Door , , 50 reacties

Aliens vs Predator biedt spelers drie verschillende campagnes voor de prijs van één. Maar heeft ontwikkelaar Rebellion echt puik werk afgeleverd? Of is de game een voorbeeld van het gegeven dat 'meer' niet altijd gelijk staat aan 'beter'?

Gespeeld op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: pc, PS3

Wat is de engste game die je ooit hebt gespeeld? Stel deze vraag aan een willekeurige groep gamers en onder de antwoorden die worden gegeven zul je vaak F.E.A.R. of delen uit de Resident Evil- en Silent Hill-series aantreffen. Ook het goude oude Doom zal bij die vraag voorbij komen. Ons antwoord komt echter niet in dit rijtje voor. Silent Hill 2 kwam een heel eind, maar de kroon gaat toch echt naar een andere game. Eind 1999 speelden we Aliens vs Predator op de pc en de rillingen die deze game ons wisten te bezorgen zijn nimmer door een andere game geëvenaard.

In de eerste Aliens vs Predator voor de pc konden spelers uit drie verschillende personages kiezen. Je kon spelen als alien, als predator of als marinier, waarbij die laatste verreweg het engste was om te besturen. De game staat volledig in het groen in ons geheugen gegrift. Niet het soort groen van oude Gameboy-spellen, maar het typische groen van nachtvisie. Aliens vs Predator was namelijk zo donker, dat je de nachtkijker van de marinier vrijwel nooit uit kon zetten. En zelfs met die nachtkijker aan was het moeilijk om iets te zien, waardoor je al snel was aangewezen op de stipjes en ijzingwekkende bliepjes van je bewegingsradar.

De nieuwe Aliens vs Predator lijkt in veel opzichten op zijn voorganger. Dat is niet verwonderlijk, want het spel is wederom ontwikkeld door het Britse Rebellion. Opnieuw kunnen spelers spelen als marinier, als alien of als predator en weer is de game het engst als je kiest voor de marinier. De gelijkenissen houden niet op bij de sfeer en de speelbare personages. Ik kan vast verklappen dat deze nieuwe game verdacht veel ‘aanvoelt’ als de oude game, alleen is hij groter, mooier en uitgebreider. De vraag die we dan moeten stellen is natuurlijk: is de game ook beter, of in ieder geval net zo goed?

* High-Tech

Zoals gezegd biedt dit nieuwe deel drie verschillende personages om te besturen, en daarmee zijn er ook drie verschillende campagnes voor één speler. De marinier heeft het grootste wapenarsenaal van de drie en hij beschikt over de meest uitgebreide radar. Deze geeft niet alleen de richting naar het volgende missiedoel aan, hij neemt ook bewegingen waar. Die hoor je als pieptoontjes en je ziet ze als stipjes op het radarscherm. Daar staat tegenover dat de marinier veel minder snel en wendbaar is dan de andere twee rassen.