Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Samsung Galaxy S10 krijgt ultrasone vingerafdrukscanner achter het scherm'

Samsung zou de Galaxy S10 voorzien van een vingerafdrukscanner achter het scherm. Het zou gaan om Qualcomms scanner, die werkt met ultrasoon geluid om de vingerafdruk van de gebruiker in kaart te brengen.

Samsung zou aan toeleveranciers hebben laten weten dat het de beslissing heeft genomen om de technologie in de Galaxy S10 te verwerken, meldt ETNews. De site heeft vaker juiste informatie over onaangekondigde producten van Zuid-Koreaanse fabrikanten naar buiten gebracht, al heeft ETNews er incidenteel ook naast gezeten.

Qualcomm werkt aan een techniek om de vingerafdrukscanner achter het scherm te laten werken dankzij ultrasoon geluid, dat weerkaatst tegen de vingertop om zo de afdruk van de vinger te kunnen uitlezen. Dat wijkt af van de tot nu toe gebruikte implementaties van een vingerafdrukscanner achter het scherm, zoals van Synaptics en Goodix. Die techniek, die onder meer in de Huawei Porsche Design Mate RS en Vivo X20 UD en X21 zit, werkt met zichtbaar licht van het scherm en een cmos onder het scherm.

De Amerikaanse processorontwerper maakte in 2016 al een ultrasone vingerafdrukscanner voor de Xiaomi Mi 5S. Samsung en Qualcomm werken al jaren samen. Zo produceert Samsung onder meer voor Qualcomm de high-end Snapdragon-socs, terwijl Samsung in sommige varianten van zijn Galaxy S- en Note-toestellen die Snapdragon-socs gebruikt.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

31-05-2018 • 07:18

83 Linkedin Google+

Reacties (83)

Wijzig sortering
Werkt dus ook met natte vingers :)
Nou, dat is maar net de vraag. Deze techniek werkt met ultrasoon geluid, die zal denk ik ook gewoon water registeren en daardoor minder goed de vingerafdruk kunnen lezen.

Dit is een andere oplossing dan waar Synaptics voor heeft gekozen. Die belichten de vingertoppen, daarmee kom je wel door het vocht heen.
Dit is een andere oplossing dan waar Synaptics voor heeft gekozen. Die belichten de vingertoppen, daarmee kom je wel door het vocht heen.
Nee, dat werkt niet met vochtige vingers.

Bron: Ik heb een Vivo X21 met zo'n vingerafdrukscanner mogen lenen van @Chocoball voor een aankomend verhaal over deze techniek :)

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 31 mei 2018 07:49]

Mijn back-up telefoon, een leeco le 3 pro heeft een ultrasone scanner op de achterkant, en ik vind dit ook met vochtige vingers beter werken als de 'normale' scanners op andere telefoons.
Kanemochi schrijft dit ook in zijn review
productreview: LeEco Le Pro 3 4GB RAM / 32GB ROM Goud review door kanem0chi
Lijkt mij ook dat een ultrasone scanner beter werkt door vocht/water dan een optische.
Een echografie apparaat (ultrasound) kan ook uitstekend structuren afbeelden achter /door water (bijv foetus in vruchtwater), maar blokkeert juist vrij snel bij lucht (kan geen structuren in de longen opsporen bijv), de golven worden geabsorbeerd en reflecteren niet meer. Maar goed dat is mijn doktersvisie op een IT product :p
Dus even samenvatten: als ik een foetus in mijn longen zoek, moet ik geen echo doen?
Als je een foetus in je longen zoekt, zit het probleem ogenschijnlijk meer in de hersens.
Ben heel benieuwd. Daarmee kan je onderstaande stelling onderuit trekken dus ;)
Omdat de herkenning via een optische sensor gebeurt, is de SF9500 minder gevoelig voor natte vingers, waar een capacitieve sensor daar wel vaak moeite mee heeft. Dat kan handig zijn voor gebruik in de regen of voor mensen die veel zweten.
bron: reviews: Vingerherkenning in het scherm: Synaptics heeft het eindelijk voor e...
Mkbhd heeft al een vergelijking gedaan met een vochtige vinger t.o v. de snelheid en leesbaarheid van de vinger afdruk in vergelijking met de iPhone 7/8
Misschien een gekke gedachte maar je moet eerst je vingers inleren, misschien een idee om bijvoorbeeld twee keer je wijsvinger toe te voegen waarvan 1x met vocht en 1x zonder? :)
Maar heb je ook refractie, afketsing en verlies van licht.
Licht breekt toch ook anders in het water?
Lijkt me sterk. Bij natte vingers vult het water ook de randjes in je vingerafdruk, dus ik denk dat dat tegenvalt.
Interessant, ik ben geneigd te zeggen dat je huid hydrofiel is. Immers; je vingers bevatten altijd een laagje vet. Daarom laat je overal vingerafdrukken achter, waar de politie zo fijn gebruik van kan maken. En vet is hydrofoob. Dan zou ook je huid licht waterafstotend zijn en zal het niet in alle kleine kiertjes van je huid komen.
Dat vraag ik me af, als ik onderwater in het zwembad lig klinken alle geluiden toch echt anders. Als er een druppel op je vinger zit, zal die de geluidsgolven net zo goed verstoren lijkt me. Waardoor je telefoon je vinger niet herkent.
Ben benieuwd of dit beter werkt dan Face ID, wat al een erg fijne techniek is om te gebruiken.

Hoelang zal het nog duren voordat we onze telefoon kunnen ontgrendelen door een NFC chip in onze handen?

Ben wel benieuwd of we Personal NFC binnen nu en vijf jaar al meer acceptabel gaan vinden..
Dat kan al. https://www.piercingutrecht.nl/nfc/

De shophouder zelf heeft er ook 1. Hij maakt de zaak, zijn auto en zijn huis open met zijn hand.

Is ook al best oud in de body hacking forums.
De applicatie ervan kan beperkt zijn als je er geen use-case voor kan vinden. Anders kan het best handig zijn op werk of andere plekken waar authenticatie vereist word.
Ik maak mijn zaak, auto en huis ook open met de hand ;) :P
Zonder dollen, je telefoon hier ook mee ontgrendelen is gemakkelijk in te stellen zoals je ook met een NFC tag kan doen, slechts een NFC capable telefoon is dan nodig en een tag, of deze nou in je huid verborgen zit of in een creditcard maakt niets uit.
Je hand raak je minder snel kwijt dan een portemonnee of een pasje dus voor de echte sloddervossen misschien een uitkomst.

[Reactie gewijzigd door PalingDrone op 31 mei 2018 09:31]

klopt ! heb er zelf ook 2 in me handen zitten. 1 voor toegang de andere voor mijn bussiness card. best grappig hoe men reageert als ik ze via nfc mijn bussiness kaart overhandig.
Je kan android telefoons al ontgrendelen met een NFC chip via google smartlock. Als je iemand kan vinden die een NFC chip in je hand wil zetten kan je het dus al doen.
Mijn grootste bezorgdheid daarmee is veiligheid. Dit voor zowel mijn eigen gezondheid als de cyber security van de NFC chip.
Enkele vragen:
- Hoe kan zo een NFC chip in mijn lichaam (ook al is het oppervlakkig) mijn gezondheid impacteren?
- Kan de chip dieper wegzakken of oplossen, o.i.d.?
- Wat als ik veel (verschillende) sporten beoefen?
- Kan de chip breken bij een zware impact?
- Hoe groot is het bereik?
- Hoe is de encryptie? Gaan anderen mijn chip kunnen hacken?
- etc.

De lijst is lang van potentiële gevaren die ik beantwoord wil zien worden alvorens ik zo iets invasief onderga.
Volgens mij chippen ze dieren al jaaaaren, denk dat je vragen dus al beantwoord zullen zijn.
Volgens mij chippen ze dieren al jaaaaren, denk dat je vragen dus al beantwoord zullen zijn
Dat is wel heel erg kort door de bocht. Dat de ene diersoort geen nadelige effecten van iets ondervind betekend niet dat de ander dat wel heeft.

Bovendien kun je stellen dat er anders tegen een dierenleven wordt aangekeken dan een mensenleven. Niemand, buiten wellicht de eigenaar om, maakt zich echt heel druk als het een keer misgaat. Als er echter een keer een item op TV verschijnt als "Man verliest leven door body hacking" is het hek van de dam.

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 31 mei 2018 09:08]

Of we het erger vinden dat het misgaat staat een beetje los van de gestelde vragen. Hij vraagt "Hoe groot is het bereik", "Kan de chip breken bij zware impact", dat zal ongetwijfeld inmiddels al ontdekt zijn door het veelvuldig gebruik bij dieren. Net als de vraag of de chip kan wegzakken.

De enige vraag die ik er tussen zie staan die wellicht anders is tussen mensen en dieren is de eerste, maar gezien de ervaringen die we hebben met dieren met NFC implants, en met mensen (met bijvoorbeeld pacemakers), denk ik dat we wel kunnen stellen dat er veel over bekend is. (Niet dat ik het antwoord weet, ik bedoel alleen te zeggen dat er ongetwijfeld al veel onderzoek naar gedaan is)
Ik dacht bij "zware impact" bv. aan een NFC dat in je hand of pols zit en je die dan breekt. Erger kan natuurlijk ook maar dan heb je andere problemen.
Maar heeft dat bereik een impact op het menselijk lichaam op lange termijn? Het is 1 ding om het naast je lichaam te hebben, een ander om het in je lichaam te hebben.

[Reactie gewijzigd door reaper_unique op 31 mei 2018 12:14]

Ik veronderstel even dat gechipte dieren met enige regelmaat (helaas) worden aangereden en er dus voldoende kans is om te kijken wat er gebeurt met de NFC chip bij zware impacts. Ik snap dat niet elk platgereden dier op dit gebied wordt onderzocht, maar het zal regelmatig gebeuren dat ze de NFC chip willen uitlezen van een dier dat is aangereden.

Het lijkt me dat de makers van deze chips dus wel onderzoek gedaan hebben naar de effecten van dingen die de chip mogelijk kunnen beschadigen.
als op TV komt huisdieren dood door Body hacking is het hek net zo goed van de dam, misschien nog wel erger..

Mensen reageren juist heel heftig op dieren, en minder op mensen leed is mijn ervaring
Dat ze het bij Dieren weer heel snel vergeten is een ander verhaal
Een hond leeft 10-12 jaar, een mens 80-90 jaar. Bovendien ga ik ervan uit dat we veeleisender zijn voor een mens dan voor een dier?!
Ik denk dat een fingerprintscanner sowieso beter werkt dan een gezichtsscanner, mits de fingerprintscanner op de juiste plaats zit. Je gezicht boven je telefoon moeten houden als die op het bureau ligt is echt niet handig. Plus het feit dat iPhones geen 'Always On display', noch een LED-indicator hebben natuurlijk, waardoor je elke keer je telefoon moet aanraken om te zien of je iets hebt gemist.

[Reactie gewijzigd door B00st3r op 31 mei 2018 09:36]

Ben benieuwd of dit beter werkt dan Face ID, wat al een erg fijne techniek is om te gebruiken.
Offtopic want dit gaat over een Samsung, maar toch..

Persoonlijk hoop ik dat ze elkaar gaan aanvullen, dus zowel FaceID als TouchID in het scherm.

Ik heb nu een iPhone X en had hiervoor een iPhone 6S. TouchID en FaceID hebben beiden situaties wanneer de ene wel werkt en de andere niet.

Zonnebrillen, skibrillen en helmen zetten FaceID vaak buitenspel.
Handschoenen en natte vingers zetten Touch ID buitenspel.

Als je beide combineert kun je met natte vingers of handschoenen je telefoon ontgrendelen, als je maar geen zonnebril op hebt. Of met helm en bril op, als je maar droge handen hebt.

Om het helemaal af te maken zou stem herkenning kunnen werken, waarbij de iPhone je vraagt een bepaald woord te zeggen (zodat de iPhone niet kan worden gefopt met een opname van iemands stem).
Persoonlijk vind ik Face ID verschrikkelijk. Ik heb de iPhone X als werk telefoon, maar had liever de iPhone 8 gehad met fingerprint. Ik hoop dat Apple dit ook gaat gebruiken en dat ze Face ID weer met rust laten
Leuk, nog duurdere reparaties voor schermen. En werkt dit ook als er een barst in je scherm zit?
Hoewel je YouTube link to the point is vind ik domweg een linkje plempen zonder enige context niet echt kunnen.
Daarom zal ik maar even toelichten dat in bovenstaande link iemand het scherm van een Vivo met optische scanner te lijf gaat met screenprotectors, vieze vingers, natte vingers, messen en schuurpapier.
En het resultaat zal je verbazen ... ;)
Dat ding blijft gewoon behoorlijk werken, zo op het oog net als een ultrasone scanner, dat had ik persoonlijk niet verwacht maar een verbazend goed resultaat.

[Reactie gewijzigd door PalingDrone op 31 mei 2018 10:10]

Goed om te weten :). Het laatste wat je wil is dat je touch niet werkt omdat er krassen of barsten op het scherm zitten.
verbazend wekkend hoe iedereen maar kritiek heeft op anderen omdat het niet aan zijn/haar maatstaaf voldoet. Je doet het er maar mee en aan YT is helder genoeg. Waarom nog eens een samenvatting geven.

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 31 mei 2018 11:18]

Vast wel zolang die barst er in zit bij het toevoegen. Ik zou echt wel balen als mijn scherm barst maar na 10 jaar barstloos door het leven te gaan ga ik me daar op voorhand zeker niet druk om maken.
Met een goeie inboedelverzekering kun je een heleboel zorgen wegnemen ;)
Ben nu wel benieuwd wat Apple gaat doen. Je ziet steeds meer producenten de scanner onder het scherm gebruiken.
Omdat FaceID op dit moment ook nog 'in de kinderschoenen staat". Ik kan bijv niet meerdere faces toevoegen om bijv ook de onderkant van mijn gezicht te laten herkennen als die op tafel ligt. Ik moet altijd als een acrobaat (overdreven natuurlijk) over mn telefoon hangen als die op mijn bureau ligt, om hem te unlocken.

Natuurlijk heeft een fingerprint reader op de achterkant een soort gelijk probleem, maar een fingerprint reader onder het scherm dus niet! Wat mij betreft mag Apple dit ook inbouwen, naast FaceID. Zou echt top zijn om de keuze te hebben hiervoor. Echter, Apple kennende, gaan ze dit nog niet onder het scherm implementeren als zij hier nog geen goed gevoel bij hebben dat dit ook echt goed werkt.
Omdat FaceID op dit moment ook nog 'in de kinderschoenen staat". Ik kan bijv niet meerdere faces toevoegen om bijv ook de onderkant van mijn gezicht te laten herkennen als die op tafel ligt.
Dat kan ook zonder meerdere faces. Je kan faceid perfect trainen om de onderkant te herkennen.
Misschien zien ze er geen heil in ? Niet iedereen hoeft achter een bepaald idee aan te hobbelen.

Ik zelf vind die face unlock kansloos, je lijkt wel een debiel in de trein of tram met je telefoon voor je gezicht
Je moet naar je telefoon kijken en hij hoeft niet voor je gezicht gehouden worden. Vind je iedereen debiel die naar zijn telefoon kijkt?
Nou heel simpel. Ik houd totaal niet van faceID en wil graag een homeknop.
Dus na mijn Iphone 7, als die op is, zal ik over gaan op een telefoon die mij te bieden heeft wat ik wil, niet wat de fabrikant will pushen.
Apple geeft mij geen keus in dit dus is de overstap naar een andere fabrikant die mij geeft wat ik wil heel snel gemaakt. Ik stem met mijn geld en tegenwoordig is Apple niet meer de beste optie voor mij.
Als je echt met je geld had gestemd dan had je nooit een iPhone genomen. Ik zou toch faceid proberen en je mening niet vormen op basis van wat je leest. In praktijk werkt het gewoon goed. De mensen die tegen faceid zijn zijn meestal mensen die nog nooit faceid geprobeerd hebben.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 31 mei 2018 11:25]

Niet iedereen wil een vingerscanner en ook niet iedereen wil faceid, geef mij maar opties dan kies ik wel voor mezelf :)
vingerafdruk scanner lijkt mij beter dan face unlock. ook omdat het in de toekomst een groot gedeelte van je scherm beslaat. Nu heeft vivo met de apex al 1/3 vingerafdruk scanner.
De vraag is of Apple niet helemaal van de vingerafdruk scanner af gaat en over gaat op FaceID, zoals nu op de iPhone X.
Enerzijds hoop ik dit wel. Anderzijds zitten er ook wel wat nadelen aan faceID. Ik ben zelf bezitter van de iPhone X, en faceID werkt echt goed.

Het nadeel: je moet, als je telefoon op tafel ligt, je kop er steeds boven hangen wil je m unlocken. Beetje een first world problem, maarja, qua gebruiksgemak gaat het daar mis. Verder werkt het top.

Ik denk (ik hoop) dat apple faceID in de komende ipads en vooral macbooks gaat integreren. Op een laptop, waar je eigenlijk altijd wel voor zit, is het super handig.
Ik verwacht in FaceId 2 dat er een scan gemaakt kan worden vanuit een bredere hoek om dit op te lossen maar het werkt idd perfect.
Je kan faceid trainen om de onderkant van je gezicht te herkennen
Maar dan herkend hij de voorkant niet meer... je kan namelijk niet, net zoals bij finger prints, meerdere faces toevoegen.
Natuurlijk herkent hij je voorkant nog. Tijdens het instellen van faceid moet je je iphone zo houden dat hij de onderkant meeneemt.
Heb jij een iPhone X dat je dit hebt geprobeerd?
https://support.apple.com/en-za/HT208109 hij neemt de onderkant dus mee. En ja, je kan het iets extremer doen dan in de instructie video.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 31 mei 2018 11:56]

Natuurlijk, jij duidelijk niet.
Ik heb het inderdaad niet geprobeerd, ik heb wel een iPhone X. Echter heb ik nu IOS beta 12, waardoor ik gewoon meerdere soorten gezichten van mijzelf er in kan zetten ;) spoiler alert :)
Maar herkent hij dan ook de voorkant van je gezicht? Of moet je hem dan altijd in die rare houding houden onder je gezicht om te unlocken?
Vraag me wel af hoe en OF het werkt met screen protectors, die wil ik wel op m'n smartphone hebben zitten natuurlijk...
De Vivo X21 Fingerprint heeft een standaard screen protector erop zitten en dat werkt gewoon met de vingerafdrukscanner onder het glas. Ik denk ook niet zo gauw dat de ultrasone versie daar last van heeft.
Als dit klopt stap ik van de iphone naar de Galaxy S10. Verwacht heel wat van de S10:)
Maar Samsung stopt alleen Qualcomm processors in US versie..
Tenzij het niet uit maakt voor Qualcomm dat ze hun vingerprinthardware gebruiken, samen met Samsung processor voor rest vd wereld.
Ik hoopte eigenlijk dat de Galaxy S10 (of X? ;) ) zo'n flexibel scherm krijgt en om te vouwen is tot tablet. Hier waren wat geruchten van, misschien voor de Note of een aparte nieuwe (nóg meer high end) serie?
The ultrasone scan techniek werd drie jaar geleden gedemonstreerd op een beurs door Qualcomm. Vervolgens was de Xiaomi Mi5s een van de eerste telefoons die ultrasoon inzette om de vinger te detecteren. Nog niet onder het scherm maar onder het scherm.
Ik heb een jaar deze telefoon gebruikt en was bijzonder teleurgesteld. Ik moest vaak meerdere keren mijn vinger op de scanner leggen, en regelmatig werkte het gewoon niet. En in tegenstelling tot de marketing praat was de sensor overgevoelig voor vocht of vuil op de vinger. Mijn Honor 6, en huidige Samsung S8 zijn veel minder kieskeurig, en bovendien razendsnel. Mijn ervaringen staan niet op zich zelf, getuige dit bericht..
Nu de techniek al zo slecht werkte onder het scherm vraag ik mij sterk af of Qualcomm en Samsung dit weten op te lossen onder het scherm. Eerst zien en dan geloven!
Hopelijk maken ze er dan 1 op de voor- en achterkant, dat zou ideaal zijn. Laat ze die irisscanner maar weglaten en meer geld stoppen in goeie vingerafdrukscanners.