Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Samsung Galaxy S9 krijgt geen vingerafdrukscanner in scherm

Het is Samsung naar verluidt nog niet gelukt om een vingerafdrukscanner onder het scherm te integreren, waardoor de Galaxy S9 deze functionaliteit niet krijgt. Samsung doet een nieuwe poging de techniek op tijd gereed te krijgen voor de Note 9.

Samsung heeft het besluit genomen de vingerafdruklezer bij de Galaxy S9 en S9 Plus niet in het scherm te integreren, waardoor deze waarschijnlijk weer aan de achterkant van de toestellen komt, net als bij de S8-modellen, beweert het Koreaanse The Investor op basis van berichten in het land.

De Koreaanse fabrikant probeert al jaren de vingerafdruklezer in het scherm te integreren, maar loopt daarbij tegen technische obstakels aan, onder andere vanwege het gebruik van smallere schermranden. Hierdoor zou er geen ruimte meer zijn voor de modules en sensoren die nodig zijn voor de vingerafdrukscanner.

Zuid-Koreaanse media speculeren volgens The Investor dat Samsung de uiteindelijke specificaties voor de Galaxy S9-modellen heeft vastgesteld en dat de pilotproductie in oktober is begonnen. In december zou vervolgens de massaproductie beginnen.

De fabrikant zou zich nu wat de geïntegreerde vingerafdruklezer betreft richten op de Note 9, die eind 2018 moet verschijnen. Eerder berichtte The Investor dat de codenaam van de Note 9 'crown' is en dat in het eerste kwartaal van 2018 de pilotproductie van start moet gaan. De codenaam van de Note 8 was 'Baikal', een verwijzing naar het Russische meer.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

08-11-2017 • 16:23

196 Linkedin Google+

Reacties (196)

Wijzig sortering
Dus het project zou een betere kans van slagen hebben als er bredere schermranden worden gebruikt?
Grappig hoe de ene 'innovatie' de andere in de weg zit...
Persoonlijk heb ik liever die scanner in mijn scherm met iets bredere randen... Die hele 'dunne-bezel-gimmick' doet mij niets, én is niet innovatief. Een vingerafdrukscanner in/onder je scherm is dat wel!
Het punt is dat ze hier inderdaad al jaren mee bezig zijn.

Tweakers in 2014: Gerucht: Samsung test vingerafdrukscanner in scherm Galaxy S5

Als je verder zoekt lees je ook dat ze er veel mee bezig zijn. Ik vraag mij alleen af hoe ver fabrikaten hier mee zijn. Als ik naar bepaalde telefoons kijk zou je zeggen dat je al de combinatie kan maken van vingerafdrukscanner + geen fysieke knop. Het probleem waar ze het meeste mee zullen prutsen is waarschijnlijk hoe je de pixels op zn niet fysieke knop kan krijgen zodat hij goed kan integreren in het scherm. Doordat dit zo moeilijk is zou ik mij echter afvragen of het wel de moeite waard is. Gezien er steeds meer sprongen vooruit worden gemaakt met gezichtsherkenning / irisscanners.
Ik ga een wilde gok doen hierover. De Galaxy s10 heeft een 3d gezichtsscanner en geen vingerafdruksensor meer. Nu zal dat misschien belachelijk klinken, maar faceid werkt echt heel goed zelfs als er geen licht is. Zodra samsung zich dat realiseert zullen ze ontwikkeling in fingerprint scanners een halt toe roepen gok ik. Want ze zijn al zoveel jaar bezig, en ieder jaar lukt het niet. Tuurlijk is het jammer als het verdwijnt, maar ik gok dat dat het geval zal worden. Het is goedkoper in ontwikkeling en als Apple zich hiermee bewijst het komende jaar, dan zullen andere fabrikanten dat ook gaan doen (net zoals touchid en siri). Ja ik weet het, beide technieken waren niet nieuw, maar wel versimpeld voor de massa door Apple.

Wat je nu ziet bijvoorbeeld is dat irisscanners verre van ideaal zijn (mijn vrouw draagt een bril en daar werkt het niet op), gezichtsherkenning op de samsungs werkt ook met een foto en de fingerprintscanner is ok maar niet geweldig en ook nog eens op een vervelende plek. (Ja ik vind het aan de achterkant onhandig vanwege het feit dat je je toestel moet oppakken).

Ik ben niet pro apple of pro samsung, dit is enkel hoe ik verwacht dat het gaat lopen. Beide merken maken toptoestellen en de een is niet beter dan de ander, maar eerder gelijkwaardig.
Nu zal dat misschien belachelijk klinken, maar faceid werkt echt heel goed zelfs als er geen licht is. Zodra samsung zich dat realiseert zullen ze ontwikkeling in fingerprint scanners een halt toe roepen gok ik.
Lekker weer dat Apple distortion field.

Samsung heeft al twee generaties gezichtsherkenning die in het donker werkt.. Zij hebben het concept van gezichtsbiometrie met dedicated hardware op telefoons praktisch uitgevonden - eerdere implementaties van Google en Microsoft probeerden weg te komen met alleen de front camera gebruiken, en dat werkt niet. De Galaxy Note 7 en 8, en de Galaxy S8 hadden/hebben een irisscanner die middels infrarood werkt. En veel reviewers waren er enthousiast over. Samsung doet wat Samsung doet en gaat voor én én. Dit zeg ik als iemand die redelijk actief Samsung-producten vermijdt in het dagelijks level precies om deze 'smakeloze' kwantiteit over kwaliteit-filosofie.

Ik vind alléén gezichtsherkenning sowieso bullshit. Er zijn heel veel situaties dat ik mijn telefoon wil unlocken zonder er naar te kijken. Apps switchen in de auto. Betalingen doen. Notificaties doorlopen terwijl m'n telefoon naast/voor me naar het plafond staart. Leuk om gezichtsherkenning als extra op telefoons te hebben, begrijp me niet verkeerd, maar Apple verkoopt dit als een upgrade terwijl dat het helemaal niet is. En ze weten het blijkbaar te verkopen alsof telefoonmakers moeten kiezen tussen een vingerafdruklezer en gezichtsherkenning. Dat hoeft helemaal niet!
Samsung heeft iris scan, en men is er inmiddels uit dat die niet zo handig is op een telefoon. Een Iris scanner wordt het dus niet: het zal de geschiedenis ingaan als een gimmick.

Verder heeft Samsung gezichtsherkenning die in het donker werkt, en die met een foto om de tuin te leiden is. Het wordt dus ook gezien als een gimmick. Heel dom om zoiets te implementeren: dat keldert de geloofwaardigheid van Samsungs oplossingen.

Apple neemt inderdaad een risico door alleen gezichtsherkenning aan te bieden (naast een passcode uiteraard). Maar dat vind ik dikwijls net de sterkte van Apple: één oplossing kiezen en die grondig uitwerken en consistent verbeteren, ipv zoveel mogelijk opties te bieden en dan niet weten in welke je nu eigenlijk ècht wil investeren.
Gezichtsherkenning - werkt niet voor iedereen
fingerprintreader - werkt niet voor iedereen
Irisscanner - werkt niet voor iedereen
Password - werk niet voor iedereen
etc etc.

Het is alleen maar goed om verschillende manieren aan te bieden. Pietje is Jan niet en andersom ook niet.
En dat jij gelukkig bent met de gezichtsherkenning van apple wilt niet zeggen dat iedereen dat is.
Het gaat niet om “wat voor iemand werkt”, het gaat uiteindelijk om welke authentificatie zal overblijven. Passcode ongetwijfeld. Iris scan wellicht niet en fingerprint scan wellicht ook niet, eens gezichtsherkenning doorbreekt.

Apple maakt dit soort duidelijke keuzes niet zomaar: op deze manier nemen ze een voorsprong op concurrenten, door duidelijk te kiezen voor de techniek die het meest toekomst heeft, en daar alle inspanningen op te concentreren, zodat ze de beste implementatie van die techniek kunnen bieden. Zie ook USB-C vs alle standaarden uit het verleden, draadloos muziek beluisteren vs 3.5mm

Andere merken, die geen OS of ecosysteem hebben waarmee ze zich kunnen differentiëren van concurrenten kunnen zich dat soort keuzes moeilijker permitteren, dat klopt.
Dat zal dan in jouw ogen zo zijn. De werkelijkheid zal toch anders zijn.

Met je te focussen op maar specifieke toepassingen ga je je ook focussen op maar bepaalde personen.
Gezichtsherkenning gaat niet voor iedereen werken. Daarnaast zal gezichtsherkenning ook tegen je gebruikt kunnen gaan worden. Zeker met AI op de loer!

Het is niet voor niks dat de meeste bedrijven maar ook personen hun camera op de laptop afschermen.
Dit terwijl die ook al al die tijd als gezichtsherkenning gebruikt kan worden.
Er zijn inderdaad bepaalde risico's die zouden kunnen ontstaan of weerstanden die zouden kunnen opgeroepen worden wanneer gezichtsherkenning algemeen wordt gebruikt. Maar met name Apple lijkt me net iets beter geplaatst om dit soort bezwaren op te vangen doordat ze een betere greep hebben op hardware/software/apps dan veel concurrenten. Dat is ongetwijfeld een voordeel dat ze proberen uit te buiten.

Overigens hebben zo goed als alle smartphones bij mijn weten reeds een front-camera die misbruikt zou kunnen worden. Ik zie niet in wat gezichtsherkenning daar aan toevoegt in termen van risico's voor misbruik.
AI en gezichtsherkenning
Ik denk dat je eerder naar Facebook moet kijken, die hebben de combinatie van beiden al lang live op hun platform en gebruiken het waar het hen goed uitkomt.
Op de iPhone is gezichtsherkenning niet beschikbaar voor Apple of derden anders dan voor een verificatie of een bepaald gezicht geautoriseerd is of niet. In tegenstelling tot Facebook staat je gezicht bij Apple niet op hun servers om daar dan AI op los te laten.
Dat is nogal een verschil.
Bij Facebook deelt iedereen zelf die informatie en is die er in het begin mee akkoord gegaan dat Facebook de data mag gebruiken (of misschien later een keer).
Bij Apple heeft extern niemand inzicht in de data. Of tenminste niet voor zover bekend.

AI is wel anders als facebook. Als AI op de een of andere manier in het apple netwerk zou kunnen komen, zou deze zichzelf toegang kunnen geven tot een apple device.
Ik zou je aanraden eens te lezen hoe faceid geïmplementeerd is: net zoals je vingerafdruk niet op de Apple servers staat, noch op je telefoon, staan je gelaatstrekken daar ook niet: noch bij Apple op hun servers, noch in je telefoon.
Het is inderdaad zo dat als een bedrijf zegt: dat ze niks opslaan, dan slaan ze niks op. Daar heb je een punt.
Voor Apple is dit inderdaad erg belangrijk. Zij verdienen dan ook (veel) aan het verkopen van producten aan hun klanten. Bij Google en Facebook zijn de gebruikers het product en de bedrijven die data willen zijn de klanten.
Dat verschil zegt toch alles?
Ik betwijfel niet dat Apples implementatie beter is dan die van Samsung. En ja, ik ben het ermee eens dat Samsungs én én aanpak niet goed werkt - dat geef ik hierboven al aan.

Maar ik wil even bestrijden dat (1a) Apple dit concept heeft uitgevonden, of (1b) betrouwbare gezichtsherkenning heeft uitgevonden, of dat (2) gezichtsherkenning een volwaardige vervanging is van de vingerafdruk. Credits aan Apple dat ze de techniek verbeteren, maar we moeten niet gaan doen alsof gezichtsherkenning de superieure keuze moet zijn omdat Apple dat zo market.
Nouja. Betrouwbaarder hebben ze het iig wel gemaakt. Windows hello zat in eerste instantie op FP van 1:30K. Faceid gaat daar met 1:1M dik overheen.
Niet te staven getallen van 2 verschillende fabrikanten (welke methodieken?) die in de praktijk bar weinig zeggen. Windows Hello was bijvoorbeeld niet te foppen met eeneiige tweelingen, FaceID vaak wel , soms zelfs bij familieleden die verder van elkaar af staan.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 8 november 2017 22:14]

True. Maar dat komt dan ook doordat de false negative rate veel hoger ligt. Mensen met een bril moeten bijvoorbeeld 2 enrollments doen omdat het systeem daar niet doorheen kan prikken. Aangezien dat eenmalig is dus niet per se heel erg, maar doet mij wel afvragen hoe dit intern wordt gedaan en wat de ratios zijn statistisch gezien.
Volgens mij is dat FaceID net zo'n gimmick.

We doen nu allemaal wel alsof dit een geweldige oplossing is maar dat is het niet. Net zoals de vingerafdrukscanner op de achterkant niet ideaal is (want je moet je telefoon optillen) is FaceID ook gewoon niet ideaal want je moet tevens je telefoon optillen als deze op tafel ligt.

Klinkt goed dat Apple dit als een geweldige innovatie lanceert maar dat is het gewoonweg niet.
Net door geen alternatieven aan te bieden is het géén gimmick, maar is het de voornaamste authenticatie methode geworden.
Heb je het ooit wel eens gebruikt dan? Aan je reactie te lezen niet namelijk! Ik heb het op mijn S8 en het werkt namelijk perfect. Alleen in een hele felle zon af en toe niet. Maar dan heb ik de vingerafdruk.
Ja maar samsung's iris scanner is wel betrouwbaar.
Dat klopt. Maar iris scanning zal het hem niet worden. Teveel beperkingen. Is in feite een gimmick: mooie techniek, maar onvoldoende bruikbaar en onhandiger dan gezichtsherkenning, die Samsung ook geïmplementeerd heeft maar op een slordige, onbetrouwbare manier, dus ook een gimmick.
Op mijn S8 (hiervoor alleen iPhones gehad tot en met de s6.) gebruik ik de iris scanner en dat werkt prima. Wat je bij Samsung kan instellen is dat je geen unlock nodig hebt als je bij voorbeeld met een specifieke bluetooth device gekoppeld bent. Dus in de auto tik ik het scherm aan en hij is unlocked! Ideaal! :)
Je hebt nu de keuze om de vingerafdrukscanner te gebruiken of bijvoorbeeld de irisscanner. Die laatste werkt bij mij in het donker ook behoorlijk snel (geen vinger veegbeweging nodig voor toegang tot homescreen), dus het is niet dat Samsung de voordelen van aanraakloos unlocken (ook in het donker) niet kent en onderkent.

De keuze is echer altijd beter dan slechts 1 van beide. Al was het maar omdat eerst turen naar je scherm voor unlock altijd langer duurt dan een unlock die al kan plaatsvinden voordat je naar het scherm kijkt (via vinger bij oppakken of in de broekzak). Of die sterk gelijkende tweelingbroer/-zus (of zelfs je jongere halfbroertje?) die ineens toegang heeft tot al je persoonlijke data omdat faceID het verschil niet ziet....

Kortom, elke methode heeft nog steeds voor- en nadelen.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 8 november 2017 21:41]

Misschien krijgt de S9 wel faceid?
De S8 heeft gezichtsherkenning, net als de Iphone X

FaceID is gewoon een naampje die Apple gebruikt om het 'eigen' te maken.
Faceid is niet vergelijkbaar met hoe samsung dit geimplementeerd heeft. 3d vs 2d scanning.
Misschien de s8? Oh nee dat heeft hij al.
Nogal logisch dat de s9, s10, etc ook gewoon een vorm van face id zullen krijgen.
En idd, als die van Apple aanslaat zou je gek zijn om dit niet ook door te ontwikkelen.
In de S5 zat zelfs al een vingerafdruk scanner achter het scherm. Deze was echter verre van ideaal, je moest swipen voor hij hem herkende.
De vingerafdrukscanner van de S5 zat in de homeknop. Waar je inderdaad superonhandig overheen moest vegen :)
Nee, die zat niet in de homeknop, echt in het scherm.

https://youtu.be/VOAzTBKkrRU

E: de sensor zit lager, maar de swipebeweging moest over het scherm worden gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Johan9711 op 8 november 2017 17:49]

Je vingertop ligt op het scherm, zodat het midden van je vinger (waar de interessantste data in zit) op de sensor in de knop ligt, inderdaad ;)
Samsung had als instructie om over het scherm te vegen, maar de knop doet het werk ;)
Dat was in in de home knop.

[Reactie gewijzigd door Kimpie Paarntie op 8 november 2017 17:56]

Hoewel je gelijk hebt, had je dat laatste woord weg mogen laten ;)

E: zie dat je het al hebt verwijderd :)

[Reactie gewijzigd door Johan9711 op 8 november 2017 18:23]

Een vergissing is niet een reden om iemand uit te schelden.
Een vingerafdruk scanner op de zijkant (in de aan/uit knop) is naar maar mening een stuk praktischer. Sony doet dit al jaren
Ik heb het liefst nog een dikke stootrand om mijn telefoon. Het houd beter vast en het is een stuk minder kwetsbaar. Kennelijk ben ik in de minderheid want er zijn maar weinig high end telefoons die ook tegen een stootje kunnen.
Die stootrand is optioneel toe te voegen met een hoesje.
Een grotere accu en waterdichtheid niet, iets dat bijvoorbeeld de galaxy S active lijn wel heeft maar niet meer verkrijgbaar is in europa.
Met de S8 kom je volgens mij prima de dag door. En sinds de S7-serie zijn ze al waterdicht.
ja je komt de dag door, maar met de S5 deed ik gemakkelijk 3 dagen, toch een groot verschil.
Lijkt mij sterk of je deed er weinig mee. Geen enkele reviewer deed het bij gemiddeld gebruik langer dan een dag.
Waar zal dat aan liggen? Wellicht gebruik je je toestel meer? Zet je de helderheid hoger omdat het kan? Meer datasyncs, grotere datapakketjes, het scherpere scherm, het grotere scherm wat meer energie vreet...
Waar het aan ligt maakt niet uit. Als een telefoon meer gaat gebruiken door de dingen die je noemt, zal de accu in dezelfde schaal toe moeten nemen om evenlang met een lading te doen. En dit is niet het geval.

Ik vind het trouwens niet erg om mijn telefoon elke dag op te laden trouwens.
In de zomer zijn de dagen wat langer (en de nachten wat korter) Heb je daar ook al rekening mee gehouden? Anders is het meten met twee maten.
Klinkt als complete (bigbad)bullshit. Vriend van mijn zus liep regelmatig te klagen dat zijn mobiel alweer bijna leeg was toen hij de s5 had, nu hij de s8 heeft loopt hij constant in mijn oren te tetteren dat de batterij geweldig is.
dat klinkt mij dan als gelnoo-shit in de oren, dank voor op de man te spelen.
Ik kan dat totaal niet beamen dat de S8 een betere gebruiksduur heeft.

dagen langer en korter maakt niet uit als je van dag op dag omschakelt.
daarom ook dat het hetzelfde gebruik is met dezelfde geinstallerde apps, buiten de rommel die je er niet van kan krijgen. Ja tuurlijk het scherm is scherper en heeft meer resolutie , maar dat is dan ook aan Samsung om dat op te vangen.

ofwel was mijn S5-batterij super ofwel heb ik een slecht toestel/batterij gekregen heb.
Wat heeft dat met schermranden te maken. De galayx s8 is gewoon waterdicht ondanks dunne schermranden. Een dikkere accu zou de telefoon dikker maken maak de schermranden niet groter.
En daarmee dus het hele design van de smartphone ondermijnt.
Ik heb liever ook een dikker stootrand, zonder hoes, dan kan ik nog wat van mijn smartphone zien, zeker met dat glas, ik weet het, alles op eigen risico.
Iedere high end telefoon is tegenwoordig waterdicht. Blijft alleen de grotere accu over en dat kun je redelijk simpel oplossen met een powerbank. Niet ideaal natuurlijk, maar geen onoverkombaar probleem.

Zelf heb ik ook het lieftst minimale schermranden. Als ze de telefoon nou ook iets dikker maken en er een grotere accu instoppen ben ik helemaal tevreden haha!
Ookal zouden ze hem in het scherm integreren gaan ze waarschijnlijk toch proberen om een zo klein mogelijke "stootrand" aan het toestel te hebben. Wil je toch meer bescherming, en een zogenaamde "stootrand" koop dan een hoesje...
Ik snap ook niet goed waarom men zo graag flinterdunne telefoons wil.
- Veel techniek kan hierdoor klaarblijkelijk geen doorgang vinden
- Accu kan ook minder groot zijn
- Lens van de camera steekt uit
- en nog veel meer...
En 90% vd mensen die ik ken,inclusief mezelf hebben eigenlijk een prachtige telefoon (ik heb dan een S6) maar door het hoesje zie je eigenlijk dat helemaal niet. Ik gebruik dan een rubber randje alleen van Spigen, maar het scherm is na 3 jaar nog onbekrast, en als de telefoon zo dik was geweest als dat hij nu is mét hoesje, was dit denk ik voor niemand een probleem. Bovendien heb je meer ruimte voor ontwikkeling, sterkere materialen en bovenal geen hoesjes meer nodig en dus zien wat je hebt gekocht...
Voor mij wel, een groot scherm in een compacte behuizing, hoe kun je dat nou niets vinden.
persoonlijke voorkeur heet zoiets, vind de S7 ook mooier/handiger dan de S8.
Zoals je het nu verwoord klinkt dat inderdaad wel aantrekkelijk. Maar in de praktijk (vind ik) dat dit op dit moment niet gerealiseerd word. Er zijn geen compacte behuizingen met grote schermen. Nee, de schermen worden groter en de toestellen blijven hetzelfde. Wat ik juist wil is een kleinere behuizing met hetzelfde scherm. Vroeger vond ik een 4,3" scherm al groot genoeg. Nu moet ik het haast wel doen met een 5" omdat het aanbod van <5" steeds kleiner wordt. Over een jaar zijn er geen <5,5" schermen meer. Dat word voor mij helemaal een nachtmerrie.
En ja, de behuizing wordt niet groter dus ik kan m nog steeds met één hand bedienen.. dat heb ik nu al zo vaak gehoord, maar mijn vingers worden er niet langer van. Ook al is de behuizing kleiner, de twee uiterste punten van het scherm komen steeds verder uit elkaar te liggen en mijn vingers kunnen dus niet meer in de hoeken komen ook al is de behuizing er niet groter op geworden.
Vrijwel alle fabrikanten brengen al een jaar of 4 flagships uit in 2 formaten. 5" en 5,5". Je hoeft er echt niet bang voor te zijn dat er geen toestellen meer komen die kleiner zijn dan 5,5" :P het gros van de mensen koopt nog 5" telefoons.
Hell, Apple heeft z'n iPhone X juist alleen maar in klein formaat gemaakt.

Wil je echt terug naar 4" displays zoals die van de iPhone SE (die is trouwens slechts 1 jaar oud)? Is dat ook niet voor jou gewoon te klein met te weinig schermruimte?
Met een 5" toestel kan je ook al niet zonder acrobatiek bij de linkerbovenhoek neem ik aan? Wat is er dan nog mis met 5,5"? Ja, dan moet je ook je toestel even anders vasthouden, maar beide lukt wel denk ik zo.
En je hebt toch 2 handen? Waarschijnlijk gebruik je ze nu ook al voor de linkerbovenhoek.
Ik wil heel even off topic zeggen dat ik zo ontzettend blij ben met mijn 4 inch scherm van de se. Nooit meer groter voor mij en als er geen nieuwe kleine telefoons meer komen, dan houd ik deze tot hij niet meer aan gaat.
Grappig, mijn gevoel is compleet andersom. Ik heb liever 'veel' scherm en weinig telefoon aan de voorkant. Het voelt voor mij helemaal niet als gimmick. Een kleine footprint met tóch veel scherm, is (imo) mooi en handig.

Een vingerafdruk scanner aan de achterkant werkt prima, voor zolang de techniek niet te integreren is met smalle schermranden.

[Reactie gewijzigd door exmatproton op 8 november 2017 16:31]

Zo zie je maar weer hoe verschillend er tegenaan wordt gekeken, want een vingerafdrukscanner op de achterkant van een smartphone vind ik persoonlijk juist weer verschrikkelijk, dan moet je altijd het toestel oppakken om het te kunnen ontgrendelen. Als het niet op de voorkant kan dan heb ik het liever op de zijkant ;)
Inderdaad als je 'm op wil pakken is het onhandig. Maar als hij uit je broekzak komt is het ideaal imho :)

En waar heb je de situatie dat je 'm op wil pakken? Waarschijnlijk ben je dan op plekken waar je vertrouwd bent dat je je telefoon op tafel laat liggen. Waarom maak je er dan geen veilige locatie in Android, waardoor je op die locatie geen afdruk hoeft te geven? In de auto maak je je bluetooth autoradio een veilig device. Dan heb je alle plekken waar je een vingerafdruk aan de voorkant handig vind al afgevangen.
Die situatie heb ik sowieso doordeweeks van 7:00 tot 16:00 als ik aan het werk ben... En trusted locations vind ik persoonlijk ook niet een erg goed idee want dat betekent dat je toestel op dergelijke locaties dus altijd unlocked is en iedereen in je telefoon kan als je even niet oplet.
Dus werk is voor jou vertrouwd genoeg dat je je telefoon onbeheerd op tafel laat liggen, maar niet vertrouwd genoeg dat hij niet automatisch unlocked?
Op werk (of zelfs) thuis kan je hebben dat je niet uitgaat van diefstal, maar dat je wel de privacy wil dat iemand niet zomaar even in je WhatsApp of e-mail kan.
Redelijk offtopic, maar toch:
Daar zijn zeker genoeg voorbeelden van te bedenken..
De wetenschap dat mensen in je omgeving je telefoon niet stelen is iets anders dan dat diezelfde mensen alles mogen zien wat er op die telefoon staat.


Overigens zijn er ook zat scenario's te bedenken waarbij een locatie melden als 'trusted' ook niet een optie is:
1) Mensen zonder vaste werklocatie (consultants, buitendienst, monteurs etc)
2) mensen met een ouderwets AUX stekkertje in de auto (uiteraard bedient iedereen zijn telefoon enkel voor het stoplicht he)
3) mensen die niet hun locatie willen delen met Google
4) mensen die accu willen sparen.
5) .. vast nog wel meer die ik niet direct uit mijn mouw schud

Ten slotte nog een (minor) overweging tussen trusted locations en vingerscan aan de voorkant die ik persoonlijk als prettig ervaar:
In geval van een trusted location is je telefoon kunnen gebruiken nog 2 acties: 1) scherm activeren (double tap on screen of button) 2) lockscreen wegswipen. In geval van een vingerscanner aan de voorkant is je vinger plaatsen op de sensor genoeg om instant naar het homescreen te gaan. ***
*** (Op basis van mijn eigen ervaring met beide opties in een Nexus 5 en OnePlus 3)
Tja, zo onlogisch is dat niet toch? Al is het maar omdat iemand per ongeluk de verkeerde telefoon oppakt...
Dat mijn telefoon gestolen kan worden is tot daaraan toe, maar de gegevens die erop staan zijn mij een heel stuk dierbaarder... dat zijn mijn inziens ook twee aparte dingen.
In combinatie met een smartwatch wel weer ideaal. Alhoewel ik mijn telefoon nooit achterlaat op mijn bureau als ik er niet ben.
Om even over mezelf te spreken, ik heb trusted devices & locations ingesteld staan evenals onbody detection (Smart lock). Dus bijv. als m'n device een bluetooth verbinding heeft met in dit geval m'n Fenix 5 horloge zal hij altijd unlocked blijven. Zelfde geldt voor de bluetooth in de auto en de locatie thuis en op het werk. In principe is mijn toestel dus vrijwel altijd unlocked wanneer ik in de buurt ben.

Over trusted locations kun je dan nog twijfelen of dat secuirty-wise wel slim is maar de rest werkt prima.

Dat gezegd hebbende is het bij mij inmiddels automatisme geworden om nog steeds te unlocken met de fingerprint scanner ipv bijv een hard press op de onderkant van het scherm wat ook werkt. Ik denk er eigenlijk niet eens bij na. Het was even wennen in het begin dat zeker wel.
Is een kwestie van smaak. Zo zie ik telefoons in reviews puntenaftrek krijgen omdat ze niet een modern gebogen scherm hebben. Als ik dat lees denk ik juist meteen, he potentiele kandidaat voor een nieuwe telefoon.

Ik haat film kijken met gebogen scherm. de randen zijn dan niet om aan te zien en bij ronde hoeken worden die ook nog eens weggeknipt...
Waarom zou je een vingerafdrukscanner in je scherm willen als er onder het scherm een loze bezel van 1,5 centimeter zit? Je begrijpt dat de ene innovatie de andere stuurt?
Klopt.. Een vingerafdrukscanner onder het scherm is allemachtig futuristisch. Dunne schermranden werden nooit echt onmogelijk geacht, maar niemand deed de moeite om het te realiseren.
Niet alleen smaller in de breedte, maar vooral ook de hoogte is sinds de S8 een stuk kleiner waardoor modules dichter bij elkaar zijn gekomen.
Zeer tevreden note 8 gebruiker hier. Op de voorkant zou inderdaad wel fijner zijn. Dat is gewoon de meest logische plaats en methode van unlocken. Hoewel de iris scanner prima werkt, ga ik toch liever voor de fingerprint sensor.
Is uiteraard persoonlijke keuze. Heb even een Nexus 5X gehad (met vingerafdruk op achterkant) vond dit beter werken dan mijn S7 die ik nu heb. Ik herinner mij zelf niet eens meer wanneer ik de vingerafdruk nog heb gebruikt.

Maar uiteraard persoonlijke keuze. (of zoals 't hof van commerce ooit zei: eigen keuze, eigen wet, eigen leuze, geen beleg ;) )
Mja, het is denk ik net wat je gewend bent. Persoonlijk vind ik het beide voor en nadelen hebben. Op mijn Nexus 5x (heb nu een Nokia 8) stelde ik altijd gezichtsherkenning in voor wanneer mijn telefoon op tafel lag. Voor andere situaties is de vingerafdruk scanner aan de achterkant vele malen fijner dan aan de voorkant imo :)
Als ie op tafel ligt is het aan de voorkant handiger, als je hem vasthoudt is aan de achterkant de handigere optie. Daarom heb ik eigenlijk liever 2 locaties dan 1.

Verder is iris prima voor een pc of laptop, maar vond ik het voor dagelijks unlocken wel irritant. De hoek waarbij het kan en de snelheid waarmee het gaat moet echt beter. Ik wil het er niet meteen af hebben (anders wordt de ontwikkeling niet beter), maar zou het dan eerder gebruiken voor bv aankopen in de store dan unlocken toestel.

Overigens gebruik ik momenteel geen van beiden bij mijn toestel. Heb iets van 5 jaar geleden besloten dat niet nodig te hebben en tot op heden is er ook niets voorgekomen waarbij ik terug ging. Ik laat hem nooit liggen buiten huis en doe er ook niets op wat achter slot en grendel moet. Heb hem verder altijd in mn broekzak en heb er ook geen problemen mee als iemand (na mijn goedkeuring) er wat op doet. Moet zeggen dat het voor mij prima werkt, al snap ik dat niet iedereen in die situatie zit. Daarom ook geen voorstander om alles maar weg te halen. Ik ga het vast gebruiken als het allemaal goed werkt en ik ervan op aan kan, maar bovendien: dat het me niet hindert. En momenteel is dat mijns inziens niet.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 8 november 2017 17:29]

bij normaal licht heb ik geen last van de snelheid en hoek voor de gezichtsherkenning.
Bij schemerlicht is het inderdaad veel lastiger en met het juist zijn.
in het donker is het nog gewoon pinnen.
Als ze de scanner een normale plek op de achterkant geven, geen probleem. En unlocken met je gezicht of iris hoeft van mij absoluut niet. Geeft naar mijn mening echt minder gebruiksgemak als een vingerafdrukscanner. Je hoeft namelijk niet naar je telefoon te kijken terwijl je unlocked.
Je hoeft namelijk niet naar je telefoon te kijken terwijl je unlocked.
En ik hoef mijn Surface niet aan te raken om te unlocken. Hoe het ook zij, vingerafdrukken is een techniek die ten einde loopt omdat geavanceerde gelaatsherkenning zoals Apple die nu gebruikt en anderen snel gaan gebruiken veiliger is.

Ik besef best wel dat er veel tweakers zijn die dat niet willen, maar het is een beetje als met de 3,5 audio plug, die verdwijnt ook echt uit vrijwel alle hardware binnen korte tijd. Ik kan me nog goed herinneren hoe tweakers het verdwijnen van de RS232 uitgang (en de overgang naar USB) als rampzalig zagen. Toen de printerpoort er ook aan moest geloven was de boot ook aan. Tweakers willen altijd was de grote massa niet wil.
Veiligheid is echt een non issue. Niemand heeft ooit problemen gehad met de veiligheid van de vingerafdrukscanner. Bij computers vind ik gezichtsherkenning een ander punt. Je gaat altijd voor je computer zitten kijkt ernaar. Mijn telefoon unlock ik echter al met mijn vinger voor ik er naar kijk. Om gsmarena te citeren, over de iphone x, de naar mijn weten meest geavanceerde gezichtsherkenning op een telefoon:

Anyway, our initial trials with FaceID have been encouraging. Facial recognition does seem to work on most occasions, including when wearing sunglasses. On the other hand, unlocking the phone requires waking it up, presenting your face, and then swiping - by the time we're on the homescreen on the X, we could've typed in gsmarena.com in Safari on the 8 Plus.
waarom moet je nog eens swipen na de face unlock ? lijkt mij een overbodige stap.
nu zou ik toch het een of het andere kiezen.
Je hoeft namelijk niet naar je telefoon te kijken terwijl je unlocked.
Maar wat doe je direct na het unlocken? Naar het scherm kijken om te zien waarom dat kl*te ding je nu weer probeert af te leiden? Dus naar dat scherm kijken doe je sowieso.
Het hangt net als met de vinger afdrukscanner voor versus achter van je gebruik af. Dat kan per persoon verschillen. Mij lijkt gezichtsherkenning juist handig en sneller: In plaats van:
Telefoon uit het hoesje halen. Positioneren, vinger naar de home knop, scannen, klaar.
Telefoon uit het hoesje halen. Positioneren. Klaar
Ik zie de meerwaarde van een vingerafdrukscanner aan de voorkant niet echt. Zoals ie op m'n Nexus 6P zit vind ik ideaal...
Is maar net wat je gewend bent, ik vind de scanner aan de voorkant prettiger.
Mijn telefoon ligt overdag op mijn bureau en als ik er even op wil kijken hoef ik alleen op de homeknop te drukken en wordt hij direct ontgrendeld omdat dit ook de vingerscanner is. Als ie aan de achterkant zou zitten zou ik het toestel eerst moeten optillen.
Ik kan prima vooruit met de Galaxy s8. heeft vingerafdruksensor op de achterkant.
Hoewel ik echt een fan ben van een vingerafdruk scanner op de achterkant vind ik hem op ik note 8 toch op een rare plek zitten. Je went er aan en het stoort me echt totaal niet, maar onder het scherm zou natuurlijk perfect zijn.
Ik hoop in ieder geval dat ze bij de opvolgers de scanner iets lager doen, zoals bijvoorbeeld op de pixel.
En natuurlijk zo snel mogelijk onder het scherm, want vooruitgang is altijd goed.
Ik kom van a) Windows Phone en b) een telefoon zonder vingerafdrukscanner en heb nu de Samsung S8.

Maar ik vind het wel prettig dat hij op de achterkant zit.
Dan kan unlock je je telefoon tenminste ook niet per ongeluk.

Mijn vrouw had dit laatst. Die drukte per ongeluk op het koop knopje van een app in de AppStore.
Dus zij krijgt de melding om akkoord te geven op de betaling.
Uit een soort paniek van "oh shit, dit wil ik niet", wil ze op de home button drukken om de AppStore af te sluiten.
Maar wat gebeurt er? De vingeradrukscanner "leest" haar duim en geeft daarmee akkoord op de aanschaf.

Vond ik erg onhandig! Dus wat mij betreft, mag hij lekker op de achterkant blijven zitten. :)

[Reactie gewijzigd door MarvinJames op 8 november 2017 17:32]

Eigenlijk was je vrouw onhandig, niet de smartphone.
De home knop moet altijd naar home gaan. Dat dit soms "oke" betekend ia apart gedrag van een home toets.
De Koreaanse fabrikant probeert al jaren de vingerafdruklezer in het scherm te integreren, maar loopt daarbij tegen technische obstakels aan, onder andere vanwege het gebruik van smallere schermranden. Hierdoor zou er geen ruimte meer zijn voor de modules en sensoren die nodig zijn voor de vingerafdrukscanner.

Maar waarom dan niet de schermranden wat dikker maken, waar denk ik het gros van de mensen geen problemen mee heeft, vraag ik mij dan af..

[Reactie gewijzigd door Koenraadt op 8 november 2017 16:27]

Ze zijn juist naar geen of dunne randen gegaan omdat de consument dat leuker vond.
Oorzaak en gevolg kun je ook omdraaien in een markt. Nieuwe features worden echt niet uitsluitend op vraag bedacht. Als dat zo was, hadden allee smartphones nu een langere batterijduur.
Dat hebben ze ook, langer dan een paar jaar geleden :)
nee hoor, de S8 heeft een kortere batterijduur dan de S5.
ja mijn eigen gebruik en ervaring.
ik gebruik beide toestellen op dezelfde manier en ik deed gemakkelijk 3 dagen met m'n S5.
Nu met de S8 durf ik het niet aan om 2 dagen te halen.
en dat is dan nog in beperkte spaarstand !

De S5 heeft sinds release ook al wat updates gekregen en het verbruik is daarbij enorm verbeterd.
De S8 heeft een grotere accu, maar zal het misschien minder lang uithouden vanwege groter scherm en andere dingen die meer stroom gebruiken.
De S8 houdt het onder de klinische testomstandigheden bij Tweakers, langer uit dan de S5, ondanks meer pixels, betere helderheid, snellere processor, enz.
Hoewel het gebruik van de S8 tov de S5 voor @bigbadbull niet veranderd is, lijkt de kortere accuduur bij hem, toch het tegendeel te bewijzen (tenzij die accu een exemplarisch defect heeft).
(tenzij die accu een exemplarisch defect heeft).
inderdaad aan de reacties begin ik dit ook zo te vermoeden.
Zal eens moeten zoeken of je dit kan testen.
Hoe weet je dat?
Die waren er nog niet voor dat toestel uit kwam.
Dat Apple nu ook een telefoon uitbrengt met dunne randen. Als grootste marktvolger kun je bij Apple heel goed zien wat nu populair is in de markt (bij de concurrentie) want dan nemen ze het over.
Als grootste marktvolger kun je bij Apple heel goed zien wat nu populair is in de markt (bij de concurrentie) want dan nemen ze het over.
Zoals ze ooit Flash installeerden. En de NFC chip voor betalingen. En een USB-aansluiting voor het opladen. En de oortelefoonaansluiting lieten zitten. En de vingerafdrukscanner niet verwijderden. Kortom, noem iets dat andere telefoonbezitters graag hebben of hadden en Appel wist niet hoe snel het in te bouwen!
Waarom zou je een vingerafdrukscanner in het scherm maken, als je schermranden zo dik zijn dat daar ook een scanner in past?

Persoonlijk vind ik de randen van de iPhone X al afbreuk doen aan het ontwerp trouwens.
Maar waarom zou je dan geen vingerafdrukscanner in het scherm kunnen integreren vanwege het gebrek aan schemrand? Vind de reden een beetje vreemd.

[Reactie gewijzigd door Crp op 8 november 2017 19:20]

Ik denk dat dat te maken heeft met de werking van een capacitief scherm, waarvan 'sensoren' in de hoeken van het display zitten. Volgens mij is een van de plannen om een vingerafdruk uit te lezen, om dit middels een capacitief systeem met 'hogere resolutie' te lezen.
Maar dat is mijn speculatie :)
Vind het al vreemd dat je een vingerafdrukscanner wil kunnen intrigeren. Waarom zou je dat willen?
Als dit niet dé feature wordt die de S9 gaat onderscheiden, welke dan wel? Denk dat de S9 niet zo heel spectaculair gaat worden zoals de S8 was ten opzichte van de S7. Is niet erg natuurlijk, maar wordt wel wennen haha.
De oneven nummers in de Galaxy serie hebben nooit zo'n spectaculaire veranderingen getoond, tov van het type ervoor.
De S9 krijg in ieder geval een nieuwe camera van Samsung zelf die 1000 beeldjes per seconde kan opnemen. Waanzinnige slowmo. Ook zou met de nieuwe lens het bokeh effect kunnen worden bereikt met 1 lens net als bij de One Plus. Een eventueel tweede lens zou om die reden een andere functie kunnen krijgen dan die in de Note 8.

Verder wordt Face Unlock verbeterd met een 3D en krijgt ie een nieuwe generatie OLED scherm van Samsung.

Ook krijgt ie wellicht direct al Bixby 2.0 dat voor het eerst gebruik gaat maken van VIV technology wat een enorme stap voorwaarts zou moeten opleveren.

Afwachten maar. De enige echte 'schokkende' vernieuwing zal de Galaxy X zijn. Verwacht daar wel heel veel van. Zowel smartphone als tablet.
Samsung kennende komen ze met zowel een inscreen fingerprintscanner als een 3D facial scan en een irisscanner, te beginnen met de Note 9. De S9 zal alleen een 3D facial scan krijgen, een verbeterde iris scanner en een fingerprint scanner aan de achterkant onder de camera.

Samsung is altijd een bedrijf geweest dat de gebruikers keuzes geeft. Dit in schrille tegenstelling tot Apple waar keuze een vloekwoord is.
klopt, bij de S8 kan men kiezen tussen gezichtsherkenning die met een foto kan gefopt worden, of het trage en in sommige gevallen niet werkende irisscanner, of een vingerscanner op een voor de meeste ongelukkige plaats.

Dit is inderdaad in schril contrast met Apple, waar men enkel de perfect werkende 3D facial scan heeft, en waar halfslachtig een vloekwoord is.
Heb mezelf een iphone X aangeschafd en het meeste vrees had ik voor het ontbreken van de touch id vermits de faceid toch wel geheel nieuwe technologie is (en dus misschien niet top werkte). En ik moet zeggen dat ik nog geen 1 keer de touch id gemist heb. Het werkt gewoon supergoed en ik heb eigenlijk niet meer de reflex van mijn telefoon te unlocken omdat je er gewoon niets meer voor moet doen. Ik neem de telefoon uit mijn zak en tegen dat ik hem kan gebruiken is die unlocked.

Als samsung dezelfde technologie gaat gebruiken zie ik het nut niet van een touch id aan de achterkant. Laat het dan gewoon weg want niemand gaat het gebruiken.
Facial Unlock is onhandig. Inscreen fingerprint is vele malen handiger.
Probeer maar eens je smartphone te ontgrendelen met je gezicht als je smartphone op je bureau ligt. Probeer 'm maar eens te unlocken als je 'm uit je zak haalt. Je moet iedere keer bij de iphone eerst naar boven swipen en dan de camera voor je gezicht houden.

Ik gebruik de Face Unlock op mijn S8 ook als unlock methode en werkt perfect. Maar zodra ik een inscreen fingerprintscanner in mijn volgende Galaxy krijg heb ik dat veel liever. En als je om je heen leest zie je dat heeel veel mensen liever een fingerprint scanner hebben.

Wist je dat apple developers toegang geeft tot de face id routines zodat ze je gezicht kunnen lezen? Ze mogen dat nadat ze hebben beloofd er geen misbruik van te maken. Daar zullen de geheime diensten zich ook wel aan houden denk ik. NOT.
Ik had inderdaad ook vrees voor wanneer je hem op je bureau hebt liggen en je wil hem unlocken. Dit gaat inderdaad niet zonder hem op te nemen. Maar hoeveel keer gebeurd dat?

Als ik een bericht krijg en wil antwoord neem ik hel zoiezo bij me en unlocked hij. Er zijn weinig acties die ik uiteindelijk doe zonder men gsm echt vast te nemen. Heb hem nu een week, heb een bureaujob, en heb geen 1 keer gedacht “shit, had ik maar touch id”.

Hem uit je zak halen is 100x beter met face id. Het is niet zo dat je de gsm voor je gezicht moet houden op 20cm er van ofzo. Ik neem hem uit men zak en kijk er gwn naar en die unlocked.

Het niet te vergelijken met de technologie in Samsung. Dit is heel simpel gezegd gewoon prul. Ik was heel sceptisch voordien maar Apple heeft dit echt goed gedaan. Moeilijk duidelijk te maken hoe goed het werkt als je het niet zelf gebruikt heb.
Face unlock op de s8 werkt inderdaad heel goed voor jou. En wellicht ook voor jouw vrienden met jouw foto. Wat die inline fingerprint scanner heb je wel gelijk. Wel eerst zien als ze het voor elkaar krijgen.
Ja het werkt zo goe dat je de telefoon unlocked met een foto :)

De techniek is voorlopig trager dan touch id maar omdat het geen extra actie is voelt het sneller aan. Ik verlies geen tijd met men vinger op de telefoon te leggen.

Als de telefoon voor me ligt op mijn bureau unlocked die als ik op het scherm tikt want dan ziet die men gezicht gewoon dus.

De mogelijkheid tot keuze kan ik begrijpen en in de ideale wereld kan je face id met touch id doen. Is helaas nog niet mogelijk, ook Samsung krijgt de touch id niet in het scherm verwerkt.

Tot nu toe werkt face id in elke situatie perfect voor mij en het is voor mij een enorme verrassing dat het zo goed werkt want ik zwoor bij touch id.
Ik denk dat ze een beetje te laat zijn (als het al lukt), zodra andere methodes beter, of in elk geval 'even goed' werken is het al niet meer interessant om dit te gebruiken. Stel dat je geen ogen hebt, of je te veel eeneiige broertjes of zusjes hebt kan ik ook nog wel wat in vinger afdrukken zien, maar verder is het haast niet meer 'de beste optie'. Alleen gewenning speelt nog een rol, en de volwassenheid van andere biometrische methodes.
Stel dat je geen ogen hebt
????
Nou, bijvoorbeeld door:

- Genetische afwijking
- Ongeval
- Omgevingseigenschappen die een irisscan/zichtbaarheid van ogen niet toelaten

Dan is een irisscan of gezichtsscan waar de ogen meetellen niet mogelijk, en dan is een vingerafdruk wel weer een goede optie.
Wat moet je met een smartphone als je geen ogen hebt? 8)7 8)7 8)7

Ik zou persoonlijk dan vooral voor een dumbphone gaan met voelbare, fysieke toetsen.
De meeste blinde mensen die ik ken gebruiken een iPhone met VoiceOver, werkt prima. Voor de rest heb je natuurlijk ook de andere redenen waarom een oog-gebaseerde biometrische authenticatie niet gaat werken, dus ook daar zou een vingerafdruk nog handig kunnen zijn, maar in de meeste gevallen is het niet de beste methode. Dus als je een gezichtsscan of irisscan kan implementeren is de kans groot dat je daar een betere functie van kan maken dan een halfbakken vingerafdruk scanner.
In de meeste gevallen is die methode prima, maar voor het hele kleine deel vd bevolking die een van de genoemde aandoeningen hebben, niet. Een vingerafdrukscanner voor iemand die zijn beide handen verloren heeft tgv een ongeval, heeft ook niet zo heel veel aan een vingenafdrukscanner.
Stel dat je geen ogen hebt
dan heb je ook geen spiegel nodig.

- Jaden
Wat heeft een spiegel met biometrische authenticatie te maken? 8)7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True