Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo Switch-versie Civilization 6 ondersteunt geen online multiplayer

De Nintendo Switch-versie van Civilization 6 ondersteunt geen online multiplayer. Met meerdere personen spelen is alleen mogelijk via een lokaal netwerk. Uitgever 2K Games heeft niet toegelicht waarom online multiplayer ontbreekt.

Het viel Reddit-gebruiker WinneonSword op dat online multiplayer niet tussen de eShop-specificaties van het spel staat. Hij hintte op de mogelijkheid dat 2K games door middel van een day-one patch alsnog online multiplayer zou kunnen toevoegen. Eurogamer vroeg naar aanleiding van WinneonSword bij 2K Games om een bevestiging en de uitgever laat in een reactie weten dat er geen online multiplayer komt.

Een woordvoerder van de uitgever bevestigt in een e-mail dat online multiplayer ontbreekt en dat het later ook niet wordt toegevoegd. "Civilization 6 voor de Nintendo Switch bevat ondersteuning voor lokale coöperatieve en competitieve multiplayer tot en met vier spelers via een draadloos netwerk. Het krijgt geen online multiplayer."

Civilization 6 voor de Nintendo Switch komt op 16 november uit voor de console, al is nog geen Europese richtprijs bekend. In Noord-Amerika kost het spel zestig dollar.

Door Loïs Franx

Stagiair nieuwsredactie

02-11-2018 • 13:16

64 Linkedin Google+

Reacties (64)

Wijzig sortering
Maar dit spel is alleen toch helemaal niet leuk? Je bent dus geforceert om lokaal vrienden te hebben die Civ6 ook leuk vinden? Wat een flop gaat dit worden.
Jij kent dus echt de historie van deze spellenreeks niet.
De eerste delen waren juist alléén singleplayer. En de gameplay was en is nog steeds geweldig, en de games worden nog steeds gemaakt met singleplayer in gedachte. De multiplayer modus is echt gewoon een toevoeging.
De multiplayer modus is echt gewoon een toevoeging.
Niet helemaal waar. Ik speel Civ al sinds de spin-off Call to Power, en speel dan voornamelijk single player, vind ik al lastig genoeg. Maar voor veel pro-spelers is de AI gewoonweg niet moeilijk genoeg om voldoende uitdaging te bieden. Vooral bij Civ 5 en Civ 6 heb ik vaak de kritiek gelezen dat de AI steeds slechter leek te worden. Voor velen is multiplayer dus niet slechts een toevoeging, maar juist een vereiste.

[Reactie gewijzigd door Zipzn op 2 november 2018 13:28]

Het probleem bij Civ5 en later is dat de AI nog altijd niet geweldig om kan gaan met het one unit per tile principe. De AI gaat op hogere moelijkheidsgraden ook niet slimmer of beter spelen maar krijgt gewoon meer bonussen zoals meer Units (waaronder meteen 2 Settlers op Deity), en minder production/science benodigd voor het bouwen en research.

Een stack of doom zoals in Civilization 4 is prima moelijker te maken volgens dat principe; terwijl je met One Unit per Tile (er vanuitgaande dat de menselijke speler zijn steden en unit slim positioneert) makkelijker een veel groter en meer geavanceerd leger verslaat.

Speel zelf de laatste tijd uitsluitend nog Civ 5 + Vox Populi. Naast de teveel om op te noemen nieuwe mechanieken die het toevoegd gaat de AI er echt ook minder dom van spelen en niet alleen maar door meer/minder bonussen :+ Kan het iedereen van harte aanraden eens te proberen :)

[Reactie gewijzigd door !mark op 2 november 2018 14:52]

Klopt. Nu heb ik gemerkt dat de AI dit in Civ 6 al een stuk beter doet dan in Civ 5, dus volgens mij zijn ze op de goede weg dit probleem te tackelen, maar het is nog verre van optimaal. De meeste aanvallen op mijn steden kan ik namelijk meestal wel afweren met enkele units, terwijl de AI er tientallen units tegenaan gooit. Desalniettemin vind ik de One Unit per Tile gameplay wel leuker, omdat je nu ook daadwerkelijk strategisch moet nadenken over de plaatsing van je units, in plaats van dat je de vijand simpelweg onder de voet loopt zoals in Civ 4 mogelijk was.

@anargeek Touché! Toch vraag ik me af waarom ze online multiplayer hebben weggelaten bij de Switch, zeker omdat local multiplayer wel mogelijk is. Het lijkt me dan niet een enorm grote aanpassing om ook online multiplayer toe te voegen. Legt Nintendo hier wellicht restricties op, bijvoorbeeld met betrekking tot de servers die gebruikt zouden mogen worden?
Maar hoeveel "pro" Civ spelers zullen Civ6 op de Switch spelen ipv op de PC? Dus in hoeverre gaat die vlieger hier op?
De multiplayer is geen toevoeging meer maar juist veel belangrijker geworden op de console dan de singleplayer..
Misschien dat het belangrijker is geworden, maar op mij (en ik speel al Civilization sinds de allereerste versie) komt het toch over als een voornamelijk singleplayer spel. Het leuke aan Civ vind ik dat je het kunt spelen, het aan het eind van de dag (en het eind van een turn) kunt neerleggen en het vervolgens de volgende dag (of een week later) weer op kunt pakken. Multiplayer en turnbased strategy komt op mij heel onnatuurlijk over.
Al vanaf Civ 2 (de gold editie geloof ik) was er de mogelijkheid van multiplayer (LAN danwel hotseat). Alleen het eerste deel was puur single player.
Ik ben juist blij met games die een fatsoenlijke singelplayer hebben. Online gamen is aan mij niet zo besteed.
Aan mij ook niet, omdat ik altijd mensen tegenkom die veel beter zijn... Dan is de lol er voor mij snel af. Er zit er altijd wel eentje tussen die no-life zit te spelen en iedereen met de grond gelijk maakt.
Iemand hoeft geen no lifer zijn om beter dan jou te zijn.
Er zijn zat mensen die dingen net beter/sneller kunnen leren en veel dieper denken dan jou of mij.
Dat geld misschien voor simpele games die meer op reactie gericht zijn (shooter/racer/fighter). Maar ga maar tegen iemand online die een paar duizend uur in een game heeft zitten en alle ins en outs kent (Starcraft, Dota etc).
Juist voor een shooter moet je meer trainen om snel en accuraat te zijn :). Een game als Civ is vaak een paar potjes proberen en dan kun je jouw strategieën aanpassen naar de nieuwste game/DLC/enz.
Maar je skills van de ene shooter neem je makkelijker mee naar de volgende ;)
Zeker maar dat geldt ook voor je 4X skills. Verschil, in ieder geval voor mij, is dat wanneer ik op enige niveau in een shooter wil mee draaien (zeg Rainbow Six platinum) ik daar echter 4 keer per week minimaal een uur voor moet spelen. Als ik 3 maanden geen 4K game speel kan ik nog steeds winnen.
Klopt, alleen vergelijk je het bijvoorbeeld met een MOBA zoals League > Dota dan zul je toch echt merken dat je heel veel tijd moet instoppen in het opnieuw leren van de heroes en mechanics, terwijl de overstap van bijvoorbeeld CS GO naar een COD toch echt een stuk soepeler zal zijn.
Dat klopt MOBA is een combinatie van de twee, ook van de nadelen. Zowel Moba als shooter vereisen die investering in tijd. Of dat dan onder de 'no life' van @raro007 laat ik even in het midden :P.

RTS en 4X en andere strategie games vallen daar voor mij dus niet onder. Die kan ik meestal snel oppakken en zonder al te veel training meespelen.
een no lifer bedoel je? :P
ik zeg ook dat er mensen zijn die maar 50 uur spelen en die beter kunnen zijn dan een persoon die al 200 uur heeft.
of denk je dat iedereen wel een dokter kan zijn?
Niks no-life aan goed zijn hoor. Als casual gamer kom ik in veel online ranked games aardig ver. Gewoon scherp blijven en de rust bewaren. En waarom zou je opgeven? Zo bereik je inderdaad niks.
Het is juist dezelfde game als degene met online, dus je hangt jezelf een lul verhaal voor. (Je krijgt gewoon een minder game voor je geld)
Ik speel Civ uitsluitend tegen de AI. Tegen menselijke spelers vind ik het weer geen ruk aan. Duurt veel te lang, mensen die halverwege weg gaan, zit gelijk uren vast en kan niet ff stoppen en iets anders doen. Nee, geef mij maar SP. Ieder zn ding ;)
Je kunt natuurlijk ook gewoon een game spelen met mensen die je kent ;). Saven en andere keer verder gaan is ook geen probleem.
Of ik men wel of niet kent doet er eerlijk gezegd totaal niet aan toe. De ene keer heb ik maar een uurtje zin, de andere keer de hele avond. Als ik na een uur de stekker eruit trek en de andere spelers willen doorspelen (en andersom) dan wordt niemand er blij van. Geld overigens voor alle multiplayer games.

Zodoende dat het goed is dat er zowel SP als MP games zijn :)
Dat maakt nu net wel het verschil want met mensen die je kent dan kun je dat dus van te voren afspreken ;). Civ is nu net 1 van de weinige games die je kunt opslaan en zonder problemen op een ander moment kunt voortzetten. In 30 minuten 15 turns doen en de game weer afsluiten is ook geen probleem. Overigens is online tegenwoordig de standaard setting 'online' wat neer komt op dubbele snelheid. Dus reken bij een standard map op een totale speeltijd van een uurtje of 8. Je bent niets verplicht, je kunt je game zeer beperkt spelen en ongelimiteerd bewaren. Ik heb games van 6 maanden oud die we ooit nog wel een keertje gaan afmaken.

Neemt niet weg dat het kan zijn dat jij multiplayer niet leuk vindt, er zijn genoeg gamers die daar gewoon helemaal niet van houden. Echter de argumenten die je daarvoor opvoert zijn voor deze game nu juist niet valide.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 2 november 2018 15:24]

Je mist Mn punt helemaal haha. Nee, dat kun je niet van te voren afspreken want dat weet ik zelf van te voren helemaal niet. Opeen gegeven moment heb ik er gewoon ff geen zin meer in. Wanneer dat moment is verschilt.
Lastige discussie dit. Probeer je te laten inzien dat het ook anders kan, maar tot heden niet gelukt ;). Laat ik het zo stellen. Zelf spreek ik bijvoorbeeld af om half 9. De ene keer is het na een uur klaar, de andere keer zijn we tot dik na 2 uur in de nacht bezig.

Niemand gaat met een mes in je rug dwingen een game te blijven spelen toch, boop ik :P? Met 2-3 personen kun je als basis regel gewoon pakken wie het eerste beu is. Speel je met meer dan wordt dat lastiger en dan kun je beter afspreken dat de rest doorspeelt. De ai neemt dan je volk over.
Niemand die met je wilt spelen wanneer je van te voren al aangeeft dat je ineens vanuit het niets kunt vertrekken ;) Het afspreken om om half 9 te gaan gamen gaat mij bijv. ook al te ver. Wie weet heb ik om half 9 helemaal geen zin in dat spel, of in gamen ansich en heb ik op dat moment meer zin in even gitaar spelen ofzo.
Niemand gaat met een mes in je rug dwingen een game te blijven spelen toch, boop ik
Nee, maar je maakt er geen vrienden mee wanneer je in team verband dingen als vrijblijvend gaat zien.

Prima als het werkt voor jou, maar ik game alleen wanneer ik op dat moment zin heb om te gamen en dat werkt beter in SP ;)
Dit spel staat juist bekend om de geavanceerde AI's die goed kunnen reageren op acties van de speler. Een single player potje kan al lang duren - ik ben blij dat er zoveel moeite is gestoken in de single player, want multiplayer vind ik vreselijk saai; je zit alleen maar te wachten tot de ander eindelijk klaar is met zijn beurt en in de snelste modus ben je je halve weekend al kwijt.
De AI staat er sinds deel 5 juist bekend om heel achterlijk te zijn. Dingen als steden aanvallen met boogschutters, of de hele tijd de siege units bij vijandelijke cavalry laten staan etc zijn niet echt geavanceerde moves.
Dat ze soms rare dingen doen betekent niet dat ze niet geavanceerd zijn.
Soms? Ik heb de AI na 100 uur nog steeds nooit fatsoenlijk een stad zien aanvallen. Ze kunnen het alleen winnen als ze enorm veel units sturen. Zeg maar 5x zoveel als dat je nodig zou hebben.
Het betekent nog steeds niet dat ze niet geavanceerd zijn.
Maar goed. Er is een community patch uitgekomen die veel AI-problemen verhelpt. Probeer die eens uit.
Zonder enige bron, maar ik zou moeten gokken dat 90% van de Civ spelers nog nooit een multiplayer potje heeft gespeeld, en nog minder die een potje daadwerkelijk hebben afgemaakt.
Ik speel civ over het algemeen in mijn eentje :P
Met meerdere is ook wel aardig, maar de meeste potjes speel ik alleen tegen de AI

Denk dat ik mogelijk zou overwegen als het via een tussenserver gaat waar je telkens een bericht krijgt als het jou beurt weer is. Want zelfs in mijn eentje kan het even duren voor ik alle troepen verplaatst heb.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 2 november 2018 13:52]

Ik heb nog nooit multiplayer gespeeld in civ..

Ooit eens public geprobeerd en na 30 min zit je dan eindelijk in een game. En dsn zijn er meerdere spelers die na 10 beurten besluiten dat ze geen direct voordeel hebben en hop weg zijn ze.
Kan je het potje afmaken met een paar overgebleven die ook snel afhaken en uiteindelijk zit je dus ma al die tijdverspilling gewoon een potje tegen de ai te doen...

Ik vind het geen multiplayer waardig. Een lan optie was genoeg geweest imho
Ik vind dit heerlijk om alleen te spelen. Nog even één beurt en dan ga ik douchen, ècht!

Online lijkt me prima, maar het feit dat er iemand zit te wachten op mijn keuze vind ik geen fijn idee. Lokale Hot-seat daarentegen (wat de Switch-versie dus wel ondersteunt) lijkt me juist weer fantastisch!
Ik vernaak mij al duizenden uren prima in mijn eentje anders :p
Eh. Single player is toch ook wel een ding toch? Of ben ik nou gek. :P.
Ik ben enkel bekend met oudere Civ games, maar ik zou zou niet weten wat er leuk is aan multiplayer in een game die dagen in beslag neemt en waar een beurt zo maar een kwartier of langer kan duren.
Jij speelt Civ dan waarschijnlijk op dezelfde manier als ik, namelijk alles op het allerlangste, op de zo groot mogelijke wereld, om het zo episch mogelijk te maken. Dit is echter niet hoe het op internet gespeeld wordt, daar duren de games namelijk zo'n 2 tot 3 uur in totaal. Kijk maar eens op Youtube naar hoe online Civ-potjes gespeeld worden, veel sneller dan dat ik (en waarschijnlijk ook jij) gewend ben.
Ik heb wel eens op de snelste modus een potje gespeeld tegen iemand, en ik heb mijn best gedaan mijn beurt zo kort mogelijk te houden, maar het heeft me toch mijn hele zaterdag gekost - en we stopten ook nog voordat er echt iemand gewonnen had. Ik denk dat op YouTube ook snelle overwinningen voorkomen, als in met relatief weinig beurten?
Ook in bordspellen is het fantastisch om zelf te spelen. Geen druk van andere spelers, je kan nog even een pauze inlassen zonder dat er anderen zitten te wachten en je kan tegen het spel spelen, of gewoon "tegen jezelf" door je vorige puntenaantal te verbeteren.

Ik heb zat spellen die alleen gespeeld kunnen worden.
Zou het te maken hebben met het feit dat je bij een Switch niet zeker weet of online aanwezig is wegens de mobiliteit?
Dat weet je bij andere platformen eigenlijk even min zeker. Je kunt thuis net zo goed offline zijn op je PC of console. En andere spellen die wel online ondersteunen hebben het zelfde probleem.

Edit:
Blijkbaar mist de iOS versie ook online multiplayer. Ik denk dat ik weet wat de code base voor de Switch versie was...

[Reactie gewijzigd door LOTG op 2 november 2018 13:26]

Dit kan toch gewoon in-game gecheckt worden? Ik zou niet weten waarom dat een reden zou zijn om geen online multiplayer toe te voegen. Dan zou ie ook uit Mario Kart gesloopt moeten worden.
Civilization 6 voor de Nintendo Switch komt op 16 november uit voor de console, al is nog geen Europese richtprijs bekend. In Noord-Amerika kost het spel 60 dollar.
Bol.com heeft hem al gewoon te koop staan voor 44,99euro

[edit]
En andere webshops hebben ook al een prijs erbij staan

[Reactie gewijzigd door TripleQ op 2 november 2018 13:28]

Prijs bekend, en voorlopig nog pre-order:
"Nog niet verschenen - reserveer een exemplaar - Beschikbaar op 16-11-2018"

[Reactie gewijzigd door Tjark op 2 november 2018 13:31]

Maar dat veranderd de prijs toch niet?
Dus? Als je 'm nu voor ¤ 44,99 bij bol.com reserveert reken je 'm ook direct voor dat bedrag af.
Dat moet iedereen voor zichzelf bepalen. Wat je zegt heeft verder ook weinig te maken met mijn reactie en die daarvoor.
Aan de ene kant jammer maar eerlijk heb ik nog nooit civ tegen andere spelers gedaan.
Voor mij is het feit dat je het 100% op je eigen tempo kan spelen juist een kracht van het spel
Beetje jammer dat dit zo dicht op de release pas bekend wordt. Een vriend van me in de VS had al een pre-order gedaan op het spel zodat we eindelijk iets hadden wat we samen konden spelen. Dat heeft nu dus geen zin meer.

Zelf hou ik mijn pre-order er wel in, het kunnen spelen in de trein is a reden genoeg om dit spel te kopen.
Dat wordt hem voor mij ook niet. Ik snap niet dat je alleen lokaal met elkaar kan spelen, terwijl ik via de computer erg vaak met vrienden speel. Voor elke keer als je verder wil gaan met de game moet je dus gezamenlijk ergens gaan zitten omdat alleen multiplayer via lokaal netwerk wordt ondersteund. Helaas pindakaas.

[Reactie gewijzigd door Diigii op 2 november 2018 14:27]

Van mij had er ook geen LAN-optie in hoeven zitten. Civilization tegen menselijke tegenstanders spelen lijkt me erg traag werken. Ik speel alleen single player en het fijne daaraan is dat de AI aan het eind van een turn lekker snel zijn zetten doet en je vervolgens snel weer jouw zetten kunt doen. Ik stel me zo voor dat dat met menselijke tegenstanders veel trager is en dat de vaart uit het spel haalt.

Ik moet wel toegeven dat ik de laatste paar versies van Civ niet/nauwelijks gespeeld heb. Civ 2 was en is voor mij nog steeds de ultieme versie.
Is er ondertussen al een positief dingetje aan de switch waarvan je zeg, ik ruil me Nintendo wii-U in?
Splatoon 2, tot we moesten betalen voor multiplayer.
jammer hoor, want vind de nieuwe mario ook niet echt denderend... als het nou een nieuwe mario Galaxy was.....
die nieuwe mario vond ik ook maar matig, zeker geen system seller


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True