Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Civilization VI verschijnt op de iPad

De volledige versie van Civilization VI is verschenen voor de iPad. Het strategiespel is gratis te downloaden, maar na zestig beurten moet de speler zestig euro betalen om verder te kunnen spelen. De game werkt niet op alle iPads.

Aspyr Media heeft Civilization VI naar de iPad geport. Het gaat nagenoeg om de versie zoals die ook voor de pc en Mac is verschenen, inclusief lan-multiplayer; alleen de bediening is aangepast voor touchscreens. Aspyr Media is verantwoordelijk voor een lange lijst Mac-ports, zoals Borderlands 2 en Call of Duty: Black Ops, en het bedrijf bracht onder andere Star Wars: Knights of the Old Republic naar iOS.

Civilization VI werkt alleen in combinatie met iOS 11 op de iPad Air 2, iPad 2017 of een willekeurige iPad Pro, waarmee de oorspronkelijke iPad Air en de iPad mini-lijn buiten de boot vallen. Het spel is gratis tot 60 turns, daarna moet dezelfde prijs als die van de pc- en Mac-versie betaald worden: 60 euro. Voor dit bedrag krijgen spelers geen uitbreidingen. Het spel is tijdelijk, tot 4 januari voor 32,99 euro verkrijgbaar.

Op 8 februari verschijnt met Rise and Fall de eerste grote uitbreiding van het spel voor de pc, maar niet bekend is of die dan ook al voor de iPad uitkomt. Rise and Fall brengt onder andere een Nederlandse factie naar het spel.

Update: Tijdelijke kortingsprijs erbij gezet.

Door

Nieuwscoördinator

139 Linkedin Google+

Reacties (139)

Wijzig sortering
Het is echt fantastisch dat sommige devs het nog aandurven AAA games uit te brengen voor iOS. In het begin werd er veel mee geëxperimenteerd maar op een gegeven moment nam P2W de overhand en dat is nu zo'n beetje de norm geworden voor games op de App Store.

Nu nog de ondersteuning. Er is vaak vrij actief onderhoud nodig om ervoor te zorgen dat de game ook in toekomstige iOS versies goed blijft draaien. Je ziet vaak dat dit soort apps op een gegeven moment niet meer bijgewerkt worden of zelfs van de App Store gehaald word omdat het niet meer rendabel is. Zie bijvoorbeeld Bioshock voor iOS. Je hebt dus kans dat je game van 60 euro over een paar jaar niet meer speelbaar is.

Hoe dan ook echt top en hopelijk spoort dit meer devs aan AAA games uit te brengen op iOS.
Nu nog de ondersteuning. Er is vaak vrij actief onderhoud nodig om ervoor te zorgen dat de game ook in toekomstige iOS versies goed blijft draaien. Je ziet vaak dat dit soort apps op een gegeven moment niet meer bijgewerkt worden of zelfs van de App Store gehaald word omdat het niet meer rendabel is. Zie bijvoorbeeld Bioshock voor iOS. Je hebt dus kans dat je game van 60 euro over een paar jaar niet meer speelbaar is.
Vandaar dat ik ook voor deze game erg huiverig ben...... 2K games heeft hier een hele slechte reputatie in!

XCom had een gamebreaking bug; de laatste missie was niet meer te spelen. Antwoord van 2K: Koop XCom Enemy Within maar!
CivRev had een gamebreaking bug; iedere turn die je speelde na turn 100 werd het spel trager. Afhankelijk van de snelheid van je device was het vanaf 125-150 niet meer speelbaar. Antwoord van 2K: Koop CivRev2 maar!
Xcom en CivRev zijn beiden nog los te koop. Zelfs met de bekende bugs er in.

Daarmee ben ik ook meteen erg huiverig voor Civ6. Op de PC is de eerste uitbreiding aangekondigt. 2K maakt van zo'n uitbreiding normaal een heel nieuw spel op iOS. De kans is dan ook erg groot dat dat dezelfde kant op gaat als XCom en CivRev. Civ6 zal niet meer geupdate worden, een nieuwe iOS versie breekt het spel en je kunt fluiten naar je ¤60. En dan hoef je niet "een paar jaar" te wachten; dat gaat over het algemeen veel sneller dan dat.
Mee eens met het bovenstaande verhaal.
Het viel me al mee dat ze kosteloos een 64-bit update hebben uitgebracht voor XCOM en Civilization Revolution 2.

Echter Civ 6 is op de iPad uitgebracht door Aspyr Media en niet door 2K. Die hebben wellicht een iets beter update beleid. Tenminste voor Knights of the Old Republic komt er van tijd tot tijd nog wel eens een update voorbij.
Hier een viertal screenshots (iPad Pro 10.5).
Civilization VI werkt alleen in combinatie met iOS 11 op de iPad Air 2, iPad 2017 of een willekeurige iPad Pro, waarmee de oorspronkelijke iPad Air en de iPad mini-lijn buiten de boot vallen.
Dit is vanwege de vrij zware hardware die Civ vereist, er is dus een A8X, A9 of hoger nodig.
Daarna moet dezelfde prijs als die van de pc- en Mac-versie betaald worden: 60 euro. Voor dit bedrag krijgen spelers geen uitbreidingen.
Vrij duur voor een iPad-game, zeker gezien de PC-versie voor twee tientjes te krijgen is. Tot 4 januari is de game echter 50% afgeprijsd, ¤32,99 dus (klik naar iTunes, het is een in-app purchase).

[Reactie gewijzigd door Balance op 21 december 2017 21:53]

Vrij duur voor een iPad-game, zeker gezien de PC-versie voor twee tientjes te krijgen is.
Nou ja, dat is niet helemaal een eerlijke vergelijking.

Ten eerste is het een volledig spel, gelijk aan de pc-versie. Daar zijn de graphics misschien beter, maar dat ligt ook maar compleet aan je hardware. Aangezien het op de PC niet zomaar "een iPad-game" is, is de iPad-versie van Civ VI dat toch ook niet?

Ten tweede is het spel misschien wel voor "¤20,-" op de pc te krijgen (de laagste die ik kan vinden is 24,79 in een digitale keyshop, waar hij in de aanbieding is) maar de RRP is toch echt ¤60,-. Het is dus gewoon dezelfde prijs als op de PC, en met 50% korting t/m 4 januari is het een behoorlijk nette aanbieding voor een volledig spel waar je uren mobiel plezier uit kunt halen.
Eerste resultaat op Google was voor mij g2a waar die voor 21.30 te halen is.
G2A is vaak niet helemaal legaal, en de ontwikkelaars verdienen hier dan ook niks aan (soms kost het zelfs geld). De officiele prijs is nu ¤30 op Steam vanwege de uitverkoop, en normaal ¤60.

Hoe dan ook, ik vind niet dat hetzelfde spel op de iPad minder hoeft te kosten dan de PC versie, en Civilization VI is die ¤60 gewoon waard. ¤33 is een koopje.
"Wanneer iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo!" - Vervelende reclame van Politie.nl

Als het goedkoper is dan de rest, dan klopt er iets niet. In dit geval is het een schimmige key-handel website.
0 issues met g2a, en al veeeel gekocht. waarom meer betalen als ook voor minder kan?
Omdat heling verboden is? Logisch dat het goedkoper is, de kans dat het gestolen is, is namelijk groot. Vandaar dat ik ook de reclame v/d Politie aanhaal.

Om mijn G2A een beetje te onderbouwen:
It's literally better to pirate than buy from G2A and risk buying stolen goods.

No, seriously, when a developer gets hit by a charge back because the key was bought with a stolen creditcard it costs more money to deal with it than if the purchase never happened. Some developers even plead to their players to pirate the game instead of buying it from G2A.

Even the most top-rated sellers have mountains of with keys that ultimately were fraudulent, people should check their negative reviews.

G2A knows this happens so much they have created a service that costs money to protect the buyer when they inevitably buy one of these keys bought with stolen credit cards.
Meer leesvoer:
https://www.reddit.com/r/...ing_credit_card_fraud_by/
''Je bent illegale spullen aan het kopen''

''jaaa maaar lootboxes en dlc!!''
:? :?
Civ Heeft geen lootboxes
Je hoeft het niet te kopen natuurlijk, lootboxes en DLC zijn juist dingen die ze nog steeds kunnen verkopen als iemand hun spel via G2A oid koopt. "aftersales" zijn ook zaken die opgekomen zijn door de 2e hands gameverkoop, kun je het basisspel goedkoop krijgen (zonder dat de originele maker er iets voor krijgt), maar ze kunnen vervolgens wel cashen op DLC / lootboxes / PS Plus / XBL subscriptions.
https://nl.pepper.com/aan...tion-vi-stacksocial-56189

voor jouw geld ook deze... Als iets te mooi om waar te zijn is hoeft dat niet altijd zo te zijn.. Gewoon slim met je hoofd nadenken
Nee als consument heb je over het algemeen geen problemen ermee en zelfs als blijkt dat de keys gestolen zijn oid, zul je er zelf geen last van hebben. Maar de maker / uitgever van de game dus wel.
Ja, dat kan kloppen, maar dat heeft verder niets met mijn verhaal te maken. De vergelijking die gemaakt werd is 60 vs 20 euro. En dat is een scheve vergelijking. Je moet of aanbieding tegenover aanbieding zetten, of volle prijs tegenover volle prijs. In het eerste geval is het 32,99 vs 29,99 (via Steam, het officiële kanaal) en in het tweede geval is het 60 vs 60. Dan heb je nog het fenomeen dat hij al langer voor de pc beschikbaar is, en dat dat een grotere markt is. Daarom is hij via andere shops -op sommige momenten- goedkoper te krijgen. Dit staat allemaal los van de RRP van 60 euro.
https://nl.pepper.com/aan...tion-vi-stacksocial-56189
15 euro vs 30 euro aanbieding vs aanbieding.. get your facts straight
De link werkt bij mij niet. Ik krijg een website die toont dat er iets mis ging. Daarbij, ik maak een vergelijking tussen de twee officiële kanalen, en zet er specifiek bij dat hij via andere shops, op sommige momenten, goedkoper te krijgen is. Volgens mij heb ik mijn "facts straight".
https://nl.pepper.com/aan...tion-vi-stacksocial-56189

Link was kapot om 1 of andere reden.. en hij was 15 op officiele kanalen

[Reactie gewijzigd door Drchop op 23 december 2017 11:26]

Officieel is Steam? Of misschien gebruik ik officieel verkeerd. Zoals ik zei: in sommige online shops kun je hem goedkoper krijgen. Echter, waar Firaxis de game primair aanbiedt voor iOs en PC, zijn de prijzen gelijk. Dan is het niet handig om een marktsegment als argument te gebruiken als ook de doelgroep groter is.

Kortom: de vergelijking was scheef.
Officieel = geen grijze key shops en hij was te koop in een legale witte shop
Officieel ≠ geen grijze key shops.
Officieel = erkend door bevoegd gezag.

Ik weet niet hoe keyshops aan keys komen, maar het zal vast erkend worden. Er zullen uiteindelijk misschien ook keys voor de iPad komen. Dan is het een eerlijke vergelijking. Maar er zijn twee kanalen die Firaxis zelf aanbiedt, en daar doelde ik op met officieel.

Is het nu duidelijk? Of moeten we nog steeds door debateren over één enkel woord. Nogmaals, de vergelijking was scheef. Daar ging mijn punt om.
Stack social is geen keyshop dus officeel kanaal dus 15 euro..
Ja, ik volg je. Wederom, het is een aanbieding in een "website/winkel/keyshop/social platform" waar Firaxis zelf niet naar linkt. Zoals ik eerder zei, misschien zien wij officieel anders, en je kunt gewoon blijven roepen "dus is het officieel" maar daar ben ik het niet mee eens. Ik heb Firaxis nooit horen spreken over Stack Social, maar wel over andere zaken.
Dus ik herhaal het nog maar eens: voor mij is de vergelijking scheef.
het is te duur voor een "iPad" game. Daarnaast mensen die gamen op pc zullen vast wel een pc wat daarvoor geschikt is kopen.

Mensen die niet veel gamen zullen deze spel ook gewoon links laten liggen.
Mja, wat is dan een "iPad"-game voor jou? Elk spel dat op de iPad komt? Had het goedkoper moeten zijn puur vanwege de hardware waarop je hem draait?

Ik herhaal mijzelf want je reactie zegt precies hetzelfde als waar ik op reageerde.
Ten eerste is het een volledig spel, gelijk aan de pc-versie. Daar zijn de graphics misschien beter, maar dat ligt ook maar compleet aan je hardware. Aangezien het op de PC niet zomaar "een iPad-game" is, is de iPad-versie van Civ VI dat toch ook niet?
Er zijn games op de ipad met veel mooiere graphics dan deze CIV game. Zelf ben ik een fan van CIV en speel het op mijn macbook air van 2013, die grafisch minder kracht heeft dan de ipad pro van 2017 die ik ook heb. Ik had hier graag gezien dat de graphics gewoon beter waren en gelijk aan andere high graphic games voor op de ipad, of in elk geval mooier dan de macbook air. Wellicht ligt het aan het poorten en niet native maken in metal 2.
Ja, maar 'er zijn games met mooiere graphics' is wederom geen goede vergelijking. Vereisen die games net zoveel rekenkracht als Civ? Waarschijnlijk niet. Als ze het spel soepel zouden kunnen laten draaien met betere graphics zouden ze dat wel doen.
Mijn punt is, wederom: het maakt het spel niet anders dan op de PC, dus is het raar om er wel een andere prijs voor te vragen. PC kan ook dezelfde graphics weergeven. Als je een goedkope PC hebt die net het spel kan draaien heb je een gelijke soort graphics. Dan krijg je ook geen korting.
Hoezo kan een macbook air van 2013, met VEEL minder cpu en gpu power het wel kunnen dan...dat is wat ik niet begrijp. De ipad pro is velen malen krachtiger op cpu en gpu gebied en dat zie je terug bij andere games die het wel doen. Daarnaast vergeleek ik CIV niet alleen met andere ipad games, maar ook met CIV zelf op een ander apparaat wat minder kracht heeft.

https://nl.hardware.info/...t-intel-skylake-processor

Hier is de A10X al sneller in cpu en gpu dan de skylake processor in de macbook pro van nu, niet eens met de macbook air van 2013.
Daar heb ik geen idee van : ) En het is inderdaad jammer, dat ben ik 100% met je eens. Als ze er geen goede reden voor hebben is het ook erg slecht.
Echter gaat de discussie nu een compleet andere kant op waar ik over begon, en dat was de prijsvergelijking tussen de iPad en PC.
Het is geen iPad Pro ‘exclusive’, dus als je wil vergelijken moet je vergelijken met het zwakste model iPad wat door CIV VI wordt ondersteund.
Dat zeg je wel maar tegelijkertijd is een ipad pro 2 of 3x zo duur als een console, waar ook gewoon games voor 60 euro voor verkocht worden.

Ik snap niet helemaal waar dat idee vandaan komt dat ipad / mobile games zoveel goedkoper moeten zijn, als je vergelijkt met bijv. consoles. Ok, komt gewoon ivm vergelijkingsmateriaal, op mobile / tablet zijn het vaak 1-5 euro spellen, max 15, meeste is zelfs free to play shovelware.
Het is een poort dus neen. De games zullen nooit compatible zijn.
Compatible? Waar heb ik het over 'compatible'? Wat bedoel je überhaupt met compatible? Bedoel je comparable/vergelijkbaar?

Indien je het laatste bedoelt: de iOS versie van Civ VI is ook een poort, is die dan ook niet vergelijkbaar? Jawel? Puur omdat je daar mogelijk graphics beter zou kunnen krijgen dan op de iPad? Er zijn genoeg mensen die op Civfanatics posten dat ze Civ op achterhaalde hardware met lagere graphics spelen. Geen argument dus.
COMPATIBLE met de main game hé 8)7 :o :+ Moeilijk woord. Alles moet dus los geport worden en is dus afhankelijk van het iPad succes. Ik zou hier dus nooit de volle mep voor betalen. Je kan niet multiplayeren met alle duizenden/miljoenen spelers die de game al op PC hebben. Best rubbish.
Het woord compatible is voor mijn geen probleem. Sorry als ik bot overkwam. Jij zegt echter "main game". Het zijn beide dezelfde spellen. Main game zou aanduiden dat de iOS versie een DLC of expansion is. En dat is het niet. Ze zijn beiden het hoofdspel (vanilla). Misschien is er een miscommunicatie gaande hier en gebruiken we sommige woorden anders (i.e. compatible).
Ik zou bijvoorbeeld nooit zeggen dat een Xbox spel 'compatible' is met een PS4 spel. Hij zou compatible zijn met de hardware (i.e. de console), en het is logisch dat ie dat niet is. (daarom heet het ook Backwards Compatible ivm de console en het spel). Eén spel werkt niet op een ander spel. Snap je waarom ik je niet begreep?

Tip: als iemand je niet begrijpt is sarcasme en alles in hoofdletters schrijven niet behulpzaam. En ik neem aan dat je graag wilt dat ik je begrijp, anders zou je niet in discussie gaan maar het gewoon laten varen. : )

Zover ik het nu begrijp probeer je te zeggen dat de twee spellen niet samen online kunnen werken (nogmaals, zo zou ik compatible nooit gebruiken en heb ik het ook nooit gehoord, excuses als ik hier onwetend in ben). Ik snap dat je dat vervelend zou vinden. Echter zie ik het niet als argument van Firaxis om de prijs omlaag te gooien.

Als laatste wil ik nog steeds zeggen dat ik nooit iets over de "compatibiliteit", zoals jij het noemt, of crossplay, heb gezegd. Dus nogmaals, ik weet niet waarom je daar over begint als reactie op mijn bericht. "Het is een poort dus neen" Hoezo dus? Waar reageer je precies op? Uit welk deel van mijn bericht?

Hopelijk komt er, voor mensen zoals jij, nog crossplay tussen de iPad versie en de Windows/iOs versie. Dan zou het straatje compleet zijn, en kan iedereen er optimaal van genieten : )

[Reactie gewijzigd door Weltschmerz op 23 december 2017 23:59]

Zo noemt men dat.
Enfin.
Jij geeft aan dat de game gelijk is aan de PC versie. Als de game daadwerkelijk gelijk is zou je ook tegen elkaar kunnen spelen, bijvoorbeeld. Nu zit je vast aan een los ecosysteem, en is de game dus zeker niet "gelijk". Dat is best belangrijk om te weten mocht je twijfelen tussen een PC versie, of iPad versie die nu ongeveer 3x zo duur is als de PC versie, en waar van het de vraag is wanneer, als ooit, de uitbreiding die binnenkort voor PC komt hier ook voor omgetoverd gaat worden. Het wordt nota bene niet eens door Firaxis zelf gedaan.
Dus spellen die op de pc, xbox, en playstation uitkomen en die je niet tegen elkaar kunt spelen zijn niet gelijk aan elkaar? En zouden dus ook andere prijzen moeten hanteren omdat er grafische verschillen zijn? Daar verschillende we dan maar over van mening : )

En "zo noemt men dat". Zo heb jij het misschien vaker gehoord of gelezen, ik nog nooit. Compatible hoor/lees ik altijd alleen in context tussen het opslagmedium en het apparaat waarop het afgespeeld wordt, nooit tussen twee spellen.

Maar ik snap je ergernis. Het is inderdaad fijn om te weten of de twee spellen met elkaar in multiplayer gespeeld kunnen worden.

Over de prijs heb ik ergens anders al een hele discussie lopen, maar ik ga er vanuit dat hij daar ook nog wel vaker in de aanbieding gaat komen. Overigens kost hij niet standaard 20 euro, maar is dat een prijs in de aanbieding, zoals ie nu ook voor de iPad voor 33 euro te krijgen is. Dat is dus niet 3 keer zo goed koop : )

Ergens vind ik het wel jammer dat Aspyr dus zo lang hieraan heeft moeten werken, want het wordt nu opeens duidelijk waar al de iOS-mensen op forums zo lang op moesten wachten. Volgens mij hebben zij nog niet eens de laatste update en DLC gekregen. : /
compatible
kəmˈpatɪb(ə)l
adjective
1.
(of two things) able to exist or occur together without problems or conflict.
"the careers structure here is not compatible with having a family"

;).
(maar goed we zijn hier in NL)

Bij console/pc games is het natuurlijk een ander verhaal als je door besturing anders een voorsprong kan krijgen. Zo is het redelijk logisch dat er losse ladders zijn voor shooters op de PC & consoles. In dit geval is er daarentegen geen enkele reden voor behalve laxheid aan de kant van de ontwikkelaar, als je het mij vraagt.

[Reactie gewijzigd door Freedox op 27 december 2017 17:11]

60¤ is inderdaad prijzig voor een iPad game. Echter een switch game is ook niet goedkoop, deze gaan al snel voor de top titels richting de 50-60¤ perstuk en daar begint deze game toch wel op te lijken.

Persoonlijk juich ik het alleen maar toe dat er goede en bekende games naar de iPad komen. Het zou dan bijvoorbeeld een goede vervanger kunnen zijn voor een switch of ds en tegelijkertijd gecombineerd kunnen worden met heel veel functionaliteit die de iPad (of tablet) al toevoegd! Ik zou er zeker wat voor voelen om AC met een controller op mijn iPad te spelen. :)
Uiteindelijk kan dit niet echt een vervanger zijn. het probleem met tablet/phone games is dat ze voor een bepaalde lijn, OF voor de lowest common denominator worden gemaakt. Dus of games waar je een dijk van een tablet voor moet hebben (deze draait op mijn iPad dus bvb gewoon niet lekker, en veel grafische concessies kunnen niet gekozen worden) of het worden games van een erg laag kaliber die op allerlei rotzooi nog zal werken. Velen kiezen er dan voor om weer geen grafische niveaus in te stellen voor verschillende devices.

Daarbij zul je op een iPad nooit het multiplayer-gevoel of immersie kunnen krijgen als bij een Switch/3DS/console. Op een beamer/TV aansluiten is omslachtiger, geen native controllers die ervoor gemaakt zijn, het ontbreken van fysieke controls, iets wat zeker belangrijk is in allerlei games. Voor strategy games niet erg belangrijk, voor spelletjes met snelle/precieze actie weer wel. Ik zou Zelda, Mario Kart of een shooter niet met pure touch controls willen spelen. Dat werkt in emulators op tablets ook al voor geen meter.

Daarbij is de reguliere iPad (Pro) ook gewoon te groot, zwaar en geen ergonomisch genot om vast te houden. Vooral voor kleinere handen en langdurig spelen.
Ik ben het eens dat de hardware in de ipads, zelfs de pro niet in de buurt zit van de switch, en als je eerdere generaties ipads moet ondersteunen helemaal niet. Maar als zelda op de wii u draait zou deze versie technisch denk ik ook wel op een ipad pro moeten draaien.

Maar daarnaast zijn er wel voldoende controllers op de markt die zo aan je ipad kunt koppelen, en streamen naar je tv gaat juist makkelijker met apple tv, hoef je niet eens op te staan om dat ding in een dock te zetten. Ik denk zelfs dat als er een case wat met joy con achtige controllers het best prima vasthouden is, op de 12.9 inch pro na.

Het enige wat de ipad tegen houd is developers die geen volledige games willen porten naar de ipad, vooral niet 60 euro games omdat de gebruikers van ipads waarschijnlijk niet dezelfd doelgroep is als gamers of in mindere mate waardoor er niet veel zoveel neer willen leggen voor een app.
De iPad Pro / 10.5 Pro hebben veel betere specs dan een Nintendo Switch en blaast de Tegra processor in de Switch in benchmark helemaal weg.
Als je misschien het complete pakket bekijkt wel, maar gpu vs gpu is de tegra x1 toch wel sterker. Zoals in dit artikel beschreven wordt: http://www.pocketgamer.co...witch/feature.asp?c=73272

En waarom krijgt mijn initiele bericht weer minpunten, omdat ik gewoon argumenten aangeef waarom een ipad prima als gelijke van de switch kan dienen behalve op kracht na en prijs natuurlijk, maar nintendo fanboys zijn zeker niet blij ermee en dan krijg je een min. Kansloze moderatie.
The results of various benchmark tests at the time suggest that the top iPad chip beats the X1 for pure processing power, but that the X1 has the edge in all-round graphical performance thanks to its desktop PC-like GPU.

Dat gold dus voor de 9.7" iPad. De iPad Pro 10.5 is al weer veel sneller dan dat en sowieso veel sneller dan de X1.
Op een beamer/TV aansluiten is omslachtiger, geen native controllers die ervoor gemaakt zijn, het ontbreken van fysieke controls, iets wat zeker belangrijk is in allerlei games.
Kan toch eenvouding via airplay, of niet soms?
Zeker nooit Airplay gebruikt?

Doorgaans werkt het wel, maar het lagged enorm en je moet nog steeds op de iPad in je handen kijken om te bedienen, dus het is meer een 'presentatie' stand dan een handige manier om een game te spelen.
heel even mee gespeeld, 5 min ofzo
Nee, veel delay tijdens casten.
Mis ik alleen nog wel de controllers aan beide kanten van het ipad schermpje ;)
Het zal nooit een vervanger worden en het is te duur voor een "iPad" game. Daarnaast mensen die gamen op pc zullen vast wel een pc wat daarvoor geschikt is kopen.

Mensen die niet veel gamen zullen deze spel ook gewoon links laten liggen.
En een ipad is sowieso 2x zo duur als een Switch, dus ga maar na.
De game werkt ook op oudere versies, hier de iPad Air 1. Wel krijg je de melding dat device niet ondersteund wordt. Tot nu toe speelbaar.
Tja, het zou leuk zijn dat als je de PC versie hebt je een gratis iOS versie zou krijgen. Of in elk geval een dikke korting. Zeker als het dezelfde game is en niet een "nieuwe versie, maar gemaakt voor..." (zoals Civilization Revolution).
Als ik bijv battlefield 1 gekocht heb op de pc dan krijg ik deze toch ook niet gratis op een xbox of ps4 ?
zulke constructies bestaan wel op Xbox en PC dus zo gek zou het ook weer niet zijn.

en voor me meeste mensen klinkt dit toch als een mobile game waar een "mobile" prijs aan hoort te hangen, afgezien of dat terecht is of niet
Ned Stark moet ergens van betaald worden hè ;) (Stem acteur in deze game/reclame)
Vrij duur voor een iPad-game, zeker gezien de PC-versie voor twee tientjes te krijgen is.
De Steam versie krijgt ook 50% korting en kost nu dus 29,99¤. Dat is trouwens de goedkoopste legale prijs die momenteel te vinden is, de 'twee tientjes' sites leveren over het algemeen of grijze of gestolen keys. Dan kan je het net zo goed gratis downloaden, dan betaal je tenminste ook niet aan criminelen.

Ik ben echter benieuwd of dit de volledige versie is van Civ6 of weer een uitgeklede versie zoals de vorige Civ games op de iPad. Een aantal van die oudere versies werken trouwens niet meer met IOS11 ivm. dat 2k nooit de game heeft geupdate. Alleen een uitgeklede v2 heeft uitgegeven, weer voor ¤10,99.

Als de game redelijk tot goed werkt en een volledige Civ6 is dan zou ik het zeker overwegen voor ¤32,99. Zolang ik het natuurlijk offline kan spelen, kan ik me prima mee vermaken in de bus/trein. Op de PC heb ik nog de uitgebreidere Civ3/4/5...
Kun je bewijzen dat die 20 euro keys gestolen zijn?
Kan jij bewijzen dat mijn key uit een keygen komt of niet? Nee natuurlijk niet, maar als er geen alarm belletjes bij jou gaan rinkelen als je een Windows key voor ¤30 of een Civ6 key voor ¤20 kan krijgen, dan heb ik nog wel een brug of een stukje moeras voor je te koop...

Zeker in Nederland zijn de copyright regels voor software anders dan voor andere producten, je krijgt een licentie voor gebruik en daar zitten regels aan vast. 'Grijze' producten zijn daarmee ook in de meeste gevallen gewoon illegaal. Waarom zou je ¤20 betalen voor iets wat zeer waarschijnlijk illegaal is, terwijl je voor ¤0 het ook illegaal kan krijgen, en voor ¤30 absoluut legaal? En als je even wat langer wacht, nog goedkoper legaal...

Alleen een key hebben is niet voldoende, die dient legaal verkregen te zijn en legaal gebruikt te worden. Een OEM key mag je alleen gebruiken onder bepaalde omstandigheden, hetzelfde geld voor een Volume key. Als voor die grijze markt, dit is een leuk artikel van iemand die daadwerkelijk er in is gedoken:
https://www.polygon.com/2...ap-gray-market-game-codes
Ik kan me om de hoek bij Sjaakie de bottenbreker ook verzekeren tegen 'glasschade' en 'brandschade'... De vraag is of je dat wel wil.
60 euro voor een mobiele game... kan je nog zo'n groot fan zijn van Civilization maar dat is wel een erg overdreven hoge prijs.
Je moet het niet vergelijken met al die free to play rommel of korte games die je in een paar uur uit hebt.
Als Civ jouw ding is kan je honderden uren vooruit. Valt de prijs per uur nog best mee...
Best veel toffe games de laatste tijd op ios. Layton, RCT, Inside en the witness. Binnenkort nog Armello. En het schijnt dat Pyro bezig is met Commandos _/-\o_
Commandos Serieus? Dat is het beste nieuws van vandaag :)
Nou, inderdaad! Commandos... laatst bij GoG gekocht om opnieuw te spelen en toen dacht ik al: dit is een lekkere game voor een iPad. :)
Inderdaad een lekkere game voor een tablet. De interface zou zich uitstekend lenen voor Lost Vikings achtige spellen (in dit geval bird view ipv platform maar dat maakt niet uit).
Voor commandos zou ik bijna een dikke ipad aanschaffen :9~
Check Shadow Tactics. Minstens zo goed als de oude commandos qua gameplay (ook al heeft commandos de nostalgie)
Ook @Donstil en @Stinky9 en @joldemans
Jammer dat je niet gewoon je Steam licentie op je iPad kan gebruiken.
Nog een keer betalen en dan geen uitbreidingen krijgen vind ik geen optie.
Tja, zij konden ook niet de Steam release 1:1 copy/pasten naar de App Store. Er zitten ontwikkelkosten en publicatiekosten aan vast, en daar betaal je gewoon voor.
Maar zou je het ook opnieuw kopen voor de volle prijs? Want de content is hetzelfde...
Waarom geen constructie waar het ¤60,- voor de nieuwe klant is (heeft nog geen CIV6) of ¤15-25,- (kostendekkend met wat winst) voor de gene die al een CIV6 CD-key op een ander platform hebben.

Met de huidige constructie ga ik niet opnieuw ¤60,- neerleggen voor een game die ik al heb.
Ik betaal toch ook maar één keer voor de mac/pc/steamOS versie? Waarom dan niet één keer voor de mac/pc/steamOS/iOS versie?
En inderdaad die eerdere OSen hebben geen touchscreen dus er was wel wat werk aan de winkel om het te porten maar dat zal het ook zijn voor een steamcontroller.
Volgens mij emuleert SteamController gedeeltelijk een muis, en de meeste games lullen, net als de controllers tegen de DirectInput API. Ze hoeven voor random controllers hun game natuurlijk niet telkens opnieuw te compilen. Een touchscreen met gestures gaat wat meer tijd en UI/UX in zitten. Je kunt niet 1:1 een PC-interface, bedoeld voor 13inch+ schermen en erg precieze input porten naar een touch device. Van alles moet verplaatst worden, groter gemaakt, andere select/hitboxes etc.

Ik zeg niet dat het 60 euro moet kosten, dat absoluut niet, maar een prijs vragen is niet zo gek.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 24 december 2017 00:31]

Aspyr is, however, offering a limited time discount, dropping the price from $60 to $30 through January 4. Civilization VI can be downloaded from the App Store.
32,99 in de NL App Store.

[Reactie gewijzigd door ZiSE op 21 december 2017 21:52]

Het spel is tijdelijk 30 euro en nadat de aanbieding is afgelopen is het 60 euro :)
Ik vind het prima om voor games te betalen, maar de bezitters van een surface hebben nu wel een flink voordeel, dan kan je de game gewoon op de pc spelen en op de tablet. Voor deze prijs alleen een game op de ipad vind ik wel wat prijzig.

Niet dat ik geen games koop, maar voor 30 euro kan ik ook 2 goede tactische games van mijn verlanglijst halen die elk 15 euro zijn, daar neig ik dan toch naar. En helemaal als hij straks weer 60 is.

Zou mooi zijn als er eens een manier komt dat je ios games aan steam kan koppelen, als ik android games voor mijn nvidia shield koop kan ik toch ook geregeld een steam key gratis krijgen, beetje jammer dat Apple hier niet in meewerkt.

[Reactie gewijzigd door Hobbykok op 21 december 2017 23:36]

Ik geloof niet dat de nieuwste civ lekker gaat draaien op mijn surface (2017 i5). Ik meen dat ik civ 5 of 4 heb en die gaat wel prima.
Al die haters dat de graphics op een ipad game leken toch een beetje gelijk gekregen..

Speelde dit spel best wat op mijn Surface Pro en op een mooie touchscreen Envy pc. Tis heel erg tof om de strategische beslissingen op een soort van “tafel” te nemen. Hele logosche keuze dan ook om hem op een ipad uit te brengen.

[Reactie gewijzigd door So!eX op 21 december 2017 23:59]

Wat erg jammer is, is dat de volledige versie een in-app purchase is, waardoor je het niet kan delen in het "gezin". Wil je met meerdere gezinsleden spelen, moet je dus voor iedere account de volledige versie kopen, in plaats van 1x de app, dat vervolgens voor iedereen in het gezin werkt.
Dat zal met opzet zo zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*