BioShock 2

Meer wapens

Iedereen die BioShock gespeeld heeft, zal met een dubbel gevoel terugdenken aan de gevechten met de Big Daddies. De grote, in een soort duikerspak gehulde wezens zorgden voor de lastigste gevechten in het spel, maar hadden toch iets vriendelijks over zich. Per slot van rekening beschermden ze slechts de weerloze Little Sisters, die jij op aardige of minder aardige wijze van hun Adam ontdeed. Wel zo sympathiek dus dat we dit tweede deel beleven vanuit het perspectief van een Big Daddy, genaamd Subject Delta.

Getest op: Xbox 360
Verschijnt ook op: pc, PlayStation 3

Dat laatste was natuurlijk al een tijdje bekend, en dat geldt ook voor de setting van BioShock 2. Het spel speelt zich tien jaar na de gebeurtenissen uit het eerste deel af. De machtshebber van toen, Andrew Ryan, is inmiddels vervangen door een vrouw: Sofia Lamb zwaait de scepter over de onderwaterstad Rapture en al snel blijkt dat dat niet per definitie goed is voor de stad. Sterker nog, eigenlijk staat Rapture er nog slechter voor dan tien jaar geleden. De speler, in de persoon van Subject Delta, de eerste Big Daddy ooit, begint aan een avontuur om Rapture te redden van dit niet-sporende vrouwspersoontje.

De verandering van perspectief zorgt voor een andere manier van spelen. Waar je in BioShock als 'gewone leek' tamelijk voorzichtig moet zijn, ben je als Big Daddy een stuk minder makkelijk kapot te krijgen, al kom je er al snel achter dat ook een Big Daddy snel schade oploopt tegen vervelende Splicers en ander gespuis. Daar zul je er uiteraard heel wat van tegenkomen. De gevechten voelen vrijwel hetzelfde aan als in BioShock, mede door de aanwezigheid van Plasmids: voor een groot deel dezelfde Plasmids die ook in het eerste deel zaten. BioShock 2 zal wel een aantal nieuwe Plasmids bevatten, maar die zullen alleen in de multiplayer-modus opduiken, terwijl wij ons vooralsnog alleen op de singleplayer hebben gericht.

*Nadruk op wapens

Toch zijn er wel lichte veranderingen in de gevechten te vinden. Een belangrijke wijziging is dat het gebruik van Plasmids wat vrijer is geworden. Moest je in deel één nog wisselen tussen wapens en Plasmids, nu kun je ze tegelijkertijd gebruiken. Het zorgt ervoor dat tijdens het vechten de gameplay net even wat soepeler verloopt. Dat wordt ook veroorzaakt door de grotere rol die wapens innemen in BioShock 2 - dat gevoel kregen wij tenminste bij het spelen. In deel één moest je nog zuinig zijn op je kogels, zeker in het eerste gedeelte van het spel; nu heb je al vrij snel een behoorlijk sterke Rivet Gun, en ligt er overal genoeg ammo. In deel één werd je zodoende gestimuleerd om vijanden te bevechten met Plasmids en melee-aanvallen, zodat je op cruciale momenten nog op kogels kon terugvallen. Voor BioShock 2 lijkt die structuur losgelaten te zijn; of dat de game ten goede komt, zal nog moeten blijken.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018