Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 103 reacties

Lego komt met een game die sterk doet denken aan Minecraft. In de wereld kunnen spelers zelf hun spelwereld ontwerpen, net als in Minecraft, al lijkt de nadruk te liggen op creativiteit, en niet op overleven. De game is al te spelen, maar het gaat wel om een testversie.

Lego heeft het spel al vrijgegeven via Steam, via het Early Access-programma, waarmee games kunnen worden gespeeld die nog niet af zijn. Ook op dat punt lijkt het spel op Minecraft: die game was al lang voor de eerste stabiele versie te downloaden. Spelers moeten 15 euro betalen voor het spel, dat vooralsnog enkel op Windows te spelen is.

In Lego Worlds kunnen spelers hun eigen spelwereld ontwerpen, net als in Minecraft. Daarbij hoeven ze echter niet te overleven, waarmee het spel vooral vergelijkbaar is met de creative-modus van Minecraft. Daarbij kunnen spelers in één keer grotere hoeveelheden terrein bewerken, en kunnen ze voertuigen gebruiken.

Op dit moment is Lego Worlds nog een singleplayer-game, maar dat moet in de toekomst veranderen. Ook moeten spelers de mogelijkheid krijgen om het uiterlijk van hun spelkarakter te wijzigen, iets dat op dit moment ook nog niet mogelijk is.

Lego WorldsLego WorldsLego WorldsLego WorldsLego WorldsLego Worlds

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (103)

LEGO Worlds heeft zeer zeker potentie, maar het is duidelijk nog een Alpha versie. Ik hoop dat de makers van Minecraft, Mojang/Microsoft, het gebruiken als waarschuwing om eens wat meer vaart achter de doorontwikkeling van Minecraft te zetten.
In het echt hebben die cilindervormige "nopjes" op legoblokken een nut; om ze vast te zetten in elkaar. Maar ik zit mij de screenshots af te vragen waarom sommige wel nopjes hebben en sommige niet, en of dat dat ook effect heeft op de gameplay. Of dat dit puur estetisch is (en maakt de blokken eigenlijk complexer dan puur nodig is).
Was dit er niet al maar werd toen gesloten omdat er overal penissen waren en dat dit teveel mankracht koste?
Dat is Lego Universe, wat een MMO is, dit spel is voorlopig single player, dus geen risico dat 6 jarige timmy een piemel tegenkomt die door 12 jarige tommy is gebouwd.
het idee is, volgens reclames op instructieboekjes, wel dat het een MMO achtige omgeving wordt..

Lego Universe heb ik mij toch best mee vermaakt, en iets wat daarop lijkt juich ik ook alleen maar toe..
Volgens de Early Access pagina op Steam komt er inderdaad Multiplayer aan in een toekomstige update.

 Like/Dislike system for tailoring World Generation
 Procedurally Generated Underground Cave Networks
 LEGO ID integration to allow for sharing and uploading of in-game builds
 Additional Biomes
 Painting Themes
 Pre-Generated Towns/Villages/Settlements relevant to the Biome
 Updated AI Behaviors to provide organic feeling to free-roaming creatures and characters
 Red Brick Extras
 Full liquid behaviors
 Additional Minifigure Characters and Creatures
 Additional Vehicles and Pre-Built Models
 Additional Weapons
 Cut/Copy/Paste chunks of landscape
 Underwater Gameplay (including Vehicles, Creatures and additional sea life)
 Character Customizer
 Online Multiplayer”
Redbrick extra's? Als dat het zelfde idee is als redstone dan is de kopie wel erg exact. Of word daar iets anders mee bedoeld?
In de LEGO games heb je ook redbricks.Maar het zou ook heel goed vergelijkbaar kunnen zijn met Minecraft. Niet heel gek want het Minecraft concept lijkt in principe wel op LEGO.
Wat deden al die mannen met die penissen dan dat het zoveel kracht koste? ;)

On: ziet er in elk geval grafisch beter uit dan een minecraft. Denk dat mijn zoontjes hier wel blij van worden. Het idee van minecraft is super, vind het grafisch er gewoon niet uit zien, maar wie ben ik. Ben hier in elk geval benieuwd naar.

[Reactie gewijzigd door Daejji op 1 juni 2015 19:55]

Het idee van minecraft is super, vind het grafisch er gewoon niet uit zien, maar wie ben ik.
- Texture pack
- Optifine
- Shaders mod

Je kunt minecraft grafisch een prachtige game maken als je wilt. Tenzij je echt een aversie tegen vierkanten hebt.
Het zal wel aan mij liggen, maar het installeren van die dingen is omslachtig en daarnaast vind ik minecraft in Java erg traag en een memoryhog. Dit legospel doet me heel erg denken aan de LEGO games die er nu al zijn. Vooral het neerleggen van de blokjes klinkt precies zo 😀
Omslachtig valt wel mee imho. Al ligt dat natuurlijk aan de gehanteerde definitie van omslachtig.

Als een paar klikken van de muis en het lezen van een paar regels installatie instructies omslachtig is, dan is het omslachtig ja.

Ik ben het er mee eens dat vanilla minecraft niet om aan te zien is (persoonlijke mening). Maar als je er slechts een paar minuten tijd aan besteed dan kan de game er gewoon vele malen beter uit zien.
Maar vind je zelf ook niet dat Minecraft van die update choppy wordt? Ik heb een high end pc met 32gb memory en die heeft er al moeite mee. Derhalve hoop ik op een snellere minecraft variant met die LEGO game.
Dat mag je natuurlijk vinden, maar in de praktijk werkt het spelletje prima, ook met 8GB RAM op een 2nd gen i5. En dat voor miljoenen spelers.

Waarschijnlijk ligt het dan ook niet aan minecraft, maar aan jou (=wat je er mee doet). Er zijn wat mensen die performance problemen met minecraft hebben, maar in alle gevallen is het om dat ze zelf iets gedaan hebben of aan het doen zijn wat veel resources kost. Bijvoorbeeld alles op hoge instellingen zetten, hele grote view distance, en dan een heel groot ding bouwen (bijv. een USS Enterprise). Tsja, dan gaat het wel stuk ja :p maar dat ligt dan toch meer aan hoe je de software gebruikt dan de software zelf.

Dat is een beetje het probleem aan minecraft: door de vrijheid maken mensen het vrij makkelijk zelf stuk, maar schuiven problemen dan af op de software om dat ze vinden dat het aan hun hardware niet kan liggen.
Ik heb een 3rd gen i7, 32gb memory en een GTX 980. Vanilla Minecraft... geen enkel probleem. Maar als je een modpack neemt (wat in mijn optiek juist dit soort games geweldig maakt, zie je al gauw choppy beelden.
Dat deze game in Java geschreven is begrijp ik ten dele (platform onafhankelijk), voor voor de rest is java nou niet het beste platform of dit soort spellen in te maken.
Volgens mij gaan alle graphics processen gewoon in OpenGL, en is Java echt niet perse slecht qua geheugen of performance. Als ik een applicatie in Java schrijf is die echt niet lanzaam ofzo.

Als je een modpack hebt en het daarna langzaam wordt is het probleem toch wel duidelijk lijkt me: niet minecraft maar je modpack zorgt voor problemen. Dus ook Java kan je vergeten en geheugen, CPU, GPU enz. Ergens in dat modpack of door dat modpack (waarschijnlijk gewoon hoge complexiteit code blokken) gaat je computer opeens moeite hebben met iets simpels als Minecraft.
Je speelt wel op de gtx 980 ?
Want bij mij speelde die hem automatisch op mijn hd 4600 ipv mn externe gpu misschien een optie je weet maar nooit.
Optifine instaleren verdubbelt je fps, dan Sonic ether shaders met gsl shaders mod eroverheen gooien en je hebt een pracht spel.
Door optifine te gebruiken is de performance bij mij juist verbeterd ten opzichte van vanilla minecraft.

Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt qua mods en settings, maar als je een beetje reŽel blijft dan kun je goede en vloeiende performance halen terwijl de game er een heel stuk beter uit ziet.

Voor de rest geef ik je wel gelijk hoor. Het is en blijft een Java game, die niet goed gebruik maakt van de beschikbare resources van een systeem.
Ik heb pas een pc met een pentium van §45 in elkaar gezet, 4gb ram en geen aparte gpu. Daar kun je minecraft prima op draaien.
Ik weet precies wat je bedoeld. Minecraft is inderdaad een spel wat niet goed geoptimaliseerd is. Ik weet ook niet of dit mogelijk is. En inderdaad, ik wou ongeveer een half jaar geleden een Shader Mod installeren, alleen was deze maar te installeren op een iets oudere Minecraft versie. Ik dus als weer beginnende kon deze dus helaas niet installeren, omdat ik de nieuwste versie had gedownload. Je kan natuurlijk een oudere versie ergens vandaan toveren, of misschien wel van de officiŽle site. Maar goed, soms wil je gewoon lekker even spelen. Daarnaast is Minecraft inderdaad gewoon niet gemaakt voor dat soort praktijken. Wie weet kom Microsoft met een Minecraft II, maar dat zal waarschijnlijk nog wel even duren. En deze zal vast niet op "Java" draaien. Het installeren van Mods gaat in ieder geval niet 1, 2, 3. Als je al een verkeerde handeling uitvoert, kan je de .minecraft folder weer verwijderen in AppData.

Eťn van de andere redenen waarom ik gestopt ben is het overzetten van maps. Als je bijvoorbeeld een paar maand was gestopt, en je installeert de nieuwste server en client versie, dan is je hele map weinig waard. Overal ineens sneeuw uit het niets en meer van zulke praktijken. Ik weet niet of dit nu nog het geval is maar ik vond dat erg jammer.

Ik weet niet of ik de Lego Mincraft concurrent ga spelen, misschien als het toch door meer YouTubers omarmt wordt dat ik het ga bekijken, maar anders waarschijnlijk niet. So many games to play... :D
Tegenwoordig zijn mods met een exe, een modpack of een plugin als forge heel makkelijk te installeren hoor.
Oh, dat wis ik niet. Dat is wel heel handig. Misschien als ik toch ooit een keer weer ga spelen dat ik dat ga uitproberen!
Dan moet je de Intel Atom maar eens vervangen of je configuratie even goed doornemen want 'high end' die moeite heeft met een simpel spel als Minecraft zonder mods gaat er toch iets flink mis ;)
Mensen die Minecraft spelen hebben meestal geen moeite met de graphics :)
Puristen die vanilla Minecraft spelen misschien. Het is al een tijdje zo dat je de graphics op diverse manieren kunt opschroeven. Ook Minecraft spelers kunnen gewoon zelfbeperkende graphics-gamers zijn.
Ik heb mijn zoontje van 11 nog nooit horen klagen dat het er "lelijk" of "niet" uit zou zien. Persoonlijk vind ik het er ook niet uitzien hoor. maar het ligt ook een beetje aan de doelgroep...
Het werd handmatig gecontroleerd bij een share of er geen fallus in zat. Kost mankracht.
Medewerkers die er 100 vonden kregen een bonus en er zat een artistiek persoon bij, dus de interpetatie was het soms wat losjes.
En als je een bonus kan verdienen, waarom zou je dan nog je normale werk doen?

Minecraft is heel makkelijk te pimpen grafish. Texture pack erover optifine erin en voŪla.
Tja, zo op het eerste gezicht zou je zeggen dat het ongelooflijk gejat is, maar Lego heeft natuurlijk het geluk dat het blokjes-concept nogal perfect in hun productportfolio past ;)

Ik ga me afvragen wat het verdienmodel gaat zijn. Ik ben bang dat het zoiets wordt waar je met micro-transacties extra soorten steentjes kan kopen, wat natuurlijk triest zou zijn. Laten we eerst maar eens kijken wat het wordt :)

Eigenlijk had Lego natuurlijk de Minecraft moeten zijn pakweg 5 jaar geleden.
Lego is fysiek speelgoed. Dat er wat games van zijn gemaakt is fun, maar dit is nooit de Lego core business geweest, in tegenstelling tot de maker van Minecraft, Majong. Aangezien Lego ooit begonnen is met houten speelgoed zijn ze vrij flexible qua producten, maar het blijft natuurlijk gericht op de verkoop van fysiek plastic. Wat een stuk goedkoper is dan de ontwikkeling van computer games...

De hoogste kosten bij de productie van plastic zijn de kosten van de mal, aangezien die sowieso al gemaakt moet worden voor het product, zijn extra verkopen vrij laag in productiekosten. Een Minecraft achtig computerspel canabaliseert een hoop Lego verkopen tegen hogere ontwikkelkosten van een computerspel. Nu natuurlijk Minecraft uit is 'kost' dat alsnog Lego verkopen en springt Lego natuurlijk er achteraan. De vraag is natuurlijk hoeveel Lego verkopen het scheelt en hoeveel nieuwe klanten ze ermee aantrekken...
Voor Lego zal de opkomst van de 3D printer met argusogen volgen. Ze zijn langzaam aan het voorsorteren op nieuwe verdienmodellen.
Ik vermoed dat Lego decennia lang geen issue gaat hebben met 3D printers, de goedkope modellen halen niet de resolutie en de duurdere higher resolution modellen gebruiken materialen die niet zo sterk of kind vriendelijk zijn. Vervolgens zit je met kennis, kunde en tijd/geld. Het zal nog heel, heel lang goedkoper zijn om een Lego set te kopen dan te printen, tenzij je genoegen neemt met mindere kwaliteit, maar dan kan je ook de veel goedkopere Chinese namaak meuk kopen (ik heb er toevallig een Sinterklaas set je van liggen, wat een rommel ivm. Lego!).

Ik zie accuraatheid van Lego steentjes voorbij komen van 2-5Ķm, ga jij maar eens een 3d printer vinden die dat doet, wat kost die, hoe snel print die, etc. Ontwikkeling gaat steeds sneller natuurlijk, maar je gaat nog steeds tegen limieten aanlopen. Ook al zijn we in '59 op de maan geland, we hebben nog niet allemaal jetpacks en zweefauto's... Het kan heel erg lang duren voordat 3d printers daadwerkelijk producten in dezelfde klasse maken als fabrikanten dat kunnen, helemaal in elk huishouden.
Ook niet te vergeten dat wanneer het eindelijk net zo goedkoop, snel en accuraat gaat als naar de winkel lopen en een setje kopen - je moet ook nog eens te technische kennis hebben om de 3D printer te bedienen, en het 3D materiaal te maken of verzamelen. Een drempel die nog eens een lange tijd veel te hoog zal liggen voor vele mensen. Niet iedereen is een Tweaker.
Nou, ik denk anders dat dat nog het minste problemen op gaat leveren. Die blauwdrukken kun je tegen die tijd gewoon downloaden en uploaden naar je printer. 3 a 4 muisklikken. Ik heb me nog niet verdiept in het 3d printen, maar het zou me niets verbazen als dat nu al kon.
maar het blijft natuurlijk gericht op de verkoop van fysiek plastic. Wat een stuk goedkoper is dan de ontwikkeling van computer games.
Je vergist je wellicht in de ontwikkelkosten van een lego set. Daar werken aardig wat mensen aan. In ieder geval niet minder mensen dan dat er aan de ontwikkeling van Minecraft werken.
De hoogste kosten bij de productie van plastic zijn de kosten van de mal, aangezien die sowieso al gemaakt moet worden voor het product, zijn extra verkopen vrij laag in productiekosten.
Plus: machineonderhoud, operators, grondstoffen, opslag, distributie, etc, etc, etc. Elke geproduceerde lego steen kost geld.

Elke keer dat majong minecraft verkoopt verkopen ze een kopie. De kopie an sich kost majong niets extra's.

De serverkosten om <150MB per verkochte kopie te verspreiden zijn ook niet schrikbarend hoog. Het duurste aan minecraft zijn wellicht de servers waar mensen op online spelen, maar die kosten worden weer deels te niet gedaan door mensen die servers kopen/huren voor minecraft.
Mee eens, maar zoals ik aangaf, Lego gaat NOOIT zijn fysieke producten geheel uitfaseren voor puur digitale producten. Minder daarvan maken kost omzet en winst. Een computergame maken kost een enorme klap geld, miljoenen, zo niet tientallen miljoenen. Dat is een risico wat ze wellicht nooit terug verdienen. De meeste Lego producten bestaan voornamelijk uit al bestaande onderdelen, het risico per product is laag voor Lego.
Natķķrlijk zal lego nooit zijn fysieke producten uitfaseren. Tenzij we ooit met holografische 3d projectie lego's kunnen bouwen. En zelfs dan misschien nog niet.

Niet elke game kost overigens miljoenen om te ontwikkelen, en al helemaal niet tientallen miljoenen. En een bak geld is ok geen vereiste om een succesvolle game te ontwikkelen. Minecraft bijvoorbeeld heeft ook geen tientalen miljoenen gekost om te ontwikkelen.
Ik denk dat je je behoorlijk vergist hoor, het ontwikkelen van een nieuw fysieke set kost ook klauwen met geld..
En ook lego ziet wel in dat meer mensen gebruik maken van computerplatformen, ga er maar van uit dat ook deze legoworld dadelijk op elk platform denkbaar beschikbaar zal zijn..

En lego had al vaker in het verleden dit soort games..
Ik denk dat je je behoorlijk vergist hoor, het ontwikkelen van een nieuw fysieke set kost ook klauwen met geld..
Natuurlijk kost het klauwen met geld, maar die ontwikkeling zal toch moeten gebeuren want het is het core product, zonder fysieke Lego producten, geen Lego computer games. Zodra die initiŽle investering is gedaan, zijn de verdere kosten miniem. En heel veel componenten worden herbruikt. Het is niet voor niets dat Lego bijna 25% van de omzet als winst maakt...
Het is Minecraft, Mojang
Majong is ook iets met blokjes maar net weer wat anders :P
"Dat er wat games van zijn gemaakt is fun, maar dit is nooit de Lego core business geweest, in tegenstelling tot de maker van "

Nou nou nou, hiermee doe je erg afbreuk aan Lego zeg, wat als ik je zou zeggen dat rond 1995, kan er een jaartje naast zitten, Lego een van de eerste bedrijven was die al een gigantische website had waar kinderen volop spelletjes konden spelen? De stand alone spelen kwamen iets later ja. Ik zie Lego op dat gebied echt als pionier en niet enkel als blokjesbouwer.

[Reactie gewijzigd door gumkop op 2 juni 2015 02:13]

Lego is wel zo slim geweest en heeft minecraft in licentie genomen en nu kun je dus fysieke lego-minecraft sets kopen.
Het spel kost nu 15§ bij early access en LEGO heeft aangegeven dat het spel later duurder wordt. Dus gewoon een good-old verdien model hoop ik ;)
Gejat? Lego Creator kwam al in 1998 op de markt, en dat was dezelfde game zoals nu.
Zou leuk zijn als we in dit spel dan ook Lego sets en items gaan terug vinden uit de verschillende Lego franchises. Bijvoorbeeld Harry Potter, LotR, Hobbit, Star Wars, Pirates of the Caribbean etc.
Als dat er van komt dan waarschijnlijk wel in de vorm van micro-transacties. Aan dat soort sets kleven namelijk natuurlijk behoorlijke licentie kosten.
Dat vraag ik me dan altijd weer af... Wie heeft er meer baat bij 'Lego Batman'? De makers van Lego of van Batman? Volgens mij is het een symbiotische relatie... Ik vermoed dat Lego niet zoveel hoeft te betalen... Omdat het Lego is.
Dat lijkt me niet hoor. Ze gebruiken de naam van een franchise waar ze geen rechthebbende van zijn.

Harry Potter, Star Wars, Batman, Lord of the Rings, etc, dat zijn ook best grote franchises. Die franchises hebben Lego minder nodig voor hun marketing dan dat het voor Lego marketingtechnisch interessant is sets van die franchises in het assortiment te hebben. Ze hebben Lego niet nodig om bekend te zijn, noch om met speelgoed en collectables te komen. Lego daarentegen verkoopt waarschijnlijk wel meer sets, in ieder geval tegen een premium prijs, door op de naamsbekendheid en marketing hype van die franchises mee te liften

Bovendien: de rechthebbenden (rechtspersonen en/of echte personen) op zo'n franchise willen normaal gezien gewoon geld zien voor het gebruik van de franchise. Of het nu films zijn, games, print, speelgoed, whatever. Tevens is er vaak meer dan een rechthebbende partij/persoon van zo'n franchise, en zijn aan veel van die franchises ook royalties verbonden die de rechthebbenden weer moeten afdragen.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 1 juni 2015 23:36]

De devs hebben aangekondigd dat ze veel LEGO thema's in het spel willen stoppen, maar dat dit dan waarschijnlijk de 'echte' thema's zijn ipv de licenced zoals star wars ende hobbit.
hoop eerder op sets als rock raiders RSQ en Aqua zone
Alleen sandbox? Ik vind survival nou juist zo leuk van minecraft.
Dat is ook de kracht van minecraft denk ik. Het zelf vinden (minen) van de benodigde materialen. De verrukking bij het vinden van zeldzame dingen. De spanning om te overleven en het ontdekken van nieuwe gebieden waarbij je ook zelf dingen kan bouwen. Ik verwacht niet dat ze dergelijke elementen in de nieuwe lego-game kunnen bouwen.
Voor mij gaat fysieke lego nog altijd boven digitale lego.
De kracht van minecraft is de community en de mod-community.

PS: ik vind survival ook het leukste
Dit lijkt wel behoorlijk op het spel Blockland: http://blockland.us/
Blockland lijkt wel behoorlijk op het fysieke speelgoed Lego.com :P
Het noemde ook eerst Legoland, maar ze hebben de naam en studs verandert omdat er copyright op stond.
Als je ook kunt bouwen met het gehele Lego Technics asortiment ben ik verkocht xD
Ow hell Yeah. Vooral de mindstorm serie. Digitaal prototype bouwen, uittesten en dan bouwen :9

Editie, typo.

[Reactie gewijzigd door AeoN909 op 1 juni 2015 20:10]

Ziet er goed uit. Het leukste is dat er ook vliegtuigen zijn :)
En het is ook nog eens 5 euro goedkoper dan Minecraft (Windows).

Als er veel mods zijn dan kan dit best nog wel een succes worden.
Het is nu 5 euro goedkoper, maar is al aangegeven dat de prijs omhoog gaat. Daarbij was minecraft een tientje toen ik het kocht, dus 5 euro goedkoper dan die LEGO game nu is.
Voertuigen...daar zijn al mods voor in minecraft :)
Leuk voor kinderen, maar niet zo zeer voor de rest. Minecraft werd zo groot vanwege het simpele concept en het ontzettend grote aantal mogelijkheden met mods, texture packs en andere aanpassingen. Dit zal zich toch eerst moeten bewijzen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True