Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties
Submitter: Tormbo

Master of Orion is zijn 'vroegtijdige toegangsfase' ingegaan. Dit betekent dat de game nog volop in ontwikkeling is. De 'early access'-versie van de game zal minimaal drie maanden duren en uit ten minste drie fases bestaan.

In die drie fases zullen rassen en nieuwe functies toegevoegd worden. Tijdens deze fase zullen er in eerste instantie zes rassen zijn wat er later tien worden. Spelers kunnen 75 technologische verbeteringen onderzoeken en er zijn grote sterrenstelsels met tot honderd zonnestelsels per sterrenstelsel, al is nog niet alles beschikbaar. Tijdens de testfase zijn er ook minder mogelijkheden om te winnen en zullen bepaalde functies nog niet werken.

De game heeft in deze fase de beschikking over twee talen: Engels en Russisch. De uiteindelijke versie ondersteunt meer talen, al is nog niet duidelijk welke dat zijn. Deze eerste fase van de vroegtijdige toegang duurt vermoedelijk een maand, schrijft de ontwikkelaar op zijn Steam-pagina. Voor feedback van de community is een forum ingericht. 

De 4x-game of explore, expand, exploit en exterminate-game vraagt van de speler alles te verkennen, de invloedssfeer uit te breiden, veroverde gebieden uit te buiten en tenslotte de concurrentie uitschakelen. De nieuwe versie is een remake van de strategische game van MicroPose uit 1993. Het Argentijnse NGD Studios ontwikkelt de game voor Wargaming. Tweakers kon de game vorig jaar op de E3 al proberen en schreef er een preview over.

De Collector's Edition van Master of Orion kost 45,99 euro en dat bedrag zal volgens het bericht niet wijzigen. De Collector's Edition bevat verder de drie originele Master of Orion-games, een boek, de soundtrack en een extra ras, de Terran Khanate. Wat de standaardversie gaat kosten, is nog niet bekend. Ook zal de testversie alleen op Windowssystemen met 64 bit draaien. De minimale systeemeisen zijn 15GB vrije ruimte op de harde schijf, een Intel Core 2 Duo of AMD Athlon X2, 2GB ram en een Nvidia 240, Intel HD 4000 of ATI 4650 gpu. Later komt ook ondersteuning voor OS X, Steam OS en Linux.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Ik heb het spel gisteren gespeeld en uitgespeeld, het speelt behoorlijk lekker weg.
Heeft veel trekjes overgenomen van Civilization V, maar dat maakt het niet vervelender.
Veel mensen zullen het spel Star Wars Rebellion / Supremacy niet meer kennen, maar het heeft hier ook heel veel van weg, en daar heb ik hele goede herinneringen aan.

Wat dus wel jammer is, is dat er gewoon nog een aantal bugs in zitten.
- Floating point rekenfouten, waarbij een bepaald wapen 59,699999999 damage doet in plaats van 59,70, dat verprutst de UI nogal
- Waarschuwingen wanneer er te veel pollution is op een bepaalde planeet, dan zeg je 'show me' en het zoomt in naar de verkeerde planeet.
- Een piratenbasis niet aan kunnen vallen

Maar goed, early access, dus het kan ook allemaal wel, en ik ben behoorlijk enthousiast over al het andere dat ze wel goed gedaan hebben.
Floating point rekenfouten, waarbij een bepaald wapen 59,699999999 damage doet in plaats van 59,70
Dat zijn niet zozeer rekenfouten - 59,7 kan niet door een float gerepresenteerd worden, maar de daadwerkelijke waarde van de float zit er dicht genoeg bij. Dit is meer een weergave-fout.
ik heb anders geen probleem met het aanvallen van een piratenbasis, je moet het wel bombarderen.
Al die early access ben ik nu wel zat. Een aantal van die games zijn ineens stukken trager in ontwikkeling wanneer er genoeg geld binnen is gekomen en voelt de afronding meer als formaliteit dan dat ze er echt moeite voor doen.
En aan de andere kant zijn er spellen, zoals Galactic Civilisations III, welke enorm geprofiteerd hebben van de speler feedback gedurende Early Access.

Ik ben het absoluut eens met je dat het een gevaar is; mensen die er lui van worden, sommige games die simpelweg nooit volledig afgemaakt worden omdat het geld toch al binnen is. Er zijn echter ook een berg voordelen aan Early Access. En als de makers en uitgevers er op de juiste manier mee om gaan kan het erg krachtig zijn.

Alles staat of valt dus voortaan met de reputatie van de makers. Ben je van plan een early access spel te kopen dan doe je er goed aan die reputatie na te gaan. Firaxis is mijn "blind kopen" vertrouwen kwijt geraakt met hun iOS spellen en Civ:BE. Stardock heeft het alleen maar bevestigd met GalCiv3. MoO? Ik weet het nog niet......
Ik heb toen de 100 euro founders pack gekocht.. maar alleen omdat de makers van het spel meer spellen hebben gemaakt in het verleden. Tegenwoordig zie je veel startups waarbij hun 1e game een early access is...
naja het is gewoon het dilemma van het fungreren als een uitgever, inversteerder.
nu beginnen mensen ineens begrip te krijgen voor waarom games niet altijd uitgesteld worden, of extra budget krijgen.

dit is eigenlijk niet anders dan voorheen, waar developers ook vaak over budget, en langer dan verwacht doen over de projecten. alleen staat er nu niemand tussen de developer en het publiek.

[Reactie gewijzigd door freaq op 26 februari 2016 23:49]

dit is eigenlijk niet anders dan voorheen, waar developers ook vaak over budget, en langer dan verwacht doen over de projecten. alleen staat er nu niemand tussen de developer en het publiek.
Nou ja, het verschil is dat voorheen het geld uit de pocket kwam van de developer/uitgever, en nu kan 'iedere gek' via early access allerlei beloftes maken, geld innen en vervolgens de game niet uitbrengen; dat lijkt me toch wel anders dan voorheen.
Voorheen zat het risico bij de uitgever, nu bij de honderd(duizenden) personen die zich financieel aan zo'n beloofde game verbinden. Ik vind dat dus wel een verschil met voorheen. Nu is het systeem veel kwetsbaarder voor oplichterij dan in zo'n 'closed' systeem van vroeger. Maar goed, beiden hebben zo zijn voor- en nadelen natuurlijk, want met dit early access systeem heb je wel meer kans dat er iets unieks op de markt komt in plaats van het zoveelste op-safe-spelen type game.
Zoals gezegd; reputatie is plots enorm belangrijk. Mensen die early-access kopen moeten zich daar ook heel goed van bewust zijn; het kán mis gaan.

Stardock had al een ijzersterke reputatie en die hebben ze, wat mij betreft, ook dubbel en dwars waar gemaakt.
Wait what? GalCiv 3 heeft geprofiteerd? Waar dan?

Die game zou nog niet in de schaduw van zijn voorgangers mogen staan, het is een uitgeklede versie dat er grafisch belabberd uitziet, met mechanics uit het jaar blok en er zitten nog steeds mega bugs in. De tech tree is doodsaai, de hele artwork voelt als een stel placeholders van het niveau 'mod-je-eigen avatar', en nergens is echte polish te ontdekken. Tekst die niet in kaders past, of de verkeerde kleur heeft, moet ik nog even doorgaan? Ze brengen nu post-release allerlei DLC uit die de naam DLC soms niet mogen hebben of anders gewoon in de base game hadden moeten zitten, want het is zelfs met die DLC nog bijzonder weinig content. Zet GalCiv eens tegenover de vanilla Sins of a Solar Empire... ook van Stardock, maar kwalitatief van een totaal ander niveau, en zónder een EA met duizenden spelers die ook wat willen.

GalCiv 3 is wat mij betreft een heel slecht voorbeeld van geslaagde EA. Civ:BE kwam nog met meer content bij release, en zelfs de UI zag er daar beter uit. Dat zegt genoeg, ik kon me destijds geheel in je kritiek op Civ BE vinden (daarom verrast me dit ook zo).

Verder ben ik het geheel met je eens. Early Access kan zeker voordelen bieden en kan ook zeker 'goed gedaan' worden. Als we dan een voorbeeld moeten nemen; Divinity:OS en Grim Dawn.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 29 februari 2016 10:51]

Ik vraag me af of dit nou echt nut heeft. Ik ben van plan hem ooit te gaan kopen, maar nu ga je geld betalen en uiteindelijk kun je dit dan pas over 3 maanden normaal spelen waarschijnlijk. Het lijkt me een mooi spel maar ik wacht nog even.
Tegenwoordig makkelijk te verifieeren: bekijk een paar let's play streams op twitch/youtube/whatever (bij voorkeur van iemand die "gespecialiseerd" is in dit type spellen en hopelijk de oudere MoO games (en dergelijke als GalCiv) kent).

Mijn bescheiden mening na het bekijken van 1 gedeeltelijke stream:
+ziet er goed uit.
+gameplay is redelijk gelijk aan MoO
~bevat wat bugs, vooral display/weergave
-Windows only.

Ik zie net dat MoO2 op Steam terecht is gekomen voor alle platformen, helaas alleen in een bundel met deze nieuwe versie (en MoO3 die ik uit mijn geheugen verbannen had). Maar eens op GoG kijken dan.
Wow is dit een remake van het spel van midden jaren '90? Dat heb ik toen nog wel eens gespeeld.

Maar meestal speelde ik VGAPlanets. Dat was net zoiets, turn-based strategy met veel humor er in :) Je moest dan turn files maken die je naar een host doormailde, als de turns binnen waren (of je was te laat) dan draaide hij een nieuwe turn door. Een grappige vroege vorm van online spelen.

Ik ben wel benieuwd, ik was er nooit zo goed in (je moet echt een hoofd hebben voor multitasking en overzicht) maar lol was het wel.
vgaplanets was te gek, ze hebben het een nieuw leven ingeblazen op planets.nu wat wel redelijk goed in elkaar is gezet, tim speelt daar zelf ook nog op mee.
Bedankt voor de tip! Dat is interessant! Ik heb het even bekeken en het is heel mooi gemaakt, moet ik zeggen.

Wel jammer dat de privateers er niet meer in zitten. Die Meteor Class Blockade Runners waren super. Ik speelde bijna altijd als privateers omdat ik het redelijk in de vingers had, en het was niet echt een populair ras.

Edit: Oh ze zitten er toch in, hangt kennelijk van de game af die je joint.. Super!

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 27 februari 2016 21:41]

Heb zelf de collectors edition al gekocht en voor een Early Access is dit een van de meest compleetste die ik al heb gespeeld. Ze noemen het een Alfa, maar zelfs de Alfa is al vele malen beter en leuker dan menig ander game dat 'afgewerkt' is. Hoop wel dat ze de tactical battles nog serieus aanpassen, is nu niet meer dan een gimmick ... Voor de rest het gevoel van 'nog een turn' is al serieus aanwezig vind ik ! Dus ja, als Early Access stelt deze niet teleur, en moesten alle games het zo doen zou niemand nog klagen ... Je kan het al spelen EN je ziet het spel evolueren op basis van je feedback.
Ik was in eerste instantie ook zeer sceptisch over 'weer een MOO'. Maar na de preview filmpjes en voice cast te hebben gezien was ik om. Heb 'm gisteren gelijk gekocht en ben niet teleurgesteld. Als het vanaf hier nog beter wordt dan wordt het gewoon een dijk van een game.

Maar ik snap de mensen wel die liever wachten tot release, er is zoveel troep in 'early access' tegenwoordig.
Ik ben niet echt fan van early acces spellen, maar dat ligt meer aan mijn speelstijl/aandachtscurve.

Zodra ik een alpha/beta early acces speel, speel ik veel en vergeef ik de schoonheidsfoutjes, maar op een gegeven moment ben ik er ook klaar mee, en dan raak ik het spel niet meer aan. Genoeg andere games om te doen.

Dus in principe doe ik mijzelf te kort wanneer ik niet wacht op het "uiteindelijke" product.
Dat hele ge-early access begint irritant te worden. For the love of god, noem het Beta. De collectors edition is een beetje mager, maar gelukkig de prijs is heel zacht.

Op papier is MOO best wel awesome, de voicecast bestaat uit legendarische voice actors die elke Sci-fi nerd wel kan waarderen.
Dit is meer de scherven oprapen voor wat de compleet mislukte Masters Of Orion III heeft aangericht.
Ga je nou echt klagen dat er iemand anders het eens opnieuw en beter probeert te doen, mag dat dan niet omdat de vorige versie slecht was ?
Integendeel, er is niets mis mee om de serie weer in zijn oude glorie te herstellen. Maar het feit dat het zolang heeft geduurd voordat een developer weer z'n handen aan een Masters of Orion titel durft te branden geeft al duidelijk aan hoe talrijk de scherven zijn. Er is gewoonweg geen ontkennen aan dat een nieuwe Masters of Orion titel zal moeten opboksen tegen de reputatieschade die het derde deel heeft aangericht.
Er was geen Master of Orion III.
Oh nee? Wonderlijk toch, aangezien ik me nog goed kan herinneren dat ik 'm gekocht heb.

En shit, was das dat een slechte aankoop! Prachtige concept, maar verschrikkelijk slecht uitgewerkt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Master_of_Orion_III
Beste AHBdV, het was bedoeld als (flauwe) grap. In de zin van dat MOOIII zo slecht was in verhouding met MOOII dat ik in denial ben over het bestaan.
Ik hoopte eigenlijk dat de nieuwe Master of Orion gewoon identiek aan Master of Orion 2 zou zijn met wat grafische updates, beter draaiend op moderne systemen, en up to date multiplayer functionaliteit. Zo te zien zijn ze toch weer gaan sleutelen aan de basisconcepten. Ik hoop dat ze daarmee niet opnieuw de baby met het badwater weggooien.
noem het toch gewoon "early access" in de titel... "vroegtijdige toegang" klinkt gewoon zo fout.
Misschien wel interessant om te weten is dat de grote man achter dit nieuwe MoO project ook de man is achter Wargaming met oa World of Tanks, World of Warschips, World of Warplanes en World of Tanks Generals.
Tesamen hebben die een playerbase van ruim 160 miljoen actieve spelers. (dacht ik laatst te hebben gelezen)
MoO schijnt een lang gekoesterde droom van hem te zijn en pas geleden had hij de kans om de rechten te mogen kopen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True