijs nodig hebt.
Alleen mag een kart niet de weg op. Tenzij hij goed gekeurd door de RDW. En een kenteken hebben. En dat zie ik niet zo snel gebeuren. Wat nog wel kan is dat er een deel van de stad is afgeschermd. En dan zou het wel weer kunnen als je binnen de lijntjes blijft. Maar ik zie niet zo snel een gemeente daar toestemming voor geven.
Er zijn al karts te koop voor de openbare weg. Straatlegale SMC F-Kart 200
Ze worden gezien als driewieler met extra wiel. Dat schijnt makkelijker te zijn in de type keuring omdat ze dan aan minder regels hoeven te voldoen of zo.
Okť dan zit ik er dus naast. Rare keuringen hebben we af en toe.
Als je de foto's hier bekijkt hebben de "karts" gewoon een kenteken, verlichting, en als je goed kijkt ook richtingaanwijzers.
In Nederland zou het wellicht ook mogelijk zijn, bijvoorbeeld in de categorie brommobiel. Je zult hier echter ook een rijbewijs nodig hebben om er mee de weg op te kunnen.
Natuurlijk mag iedereen karten in NL. Voor kinderen hebben ze wat minder CC dan voor volwassenen maar in NL mag en kan iedereen karten.
In BelgiŽ mag je zelfs met de zwaardere CC karts gaan karten (ook zonder rijbewijs, en dus ook kinderen).

Misschien dat het in Tokio anders is, daar waar men natuurlijk de straat op gaat om te karten... In NL kan je naar mijn weten nergens legaal de straat op om te karten, of je nu een F1 certificaat of een normaal rijbewijs hebt, in NL mag dat gewoon niet..

Waar jij en Sammiejj het over hebben is volgens mij gewoon karten op een kartbaan en dat mag iedereen...

De wetgeving is gewoon net als vroeger: iedereen mag karten in NL, jong oud, dik, dun, met of zonder rijbewijs.
Er stond op de website dat je een internationaal rijbewijs of japans rijbewijs moet hebben om mee te kunnen doen aan de tour. ;)
kinderen van 12 karten ook gewoon hoor
Of heb jij ook geen zin aan om je rijbewijs te halen? Ik ook niet hoor.
Once in a lifetime experience :+
Of Last of a Lifetime experience 8)7
Niet echt heel verwonderlijk -> http://i.imgur.com/Al9X0yY.jpg

https://web.archive.org/w...24445/http://maricar.com/

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 24 februari 2017 22:20]

Het is correct gebruik van Engrish, ook wel bekend als Japangrish.
Zoek op YouTube eens op "Maricar". Het gaat allemaal over "Mario Karting". Dus de link is voor iedereen overduidelijk.
Hebben mensen dan toestemming nodig om zich te verkleden als Nintendo figuren?
Nee, maar de kleding en de karts worden aangeboden door de tour en daar moet je dus voor betalen.
Ik vind dat Nintendo zich echt als een ongelooflijke zeurkous heeft ontwikkeld de laatste jaren. Het zou wat anders zijn als Nintendo zelf dit soort kartwedstrijden op touw zou zetten, maar aan dit initiatief verliezen ze geen cent. Om direct weer met rechtzaken te beginnen over zo iets onnozels vind ik uiterst onsympathiek.
Oh Nintendo....heb nou eens een beetje humor! Endorse die shit gewoon!

Kijk, als de organisatoren niet even de moeite konden nemen om alle 'copyright achtige zaken' vooraf af te tikken met Nintendo, snap ik deels wel dat ze daar wat van zeggen. Maar om dan gelijk de winkel weer aan te klagen....come on.

Zou mij super tof lijken dit te doen :P
Dit is vorm van COSPLAY. Gehuurd of niet, het is leuk om naar te kijken.
Als Nintendo alle vormen van cosplay verbiedt, en we moeten eerst toestemming vragen voor bepaalde cosplay vormen en moeten betalen voor bepaalde kleren of uitrustig.... dit draai je zo de nek van cosplay plezier om. Cosplay met auto's of karts komt ook voor. Wat denk je van Dukes of Hazards of Knight Rider. Nabouwen van ruimteschepen uit Star Wars.

Nintendo wordt beetje hypocriet om beetje plezier maken. Want het is gewoon cosplay parade.
Dat Nintendo dat bedrijf aanklaagt voor de naam is een beetje krom. Volgens heb is het een duidelijke verwijzing naar Mario-kart. Hadden ze niet in Mario-pakjes gereden, hadden ze dat dan ook gedaan?