Master of Orion Preview

Terug van heel lang weggeweest

Door , 33 reacties

Terug naar de roots

De E3 is een beurs van groot, groter, grootst. Een beurs van enorme schermen op nog grotere stands, die vaak een half voetbalveld beslaan. Gelukkig is er ook ruimte voor kleinere bedrijven of uitgevers die wat minder geld over de balk willen smijten. Zo ook Wargaming, dat het geld dat verdiend wordt met World of Tanks niet investeert in enorme stands, maar in nieuwe studio's en oude licenties. Wargaming had een zeer vroege versie van Master of Orion meegenomen naar de E3 waardoor we een voorzichtige eerste indruk gekregen hebben, maar waardoor eigenlijk net iets teveel onduidelijk blijft over de game. Wat wel duidelijk is, lees je in deze preview.

Aankondiging Master of Orion

Wie de uitgever kent van World of Tanks, weet dat Total Annihilation en vooral Master of Orion heel andere koek is dan de gratis speelbare tank-mmog. Wargaming bestaat echter al sinds 1998 en brak in 2003 door met het turn based-strategiespel Massive Assault. Dan is de stap naar zowel Total Annihilation als Master of Orion opeens niet zo groot meer. Zo ziet de uitgever het zelf ook: met de nieuwe versie van Master of Orion keert Wargaming terug naar zijn eigen roots. De nieuwe versie van MoO werd op de E3 getoond, maar niet op de beursvloer. Wargaming toonde het spel in een klein kamertje, ergens in de krochten van het beurscomplex en Tweakers kon even kijken.

Onbekende studio

Er is wel meer dat opvalt aan Master of Orion. Want de eigen studio van Wargaming in Minsk mag dan ervaring hebben met turn based strategy, het bedrijf besloot de ontwikkeling van Master of Orion toch uit handen te geven. Het werd uitbesteed aan een studio uit een zo mogelijk nog exotischer oord, Argentinië. Ontwikkelaar NGD Studios ken je heel misschien van mmog Regnum Online, dat sinds 2007 op de markt is en zelfs even een officiële Nederlandstalige server heeft gehad. Een game als Master of Orion heeft het echter nooit gemaakt. De studio mag zich nu bewijzen met de het nieuwe Master of Orion. Dat wordt, als we Wargaming mogen geloven, geen Master of Orion IV, maar een zogenaamde reboot en past daarmee in een trend. Ook de nieuwe Hitman, waar we hier al verslag van deden, moeten we volgens de makers zien als een reboot, net als de laatste Tomb Raider.

Vier keer X

Wie de geschiedenis een beetje kent, weet dat Master of Orion een echte 4x-game is, ofwel een game waarin explore, expand, exploit en exterminate centraal staan. Het is zelfs de eerste game waar de term ooit voor gebruikt werd. Het geeft aan wat je te doen staat in deze nieuwe versie, namelijk vanaf je eigen kleine zonnestelsel het omliggende deel van het heelal verkennen, je invloedssfeer uitbreiden, de veroverde gebieden uitbuiten en tenslotte de concurrentie uitschakelen.

Je bevindt je in MoO weer in een deel van het heelal waarin de ster Orion het middelpunt vormt. Dat is ook duidelijk te zien zodra je het geheel verkend hebt. Orion vormt het midden van een wolk van ruim 100 sterren die allemaal weer planeten hebben die je kunt verkennen. Aan exploration valt er dus genoeg te beleven. Daar begint de game ook mee. Vanaf je thuisbasis kun je de eerste schepen de ruimte in sturen. Een snelle, maar onbewapende Scout bijvoorbeeld. De kwetsbare Scout kan tijdens zijn verkennende werk echter ook zomaar wat ruimtepiraten tegenkomen en dan is de kans groot dat hij de confrontatie niet overleeft. Daarom heb je al vroeg in de game beschikking over twee andere schepen, een Frigate en een Colony Ship. Die laatste is bedoeld om de eerste stappen op vreemde bodem te zetten en nieuwe planeten aan je beginnende rijk te voegen. De Frigate is het eerste bewapende schip waar je mee op pad kunt. Langzamer dan de Scout, maar bewapend en dus voorbereid op de eerste conflicten.

De Bulthari

Omdat de ruimte een vrij leeg geheel is en verkennen dus niet zo spannend is als aardse 4x-games als Civilization, hebben de makers wat verrassingen ingebouwd. De piraten noemden we al, maar je kunt ook een supernova tegenkomen of een mysterieuze anomaly. Belangrijker is dat je vanzelf een keer geconfronteerd wordt met je concurrenten. Hoeveel dat er zijn, bepaal je zelf, aan het begin van elke match. De game telt tien speelbare rassen en dat is ook het maximum dat je in kunt stellen.

Vreemde wezens

Die zijn, naar goed gebruik, weer lekker sci-fi, al hebben we er slechts een handjevol van voorbij zien komen. Naast Humans kun je kiezen uit de Alcari, de Sakkra en de Bulrathi. Elk ras lijkt een combi van mens en dier. Zo lijkt een Alcari op een mens met kattenhoofd en hebben de Sakkra een reptielenkop. Elk ras heeft uiteraard zo zijn eigenschappen, die weer passen bij de eigenschappen van de te verkennen planeten. De planeten worden voor het begin van de game random gegenereerd en zijn niet alleen verschillend van formaat, maar ook verschillend van samenstelling. Ze kunnen dus rotsachtig zijn, of juist bedekt met oceanen. Het ene ras kan daar wat beter mee overweg dan het andere. Iets om rekening te houden bij het vestigen van nieuwe bases of het veroveren van bestaande.

Als je een nieuwe planeet ontdekt en voor het eerst naar het oppervlak afdaalt, zie je een random gegenereerde cutscene waarin op fraaie wijze het uiterlijk van de planeet op wordt weergegeven. Wat belangrijker is; als je een eerste Colonist hebt geplaatst, kun je de planeet gaan exploreren, waarbij kunt kiezen of je dat handmatig doet of via een vooropgezet plan automatisch wilt laten gebeuren. Je kunt daarbij kiezen voor nadruk op aandachtspunten als Food of Production.

De Human

Techniek onderzoeken

De game bevat uiteraard een uitgebreide tech tree, zo'n ouderwetse zijwaarts scrollende balk met zo'n 75 technieken om te onderzoeken. Belangrijk is dat elk ras precies dezelfde tree heeft en daarmee dus ook over precies dezelfde opwaardeermogelijkheden beschikt. Alleen het uiterlijk kan verschillen als het onderzoek je iets tastbaars als een nieuw gebouw, eenheid of schip oplevert. Het is niet altijd even tastbaar. Soms levert onderzoek op dat je een nieuwe grondstof kunt benutten of dat je een bestaand type schip op kunt waarderen. Mocht je dat laatste vervolgens doen, dan kun je kiezen of je enkel je schip op wilt waarderen of gelijk alle exemplaren in je vloot wilt verbeteren.

De Sakkra

Als je beschaving een beetje op stoom is, komt het onvermijdelijke moment dat je in aanraking komt met de andere beschavingen die rond Orion draaien. Dan is het tijd om te bepalen hoe je de overwinning gaat behalen. Het doel is altijd om het meest dominante ras te worden, maar je kunt zelf bepalen hoe je dat wilt bereiken. Er zijn vijf wegen die naar de overwinning leiden, dus je hoeft niet de militaire weg te kiezen als je daar geen zin in hebt. Je kunt ook langs diplomatieke of economische weg de macht veroveren, al hebben we van de economische opties niets gezien en van de diplomatieke eigenlijk enkel dat je kunt onderhandelen over een vrije doorgang voor je eenheden over vijandelijk terrein.

Net als in de voorgaande delen van de serie speelt in de strijd tussen de verschillende beschavingen spionage weer een grote rol. Of dat ook wil zeggen dat er weer verschillende soorten spionnen zijn, willen de makers nog niet loslaten, al is dat wel aannemelijk. Voorganger Master of Orion III had bijvoorbeeld aparte militaire en economische spionnen.

Nog niet knokken

Er is meer dat nog onbekend is. Of eigenlijk; wat de makers nog niet willen tonen. We konden in de versie die op de E3 speelbaar was van alles uitproberen, maar niet hoe gevechten verlopen. Alleen de geautomatiseerde variant werkt in de huidige build, maar niet de handmatige versie. Bij de automatische optie is belangrijk dat je steeds netjes vooraf te zien krijgt hoe groot de kans is dat het gevecht op een overwinning uitdraait. Dat is ingebouwd, maar hoe je zelf de schepen kunt aansturen tijdens gevechten is helaas nog niet duidelijk. Daarmee is dus ook niet duidelijk hoe gevechten in beeld worden gebracht.

De makers konden behalve de Scout en Frigate zelfs nog geen schepen laten zien, zodat we geen beeld hebben van wat er tijdens gevechten mogelijk is. Elk ras krijgt een stuk of tien verschillende schepen, maar welke is dus nog onduidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat je net als in de voorganger een planeet kunt beschermen door een Star Base te bouwen, een zwevend fort dat om de planeet cirkelt. Later in de game kun je ook een Star Fortress bouwen, dat nog meer bescherming biedt. Uiteraard zijn zulke zaken ook nog op te waarderen, afhankelijk van hoe je onderzoek uitpakt.

Tot slot bleek dat je ook nog Admirals aan je beschaving toe kunt voegen. Het is wat in een vergelijkbare game als Civilization een Wonder zou heten; een manier om je beschaving een flinke bonus te geven op een bepaald vlak. Uiteraard zijn er veel verschillende Admirals om uit te kiezen, die allemaal veel tijd kosten om te bouwen. Ook die kon Wargaming echter nog niet laten zien.

Voorlopige conclusie

Wargaming had een zeer vroege versie van Master of Orion meegenomen naar de E3 waardoor we een voorzichtige eerste indruk gekregen hebben, maar waardoor eigenlijk net iets teveel onduidelijk blijft over de game. Wat wel duidelijk is, is dat de makers voor de nieuwe versie van de game dichtbij het origineel blijven. Je speelt nog steeds in een deel van het heelal dat rond ster Orion cirkelt en dient de meest dominante beschaving te worden door de andere beschavingen te onderdrukken.

We hebben echter geen beeld gekregen van wat de game moet onderscheiden van zijn voorgangers of van andere games in dit genre. Uiteraard is het uiterlijk opgewaardeerd naar hedendaagse maatstaven, maar op de overzichtskaart van het speelveld is daar niet eens zo heel veel van terug zien. Dat is nu eenmaal een zwart vlak met gekleurde stippen, die de sterren aangeven die je kunt bezoeken. Spionage gaat een belangrijke factor vormen, net als bij de voorgaande delen, maar veel meer weten we niet.

In de komende maanden hopen we vooral meer te weten te komen over de verschillende speelbare rassen en vooral over de onderlinge verschillen. Dan wordt wellicht ook duidelijk wat voor ruimteschepen die rassen tot hun beschikking hebben en welke gebouwen er op de gekoloniseerde planeten neergezet kunnen worden. Tot slot hopen we snel te weten te komen hoe gevechten in de game verlopen, al kunnen die gevechten door minder krijgslustig ingestelde spelers geautomatiseerd worden. Voorlopig kunnen we dus eigenlijk enkel constateren dat we blij zijn met de pogingen van Wargaming om een nieuwe Master of Orion op de markt te brengen en dat het resultaat er veelbelovend uitziet. Nu maar hopen dat we binnenkort kunnen zien wat die beloftes waard zijn.