Door Danny van Smaalen

Aliens vs Predator

07-03-2010 • 12:36

50

Multipage-opmaak

Rillingen

Aliens vs Predator biedt spelers drie verschillende campagnes voor de prijs van één. Maar heeft ontwikkelaar Rebellion echt puik werk afgeleverd? Of is de game een voorbeeld van het gegeven dat 'meer' niet altijd gelijk staat aan 'beter'?

Gespeeld op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: pc, PS3

Wat is de engste game die je ooit hebt gespeeld? Stel deze vraag aan een willekeurige groep gamers en onder de antwoorden die worden gegeven zul je vaak F.E.A.R. of delen uit de Resident Evil- en Silent Hill-series aantreffen. Ook het goude oude Doom zal bij die vraag voorbij komen. Ons antwoord komt echter niet in dit rijtje voor. Silent Hill 2 kwam een heel eind, maar de kroon gaat toch echt naar een andere game. Eind 1999 speelden we Aliens vs Predator op de pc en de rillingen die deze game ons wisten te bezorgen zijn nimmer door een andere game geëvenaard.

In de eerste Aliens vs Predator voor de pc konden spelers uit drie verschillende personages kiezen. Je kon spelen als alien, als predator of als marinier, waarbij die laatste verreweg het engste was om te besturen. De game staat volledig in het groen in ons geheugen gegrift. Niet het soort groen van oude Gameboy-spellen, maar het typische groen van nachtvisie. Aliens vs Predator was namelijk zo donker, dat je de nachtkijker van de marinier vrijwel nooit uit kon zetten. En zelfs met die nachtkijker aan was het moeilijk om iets te zien, waardoor je al snel was aangewezen op de stipjes en ijzingwekkende bliepjes van je bewegingsradar.

De nieuwe Aliens vs Predator lijkt in veel opzichten op zijn voorganger. Dat is niet verwonderlijk, want het spel is wederom ontwikkeld door het Britse Rebellion. Opnieuw kunnen spelers spelen als marinier, als alien of als predator en weer is de game het engst als je kiest voor de marinier. De gelijkenissen houden niet op bij de sfeer en de speelbare personages. Ik kan vast verklappen dat deze nieuwe game verdacht veel ‘aanvoelt’ als de oude game, alleen is hij groter, mooier en uitgebreider. De vraag die we dan moeten stellen is natuurlijk: is de game ook beter, of in ieder geval net zo goed?

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

* High-Tech

Zoals gezegd biedt dit nieuwe deel drie verschillende personages om te besturen, en daarmee zijn er ook drie verschillende campagnes voor één speler. De marinier heeft het grootste wapenarsenaal van de drie en hij beschikt over de meest uitgebreide radar. Deze geeft niet alleen de richting naar het volgende missiedoel aan, hij neemt ook bewegingen waar. Die hoor je als pieptoontjes en je ziet ze als stipjes op het radarscherm. Daar staat tegenover dat de marinier veel minder snel en wendbaar is dan de andere twee rassen.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Middenweg

De alien is in veel opzichten het tegenovergestelde van de marinier. Het buitenaardse gedrocht heeft in de wapenkamer duidelijk aan het kortste eind getrokken. Speel je als de alien, dan zijn je aanvalswapens beperkt tot zijn zijn klauwen, zijn bek en zijn staart. Daar staat tegenover dat de alien bliksemsnel is en over muren en plafonds kan kruipen om vijanden ongezien te benaderen. Waar de marinier bij uitstek geschikt is om met knallende geweren rond te rennen, moet de alien het vooral hebben van sluipwerk en onverwachte aanvallen.

De predator, tot slot, is een soort middenweg tussen de andere twee, met een extra scheut high-tech snufjes. Hij kan van boomtop naar boomtop springen en zich onzichtbaar maken om zo vijanden te besluipen. Met zijn klauwen kan de predator vervolgens verwoestend uithalen. Daarnaast heeft hij een speciaal vizier om warmte waar te nemen en hij beschikt over de optie om vijanden nepberichten te sturen via hun radio. Met die laatste optie kan de predator zijn tegenstanders naar afgelegen plaatsen lokken, om ze vervolgens één voor één af te maken.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

* Drie keer anders

De drie campagnes in deze nieuwe game verschillen wezenlijk van elkaar. Dit komt niet alleen door de verschillende speelstijlen, maar ook doordat ieder personage een eigen achtergrondverhaal heeft. Hoewel deze verhalen niet bijster origineel zijn, komen ze, mede door de tussenfilmpjes, toch aardig uit de verf. Als predator waan je jezelf een roofdier, vanuit de boomtoppen loerend naar patrouillerende vijanden. De predator speelt met zijn tegenstanders om ze vervolgens te bespringen en te executeren. Bij mariniers rukt hij het hoofd af en aliens breekt hij gewoon doormidden.

De alien is al net zo’n sadist en hij heeft zijn eigen 'finishing moves'. Met een druk op de knop neemt hij een hapje uit het hoofd van een marinier, of hij doorboort hem met zijn staart. Doordat je weet wat je kan overkomen wordt het extra eng om als marinier te spelen. Maar dit is tegelijk de grootste aantrekkingskracht van zijn campagne. De rillingen uit de vroegere games zijn terug, wanneer je als marinier de eerste donkere gangetjes doorkruist. Des te groter is de teleurstelling wanneer de game na die eerste paar levels ineens het licht aandoet. Op een zeker moment worden de donkere tunnels namelijk ingeruild voor de buitenlucht. Een nogal vreemde en ontnuchterende omslag.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Verwarrend

In de huid van een alien is dit spel eveneens spannend. In zijn eentje is hij op zich al relatief zwak, en daar komt nog bij dat de betreffende campagne zo zijn problemen heeft. Ten eerste werkt het vastkleven aan muren en plafonds niet helemaal lekker. Soms lukt het gewoon niet om tegen een muur op te klimmen, of duurt het een paar seconden voordat de alien grip heeft. Vreemd is ook dat je soms een knop ingedrukt moet houden om ergens tegenop te klimmen, en soms juist niet. Daar komt bij dat je op de springknop moet drukken om in een tunnel te kruipen. Daarbij moet je zeer nauwkeurig richten, en dit is frustrerend als je bijvoorbeeld ijlings op de vlucht slaat.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Eenzelfde oneffenheid zit in de besturing van de predator. De predator kan naar hoger gelegen platformen springen, maar dan alleen bij speciaal daarvoor aangewezen locaties. Ook hier moet je heel nauwkeurig bij richten en net als bij de alien is dat een waardeloze toevoeging als je haast hebt. Daarnaast is er geen logica te ontdekken in het type platform dat wel of niet bereikbaar is. Het ene platform ligt op twee meter afstand en is onbereikbaar en het andere ligt veel verder weg maar is wel bereikbaar. De vrijheid die je aanvankelijk lijkt te hebben wordt op die manier de nek omgedraaid.

Vooral wanneer je als predator of alien speelt is dit soort 'onzichtbare muren' een beetje bevreemdend. Je verwacht veel vrijheid te hebben bij het uitstippelen van een aanval, maar dat valt vies tegen. Een ander punt waarmee Aliens vs Predator tegenvalt betreft de graphics. De game loopt niet helemaal soepel en de buitenomgevingen ogen wat flets en grauw. De beplanting springt er nog het meest uit in negatieve zin. In grafisch opzicht is Aliens vs Predator over het geheel niet lelijk, maar het zal ook geen schoonheidsprijzen winnen. En zo is eigenlijk het hele spel te typeren. De game is niet mooi, maar ook niet lelijk. De gameplay heeft zijn tekortkomingen, maar is toch vermakelijk.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

* Overleven

Alle oneffenheden ten spijt, is Aliens vs Predator toch een leuke, licht verteerbare game. De wapens schieten lekker en het rondsluipen zit degelijk in elkaar. De kunstmatige intelligentie zit soms stompzinnig in elkaar, maar heeft meestal voldoende niveau om goede tegenstand te kunnen bieden. Drie campagnes lang speelt de game gewoon lekker weg en ben je eenmaal klaar, dan zijn er nog wat leuke extra’s om je bezig te houden. In survival mode moeten spelers zo lang mogelijk zien te overleven terwijl ze worden belaagd door hordes vijanden. Deze spelsoort is vooral in coöp met vier spelers leuk, al is het jammer dat hij slechts twee levels heeft.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Conclusie

Tot slot is er nog de multiplayer, waarin spelers elkaar te lijf kunnen gaan als mariniers, aliens en predators. Deathmatch en Team Deathmatch spreken voor zich. Interessanter zijn de speciale spelsoorten, zoals Infestation, waarin aliens en mariniers tegen elkaar spelen. De aliens zijn hierbij aanvankelijk in de minderheid, maar voor iedere gedode marinier komt er een extra alien bij. Zijn de spelers aan elkaar gewaagd, dan veranderen deze potjes al snel in aangename chaos. In Predator Hunt wordt één speler aangewezen als predator en de rest van de spelers maakt vervolgens jacht op hem als mariniers. Op die manier worden de rollen omgedraaid, zodat hij ook eens voelt hoe het is om te worden opgejaagd.

* Conclusie

Aliens vs Predator is een heel aardige shooter die lekker wegspeelt, maar die dwars wordt gezeten door een aantal schoonheidsfouten. De besturing van de alien is een beetje krakkemikkig en grafisch stelt de game teleur. Bovendien is de manier waarop de makers met de marinier zijn omgegaan erg jammerlijk. Na een paar donkere levels knipt het licht aan en met het verdwijnen van de duisternis verdwijnt ook het sterkste punt van zijn campagne. Aliens vs Predator is leuk en rijk aan variatie, maar net zo rijk aan gemiste kansen en vreemde ontwerpkeuzes.

Pluspunten:

- Drie verschillende campagnes
- Survival mode
- Leuke spelsoorten in multiplayer
- Brute executies

Minpunten:

- Veel kleine problemen met de besturing
- Kunstmatige intelligentie is soms duf
- Angstgevoel wordt onderbenut
- Grafisch matig

Eindcijfer: 6,5

Titel Aliens vs Predator
Aliens vs Predator
Platform pc, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Rebellion
Uitgever Sega
Releasedatum reeds verschenen
Aliens vs PredatorAliens vs PredatorAliens vs PredatorAliens vs PredatorAliens vs PredatorAliens vs PredatorAliens vs PredatorAliens vs PredatorAliens vs PredatorAliens vs PredatorAliens vs Predator



Laagste prijzen voor: Aliens vs Predator, PS3

Reacties (50)

50
46
33
6
1
1
Wijzig sortering
Moet zeggen dat ik het op een aantal belangrijke punten niet met de review eens ben.
Ik heb het op de PC gekocht en (ok, misschien ligt het daar ook aan) met DX11 support ziet de game er gewoon erg goed uit en doet in mijn optiek visueel niet echt onder voor andere games van vandaag de dag.
En dan gaat et niet eens alleen om de graphics, maar ook level design en decoration. De singleplayer game is behoorlijk lineair in waar je heen kan, met af en toe een zijgangetje of open arena waar je wat keuze hebt. Maar de game VOELT niet lineair aan door een geweldige uitwerking van de levels. Je gaat naar waar je denkt dat je moet gaan en dat is feilloos de goeie kant, waarbij je niet merkt dat de andere kanten waar je heen dacht te kunnen eigenlijk doodlopen. In andere games ben je vaak aan het zoeken langs dichte deuren tot je de goeie tegen komt en besef je je heel erg dat je maar 1 kant op kan, maar dat voelt hier heel anders.

Daarnaast de besturing. Ik wil niet het aloude controller vs muis & keyboard debat ophalen hier, maar op de PC is er van die glitches waar over geschreven wordt niets te merken. In ventilatieschachten springen gebeurt door met de focus knop in naar zo'n ding te kijken om hem te highlighten en op spatie te drukken, dat vereist echt geen perfect aim en kan heel goed @ full running speed. Ook de predator kan best gaan en staan en springen waar hij wil, waarbij ik de hele game geen idee heb gehad van kut, hoe kom ik daar of waarom kan ik er niet komen. Je kan zelfs in 1 moeite door van landen van 1 sprong overgaan in een volgende en zo heel snel van plek naar plek springen waarbij de game zelf precies genoeg hulp bied om de meest relevante plek onder je crosshair te highlighten.

De alien heeft slechts 1 ding wat naar kan zijn kwa besturing en dat is idd wallwalking. Niet omdat het niet werkt, je kan gewoon auto-transition (iets wat de review niet meldt) aanzetten en dan hoef je niet meer op een knop te drukken maar ga je automagisch de muur op als je tegen de muur aan loopt. Ook als je naar een bepaalde surface springt is het mijns inziens goed uitgewerkt omdat de game je kijkrichting dan zo aanpast dat je na landing weer ongeveer dezelfde kant op kijkt als voor je sprong om je niet gedesorienteerd achter te laten.
Het nare komt als je van horizontaal op verticaal en weer op horizontaal wil gaan bijvoorbeeld. Als je ziet dat 1 niveau boven je een marine staat en je wil hem van de achterkant benaderen kan je mooi achter hem de muur op en dan achter hem uitkomen. Maar doordat je dus ineens naar boven kijkt en dan weer horizontaal (am I still making sense? :/) ben je volledig kwijt waar die marine nou ondertussen heen is. Je bent dus niet zozeer gedesorienteerd als je boven komt, maar wel je target tijdelijk kwijt. En meestal resulteert dat in dat ze jou op tijd spotten met alle gevolgen van dien.

Tot slot iets naars wat waarschijnlijk persoonlijk is, maar in mijn ogen zijn predators toch net iets te sterk vergeleken met de andere rassen. Kwa 'lore' misschien niet, ik bedoel het houdt wel netjes de films aan door predators sterker te maken in melee en al die technische snufjes te geven, maar kwa gameplay is dat dus best naar soms. Een predator kan in multiplayer gewoon cloaken en in alien vision rond rennen, de marines zien hem dan toch niet dus daar heeft ie dan de tijd voor om te wisselen van vision mode, en aliens vallen dan ontzettend op. Het gevolg is dat hij als ie continu rond draait je altijd aan kan zien komen en met 1 knop je kop eraf kan smijten met zn disc of je kan stunnen met de shoulder cannon waarna je hulpeloos op de grond ligt en hij een trophy kill kan komen maken.
Ook als je em op melee range treft ben je in het nadeel. Een predator hoeft jou nl meestal maar 1 keer te slaan en je ligt op de grond te kijken,andersom kan je hem 3 keer raken en is hij niet dood. Gevolg is dat je dus als alien werkelijk perfect moet zijn om een predator te verslaan in melee. Je laat hem aanvallen, je blokt, je countert, je slaat nog een keer, je..... <krijgt een klap voor je hoofd en bent dood>.. *frustratie* :/

Je moet als alien natuurlijk stealthy zijn en zorgen dat je ongezien achter hem komt en je finishing move kan doen, maar een predator die continu rondjes draait kan je niet flanken, en daarmee ben je dus soms geforceerd om toe to toe te gaan, waarbij de melee-only alien de melee+ranged predator 3-4 keer moet raken, en andersom slechts 1 of 2 keer geraakt mag worden: beetje zuur dus IMHO.

Al met al is de game een wat korte singleplayer, maar multiplayer echt HEEL verslavend. Ik vond AvP2 geweldig multiplayeren en dit spel doet er niet voor onder. Een 6,5 vind ik zelf echt veel te mager. Ik zou het zelf zo een 8 geven, waarbij ik ook regelmatig een game als Modern Warfare 2 of Battlefield Bad Company 2 opstart. Niet dat het hetzelfde type game is, maar het zegt iets over de kwaliteit waar ik mee durf te vergelijken om die 8 te geven. Een 7,5 had ik nog begrepen ivm persoonlijke bias, maar een 8,5 net zo goed.

Dat was het wel :Y)

[Reactie gewijzigd door GTOfire op 23 juli 2024 22:23]

Ik wilde ook eerst even een eigen review toevoegen, maar ik zag dat je hier al veel van dezelfde punten toevoegde.

Ik ben het er mee eens; De Dx11 versie ziet er gewoon helemaal in orde uit. En als ik naar filmpjes kijk (nu net na je reactie) dan ziet het er op een xbox toch wel iets minder uit.

Ik zou niet zeggen "crysis niveau" maar het is grafisch wel in orde. Ik zie in ieder geval minder vierkante armen / gezichten, rare schaduwen en inconsistenties in vuur / rook effecten bij mij op het scherm hier als in de filmpjes. Of anders: Mooier als COD:MW2.

Singleplayer kort? Vind ik niet; ik was toch al snel een 45 min per missie bezig. En spannend? Jazeker, maar en hier komt het: Enkel indien je het op een hoog moeilijkheidsniveau speelt! Op normal gaan aliens te snel dood aan spervuur, is jagen als alien te makkelijk door domme AI, en kan je als predator veelsteveel schade opnemen voor je t loodje legt.

Ze dit spel op HARD of hoger! Het komt de spanning, het realisme en de spelduur behoorlijk ten goede.

Dan nog even wat de besturing betreft: Alleen als Alien vind ik zo nu en dan het ook niet heel logisch wanneer je nou eigenlijk wel of niet surface switch moet drukken. Op de meeste maps werkt het prima (temple b.v. dat level is altijd perfect te doen) maar in kleinere ruimtes van b.v. de raffinaderij zit je nog wel een te knoeien. Jump ipv transfer bied gelukkig vaak de uitkomst.

Full speed rennen en toch goed sturen? Jahoor, geen probleem. Maar goed, de meeste console gamers zijn deze Quake 3 Arena snelheid niet meer gewend tegenwoordig... ;) Ik wordt persoonlijk juist gek van de "gears of war" snelheid: traag als dikke ...

Ik vind persoonlijk de multiplayer goed in balans, er zit duidelijk een groot verschil in de gameplay van alle drie de rassen, maar er is er eigenlijk toch niet één altijd maar in het voordeel.

Anders als de persoon hierboven beschrijft, vind ik de melee combat niet echt een probleem. Ja; de predator slaat harder dan de alien, maar de alien raakt vaker (minder goed te mikken) en blockt iets vergevelijker. Het heeft vooral te maken ook met veel oefenen en gewoon echt nooit beginnen met een predator direct van voren aan te vallen. Ik moet toegeven, dat dat niet in iedere situatie goed toepasbaar is, maar dat heeft vaak vooral te doen met de omgeving (ruim, krap, hoog plafond, dekking etc.). En als veel goedmakende counter: Aliens pakken vaak makkelijk een predator op voor finishing, terwijl een predator vrijwel nooit een alien van achteren te pakken krijgt voor een instant finish.

Persoonlijk zou ik dit spel ook eerder met een 7,5 waarderen, maar let wel: enkel de PC versie dan. Vooral de betere graphics en prettigere besturing geven daarin de doorslag.

Groot minpunt vind ik persoonlijk dat er wel weinig / geen opties zijn tot het zelf kiezen van een game in ranked multi. Als dit beter had gewerkt, had ik eerder geneigd geweest naar een 8.

Verder een nette review, met nu twee aanvullingen, waaruit eigenlijk ook te concluderen is dat dit spel niet voor iedereen is...
zeer mooie aanvulling op de review, hier kan men zeker wat mee.
De originele review is ook zeker niet echt iets mis mee, maar wellicht gezien het platform en de persoonlijke ervaringen...
Maar ik vind het zeker jammer als er idd zo weinig met het duister gewerkt word, want dat is juist wat het zo eng maakt. Licht maakt het anders en wellicht niet veel minder maar, we kunnen gewoon niet genoeg krijgen van het rondlopen in het donker met nightvision of zelfs flares (leuker imho) met als gevolg een overwelmende zwerm aliens.

[Reactie gewijzigd door TheMadHotMonkey op 24 juli 2024 20:14]

Ik sluit me volledig aan bij GTOfire. Ook ik heb het spel op de PC gespeeld, met een DX11-kaart en de graphics zijn bij vlagen juist prachtig en over het algemeen gewoon goed. Mate van bewegingsvrijheid is bij de marinier erg klein, pure corridor-shooter, maar bij de predator kun je juist gaan en staan waar je wilt. Als alien moet je het nog steeds doen met kleine ruimtes, maar heb je wel driedimensionale bewegingsvrijheid. Die vrijheid is overigens wel desoriënterend in het begin.

Als marinier is de campagne het meest hectisch, terwijl je als predator meer tijd krijgt om na te denken. Overigens lees ik op veel fora dat de demo het volledig spel weinig recht doet. Al met al zou ik het spel meer dan een 6,5 geven, eerder een 8, maar dat is dan wel gebaseerd op de pc-versie.

[Reactie gewijzigd door Marc Rademaker op 24 juli 2024 20:14]

Voor wie net zo’n fan was als ik van het originele spel (als marine) is dit spel een zware tegenvaller. Jaren op zitten wachten, deel 2 was al stukken minder, maar deze nieuwe werd weer door Rebbelion gemaakt, dus waren mijn verwachtingen hoog.

Zo’n beetje alles wat het origineel zo super maakte heeft deze game niet! De spanning is gewoon veel minder oa doordat de je minder “bang” hoeft te zijn voor de aliens (en predator, die je maar 1x tegenkomt!), ze reageren anders, oa minder snel. Dus elk piepje van je motiontracker is niet heel schrikbarend, die heb je dus ook eigenlijk niet nodig. Het speelt dus ook veel makkelijker, het is soms wel moeilijk maar alleen omdat je te weinig ammo hebt, of teveel aliens ineens. Je kunt maar 1 flare tegelijk gooien (ook nog eens minder ver en ze blijven niet plakken). De wapens spelen helemaal niet fijn, geen granade launcher, geen minigun, je kunt niet van wapen wisselen met je scrolwiel, je kunt er maar 3 meenemen, en maar 2 als je de smartgun hebt, je kunt niet eens bukken!, je moet echt onnodig lang op de E drukken om iets op te pikken, er valt overigens weinig op te pikken dat nuttig is, maar het staat wel heel duidelijk aangegeven, geen night vision (die dan weer je motion tracker uitschakelde wat dus NOG spannender was), etc, etc. Het marine deel is ook nog eens zeer kort.
Slechts zeer, zeer weinig van de sfeer, speelplezier, spanning of wat dan ook was wat het origineel zo meesterlijk maakte, heeft dit nieuwe deel (en waarom dezelfde titel? Noem het dan deel 3).

De multiplayer van het origineel was ook super (deathmatch, marine, met 2 a 3 man) vooral omdat de wapens zo perfect uitgebalanceerd waren. Elk wapen had zijn voor en nadelen en ze werkten zalig.

Ik kan hier wel vele kantjes vol schrijven waarom het origineel zooooo VET was, maar dat is dit deel dus niet! Jammer maar helaas.

p.s. wie herrinert zich niet het level waarbij er dus 0,0 verlichting was, je had alleen je flares of night vision (level waarin je ook je jetpack had). Je scheet zooo in je broek dat je gewoon niet verder durfde, maar stilstaan was ook dodelijk! En je kon maar 2 of 3 keer per level saven, dus je moest verder! Beter kon gewoonweg niet _/-\o_ .

[Reactie gewijzigd door LV-426 op 24 juli 2024 20:14]

Ja, deel één was erg vermakelijk en iets spannender, maar ook gewoon omdat het veel moeilijker was.

Persoonlijk vond ik de save opties altijd te kort schieten, het was een beetje onprettige manier om het geheel moeilijker te maken.

Ik ben het er mee eens dat er te weinig predator zit in de marine campaign, maar de rest van je problemen lijken mij op te lossen door gewoon op de allerhoogste moeilijkheidsgraad te gaan spelen... Géén saves, aliens die na zo'n 20~30 rounds pas sterven, minder ammo te vinden, fellere AI, meer vijanden, vanaf meer hoeken en minder wapens ter beschikking.

Ja, het is allemaal nog wat té goed verlicht, maar goed, deel één had dit ook vooral omdat er anders wel erg veel opvallend lege ruimtes waren, dit deel heeft dat niet nodig. Er staat namelijk gewoon een hoop zooi in de weg, wat ook wel wat heeft!
Dit spel is samen met Supreme Commander 2 waarschijnlijk mijn grootste teleurstelling op game-gebied sinds jaren/allertijden. Het origineel uit '99 was het meest sfeervolle (qua engheid) spel dat ik ken. F.E.A.R kwam daar niet bij in de buurt, het was namelijk niet eng. Daarnaast was AvP ontzettend gedetailleerd en de vrijheid met de Alien was ongekend. De marinier campaign was dood eng.

Het is natuurlijk al een gigantische fout om een shooter waarin je heel veel vrijheid moet hebben (Alien EN de Predator) te gaan maken voor de console. Dit betekend dat de besturing op de PC nagenoeg altijd erg nadelig uitpakt (denk aan Prototype en een legio andere spellen) aangezien je op de PC wel alle mogelijkheden hebt en niet zo'n beperkte controller in de hand hebt.

Het origineel uit '99 was donker en vrij zoals ik al noemde, met de Alien was het dan ook mogelijk lampen uit te slaan waardoor het donker werd. Mensen werden daar bang van, zeker wanneer jij vanaf het plafond 'taunt'. De mensen werden chaotisch en gingen in het wilde-weg schieten. Met de Alien was je sterk en supersnel. Op de muren lopen ging als vanzelf en je kon dus ook OVERAL lopen op de muren/plafonds. Je was helemaal vrij om vanaf een muur een headbite te doen op een soldaat. GEEN killing-moves. Belachelijke uitvinding omdat het anders blijkbaar niet fancy/gimmicky genoeg wordt.

Nadat dit gedrocht van een spel was geïnstalleerd bleek al snel dat je als Alien slap bent, je slaat niet meer in 1x iemand dood. Op de muren klimmen kan NIET overal waar je wilt. En dan is het nog het meest belachelijke dat je een gat MOET targetten, en dan op een knopje moet drukken en dan springt de Alien (altijd op dezelfde manier natuurlijk) VOOR JOU door het gat. Belachelijk. Waarom mag je niet zelf door het gat klimmen, hoe moeilijk is dat. Ik wil niet dat de makers precies bepalen wat ik doe. In fan-schachten kon je dan ook niet op het plafond lopen…Health komt er vanzelf bij (waar opzich niets mis mee is) maar het idee dat je health verkrijgt uit het eten van mensen gaat hier weer compleet verloren. Ow en wat vonden jullie van de Alien Queen? Was ze mooi of niet?

En dan de killingmoves. Tjah die vervelen zoals je snapt na 10x. Ze zijn dan wel goor maar vooral ook erg onhandig. Als Alien moet je eerst iemand stunnen om vervolgens de persoon op te kunnen pakken en dan kiest de computer voor jou welke killingmove het wordt… Ondertussen kunnen omstanders je gewoon neerschieten, daar is erg goed over nagedacht. Zoals te zien is in de films kunnen Aliens soldaten met volledige bepakking een muur op tillen. De makers van dit spel hebben ongetwijfeld de films niet gezien, of wilden gewoon geld verdienen aan console kindertjes.

De Predator is net zo vreselijk. De HUD is gigantisch en vooral onnuttig en zit continue in de weg. Mij een raadsel wie die HUD heeft bedacht. Het springen zoals genoemd in de review is vreselijk. Je moet targetten naar het plekje waar je wilt springen (er komt dan een gigantisch soort rond lichtgevende kolom omhoog) en dan op springen drukken. Misspringen bestaat dus niet, doen wat je zelf wilt al helemaal niet. En ook de killing moves vervelen alweer naar een paar minuten.

Het is mij een raadsel waarom de makers het spel zo intens verkracht hebben. Het is onspeelbaar en niet omdat je de knopjes niet snel genoeg kan indrukken, maar omdat je niet kan doen wat je WIL doen. Ik vond het vanaf de eerste 2 minuten dat je kon rondlopen met de Alien al een gigantische tegenvaller wanneer je ontdekt dat je niks mag doen, en dat blijft gewoon de hele tijd.

Het rare is altijd dat nagenoeg alle reviews op alle sites negatief zijn, maar nooit echt eerlijk negatief. Dit spel scoort zeer ruim onvoldoende. Ik geef het een 3, puur omdat ik het eerste spel gespeeld heb en dit dus een vervolg zou moeten zijn dat toch wel in de buurt komt.
ik moet zeggen dat ik de eerste muur waar ik als alien niet op mag komen (en dat gaat met auto-transition net zo goed zonder op een knopje te drukken) nog tegen moet komen? Ja soms mag je maar tot een bepaalde hoogte maar dat was in het origineel net zo goed om te zorgen dat je niet de map uit kan lopen.

Ik mis idd wel de headbites als je precies op iemands hoofd mikt, dat is echt typisch alien om zo uit een fan-schacht te komen en de stealth kill te maken en dat kan helaas niet :(
Matige review.

Waarom heeft de reviewer alleen de XBOX360 versie bekeken? Dit slaat nergens op.
AVP en AVP2 waren spellen die geweldig waren op de PC, en dat de meeste reviewers (T.net is geen uitzondering) focussen op de 360 versie is niet alleen stom, het is hoogverraad ten opzichte van de hardcore diehard PC gamers die zich jaren lang om AVP en AVP2 bekommerd hebben.

AVP1 speelde ik vroeger met een vriend van mij over lan, we speelden dan co-op survivor als mariniers (tegen AI aliens) in die ene map waar je in een metro tram kon campen.
Dit was geweldig leuk, maar ik was toen nogal jong dus kan me de details niet echt herinneren.

AVP2 is en zal altijd mijn FAVORIETE online ervaring zijn met een FPS. Dit spel kwam in 1996 uit, ik heb het in 1997 gekocht en heb het daarna non-stop minstens 5 jaar lang online gespeeld! Okee de single-player mode was niet geweldig omdat de AI heel erg voorspelbaar was wegens slechte scripting maar het verhaal was acceptabel en in de single-player campaigns kwam je echt alles tegen, van grotten tot jungle tot alien hives tot fabrieken. Alles zag er vet uit (voor die tijd!).

Om nu even on-topic te komen, hier volgt mijn 'mening' over AVP3:

De goede dingen:

- Sfeer, het dynamische licht is heel mooi en sterker aanwezig dan in elk ander spel ik noch toe heb gespeeld.
- Angst, als marinier heb ik op sommige momenten echt angst gehad.
- klassieke geluiden. Elke keer als ik Aliens weer kijk eargasm ik bij de geluiden van deuren die dicht/open gaan, alien gebrul en het gebliep van de motion tracker (radar).

De slechte dingen (be prepared):
- gameflow
Het prachtige van AVP2 was de flow, en deze is in AVP3 geheel verdwenen.
Killing moves zijn leuk voor een console versie waar je toch alleen maar non-stop aan het button-mashen bent en elke 'scripted event' als een pauze ziet om even adem te halen. Op de PC echter is dit ONGELOFELIJK irritant, en vloek je elke keer weer op het feit dat je gewoon helemaal hulploos bent voor 3 à 5 seconden, dit is onacceptabel.
Hier komt nog boven op dat je niet kan kiezen welke 'finishing move' je doet, maar dit nadeel is snel teniet gedaan door het feit dat je na 10 finishing moves elke finishing move al minstens 2x gezien hebt.
Wat ook slecht is voor de gameflow is de alien besturing. In AVP2 was deze zeer intuitief en ook al had het wat draw-backs met wat oefening en geduld was het heel goed mogelijk om te leren vloeiend over muren te kruipen, vloeiend van oppervlakte naar oppervlakte te pounchen (spring aanval, die ik ook graag terug had zien komen in AVP3).
In AVP3 is het moeilijk om alien te zijn. Je kan wel vooruit springen in iets wat LEEK op een pounch aanval maar dan moet je maar net geluk hebben dat je mik 'ding' aangeeft dat hetgeen je naar kijkt op dit moment bespringbaar is. Ik heb de auto-klim optie nog niet gezien/gebruikt, maar dit zou niet nodig moeten zijn, de controls zouden beter moeten zijn.

- nightvision/flashlight:
voor zover ik weet heeft AVP3 niet eens nightvision, wat echt jammer is.
Dit was namelijk zo extreem veel gebruikt bij AVP2, en je mist het echt.
De flashlight kan je altijd aan laten dus dit doe je dan ook, en dit is echt heel stom.
Ik weet dat het niet logisch is een flashlight te hebben met een 'accu' die zichzelf oplaad als je hem niet gebruikt maar het forceerde mensen wel om selectief hun straalpaal aan en uit te zetten wanneer het nodig of juist niet nodig was. Hetzelfde gold uiteraard voor nightvision (wat sneller at dan flashlight) maarja dat hebben we hier in het nieuwe AVP3 niet.

- Multiplayer (the big one):
Oh mijn god... waar begin ik?
Single-player survivor zuigt, dit had multiplayer moeten zijn.
Leuk voor console bezitters dat ze dit in co-op kunnen doen, maar dat kan dus niet op de PC (voor zover ik weet).

Dedicated Servers:
Hetgeen AVP2 zo aantrekkelijk maakte voor mij was dat je een server kon joinen, een ECHTE DEDICATED SERVER gehost door een professionele host die meer bandwith had dan je average Joe PC gamer.
Dit zorgde ervoor dat je leuke servers met leuke mensen kon bookmarken, een clan (met clanserver) kon joinen, wars kon houden, etc.
Dedicated servers zorgte ervoor dat je nieuwe mensen kon leren kennen online, en dat bevorderde professionaliteit enorm!
Dit gaat vooral op voor evac en survivor uiteraard, waar je als 'regular' server bezoeker wist wat je van welke spelers kon verwachtten (omdat je eerder met ze gespeeld had) en wat voor team-technieken je kon gebruiken. Het grootte voordeel van hoe AVP2 online werkte was ook dat je makkelijk een server kon joinen mid-game, kon leaven wanneer je maar wilde, maar meest belangrijke nogwel dat je kon BLIJVEN zo lang je maar wilde.
Als een round voorbij was kreeg je even een scorescherm te zien, en binnen 5 seconden was de volgende match alweer begonnen (minus countdown/nieuwe map laden).

In AVP3 werkt het niet zo. neee, omdat AVP3 een 'console' spel is met de PC versie als na-gedachte is AVP3 online gewoon zwaar slecht. Ik zou sterkere woorden willen gebruiken, maar ben gehinderd door het vloekfilter.
In AVP3 worden de 'matches' gehost door de 'lobby leader', aka average PC/internetconnection Joe.

Dit zorgt ervoor dat je niet meer dan 8 mensen in een server kan hebben zonder lag, en deze 8 bereik je alleen als jou lobby leader zeeer goed stabiel internet heeft.
Wanneer de host leaved dan stopt de match gewoon, wat echt heeel onaangenaam is.
Verders komt hier nog bij dat je dus na EEN POTTJE SPELEN weer helemaal opnieuw een server moet zoeken, en dit kan soms wel 10 muiskliks en meer dan 3 minuten duren. Dit vermoord de gameflow simpelweg en verpest de hele online ervaring voor mij.

Also... ACHIEVEMENTS? serieus?!
Ik weet dat de laatste tijd GAMEPLAY plezier vervangen wordt door ACHIEVEMENT 'plezier'.. maar serieus mensen, wat heb je liever?
Ik kies namelijk elk moment van elke dag voor gameplay plezier over achievements.
Stelletje kapitalistische zwijnen dat ze denken dat je alleen plezier kan hebben als je een XP counter hebt (die skins unlockt... WOOHOO).

Dat spelletjesmakers niet meer in staat zijn mensen te vermaken met gameplay is een trieste ontwikkeling. Diep maar dan ook diep triest.

Ik heb zelf volle mep betaald voor AVP3 op steam, maar ik vrees dat ik er niet meer dan 100 uur speelplezier uit zal gaan kunnen halen, want die multiplayer onzin wordt ik gewoon beu na 2 à 3 pottjes per week.

Als je een console-gamer bent en houdt van casual gamen en je praat liever over je XP ammount met vrienden dan over hoeveel plezier je hebt gehad afgelope nacht 5 uur non-stop te gamen, be my guest en speel dit spel.

Als je net als ik een PC gamer bent, en verlangt naar GOEDE multiplayer, koop dit spel niet, het zal je alleen telleurstellen.
Kan behalve mijn ervaringen met de demo weinig over het spel zeggen, maar over de graphics wel: zijn we nu echt zo verwend tegenwoordig, dat alles er als GoW3 uit moet zien? Ik vind de graphics van deze game ruim voldoende hoor, niet de mooiste graphics ter wereld, maar ze voldoen prima.

Weer zo'n gevalletje dat als een vrouw niet superknap is, dan is ze lelluk! :X
Het grappige is daarnaast dat deze game naar voren geschoven wordt om zijn grafische/DirectX11 features.
ik heb helaas dan geen dx11 kaart maar in dx9 is de face animation echt om te huilen. Er zit geen beweging in maar bijvoorbeeld wenkbrauwen klikken van positie 1 naar positie 2 zonder vertraging. de mond is ook niet echt wat je verwacht.
Het lijkt mij dat dx11 hier weinig extra's zal bieden maar dat weet ik natuurlijk niet.

voor de marine is het aim systeem echt dramatisch irritant.
Het verhaal is nog dunner dan rijstpapier voorzover er een verhaal in behoort te zitten, ik zie alleen maar achterlijke missies die kant noch wal raken.
De alien moet kennelijk over elk randje hoekje om hoekje af hoekje om hoekje af om erover te gaan, je weet na 2 seconden niet meer waar je nou op richtte als je wil springen, wat niet werkt, wat je frustreert en zorgt dat je weer eens een compleet stuk overnieuw moet doen.
Je kan automated turrets alleen uitzetten en niet kapot raggen, slaat ook weer nergens op. Er is nog nooit zo'n fakking lineair pad voor het gevoel en absolute invulling geweest de laatste 3 jaar. Aliens zijn dramatisch zwak als speler en idioot sterk als AI vs marines. die proppeschieters doen geen drol, grenades doen volgens mij ook nul komma nul. Ik verwacht een alien mooi in stukjes te zien veranderen als ik daar een HE granaat op knal niet dat die daarna nog even vrolijk naar me toe rent en me onthoofd.
Ik weet niet of ik nog verder zal spelen met de predator naar het schijnt is dat nog te verteren maar ze hebben echt niet alleen de plank gemist ze hebben gewoon in plaats van hout bakstenen gebruikt. Lomp, onhandig, inflexibel, zonder mortel een stapel losse stenen en zo statisch als een bakstenen gebouw zou zijn. Dat is wat de game nu is en weinig aan zal veranderen.

Waarom in hemelsnaam heeft elk gebouw, elke muur overal van die stomme uitstekende randjes waar moeilijk moeilijk met een alien overheen moet lopen? Welke achterlijke gladiool bij Rebellion heeft op een brakke maandag ochtend dat in zijn leveldesign geschreven? Die persoon mag van mij persoonijk een nekschot krijgen voor zulke onzin.

Ook elke keer als ik in het laatste stuk een predator dood heb gekregen na ontiegelijk veel rondrennen als een kip zonder kop en buttonbashing, ben ik 10 seconden later ELKE keer dood omdat ik een counterattack voor mijn dubbele bekdelen. ELKE keer. en dit zijn er ondertussen al ongeveer 35....
Gelukkig moet ik nu eten en kan ik even bijkomen van dit debacle dat ze een spel noemen...
Waarom moeten ze goede games opnieuw uitbrengen als het toch alleen maar minder goed is?
*doet facepalm doen voor elke medewerker van Rebellion op de geluidsmensen na*

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 24 juli 2024 20:14]

LOL is het echt zo slecht? Ik ben een fan van de Alien en Predator franchises en universum dus het lijkt me leuk. Ook heb ik de originele versie gespeeld (dit is een remake of vervolg?) in 1999. Tegen elkaar via internet: wat geniaal was dat.

Zal de demo even proberen maar als het zo erg is als jij beschrijft ga ik hem zeker niet kopen.

Bedankt voor de emotionele review :D
Ja, alleen bieden consoles geen ondersteuning voor DX11, waardoor functies als tessalation niet gebruikt kunnen worden, die de game juist mooi maken.

In bijna elke review van de ATi HD5xxx serie kom je deze game namelijk tegen.
Nu heeft de Xbox 360 wel een tesselator net als alle andere kaarten na de HD2xxx serie. Echter is deze niet zo krachtig en flexibel als die in de HD5xxx kaarten.

Maar wellicht wordt hij voor de Xbox wel gebruikt.
De HD2x00 en HD3xx0 hebben dezelfde tesselator omdat die namelijk op de X360 chip gebaseerd zijn, maar dan ligt het nog niet zo makkelijk om die ook te gebruiken. Tesselation bestaat zelfs al langer dan tien jaar heb ik mij laten vertellen, het is echter nooit in de vorm ingebouwt zoals nu waar DirectX en de Hardware het allebei actief ondersteund.
Ik denk dat veel mensen een instelling hebben van 'Als DIE game dat niveau graphics kan halen, dan bewijst dat dat het mogelijk is en dus MOETEN nieuwere games dat ook kunnen.'

ook ik vind de graphics er zeker goed uit zien - niets bijzonders, maar inderdaad ruim voldoende.
in andere woorden verwend... :+
Ik mis alleen wel de speargun bij de predator ;)

@SouLLeSSportal: je hoeft niet perse de finish moves te gebruiken. Je kan gewoon doden.
in veel gevallen ga ik in MP juist wel voor de grab moves tho. Als je achter een predator staat kan je of in 1 keer de kill krijgen met risico op dat er vervolgens ook iemand achter jou staat terwijl je hulpeloos de animatie afspeelt. Of je kan een heavy attack doen voor +- de helft van zn health, waarop hij omdraait en jou stunt met zijn focus attack of shoulder cannon en met nog 1 klap doodmaakt.

Ja, bij optie 2 kan je na die heavy attack ook gewoon wegrennen (om vervolgens alsnog in je staart focus-gemept+gestund te worden, maar dat terzijde), maar ik ga liever gewoon voor de 100% zekere kill. Dan maar 1 kill en 1 mogelijke death, liever dat dan waarschijnlijk 0 kills en 1 death :p

(oh en in singleplayer ben ik nu Alien op hard aan het spelen met alleen maar grab moves, krijg je extra punten voor voor All Stealth Kills. Het zijn er maar een miezerige 100, maar het is leuk om echt de alien te zijn)

[Reactie gewijzigd door GTOfire op 24 juli 2024 20:14]

ik denk dat ze de insteek hebben dat je als alien met zijn allen massaal een aanval moet doen zodat je ze overwelmd maar als je geen team hebt en dus allemaal casual mp spelers dan gaat je dat niet echt lukken. Ik zie het wel deze week.
Tot slot is er nog de multiplayer, waarin spelers elkaar te lijf kunnen gaan als mariniers, aliens en predators. Deathmatch en Team Deathmatch spreken voor zich. Interessanter zijn de speciale spelsoorten, zoals Infestation, waarin aliens en mariniers tegen elkaar spelen.
Is het ook mogelijk om met "gemengde" teams te spelen? Bijvoorbeeld twee mariniers plus twee aliens tegen een alien, een marinier en twee predators? Ik snap dat het nogal hard vloekt met de back story, maar tactisch gezien zou het een boel nieuwe mogelijkheden moeten geven, toch?

Ik heb de film(s?) niet gezien en de vorige versie(s?) van het spel niet gespeeld; het is helemaal niet mijn genre. Als dit een ongelooflijk stomme vraag is: vergeef me, ik vroeg het me gewoon af. :p

@GTOfire: Ok, weten we dat ook weer, dankjewel!

[Reactie gewijzigd door robvanwijk op 24 juli 2024 20:14]

Er is idd Mixed Species TDM, nog niet geprobeerd
Ik heb de demo gespeeld op Xbox Live en moet zeggen dat ik hem tegen vond vallen. Deel 1 was legendarisch, maar dat gevoel had ik totaal niet bij dit deel. Ik had soms het idee dat de characters over de grond zweefde zoals vroeger in een multiplayer potje doom.

Zeer jammer, want ik had grote verwachtigingen van dit spel.
Als je Alien Vs Predator 2 hebt gespeeld op de pc zoals ik dat deed met alle mods van die tijd, dan was het online altijd leuk, ondanks de graphics veel minder waren dan deze.

Ik hoop dat de pc variant de oude community weer een boost geeft om te gaan spelen :)
Heb altijd met plezier gespeeld tot soms diep in de nacht, durf te wedden dat als je dat allemaal weer installeerd, je prima nog kan spelen, alhoewel er minder servers zullen zijn als toen.

Natuurlijk moet je alle films hiervan gezien hebben, anders gaat dit sowieso tegen vallen ;)
De finishing moves zijn leuk... De eerste 3 keer. Daarna zijn ze te traag en te lomp eigelijk om er een serieus tempo in te houden :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.