Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties

In het voorjaar waren we een dagje op bezoek in Londen. We hadden op de E3 in 2010 al kennisgemaakt met Driver: San Francisco en kregen in Londen de kans de game wat uitgebreider uit te proberen, in de singleplayermodus. Dat beviel ons zo goed, dat de uitnodiging van Ubisoft om de multiplayermodus van het spel uit te komen proberen al snel werd geaccepteerd. Dat we ervoor naar Californië moesten vliegen om ter plaatse een Driver roadtrip-reportage te maken, was een fijne bijkomstigheid. Deze reportage kun je in twee delen bekijken, die we op 30 juli en 13 augustus online plaatsen. Vandaag geven we alleen aandacht aan de game zelf.

Hoewel de trip en het event in het teken stonden van de multiplayer, is het voor het totaalbeeld van het spel goed om nog even de hoofdzaken door te nemen. Driver: San Francisco keert terug naar de basis van de Driver-serie. De game ziet er natuurlijk een stuk beter uit dan destijds, maar lijkt verder in veel opzichten op de originele Driver, die algemeen wordt gezien als de beste game in de franchise. Hoofdpersonage is opnieuw Tanner, die wordt bijgestaan door Jones, het hoofdpersonage van deel twee en drie. Het duo zal elkaars hulp goed kunnen gebruiken, want in Driver: San Francisco is topcrimineel Jericho opnieuw de gevaarlijke vijand.

*Van auto naar auto springen

De singleplayer begint met de ontsnapping van Jericho en met een ongeluk voor Tanner en Jones. Het lijkt een triviale beginscène, maar hij heeft verstrekkende gevolgen voor de rest van het spel. Tanner raakt namelijk in coma en terwijl hij in een ziekenhuis ligt, beleeft hij zijn eigen avontuur. Dat speelt zich af in een realistisch aandoende spelwereld, met één verschil: Tanner kan ineens van auto naar auto 'springen'. Dit systeem heet 'shifting' en in de singleplayer leer je er al spelenderwijs mee omgaan.

Die ervaring is niet onmisbaar, maar wel verdomd handig wanneer je de multiplayermodus voor het eerst aanslingert. In vrijwel elke spelmodus staat shifting namelijk centraal. Je vermogen om van auto naar auto te springen en de mogelijkheden en kansen te zien terwijl je vanuit het topdown-perspectief op zoek bent naar een nieuwe auto, maken het verschil in de diverse spelmodi. Raakt traditioneel racen hierdoor een beetje op de achtergrond? Wellicht, maar we hadden het te druk met onszelf goed vermaken om ons daaraan te storen.


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True