Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Samsung overweegt Note- en Galaxy S+-modellen samen te voegen

Samsung zou overwegen om niet langer een Galaxy S+-toestel én een Note-toestel te maken, maar om de productlijnen samen te voegen. Sinds de komst van de Galaxy S8+ is het verschil in schermgrootte met de Note-varianten erg klein geworden.

Het is niet duidelijk hoe Samsung de twee lijnen wil samenvoegen. De fabrikant zou ervoor kunnen kiezen om geen Note-toestellen meer te maken en in het high-end segment alleen de Galaxy S- en S+-variant uit te brengen, of juist te focussen op de Note-variant als enige grote toestel.

Volgens de Koreaanse website The Bell, die zijn informatie baseert op bronnen in de industrie, zou Samsung het samenvoegen van de verschillende modellen overwegen om kosten te besparen. Het bedrijf zou al sinds begin vorig jaar denken aan het samenvoegen van de verschillende productlijnen en zou al gesprekken met partners en leveranciers hierover hebben gevoerd.

Sinds de introductie van de Samsung Galaxy S8+ in 2017 is het verschil in schermgrootte tussen het plusmodel in de S-serie en het Note-model vrijwel niet meer aanwezig. De S8+ kreeg een 6,2"-scherm en de Note 8 heeft een 6,3"-scherm. Het voornaamste verschil is de aanwezigheid van het pennetje bij de Note-serie.

Samsung kondigt in ieder geval dit jaar nog een nieuw Note-model aan. De Galaxy Note 9 wordt op 9 augustus gepresenteerd en heeft volgens geruchten weer een 6,3"-scherm. De stylus bevat dit keer bluetooth en zou gebruikt kunnen worden om met een druk op de knop bijvoorbeeld muziek te pauzeren of een foto te maken.

Ook lijkt Samsung in ieder geval verder te gaan met het vergroten van de schermen van de Galaxy S+-modellen. Volgens geruchten krijgt de Galaxy S10+ volgend jaar een 6,44"-scherm. Of er ook een Note 10 komt en of dat dan een groter scherm krijgt, is nog niet duidelijk.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

20-07-2018 • 15:21

63 Linkedin Google+

Reacties (63)

Wijzig sortering
Geen heel gekke gedachte. Ik heb de positionering van de S+ ten opzichte van de Note nooit echt begrepen. Op het pennetje na is het gewoon hetzelfde product en leek me een klassieke geval van kannibalisatie.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Rhys08 op 20 juli 2018 15:56]

Maar dat gevoel heb ik bij de hele lijn van Samsung, er zijn zoveel toestellen van hun die dicht bij elkaar zitten.
Het is ook wel een tactiek. Consumenten willen graag keuze hebben en niet het eerste toestel dat ze tegenkomen kiezen. Nu komen ze in de winkel de S+ tegen en de Note, dan gaan ze daar tussen twijfelen en kiezen ze 1 van de 2. Anders kom je de S+ tegen en een grote telefoon van een ander merk en dan koop je misschien dat andere merk. Veel mensen denken toch al dat de keuze Apple of Samsung is, dus het werkt blijkbaar wel.
Mmm.. niet helemaal.

Want als de Note en S+ teveel op elkaar lijken is de kans aanwezig dat persoon X maar 1 van die 2 pakt en dan alsnog gaat vergelijken met een product van een ander merk.
Of een scenario waarin klant Y eerder niet twijfelde en direct de Note koos vanwege unieke eigenschappen en door de komst van de S+ ineens is gaan twijfelen tussen 2. Dat proces kost geld.

Meerdere lijnen ontwikkelen, produceren en in de lucht houden (promoten) kost geld.
En dan vergeet je nog het uitbrengen van updates voor meerdere lijnen, iets waar Samsung niet echt goed in is, maar wat ze toch echt zichzelf aandoen.

Vervolgens heb je de accessoiremakers die onder andere hoesjes maken. Voor een recente S serie heb je hoesjes, voor andere modellen moet je geluk hebben iets te vinden of op internet bestellen.

Apple wordt vaak verguisd door Samsung fans, maar de voordelen zijn duidelijk: weinig lijnen, wat jarenlange support oplevert, en weinig variatie in afmetingen, wat veel keuze in bv hoesjes oplevert.

Toch voorziet Samsung in een behoefte met z'n A, J en S lijnen. Iemand die niet zoveel geld (over) heeft voor een telefoon, is niet veroordeeld tot het gebruik van een kleine telefoon, wat bij Apple wel het geval is. Alleen de Note onderscheidt zich niet meer van de S+ modellen, dus deze lijkt me overbodig.
Hoesjes argument gaat niet echt op. Heb je een oud toestel, dan heb je daar in het verleden al 1 voor gekocht, begint die op te raken dan bestel je een nieuwe.

In de winkel betaal je een stuk meer en wordt vaak gedaan omdat iemand nu direct iets moet hebben, zoals bij nieuwe toestellen, en die kunnen daar gewoon terecht.

Het is op een gegeven moment ook wel echt zoeken naar problemen. Soort van: "wat nu als nu opeens mijn hoesje uit elkaar valt van 5 jaar geleden en ik moet nu direct een nieuw. Oh had ik nu maar Apple gekocht want nu kan het gewoon 48 uur duren voordat die binnen is".

Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker geen tegenstander van een 'vast' design, maar ik zie geen problemen in verandering.
Een Galaxy Note is toch net even iets anders. Niet iedereen loopt er mee rond, in tegenstelling tot de Galaxy S-serie. Vind de Note-serie toch wat zakelijker en meer ingetogen. Daar houd ik persoonlijk wel van.

Mijn Note 4 gaat inmiddels al drie jaar mee en kan een stootje hebben. Software is inmiddels wel vervangen voor LineageOS (Android 8.1.0) die heerlijk draait. Samsung hield het bij 6.0.1 voor gezien, terwijl de hardware ruim krachtig genoeg is voor alles wat ik er mee doe (Snapdragon 805).

Waarom vervangen wat goed is ?
De Note is min of meer een S+ met pen. En die pen daar loopt de gemiddelde Note bezitter niet mee rond. Een Note is dus bijna synoniem aan een S+. Dus waarom verwarring zaaien met 2 lijnen als het ook met 1 kan? Voeg pen ondersteuning toe aan de S lijn en je bent klaar.
Dan nog is het een toestel dat geen S+ is. Ik vind de hoekige vorm mooier. Als ik een Galaxy S had gewild had ik geen Note gekocht :Y)

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 21 juli 2018 14:42]

Ja alleen dat geldt voor de huidige Note. De nieuwe is misschien wel minder hoekig! Wordt het vanzelf een S+...
Het stelt Samsung in staat om na 6 maanden de dalende prijs voor hun vlaggeschip te resetten. Zet in maart in op ¤900, laat het langzaam zakken naar ¤750, en in September zet je de prijs weer terug op ¤900. Bijna net zo succesvol als Apple.
Hoe je aan deze wijsheid komt weet ik niet maar het slaat helemaal nergens op.
Ik denk wel dat pepsiblik hier een punt heeft!

Dus de S+ lijn verdwijnt en wordt de Note lijn, en elk half jaar heb je een release van een vlaggenschip (waarbij je vlaggenschip ook een "kleine" telefoon kan zijn), met de financiële voordelen voor Samsung, of de Note lijn verdwijnt en wordt de S+ lijn, en je hebt jaarlijks een release van je meest recente vlaggenschip.

Ik denk dat ik al weet wat Samsung gaat kiezen!
leek me een klassieke geval van kannabalisatie.
100% mee eens, zodra de nieuwe note uitkomt is de S+ variant zo goedkoop met een soort gelijke hardware dat tenzij je die pen echt nodig heb, is het een moeilijke argument om voor de Note te gaan, en idem zodra de S+ variant uitkomt, weliswaar heb je met de Note een vorige generatie SoC maar dan heb je de toegevoegde waarde van de pen voor minder geld.
Dat is alleen sinds de laatste Note's zo... daarvoor was er een Tic-Toc effect waar te nemen bij de Samsung telefoons. De S-reeks kwam medio feb/april uit en de Note-reeks media aug/okt en dat half jaar verschil kon je heel duidelijk terugzien in de hardware. De Note was altijd superieur totdat er weer een nieuw toestel in de S-reeks uitkwam. Feitelijk gezien bracht Samsung op die manier elke 6 maanden een vlaggenschip toestel uit. Dat is echter verwaterd sinds de laatste 2 Note toestellen, waardoor er dus tegenwoordig maar 1 echt nieuwe hardware per jaar beschikbaar is voor de consument. Persoonlijk vind ik dit jammer en heeft Samsung in mijn ogen nu gelijk: er is nu geen reden om de huidige branding van 2 reeksen te handhaven,
Dat is niet waar
De note 1 tm 4 hadden veel meerwaarde tov de S serie. Ze hadden betere hardware en een veel groter scherm.

Maar dat verschil is steeds kleiner geworden. Nu heeft het bijna geen meerwaarde meer toen nog wel.
Daar heb je gelijk in. Voorheen was dat onderscheid er zeker. Met de komst van de S+ is dat weggevallen.
Nu dat de pen via Bluetooth werkt word het ook echt mogelijk om de twee modellen in een opvolger samen te laten komen. De pen kan dan namelijk als los accessoire gekocht worden. Het voordeel is dat er maar een hardware model ondersteunt hoeft te worden. En de mensen die de pen 'echt' nodig kunnen deze apart aanschaffen.
Verwacht je dan dat deze niet meer in het toestel zit/past? Want je gaat die pen toch niet los meenemen elke dag? Ik koos altijd voor de Note vanwege het grote scherm én de pen, die je makkelijk kon opbergen in de telefoon zelf.
Ik heb meerdere Notes (1,3,8) gehad, maar heb altijd een losse pen gehad, en ik kan je vertellen, 'normaal' formaat pen (kan zo vlug even geen link vinden) werkt veel prettiger dan de pen die je in de telefoon stopt. En het is niet dat ik grote handen heb. En je moet gewoon een hoesje vinden waar je de pen aan kunt haken.
Daarom zegt hij ook “S+“

Als in S8+ en S9+. Daarin heeft hij wel gelijk.
Zou dit nog (ook) te maken kunnen hebben met de Notes die in de brand gingen door accuproblemen, of is dat geen klap geweest voor de verkoop van de serie daarna?
Denk dat ze die merknaam inderdaad niet meer gaan gebruiken. Mijn eerste gedachte bij dit merk is niet heel positief.
Met de Note 7 was technisch niets mis. Het probleem lag puur en alleen bij de accu. Vind het daarom onterecht dat het hele toestel daardoor door het stof moest.
Ik hoop niet dat ze hem samenvoegen.
Grootste voordeel vind ik het vlakke scherm en het pennetje.

Maar gelukkig de Note 9 komt er al en deze wilde ik eigenlijk overslaan tot de Note 10 (heb de Note 8 )
Maar als de Note 9 de laatste is, dan gaan we ervoor :+

[Reactie gewijzigd door Von Henkel op 20 juli 2018 17:38]

Het scherm is toch al helemaal niet vlak meer?
Het scherm heeft een kleine afronding, die van de S9 is een stuk groter.
En op afrondingen is lastig schrijven, daarom hebben ze die niet aangebracht.
Nu is het duidelijk, Galaxy X of Foldable Galaxy gaan de Note serie vervangen
Toch interessant dat een MS zo'n concept ding laat zien, Samsung toch vrij snel lijkt te schakelen dat ding ook te gaan maken. Ben benieuwd of z'n concept toch nog een trigger is geworden om weer te schakelen binnen formfactors en dat de foldable daadwerkelijk nieuwe mobiele groep gaat worden.
Weet niet waar je op doelt van MS. Maar het idee is alles behalve nieuw
https://youtu.be/TmQ7SlvYMzk
Het is inderdaad bij lange na niet nieuw, MSFT was hier al een stukje eerder mee bezig.
nieuws: Microsoft annuleert Courier-tablet
Mm dat is wel een wezenlijk ander product. Dat is niet 1 buigbaar scherm maar twee losse panelen.
Natuurlijke evolutie.
Nou ik denk niet dat de natuur er iets mee te maken heeft :)
Het gaat ook helemaal niet om het idee, het gaat over welke partij als eerste een 'geruchtmodel' klaar zou hebben voor presentatie en verkoop. Geen enkel idee wat vandaag de dag op een telefoon lijkt te komen is al jaren oud.
Geruchten over een vouwbare Samsung zijn er al jaren. Veel eerder dan Microsoft (of de geruchten model) hiermee naar buiten kwam.
Nogmaals, het gaat niet om wanneer wie hoelang al bezig is met een concept, het gaat op het moment dat zaken opeens zeer concreet lijken te worden, waarin de geruchten concreet dit jaar eerst aan bij het adres van MS opkwamen.

Of wil je nog verder gaan, 10 jaar geleden?
http://www.computerwoche..../mobile_wireless/1879650/

Gaat mij puur uit de gedachte, geven deze 2 nu een kickstart om een nieuw segment versnelt te laten komen, of dit nu Samsung, MS, Apple of welk ander merk had geweest.
Maar ze geven dus niet “nu” een kickstart en het wordt niet als eerste concreet bij Microsoft, het suddert al jaren. Samsung laat al beurzen lang prototypes zien en Microsoft is daar kennelijk nu ook in geïnteresseerd.

Maar goed zo kennen we Microsoft natuurlijk ook. Schieten met Hagel en alles wat mist laten ze vallen.
Volgens mij zijn ze er al jaren mee bezig, en zal MS zelfs de schermen van Samsung moeten kopen (als het 1 'opvouwbaar' scherm is althans)

Denk persoonlijk meer, dat Samsung wat media naar zich toe wil trekken nu MS hoge ogen gooit, maar het is denk ik niet zo, dat er nu 'plots' ook gewerkt word aan zo'n 'concept' (want dat is het nog, ook bij MS)
Ik heb een Note 8 en mijn vriendin een S8+. De verschillen zijn inderdaad minimaal. Bij de Note 8 waren de 2 simkaarten echter standaard en bij de S8+ was dit een versie die je alleen in de Samsung shop voor de hoofdprijs kon kopen (een jaar geleden). Dit is mijn eerste Samsung en ik ben erg blij met het toestel, maar de meerwaarde tov van de S8+ is wat mij betreft puur cosmetisch. Het pennetje is persoonlijk, maar gebruik na 2x al niet meer.
De Note 8 is er in single-SIM (+SD) en "Duos" versie. De versie met twee SIM kaarten is dus niet standaard.
Heel simpel:
- Galaxy S (voor het model met het kleinste scherm)
- Galaxy S+ (voor het model met het grotere scherm)
- Galaxy S Note (het S+ model met een iets groter scherm en stylus)

De verschillen tussen de Note en S+ is de afgelopen jaren steeds kleiner geworden. Enkel de stylus (en bij de Note 8 de dubbele camera) waren noemenswaardige verschillen.
En dat de note wat vierkanter is waardoor die wat beter in je hand ligt.
Volgens mij hebben ze die + gewoon geintroduceerd om toch iets groters aan te bieden maar niet de besmette Note-naam te gebruiken. En nu duidelijk is welke variant beter verkoopt kappen ze met een van de twee terwijl ze de functies samenvoegen.
Je doelt zeker op het Note 7 debacel? Wel vreemd dan dat Samsung al een grotere + model van de S6 Edge had een jaar eerder :P
Heb het al eerder gezegd. Ik werk bij een groot bedrijf binnen de ICT. Heb veel collega's. Zie ze vaak.
Werkelijk niet 1 van hen heeft een Samsung Note. Eigenlijk zie ik in Nederland vrijwel nooit iemand met een Note. In ons land spelen die dingen geen rol.
Ik heb er eentje sinds twee weken :)
De toekomst wordt dus echt een uitklapbare telefoon die dan functioneerd als tablet. Of is er geen markt meer voor tablets onder de 7" zodat de telefoon dat gat kan opvullen?
Een vlugge pricewatch vergelijking levert inderdaad nauwelijks verschillen op tussen de S9+ en de Note 8. De stylus is het voornaamste verschil, het zou mij een logische zet lijken om de Note te schrappen en de SX+ standaard van een stylus te voorzien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True