Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Civilization VI krijgt klimatologische veranderingen in Gathering Storm

Op 14 februari verschijnt Gathering Storm, de tweede grote uitbreiding voor Sid Meier's Civilization VI. In de uitbreiding draait het geheel om klimatologische veranderingen. Tijdens de game kunnen zich tornado's, vulkaanuitbarstingen en zandstormen voordoen.

In Gathering Storm zal de spelwereld tijdens het spelen van de game veranderen door klimaatveranderingen. "Spelers kunnen overstromingen, droogten, vulkaanuitbarstingen en heftige stormen verwachten", stelt Ed Beach, die bij ontwikkelaar Firaxis Games de lead designer van de game is. "IJskappen zullen smelten en de zeespiegel zal stijgen, afhankelijk van de keuzes die spelers maken", stelt Beach. De veranderingen leveren niet alleen gevaar op, maar geven spelers ook nieuwe mogelijkheden. Zo wordt het belangrijker dan voorheen om een goede locatie uit te kiezen voor het beginnen van een nederzetting.

Nieuw is dat nederzettingen voortaan van energie moeten worden voorzien. Daarvoor zijn vroeg in de game fossiele brandstoffen beschikbaar, maar later komen er ook milieuvriendelijkere opties beschikbaar, die de klimaatverandering kunnen temperen. Spelers krijgen bovendien opties om het land rond hun nederzetting meer naar hun hand te zetten. Tegels waar niets op wil groeien, zijn vruchtbaar te maken via irrigatie en het bouwen van dammen. Ook de aanleg van treinverbindingen en het graven van spoortunnels kan ertoe leiden dat spelers meer uit hun achterland kunnen halen. Om kuststeden te beschermen, kunnen later in de game ook dijken en uitgebreidere kustverdediging worden aangelegd, waar de Nederlandse Deltawerken model voor lijken te hebben gestaan. Het geheel leidt tot nieuwe toevoegingen in zowel Technology als Civics.

Nieuw is ook dat de game een internationaal samenwerkingsorgaan krijgt in de vorm van het World Congress, waarbij de verschillende mogendheden op de wereldkaart met elkaar om de tafel zitten. Daar kan ook een nieuwe Diplomatic Victory worden behaald.

Daarnaast voegt Firaxis de nodige nieuwe leiders toe aan de game. Voor acht civilizations in de game zijn in totaal negen nieuwe leiders beschikbaar. Welke dat zijn, is nog niet bekend en dus ook niet wat de eigenschappen van de nieuwe leiders zijn. Het vermoeden is dat het om vrij hedendaagse figuren gaat, die zich bezighouden met klimaatveranderingen.

Gathering Storm krijgt bovendien twee nieuwe scenario's. In het eerste vecht de speler tegen The Black Death, de pestepidemie die halverwege de veertiende eeuw over Europa en Azië raasde. De uitdaging is om de onderdanen van je rijk gezond te houden, de economie draaiende en het geloof intact. In War Machine kiest de speler partij in de Eerste Wereldoorlog. Het scenario speelt de Duitse inval in België na, waarmee Duitsland probeerde Frankrijk te verrassen. War Machine is een multiplayerscenario waarin spelers kiezen voor Duitsland of Frankrijk.

Met Gathering Storm krijgt Civilation VI er vijf districten, achttien eenheden, negen gebouwen, negen technologieën, tien Civics, zeven wereldwonderen en zeven natuurwonderen bij. De uitbreiding verschijnt op 14 februari enkel voor Windows, maar versies voor OS X en Linux volgen 'snel daarna', stelt uitgever 2K Games. Wat Gathering Storm gaat kosten, is niet bekend. Of Gathering Storm ook beschikbaar komt voor de versies voor iOS en Switch, is evenmin bekend.

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

20-11-2018 • 19:00

57 Linkedin Google+

Lees meer

Civilization VI verschijnt op de iPad Nieuws van 21 december 2017

Reacties (57)

Wijzig sortering
Zag ik nou de Oosterscheldekering in de trailer voorbij komen?
Zeer zeker. Let ook op de nieuwskop eronder ;)
Edit op 2:14 het bericht, de keering vanaf 2:01

[Reactie gewijzigd door hottestbrain op 20 november 2018 19:25]

...maar no way dat die zo'n snelle, brede, hoge golf zou kunnen tegenhouden! Die zou denk ik alles kapotslaan.
Onderschat het bouwsel niet: Het deltaplan is ontworpen om een hoogwatersituatie te weerstaan die statistisch 1 keer in de 4000 jaar voorkomt, op basis van data die beschikbaar was ten tijde ontwerp natuurlijk. Daardoor is rekening gehouden met een waterstand tot 5 meter boven NAP. Dus een springvloed met 3m NAP kan ook gewoon. Dat ziet er bijna even spectaculair uit als deze tsunami die in dit filmpje is afgebeeld...
Opgestuwd water met beperkte golfhoogte/periode heel wat anders dat de tsunami golf die je daarin gerendered ziet (hydrostatische druk met klein dynamisch gedeelte, of enorm dynamisch potentieel).
Ja het is een sterk bouwsel, en ja het zal wel in staat zijn één enkele tsunami achtige golf te weerstaan, maar best kans dat de schuiven worden geschadigd, en in de voortdurende storm gesloopt worden.

Ik heb altijd begrepen dat het een ontwerp eise had voor stormen die eens in de 10000 jaar optraden. Maar met klimaatverandering is dat inderdaad niet perse meer van toepassing.
Het 1 op de 10.000 jaar slaat op ééns in de 10.000 jaar mag de randstad overstromen. Dus afhankelijk van waar je woont heb je gelijk.
O, ik denk dat het een springvloed van een paar meter kan weerstaan. En ook een gewone waterstijging van 5 meter. Maar een heel snel bewegende tsunami die omslaat precies tegen de sluizen, dat is volgens mij van een heel ander kaliber. (Kinetische energie = massage maal het kwadraat van de snelheid). Ik denk dat zulke tsunami's overigens niet bestaan boven een platte zeebodem zoals daar en dat het filmpje dus sowieso niet mogelijk is, maar ik kan me vergissen.
Vergeet niet dat een hoog water stand van 5 meter ook beduidend meer massa heeft dan een golfbeweging. Geen idee of dit ook exponentieel meer massa is hoor, dat gaat mijn pet te boven.
Maar een veel lagere snelheid. Eb en vloed bewegen heel langzaam. En zulke staande golven als in het filmpje krijg je volgens mij alleen als er een plotselinge verandering in de zeebodem is, zoiets. Anders ziet een normale tsunami er heel anders uit (geen staande golf maar een plattige golf die geleidelijk hoger wordt (maar wel redelijk snel beweegt, heel veel sneller dan eb en vloed).
Dit klinkt wel echt vernieuwend! De meeste vernieuwingen in civ6 zaten mi toch in een andere uitwerking van een concept dat we al kenden vanuit civ 5 of 4.
Global Warming zat al in Civ1 :o :+

Maar oeh, leuke uitbreiding. Railroads weer terug (ook Civ1 denk ik), en een hoop meer mogelijkheden op het gebied van infrastructuur...

En random factor is wel leuk, zolang het niet tegen je werkt :Y) O+
Civ 1 was echt wel een topspel :)
Civ 1 was irritant als de AI zomaar een tech jatte door een diplomaat in je stad te teleporteren. Zelfs met een cordon militaire units rond je stad.
De diplomaat die je legers jatte nabij je stad vond ik nog veel lelijker...
Yup, laatst nog eens webbased gespeeld... Nostalgie...

Alleen het opstartdeuntje al O+
Probleem in civ 6 voor mij blijft de verschikkelijk domme ai, ik heb geen vertrouwen in dat ze de ai zo kunnen verbeteren dat ze dan ook nog weten om te gaan met deze map changing events. Afwachten op reviewers die ook lette op de ai.
Hmm, voor Civ V was er een community patch die de AI een stuk slimmer zou moeten maken. Is er niet ook zoiets voor Civ VI?
Er is een mod voor de ai, maar de meeste code voor de ai is ontoegankelijk voor koffers, je zou dieper moeten hacken denk ik. Ik heb het zelf niet gecheckt, maar de maker van de ai mod vertelde mij dat.
Zelfs met die mod (heb ik ook) is het nog steeds echt dom, het weet gewoon niet gebruik te maken van zijn eigen units bv of slim bouwen, het is bijna allemaal random en half cheaten om nog een beetje bij de player te komen, zie je al aan de difficulty scaling, elke nieuwe level is niet dat de ai slimmer word maar meer bonussen krijgt.
zie je al aan de difficulty scaling, elke nieuwe level is niet dat de ai slimmer word maar meer bonussen krijgt.
Wat gewoon normaal is bij strategie spellen. Het is inderdaad jammer dat de AI niet slimmer is, maar verwachten dat de AI slimmer wordt afhankelijk van de moeilijkheid is ook wel een beetje onrealistisch naar mijn mening. De meeste strategiespellen gebruiken deze manier van moeilijkheidsgraden (ik kan om eerlijk te zijn zo geen een noemen die dat niet doet).
Ik kon niet vinden welke nieuwe Civilizations komen met deze nieuwe DLC. Weet iemand dat toevallig?

[Reactie gewijzigd door Simyager op 20 november 2018 20:02]

Ik zag Polynesiers langsvaren, een Maya tempel, misschien extra Romeinse Civ bij de vulkaanuitbarsting en bij de aardbeving een Orthodox misschien Byzantijnse beschaving? Ik zou zeggen: kijk ook nog eens de trailer na!
Volgens mij waren dat de Inca's.
Maar moeten het dan de Polynesiers worden, want die kwamen naar Nieuw Zeeland, lang geleden, en werden Maori.

(De site ziet er belachelijk uit, maar meer "history":http://history-nz.org/maori.html)
The ancestors of the Māori were a Polynesian people originating from south-east Asia. Some historians trace the early Polynesian settlers of New Zealand as migrating from today's China, making the long voyage traveling via Taiwan, through the South Pacific and on to Aotearoa (New Zealand).
Met de gezicht tatoo's dacht ik namelijk meer aan Maori ;-) Maar als Kiwi ben ik wel een beetje biased :Y)
Vulkanen zijn klimatologische veranderingen???

Maar klinkt wel interessant als experiment hoe mensen in een game met klimaatverandering omgaan. In het echt doen we het nog niet zo goed...

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 20 november 2018 22:59]

Ze kunnen invloed hebben op het klimaat, denk dat je dat zo moet zien.
Mwah... op korte termijn (paar jaar) kan een grote uitbarsting tot verkoeling leiden door fijn stof in de bovenste lagen van de atmosfeer dat zonlicht op het oppervlakte vermindert.

Voor de huidige* klimaatverandering spelen vulkanen geen rol van betekenis. Vergeleken met de menselijke uitstoot van CO2 is de uitstoot van vulkanen nog geen 1%. Bovendien is er in de afgelopen eeuwen niet een plotselinge toename van vulkanische activiteit en CO2-uitstoot waardoor de opwarming zou kunnen worden verklaard.

Maar vulkanische activiteit is zeker geen gevolg van klimaatverandering, zoals nu lijkt te worden gesuggereerd.

* NB in de vroege geschiedenis van de vorming van de aarde en het ontstaan van de wereld zoals we die kennen hebben vulkanen wel een grote rol gespeeld. Maar we hebben het nu over de huidige snelle opwarming van de aarde die toch echt wordt gedreven door menselijk handelen.

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 21 november 2018 10:48]

Dat zijn zelfs DE klimatologische veranderingen van deze planeet. Wat een supervulkaan (zoals die onder yellow stone park) de lucht in spuwt kan geen mensheid tegen op.

Wanneer deze vulkaan afgaat volgt er een ijstijd, omdat er een aswolk zich om het noordelijk halfrond zal bevinden voor enkele jaren. (Zelfde idee qua stof in de lucht als wanneer een grote komeet/asteroïde de aarde raakt.)
Volgens mij heb je gemist dat het niet alleen om klimaatverandering gaat, maar ook gewone natuurlijke rampen.

Rivieren en vulkanen zijn daar een prima voorbeeld van, ook zonder dat het klimaat verslechterd treden die dingen op.... en het is een kwestie van risico balanceren of je dat wil: Nadeel = kans op schade, voordeel = kans op extra vruchtbare grond.

Daarnaast speelt het hele klimaatveranderingsverhaal, waardoor bijv rivieren vaker kunnen overstromen. Maar ik verwacht niet dat vulkanen vaker uitbarsten ;)
Ik reageerde op de tekst in het artikel,maar zoals jij het omschrijft is het logischer.
Jammer dat die spellen verder zo brak in elkaar zitten. Heb Civ IV tot en met VI geprobeerd en iedere keer is de AI lachwekkend dom en kunnen ze alleen winnen door te cheaten (= hogere difficulty levels). Het concept van het spel zelf is zo cool, maar dan verniel je een tegenstander compleet door wat steden te bombarderen vanaf de zee en de lol gaat er al snel af.
Had ik dat geluk ook maar in mijn afgelopen 2 games. Ik speel Pauselijke Staten op Play Europe Again met echte startlocaties, en na het volbouwen van Italië dacht ik dat Griekenland een mooie toevoeging zou worden, een kuststad heb ik makkelijk met fregatten overgenomen, maar ik verlies die constant weer door loyaliteit, omdat hij 2 andere grote steden er naast heeft. De kust van Griekenland is heel rotsachtig ook, dus naast die stad kan ik niks anders met fregatten bombarderen. Deze oorlog duurt al meer dan 200 jaar. Geen einde in zicht. Probeer anders op zulke kaarten te spelen.
Bah nog meer features waar de AI zich bast geen raad mee weet.

De AI kan het basisspel al niet eens fatsoenlijk spelen en dan voegen ze er nog meer factoren aan toe?

Laten ze al die tijd die ze in zon uitbreiding steken eens aan de AI besteden zodat het spel daadwerkelijk leuk is om te spelen.
Leuk en aardig maar met al die DLC fests heb ik steeds minder zin om een game te kopen, en als er dan een keer een sale is, is alleen de base game en misschien één of enkele DLC's in de aanbieding.
En soms is een GOTY/complete edition wel interessant en soms zoals met deze game duurt het zo lang dan zijn er op een moment zoveel andere games gekomen of plaatsvervangers dat het helemaal geskipped wordt.
De uitbreiding verschijnt op 14 februari enkel voor Windows, maar versies voor OS X en Linux volgen 'snel daarna', stelt uitgever 2K Games.
Jippie... Ik wacht ook nog steeds op cross-platform multiplayer tussen Linux en Windows, was al tijden belooft maar het is er nog steeds niet zo ver ik weet.

Ik snap dat de macOS en Linux versies gemaakt worden door een andere ontwikkelaar, maar de uitgever geeft duidelijk nog verrekt weinig om deze platformen. Erg jammer.
Zo te horen zelf een extra age aan het einde van de recht tree

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True