Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Coffee Lake-processors werken niet op moederborden met 200-seriechipsets'

Processors uit Intels aankomende Coffee Lake-generatie lijken niet te gaan werken met huidige moederborden met een chipset uit de 200-serie. Eigenaren van een Kaby Lake-systeem kunnen hun moederborden hierdoor niet meenemen bij een upgrade.

De informatie is afkomstig van de Twitter-pagina van ASRock, waar de fabrikant werd gevraagd of een specifiek Z270-moederbord Coffee Lake-processoren zal ondersteunen. Hierop reageerde de fabrikant dat Coffee Lake niet werkt in combinatie met moederborden uit de 200-serie.

Waarom Coffee Lake-processors niet op de oudere moederborden passen, is niet bekend. Intel-processors met dezelfde architectuur, zoals Sandy Bridge en Ivy Bridge of Haswell en Broadwell, hebben over het algemeen op dezelfde moederborden gewerkt, al moeten oudere moederborden hiervoor vaak wel een biosupdate krijgen. Coffee Lake is op dezelfde architectuur gebaseerd als Skylake en Kaby Lake, die beide zowel op moederborden uit de 100-serie als de 200-serie werken.

Mogelijk heeft het te maken met de hardnekkige geruchten dat de Core i5- en i7-processors van Coffee Lake beschikken over zes cores, waar socket 1151 niet op berekend zou kunnen zijn. De nieuwe processors worden vermoedelijk in augustus of september aangekondigd, samen met de bijbehorende Z370-chipset.

Door Emile Witteman

Nieuwsposter

02-08-2017 • 20:48

130 Linkedin Google+

Submitter: -The_Mask-

Reacties (130)

Wijzig sortering
Erg jammer dit weer. Telkens weer is het upgraden van een bestaand platform erg onzeker, je kan er gewoon niet op rekenen.
Is het ooit echt nuttig geweest alleen de CPU te upgraden?
De enige keer dat ik het heb gedaan was van Pentium MMX 200 naar K6-2 400, maar doordat het moederbord geen AGP en 100mhz bus ondersteunde werd er niet het maximale gehaald uit de processor.

Ik weet ook gewoon nog welk moederbord dat was: Chaintech 5TDM2.
Wat ik met de CPU gedaan heb weet ik eigenlijk niet.

Drie tot vijf jaar met een CPU doen kan tegenwoordig best en dan heeft het helemaal geen zin meer alleen de CPU te upgraden.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 2 augustus 2017 21:39]

Zover ik weet brengt Z370 nu niet iets wat Z170 niet kan bieden voor de normale consument. En ja een upgrade van een i5 5xxx naar een i7 8xxxx kan je in sommige games een flinke boost opleveren. En zie dan geen reden om mijn Mobo er ook bij te upgraden.
En ja een upgrade van een i5 5xxx naar een i7 8xxxx kan je in sommige games een flinke boost opleveren.
Upgraden naar i7 7000 kan wel toch? Heb je ook een i7, zei het misschien een iets mindere.
En zie dan geen reden om mijn Mobo er ook bij te upgraden.
Oude moederbord zou je samen met de oude processor kunnen verkopen..
Tuurlijk alles is mogelijk. Ook een upgrade naar een i7 7700k. Maar neemt niet weg dat het gewoon een piep streek is van Intel(tenzij er echt een reden is). Maar ik vermoed dat dit gewoon een hier verdienen we meer aan streek is.
Er is een reden, die staat vermeld in het artikel. De i5 wordt een 6/6 en de i7 een 6/12, de huidige socket is daar niet op gemaakt waarschijnlijk. In feite geloof ik dat Intel met z'n broek naar beneden is betrapt, en nu snel een tegenaanval doet op Ryzen. Ze hadden duidelijk niet vanaf het begin gepland om coffee-lake op dezelfde arch te hebben als skylake/kabylake maar dan met meer cores, anders hadden ze het platform daarop wel berust. Een aardig groot probleem voor Intel echter, want door het op dezelfde platform te houden hadden ze waarschijnlijk een enorme aantal gebruikers bij hun zelf gehouden. Ik denk aan de consumenten die een kbl Pentium hebben gekocht, een i3 of een locked i5. Voor hun zou een 6/6 i5 erg interessant zijn. Die incentive is nu weg genomen want je zal wel kunnen raden dat AMD met hun prijzen zal zakken om blijven te concurreren. 250-280 euro voor een 1700 bijv, die op multithreaded gebied de 6/12 i7 te boven blijft en op ST het verschil het zelfde blijft tegenover de 7700K. De i5 tegen de 1600 zal interessanter zijn, AMD zal op prijs moeten vechten want ik verwacht dat Intel zowel op multithreaded gebied en single threaded gebied het zal winnen puur door de sterkere IPC en hogere clocks. Ze hoeven waarschijnlijk de clocks op 4ghz the houden om een voorsprong te behouden.

Tja dan komt AMD volgend jaar met Zen+ weer eraan...

Beetje lang verhaal geworden, maar het zal alvast zeer interessant worden weer. Intel heeft zichzelf in de voet geschoten door niet voorbereid te zijn op AMD Ryzen Line up. De volgende battle zal worden gestreden, wat gelukkig ten goede is voor de consument. Wie weet zal Intel ook op prijs beginnen te vechten als ze zien dat minder mensen met blijdschap zullen overstappen naar de nieuwe socket.
eigenlijk maakt het heel weinig uit hoeveel thread/cores er in een processor zit.

Bij 1151 is de memory controller in de processor. Dus het aantal kanalen ligt vast (aantal pinnen die ervoor voorzien zijn), max 4x DDR4.

Het eenige wat nog op het moederbord hangt, is een controller voor allerande interfaces (ja de chipset Z1x0 of Z2x0 of binnenkort Z3x0). PCIe komt al uit de processor. Video ook.

Het eenige wat soms wat anders is, is de power-connectie. Maar zou dit moeten veranderen, dan heb je een nieuwe socket spec, wordt het dan een 1151v2 of zoiets. En dat kan zijn dat dit enkel ge-upgrade wordt in combinatie met de nieuwere moederborden (en dus enkel met Z3x0).
Dat is een mogelijke reden. Ook staat de 6/6 en 6/12 niet vast. Die kans is groot. Maar Intel heeft niets officieel aangekondigd.

En het gaat een leuke tijd worden voor de CPU markt. Waar de consument eens de winnaar is. Of je nu Intel fan of AMD fan bent. Je gaat er in ieder geval op vooruit! Dat klopt helemaal :)
Er is een reden, die staat vermeld in het artikel. De i5 wordt een 6/6 en de i7 een 6/12, de huidige socket is daar niet op gemaakt waarschijnlijk.
Dan hadden ze ook het 2011-3 socket kunnen pakken. Die lijkt mij meer dan voldoende voor deze processoren, maar ik vermoed dat Intel gewoon zijn nieuwe chipset aan de man wilt brengen.
Volgens mij schiet intel zichzelf niet in de voet en denk je nu exht dat er paniekvoetbal gespeeld wordt?

De prijzen van intel blijven stabiel, van een prijzenoorlog is geen sprake. Paniek? Nee, een weloverwogen strategie om AMD klein te houden en hun marges hoog te houden. Het is niet dat ryzen Intel's lineup heeft afgemaakt en doorelkaar geschud.

Er zijn nog steeds geen Ryzen tablets of laptops en laat dat nu net de grootste afzetmarkt zijn. En dit jaar komt Intel met 10nm Canonlake voor portables. Daar gaat AMD niet tegenop kunnen en Zen2 loopt zeker 1jaar achter op Canonlake dus intel kan gewoon rustig voortdoen met zijn marktdominantie.

En dan heeft intel nog Optane achter de hand die Hd's ssd like speed geeft aan een fractie vannde prijs.

Upgrades zijn niet mogelijk maar de vraag is hoeveel mensen effectief last hebben van deze limitatie. Kleine updates op de cpu zijn vaak zinloos. Maar als je een dual core hebt of een laag geklokte i5(non-k)) kan je nog altijd een upgrade kopen naar een stevige i7-k kaby lake. Heb je al een beefy i7 dan ga je in de praktijk weinig merken van coffeelake. Een gpu-upgrade heeft veel meer zin.
Die reden wordt gegeven.
De chipsets kunnen de vermoedelijke 6-cores van de nieuwe Coffee Lakes niet aansturen.

Volgens mij een duidelijke uitleg bij een vermoeden dat de chipsets niet bij de nieuwe cpu's werkt.

Dus van een verdienstreek hoeft geen sprake te zijn.
Dat is een mogelijk gerucht. Intel zelf heeft hier niets over los gelaten. Net als niet set in stone is dat het 6 cores worden(Kans is groot). En we gaan zien hoe lang het duurt voor er een hacked bios komt van een z270 die hem wel aan kan. En er komen natuurlijk niet alleen de i5 en i7 versies.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 2 augustus 2017 22:57]

Van 6xxx naar 7xxx is meer een sidegrade.. Het bied geen prestatie verbeteringen aangezien het dezelfde cpu's zijn :+, hetzij met een nieuwere stepping.
Technisch gezien is dit onjuist, de processoren verschillen wel degelijk iets. De media engine is bv geupgrade zodat HEVC en VP9 10 bit hardwarematig worden ondersteund. Ik heb een fanloos ultrabookje van Asus met Skylake core M processor en die trekt het afspelen van hevc 8bit 1080p niet of nauwelijks, laat staan 10 bit 4K; dat vond ik bijster irritant. Als je veel video kijkt is kaby lake een musthave.

En dan zijn er nog wat andere verschillen zoals de onsteuning van Optane.

[Reactie gewijzigd door ABD op 3 augustus 2017 11:49]

Met added feature een geblokkeerde Windows 7. :)
Ik snap je sentiment, maar in hoever ben je tevreden met de CPU die je nu hebt? Ik ga ervan uit dat je met een huidig s1151 proc probleemloos de dingen kunt doen die je wilt, en tegen de tijd dat je gaat upgraden ben je alweer een platform verder.
Inderdaad, Bij mijn huidige systeem (ook alweer 3 jaar oud) heb ik de keuze gemaakt een i5 4690k te kopen ipv de i7 4790k. Soms wel jammer dat ik niet voor de i7 ben gegaan omdat het nu in games best wat had kunnen schelen. Maar om nu nog een 4790k te kopen vind ik te weinig toevoegen om het geld er voor te investeren.

Heb een nieuwe gpu, het werkt weer als een trein, kan alles spelen en doen wat ik wil en het kan dus weer een flinke tijd mee! Pas als ik de prestatie winst evenredig vind aan de kosten dan haal ik wel weer een nieuwe CPU/Mobo en misschien tegen die tijd wel al DDR5 geheugen, ik zie het wel.

Het zal ook echt wel een technische reden hebben maar ik had graag gezien dat er langer met de moederborden gedaan kan worden om de wegwerp cultuur wat in toom te houden. Alleen zijn er helaas ook genoeg mensen die gewoon geld teveel hebben waar ze maar wat graag vanaf willen en dus bij elke nieuwe cpu en gpu maar kopen om the best of the best te hebben.

Veel verkopen het nog 2e hands door om er iemand anders blij mee te maken zoals ik zelf altijd doe maar ik denk dat er door deze manier van producten leveren ook heel veel knappe apperatuur in een stoffig hoekje verdwijnt.
Hier ook een 4690k @ 4500. Slikt alles wat ik er tegenaan gooi @ 1080P GTX1060. Echter is het (vaak) onmogelijk om lang op eenzelfde platform nieuwe chips uit te brengen. Er zijn meer pinnen nodig voor nieuwe techiek en ook op moederborden zelf heb je continue nieuwe techniek . Het enige wat de computertechniek overeind houd is voorutgang. Gebeurd dat niet kost een moederbord snel weer 500+ euro, een bedrijf moet financieel groeien toch.

Wat er aan knappe apparatuur weggegooid wordt zal niet veel zijn denk ik? Core2duo's wellicht, maar s1155 oid toch niet vaak lijkt me. s1366 of AM2? wie weet, denk dat t wel meevalt.
Veel verkopen het nog 2e hands door om er iemand anders blij mee te maken zoals ik zelf altijd doe maar ik denk dat er door deze manier van producten leveren ook heel veel knappe apperatuur in een stoffig hoekje verdwijnt.
Ach, als je een CPU tweedehands verkoopt heeft de koper toch ook een moederbord nodig. Ik vraag me af of juist bij enkel CPU upgrades de oude cpu niet vaker ongebruikt blijft liggen.
Zelf vervang ik altijd CPU+mobo+geheugen, koop eventueel een extra hdd of ssd, een goedkoop kastje en bouw er een systeempje van wat ik makkelijk kwijt kan bij familie of vrienden die een pc'tje nodig hebben.
Een losse CPU zou waarschijnlijk gewoon in de la blijven liggen.

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 3 augustus 2017 01:54]

Tuurlijk kan je er een hoop mee doen. Maar een upgrade binnen het zelfde socket zou het fijn zijn als je niet ook nog eens je mobo moet gaan verkopen.
Het is dan ook zeker een gemiste kans van intel, maar als ik naar mezelf kijk is mijn 4690k @ 4500Mhz icm een gtx1060 6GB @ 2050Mhz (en +625 op de Vram) ruim voldoende om de meeste games nagenoeg voluit te spelen @ 1080P/1440P, ik zie niet in waarom een 1070 of Vega niet volop mee kan op mijn Procje.

[Reactie gewijzigd door millman op 2 augustus 2017 23:54]

En wat nu als je een i5 6400 hebt(prima cpu voor gaming). En over 3/4 jaar er echter komt dat hij tekort komt omdat je 144/240hz wil gaan.(voornamelijk een probleem voor je CPU). En een i7 8700k dan dat aan. Dan was het een goedkope upgrade geweest.
Niet echt. Als je die i7 nieuw gaat kopen betaal je daar nog steeds veel voor (Intel CPU's worden niet echt goedkoper naarmate ze langer uit zijn, alleen slechter verkrijgbaar ;) ). Na 3/4 jaar is het waarschijnlijk beter om te investeren in de i5 die Intel dan in het assortiment heeft dan voor de i7 die 3/4 jaar oud is. Voor het prijsverschil kun je vast wel een mobo op de kop tikken.

Koop je 2e hands dan kun je er 2e hands nog steeds een mobo bij kopen (en je eigen CPU+mobo samen van de hand doen). Zal je misschien een tientje of 2 extra kosten. We praten dus hooguit over een paar tientjes in 3/4 jaar. Ik zou me er niet druk om maken.
Als ik nu kijk wat er 2de hands voor een i5 2500/17 2700 gevraagd wordt 2de hands is dat zeker wel een cheap upgrade te halen.
En dan heb je je mobo al. Hoef je je oude niet te verkopen en je nieuwe niet te zoeken.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 3 augustus 2017 16:43]

Ik probeer ook niet te zeggen dat je 2e hands geen goedkope upgrade kan doen. Alleen wanneer Intel consequent voor nieuwe CPU's nieuwe chipsets verplicht stelt koop je bij je 2e hands CPU ook gewoon een 2e hands MB (de verkoper moet daar immers ook vanaf, want zijn nieuwe CPU heeft een nieuwe chipset nodig in veel gevallen). Met dit in je achterhoofd zul je je huidige CPU ook prima samen met je MB in 1 keer kunnen verkopen.

Bekijk je alles in perspectief, dan zul je zien dat je je hier wel erg druk om kan maken omdat Intel je beperkt in je keuze. Maar dat je er (gezien over 3 4 jaar) niet eens zo heel erg veel op achteruit gaat.

Daarnaast kan het ook gewoon zo zijn (al eerder genoemd in de reacties) dat Intel om de 6-cores gewoon een nieuwe chipset nodig heeft. Kunnen we met z'n allen gaan klagen dat ze dat vantevoren ook best hadden kunnen bedenken.... Maar zo werkt de wereld natuurlijk ook niet.
En wat nu als mijn CPU defect gaat? Kan ik niet naar een i7 8700 upgraden omdat mijn mobo het niet aan kon. 2de hands zal de 1 en 2 reeks minder snel/goed verkopen als de 3 de reeks. En het kan een mogelijkheid zijn dat het om een 6 core gaat.

Maar als je de afgelopen tijd Intel volgt dan merk je aan alles dat Intel rijk is geworden met niets doen. En nu Ryzen ineens een concurrent is maken ze rare sprongen om toch maar bij/voorop te blijven lopen.
Dat is dus een van de problemen die ik hier heb met vrienden waar ik 2 jaar geleden een budget gamePC voor heb gebouwd. Upgrade je naar een i7 op t zelfde platform of naar een nieuw systeem. Hetr punt is dat men als ze een nieuw systeem willen, zo min mogelijk willen uitgeven,maar als men tegen porblemen aanloopt, achteraf een beter upgradebaar systeem hadden willen kopen (met hogere beginkosten). Advies, altijd een CPU nemen waar je een aantal jaar mee kan doen (OC)
Ik heb een 1080 en ook mijn 4690k op 4,5GHz en dat werkt perfect!
Toch zie ik in benchmarks dat een nieuwe i7 er vaak nog een fps of 10-15 uit weet te putten. Maja als je al op 100+ zit is dat tot nu toe een nutteloze upgrade.
Op 4K is de gpu meestal de bottleneck, maar omdat de framerates op 4K lager liggen vind ik het erg jammer wanneer bij uitzondering een highend kaart zoals de 1080 afgeremd wordt door een sub-optimale cpu.
Zo is mijn RX480 ook minder snel op mijn verouderde xeon (x5650 met OC), in sommige gevallen scheelt het meer dan 50% op de gemiddelde fps. Ook heeft een oudere cpu soms meer last van mindere minimum-fps, met micro-stutter bij anderzijds nog prima gemiddelden.. Als 'enthousiast' kon ik het niet laten om een nieuwe 7700K/1080ti pc voor 4K te bouwen (en de xeon aan de slag te zetten in mijn werkkamer op een iets lagere res).
Ik ben van plan een 27" IPS te kopen voor de betere kleur en contrast weergaven in tegenstelling tot mijn huidige 24" 1080p 144Hz. Die gaat niet sneller dan 60Hz dus meer dan 60fps heb ik dan niet nodig en is mijn systeem waarschijnlijk wel genoeg voor de games die ik speel. Mocht dit niet het geval zijn zal er misschien toch een 4790k komen totdat ik vind dat 4K echt goed speelbaar is op een enkele kaart (die betaalbaar is) en dan wel weer eens een heel nieuw systeem erbij aankoop.
En misschien vind ik de 60Hz wel super irritant en stuur ik t scherm weer terug! ;)
Mijn systeem is inmiddels 8 jaar oud en ik begin nu echt heel erg veel behoefte te hebben aan een upgrade.

systeem:
i7 860 2,8 ghz. Heb dat ding nu geklokt op 3,34 ghz.
8 gb ram 1600 mhz
GTX 760
SSD 850 EVO

Ik doe veel gamen en video bewerken (Premiere Pro en Handbrake). Met games kom ik meestal wel uit de voeten met very low setting, ziet er walgelijk uit maar haal wel 50+ fps (bijvoorbeeld bij Battlegrounds).

Nu zit ik met het dilemma of ik nu een ryzen 1700(x) + GTX1080 systeem moet halen met alle goodies die er bij horen OF te wachten op ZEN+ of het echte antwoord van Intel daarop. Ik heb ergens gelezen dat ZEN+ mogelijk een hele andere architectuur kan krijgen (heb de bron niet meer) en anders krijgt ZEN2 wel echt een andere architectuur (7nm - bron: http://hexus.net/tech/new...hreadripper-ryzen-3-apus/).
ZEN2 komt mogelijk al in 2018 (http://www.guru3d.com/new...48-core-cpus-in-2018.html).

Dus tjah, wat moet ik doen :(?
Als je dan toch aan het wachten ben kan je ook wachten op de Volta (nVidia). Gegarandeerd dat er een hoop goedkopere 1080's en mogelijk ti's op de markt komen.

Maar zo blijf je natuurlijk wel altijd bezig, er is altijd iets nieuws aan de horizon. ;)
Wachten oe je al even, maar is zinloos. Als je wil upgraden dan moet je dan nu maar eens gaan doen. Langer op low gamen om dat je 'af wil wachten' , t zijn jouw ogen, maar een beetje pracht en praal voor je games is niet verkeerd.
Ja ik ben het helemaal met je eens. Maar ik heb wel het idee dat er nu op korte termijn echt grootse veranderingen komen. Waar het bij voorgaande jaren vooral refreshes waren.

Magoe ik ben misschien ook gewoon een beetje een twijfel/wacht kontje.
Al met al is elke upgrade die je doet vanaf een i7 860 naar tegenwoordige tijd een hele vooruitgang. Het zit m niet alleen in de proc, maar ook alle technieken waar je veel profijt van hebt (sneller DDR, snellere Sata, betere gigabit lan, snellere PCI-e, meer pci-e, USB 3.X enz enz)... Ik denk overigens niet dat er heel veel gaat veranderen. Er komen wat cores bij, 2 meer dan een huidige i5 is al ruim voldoende om weer jaren vooruit te kunnen.

[Reactie gewijzigd door millman op 3 augustus 2017 16:37]

Ik ben ook geneigd om met die redenering maar gewoon een nieuwe pc aan te schaffen. Als ik ook naar de CPU tier list kijk dan staat die van mij op 4. En dan inderdaad alle andere technieken die er naast de CPU zijn bijgekomen. Al met al zal het een hele grote upgrade voor mij zijn.
Mocht je hulp nodig hebben met het samenstellen, doe ik voor noppes. Stuur maar pm als je advies wil ;)
Thanks, zal ik doen :D!
De tiers van Tom's Hardware? Die zegt wel dat upgraden pas echt veel zin heeft als je tenminste drie tiers omhoog gaat, dacht ik? Dus dan valt het allemaal nog wel mee.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 7 augustus 2017 19:53]

Inderdaad, cpu upgraden is van het tijdperk 80x86 en al lang niet meer nuttig. Waarom mensen het niet kunnen upgraden als nadeel zien snap ik wel, maar is al heel lang niet meer logisch.

[Reactie gewijzigd door Aikon op 3 augustus 2017 07:36]

En in welk tijdperk leven we nu dan? Is toch nog steeds x86, nou ja ik gebruik ook veel ARM, maar dat is niet echt voor normale desktop?! Ik neem aan dat je 16/32-bit t.o.v. 64-bit bedoelt of zo?
Haha, ja ik bedoel 80x86, niet zozeer de instructieset ;)

[Reactie gewijzigd door Aikon op 3 augustus 2017 07:36]

Nee, dat was het juist niet. CPU upgraden kwam pas in zwang met Socket 7. Socket 4 was een 5 volt socket voor de eerste Pentium en werd snel opgevolgd door Socket 5 op 3.3 Volt. Socket 7 was een dual-voltage socket waarop zowel de Pentium als de AMD K6 paste.
Ehrm? Ik heb mijn 386SX (132PGA) toch wel echt geupgrade naar een 386DX, mijn 486SX naar een 486DX (Socket 3) en die weer naar een 486DX2 en later zelfs een 486DX4. Je had toen zelfs de overdrive CPU's om specifiek je CPU te upgraden. Zelfs daarvoor kochten we coprocessors om de CPU een FPU te geven (de 8087 en de 80287) - dat was zelfs letterlijk de CPU upgraden. Dus CPU's upgraden deden we echt wel een tochtje langer dan Socket 7 :)

[Reactie gewijzigd door liberque op 3 augustus 2017 12:40]

mooie tijden daar!
ik heb me i7 recent vervangen door een 18 core xeon, omdat die xeon in het begin niet te betalen was.
dus upgraden heeft wel dergelijk zin
Inderdaad, cpu upgraden is van het tijdperk 80x86 en al lang niet meer nuttig.
Vroeger gingen de ontwikkelingen nog veel sneller dus IMO was het ook toch niet nuttig.
Ligt eraan wat voor platform je hebt natuurlijk en welke CPU je hebt. Als je op het begin het beste van het beste hebt gepakt wel, maar als je een middenmoot pakt en later nog eens wilt upgraden dan kun je natuurlijk 2e hands een oud topmodel halen of zou het mooi zijn om een current gen middenmoot te halen.

Overigens kan je veel langer met een cpu/platform doen. Vorig jaar mn 950 "geupgade" naar een x5650, en doe nu al 7 jaar met mn x58 platform. Al zit zo'n 1700X nu aardig te lonken.
Ja hoor, van i5 4570 naar i7 4790k op mijn 60 euro B85 moederbordje. Kostte me 100 euro, en +1ghz en + 4 threads :).

Een nieuwe mobo + DDR4 + nieuwe CPU was bij zowel AMD als Intel 500+ euro geweest, en voor mijn gebruik nauwelijks sneller dan een 4790k @ 4.5ghz

[Reactie gewijzigd door DoubleYouPee op 2 augustus 2017 22:33]

Ik heb bijna acht jaar met een QX9650 @ 4GHz gedaan. De enige reden waarom ik uiteindelijk overgestapt ben op een 5820K is om de hoeveelheid RAM wat op te kunnen rekken. Zolang je geen diehard gamer bent kan je configuratie inderdaad best een poos mee.
Inderdaad. Ik heb hier nog een 2.4GHz Core 2 Duo E6600 staan. :D
Ik een E8400! Nooit iets veranderd sinds 2008. Maar jij wint.

Maar nu begint het wel te kriebelen...kan ik meteen van XP naar 10.
Is niet helemaal waar. Heb zelf ooit i7 960 + 4x2GB DDR3 aangeschaft. Daarna een upgrade van mem naar 4x4. Toen nieuwe 2e hands 2600/ASUS onder dat nieuwe geheugen geschoven den later ze CPU vervangen door een 3770K. Dus upgraden kan wel bij Intel.
Je noemt 3 verschillende procs op 2 verschillende platformen, begin je over ram upgrades? We hebben het hier over upgraden op het zelfde platform/socket
2600 -> 3770K is toch een non-upgrade?
2600 non K naar 3770K met lichte OC is een upgrade.

Alleen de standaard benches al. http://cpuboss.com/cpus/I...70K-vs-Intel-Core-i7-2600

Voor mij is 10fps al een upgrade.

[Reactie gewijzigd door Wim-Bart op 3 augustus 2017 12:13]

Op een 440BX-bord kon je alles draaien, van de Mendocino P2 tot aan een Coppermine P3. En op sommige vroege 775-borden kon je met een BIOS-update ook een Core 2 Duo draaien.
Afhankelijk van waar je het voor gebruikt kan dat zelfs nog langer. Ik heb voor dagelijks gebruik een T410 van lenovo met een oude i5. Ssd er aan en het werkt prima.

Ga je zwaardere toepassingen draaien dan is je stelling zeker van toepassing. Dan doe je alsnog een stuk langer met je cpu dan pak em beet 20 jaar geleden toen je met je Pentium 200 mhz met mmx de deur van de winkel dichttrok en hij thuisgekomen alweer verouderd was
Ongelovelijk dat je dit nog zo op kan hoesten. Ik herinner me nu dat ik exact hetzelfde heb gedaan.
Tenzij er een 6-core uitkomt, heeft Coffee Lake vermoedelijk niets te bieden qua upgrade.
De voorbije jaren gaat het met 5 10% vooruit.
Als je dus nu een s1151 i5 heb kan je perfect upgraden naar de i7 van dezelfde generatie.
Als je al een i7 hebt, heeft de nieuwe i7 nauwelijks meerwaarde (tenzij er dus extra cores zouden zijn).

Upgraden is pas nuttig als er "echt" winst is en kan maar zeer uitzonderlijk.
"Tenzij" ?

https://forums.anandtech....63/page-554#post-39005848

http://wccftech.com/intel...i5-8600k-6-core-cpu-leak/

Het zijn 'leaks' maar het zou vrij raar zijn van Intel om na Kaby nog eens met gewone 4 cores af te komen hoor, zeker gezien Ryzen & Threadripper en verdere Zen producten.

Op de bevestiging van die clockspeeds & turbo's na mag je toch van 6 cores uit gaan.

[Reactie gewijzigd door anessie op 3 augustus 2017 02:36]

Laatste tijd zowieso alles onzeker, of geen drivers, of geen stabiele/optimaal presterende drivers (amd), of geen support of hyperhtreading instabiel (intel linux) of memory combinatie die instabiel is of niet werkt en dan tot nog dingen die moeilijk of alleen duur verkrijgbaar is.

Microsoft en Intel hebben er een belang bij dat alle legacy gaat verdwijnen. AMD zou met supporten vanaf windows xp een vervangmarkt kunnen bedienen..

Ik denk dat ik nog een jaartje wacht voor me nieuwe game pc. Nand en dram zullen dan waarschijnlijk voordeliger zijn.
En videokaarten waarschijnlijk ook weer normaal geprijsd en verkrijgbaar. Ik wacht met je mee.
Zodra er genoeg mensen wachten krijgen we vanzelf gelijk :)
Als Coffee Lake niet samenwerkt met mijn Z170 chipset, zie ik geen reden om bij Intel te blijven.

edit: als dit waar is, vraag mij dan af waarom Intel dan kiest voor een 1151 socket...

[Reactie gewijzigd door sokolum01 op 2 augustus 2017 23:11]

Hadden ze toch effe eerder aan de mogelijkheid van een hexacore op de mainstream moeten denken. Daar gaat weer een groot deel van je 100/200 en ouder kopers naar zen(2). Ze maken het wel hl makkelijk voor AMD zo! Het is gewoon sneu.

[Reactie gewijzigd door barbadruif op 2 augustus 2017 21:05]

AMD is Intel voor op die multicores, evenals het hardwarematige implementeren van alle laatste mogelijke extensies. Grootste manko m.i. is dat AMD zo lang op zich heeft laten wachten dat veel "alternatieve" software hier (nog) niet op is afgestemd. Denk aan Linux, FreeBSD. Plus dat je als consument nog een losse videokaart bij je cpu moet aanschaffen. Intel is gewoon (nog steeds) marktleider.
Neem je een APU. Probleem opgelost :) . Intel zal altijd marktleider zijn. Omdat ze bij een hoop pre build fabrikanten een dikke vinger in de pap hebben. En mensen zien Intel vaak als enige snelle CPU. daar kan je weinig aan doen. Behalve zieltjes winnen bij de builders.
Altijd is wel heel lang hoor. Als AMD de juiste marges en volumes kan bieden zijn ook die pre build fabrikanten snel zat om.
Juist en er zijn ook heus wel genoeg prebuild systemen te krijgen op AMD en dat is al jaren zo, Intel zal daar wel groter in zijn maar AMD doet er echt wel in mee
Intel is uiteraard nogsteeds marktleider en dat zie ik niet snel veranderen, maar ik denk wel dat ze verkeerde keuzes hebben gemaakt en hier door onnodig marktaandeel weg geven aan AMD. Mij hoor je overigens niet klagen want dit is enkel goed voor de concurrentie. Zonder de recente product launches van AMD was Intel in de komende paar jaar waarschijnlijk nog niet overgestapt op 6 core cpu's.
Ze zullen gewoon markt aandeel verliezen wat ever ze doen. Er is nu een alternatief waar toch een deel van de markt voor zal gaan. Die mooie tijd voor intel met concurrent met flinke procede en architectuur achterstand is gewoon voorbij. En dat zullen ze gewoon voelen. Genoeg volk dat aan iNtel blijft hangen al is het blind voor de naam. Of omdat OEM meer of exclusief alleen intel bieden. automatiseerders die standaard iNtel er in proppen puur voor naam tov hun clienten.

Dan is er markt die zich bewust is dat naam weinig meerwaarde heeft. De qualiteit is het verschil niet.
Dan is er volk dat meer budget gericht kiest.
Dus bang for the buck.

Als concurrent product hebt voor betere prijs spreek je dat deel juist sterk aan.
OEM markt is veel groter dus ook veel belangrijker. Dus Server workstation notebook is heel belangrijk. Dat kan wat langzamer gaan. Maar ja als eerste de Retailmarkt. Daar kan AMD leuk aandeel op kortere termijn al pakken.
Mwa dat valt reuze mee hoor Linux draait van oudsher super op AMD. Kijk maar eens naar bulldozer. Die schaalde in Linux stukken beter dan in windows
De performance van Bulldozer was vooral applicatie-afhankelijk nadat Microsoft de scheduler had aangepast. En voor zolang alles geschreven blijft voor single-thread performance kan je CMT'en wat je wil, maar sneller wordt het er niet op.

Dat is gelijk ook de reden waarom AMD met Mantle kwam, want door graphics calls multithreaded te maken kon er flinke performance winst gemaakt worden.
Ryzen draait prima op alle huidige Linux distro's, die dus ook daadwerkelijk een current release hebben van minder dan een half jaar oud.
Intel doet dit zowat al sinds hun bestaan dat een moederbord serie maar 1 of 2 generatie processoren aan kan en ze komen er altijd mee weg, wat zeg ik, ze lopen ondanks dit '' gebrekje '' al 10 jaar lang ver voor op de competitie.
Uiteraard, zoals het er nu uit gaat zien / er al uit ziet is Ryzen een veel betere koop mede door die reden dat de moederborden langer ondersteunt worden, aan de andere kant zou je er ook niet zoveel aan hebben als je nu nog de nieuwste processor op een socket 478 met AGP slot moederbord zou kunnen zetten.
Intel loopt voor door paar hele crusiale dus belangrijke factoren.
Ze zijn vroeg zeer groot geworden dan de competitie.
Grote kapitaal reserves voor R&D.
Tov Core is EPIC itanium IA64 laten zien wat je sloot R&D kan doen.
Larabee project lijkt bridge to far is Xeon Phi. Innovatie is geen garantie op sucses.
Corporate size en de vele fabs is het uitrollen van Procedures veel soepeler en sneller.

Ze heersen in de OEM markt en mij lijkt dat als OEM : Retail 80:20 is.
Dat je voor de core bussnes je liever je nieuwe CPU een volledig ondersteunende platform meegeeft.
Dan die upgrade grade volk. Wat vele malen kleiner is.

Voor AMD die compleet afhankelijk is van die upgrade volk in retail markt krijg je lange upgrade pad maar uiteraard met handicap van oude mobo aan nieuwe CPU en loop je ietswat achter flokken ze massaal naar de ander. Daar heb je in de OEM juist minder last van.

Ik vind het eigenlijk jammer dat ik AMD socket A heb gehad met handicap. Ja lang hangen op een oer frontside bus. Dus lange upgrade pad is niet alleen een pro het is ook een CON.
Ik ga sowieso voor AMD. Maar dit gehuil komt mij bekent voor. Hammer time was dat ook de kritiek op de eerste Hammers.
Retail 20%? Het bedrijfsleven is 99% OEM. Laptops zijn 99% OEM. En zelfs bij particulieren is het aandeel Mediamarkt etc significant. Zelfbouw is eigenlijk alleen een Tweaker dingetje.
Lekker makkelijk gedacht.

Voor ons misschien een reden om dan maar meteen over te stappen op een AMD, maar de mainstream boeit het geen reet. Die wil een laptop/pc die werkt.
De processor boeit ze geen reet.

En die mainstream doet niet aan upgraden, die doet aan vervanging van een computer.
Zelfs dan is ryzen waarschijnlijk beter. Lang niet iedereen heeft een 1080 ti of een titan Xp, zeker niet op 1080p! Dan is extra kernen wel handig als je iets anders wilt doen dan gamen, en anders neem je een 1500x of een 1600 met een beetje snel geheugen.
Als je een Zen hexacore wilt heb je ook een nieuw moederboard nodig. Daarnaast gok ik dat de meeste cpu's geleverd worden met een pc eromheen.

Wel fijn dat AMD weer in the picture is, anders had het nog 100 jaar geduurd voordat de hexacore mainstream zou worden.
Naja, Intel zal wel niet gerekend hebben op het niveau van concurrentie dat AMD nu biedt. Dus hebben ze destijds deze sockets niet berekend op meer dan quadcores. Nu AMD zulke goede perfomance voor de prijs aanbiedt kan Intel dus niet achterblijven, maar als ze meer cores willen aanbieden kunnen ze deze sockets dus niet gebruiken. Ik gok dat het ongeveer zo gegaan is.
'Sneu' is dat gewone mensen zonder al te veel kennis, dingen sneu gaan noemen..
Twee soorten mobos komen er nu. Z370 die nog steeds 1151 gebruikt, terwijl Z370 is alleen echt nuttig voor nieuwe (6-core) cpu's en je dus beter een 1151 V2 socket mobo kunt kopen, en 300 series mobos in het algemeen voor 1151 V2. Dat is gewoon raar. Blijkbaar is 1151 dus wel geschikt voor 6-cores, maar support daarvoor zit niet in z270. Dat is sneu, aangezien Intel jren had om te innoveren op mainstream gebied en ze eigenlijk heel weinig deden.
Dat ze een beetje laat zijn klopt
Dat is wel jammer... Ik zie eigenlijk geen goede reden waarom het niet zou moeten werken.
Was wel mooi geweest als we ook de Z170 mochten gebruiken, das 3 jaar lang genieten vaan een moederbord.

Iemand een verklaring waarom het niet zou moeten werken op een Z170/Z270?
Iemand een verklaring waarom het niet zou moeten werken op een Z170/Z270?
De socket is anders waardoor de CPU fysiek niet past. Kan bijvoorbeeld zijn omdat de CPU meer (of minder!) pins / bolletjes nodig heeft.

Er is verder nog niet zo heel veel over bekend, bepalen welk socket een CPU heeft zit pas later in het proces. Aangezien de CPU nog in ontwikkeling is, vind ik het dan ook jammer dat Tweakers nav een post van een 3rd party (ASRock) er maar vanuit gaat dat het een vaststaand feit (en uitgaat van informatie uit een (onbevestigde) Tweet) is.

EDIT: Onderwerp en tekst zijn lichtelijk aangepast. :)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 2 augustus 2017 21:05]

Het is gewoon een LGA 1151. Alleen besluit Intel er geen "drivers" voor uit te brengen.
Een driver is wat anders dan de benodigde microcode die in de BIOS/UEFI hoort te zitten waarmee de moederborden de CPU's herkennen. :)
Klopt. Daarom zetten ik het ook tussen " ". Maar de Pinlayout zal het zelfde zijn. Tenzij Z370 weer geen kaby lake gaat slikken. Maar dat verwacht ik niet zo snel.
ik ga ervan uit dat dit voornamelijk om stroomtoevoer gaat van de meeste borden die geen 6 core gaan slikken.
Er komt een versie van 65TPD en 95 TPD. De i7 7700k heeft een TPD van 91.

Dat je geen update geeft voor budget plankjes. Dan wel non Z chipsets kan ik nog inkomen. Maar bv een pricewatch: MSI Z270 SLI Plus Of zelfs een pricewatch: ASRock Z270 SuperCarrier

Gaat een i7 8700k echt wel van stroom kunnen voorzien.
Inderdaad men wil gewoon weer geld verdienen. Dat zul je steeds meer zien bij dit soort ontwikkelingen.
En jij denkt dat Asrock geen memo heeft gekregen van Intel? Zij moeten ook op tijd hun borden klaar hebben. Intel kan niet een maand of twee voor release even aankondigen wat het socket gaat worden.
ASRock zal die vast en zeker krijgen, maar Coffeelake is nog lang niet af. ;) En ik doelde ook niet op 2-3 maanden voor release van CPU dat moederbord fabrikanten dergelijke info krijgt. :) De reactie van ASRock is alleen wat voorbarig.

EDIT:
Thanks, @youridv1

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 2 augustus 2017 21:13]

Dat scheelt, het gaat hier om coffee lake ;) flauw grapje.

Sinds coffee lake gewoon 14nm+++ is, en kaby lake al best wel even uit is, is intel waarschijnlijk al wel een eindje onderweg.
Omdat ze ook graag nieuwe moederborden willen verkopen.
En dat terwijl de meeste moederborden voor intel van andere fabrikanten komen...
Goed argument van je.

Maar als we het hebben over licentie kosten, dan zit je misschien een stuk beter.

Daarnaast zou volgens geruchten de huidige chipset uit de 200-serie geen 6-cores ondersteunen.
En dat terwijl de meeste moederborden voor intel van andere fabrikanten komen...
Goed argument van je.

Maar als we het hebben over licentie kosten, dan zit je misschien een stuk beter.
Of het nou gaat om licenties verkopen of daadwerkelijk fysieke moederborden ze zijn nog steeds gebaad bij de verkoop van nieuwe moederborden en dat is precies wat ik zeg toch?

"Potato Potato"
En vervolgens ga je totaal voorbij aan de eventuele ondersteuning voor 6 cores die misschien wel nodig is.
En die niet ingebouwd is in deze chipset.

Maar ja. Om een discussie kort te maken. Je krijgt wat je wilt. Je hebt gelijk.
Wat baat het je als je lang gebaad hebt? edit ter verduidelijking: "moederborden ze zijn nog steeds gebaad bij de verkoop van "

[Reactie gewijzigd door theobril op 3 augustus 2017 01:36]

Ze verwijst hier naar intel, zie ook het bericht erboven.
Omdat intel daar geen geld in ziet? 2 generaties processors op 1 chipset is normaal voor intel.
Hoe zit dit met X299 platform als coffeelake-X processoren uitkomen?
X299 is namelijk ook een 200 serie moederbord, maar niet socket 1151 zoals genoemd in het artikel.
Denk dat het meer aan het socket ligt. 1151 zal wel niet berekend zijn op hexa cores. Te weinig pins misschien of een te laag max tdp. Socket 2066 zal wel goed zitten. Ik denk niet dat het een chipset probleem is
Dit is koffiedik kijken.
Uh ja? Alle conversatie over Coffee Lake is Coffeedik kijken ;) Slechte grap.
Nou, het antwoord daarop is eenvoudig: Er komt geen Coffeelake-X. Skylake-X gaat wat langer mee en als de vervanger daar is, naar alle waarschijnlijkheid een nieuw platform.
Iedereen schreeuwt meteen moord en brand...ik zou hier voorlopig niet teveel conclusies uit trekken, de mensen achter de Twitter/facebook/etc pagines van de partners zijn ook weer niet zo goed geinformeerd. Het zou niet de eerste keer zijn dat ze iets zeggen dat totaal niet waar blijkt te zijn.