Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

Bij het invoeren van een review moeten redacteuren van Tweakers.net altijd bepalen in welk genre het stuk ingedeeld moet worden. Aan deze review van Driver: San Francisco hebben wij onder meer de tag 'racegame' gehangen, want uiteindelijk is dat wat Driver is: een game waarin je met auto's tegen andere auto's racet. Iedereen die een uurtje heeft gespeeld, zal je echter kunnen vertellen dat 'racegame' de lading niet helemaal dekt.

Bekijk de eerste tien minuten van Driver San Francisco

Mochten wij kiezen, dan gaven we Driver: San Francisco het stempel 'race-adventure' mee. Nog voordat er een seconde is geracet, wordt de aandacht namelijk al gegrepen door de ijzersterke presentatie van het verhaal en de personages. De tussenfilmpjes zijn van een zeer hoog niveau. Let in het filmpje maar eens op de details in de gezichten van de personages. In-game worden de prima rollen van de personages door ontwikkelstudio Ubisoft Reflections in stand gehouden, niet alleen door gesprekken tussen bestuurder en bijrijder weer te geven, maar ook door hun portretten links- en rechtsboven in beeld te tonen. Het zorgt ervoor dat je als speler veel meer bij de personages betrokken raakt dan wanneer je alleen de stemmen zou horen.

*Let op: spoilers!

Daar komt dan nog bij dat de plot ook aardig is. Verwacht geen meesterwerk en neem sommige plotwendingen maar met een korreltje zout, maar de plot komt goed uit de verf. We gaan het verhaal hier niet volledig uit de doeken doen, maar om een paar elementen kunnen we niet heen.

De clou van het verhaal snap je op hetzelfde moment als hoofdpersonage John Tanner; op dat moment zie je de ontknoping niet aankomen. Dat doet wel wat afbreuk aan het 'onderzoeksbord' dat Tanner gedurende de game bijhoudt. Op dit bord wordt informatie verzameld die hij vindt tijdens zijn speurtocht naar zijn aartsvijand Jericho, maar uiteindelijk heeft dat weinig te maken met de afloop van het spel.

De afloop is eigenlijk een anticlimax na een niet onaardig verhaal en dito game. De ins en outs van die game bespreken we op de volgende pagina's, maar de anticlimax behandelen we hier, onder de spoilerwaarschuwing. Al vroeg in het spel wordt duidelijk dat Tanner in coma ligt en dat de missies zich eigenlijk in zijn hoofd afspelen. Als je alleen de voor het verhaal belangrijke missies doet, beleef je vijf à zes uur later het moment dat Tanner wakker wordt. De - laatste - missie die dan volgt, is een stuk makkelijker dan de meeste die je de uren daarvoor hebt gespeeld, en sluit ook qua gameplay helemaal niet aan op de rest van het spel. Zo gaat een aardig plot in de finale als een nachtkaars uit. Het breekt het spel niet op, maar het is wel jammer.


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True