Samsung toont 'onbreekbaar' flexibel plastic oledscherm voor smartphones

Samsung heeft een 'onbreekbaar' oledpaneel voor smartphones gemaakt. Het flexibele paneel is afgewerkt met plastic en heeft tests van een officiële instantie doorstaan. In een video laat Samsung zien dat het scherm klappen van een rubberen hamer weerstaat.

In een persbericht meldt Samsung Display dat het oledscherm is getest en gecertificeerd door Underwriters Laboratories. Die Amerikaanse organisatie heeft een valtest uitgevoerd waarbij het scherm een val van 1,2 meter hoogte 26 keer achter elkaar heeft doorstaan zonder beschadigd te raken. Ook een valtest van 1,8 meter hoogte leverde geen beschadigingen op. Het is niet duidelijk hoe vaak die test is herhaald en of het scherm uiteindelijk wel is beschadigd.

Het scherm bestaat uit een flexibel oledpaneel met daar overheen een plastic laag die ook flexibel is. Momenteel worden veel smartphones al van een flexibel oledpaneel voorzien, maar daar zit vervolgens een laag glas overheen, waardoor het geheel niet meer flexibel is en makkelijk breekt bij een val. Volgens Samsung is het gebruikte plastic substraat op het oledpaneel erg vergelijkbaar met glas wat transmissie en hardheid betreft.

Samsung heeft zelf een filmpje online gezet waarin het de verschillen toont tussen een los oledpaneel, een oledscherm met glazen afwerking en het nieuwe scherm, dat is afgewerkt met plastic. In de video laat Samsung zien dat het scherm een aantal klappen met een rubberen hamer goed doorstaat. Over de krasvastheid van het flexibele scherm laat de fabrikant zich niet uit.

Samsung zegt dat het scherm niet alleen geschikt is voor smartphones, maar ook voor gebruik in auto's, in mobiele apparaten voor militairen, handheld gameconsoles en tablets. Wanneer het flexibele, 'onbreekbare' scherm daadwerkelijk te zien zal zijn in producten, is nog niet duidelijk. De oledschermen van Samsung Display worden niet alleen in smartphones van Samsung zelf gebruikt. Ook onder andere Apple neemt de oledschermen af, momenteel voor de iPhone X, maar vanaf dit jaar vermoedelijk voor meer modellen.

Er gaan al lange tijd geruchten over de komst van een vouwbare Samsung-smartphone met een vouwbaar scherm. Samsung zou het paneel of een soortgelijke variant voor dat toestel kunnen gebruiken.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

26-07-2018 • 09:59

151 Linkedin

Reacties (151)

151
146
92
6
0
41
Wijzig sortering
Ik snap dat ze het niet over het krassen hebben. Hoe flexibeler en zachter het materiaal, des te sneller het krast. Dat is nou eenmaal de keerzijde.
Zou je denken? Een RVS gootsteen bekrast volgens mij toch wel ietsje eerder dan een lap lood.
Maar ik denk dat dit alleen maar een commercieel praatje is. Het breken of bekrassen van schermen, alsmede het zo niet-modulair en niet-standaard mogelijk zijn is essentieel voor de verkoopcijfers.

Technisch gezien is het geen enkel probleem om van elk smartphonescherm een vervangbaar plaatje te maken. Maar als iedereen voor een paar euro zijn scherm kan vervangen worden er gewoon bakken minder toestellen verkocht.
Rvs krast sneller als lood? .. Nou nee hoor! Kras maar eens met je vork in je gootsteen en daarna over een stukje lood.. Bij rvs krijg je oppervlakkige krasjes, maar bij lood trek je er gelijk hele banen in.
Als je de toplaag nou eens kan vervangen, door de telefoon te ontwerpen voor gebruik met een schermprotector in plaats van een curved edge. Dan krast hij wel, maar kan je voor een tientje elk half jaar je protector vervangen, en daarmee dit probleem geheel oplossen en nooit meer een scherm breken..

[Reactie gewijzigd door Flaat op 26 juli 2018 12:35]

Omdat screenprotectors bagger zijn. Ik zal in ieder geval nooit een smartphone kopen waarbij ik verplicht een screenprotector moet gebruiken.
Daar ben ik het geheel mee eens.
Ik kijk altijd stomverbaasd naar mensen die een prachtige dure telefoon kopen met Gorilla glas versie zoveel en die er dan een goedkoop stukje plastic overheen plakken waardoor hun telefoon er meteen goedkoop uitziet. En die nieuwere rigidere glasprotectors zijn hoogstens net iets minder lelijk.

[Reactie gewijzigd door TWyk op 26 juli 2018 10:29]

Daarom koop je glazen screenprotectors, die werken perfect, zelfs met een gebogen scherm. :)
Nee die zijn ook niet aantrekkelijk. Een samsung edge van 1000 euro ziet er ineens uit alsof die een goedkoper scherm heeft dan een telefoon van 200 euro.
Tja, met een barst in het scherm is hij letterlijk nog maar 200 euro waard. :P
Nee die zijn ook niet aantrekkelijk.
Voor wie koop jij die telefoon eigenlijk, voor jezelf of hoe het er voor de buitenwereld uitziet?
Als je iets voor jezelf koopt mag het er niet mooi uitzien???
Het zou voor mij niet op de eerste plaats komen nee, en zeker niet bij een telefoon. Who cares? Doe mij maar goede specs. :)
Maar een doorsnee screenprotector helpt niet zo zeer met barsten, is voornamelijk bedoelt tegen krassen..
Ik heb beide nog nooit gehad, maar klopt inderdaad.
Ik heb voor mijn vorige telefoon en mijn huidige screen protectors gehad die mijn scherm hebben gered. Ik heb vooral dikke glazen protectors die vergenoeg in het scherm vallen dat het bijna niet opvalt en de klap perfect opvangen.
Voor mezelf.
En al ik een mooie telefoon koop wil ik die niet bewust een lelijker maken.
Ik ga er wel zorgvuldig mee om.
Ik ga er wel zorgvuldig mee om.
Ik ook, daarom gebruik ik een glazen screen protector. }>

Maar ik snap wat je bedoeld hoor, maar ik ga niet de hele dag op mijn telefoon letten waar ik hem in doe etc.
Ik heb een S2, S4, S6 gehad en een S8 nu en stuk voor stuk waren die na 2 jaar compleet krasvrij. Alleen de hoesjes en protectors waren helemaal verloederd na 2 jaar. Precies goed toch?
En elke keer heb je na 2 jaar een nieuwe phone gekocht. Dus vervalt het nut van die screenprotector toch?
Vertel, wat heeft dat in godsnaam met elkaar te maken?
Nu heb je een krasvrije gsm in de schuif liggen, die mooier is en beter aanvoelt dan dat jij hem gebruikt hebt.
Wat heb je allemaal? Hoe weet je waar mijn toestellen zijn? Je hebt toch geen Android hacks gevonden he? :/
Kom met het argument dat die meer waarde heeft om door te verkopen en dan krijg je van mij: Koop je je gsm voor jezelf, of voor een ander?
Ik geef ze altijd door de familie in, nu jij weer! :D
Kom met het argument dat die meer waarde heeft om door te verkopen en dan krijg je van mij: Koop je je gsm voor jezelf, of voor een ander?
Je snapt dat je geld op tafel laat liggen door dure toestellen in een la te verstoppen? Waarom zou je die niet door verkopen? Omdat je ze "voor jezelf koopt?" Alsjeblieft zeg... Laat mensen lekker zelf bepalen wat ze met hun toestel doen.

Er zijn zat mensen (waaronder ikzelf) die hun oude telefoon verkopen om daar weer (gedeeltelijk) een nieuwe mee te financieren, en dan is het volstrekt logisch om het toestel zo mooi mogelijk te houden. Verkoop hem graag aan mensen zoals jij die het toestel wel "voor henzelf kopen."

En dan hebben we het nog niets eens over val- en stootschade gehad.

[Reactie gewijzigd door anoniemelogin op 26 juli 2018 13:50]

Ik geef daar niks om. Ik gebruik mijn phone zo als ik het wil. Geen hoesje geen protector.

Na twee jaar zien we wel weer verder, om over de batterij maar te zwijgen van een iPhone.
Alles beter dan met je vinger de protector langs de randen voelen. Want gebogen zijn ze nooit. Dat ding heeft letterlijk een half uur op mijn Nokia 8 gezeten voordat ie in de vuilnis lag. :) Ik neem het risico voor lief.
Want gebogen zijn ze nooit.
Newsflash: Ja, dat zijn ze wel. S8 en S9 hebben beide zelfs alleen gebogen screen protectors, ik moet de eerste glazen niet gebogen screen protector nog tegenkomen. :)
Op m'n iPhone had ik een niet-gebogen, glazen, screenprotector. Die zijn er wel degelijk. Dan voel je dus een randje, want hij bedekt het scherm natuurlijk niet langs de gebogen randen van het scherm zelf.

Inmiddels een glazen exemplaar mèt gebogen randen, die valt perfect over de gehele front.

Vroeger was alles beter... Toen had ik nooit hoesjes en dergelijke, tot ik een iPhone kocht... Na een week viel hij, scherm helemaal aan gort... Dus nu draag 'ik' wel protection.

Wel erg zonde dat het nodig is, ik heb veel toestellen gehad, waaronder diverse smartphones van HTC en Nokia. Geweldig, gingen nooit stuk. Wat dat betreft zijn de huidige 'high-end' (dure) smartphones bagger. Ik zou ervoor tekenen, een onbreekbaar scherm. Folielaagje eroverheen tegen krassen, helemaal goed. Graag als eerste op een iPhone :+
Ik bedoelde voor de S8 en S9. ;) Uiteraard zijn er rechte glazen screenprotectors voor toestellen zonder gebogen scherm. Maar voor de gebogen toestellen van Samsung is het bijzonder moeilijk om een rechte protector te vinden.
je kan ze vinden voor een paar € op sites zoals ali of wish. duurt mischien een maand tot het er is maar ze zijn het wel waard. Had voor mijn oude Z5 een aantal gekocht die tot 2x aan toe de klap heeft kunnen opvangen
Nou als jij mij een link kan sturen voor een glazen rechte screenprotector voor de S8, dan ga je een maat van mij heel blij maken. :) Ik heb al een paar keer gezocht, maar helaas. En ik bedoel dus niet de case friendly protectors, maar echt een rechte.
Zoiets?
https://www.amazon.de/Boo...htung-Antifingerprint-Berührungsempfindlichkeit-Blau/dp/B0752PXHTV/ref=sr_1_1_sspa?ie=UTF8&qid=1532633223&sr=8-1-spons&keywords=screen%2Bprotector%2Bsamsung%2Bs8&th=1

Deze is recht:
https://www.amazon.de/Dis...rotector+samsung+s8+recht

[Reactie gewijzigd door Isheara op 26 juli 2018 21:36]

De bovenste is wel weer gebogen, maar die 2de inderdaad niet. Top, dank je wel! :)
Alles beter dan met je vinger de protector langs de randen voelen.
Ik begrijpt dat je dat niet leuk vindt, maar om nou te zeggen dat dit het ergste is wat je kan overkomen...dan heb je waarschijnlijk nog niet veel ernstige dingen meegemaakt en mag je je zelf een gelukkig persoon noemen.
Integendeel, maar het irriteert me meer dan een kras, die ik de laatste 6 jaar amper heb gehad, dus voor mij heeft zo'n ding letterlijk alleen nadelen. :)

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 27 juli 2018 15:55]

Je hebt genoeg mooie, gebogen glazen screenprotectors, maar perfect zijn ze nooit. Ik had er een op m'n iPhone 6S Plus die de hele voorkant bedekte, inclusief bolling en in de kleur van de voorkant van mijn telefoon (wit). Helaas hebben die dingen altijd wat: de pasvorm is meestal niet perfect, of je hebt een regenboogeffect in het scherm. Of de randen zijn niet afgerond genoeg. Bij de Kruidvat hebben ze een die al deze nadelen niet heeft (kwam inclusief transparante hoes zodat je geen rand meer voelt), maar toen kreeg ik het control center bijna niet meer tevoorschijn omdat de onderkant van het scherm niet gevoelig genoeg meer was.

Helaas. Voor mij is er geen screenprotector en hoes goed genoeg, daarom ga ik naakt door het leven. Gaat al anderhalf jaar goed :)
Een goed passende en goed geplaatste screenprotector van gehard glas zie je nauwelijks. Al meerdere keren na een val mensen verschrikt zien kijken:' je scherm is kapot'. Om daarna de glazen protector eraf te halen en een krasloze telefoon tevoorschijn te halen.

Nieuwe glasplaat erop en klaar. Ik zou niet meer zonder glazen protector willen.
Nee, maar je voelt het wel.
Oh? Ik voel anders echt geen verschil tussen een goede gehard glazen protector en het scherm zelf. Beide zijn namelijk glas.... Misschien ophouden van die flexibele glasplaatjes te kopen en gewoon harde glazen protectors.

Wanneer heb je voor het laatst een protector vast gehad? en vergeleken met het glas van je telefoon?

Ik vorige week nog namelijk :9
Omdat je vinger verder van het scherm zit verwijderd. Het is niet voor niets dat fabrikanten schermen met zero air gap-technologie hebben ontwikkeld.
zero-air-gap is niet omdat je vinger dan minder ver van het scherm zit. Dat maakt voor de bediening echt niet uit. Ik werk hier met schermen waarbij de afstand tussen scherm en touchscreen bijna een halve cm is. En dat is prima te bedienen als je er normaal voor staat.

Zero-air gap zorgt vooral voor minder reflecties. Zie je iPad 2017 vs de iPad air. De iPad 2017 heeft meer reflecties omdat ze geen zero-air gap gebruiken. Dus in de zon lastiger te gebruiken. De glaslaag reflecteerd, EN het scherm reflecteert. Bij een combi van scherm+display heb je maar eenmalig reflectie.

Voor het gevoel maakt het niet uit.

[Reactie gewijzigd door Waah op 26 juli 2018 11:17]

Ik voel het verschil in ieder geval wel tussen een smartphone met of zonder (glazen) screenprotector, zoals je nu zelf al aangeeft brengt een extra laag wel degelijk nadelen met zich mee. Voelen is het ervaren van iets door je zintuigen te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 26 juli 2018 11:27]

Voelen doe je maar met 1 zintuig.... Voelen doe je niet met je ogen. (nja het kan, maar doet flink zeer :Y) )

Je probeert nu gewoon je gelijk te halen door te draaien. Het is niet lastig om soms gewoon te zeggen: "Goh, ik wist niet dat air-gap vooral te maken had met reflectie in plaats van gevoel".

Misschien leer je dan nog iets. En komt ook beter over dan iemand die zich steeds dieper ingraaft....
Oh, ja, dat ding herinner ik me nog. Gedrocht. Snapte niet wat dat ding in de Apple store deed. Net als dat super clicky keyboard overigens. Ergens mis je Steven, zelfs als niet-Apple gebruiker.
Nee, dat is echt niet zo. Glijdt nu heerlijk over een gladde glazen protector met barst, waaronder een maagdelijk OPX scherm van twee jaar oud.
Ik heb t andersom gehad... Screenprotector eraf, helamaal intact. Scherm aan diggelen.
heb ik ook 1x gehad. Maar toen viel die van 2 meter hoogte plat op de achterkant. Dat was dik pech.....
Oh jawel hoor. Ik heb een Whitestone Dome op mijn S9 zitten en die doet totaal geen afbreuk aan het uiterlijk van de telefoon. Je ziet 'm niet eens zitten. Bovendien is de Dome ook nog eens minder gevoelig voor vingerafdrukken dan het scherm zelf. Maar goed dan spreek je wel over een product van 45 euro, terwijl de grote meerderheid niet meer dan een tientje uitgeeft aan een screen protector. IMHO is Gorilla Glass daarnaast gewoon ruk als het op lange termijn duurzaamheid aankomt. Je krijgt gegarandeerd krassen, al komen deze bij de een eerder dan bij de ander.
Nee, die zie je echt totaal niet zitten. Bovendien is het niet alleen het uiterlijk, maar ook doet het afbreuk aan de ervaring van de telefoon.

https://www.youtube.com/watch?v=glOPokc6PeY

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 26 juli 2018 10:54]

Nee hoor, hoe zou het afbreuk doen aan de ervaring van de telefoon? Het scherm reageert er niet minder om en ik heb minder last van vingerafdrukken en stof. Bovendien is de feel van het scherm ook fijner geworden. De ervaring is er alleen maar op vooruit gegaan...

[Reactie gewijzigd door X2X2X op 26 juli 2018 12:02]

Who cares of een phone er goedkoop of duur uitziet?
Ik, als ik een dure telefoon koop dan wil ik ook het plezier van het uiterlijk en luxe gevoel van de telefoon.
Precies. Alhoewel een rubberen rand is wel een verplichte kost. Mijn iPhone7 had wel 10x kapot kunnen gaan zonder een beetje bescherming. Alleen.... de nieuwste telefoons hebben bijna geen randen meer. Vraag mij af hoe ik dit in de toekomst ga doen.
Het kan natuurlijk aan mij liggen, maar als je wilt dat je Samsung Galaxy S8/S9 er nog mooi uitziet met een glazen screenprotector, dan moet je niet de eerste beste €5,- screenprotector bij de Kruidvat pakken.

Als je voor een €800-1000 toestel geen €20,- uit wilt geven voor een glazen screenprotector dan moet je natuurlijk ook niet moeilijk doen.
Met een wat duurdere merkscreenprotector zie je er amper wat van, behalve dat je toestel net wat dikker is.
Het is al schandalig genoeg voor zo’n bedrag dat dat voorkomt! Een auto van 450 euro kan meer hebben!?

Neem nou de 5110 van Nokia die kon je tegen de muur aangooien!? En de pocketline swing heer en meester.

[Reactie gewijzigd door Cybertek op 26 juli 2018 15:43]

Dat is toch niet een vergelijking die je kunt maken?
Er zitten tegenwoordig 5 keer zo veel onderdelen in een telefoon, die allemaal kapot kunnen.
Allicht, er zijn mensen die liever een toestel hebben waar je wel mee kunt gooien, maar ik heb dat niet nodig in een telefoon. Je kiest je eigen toestel toch? Niemand zegt dat jij een Samsung Galaxy S8/S9 moet kopen en gebruiken.
Voor mensen die die toestellen wel willen hebben, zijn de nadelen van de kwetsbaarheid van het toestel blijkbaar minder belangrijk dan de voordelen die het toptoestel met zich meebrengt.
Ik vind die screenprotector wel handig. Maar ja, ik heb een HakkieTakkie China telefoon van net 100 pegels. Dan mag het er ook goedkoop uitzien. Ha ha...
Anoniem: 14842
@TWyk26 juli 2018 10:35
Het zou kunnen dat sommige mensen een telefoon kopen op basis van specificaties van de hardware in plaats van esthetiek? Ik koop mijn telefoon op basis van performance, aanpasbaarheid en prijs. Dat het ding er in mijn ogen dan leuk uit ziet is bijzaak. Ik zet er wel een glazen screenprotector op: heeft me al twee maal 300 euro bespaard.

Als je een onbeperkt budget hebt doe je dat niet en koop je gewoon telkens een nieuwe telefoon, maar wat mij betreft is dat niet de standaard.

En de glazen screen protectors kunnen gewoon prima goed zijn qua gevoel en vuil afstotendheid. Vroeger had je van die plastic dingen waarop je je vinger bijna niet kon bewegen omdat ze te stroef waren, maar dat is nu toch echt niet meer zo...
Het zou kunnen dat sommige mensen een telefoon kopen op basis van specificaties van de hardware in plaats van esthetiek? Ik koop mijn telefoon op basis van performance, aanpasbaarheid en prijs. Dat het ding er in mijn ogen dan leuk uit ziet is bijzaak.
Ik denk dat het voor de meeste mensen geen bijzaak is. Men kan voor 1000 euro best een hele snelle telefoon maken die veel sterker is dan de meeste huidige telefoons maar dan zie die telefoon er gewoon minder mooi uit met bijvoorbeeld meer rubber. Dat zou echter niet verkopen behalve aan bouwvakkers.
Ik zet er wel een glazen screenprotector op: heeft me al twee maal 300 euro bespaard.
Dat is niet te zeggen. Zo'n protector gaat veel sneller stuk dan een scherm van Gorilla glas.

[Reactie gewijzigd door TWyk op 26 juli 2018 10:41]

Nou, in praktisch gebruik en IMHO uiterlijk vind ik juist een rubberized backside een stuk mooier dan dat walgelijke glas/alluminium. De originele Nexus 5 is perfect op dat gebied (enige minpuntje is dat de randen wat mij betreft net iets te scherp zijn, hadden iets meer afgerond mogen worden zodat het nog net iets lekkerder vast houdt). Rubberized backside heeft zoveel meer voordelen.
Ik zou ook een moord doen voor een moderne Nexus 5 (alleen de loslatende letters hoeven dan niet :+ ).
Dat gezegd hebbende weiger ik ook pertinent om een dikke bumper of lelijke screenprotector om m'n telefoon te plakken. Dat ziet er in mijn beleving nooit goed uit.
loslatende letters?
Anoniem: 14842
@TWyk26 juli 2018 10:42
Op zich eensch, ware het niet dat mijn screenprotector ook gemaakt is van Gorilla glass...
Je bedoeld zeker tempered glass wat niet hetzelfde is.
EN ik kijk naar beide, want een hele snelle telefoon met geweldige prestaties die er voor geen meter uit ziet hoef ik niet.
Anoniem: 120539
@TWyk26 juli 2018 10:40
Of nog erger: telefoons die standaard geleverd worden met een hoesje.
Omdat ze zo kwetsbaar zijn?

(Sowieso begrijp ik het gebruik van hoesjes niet: je telefoon blijft wellicht mooi, maar je ziet je telefoon nooit want er zit altijd een hoesje omheen…)

Meer on-topic:
Het probleem speelt natuurlijk ook al veel langer bij brillenglazen: daar is veel ge-experimenteerd met kunststof glazen, in eerste instantie puur voor het gewicht. Ondanks allerlei coatings is de krasbestendigheid nog heel lang een issue geweest.
Omdat ze tegenwoordig veel dunner (en toch sterk) glas kunnen produceren is het volgens mij daar een beetje over gewaaid.
Waarom is het erg wanneer een toestel standaard geleverd wordt met een hoesje?
Er staat toch nergens dat je dat hoesje moet gebruiken?
Ik ben nog steeds een groot fan van het idee van OnePlus om standaard een hoesje bij het toestel te leveren. Veel mensen doen toch wel een hoesje om het toestel heen, dus waarom er niet sowieso een bij leveren.
Ik snap niet wat het probleem is.
Sinds wanneer levert Oneplus standaard een hoesje bij de telefoon? Bij zowel de OPO en de OP5 heb ik die gewoon los bij moeten bestellen en betalen...
Na even snel kijken bij Belsimpel (Officiële aanbieder van OnePlus in NL) zag ik ongeveer halverwege deze pagina onder het kopje "In de doos" een hoesje erbij staan.
Nu moet ik zeggen dat ik bij unboxingvideo's van een aantal modellen OnePlus wel verschillende verpakkingen heb gezien met soms meerdere hoesje en soms met maar één hoesje, maar ik heb er nog geen een gezien zonder hoesje.
Bij de OPO weet ik niet of ze dat al deden maar bij de OP5 weet ik het wel zeker, hij zit altijd verpakt in een apart doosje in het toesteldoosje, dus misschien heb je deze gemist omdat je dacht dat het om handleidingen ging.
Ik heb nog even gekeken in mijn doosje van de OP5 maar daar zat toch echt geen hoesje bij. Als ik met wayback machine ga naar de koop pagina van de OP5 dan staat daar ook niks over een hoesje bij in the box. https://web.archive.org/w...eplus.net/ca_en/oneplus-5

Bij de 6 wel inderdaad, die heeft standaard een screen protector applied en een hoesje volgens ook de site van Oneplus.
Excuus, je hebt gelijk.
Ik heb mij vergist met de retailverpakking die youtubers van OnePlus krijgen voor de unboxing, daar zitten wel hoesjes bij.
Volgens mij is de standaard in brillenglazen land nu toch echt kunststof. Sommige mensen (zoals mijn moeder) kunnen daar slecht mee kijken (last van schitteringen) en kopen dan tegen een meerprijs glazen glazen in hun montuur.
dus je koopt een 800 euro telefoon om hem vervolgens na een paar maanden te moeten vervangen omdat er een paar flink lelijke barsten inzitten.

sommige mensen kopen een dure telefoon omdat ze goed zijn niet omdat ze mooi zijn. maar ja sommige mensen kopen ook gewoon auto's omdat ze bewezen veiliger zijn, anderen kopen ze vanwege de bling en de snelheid (die je toch nooit mag gebruiken op de weg)

het enige grote nadeel van screenprotectors is (en blijft) toch wel dat het lastig blijkt ze netjes uit te lijnen gaat dat verkeerd dan mag je een nieuwe kopen want dan raakt ie binnen enkel dagen of weken al los. wanneer men daar iets voor vindt zou ik de eerste zijn die het koopt.
@TWyk • 26 juli 2018 11:00
dus je koopt een 800 euro telefoon om hem vervolgens na een paar maanden te moeten vervangen omdat er een paar flink lelijke barsten inzitten.
Nog nooit een barst in een telefoon scherm gehad. Wel nu en dan een enkel krasje.
Overigens was mijn Lumia 950 XL de duurste telefoon die ik heb gehad en die was 600 euro. aan de 800 euro kom ik niet
Komt volgens mij ook voor een groot deel doordat er eigenlijk altijd stof in de randjes gaat zitten. Ik geloof dat oneplus hun telefoons vaak met vantevoren opgepakte protectors leverde die dus een perfecte maat hebben en daardoor dus een stuk minder lelijk zijn. Verder heb je ook niet echt een protector nodig als je gewoon voorzichtig met je telefoon omgaat
Je bent nu verplicht om een hoesje te kopen aangezien de voor en achterkant van glas zijn..
Mijn iPhone X wordt gewoon kaal gebruik, net als alle andere toestellen die ik heb gehad. Nog nooit heb ik mijn telefoon laten vallen. Het enige wat me in al die jaren is gebeurd is dat ik tegen een amsterdammertje ben afgelopen en het scherm in duigen lag. Ik koop een smartphone mede vanwege zijn ontwerp, dus waarom zou ik hem daarna in een afgrijselijk lelijk hoesje stoppen. Mensen zouden ook gewoon eens zuinig kunnen zijn op hun spullen.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 26 juli 2018 11:00]

A ) Het is in ieder geval goedkoper dan een scherm vervangen voor 250,-
B ) Niet alle screenprotectors zijn zo bagger?

Ik was er ook nooit fan van, maar kreeg bij reparatie van mijn Z3C een protector en ben er eigenlijk wel blij mee. Naast het hoesje, dat er al omheen zit, oogt het helemaal niet zo spuuglelijk of goedkoop.

Op mijn S8 (werk) twijfel ik wel vanwege het curved scherm.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 26 juli 2018 11:37]

De "onkrasbare" gorillaglass schermen zijn ook bagger. Want ja: Ze krijgen best makkelijk krassen.

Nadat mijn scherm van de s7 edge wegens een defect was vervangen had ik een paar dagen geen screenprotector. En ja hoor: een kras.

Ik ben voorzichtig met mijn telefoon. Er gaan geen sleutels of wat dan ook in de broekzak waar mijn telefoon in zit. Dit was dus "normaal" gebruik.

Elke (dure) telefoon krijgt hoe dan ook een (plastic) screenprotector.
Dan heb ik graag ook meteen een plastic scherm. Dan hoef je tenminste ook geen zorgen te maken over barsten in je scherm
Ze "zijn" niet bagger. Misschien dat je dat "vindt". Ik heb persoonlijk geen last van screen protectors. Ben er zelfs vaak door gered, omdat ik per ongeluk was vergeten dat er iets scherps in de zak zat waar ik mijn telefoon in stopte.
tjah, maar wij willen design he :D
Net dit. Geef mij ook maar een flexibel, onbreekbaar maar zachter scherm dat ik zelf krasvast kan maken door er een protector van 10 euro op te plaatsen. Het is het beste van twee werelden.
Een kleine disclaimer wel: ik hoop dat Samsung de curved screens laat varen want de huidige screen protectors sluiten door deze gekromde vorm niet goed af waardoor stof en water er tussen kan glippen. Bovendien barsten deze screen protectors na een tijdje op de gekromde delen (wegens druk).
Maar het huidige glas vervangen van een telefoon is ook niet zo heel duur met inkoop, zelfs al is het Gorilla Glass. De prijzen van officiele reparaties(waarbij je je garantie behoud) zijn gewoon veels te duur;
groot winstmakend zelfs.

Nee ik heb liever niet een screenprotector gemaakt van goedkoop materiaal die je zelf niet weg kan halen, en er straks alsnog 50 euro voor moet neerleggen, wat je zelf voor 1 euro kan doen. Ik houd dat lot dan echt liever in mijn eigen hand.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 26 juli 2018 13:52]

aka de moto x force
"Volgens Samsung is het gebruikte plastic substraat op het oledpaneel erg vergelijkbaar met glas wat transmissie en hardheid betreft."

Erg vergelijkbaar zegt natuurlijk nog niet zoveel, maar het lijkt me dan toch een stuk harder dan het plastic van 'vroeger' en dus ook krasvaster.
Niet waar.

Krassen zijn plastische vervorming van een materiaal, hoe een materiaal plastisch of elastisch vervormd onder uitgeoefende kracht heeft niets te maken met de hardheid van het materiaal, dat is een totaal andere fysieke eigenschap.

Dat er vaak een correlatie gevonden wordt is omdat mensen vaak materiaal eigenschappen kiezen die de twee combineren in een item.
Leuk test maar eens kijken, achter dat plastic scherm zit normaal accu en andere elektronica. Sla je er met een hamer op zal je toch schade krijgen aan die elektronica.

Maar wat uit deze test niet blijkt is hoe krasbestendig is het scherm. Uiteindelijk gaat het om de combinatie val en krasbestendig.
Je kan een scherm hebben dat niet breekt maar als het vol krassen zit heb je er ook niets aan.
En ze toont niet aan dat het scherm nog werkt. Beetje nutteloze video zo, we weten allemaal wel dat plastic niet zo makkelijk breekt als glas.
Bij mijn telefoon zit het scherm in een aluminium frame. De accu en electronica zitten aan de achterzijde van het frame.
leuk maar plastic geeft niet een premium gevoel.
*lekker muziekje ook
Ik vraag me dat nou al een tijdje af .. hoe dat nou voelt, zo'n premium gecraqueleerde voor of achterkant op je premium smartphone waar hele hordes mensen mee rondlopen (met of zonder doorgaans non-premium spuuglelijk hoesje er ook nog eens omheen). Doe mij maar een rubberized-plastic achterkantje waardoor die telefoon nagenoeg aan je handen plakt en hij bijna verticaal nog niet uit je handen wil glijden.
Haha ja mooi hé? Superdun, kwetsbaar en 80% van de tijd met een gebroken glasplaat er op. Die van mij gaat altijd in een Casemaster Tough en kan gewoon de trap afrollen. Het design van een telefoon doet me dan ook niets. Liever wat dikker met een betere accu.
Anoniem: 14842
@Beakzz26 juli 2018 10:39
Hear hear!
Telefoon is bij mij een gebruiksvoorwerp, geen fashion item! Zelfde geldt voor mijn auto. Als ik geld had voor zo'n beschermende verf met bobbeltjes zoals ze die hebben getest in mythbusters dan zou ik dat op mijn Renault Zoé spuiten :D
bron? die aflevering heb ik gemist, maar als dit plastic zo zacht is kun je er dan niet gewoon zo'n vloeibare coating overheen leggen elk half jaar ofzo. dan spul heb ik bij mijn vorrige telefoon ook gebruikt en werkte eigenlijk nog best redelijk.
Anoniem: 14842
@i-chat26 juli 2018 21:35
https://www.youtube.com/watch?v=3JOXrpCLCJg

Ze hebben later nog een keer een aflevering gedaan met ook een beschermende verf, maar dan eentje die praktisch uit zichzelf blijft staan ook. Is heel bobbelig. Die kon ik helaas niet terugvinden :)
Helaas zijn er maar weinig rubberized telefoons (en dan bedoel ik die ook net zo minimalistisch zijn als de Nexus 5, dus niet die dikke bouwvakker varianten). Mocht je nog wel zo 1tje weten, dan hoor ik het graag, ondanks dat mijn Nexus 5 er nog steeds bijna zo uit ziet als toen ik em in het begin kocht, een iets snellere telefoon begint toch ondertussen ook wel interessant te worden, en dan niet een 6" phablet).
grappige is dat vele vorm van plastik veel meer premium is dan glas....

De techniek die achter bepaalde soorten plastiks zitten is vele malen meer geavanceerder dan glas, die soorten plastig zijn veel meer hoogwaardige materialen

Maar ja, het is nu eenmaal het sentiment he....

Van mij hoeven die glazen of metalen achterkanten niet zo, ik was prima te vreden met mijn S4....
ik snap je punt maar de metalen unibodies zijn wel fijn. het nadeel is dat baterijen niet meer te vervangen zijn (maar dat kan nu ook bij plastic modellen al niet meer), bovendien zijn batterijen tegenwordig al een stuk beter en hoef je niet heel bang te zijn dat ze de lifecycle van je telefoon niet volhouden +/- 3 a 4 jaar).

dan is zo'n metalen behuizing wel een enorme plus vanwege zijn rubustheid.
Robuustheid is relatief. Laat een metalen telefoon vallen en je hebt altijd schade (een bluts of een kras). Net als eerder werd gesteld is plastic/rubber het premium hi-tech product en niet metaal of glas. Het enige voordeel dat een metalen achterkant kan opleveren is dat die gebruikt kan worden als heat sink.
metaal heb ik geen probleem mee

Ik heb nu bv de S7 Edge
Ik zou het prima vinden als het metaal precies zo is, maar de voor en achter kant niet van glas waren maar van hoogwaardig plastig (zoals dat spul van hier boven)

Mijn glazen achterkant heb ik maar 1 minuut gezien, daarna zat er een DBrand sticker over heen... Wat het dus eigenlijk weer gewoon plastic maakt.....

Als ze de voorkant gewoon van een bepaald soort plastic kunnen maken wat gewoon niet breekt (maar ook niet krast...) dan mogen ze van mij meteen dat glas vervangen.
Even geduld. Nu de midrange (en straks budget) telefoons ook al naar glazen achterkanten gaan moeten ze toch weer met wat nieuws komen om boven de massa uit te komen. Hopelijk nu een materiaal dat niet breekt als je er naar kijkt.
Wat? Fossiele koostofverbindingen horen bij de zeldzaamste materialen in het universum. Plastic is net iets minder dan diamant.
Als het materiaal stevig verwerkt wordt, zal het niet zo opvallen dat het plastic is. Nu is de plastic laag niet in/tegen een case verwerkt. Dus dat premium gevoel zal wel meevallen.
Wat erg mooi zou zijn, is zo'n plastic voorkant op je smartphone en dan een glazen screen protector erbij geleverd. Die zijn dun en voelen prima aan, en als je hem laat vallen zet je er voor 10 euro een nieuwe op. Ik ben benieuwd :)
Wat is het nut van een extra screenprotector als deze plastic voorkant zelf als perfect is.
Waarschijnlijk is het plastic niet zo krasbestendig, net als bij het plastic scherm van de Nintendo Switch bijvoorbeeld. Daarnaast is glas gladder dus glijdt je vinger er beter overheen. Als je de plastic laag om zeep helpt moet je alsnog een heel nieuw scherm kopen aangezien dat allemaal zit vastgelijmd, dus als je er een glazen protector op zet heb je het gevoel van een normaal glazen scherm en heb je de mogelijkheid om hem makkelijk te vervangen als er iets mis gaat.
Omdat dit plastic niet perfect is en net als glas ook krassen krijgt.
"Bijkomend voordeel" is vast dat je dan makkelijker een gebogen scherm kan maken. En daar passen die glazen screenprotectors nou juist niet meer goed of ze bedekken niet het hele scherm (o.a Iphone X, S8, OP6)
Als ze alleen platte schermen gaan maken dan juich ik het toe, maar ik geloof daar niets van.
Voor de S8 zijn genoeg gebogen screenprotectors te vinden die ook uitkepeningen hebben voor de speaker en dergelijke, hier een overzichtje van November 2017:
https://www.androidauthor...screen-protectors-791708/
Ik had het over glazen protectors, en dan zonder zwarte randen. Dat er plastic of PET protectors passen lijkt me logisch.
Op de link staan meerdere glazen, waarvan 2 zonder zwarte randen (ook al heeft 1 daarvan privacy protection). Mijn punt is dan ook: Het bestaat en ik weet zeker dat als je een beetje zelf je best doet dat je het best kunt vinden, gewoon een stuk glas dat precies is gevormd naar de voorkant van je telefoon.
Voor de OP6 zijn ze er in ieder geval simpelweg niet.
10? Wat dacht je van (nog geen) euro op AliExpress ;)
1 euro of 10 euro is allebei verwaarloosbaar weinig in vergelijking met de waarde van een toestel. Oftewel geen reden om moeilijk te doen op AliExpress.
Als ik kan kiezen om 1 euro voor een product te betalen, in plaats van 10, en het enige nadeel is een paar weekjes wachten... ik weet het wel hoor.
Tegenwoordig is het soms zelfs nog binnen een week.
1 euro of 10 euro is allebei verwaarloosbaar weinig in vergelijking met de waarde van een toestel. Oftewel geen reden om moeilijk te doen op AliExpress.
Gelijk 3 a 4 bestellen bij Ali, heb je er gelijk een paar op voorraad liggen voor het geval er 1 kapot gaat, kan je gelijk vervangen zonder paar weken te hoeven wachten ;)
Leuke onwikkeling, maar die test is onzin. Dit is de meest ideale belasting voor zo'n panel. Lekker stabiele vlakke ondergrond. Lekkere verdeelde belasting van zo'n rubberen hamer. Wat doet zo'n panel als de ondergrond niet vlak is, wat doet hij bij puntbelastingen, hoe goed kan hij tegen herhaalde buigingen?

Nadeel van kunststof is juist dat het krasgevoelig is. Dat wil je op je scherm juist niet hebben.
Klopt, deze test is niet vergelijkbaar met de echte wereld.
Naast het feit dat het vlak op een tafel ligt, wordt er ook nog eens een rubberen hamer gebruikt.
Als een telefoon op straat valt, is dit vaak steen en dat geeft een ander effect dan rubber.

Laat dan zien wat er gebeurd als je er met een metalen hamer op gaat rammen :9
Laat dan zien wat er gebeurd als je er met een metalen hamer op gaat rammen :9
Zodra het bestand is tegen een metalen hamer, komt er vast een nieuw filmpje.
Anoniem: 310408
@Tiesk26 juli 2018 11:11
Leuke onwikkeling, maar die test is onzin. Dit is de meest ideale belasting voor zo'n panel.
Of je leest even: "Die Amerikaanse organisatie heeft een valtest uitgevoerd waarbij het scherm een val van 1,2 meter hoogte 26 keer achter elkaar heeft doorstaan zonder beschadigd te raken. Ook een valtest van 1,8 meter hoogte leverde geen beschadigingen op"

Niet alleen maar video's kijken he?
Dus ze hadden zo'n noodhamer voor in de auto moeten gebruiken ;)
Of gelijk een pneumatische hamer? :+
Toen de 1e iphone uitkwam en ik hoorde dat hij van glas was dacht ik gelijk wat een slechte keuze, 1 keer laten vallen en je hebt een lelijke telefoon, maar helaas zijn alle fabrikanten dit gaan nadoen. Ik hoop echt dat samsung van dit scherm een succes gaat maken!
Plastic krast nu eenmaal veel en veel sneller. Ik kan me nog de oude bekraste telefoontjes herinneren. Maar dat maat niet zo veel uit als je een 160x160 monochroom scherm zonder touchscreen hebt.

En persoonlijk heb ik in 10 jaar tijd maar 1x een scherm kapot gehad door een ongelukkige val, maar als je een apparaat van een paar hinder euro hebt, moet je het ook zo behandelen. Denk ik dan.

We zijn 10 jaar verder en plastics zijn ook een stuk verder ontwikkeld, mede door smartphones. 10 jaar geleden was glas de beste keuze ( vind ik dan).
Bij mijn S4 hadden ze er in de winkel "gratis" een plastic screenprotector bij gedaan.
Deze heeft er een paar jaar op gezeten tot dat mijn scherm gebroken was.

De screenprotector zelf zag er echter nog prima uit.

Zo ook mijn huidige screenprotector. Met het scherm uit zie je zeker wat schoonheidsfoutjes, maar geen krassen. En met het scherm aan zie je er helemaal niets van.
Plastic krast. En daarmee is het niet geschikt voor telefoons. Ik heb heb liever een scherm dat barst als ik mijn telefoon laat vallen (gebeurt namelijk echt nooit) dan een telefoon waarvan bij normaal gebruik het scherm onleesbaar is geworden omdat het vol krassen zit en helemaal verkleurd is. (Plastic droogt uit).

De test op zich zegt niets. Een vlak stuk glas op een vlakke ondergrond kun je ook met een rubber hamer op slaan en zal niet breken.

TENZIJ: Het plastic scherm zo goedkoop is, dat je het voor een paar tientjes kunt vervangen. Dan is een opgelopen kras opeens niet zo heel erg meer.
TENZIJ: Het plastic scherm zo goedkoop is, dat je het voor een paar tientjes kunt vervangen. Dan is een opgelopen kras opeens niet zo heel erg meer.
Mwah, dat vind ik met de huidige plastic soep situatie en de noodzaak om te moeten minderen met fossiele grondstoffen moreel niet meer te verdedigen.

Laat fabrikanten nu eens gaan focussen op een telefoon waar je wel gewoon jaren mee kan doen.
Een soort Nokia 3310, maar dan als smartphone.
Een soort Nokia 3310, maar dan als smartphone.
Die zijn er al lang geweest maar dat wil de massa helemaal niet en daarom richten fabrikanten zich daar niet op.
Echt? Welke dan?
Alle active toestellen van Samsung, cat toestellen, en paar andere merken.
Blij filmpje inderdaad. Dit doet me weer denken aan non-touch screen schermpjes van vroeger, die waren ook van plastic en de (monochrome) lcd was dan wel van glas maar lag er veel dieper onder. Als je echt wild was geweest met je telefoon dan kon het glaasje van de lcd gebroken zijn en had je een 'olievlek' in je scherm.
Waarom zijn ze überhaubt met glazen schermen gekomen? Is dat ivm de digitizer die anders niet goed werkt?
Maar voor glas was alles van plastic en liep iedereen met onleesbare schermen rond door alle krassen. I don’t get the point.
Mijn geo driehoek was ook "onbreekbaar".... :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee