Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

Wargaming heeft een nieuwe versie van Master of Orion in productie. Het wordt een remake van een strategische game van MicroProse uit 1993. Het wordt gemaakt door de Argentijnse ontwikkelaar NGD Studios en krijgt '4X gameplay'.

Wargaming 'gaat terug naar zijn roots', kondigt de Wit-Russische uitgever aan. De uitgever is vooral bekend van World of Tanks, maar bracht eerder al de turn-based strategische game Massive Assault op de markt, dat in 2003 verscheen. Met Master of Orion grijpt het nog verder terug; het wordt een remake van een klassieker van MicroProse. Master of Orion verscheen in 1993 voor MS-DOS en Mac OS en was de eerste game waarvoor de omschrijving 4x gebruikt werd, wat staat voor 'explore, expand, exploit and exterminate'. Wargaming nam de rechten op de klassieker in 2013 over van Atari.

Het 4x-genre zou vooral populair gemaakt worden door games als Sid Meier's Civilization. In Master of Orion start de speler met een kleine vloot ruimteschepen, met als doel de vloot uit te bouwen en de meest dominante beschaving in de ruimte te worden. Spelers kunnen kiezen uit dertien speelbare rassen, ieder met eigen eigen adviseurs, raciale voordelen, technologieën en ruimteschepen. De game bevat twintig zonnestelsels en ruim honderd planeten om te bezoeken.

Wargaming heeft verschillende eigen studio's, maar heeft voor Master of Orion de hulp ingeroepen van het Argentijnse NGD Studios, dat vooral bekend is van mmog Regnum Online. Bij de ontwikkeling van Master of Orion zou de studio hulp krijgen van diverse leden van het team dat de originele game maakte bij MicroProse. De uitgever maakt niet bekend voor welke platformen de game zal verschijnen. Een versie voor Windows ligt voor de hand, maar over andere platformen is niets bekend. Wargaming laat ook niet los wanneer de game op de markt verschijnt en wat het verdienmodel is. De uitgever is vooral groot geworden met gratis speelbare games.

Master of Orion

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Master of Orion is een vrij lastig spel om goed in een modern jasje te schieten omdat het origineel er op meesterlijke wijze in slaagde om technische beperkingen om te zetten in situaties waar je tactisch of strategisch over moest nadenken. Je kon bijvoorbeeld maar 6 scheepsontwerpen hebben, dus moest je heel zorgvuldig met je ontwerpen omgaan, bij iedere nieuwe technologie die ontdekte een ontwerp schrappen was geen optie, omdat alle schepen die je van dat ontwerp maakte verdwenen.

Nog veel meersterlijker was het taktisch ruimtegevecht, wat er heel knullig uitzag, waarbij grote vloten eenvoudig door een getalletje werden voorgesteld, maar waar je enorm taktisch spel kon spelen door je schepen zo te bewegen dat grote hoeveelheden vijandelijke projectielen in astroïdenvelden verzanden. Zoiets is in een moderne 3D-engine bijna niet te repliceren, en tot nog toe geen enkele opvolger (met of zonder MOO-franchise) heeft eenzelfde taktische diepgang weten te bereiken.
Het probleem is niet dat het niet mogelijk is om MOO in een modern jasje te zetten. Het probleem is dat de meesten niet in de gaten hebben waarom het zo'n goed spel was. Dat inderdaad een limiet aan ontwerpen een wezenlijk spel element was. (Of dat nu met opzet was of niet...)
Maar zelfs de eigen ontwerpers leken dat niet goed te beseffen... MOO3 was een absolute ramp.
Nou... eigen ontwerpers... MOO1 en MOO2 zijn door Simtex gemaakt. Ten tijde van MOO3 waren zowel Simtex als Microprose geschiedenis. Het spel werd gemaakt door Quicksilver en uitgegeven door Infogrames.

Ik ben het helemaal met je eens: Om een goede opvolger te maken moet je begrijpen waarom MOO zo'n goed spel was.
Een Argentijnse studio. Zo daar zie je er ook niet veel van.

Maar is dit dan een RTS, TBS, MMO, RPG, Space Fighter of Space Sim?
Of het turn-based danwel Real-time based is valt nog af te wachten.
Een MMO is het al zeker niet
Een Space Fighter (à la Star Citizen, Elite Dangerous) is het ook al zeker niet
Een Space Sim hangt er vanaf hoeveel je onder die noemer kwijt kan / wil

Voor meer info over 4X games:
http://en.wikipedia.org/wiki/4X

[Reactie gewijzigd door Myri op 9 juni 2015 11:55]

Het is een remake, dus het behoort een turn based verhaal te worden.
MOO is wel zo'n tijd geleden, hoewel het 1 van die spellen was, die je achteraf af en toe nogmaals speelde.

Master of Orion is een voorbeeld van een immens goede game, waar moderne game developers zelden aan kunnen tippen.

Heb in de tussentijd teveel andere soort 4X games gespeeld om nog precies te kunnen herinneren hoe het in elkaar stak in MOO.
Het was ongeveer hetzelfde als MoM, masters of magic o.i.d.? (was ook een goede game)
Ik denk dat je bedoeld de legendarische game Might & Magic uit 1986 van 3DO.

De hele reeks was magistraal goed tot en met versie 5. (1995/6).
Daarna ging het al snel berg afwaarts met 3DO en in 2003 werd de franchise verkocht aan Ubisoft. Die maakten er een nog veel grotere puinhoop van door letterlijk alles, inclusief het verhaal waarop de reeks gebaseerd was, te veranderen.

In 2014 bracht Ubisoft nog Might & Magic 10 uit, en hoewel ik meegedaan heb aan de bèta's kon het me niet echt bekoren.
Desondanks was het een zeer goede poging om het oude look & feel van de game terug te brengen. Ze zijn er uiteindelijk niet volledig in geslaagd.
Het was inmiddels dan ook wel 12 jaar na versie 9..
Nee, nee, M&M is totaal anders, dat is een RPG. Dit gaat over Master of Magic, een extreem coole TBS à la Civilization, maar dan met magie.
Ah, je bedoeld de knockoff van Jon van Canegems Heroes of Might And Magic (die wel later is uitgekomen, mja, toen zal 3DO al flink in de problemen).
Master of Magic is een jaar ouder dan Heroes, maar de twee spellen zijn in mijn ervaring heel anders!

Master of Magic is meer Civilization-achtig, waar je steden kunt stichten, en elke stad inkomsten krijgt uit de vakjes eromheen. In een gevecht heb je maximaal 9 units, b.v. 2 ridders, 1 blauwe draak, 1 held, en 3 magiërs. Elke unit neemt een eigen vakje in tijdens de strijd en heeft zijn eigen hitpoints en niveau en vaardigheden, dus de ene magiër kan veel sterker zijn dan de andere. Er is een parallelle wereld die even groot is als de bovenwereld, waar je naartoe kunt door een bepaald soort toren te veroveren. Daar kun je ook steden stichten.

Al deze dingen, die best belangrijk zijn, heeft Heroes niet. Master of Orion leek meer op Master of Magic dan op Heroes. Ik denk dat Master of Magic geïnspireerd is op Civilization, en misschien wel Master of Orion.
Ja.. Masters of Magic en Master of Orion waren in mijn beleving nagenoeg hetzelfde.
(het verschil dat de ene met technologie en ruimte is, de ander met magie en elementals)

Heroes of Might and Magic is echt iets compleet anders. Heb ik ook wel leuk gevonden, maar alle laatste versies vond ik niks meer aan. (Werd veel simpeler ofzo).

Maar Masters of Magic en Master of Orion waren allebei een soort civilization.
Heroes of Might and Magic was toch meer een RPG. (kent ook wel het 4x principe, maar op een vereenvoudigde schaal)

MoM : http://en.wikipedia.org/wiki/Master_of_Magic 1994
MoO : http://en.wikipedia.org/wiki/Master_of_Orion 1993
Ik vond Orion toch ook weer niet hetzelfde als MoM, vooral wat betreft de gevechten, en hoe je de spelwereld rondtrekt en zo, en het gebruik van toverspreuken.
Nee, mee eens.

Maar ze speelden (voor mijn gevoel) wel als eenzelfde soort spel en de interface zal vermoedelijk vrijwel identiek zijn.
Opzich blijven deze 2 games een goed voorbeeld van hoe je op een goede manier je games kan hergebruiken. (MoM zal vast en zeker groot gedeelte van de code van MoO hebben)

Heb ze allebei (en nu nog steeds) erg goed gevonden en ze zijn dusdanig verschillend, dat ze los speelbaar blijven.
Bij MoM vond ik het altijd leuk om georienteerd te spelen op een bepaald element, terwijl MoO het meer om gestroomlijnde research en events ging.
Ik ben het met je eens dat beide spellen duidelijk van hetzelfde genre zijn, net als Civilization turn-based strategy.
(beetje een necro)
Niet alleen dat.. dezelfde makers en verschilt maar 1 jaar.
Ik neem dus aan, dat ook de onderliggende code voor een groot gedeelte hetzelfde zal zijn.
moo en mom, mmm dat waren goede tijden, net zoveel uren aan besteed als de originele civ. jammer dat er nooit een vervolg kwam op MoM, de vervolgen van MOO waren niet geweldig, al was 2 nog wel leuk, 3 was regelrechte ramp, grafisch niet mooi en veels te veel text en info (micromanagment etc)

En nee Alfa hij bedoelt geen Might en Magic, Maar Master of Magic (1994/1995) http://upload.wikimedia.o...ter_of_Magic_boxcover.jpg
Ook door microprose en Simtex geproduceerd destijds.
Maar er zijn tegenwoordig best wel wat spellen die lijken op Master of Magic, toch? Zo heb ik gehoord van:
  • Age of Wonders III
  • Fallen Enchantress: Legendary Heroes
  • Endless Legend
  • Warlock
Om eerlijk te zijn heb ik alleen Age of Wonders I gespeeld van dit rijtje, dat wel aardig was maar niet zo leuk als Master of Magic. Maar Age of Wonders III schijnt extreem goed te zijn.
Heb zelf niet dit spel gespeeld, maar elke 4x die ik heb is er altijd wel een comment over dit spel, over hoe goed het was etc. Ik ben zeer nieuwschierig!

[Reactie gewijzigd door JinShepard op 9 juni 2015 11:35]

MOO2 was beter imho. Geweldig om via tactical combat de alien homeworld in te nemen. Stasis generator & black hole generator ftw... :)

En ik vergeet de Stellar Convertor... Echte Deathstars... :)

[Reactie gewijzigd door Flozem op 9 juni 2015 13:14]

Eens! Wat mij vooral opvalt is dat MOO2 één van de weinige spellen is die de tand des tijds heeft doorstaan. Zelfs op een moderne PC is hij nog prima te pruimen. :)
Nadat deel III uitkwam had ik de hoop een beetje opgegeven op een goed vervolg. Die game was grafisch zwaar verouderd toen het uitkwam. Ik kan me niet meer herinneren of de gameplay nog wel een beetje ok was.

Ik heb met name deel 2 helemaal plat gespeeld. Man wat was dat een leuk spel. Ik ben benieuwd hoe ze de gameplay en graphics gaan moderniseren.

edit: net de video gezien. Dat wordt toch wel erg cool! :-D

[Reactie gewijzigd door Jur_ op 9 juni 2015 11:53]

Deel 3 was een heel ander spel. Deel 2 bouwde voort op deel 1 en was al complexer maar in deel 3 wilden ze elementen zoals diplomacy en trade revolutionair verbeteren. Helaas waren ze iets te ambitieus en leiden de veranderingen tot een zwaar mindere speelbaarheid en de kwaliteit van de AI was ook niet wat het moest zijn. Ik heb toentertijd zelfs nog een boek gekocht om wijs te worden uit de hoeveelheid aspecten die je moest beheersen.

Nadat deel 2 uitgekomen was is er een belangrijke update geweest die zaken als raskenmerken beter balanceerde (ik herinner me dat intelligentie opeens een stuk 'duurder' werd). Als ze een gepolijste remake van die verbeterde versie 2 kunnen maken, denk ik dat zo weer maandenlang achter de computer vastzit.

En misschien kunnen ze deze keer het networking wel voor elkaar krijgen. Ik heb het één keer geprobeerd met 3 pentiums in een kamer maar het spel was niet vooruit te branden.
MOO2 networking werkt heel slecht met de windows versie. DOS draait best wel goed.

[Reactie gewijzigd door ricardo33 op 9 juni 2015 23:29]

Wargaming heeft een nieuwe versie van Master of Orion in productie. Het wordt een remake van een strategische game van MicroProse uit 1993. Het wordt gemaakt door de Argentijnse ontwikkelaar NGD Studios en krijgt '4X gameplay'.
Vind de inleiding nogal verwarrend. Dat Wargaming meerdere studio's heeft zal niet bij iedereen bekend zijn. Een kleine toevoeging ter veruidelijking dat NGD Studios het in opdracht doet van Wargaming zou welkom zijn. Of verwoord het anders.

Anyway, on-topic:
De eerste beelden zien er interessant uit. Het is veel te weinig om ook maar enige degelijke conclusies uit te trekken. Moet zeggen dat ik het begin met de overstap van 2D naar 3D erg gaaf gedaan vindt!
Wargaming kennende zal dit nog wel een goede game kunnen worden. De originele game nooit gespeeld (ik ben één jaartje eerder gemaakt dan dat de game uit kwam :D), maar gezien de reacties hier ben ik benieuwd! Het hele idee van zelf een ruimtevloot opbouwen en samenstellen spreekt mij in ieder geval al heel erg aan!
Heb met wargaming alleen ervaring met World of tanks, airplanes & ships.
Wat dat betreft heb ik er dus weinig hoop in.
World of Tanks is anders wel enorm succesvol. Jij vind het misschien niks maar de cijfers liegen er niet om (uit 2013 maar ook recente cijfers zijn positief). Daarnaast wordt het spel over het algemeen zeer positief ontvangen en is het ook vooral gericht op de casual player (wat zo'n beetje de grootste afzetmarkt is). Daarnaast zegt een publisher niks over de studio. Zo vond ik CoD van Treyarch en Infinity Ward ook niks aan maar sinds Sledgehammer er een andere draai aan heeft gegeven vind ik het ineens wel een leuke game.

Het F2P model wat ze hanteren is ook prima in mijn mening, niemand heeft een voordeel en alle elementen die in het verleden pay2win waren zijn er op verzoek van de community uitgehaald (goldammo alleen voor echt geld etc.) dus ze luisteren ook echt naar de community.
Blijft zo jammer dat mensen dit soort dingen zeggen zonder te onderbouwen :/
Er is overigens een windows versie gemaakt door fans van het spel: http://sourceforge.net/projects/freeorion/

Oops, tegenwoordig op Github. Ik kan beter verwijzen naar deze pagina: http://www.freeorion.org

[Reactie gewijzigd door LaitSolaire op 9 juni 2015 11:52]

Geen Windows versie. Het is gratis opensource spel geïnspireerd op de eerste twee MoO games.
Op GOG.com kan je het origineel samen met deel 2 kopen, en deze werken perfect in Windows. Het is nu summer sale dus met een beetje geluk komen ze nog langs voor een euro of 2.

Edit: Toevallig zijn ze nu net in de aanbieding gegaan. ¤ 2,79 voor deze twee 4X must haves. :)

[Reactie gewijzigd door Maruten op 9 juni 2015 14:11]

Dan vond ik toendertijd Ascendancy een stukje leuker.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ascendancy_%28video_game%29
Ik niet, maar smaken verschillen. De ai is belabberd slecht in Ascendancy, te veel micromanagement met kolonies, en space combat is saai. Dan nog wil ik 'm nog wel es opstarten op m'n ipad. :)
ik vond orion 1 en 2 echt meesterlijk toendertijd.. deel 3 nooit gespeeld, gelukkig als ik t commentaar een beetje lees.

Ik heb de game echt zo vaak opnieuw gespeeld, echt een heerlijke game. Daarna nog wat andere vergelijkbare games geprobeerd maar nooit t zelfde "wow" gevoel gehad.

En idd de beperkingen van de game waren ook uitdagingen.. je moest keuzes maken. Zelfde als bij een goede RPG.. je kan niet alle wapens en potions meenemen.. make your choice and deal with it!

Van mij mogen ze de game ook lekker classic laten qua gameplay.. en eigenlijk de gfx van deeltje 2.. lekker retro!
ik vond orion 1 en 2 echt meesterlijk toendertijd.. deel 3 nooit gespeeld, gelukkig als ik t commentaar een beetje lees.

Ik heb de game echt zo vaak opnieuw gespeeld, echt een heerlijke game. Daarna nog wat andere vergelijkbare games geprobeerd maar nooit t zelfde "wow" gevoel gehad.

En idd de beperkingen van de game waren ook uitdagingen.. je moest keuzes maken. Zelfde als bij een goede RPG.. je kan niet alle wapens en potions meenemen.. make your choice and deal with it!

Van mij mogen ze de game ook lekker classic laten qua gameplay.. en eigenlijk de gfx van deeltje 2.. lekker retro!
Helemaal mee eens!
Essentieel voor het slagen van een nieuwe MoO is natuurlijk de implementatie van het shipdesign. Het zelf uitdenken van een gebalanceerde combinatie van shields, weapons en extra modules was onovertroffen in MoO-2.
Ik heb daarna een hoop andere Space-sims geprobeerd (Ascendancy, GalCivs, etc.) maar geen wist zelfs maar in de beurt te komen van Orion.

(En ik hoop dat ze de spacecombat vooral ook Turnbased houden!!)
Ik zal zeker deze opslaan in mijn kladblokje met toekomstige spellen die ik wil spelen als ze uitkomen.

Hopelijk zullen de roots van het oorspronkelijke spel goed zichtbaar zijn.

Ik ben altijd wel fan geweest van turned based games en hopelijk zal deze aan mijn collectie toegevoegd kunnen worden
Wordt lastig om een game als Galactic Civilizations III te overtreffen. Deze franchise heeft wel heel erg lang stilgestaan na het debacle van Master of Orion III in 2003.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True