Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 94 reacties

Samsung brengt volgend jaar een smartphone uit die dankzij zijn buigbare scherm kan worden dubbelgevouwen. Dat zegt een woordvoerder van het bedrijf. Samsung heeft nog geen beslissing genomen over hoe het product er precies uit zal zien.

De woordvoerder van Samsung lijkt in het interview met ZDNet erop te hinten dat het zal gaan om een high-end smartphone en die moet tegen het einde van volgend jaar uitkomen. Tot nu toe heeft Samsung wel toestellen met gebogen schermen uitgebracht, zoals de recente Galaxy Note Edge, maar geen buigbare schermen.

Een toestel dat in tweeën kan worden gevouwen maakt het mogelijk om een smartphone met groter scherm te maken zonder dat het toestel zelf groter is; wel is hij in gevouwen toestand vermoedelijk dikker dan een reguliere smartphone.

Samsung zegt eind volgend jaar tot 40.000 flexibele schermen per maand te kunnen produceren. Naast Samsung is LG ook bezig met de ontwikkeling van flexibele oled-schermen. Of LG ook met een vouwbaar toestel komt, is vooralsnog onbekend.

Proto Samsung-telefoon met vouwbaar scherm

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (94)

doet denken aan de commercial van Samsung op de ES 2013:

https://www.youtube.com/watch?v=TmQ7SlvYMzk

als dat de toekomst is ziet het er leuk uit :D

daarnaast zijn er ook video's van bestaande demo's (eveneens door samsung) :

https://www.youtube.com/watch?v=dY_ADCTBKVE

[Reactie gewijzigd door jimz93 op 18 november 2014 18:57]

Ik kop hem maar even in: Samsung dus weer aan het kopiŽren geslagen van Apple (#bendgate)? Badum-tsss.

Maareh, ik heb zo ook mijn vragen bij de duurzaamheid van het scherm waar hij knikt. Dat lijkt me toch wel een issue. Aan de andere kant, als Samsung dit voor het publiek gaat uitbrengen, neem ik aan dat het daar wel snor zit, anders krijgen ze een hoop garantieclaims.
Scherm aan de buitenkant en je hebt geen knik :)
Yup, zie maar naar het patent van Samsung:
http://www.phonearena.com...martphone-display_id59542
(de tekeningen spreken voor zich).
En als je wat nauwer kijkt dan zie je ook waarom het scherm zelf niet dient uit te rekken (enkel de toplaag moet mee kunnen 'stretchen').
Dan heb je een scherm wat rekbaar moet zijn (wordt immers langer als je het om de telefoon heen vouwt). Dat lijkt me nog veel problematischer dan een (vrijwel) rechte vouw.
Ik zie een buiging van 180 graden nog niet zo voor mij, volgens mij om je scherm te vouwen moet het kunnen knikken, of je zou twee schermen kunnen gebruiken.

Ik ben benieuwd naar een prototype.
Hoogstwaarschijnlijk wordt het scherm eerder gebogen dan echt geplooid om het scherm te sparen. De diameter van die 'buigcirkel' zal dan waarschijnlijk de dikte van de telefoon bepalen.
Ik gok op twee schermen die dicht op elkaar passen met een scharnier erachter en in het midden een flinterdun buig lijntje waar ze aansluiten. Het vereist erg accurate assemblage om met name de twee glasplaten geen lelijke spleetjes te laten opleveren.misschien zit er ook wel een soort flexibel glas in het midden

[Reactie gewijzigd door 80466 op 18 november 2014 17:53]

Dan zou je toch ook geen flexibel beeldscherm nodig hebben?
Apple heeft al een toestel die je kan vouwen, de iPhone 6 Plus 8)7

Mij lijkt het geen goed idee, telefoon buigen, je broekzak in en dan gaan zitten, gaat telefoon te snel kapot van.
De vouwlijn zit in ieder geval al in de Note 4.
Hoezo alleen de 6+? De iphone 6 doet net zo hard mee toch?

Halve informatie is dus +1, je had makkelijk +2 kunnen halen :)
Grapjas. Tegenwoordig is het eerder andersom. Maaja wie ben ik om tegen al die Apple-aanhangers in te gaan he? /s
Deze was al eerder bij Android en dan wel 2 jaar eerder dan de implementatie hiervan bij smartphone van apple, namelijk de Motorola Attrix. Dus in dit geval was het idee van de vingerafdrukscanner als eerste bij Motorola op een Android platfrom, dus het eerst gebruikt op een Android smartphone.
En eindelijk kan een smartphone dan weer makkelijk meegenomen worden. Nu maar hopen dat ze niet TE dik gaan worden. Als fan van kleine smartphones zie ik dit blij tegemoet.

En je kan misschien eindelijk weer mensen ophangen door je telefoon dicht te klappen _/-\o_
Iedereen met dat te dik, liever een dikker toestel met degelijke accu duur van een dun snijplankje die tegen de middag om de lader zeikt.
Ik heb liever een dunne telefoon met een degelijke accu duur. Kortom het wordt tijd dat de accu's (en dat zal ook nog wel gaan gebeuren) een evolutie doormaakt waardoor ze kleiner en sterker worden.

Het telkens blijven bij het liever dikker enz schiet niet op en brengt naar mijn mening ook geen innovatie met zich mee.

But that's just my 2 cents.
Dan kun je beter er voor zorgen dat de de accuduur langer wordt, met dezelfde accu, door bijvoorbeeld efficiŽntere processoren. Dat bespaard niet alleen geld, maar ook energie. Want als een accu even groot, maar wel sterker wordt, kost het nog steeds meer energie.
Alleen is de CPU geen groot verbruiker, maar juist het scherm in een smartphone.
Eens, maar ik zie dat niet gebeuren, het punt is dat accu's weldegelijk evoluveren maar dat onnodige gimmicks als 2K (etcetera) op een 5,5" (meer of minder dan dat) het teniet doen, waardoor het lijkt alsof de accu's nooit aan het verbeteren zijn.

Ik bedoel heel dik hoeft dat niet te zijn, maar ik heb liever een 8mm telefoon met een goede accu duur dan 6mm, de verschil is zo nihil, je merkt het haast niet.
Accu's maken echt continue ontwikkelingen mee.

Alleen de rest van de telefoon gaat nog harder.

Als jij in een telefoon een retina scherm stouwt dan praat je grofweg over 4x zoveel pixels die stroom vreten en een cpu die extra stroom vreet om het aan te sturen.

Als je dan op dezelfde accuduur blijft zitten heb je dus grofweg een 3 of 4x zo goede accu nodig.
Sorry maar daar ben ik het niet mee eens. Natuurlijk accuduur is ook wat waard, maar als je het hebt over de grootte van smartphones is de dikte ťťn van de belangrijkste factoren. Dunne telefoons voel je veel minder zitten in je broekzak dan een dik exemplaar, al zijn ze qua oppervlakte net zo groot of groter.

Misschien gaat Samsung verrassen, maar gezien de foto zou het me ten zeerste verbazen als ze een toestel kunnen maken waar zo'n scherm opgevouwen in past, dat niet meer dan 9-10 millimeter dik is.

[Reactie gewijzigd door mcDavid op 18 november 2014 18:02]

Ik vind het vreemd dat er zo hard naar die dunne telefoons wordt gevraagd!

Mijn allereerste GSM was een Nokia 1610, had de volgende afmetingen (lxbxd): 155x58x29,6. En ik stak die veel in mijn achterzak, zelfs tijdens het autorijden.

Nu heb ik een Lumia 920 die de volgende afmetingen heeft (lxbxd): 130,3x70,8x10,7.
Die ik evenveel in mijn achterzak steek, ook tijdens de autorit. Ik moet zeggen dat ik het nu evenveel irritant/niet-irritant vind als toen in 1996 met mijn Nokia1610!

Ik heb geen enkel probleem met het verschil tussen deze twee toestellen (verschil van maar liefst 18,9mm!). En dan struikelen mensen deze dagen over een toestel dat een zielige 3mm dikker/dunner is... Daar kan ik ťcht niet bij!

Ik geef toe dat de tijden ondertussen veranderd zijn en dat de eisen van de consument hoger liggen, maar men moet ook niet overdrijven met het steeds dunner maken van die toestellen.
We hebben het hier niet meer over jaren 2000 tijdperk met Nokia formaat dikte van 2 en een halve centimeter! Chinese fabrikant Gionee heeft het onlangs met haar 5000mAh-accuduur met toetsel Marathon M3 bewezen dat met 10,4mm dikte er een fatsoenlijke accu in kan. (in dat toestel zit een goedkope pcb, goedkope scherm en camera, dus het kan nog kleiner) Sorry hoor, maar waar hebben we het over 10,4mm vs bijvoorbeeld 7,1 mm van een iphone 6. Mijn oude galaxy S1 (uit 2010 met 1500mAh) was 9.7mm dik en had een accuduur wat uitermate slechter was dan wat er nu beschikbaar is.. ik kan nog steeds niet bevatten dat de meerderheid het pikt dat met een beetje gebruik je telefoon binnen 4 tot 6 uur leeg is.

[Reactie gewijzigd door Lennart-IT op 18 november 2014 23:03]

Sorry maar daar ben ik het weer niet mee eens. Een kleinere iets dikkere telefoon voel je minder zitten dan een grotere. Uiteraard ligt het eraan hoeveel groter en dikker. Maar een zoals ik hier zie flinterdun (anders is het ook niet meer buigbaar) uitgeklapt als je die dubbel vouwt (hou je nogsteeds een relatief dunne telefoon over) maar goed dat is het mooie van vouwbaar je hoeft uiteindelijk niks. Als jij het groter fijner vind dan dikker vouw je hem niet op

Vind dit wel weer iets vernieuwends... ben erg benieuwd naar hoevaak je zoiets kan opvouwen en of je er echt niks meer van ziet.
Vind dit wel weer iets vernieuwends... ben erg benieuwd naar hoevaak je zoiets kan opvouwen en of je er echt niks meer van ziet.
Vernieuwend, apple was hier al veel eerder mee. Alleen de gebruikers snapten het niet en melden dat het een defect was :)
Het terugbuigen had Apple nog niet goed onder de knie.
Haha. Ben met je eens!
Een gebogen scherm heeft zeer veel nut zolang je er in je eentje voor zit.
Kortom, als monitor perfect maar als (gedeelde) televisie voegt het weinig (dus niet niks) toe.

Note Edge is gepresenteerd als een "kijk eens" prototype model en is niet voor de mainstream markt bedoeld.

En dat een scherm vouwbaar IS wil nog niet zeggen dat het MOET.
Als je zon scherm in een normale smartphone zou bouwen kan het scherm vrijwel niet stuk, is het toestel dunner OF kan je als het toestel er op gebouwd is het toestel MISSCHIEN dichtklappen.
En "Mooi" is volledig persoonlijk dus irrelevant in deze discussie.

Er zijn ook nog steeds genoeg mensen die het nut van een Computer an sich niet inzien dus dat jij het nut van iets inziet wil niet zeggen dat het niet nuttig IS.

Verder is een klein bedrijfje als Apple (om er maar een te noemen) vrijwel volledig afhankelijk van Samsung.
Daarbij maken ze alles van nanobots (of althans dat trachten ze) tot en met vliegdekschepen dus zelfs als de hele displayindustrie failliet gaat omdat niemand meer displays wil hebben dan nog redden ze het wel.
Volledig mee eens want smartphones die zeiken daar krijg je een natte broek van en dat heb ik niet graag.
Waarom dat of of verhaal altijd, er zijn genoeg telefoons die beide kunnen combineren. De iphone 6 plus bijvoorbeeld.
Wat is een degelijke accuduur? 1 dag? Dat halen de meeste wel. Aan anderhalve dag heb je niks extra, dan moet hij nog elke avond aan de lader.

Overigens zie ik daar ook geen probleem. Wel zo overzichtelijk als je je toestel gewoon elke avond aan de lader moet hangen.
En eindelijk kan een smartphone dan weer makkelijk meegenomen worden.
Alsof er nu geen ruime keuze is in toestellen die gemakkelijk meeneembaar zijn? Goed, phablets zijn misschien wat lastiger, maar alles tot een 5" (zonder enorme bezels) verdwijnt gemakkelijk in om het even welke zak. Ik twijfel soms of ik mijn Nexus 5 in mijn zak zitten heb.
Ik lees nergens over de kwaliteit van het scherm na ~3650 keer vouwen (10 keer per dag) of hoe dit zal gaan met het moederboardje, heeft iemand hier bronnen voor toevallig?
Ik denk dat geheel de hardware of aan de onderkant van de telefoon wordt gemaakt of een flexibele printplaat die met het scherm mee buigt?..Maar moet eerlijk zeggen dat de foto van het artikel nogal verkeerd over komt aangezien je daar een buigbaar scherm hebt en niet een opvouw baar scherm.
''Samsung brengt volgend jaar een smartphone uit die door de helft te vouwen is dankzij zijn buigbare scherm''

Afgaand op het plaatje en die tekst, klinkt het ook meer als buigen dan vouwen, zeker gezien ik hardware niet zo gauw zie 180į zie omvouwen :/

Wel zou een pcb kunnen buigen d.m.v modulair te zijn en er iets van een elastische connectie (zoals je ouderwetse telefoonsnoer maar dan micro.
Misschien omdat de telefoon nog niet uit is?
Volgens mij zit de hardware in dat blok aan de onderkant waar dat 'Samsung' op staat. Je 'vouwt' de bovenkant van het scherm als het ware weer terug dat 'blok' in.

Lijkt mij heel erg zwak trouwens, bij 'vouwen' denk ik aan een scherpe lijn, en niet en ronding waar je zo'n beetje een Euro door kan laten vallen.
Het model op het plaatje is slechts een demomodel van samsung dat op beurzen getoond wordt om de buigbaarheid van de schermen te tonen.

Dit is dus (zeer waarschijnlijk) niet hoe het uiteindelijke model er uit komt te zien. Het zal er zeer waarschijnlijk toch iets meer als een conventionele telefoon gaan lijken.

[Reactie gewijzigd door musicer op 18 november 2014 18:18]

Als het het scherm om "het blok" kunt rollen kan het best handig zijn. Wellicht handiger dan zo'n pannekoek als de moderne smartphones.
Leuke ontwikkeling. Lijkt me erg handig voor phablets. Die dingen zijn mij nu nog iets te groot.
Het zal echter wel weer net zo'n anticlimax zijn als die met veel bombarie aangekondigde telefoons met een gebogen scherm, maar we zullen zien.
Ik zou juist een phablet willen kunnen uitklappen. Een schermpje van 4" uitklappen is leuk, maar stel je voor dat je een scherm van 5,5" kunt uitklappen. Of twee keer misschien. Dan kom je uit op respectievelijk ongeveer 7,3" en 9,6". Dat is nog 'ns een echt tablet-formaat in je broekzak! :D

[Edit] Nog even snel ter verduidelijking: die tweede maal uitklappen heb ik me voorgesteld alsof de telefoon in drie delen is gevouwen, niet in vier delen. Dus tweemaal in de breedte uitvouwen.

[Reactie gewijzigd door Chotto Toire op 18 november 2014 21:59]

Nadat de kinderziekten eruit zijn (beschadigingen op de vouwlijn) lijkt het mij wel een goede techniek.
Samsung Galaxy Bend :). Die naam is al lekker bekend. Dit ziet er trouwens niet vouwbaar uit, wel buigbaar.
Door de helft? Dus eigenlijk een clamshell met op beide delen een scherm?
Beetje zoals Nintendo DS, maar dan 1 scherm over beide delen heen?

Ik zie het ook nog niet helemaal voor me...
ik denk dat het door de ene helft te vouwen is. Door de andere helft niet...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True