Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo: aantal Switch-games krijgen geen cloud saving om potentieel valsspelen

De betaalde extra's voor de Nintendo Switch, genaamd Nintendo Switch Online, maken het mogelijk om savegames in de cloud op te slaan, maar niet iedere game zal dit ondersteunen. Nintendo zegt nu dat sommige games uitgesloten worden om valsspelen tegen te gaan.

"In bepaalde games kunnen cloud saves het mogelijk maken om bijvoorbeeld een voorwerp terug te krijgen dat geruild is met een andere speler, of een hogere rang in multiplayer, die verloren was gegaan," stelt Nintendo in een reactie aan onder andere Ars Technica. Games die geen cloud saves ondersteunen zijn onder andere Pokémon Let's Go, Dead Cells en Splatoon 2. In het bijzonder van die laatste wil Nintendo de online leaderboards beschermen. Ars Technica tekent aan dat het onlogisch is dat Arms, een andere first-party Nintendo-game met online leaderboards, waarschijnlijk wel cloud saving krijgt.

De afwezigheid van cloud saves bij bepaalde games wordt extra problematisch door het feit dat dat de enige simpele manier is om een back-up te maken van je savegames. De andere manier om dat te doen, is door een complete systeemimage van een Switch naar de andere over te zetten.

Naast Pokémon Let's Go, Dead Cells en Splatoon 2 krijgen in ieder geval Dark Souls Remastered, FIFA 19, NBA 2K19 en NBA Playgrounds geen cloud saves. Deze lijst is gebaseerd op productpagina's van Nintendo.com en gaat waarschijnlijk nog veranderen dan wel groeien.

De dienst, genaamd Nintendo Switch Online, is ergens later in september beschikbaar en kost 19,99 dollar per jaar. Naast cloud saving bij bepaalde titels krijgen spelers daarvoor toegang tot een collectie van 20 klassieke NES-games, waaronder Donkey Kong, The Legend of Zelda, Mario Bros. en meer.

Nintendo zou een paar dagen geleden een Nintendo Direct-livestream houden waarin het mogelijk meer had verteld over Nintendo Switch Online, maar deze is voor onbepaalde duur uitgesteld wegens de aardbeving die het land afgelopen woensdag trof.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

09-09-2018 • 10:24

129 Linkedin

Submitter: Zeror

Reacties (129)

Wijzig sortering
Vervelend en iets waar ik zeker over ga klagen bij de Nintendo Support afdeling. Het kost enorm veel tijd om Splatoon 2 te grinden en de data word lokaal opgeslagen. Inclusief multiplayer stats dus. Mijn zorg is dus een afbrandende Switch waarna je al je gear, stats, level etc dus kwijt bent. Splatoon 2 gaat dus geen cloud saves ondersteunen.

Ik begrijp de keuze totaal niet. Omdat splatoon 2 multiplayer stats lokaal staan word er al enorm mee gecheat door save edits. Het is dus nu al niet ok. Die saves kunnen ze dus prima syncen met cloud want erger dan dit kan toch niet. Echt weer een hele rare keuze en typisch Nintendo.
Positief vind ik het ook niet, maar aan de ene kant wel te verklaren. Er is al een exploit gevonden voor de Nintendo Switch, die ook nog eens hardwarebased is. Met andere woorden, geen fix voor dit tot er een aanpassing word gedaan in de hardware, dus bijvoorbeeld een revisie van het moederbord of de onderliggende architectuur.

Tevens, als je Splatoon 1 ziet op de Wii U die inmiddels volledig hackbaar is door middel van homebrew, mods en save modification (perfect gear, yada yada) kan ik me voorstellen dat Nintendo nu voorzichtiger is met het mogelijk makkelijker beschikbaar maken van saves.

Wat ik echter niet snap in dit verhaal is dat saves op de Wii U just hackbaar waren omdat ze lokaal stonden. Een beetje fatsoenlijk platform zou het onmogelijk moeten maken dat saves bruikbaar worden buitenom de doeleinden van een back-up terugzetten. En zelfs dan, bewerkbaar zijn. (Een unieke encryption key per Nintendo Switch serial number die alleen via Nintendo's kant vrijgegeven word voor het terugzetten van een backup bijvoorbeeld?)

Ik zie de bui wel hangen.. Nintendo en Online was op het best tijdens het Wii tijdperk met Nintendo Wi-Fi, wat na 2014 stopgezet is i.v.m. een faillissement van de partij waar de servers gehost werden. We zijn nu bijna in 2019 en blijkbaar is terug gaan naar een modern systeem met veilige backups en dedicated servers toch een stap te ver.
Haha, wie the fuck programeert die shit clientside. Als je kijkt naar de gemiddelde hacks op de PC zou dit muziek in hun oren klinken.

Je munitie etc etcallemaal lokaal = vragen voor hacks
Och op de 3ds was licentie verificatie ook client side.. Waardoor je direct van nintendo games kan downloaden zonder licentie..

Nintendo heeft nog een hoop te leren op dit gebied.
Och op de 3ds was licentie verificatie ook client side.. Waardoor je direct van nintendo games kan downloaden zonder licentie..

Nintendo heeft nog een hoop te leren op dit gebied.
Dat laatste is niet mogelijk op de Switch. De validatie gebeurt bij de Switch aan de serverzijde. Bovendien heeft Nintendo dit nieuwe validatiegebeuren niet heel lang geleden gebackport naar de 3DS.
Op de switch is dat wel mogelijk via CDN je hebt wel een werkende licentie nodig maar is zo van het net te plukken. Dan kan je heel de eshop leeg harken.
De Switch zelf was een apparaat waarop alleen trusted code kon draaien. De firmware op de Switch is goed dichtgetimmerd, dus het is niet heel gek om wat een Switch zegt te vertrouwen. Helaas zit er in de Tegra-chip zo'n groot beveiligingsgat (met dank aan Nvidia) dat alle beveiligingen die Nintendo heeft ingebouwd omzeild kan worden. Het enige wat Nintendo tegen dat beveiligingsgat kan doen is, na gedetecteerd te hebben dat er met een Switch geknoeid is, de gehele Switch te verbannen van het Nintendo-netwerk.
Je moet er altijd, maar dan ook altijd van uitgaan dat een client device gepwned kan/gaat worden. Er is nog geen enkele Nintendo-console die niet gehacked is en er op rekenen dat je firmware zo goed is dat er geen beveiligingsgaten in zitten is gewoon pure arrogantie.
Je moet er altijd, maar dan ook altijd van uitgaan dat een client device gepwned kan/gaat worden.
In een bepaald opzicht is Nintendo hier er ook wel van uitgegaan. De Switch zit vol telemetrie en logging dat Nintendo gesjoemel met de Switch kan detecteren.
Idd, heb veel tijd in Splatoon2 gestoken om goeie gear te maken. Zou zonde zijn om alles kwijt te raken. ;(
de data word lokaal opgeslagen
Niet louter lokaal. Deel van de data wordt ook online opgeslagen (maar wordt niet online geladen).
Omdat splatoon 2 multiplayer stats lokaal staan word er al enorm mee gecheat door save edits.
Ik zou toch oppassen met het editen van je savefile, want een deel van die data wordt vrolijk naar Nintendo geupload. Je kunt een ban riskeren.
Ik heb ook eens een officiële klacht ingediend en dit was t antwoord.
Helaas kunnen wij hier zelf weinig aan veranderen aangezien wij het beleid van ons hoofdkantoor uitvoeren. Sorry voor het ongemak.
Dus tja.
Beetje kansloze reactie, dat kan je bij elke klacht wel zeggen. En hoofdkantoor kan dan mooi zeggen dat zij nooit klachten krijgen :)

Bedoeling van zo'n klacht is toch echt dat die juist doorgezet wordt naar degenen die er wel iets mee kunnen doen (in de hoop dat ze er ook iets mee doen).
Ik snap het wel dat ze het niet willen, omdat de Switch op hardwareniveau kwetsbaar is.
Wat ik echter als makkelijke oplossing zou willen is dat het wel makkelijk mogelijk is om je data te uploaden, maar dat je daarna bij Nintendo moet aanvragen om het weer terug te krijgen, met in de ranglijsten een sterretje erbij dat dat gebeurd is (of dat er een limiet gezet wordt op hoe vaak je het kan ophalen). Op deze manier is je data wel veilig voor ongelukken zoals jij beschrijft, maar wordt het toch onmogelijk om de ranglijsten systematisch te hacken.
Wat een onzin. Nintendo vraagt geld voor een dienst en biedt dan bepaalde functionaliteit niet aan met een smoes omdat ze hun zaken niet op orde hebben. Kan me niet voorstellen dat dit cheat probleem lastig op te lossen moet zijn.

[Reactie gewijzigd door m3gA op 9 september 2018 10:27]

Diablo 3 op de PS4 is aardig verpest door cheaters..

Het moet ze niet te makkelijk worden gemaakt.

Als ik jou al m'n items geef nadat ik net heb opgeslagen en m'n Cloud Save laad hebben we allebei de items..
Diablo 3 op de PS4 is verrot juist omdat de saves lokaal opgeslagen zijn (zodat je offline kan spelen) en dus gehackt kunnen worden. Seasonal karakters zijn wel veilig juist omdat de save file op de server blijft staan.

Wat jij beschrijft kan waarschijnlijk ook door gewoon de items te droppen voor de andere persoon en dan je switch uitzetten voor hij kan saven. Althans, in een game waar je werkelijk items aan een andere speler kunt geven dan want volgens mij kan dat helemaal niet op de huidige generatie consoles met d3. Alles is gelijk character bound wanneer het dropt.

Edit: wat betreft een game als splatoon die sowieso op online multiplayer gericht is zouden ze de multiplayer stats gewoon altijd op de server moeten laten staan, kan het ook veel minder makkelijk gehackt worden. Je kunt prima een stukje offline opslaan voor de singleplayer delen van de game, daar heb je je multiplayer stats niet voor nodig.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 9 september 2018 10:53]

En singleplayer dan? Zowel Diablo als Splatoon hebben dat en dat moet geen Internet nodig hebben, al helemaal niet op de Switch waar je dankzij de portabiliteit niet altijd Internet hebt.
Ik zou zeggen, lees de laatste zin van mijn reactie nog eens.
Voor singleplayer en multiplayer gebruik je dezelfde voorwerpen.
Ok... dan hou je een server side copy en een local copy van je save file. Op het moment dat je online gaat kun je dan of de online save domweg laten winnen, of als je ook dingen offline kunt verdienen kun je een sanity check doen of het logisch is dat je het verschil tussen de twee saves offline verdiend hebt.
Ik dacht dat het ook te maken heeft omdat je je ps3/ 360 saves kon overzetten naar de ps4/one versie en deze ps360 save files gecheat waren.
Klopt, daar komt inderdaad het ergste vandaan. Weet ook niet zeker of je op de X1/PS4 nou ook de savegame kunt cheaten, aangezien het bekend is dat er van die zooi is ben ik buiten season gewoon helemaal niet online gegaan (wel verhalen gehoord van mensen die voor ze er erg in hadden 100en paragon levels er bij hadden waarmee hun account dus eigenlijk gewoon verneukt was als je legit wil spelen). Maar zolang de save game lokaal staat is er het risico dat je beveiliging gekraakt wordt en er gecheat gaat worden. Dat risico is niet volledig weg met server side saves, maar in ieder geval een stuk beter te managen.
Precies .... Premium rekenen voor alles (hardware en games) en vol trots komen met verkoopcijfers en de concurrentie maar ondertussen is na 1.5 jaar na release de boel nog steeds niet voor elkaar.
Andere consoles hebben ook cloudbased opslag en er is niks aan de hand.
Anno 2018 is er ook zoiets als encryptie en je zou zelfs terug kunnen vallen op een blockchain bases opslag voor kern data.

Echt slecht.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 9 september 2018 12:18]

en je zou zelfs terug kunnen vallen op een blockchain bases opslag voor kern data.
Ja, laten we een ontzettend inefficiënte append-only database gebruiken terwijl we verder in dit specifieke geval niets geven om de unieke kerneigenschappen van die database: decentraal, permissieloos en vertrouwensloos.

Er is een centrale partij: Nintendo. Er is geen enkele reden om blockchain in te zetten in dit geval
Als je het 100% unhackable wilt hebben is dat een optie.
Maar goed, 1 centrale server .. Nintendo ..
Hoe moeilijk kan de veilige opslag dan zijn ?
De server vergelijkt de gegevens met die op de server en bij cheaten een ban ...

Waarom kan Nintendo dat dan niet realiseren.
Als je het 100% unhackable wilt hebben is dat een optie.
Maar blockchain is niet 100% unhackable. Iedereen met een majority vote kan de geschiedenis herschrijven. Je kunt het hooguit economisch onrendabel maken. En dan, ga je een bestaande chain pakken en tegen schalingsproblemen aanlopen, of ga je zelf iets opzetten waardoor je je weer af moet vragen hoe je de immutability dan gaat regelen, waardoor je waarschijnlijk toch weer uitkomt op iets centraals en dus alsnog de servers nodig hebt.
Waarom kan Nintendo dat dan niet realiseren.
Tja, dat is een goede vraag... Zo moeilijk lijkt het me niet, op technisch vlak. Het zal wel om de economische kant gaan waarom ze het niet willen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 9 september 2018 13:24]

De server vergelijkt de gegevens met die op de server en bij cheaten een ban ...

Waarom kan Nintendo dat dan niet realiseren.
Nintendo deelt die bans al uit.
Prima, realiseer dan gewoon dat men savegames kan opslaan in de cloud ...basis functie die men al een decennia toepast op andere platformen.

Als je een passende counter cheat tactiek hebt dan zie ik niet in waarom niet alle games kunnen saven in de cloud.
Erger nog. Als dit geen alternatief hebben of ontwikkelen om cheating dmv savegames te voorkomen, en dit dus hun enige middel is dan krijgen we een golf aan cheaters als de switch straks gekraakt is. Normaal kan je dat soort cheaters eruit halen doordat je op de server ook alles bijhoudt. Maar daar kiezen ze om wat voor reden dan ook niet voor?
De switch is allang gekraakt helaas

nieuws: Fail0verflow en andere hacker maken details bekend bootrom-lek Ninten...

[Reactie gewijzigd door Jboy1991 op 9 september 2018 13:33]

waarschijnlijk heeft dit meer met backwards compatibility te maken. de oude games hebben hier nooit rekening mee gehouden, en worden nu "geblacklist". Nieuwe games of oude games na een update zullen wellicht een cloud sync forceren na de transactie, zodat de cloud save altijd gelijk is. Of wellicht het opgeslagen spel enkel in de cloud opslaan.
een cloud sync forceren na de transactie, zodat de cloud save altijd gelijk is.
Zit je nog steeds met het feit dat ik de verbinding kan verbreken tijdens het ruilen van voorwerpen, vóórdat de sync plaatsvind. Bijvoorbeeld tijdens een vakantie waar geen stabiel internet is en ik ruil Pokémon A tegen Pokémon B.

Door dan mijn lokale save weg te gooien en de cloudsave weer te downloaden heb ik al mijn oude Pokémon weer.

Dit was vroeger ook al een probleem in sommige Pokémon-spellen: door de gameboy op een bepaald moment tijdens het saven uit te zetten, had je de Pokémon ineens twee keer.

[Reactie gewijzigd door D3F op 9 september 2018 17:56]

Zit je nog steeds met het feit dat ik de verbinding kan verbreken tijdens het ruilen van voorwerpen, vóórdat de sync plaatsvind. Bijvoorbeeld tijdens een vakantie waar geen stabiel internet is en ik ruil Pokémon A tegen Pokémon B.

Door dan mijn lokale save weg te gooien en de cloudsave weer te downloaden heb ik al mijn oude Pokémon weer.

Dit was vroeger ook al een probleem in sommige Pokémon-spellen: door de gameboy op een bepaald moment tijdens het saven uit te zetten, had je de Pokémon ineens twee keer.
Als Nintendo een beetje slim ontwerp aanhoudt, voegen ze bij een firmware update een flag-mogelijkheid toe aan savegames waardoor je deze enkel kunt verwijderen van het systeem zodra ook de cloud-save verwijderd is.Verder een kwestie van alles voorzien van incrementele time-stamps en encryptie, zodat saves niet 'teruggerold' kunnen worden, en je bent klaar.

Offline je saves verwijderen kun je nog mee om gaan door op dat moment een kleine log-entry van een paar bytes nog op het systeem te laten staan; met daarin de laatste time-stamp. Waardoor het synchronisatie-proces dat later alsnog kan zien en de cloud-save weigert te restoren.

Wil je dan echt nog gaan save-scummen, dan zul je over meerdere Switches moeten beschikken...
Waar is de tijd dat de savegame op degamecassete gezet werd?
Gelukkig lang geleden, omdat die ook nog wel eens corrupt wilde raken.
Batterijleeg == savegame weg :'(
We hebben tegenwoordig gewoon opslag die prima zonder stroom kan hoor :p
We hebben tegenwoordig gewoon opslag die prima zonder stroom kan hoor :p
Een HDD loopt ook op stroom ;) (maar je bedoelde 'zonder batterij' waarschijnlijk)
gelukkig is geheugen een stuk stabieler en niet zo duur meer en zou je prima een savegame op het schijfje kunnen zetten zonder problemen. Als je dan alle savegames opslaat op de switch en een van je savegames op het schijfje dan kun je redelijk makkelijk dingen overzetten en hoef je dus geen internet te hebben.
Dat is er toch nog steeds alleen dan in je device. Alleen nu heb je optie om dit te synchroniseren met de cloud zodat je een backup hebt, mocht je device stuk gaan. Of wanneer je dezelfde game ergens anders/op een ander device wilt spelen met je eigen savegame.

Op de cassette is wel erg ouderwets. En niet eens altijd mogelijk door digitale dowloads.
Jouw comment deed me denken aan de aller eerste savegame optie die ik ooit in het verleden tegen kwam.
Op de MSX kon je met Metal Gear een savegame maken naar een cassettebandje, was een hele vernieuwing t.o.v. de save codes die je op kon schrijven uit andere games toen :)
Dat was een slecht idee. Toen werd aangekondigd dat de 3DS het nog steeds deed was ik teleurgesteld. Blij dat de Switch het niet meer doet.
wat is het probleem met het beide doen?
Dat maakt het nog makkelijker om te cheaten. Wat ik stiekem toejuich.
Ongelofelijke stuntelaars op het gebied van alles online. Sinds de Wii al bagger online-diensten, en nu nog geld durven vragen voor een verkapte Netflix voor NES games, en een zooi andere games achter een paywall gooien, terwijl je verdomme zelf de server bent 🤨
terwijl je verdomme zelf de server bent 🤨
Alsof dat zoveel anders is bij de andere consolefabrikanten? Dat je betaalt voor onlinemogelijkheden op een console geeft geen enkele garantie dat een spel gebruikmaakt van dedicated servers.
Waarom is het argument altijd “ja maar zij doen het ook!” Wanneer het een kutpraktijk is van alle publishers die hun online zo regelen. Ik zeg nergens dat bvb Sony een haar beter is, al hosten zij geloof ik first party games wel dedicated. En doen ze cloud saves.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 9 september 2018 11:19]

Waarom is het argument altijd “ja maar zij doen het ook!”
Het gaat hier om het verwachtingspatroon. Op basis van welke feiten had je iets anders verwacht?
al hosten zij geloof ik first party games wel dedicated
No Dedicated Servers for Uncharted 4 Multiplayer
Dat maakt het verhaal niet beter. Iemand zal ooit de eerste moeten zijn met niet-crappy services leveren. Dit is ook de eerste keer dat Nintendo een betaalde online dienst levert, en de online-features in hun games zijn altijd slecht geweest. Hackers, lag, freezes. SSB4 op Wii U is in F4A mode niet eens speelbaar, en Mario Kart zit vol hackers. Waarom moeten we daarvoor gaan betalen op de Switch, waar dit ook gaat gebeuren?
Ehh Mariokart zit vol hackers? Duizenden online potjes gespeeld en geen hacker gezien. Er zijn er enkele die hun VR score editen volgens mij maar verder weinig ernstigs gezien.
Good for you, dat je het niet gemerkt of meegemaakt hebt. Toch bestond het op de Wii/Wii U, en zal dit ook op de Switch weer gebeuren, wanneer de hacks verder komen (en ze zijn al een aardig eind)

https://www.youtube.com/results?search_query=mario+kart+hack
Ik zie daar trouwens weinig game breaking zaken (5 videos gekeken).
en gek genoeg is dat een praktijk die alleen bij consolefabrikanten/developers gebruikt wordt.
bij pc gaming is dat gewoon gratis inbegrepen bij de game (via steam)
Op Steam is het dan ook een ontzettend crappy UX. Je staat soms minuten zo niet uren in de wachtrij voor een sync, en als je dan eens aan de beurt bent gaat het met een paar kB/s of zelfs nog minder.

Op Xbox hoef je ook niets te betalen, maar daar is de boel over het algemeen een stuk beter geregeld.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 9 september 2018 15:22]

Vooral dat er extra's worden verzonnen om de prijs te rechtvaardigen.
"Wat hebben we nog liggen? Oh, flikker wat populaire nes games in het abonnement; de classic nes deed het ook goed. Kost niks, vragen toch geld voor".
Terwijl je alleen maar online wilt spelen...
Sowieso een beetje vaag om cloud saves achter de paywall te zetten... Daarmee ben je weer een generatie achter de concurrentie aan aan het lopen.
Ja want bij de Playstation is het wel gratis..... 8)7
Daarbij kan je nog wel een system backup maken zonder PSN plus.
…Alsmede van de saves van de games zelf.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 10 september 2018 13:38]

Hmm, inderdaad, Sony doet hetzelfde... Op de Xbox one werkt het altijd, of je nou gold abonnee bent of niet.
Je kunt het ook omdraaien; voor $ 19,99 per jaar krijg je een licentie om 20 klassieke NES games te spelen en als bonus kun je bij bepaalde Switch titels je savegames opslaan in de cloud.

Echter klinkt dit minstens net zo bedenkelijk als de service die ze nu aanbieden ...
Hoezo is 20 NES-spellen voor €20 bedenkelijk? Vroeger kostten ze €5 per stuk.
Omdat die spellen al 200 jaar niet meer relevant zijn.
Gezien het verkoopsucces van de NES Mini en SNES Mini, en de populariteit van ROMs (die illegaal zijn, geen discussie) betwijfel ik dat.

Zoek eens op speedruns van NES games en kijk je ogen uit.
Laten we eerlijk zijn, ze zijn niet meer relevant vergeleken met de game markt. Ja er is nog en niche en af en toe wordt er nog een classic gespeeld. Maar wat Nintendo doet is me elke console generatie opnieuw de spellen die ik al heb liggen proberen te verkopen... Ik hou van Nintendo maar daar moeten ze eens mee ophouden.

Wat ze in de cloud zouden moeten saven is welke games ik heb. Dat ik op welk device ook kan inloggen en dan mijn games spelen. Dus als ik op een Switch inlog mag ik mijn oude Mario 2 downloaden en spelen omdat ik die gekocht heb. Dát zou cool zijn.
Je hoeft ze toch niet te kopen??

En hoezo niet relevant... qua snelheid en aantallen haalt de Switch Microsoft al praktisch in (als de verkoop rechtlijnig doorgaat), in Japan is MS sowieso al niks, ze verkopen er al ruim meer dan de WiiU in z’n hele levenscyclus gedaan heeft, en maken winst in tegenstelling tot de andere consolefabrikanten (die de eerste jaren rode cijfers draaien; inmiddels is dat wel beter geworden).
Je hoeft ze toch niet te kopen??
Beweer ik toch ook niet??

Niet relevant heeft niks te maken met XBox vs Switch en alles te maken met het feit dat de NES en SNES spellen stokoud zijn. Zelfs de meeste kids zullen ze links laten liggen.
Dat ligt eraan. M'n eigen meiden (niet representatief natuurlijk) spelen de oude Mario's ook graag. En zelf speel ik graag nog de Castlevania's en Mario's van vroeger.
Ja, maar dan waren ze ook van jou. Die $19,99 is een jaarlijks tarief. Dan wordt het wel duur.
Ik heb de Nintendo Switch voor mijn dochter gekocht, die 9 jaar is, omwille van Splatoon 2. Nu het lanceren van Nintendo Switch online, kan je Splatoon 2 enkel nog spelen als je een abonnement hebt. Echter is het voor iemand onder de 13 jaar niet mogelijk om zich in te schrijven voor deze dienst. Ik ga dus nu een family pack mogen kopen van 35 euro ipv 20 euro voor 1 persoon.

Wat het ontbreken van save games voor Splatoon 2 snap ik de keuze ook niet helemaal. Het moet toch perfect mogelijk zijn om gear en dergelijke in de cloud op te slaan en je leaderbord stats te koppelen aan een account op de game server, niet?
En dat is nou precies de reden dat ik deze generatie consoles over sla. Voor iedere scheet moet je betalen. Zowel op de ps4 als switch. Alleen op de xbone is het iets minder dramatisch. Daar kun je je gekochte spellen ook op je pc spelen, dat is dan wel weer ok. Maar het blijft, alles bij elkaar, een dure bedoeling. Ik doe het nog wel even met steam ofzo, en dan de sales. Ook altijd cloud saves en online waar je niet allemaal extra kosten voor hebt.
Je slaat een generatie over. Dus je bent op een of andere manier van mening dat het de volgende generatie beter zal zijn? Waar baseer je dat op?
Hoe kom je nou weer bij die rare conclusie? Ik sla deze generatie over met bovengenoemde reden. Is de volgende generatie net zo'n grote puinzooi, sla ik die ook over natuurlijk hè. Newsflash: je kunt meer dan één generatie overslaan. Hoe je bij jouw conclusie komt snap ik niet helemaal, ik heb nergens iets gezegd over dat ik vertrouwen heb in een volgende generatie. Wat wel zo is, is dat ik de vorige generatie consoles nog deels interessant vond.
Mijn punt is dat het waarschijnlijk niet beter gaat worden, en dat jij dus nooit meer een console zal kopen. Dat noem ik geen "generatie overslaan" :)
Ik geloof er wel in dat de situatie ooit beter kan worden. Microsoft heeft de gratis variant van xbox live al meer vrijgegeven, dat stukje dat je nu op de PC kunt spelen wat je gekocht hebt op je xbone is al een verbetering. Xbox gold is zelfs een goede deal met gratis spellen en je hebt het niet nodig voor je cloud saves. De aantallen zinloze DLC begint steeds meer terug te lopen, we zijn in veel gevallen zelfs weer terug bij expansions die nu DLC heten. Lootboxes en andere pay2win onderdelen in spellen beginnen ook terug te lopen of helemaal te verdwijnen (EA heeft flink onder vuur gelegen daarvoor en dat heeft flinke aanpassingen in spellen opgeleverd). Het kan best verbeteren denk ik. De ruimte die men had, dat ze massaal konden cashen op DLC en die online diensten, begint steeds meer teug te lopen.
Lol, DLC en Lootboxen zijn er nog enorm veel.

Netzoals devs die liever mooie kleertjes maken dan problemen oplossen 😉
Thanks. Maar dat antwoord had je natuurlijk ook gewoon op mijn vorige post kunnen geven ipv zo verontwaardigd te reageren ;).
Je had in je vorige post ook gewoon de vraag kunnen stellen, in plaats van een vreemde conclusie te trekken.
Mijn conclusie komt toch overeen met wat je hier zegt? Je verwacht dat het beter wordt, of begrijp ik je nu verkeerd? Goed, ik zei de volgende generatie ipv een volgende generatie, maar dat is redelijk insignificant.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 9 september 2018 18:21]

Waarom zou je zo moeilijk doen man. Verander de geb. datum in het systeem ofzo en koop het normale abbo.
Ik zit net hetzelfde te denken.
Mijn dochter is 9, voorlopig blokkeer ik nog alles op leeftijd. Voor de e-shop vind ik dit nogal handig.
Wanneer het ergste wat er gebeuren kan het aankopen van een spel is van een paar tientjes zou ik mij daar niet druk om maken. Voor de rest is het Nintendo ecosysteem erg kindvriendelijk dus ook daar voorzie ik ook geen problemen.
Familieabonnement. 8 Switch accounts voor €35 per jaar. Nintendo heeft dat gewoon hoor.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 9 september 2018 13:13]

Er staat met grote letters nota bene zelfs op de doos van zowel de Switch als de game dat online straks een betaalde dienst wordt... onmogelijk om dat te nissen...
Wat? Mijn zoontjes hebben zelf een Switch met Splatoon 2 bij elkaar gespaard, en spelen ook online. Dat mag dus straks niet meer zonder jaarlijks abonnement? :(
Tja, welkom in de
Wat? Mijn zoontjes hebben zelf een Switch met Splatoon 2 bij elkaar gespaard, en spelen ook online. Dat mag dus straks niet meer zonder jaarlijks abonnement? :(
Tja welkome in de 7e game console generatie. Wees blij dat Nintendo niet dezelfde prijzen als Sony of Microsoft hanteert, en dat je daarboven ook nog en jaarlijks abonnement moet afsluiten ala EA voor een 2e speler.
Mijn advies neem een family pack deel de kosten met z'n 5en.
Bij sony krijg je een stuk meer voor 60 euro per jaar, gratis spellen etc.
Bij Nintendo is het dan ook €20,- per jaar voor 1 gebruiker. En nu nog alleen nes classics. Dus als leuk dat je gratis spellen kan krijgt, maar een jochie van 10 wilt gewoon splatoon 2 spelen (althans dat geeft de Ts aan).
gratis spellen etc.
Net als dat netflix gratis films geeft.

Je betaald er gewoon voor met je abonnementskosten ;)
Dat het zeker betaalbaar is en een goede deal dat kan
Dit was van tevoren al bekend, dat het geld zou kosten
Dat was al sinds de launch (3-3-2017) zeer duidelijk gecommuniceerd.
Hangt ervan af wat jij duidelijk noemt. Splatoon 2 is het enige spel dat ik op cartridge gekocht heb. Er staat inderdaad op de achterzijde dat je zal moeten betalen om online te spelen in 2018, maar je bent erg goed als je dat in 1 oogopslag kan zien.

edit: Voor mezelf is het zeker mijn eigen schuld, maar denk je dat dit in de reclame op TV kwam voor de doorsnee gezinnen?

[Reactie gewijzigd door bbc op 9 september 2018 22:40]

Ze hebben het ook bij de launch van de switch zelf ook aangeven en meerdere malen herhaald, ook meerdere artikelen er over op tweakers geplaatst
dat er een online abonnement gaat komen
Als je dat gemist hebt is het Echt eigen schuld
Tja dat is net als algemene voorwaardes. Mensen willen tegenwoordig niet Meern lezen en daar krijg je dus dit soort dingen van

Het staat er namelijk wel op :)
Lees gewoon het doosje of de beschrijving als je een spel koopt.
Of wil je een telefoontje van de directeur?
Het staat met koeienletters op de doos van de Switch, de game(s), het nieuwskanaal van de Switch, na registratie van je Nintendo account krijg je dit regelmatig per mail..... hoeveel duidelijker moet je het hebben?
Nu is het wat lastig te achterhalen, maar volgens mij heeft Nintendo deze informatie ook een aantal keer gepusht naar de newsfeed op de Switch zelf. Verder heeft Nintendo in de Japanse tv spotjes van Splatoon 2 de disclaimer opgenomen dat Nintendo Switch Online nodig is.
Niet lastig hoor, staat er al weken en je krijgt het per mail na registratie van je account ook bijna wekelijks.
Lastig als in dat mijn nieuwsfeed op m'n Switch zo vol staat met berichten (soms zelfs in drievoud omdat ik een EU, US en JP account op m'n Switch heb), dat ik (zonder de gehele lijst handmatig door te spitten) niet kan vinden wanneer en hoe vaak Nintendo informatie gepusht heeft naar de Switch. :p
Ja maar als je de noodzakelijkheid weet om een JP, EU en US-account te maken op de Switch weet je óók dat die dienst betaald wordt ;)

Het gaat meer om de standaard huis- tuin- en keukengebruiker die 'gewoon' een account hebben gemaakt. Ook die kunnen het gewoon weten, hoef je niet eens veel moeite voor te doen..
Is dit niet grotendeels een definitie ding? Ik zou leader boards, Pokemon Bank etc wel online opgeslagen verwachten, maar niet als 'cloud save' wat puur een backup van lokale data is.
Dead Cells is toch een single player spel? Wat boeit het als mensen daarmee vals spelen?
De Cloud save Backup zal ook niet nodig zijn voor Dead Cells volgens de Dead Cells Eshop pagina

https://www.nintendo.com/games/detail/dead-cells-switch
Ik sta elke generatie opnieuw verstomd van Nintendo's bizarre beslissingen. Van verouderde hardware tot voicechat via de smartphone, ik snap het allemaal niet.

Ik hoop dan ook dat Nintendo vroeg of laat gewoon een multi-platform ontwikkelaar wordt zoals Sega. Nu is het telkens wachten op emulators om hun games met up-to-date graphics en features te kunnen spelen.