Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Civilization VI komt naar de Nintendo Switch

Sid Meier's Civilization VI komt op 16 november 2018 naar de Nintendo Switch. Het strategiespel is al eerder uitgekomen voor Windows, Mac, iOS en Linux. De Switch is de eerste console waar Civilization VI voor verschijnt.

De Switch-versie zal over de recentste updates en features beschikken. Daarnaast krijgt het alle dlc voorafgaand aan Civilization VI: Rise and Fall, de eerste grote uitbreiding. De Civilization-&-Scenario-pakketten voor Nubië, Indonesië en de Khmer zijn niet inbegrepen.

Een co-op- en multiplayerfunctie via een draadloos netwerk zullen ook aanwezig zijn. Voor beide opties zijn verschillende consoles nodig. Of er een Hot-Seat-optie mogelijk is, waarbij verscheidene spelers multiplayer of co-op kunnen spelen op een enkele console, door na elke beurt te wisselen, is nog niet duidelijk. Het is ook nog niet bekend welke aanpassingen aan de interface of besturing de studio heeft doorgevoerd voor deze versie.

Civilization VI is een turn-based 4X-strategiespel. De 4X staat voor de handelingen die je uitvoert: Explore, Expand, Exploit en Exterminate. De Civilization-serie implementeert het 4X-principe in de gameplay sinds het vierde spel in de serie.

Sid Meier was het brein achter het eerste spel uit 1991 en heeft sindsdien creatief advies gegeven voor de spellen daarna. Firaxis ontwikkelt de spellen en 2K Games is de uitgever. Civilization VI kwam voor het eerst uit op 16 oktober 2016 en de uitbreiding, Civilization VI: Rise and Fall, kwam uit in februari 2018.

Door Loïs Franx

Stagiair nieuwsredactie

07-09-2018 • 16:17

31 Linkedin Google+

Reacties (31)

Wijzig sortering
Geinig, maar vraag me af hoe speelbaar dat is zonder muis en toetsenbord.
Hopelijk komt er een demo, kan ik het proberen. Maar denk niet dat ik hem ga aanschaffen omdat ik hem al op de PC heb.
Heel erg. Het is op de PC ook prima speelbaar met een controller en Xpadder/Joy2key. Je hebt ook maar weinig nodig buiten de muis met de 2 knopjes. Wat prima te doen is in zo'n turn based game met een controller.

Blijf het apart vinden dat het zo lang duurt voor er console versies komen. CiV5 had ook Windows tablet ondersteuning.
Het touch screen van de Switch helpt. De iPad versie is ook prima te spelen.
Weet niet hoe Nintendo het exact doet (of de competitie) maar ik ervaar dat de joycon als 'pointer' enorm goed werkt en ook erg accuraat op het scherm is. Beter dan de Wii controller destijds maar zonder IR sensorbalk enzo. Dus mogelijk dat ze iets kunnen doen met een point/click systeem... Dat kan ook met de pro controller trouwens maar heb het gevoel dat het iets minder fijn speelt dan
Dit soort spellen zijn prima te doen met controllers. Op zich zouden ze al klaar zijn met de muis bewegen met de thumbstick en dan een button voor linker muis knop en een button voor rechter muis knop (ik mag wel hopen dat ze het iets beter doen dan dat). Je zal waarschijnlijk niet zo snel door je turns kunnen komen als met een toetsenbord en muis, maar dat hoeft dan ook niet.
Ah kom op, nu nog de Xbox en/of PS4. Wacht al 10 jaar op een nieuwe console civilization, komt die nét op de console uit die ik niet in bezit heb -_-. Civilization Revolution ken ik inmiddels van voor naar achter en zit geen uitdaging meer in.

Zal wel komen omdat er geen touch opzit en bij de switch wel zover ik begrijp.

Nog steeds mooi om te zien op hoeveel platformen het spel al is verschenen, nu hopen dat die trend zich doorzet :)
Steam controller geen optie?
Niet echt. Games die officieel geen controller ondersteuning hebben zijn wel te spelen, maar het is zwaar irritant als de interface niet overeenkomt met je controller. 'Druk op enter' zaken etc.

Revolution speelt heerlijk omdat die met de controller in t achterhoofd is gebouwd en wat zaken versimpeld zijn. Als Civ VI ooit naar de xbox/ps4 komt dan verwacht ik ook eerder een uitgeklede variant. Maar ik geef t een kleine kans. Zolang blijven we vrolijk nog Civ Rev spelen en andere tactieken uittesten etc.
Aangezien ze geen Xbox/ps4 versie doen, vraag ik me af of deze keuze gedaan is omdat de switch motion motion controls heeft of een touchscreen?
Ik denk namelijk direct aan de Anno versie voor de Wii. Leuk spel btw!
vraag ik me af of deze keuze gedaan is omdat de switch motion motion controls heeft of een touchscreen?
Aangezien de PS4 controller een motion sensor en touch interface heeft lijkt me dat niet de reden.
Maar eerlijk, die motion & touchpad zijn waardeloos in vergelijking met de Switch. Gimmick puur sang. Nog nooit een spel mee gemaakt op PS4 waar het goed is uitgewerkt en gebruikt.
Civ 6 speelt prima met steamlink + steam controller...misschien wel een van de beste games via steamlink...
Civilization VI werkt prima met de Steam Controller. Sterker nog, ik vind het fijner met de Steam Controller dan met een toetsenbord en muis. Het is even wennen, maar zodra je het kent is het echt super fijn.

En er is ook een bundel te koop op Steam met de game en de controller, dus om te zeggen dat er geen controller ondersteuning is...
Gaan de latere turns dan niet erg lang duren? Heb 6 alleen gekocht, maar 5 wel veel gespeeld en op een goede pc duurde het op een gegeven moment al super lang.
Civ VI heeft de ingebouwde optie (die je niet kan uitzetten :) - ik vind hem zelf vervelend) dat je als het ware 'halve' turns doet op een gegeven moment. Dus dan hoef je minder lang te wachten op de overige spelers, en het maakt het spel wel wat dynamischer, maar het is dan niet altijd even helder wanneer je bouwwerken af zijn terwijl je wel al eenheden aan het verplaatsen bent. Maar je hebt wel een punt. Op een redelijke PC duurt het soms al erg lang. Allicht hebben ze er wat slims op bedacht?
Geweldig! Het is zo vreemd dat ik een Civilization VI op de ipad links liet liggen maar hier heel blij van word.
Oh man... Nu kom ik nooit meer van de WC af..
Deze link uit artikel geeft nu "404 Not Found"..
https://civilization.com/...console-november-16-2018/

Lijkt me niet gek als Nintendo deze release datum ook zou wijzigen na die aardbeving in Japan.
Ik wil niet al te pessimistisch zijn vooraf, maar een game als CIV wil ik liever niet spelen op 720p. En aangezien dat de resolutie van de handheld mode is. :/
Als je de 720P al haalt. Xenoblade werkte in de handheld mode met dynamische resolutie, waarbij 720 het maximale haalbare was.Fortnite idem:
https://gonintendo.com/st...ution-details-on-resoluti

Overigens vraag ik me af of dat zo'n probleem is bij Civ. games. De graphics zijn daar in de regel ondergeschikt aan gameplay.
Bij Turn-based strategy games als deze krijg je vaak enorm veel informatie op je scherm, en in 720p heb je daar simpelweg niet de ruimte voor. Verder ben ik het met je eens hoor, graphics zijn niet heel belangrijk bij civ.
Het toffe is dat de 2d interface elementen wel op hoge res kunnen blijven en de play field niet.

Het play field is inderdaad ondergeschikt aan de turn times.
:? De resolutie op het scherm van de Switch kan nooit hoger zijn dan 720p.
Vroeger speelden mensen strategy games op 1024x768. Met het juiste ontwerp, kan het prima.
Sterker nog met Age of Empires zat ik op 640x480. De eerste civilization stamt ook uit die tijd.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 8 september 2018 03:34]

Pardon? De oorspronkelijke CIV is uit 1991. AOE1 uit 1997. Die 6 jaar verschil maakt wel heel wat uit, omdat in die tijd de ontwikkelingen erg snel gingen.

Civ 1 werd uitgebracht op floppy's (oorspronkelijk) en draaide op DOS, AOE kwam op CD en draaide onder Windows. Compleet andere generatie games.

De Graphics waren ook een generatie terug:
https://www.eurogamer.net...on-we-talk-with-sid-meier
Uitgaande van de in bovenstaand artikel genoemde 256 kleuren in VGA dan zou de resolutie 320x200 geweest zijn. ( maximale standaard vga bij 256 kleuren )
https://en.wikipedia.org/wiki/Video_Graphics_Array
Er gaan geruchten dat Nintendo over een poosje een snellere Switch met Nvidia Tegra X2 SOC gaat uitbrengen. Een beetje zoals de New Nintendo 3DS. De gedachte is dat het 20nm procedé van de Tegra X1 geen lang leven zal hebben en Nintendo wel naar een andere SOC zal moeten gaan. Dat zou dan waarschijnlijk de Tegra X2 worden. De reden dat er uberhaubt een upgrade nodig zou zijn is dat Nintendo de levenscyclus van de Switch wil verlengen naar langer dan +/- 5 jaar.

Of het waar is, of het gaat gebeuren, en wanneer? Geen idee, het zijn voor zover ik weet niet meer dan geruchten, maar wel interessant om over na te denken. Zie artikel op Nintendo Life:
http://www.nintendolife.c...nvidia_tegra_x2_processor

[Reactie gewijzigd door Blorgg op 8 september 2018 10:01]

Ze hebben voor de iPad versie van civ 6 dezelfde stijl behouden als de pc versie, dus ik ga er van uit dat dat voor de switch ook wel het geval zal zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Moederborden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True