Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo komt met draadloze NES-controllers voor Switch

Nintendo heeft draadloze NES-controllers aangekondigd voor de Switch. De controllers zijn bedoeld om oude NES-games mee te spelen op de nieuwe console. Opladen gebeurt via het dock van de Switch.

Ondanks dat de controllers opladen op het Switch-dock, zijn ze niet te gebruiken als Joy-Cons, zegt Nintendo. De Japanse fabrikant gaat de controllers per set van twee verkopen om tegen elkaar te kunnen spelen. De controllers zijn alleen voor het spelen van NES-games op de Switch.

Nintendo heeft geen verdere specs bekendgemaakt, maar de controllers communiceren vermoedelijk via bluetooth met de Switch. De controllers lijken sprekend op die van de NES uit de jaren tachtig van de vorige eeuw en de NES Classic Mini van twee jaar geleden. Die zaten echter beide aan een draad.

De controllers zijn alleen verkrijgbaar voor klanten die een Switch Online-abonnement hebben afgesloten. Ze gaan volgende week in de verkoop en een set van twee kosts 59,99 euro. De controllers zullen ook te koop zijn in Nederland en België.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

14-09-2018 • 08:42

95 Linkedin Google+

Reacties (95)

Wijzig sortering
Ik hoop dan toch dat ze wel iets groter hebben gemaakt dan dat ze vroeger waren! Ik had een tijd geleden m'n oude NES-controllers in m'n handen en ik begreep meteen waarom je vroeger na een uur spelen gigantische kramp in je handen kreeg.
Hebben gewoon hetzelfde formaat, maar zijn ditmaal draadloos. Overigens verwacht ik dat ze later gewoon voor iedereen beschikbaar zijn, Switch Online-gebruikers kunnen ze simpelweg eerder bestellen. Dit zegt Nintendo:
Leden kunnen deze NES-controllers vanaf 19 september alvast bestellen.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 14 september 2018 08:50]

Het wordt ook mogelijk om een gratis proefabonnement af te sluiten voor 7 dagen (althans, in Amerika in ieder geval dus ik verwacht hier ook), dat zou je dus ook kunnen doen als je alleen deze controllers wilt.
Dit klopt:
Nintendo brengt Switch Online-dienst volgende week uit:
Gebruikers kunnen de dienst zeven dagen lang kosteloos proberen, daarna kost het vanaf een paar tientjes per jaar.
Er staat niet in het artikel voor welke regio dit geldt, dus ik ga er van uit dat het wereldwijd is.
Wereldwijd, staat ook op de Nederlandse site of in een Nederlandse email die ik had ontvangen.
Misschien dat dit een beetje raar klinkt voor de meeste, maar ik vind de originele nes controllers nog altijd een van de beste en comfortabelste controllers ooit gemaakt. Ik kan er echt uren op spelen zonder last te krijgen, terwijl ik bij alle andere controllers heel snel al last krijg van kramp.
Ik ben het met je eens. Zeer comfortabel, maar dit komt vermoedelijk ook door het beperkte aantal knoppen. De nieuwere controllers kregen veel meer knoppen die niet allemaal op een prettige manier te gebruiken waren.
Ja dat is zeker waar! Hoe meer knoppen en vooral ook hoe meer combinaties, hoe onprettiger en vermoeiender het wordt.

Ik had het bij de SNES soms al een beetje als je dan bij Streetfighter een combinatie moest doen en vervolgens de L schouderknop dat het lastig en frustrerend was om uit te voeren.
Ja, ook nooit problemen gehad, trouwens, veel beter dan die Atari 2600 sticks, plop, daar ging het rubber eraf na een potje summer games of decathlon. Arcade joysticks met die rode knop, waren onverwoestbaar, later toegevoegde turbo knop was helemaal een uitkomst.
je bedoelt die rechthoekige controller...das echt 1 vd slechtst vormgegeven controllers ooit...er is totaal niet nagedacht over het comfort van je handen tijdens het spelen! je mag altijd een persoonlijke voorkeur hebben...maar comfortabel waren ze iig niet!
Ja maar dat is dus echt persoonlijk. Ik vind ze dus wel heel comfortabel, ondanks dat ze niet bewust hierop gemaakt zijn. Ze zijn klein, licht, de buttons hebben een goed gevoel en de D-pad blijft een van de beste ooit. Dat hij zo vierkant is maakt mij verder niet zoveel uit.
Ik zou zeggen dat die van de SNES toch net even een stukje fijner waren.

De NES controller kan je op 2 manieren vast houden en zoals ik ze vast houd krijg ik of 1. Last van mijn duim of 2. de scherpe hoeken van de controller beginnen me na een tijdje pijn te doen omdat ik soms nog wel eens de controller te stevig beet pak. Dit is met de SNES controller niet het geval omdat die rond is. Ja ik ben mij er bewust van dat er voor de NES bonedog controllers bestaan. Die zou ik graag nog een keertje kopen voor me NES tevens. Dit zou ook het probleem oplossen maar dat neemt niet weg dat deze NES controllers voor de switch weer die scherpe hoeken hebben. Ik hoop dan ook dat er iemand nog keer de NES bonedog controllers gaat namaken voor de switch of dat Nintendo dit zelf regelt.

[Reactie gewijzigd door Kadardar op 14 september 2018 09:53]

Dan koop je toch een 8bitdo controller en de wireless USB adapter plus NES retro receiver? Dan heb je dezelfde draadloze bonedog controller die je zowel op je oude NES als op de Switch kunt gebruiken.
Klopt, maar aangezien ik er maar 1 nodig hebt en niet perse de Switch functionaliteit zie ik geen reden om 50~60 euro aan kosten te maken terwijl de nes dogbone controller goedkoper is. Verleng kabels heb ik al een langere tijd dus om het draadje maak ik me niet druk.

Nu met dit, nou ja misschien. Ben er nog niet uit aangezien de switch pro controller ongetwijfeld ook zou voldoen. Is maar net hoe de button layout gaat werken.

[Reactie gewijzigd door Kadardar op 14 september 2018 14:49]

De SNES controllers waren ook zeker een van de beste. De reden dat bij mij de NES wint van de SNES, is om het aantal knoppen. Ik vond op de SNES richting en de L knop tegelijk altijd een lastige combinatie. Het maakte langere speelsessies toch iets ingewikkelder dan bij de NES controller. Maar desalniettemin staat de SNES zeker op een 2e plek voor mij.
Denk ieder zo zijn voorkeur in dat geval. Bij mij wint de SNES, bij jou de NES en bij een ander kan het zo goed de joy-con zijn. Het probleem van L en d-pad ken ik niet. Ik speel vaak Mega man x waar ik de L op Dash zet en dat gaat wat mij betreft prima. Op een GBA (de eerste versie) ervaar ik daar ook geen problemen mee voor de Zero serie daarop. Dat zou best wel eens een kwestie van gewend zijn of dat mijn handen/vingers er beter mee om kunnen gaan.

Ik heb het wel vaker gehoord hoor dat personen last hebben van L + dpad of R + ABXY knoppen indrukken. Je bent daar zeker niet de enige in, enige wat ik daar op kan beantwoorden is dat ik dat niet ervaar en hoe je dat kan oplossen heb ik geen idee van. Persoonlijk vind het gewoon super fijn maar goed, dat is iedereen zijn eigen opinie over de beste controller.
Was vroeg :+ Brein was nog niet functioneel voor 90%
Nu mee eens maar alleen omdat toetsenborden zonder Windows-toetsen al 20 jaar uitgestorven zijn.
Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen maar eh, apple's tobo's al gezien ;) ?
De truuk daarbij is volgens mij vooral dat niemand door heeft dat je gewoon voor geen meter kan typen. :o
Ik had in die tijd al een speciale arcadeachtige controller met joystick (ook van Nintendo). Van die originele controllers kreeg ik ook vrij snel kramp en toen was ik nog een kind met soepele gewrichten. Dat zal nu nog erger zijn.
Ik vind ze voor van die kleine hoekige dingen juist comfortabeler dan het uiterlijk doet vermoeden, ook nu ik grote mensen klauwen heb. De Joycons zijn nog een stuk kleiner.
Behalve de retro look en feel, lijkt me dat je Super Mario Bros e.d. toch fijner met de Pro-controller speelt.
Dat gezegd hebbende; kan je de buttons remappen?
Vroeger waren mijn handen kleiner en werkte het prima.
Dan speel je gewoon met de Pro-controller? :) Je bent niet verplicht om met deze controllers te spelen, gelukkig!
¤60 :'(

Namaak zijn ze ¤10.
En die werken ook draadloos met de Switch? Top! Heb je een link voor me?
Yep! 8bitdo of soortgelijke controllers! Gewoon goegelen! Ik heb een SNES editie voor de rPi en die doet het gewoon op de Switch via Bluetooth. Werkt ook gewoon in Mario Kart 8D. Zo’n beetje elke Bluetooth/USB controller die ik tegen de Switch heb aangegooid werkt best goed.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 14 september 2018 09:38]

Nope, met zo'n 30+ euro per controller is dat net zo duur al dan niet duurder dan deze optie van nintendo zelf. Zeker geen 10 euro per controller.
Maar, die hebben ook meer knoppen, en werken met meer consoles (waaronder de switch). Je krijgt simpelweg meer waar voor je geld.
Het punt was dat ze geen 10 euro kosten en net zo duur zijn als de nintendo controllers. Niet wat je er meer of minder mee kan.
Dat is dus een leugen, voor 20/stuk kun je ze al van goede kwaliteit krijgen.
https://www.aliexpress.co...ae803_2&priceBeautifyAB=0

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 14 september 2018 10:19]

20 is toch nogsteeds geen 10? Of heb ik iets gemist op de basisschool?
Wellicht wel, want je zegt tevens dat ze even duur zijn. 20 * 2 != 30 * 2, leerde ik van de juffrouw op de basisschool. Dus wat is het nou? Je kan vast compleet merkloze dingen voor minder halen. Dit model is de concessie die je wil. Kwaliteit, makkelijker op te laden (kabel ipv aan je Switch klikken), goede batterijduur, compatible met meerdere platformen en goedkoper. Met die van Nintendo zijn er nog genoeg vraagtekens.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 14 september 2018 13:07]

Ik zeg:
Nope, met zo'n 30+ euro per controller is dat net zo duur al dan niet duurder dan deze optie van nintendo zelf. Zeker geen 10 euro per controller.
2x 30 = 60, dit aangezien ik uit ga van Nederlandse webshops. Zou je het op Aliexpress bestellen loop je kans dat je belasting af moet tikken (want ja met ¤22.07 zit je boven de limiet van 22 euro) en dan zit je inclusief verzendkosten aan bijna 30 euro. En zelfs als je geen belasting hoeft te betalen dan betaal je ¤ 23,65 incl verzending en mag je een maand wachten op je pakketje. Hoe dan ook is het geen 10 euro en dat is wat jij oorspronkelijk claimde.
Ik was het niet die de 10 euro claimde.
20*: https://www.aliexpress.co...ae803_2&priceBeautifyAB=0

Goedkopere versies werken ook, dus het kan wel. Zou alleen zelf voor 8bitdo SNES gaan, kun je ook nog los op games die meer knoppen nodig hebben.

Edit: 2x ongewenst voor een comment die zo on-topic is als maar kan? Nintendo fanboys boos?

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 14 september 2018 10:18]

Werkt de PS4 controller? ook BT
Heb ik werken met de Magic NS. Gyroscoop werkt ook, eigenlijk alles behalve audio out.
Cool :) Ook meer dan 1 controller?
Nee, je kan maar 1 controller per USB adapter. En zover ik weet geld dat voor de 8-BIT-DO als voor de Magic-NS.
neu. 8bitdo verkoopt wel dit ding http://www.8bitdo.com/mod-kit-for-nes-controller/ voor $20. Moet je nog wel zelf een beetje knutselen, en je hebt een bestaande NES controller nodig.
Geen tientje, wel een betere keus dan deze nintendo:
https://www.aliexpress.co...ae803_2&priceBeautifyAB=0

Werkt op Switch, Windows, Android en MacOS. Heeft meer knoppen, en is dus compatible met meer spellen
De 8bitdo versies zijn 20-25 euro. (Geen 10 dus inderdaad) :)
8bitdo (wat de enige kwaliteitnamaak is) zijn echt een stuk duurder dan ¤10,- en het is ¤60,- voor 2.
Dan nog vind ik het vrij prijzig voor twee (draadloze) controllers, waarvan het gebruik ook nog eens beperkt is, uitgaande van het artikel.
Het gebruik is beperkt tot apparaten met Bluetooth. Lijkt me niet zo beperkt. De Pro Controller (en Joy-Cons) kan je gewoon op PC's en Steam Link gebruiken.
Deze draadloze NES-controllers kun je dus niet gebruiken als JoyCon's (en werken dus niet met alle Nintendo games!), lijkt mij al een redelijke beperking en heeft dus alleen nut als je de diensten van Switch Online gebruikt, waarbij je toegang krijgt tot een aantal NES-games.

Het lijkt mij dat deze controllers dan ook alleen met die games te gebruiken is, wat een nog verdere beperking is, tenzij de games een update gaan krijgen. Tel daarbij op dat de controllers alleen via de Switch op te laden zijn (gezien de aansluiting dat gebruikt wordt om ze op te laden) en ik denk dat je dan alle beperkingen wel gehad hebt.

Natuurlijk zijn de controllers aan te sluiten op andere apparaten (wat overigens ook niet nieuw is, aangezien zelfs de Wii controllers dat mee kon en volgens mij de PS3 controllers ook al), maar deze beperkingen maken het gebruik daar op best beperkt, naar mijn idee, vooral voor het opladen. Nu is daar vast ook wel omheen te werken, maar ik denk dat het wel duidelijk is dat de intended use daar totaal niet bij aansluit. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 14 september 2018 09:58]

Om ze te kopen, moet je een Nintendo Online abonnement hebben. Om zo'n abonnement te gebruiken, moet je een Switch hebben. Om de controllers op te laden heb je een Switch nodig.
Zonder Switch kan je de controllers niet eens in bezit hebben, dus het "je kan ze alleen opladen opeen Switch" is loos, gezien je ze niet eens kan bezitten zonder Switch.

Tenzij je ze koopt van een ander, maar zonder Switch kan je net zo goed voor een 8BitDo gaan.
Om de controllers op te laden heb je een Switch nodig.
Lijkt me niet. De Switch laad ook gewoon via een USB poort, deze controllers dus ook. Ik denk zelfs dat ze identiek zijn aan de 8bitdo controllers. Daar heb ik er al 2 van, dus heb deze van Nintendo niet nodig.
Kijk even naar de "bracket" bovenop en op het plaatje waar ze aan de Switch zitten. Er is geen teken van een USB-aansluiting en die werd ook niet genoemd in de Direct.
Bij de 8bitdo zitten ze aan de onderkant

Kan het niet helaal zien, maar ik neem aan dat dat.hier ook zo is. Tenzij ze ze natuurlijk speciaal latrn maken zonder. In dat geval kun je beter een 8bitdo nemen.

[Reactie gewijzigd door micla op 14 september 2018 14:03]

tja, dan zou ik zeker niet voor deze gaan, maar gewoon voor die 8bitdo want die kun je wel gewoon los opladen.
Die 60 euro is natuurlijk wel adviesprijs, als je rond gaat kijken zullen ze uiteindelijk wel wat goedkoper gaan worden.
Nintendo kennende zie ik dat niet zo gauw gebeuren. Daarnaast lijkt het me dat Nintendo dit in eigen hand wil houden, omdat deze controller (vanuit hun perspectief) alleen voor Switch Online klanten / gebruikers is.
Zal mij dus niet verbazen als dit niet in reguliere winkels gaat verschijnen.
Geen idee waarom je downvotes krijgt, want gelijk heb je! Third party controllers werken ook, en zelfs voor controllers van degelijke kwaliteit ben je minder kwijt :-)
Niet echt de meest elegante oplaad oplossing. kan de switch zo nog wil helemaal het dock in?

maar je krijgt dan waarschijnlijk ook SNES controllers, kan ook nog goed komen. Maar N64 controllers zo opladen XD
Natuurlijk kan de Switch zijn dock in met deze controllers, dat is het hele punt namelijk (en is ook te zien in de Direct).
Direct gemist dus niet gezien, maar dat is alleen maar beter.
Ik dacht meer dat ze zover uitstaken aan de onderkant dat ze de tafel eerder raakte dan de switch het dock.
Lijkt erop dat ze de markt van 8bitdo terug willen. Fantastische controllers van hun overigens.
Bedankt voor de tip, dat ziet er inderdaad goed uit!
Ik zie geen exacte draadloze replicas op hun site meer. Zou nintendo gedreigd hebben?
"De controllers lijken sprekend op die van de NES uit de jaren tachtig van de vorige eeuw"

iemand anders die zich 100 jaar oud voelt als hij deze regel leest ?
Zou mooi zijn als het ook op de nes mini werkte..
Waarschijnlijk als je een dongle erbij hebt/koopt wel want de mini heeft geen receiver.
De controllers die nu bij de Switch zitten zijn ook erg klein, dus ik denk niet dat deze groter worden.
Ze zijn wel groter dan de joycons zelf, zie de foto... Maar geen idee hoe zich dat verhoudt tot het origineel, ik betwijfel dat Nintendo ze groter zou maken.

Je moet overigens wel een grote NES fan zijn denk ik... ¤60, poeh...

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 14 september 2018 08:51]

Snap dat de aanschaf van de controllers geen nut heeft zonder je Switch Online abonnement (alleen dan heb je de mogelijkheid om NES games te spelen), maar de verkoop beperken met zo'n vereiste? Da's toch eigenlijk gek?…

P.S.: Snap dat er ook genoeg mensen zijn die, omdat-ie via BT werkt, er mee gaan experimenteren. Maar ik ga hier uit van Nintendo fans.
Maar NES games zijn ook los te koop in de store. En daar is geen abonnement voor nodig.
Krijg nou wat… Ben (nog) niet in bezit van zo'n mooi apparaat, maar was ook nog nergens tegengekomen dat Arcade Archives een ding was!

Bedankt voor je info. Des te raarder dat die controllers alleen voor Switch Online abonnees is!
Dat kan toch ook haast niet gaan ze alleen verkopen in de Nintendo Shop ofzo, ik las dit ook en zat te denken hoe dan.
Kan alleen als ze niet te koop zullen zijn in andere winkels, maar denk niet dat dit geval zal zijn.

Zal denk ik wel verkeerd geschreven staan ofzo.
Denk toch echt van wel… Op de website van Nintendo (US) is te vinden onder "exclusive offers" dat het alleen met een subscription kan, en dan ook nog eens gelimiteerd tot één aankoop per sub.
Dus dat zal alleen via Nintendo te verkrijgen zijn.
Als ze nu ook werkend te krijgen zijn via de BT van een Raspberry Pi 3 voor retropie...... zou ideaal zijn :)
Zal geen probleem zijn hoor.
Toch bijzonder dat je alleen als Nintendo Switch Online klant dit mag kopen, blijkbaar zijn ze dusdanig onzeker over hun dienst dat ze het op deze manier proberen op te lossen.

Erg jammer
Switch Online-gebruikers kunnen ze eerder bestellen, maar het is geen exclusive.
Zie mijn reactie op Carino hieronder.

[Reactie gewijzigd door Toettoetdaan op 14 september 2018 09:25]

Dat is wat anders dan vermeld staat in dit artikel...
Ik heb het idee dat gewoon verkeerd geschreven staat, lijkt me dat deze ook gewoon bij mediamarkt enzo te koop komen van zelf.
Zelfs Nintendo beschrijft het alsof het een member-exclusive product is...

"Een exclusief product voor leden
Nintendo Entertainment System-controllers
Met een betaald Nintendo Switch Online-lidmaatschap heb je de mogelijkheid om Nintendo Entertainment System-controllers voor de Nintendo Switch te kopen en NES-games in authentieke stijl te spelen! Deze bundel met twee draadloze controllers biedt de perfecte manier om alleen of met je vrienden klassieke NES-games te spelen."
http://www.nintendo.nl/Ni...n-voor-leden-1437882.html
Dat is vaker zo bij tweakers. Feiten worden steeds meer verdraaid hier. Voor de grap eens vergeleken met de bron, NOS en tweakers bij het rioolmedewerker artikel. De hoeveelheid leugens en dingen weglaten in het tweakers artikel is niet normaal. Daarom zal ik ook nooit uberhaudt om een abbo denken hier voordat ze sterk verbeteren.
Misschien moet je even de bron van het bericht bekijken voordat je Tweakers beticht van leugens...
In het pers bericht staat:
Leden kunnen deze NES-controllers vanaf 19 september alvast bestellen.
Dus dat interpeteer ik als: 'Leden krijgen eerder toegang.'

Maar ik zie nu dat de levering pas midden december is, dus mischien vertaalt het ook wel naar 'Leden kunnen pre-orderen...'

Ergens anders op de Nintendo site staat:
Leden van Nintendo Switch Online kunnen profiteren van exclusieve producten, zoals Nintendo Entertainment System-controllers die je voor NES-games op de Nintendo Switch kunt gebruiken.
Dus ik ben bang dat je gelijk hebt :'(