Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Civilization VI krijgt betaalde uitbreiding Rise and Fall

Vanaf 8 februari 2018 is Rise and Fall beschikbaar, de eerste grote uitbreiding voor Civilization VI. De uitbreiding gaat dertig euro kosten en bevat onder andere negen nieuwe leiders en acht nieuwe beschavingen. De game krijgt bovendien Dark Ages en Golden Ages.

Welke nieuwe leiders en beschavingen in Rise and Fall zijn opgenomen, maakt uitgever 2K Games niet bekend. Wel dat Civilization VI met de uitbreiding ook acht nieuwe 'world wonders' en zeven 'natural wonders' krijgt, aangevuld met vier nieuwe units, twee nieuwe opties om een zeshoekig speelvlak te verbeteren, veertien nieuwe gebouwen, twee nieuwe districten en drie nieuwe grondstoffen.

Daarnaast kan de beschaving van een speler verschillende Historic Moments doormaken. Dat zijn een soort mini-achievements, die ervoor zorgen dat een beschaving in een Dark Age terechtkomt of een Golden Age doormaakt. Dat plaatst de speler voor een aantal nieuwe uitdagingen of geeft nieuwe bonussen. Verder kunnen er Emergencies ontstaan, die tot gevolg hebben dat beschavingen makkelijk en snel van bondgenoot kunnen wisselen. Het is de tegenhanger van de veranderingen in de Alliances die spelers kunnen aangaan met andere beschavingen. Die kunnen in Rise and Fall uitgediept worden. Spelers kunnen aangeven op welk vlak ze een verbintenis willen aangaan. De overeenkomst kan betrekking hebben op Research, Military, Economic, Cultural of Religious.

Rise and Fall is de eerste grote uitbreiding voor Civilization VI, dat in 2016 op de markt verscheen. Via kleinere betaalde uitbreidingen had ontwikkelaar Firaxis echter al acht nieuwe beschavingen aan de game toegevoegd.

Civilization VI krijgt betaalde uitbreiding Rise and Fall

Door

Redacteur games

49 Linkedin Google+

Reacties (49)

Wijzig sortering
Ik ben redelijk enthousiast hierover. Er zijn wat elementen in CIV VI die verbeterd moeten worden, maar in de basis is het spel beter dan CIV V bij release was. Het systeem met districten werkt uitstekend en maakt het plannen in je stad een mooie uitdaging. De toevoegingen maken het ook uitdagender in de late game, waar de meest gehoorde klacht eigenlijk ligt. Op een gegeven moment weet je dat je gaat winnen omdat je qua leger/culture/science/faith zover voor ligt. De emergencies en verbeterde alliances moeten dat deel hopelijk verbeteren.

En de toevoeging met golden ages en dark ages maakt het weer wat dynamischer. Het is af en toe wat doelloos/plichtmatig de tech- en civics-tree doorklikken.
GREAT AGES: As your civilization ebbs and flows, and you reach milestone Historic Moments, you will experience Dark Ages or Golden Ages, each providing specific challenges or bonuses based on your actions in-game. Rise triumphantly from a Dark Age, and your next Golden Age will be even stronger – a Heroic Age.

LOYALTY: Cities now have individual Loyalty to your leadership – let it fall too low, and face the consequences of low yields, revolts, and the potential to lose your city to another civilization, or its own independence. But one civilization’s loss can be your gain as you inspire Loyalty among cities throughout the map and further expand your borders.

GOVERNORS: Recruit, appoint, and upgrade powerful characters with unique specialization bonuses and promotion trees to customize your cities, and reinforce Loyalty.

ENHANCED ALLIANCES: An enhanced alliances system allows players to form different types of alliances and build bonuses over time.

EMERGENCIES: When a civilization grows too powerful, other civilizations can join a pact against the threatening civilization and earn rewards, or penalties, when the Emergency ends.

TIMELINE: Review your civilization’s history at any time with the new Timeline feature, a visual journey through the Historic Moments that you encountered on your path to victory.

NEW LEADERS AND CIVS: Nine leaders and eight new civilizations are introduced. Each brings unique bonuses and gameplay, as well as a total of eight unique units, two unique buildings, four unique improvements, and two unique districts.

NEW GLOBAL CONTENT: Eight new world wonders, seven natural wonders, four new units, two new tile improvements, two new districts, fourteen new buildings, and three new resources have been added.

IMPROVED GAMEPLAY SYSTEMS: The Government system has been enhanced with new Policies and additional improvements have been made to existing systems.
Dit is wel exact wat CIV momenteel mist. Het is veel te statisch. Er is weinig storyline zegmaar. Spellen van Paradox zijn wat droger, maar qua immersie wel veel meeslepender. Acties hebben gevolgen, soms ook invloeden buiten je controle of door een ander etc. Het maakt 't wat verrassender, dynamischer en uitdagender.

Goed om te zien dat CIV dat ook enigszins erin gaat brengen. Al is t nog de vraag hoe de ervaring zal zijn.

Een ander punt is de AI. Die verpest voor mij t hele spel. Ik hoop dan ook dat ze dit aanpakken.
Je kunt eigenlijk alleen kiezen uit makkelijk < normaal, wat te makkelijk is, en ga je naar boven dan merk je alleen dat je begint met een enorme ontwikkel penalty die je dan gaandeweg het spel in moet halen (wat altijd wel lukt) en dat ze wat agressiever worden. Veel te simpel opgezet. Je kunt 't gewoon voorspellen. Je haalt nooit de wonders in het begin, wel op het eind. Of je verovert systematisch je tegenstanders zonder echt gevolgen of slimmigheidjes dat je ook echt kunt verliezen. Tada, einde.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 29 november 2017 00:44]

Mwa die 100 popups bij Stellaris kan ik ook niet echt als meeslepend bestempelen. Endless Legends, en nu Endless Space 2, doet het qua lore en story telling wel een stuk beter. Daar krijg je ook echt een faction afhankelijke questline met veel background erbij.

Overigens zijn ze bij die studio ook echt nog creatief. Het techweb uit Civ Beyond Earth is overduidelijk geinspireerd op Endless Space. Het district systeem uit Civ VI zat in Endless Legend. Wat dat betreft zou het mij niet verbazen als Firaxis ook het quest idee gaat overnemen.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 28 november 2017 21:17]

Die speel ik dan toevallig niet. Meer CK2 en EU3/4. Ben niet zo van 't space thema. Maar die hebben ook event popups, die zul je wel bedoelen. Inderdaad, zoals ik al zei, de presentatie is wat droog, maar de events zelf geven wel wat meer dynamiek aan het spel.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 29 november 2017 00:41]

Sinds ik EU4/CK2 ben tegen gekomen speel ik vrijwel geen Civ meer, Civ6 gekocht en 1 keer gespeeld: meh! Civ5 wat vaker gespeeld, maar significant minder dan 4 en 3.

Overigens idem voor Stellaris, HOI4, de verhaallijn is (voor mij) niet zo boeiend als EU/CK. Overigens vind ik de Paradox uiterst vervelend, menig keer meegemaakt dat een patch voor de introductie van nieuwe DLC mijn savegames breekt, en dat nieuwe features pas lekker werken als je ook de DLC bij de patch aanschaft. Les was om voordat er een DLC gerelateerde patch released wordt in offline mode te gaan.
Eens, Endless Legends en ES2 zitten goed in elkaar. Alleen de setting moet je wel liggen, ik vind het een beetje een goedkoop aanvoelende fantasy en sci-fi wereld. Dat komt ook door de gestileerde graphics. De immersie is daardoor voor mij persoonlijk wat minder. De combat in Endless Legends is ook een beetje een haat/liefde verhouding. Ja het is origineel, maar mijn god wat is het saai en traag om naar te kijken. (ES2 heeft dat weer wat beter voor elkaar, maar ook daar heb je 't filmpje na een paar keer wel gezien). Niet dat Civ daarin iets te bieden heeft, maar daar het is tenminste snel.

Als we nou de mechanics hadden van Endless samen met het smoeltje van Civ en/of Stellaris... dan zat hier een héél blij gamertje. En tegelijkertijd kan ook Endless wel weer wat leren van Stellaris, dat op punten ook bijzonder briljant in elkaar zit.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 29 november 2017 10:57]

CIV V heb ik pas gekocht bij de tweede expansie en ik geloof dat ik daardoor niets heb 'gemist' als ik de gemiddelde mening zo hoor. Civ 6 wel gelijk gehaald en ik heb me er prima mee vermaakt. Op een gegeven moment begint elke Civ wel een beetje een 'trucje' te worden. Hoop dat de uitbreiding weer wat interessante variatie erin brengt.
Er zijn wat elementen in CIV VI die verbeterd moeten worden, maar in de basis is het spel beter dan CIV V bij release was.
Ik kan het niet minder eens hiermee zijn. Ik speel Civ V nog altijd wekelijks (heb intussen wel de expansions allemaal, maar in het begin enkel vanilla). Civ VI heb ik 3 keer proberen in te komen, maar dat is telkens opnieuw mislukt. Ik vind het gewoon een stom en saai spel
Wat CivVI mn mist is fatsoenlijke AI, als het het spel moeilijker zet stel je alleen het punt uit waarop je gaat winnen. De AI kan het spel niet fatsoenlijk spelen dus uiteindelijk win je toch. Dat is heel jammer. Ik zou het heel gaaf vinden als ze daar eens wat meer aandacht aan zouden besteden.
Het systeem met districten is niet gewoon slecht, het is zelfs heel erg slecht. In de eerste plaats is er nooit voldoende tijd om alle wenselijke districten te bouwen. (Je moet ook aan workers/units/wonders bouwen). In de tweede plaats is er vrijwel nooit voldoende ruimte om alle wenselijke districten te plaatsen. (Je wilt je districten niet op plekken zetten waar ze resources in de weg zitten).
Dat is volgens mij ook wat ze probeerden te bereiken, je dwingen keuzes te maken.
Dit loopt gewoon net zoals Civ V dus. Ik wacht wel nog een jaar of twee tot alles in 1 pack te verkrijgen is op Steam voor ¤ 30. Ik heb dit ook gedaan met Civ V en heb daar nog steeds plezier aan. Ik speel ook niet zoveel games. Ik vind het niet meer verantwoord voor mezelf om de volle pot te betalen gezien ik nog meerder games heb die ik tot nog toe amper heb gespeeld.

[Reactie gewijzigd door reaper_unique op 28 november 2017 19:01]

Ben benieuwd of dit het spel kan redden. Waar civ voor mij altijd een insta-buy was, zal ik na Civ6 mijn geld in mn zak houden tot ik zeker weet dat deze uitbreiding goed is.
Zo is het. Het is niet helemaal eerlijk om Civ 5 + DLC te vergelijken met Civ 6, maar alsnog heb ik Civ 6 een paar keer doorgespeeld om daarna nog een stuk meer uren te maken in Civ 5. En ik was verbaasd toen ik zag hoeveel beter Civ 5 speelde, nadat ik weer van Civ 6 terug kwam.

Dit soort DLC is wel waar de spellen het van moeten hebben. Ik denk zeker dat Civ 6 hiermee een enorme boost krijgt. Eventueel komt er nog een tweede DLC, waarna we weer jaren verder kunnen met Civ 6 en we dus Civ 7 gaan bekritiseren omdat het een stuk minder is dan Civ 6 :)
Wat vond je dan minder leuk aan 6?
Ik speel uitsluitend op Deity. In Civ 6 won ik elke match (met normale instellingen verder) door de eerste buur compleet over te nemen. Met die steden wordt je daarna zo sterk dat je alle kanten wel op kan. De pro spelers (met name Marbozir) spelen het daarom ook niet meer. Marbozir speelt bijvoorbeeld Civ 5 met Vox Populi mod.
Verder was de AI in civ 6 een stap terug. Het was daardoor simpel om een buur in een vroege oorlog te verslaan, maar ook later in het spel deed de AI vreemde en domme dingen.
In Civ 5 heb ik meer uitdaging en het spel lijkt ook veel meer compleet en in balans.

Beide spellen hebben verder voor- en nadelen, dus Civ 6 heeft ook een aantal pluspunten verder. Hoe goed Civ 6 verder ook is, als je op Deity uren zit te spelen, terwijl je vanaf de eerste beurt al weet dat je toch wel wint, dan is de lol er snel af. In Civ 5 blijft het (meestal) spannend tot het eind.
Als het inderdaad een stuk makkelijker is, dat is dan wel jammer! Speelde Civ IV inderdaad ook op deity (wat niet makkelijk was!), V nooit gespeeld. Maar is er geen mod voor om VI moeilijker te maken?

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 28 november 2017 23:09]

Ik had het andersom. Oorlog in civ 5 is vervelend, door de nieuwe dingen zoals samenvoegen etc is oorlog voeren veel leuker geworden in 6. In 5 bleef dat irritant.
Zoveel verschil is er niet met oorlog voeren. Maar goed, Civ 6 doet het op heel veel punten iets beter dan Civ 5. En één punt is inderdaad wel het oorlog voeren. Ook al heeft Civ 5 ook op dat terrein voordelen, letterlijk. Ik vind zelf het terrein gebruik in Civ 5 toch beter werken (als je weet wat ik bedoel).
Civ 6 is echter op Deity niet moeilijk genoeg voor de pro spelers. Ik won elke match op Deity, dus de lol was er snel af. Alsnog is ook Civ 6 een leuk en goed spel en de DLC zal het zeker een stuk beter maken.
De AI blijft een punt bij Civ spellen, ik snap niet waarom ze die niet wat slimmer kunnen maken. In 5 had ik vaak dat ik met 1 archer een hele invasie kon afslaan door slim te positioneren, vijanden bleven maar om mij heen dansen en ik kon ze afschieten zo. In 6 is dat minder maar zijn er ook momenten dat dit gebeurt helaas.
Civ 5 was voor mij ook insta-buy en insta-teleurstelling. Er waren veel bugs en memoryleaks, iets wat steeds meer geaccepteerd is wanneer een spel uitkomt. Wacht een jaar (of twee), dan zijn er meer patches, is de prijs gezakt en kan je tijdens een steam-sale of op G2A voor een goedkopere prijs een betere game krijgen.
Uitbereidingen van Civ zijn zonder uitzondering goed, zo goed zelfs dat ik me afvraag of ze simpelweg niet vereist zijn (en dus deel hadden moeten zijn van het core-spel). Ik heb er een gemengd gevoel bij, zeker gezien de prijs.
Ik heb het in mijn reactie toch vooral over de gameplay mechanics. Ja CIV5 was initieel niet al te stabiel maar dat is met patches opgelost. De gameplay van CIV5 vind ik prima maar werd mijns inziens pas écht leuk met de Brave New World DLC. De gameplay van CIV6 vind ik gewoon om te janken dus ik heb m'n twijfels of ik deze DLC zal kunnen waarderen.
Tja is allemaal heel persoonlijk. Ik heb plezier gehad met Civ V 1.0 maar echt goed was hij niet. De ai in een 'co-op' game kwam niet verder dan 3-4 steden bouwen waardoor de wereld op een large map vooral erg leeg was. Met god & kings ging dat op de schop en kwam er religie bij de game, vanaf toen werd het een prima game. Brave new world was best aardig maar de trade routes veroorzaakte wel wat irritaties. Het was inderdaad een leuke manier om zee controle nuttig te maken (beschermen trade routes), maar elke keer weer die 15 routes opnieuw instellen werd snel irritant. Bovendien veranderde het de hele gold balance in de game. Aan een market e.d. had je niet zo veel meer.

Wat dat betreft is Civ VI wat mij betreft vanaf 1.0 een completere game dan Civ V destijds was. Maar goed als je er een Endless Legend of Enless Space 2 tegenover zet dan zie je dat het allemaal wel wat origineler kan. Maar echt negatief kan ik niet over Civ VI zijn.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 29 november 2017 00:40]

Tja is allemaal heel persoonlijk.
daarom zeg ik ook "vind ik" in iedere zin.
Civ V vanilla was qua mechanics mi. om te janken, het voelde kaal en dunnetjes aan. De expansions waren echt wel essentieel om het geheel boeiend te maken en te houden.

Dat is ook één van de redenen dat Civ:Beyond Earth zo flopte. Daar begonnen ze ook weer 'als vanilla'.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 29 november 2017 11:02]

Hopelijk krijgen we weer Nederland als Civ.
vgm hintte ze er ook op bij die vrijheidsbeeld, ze is een beetje typisch oud nederlands gekleed en de vlag valt zo dat je de nederlandse vlag krijgt.
Je weet dat het vrijheidsbeeld een gift van Frankrijk was en dat de Franse vlag hetzelfde is als de Nederlands maar dan op z'n kant? 8)7
Ja, maar Frankrijk zit er al in. En New York was vroeger Nieuw Amsterdam. Daarbij komt ik zeg volgens mij. Ik speculeer alleen maar. :)

edit: ik heb het nog wat beter bekeken en mijn enthousiasme was misschien wat te groot.

[Reactie gewijzigd door rick.b op 28 november 2017 19:08]

in dat stukje met die schuilkelder ligt een nederlandse kaart, dus dat is sws al nederlands. Die schepen zouden ook heel goed met nl te maken kunnen hebben.
Plus dat het WO2 deel in Amsterdam afspeelt (kijk maar naar de kaart).
Het lijkt erop dat ze in het gladiator stukje (0:38) hinten op een scene uit de film Gladiator waarbij hoofdpersoon Maximus het opneemt tegen een ervaren gladiator/publieksheld. :) Hierbij zijn de gelijkenissen met de scene uit de film en het fragment van Civ VI:
- Het donkere pantser met versiering van Maximus gecombineerd met zijn zwarte haar/baard en schild/zwaard combinatie
- De tegenstander met zwaard en bijl, erg gespierd, leren borstprotectie en riembescherming
Ik ken het spel niet, maar dit klinkt mij alleszins redelijk. Ik hoop dat het ze de beoogde winst gaat leveren en ze (en andere ontwikkelaars/uitgevers) stimuleert om aan een dergelijk model vast te houden.
Civ V met de vox populi mod is zoveel malen leuker om te spelen dan civ 6
Civ IV heb ik grijs gespeeld en speel ik nog steeds. Civ V heb ik destijds gekocht maar die viel mij toch tegen. En nu lees ik dat VI nog minder is dan V.
Ben ik de enige die raar opkijkt van het feit dat er negen nieuwe leiders komen, maar maar acht nieuwe beschavingen? Krijgt een beschaving nu keuze uit twee leiders of snap ik het niet zo goed? 8)7
Die keuze is er al in civ6!
Oehh! Moet ik het toch een keer gaan spelen...
Het is maar bij 1 civ. Ze hadden de hoop dat modders het zouden uitbreiden, maar hebben laatst in een interview aangegeven dat ze het wellicht toch zelf ook gaan doen.
Niet echt iets over de zwaar matig tot slechte AI, en echt kijken naar reviewers heb je ook niks aan, ik mekte het na 30 min dat het niks ging worden, terwijl de mensen die het reviewen niks merkten en hoe hoger de difficulty hoe erger het is!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*