Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 21 reacties

Uitgever Ubisoft grijpt in bij de Engelse studio Reflections. Het team dat werkt aan racegame Driver: San Francisco wordt ingekrompen. Onder de 19 personen die hun baan kwijt zijn, bevinden zich enkele leden van het management van de studio.

Website Develop wist te achterhalen dat Ubisoft heeft ingegrepen bij Reflections, de Engelse studio van de uitgever. Develop kreeg te horen dat 12 personen zijn ontslagen en dat van nog 7 anderen het tijdelijke contract niet zal worden verlengd. De maatregelen zouden een gevolg zijn van de problemen bij de ontwikkeling van Driver: San Francisco. Ubisoft moest eerder deze maand bekendmaken dat de racegame naar het fiscale jaar 2011-2012 wordt doorgeschoven, wat wil zeggen dat het ergens tussen april 2011 en maart 2012 op de markt verschijnt. Het was al de tweede keer binnen een half jaar dat de uitgever uitstel moest aankondigen. De racegame stond oorspronkelijk gepland voor november 2010, maar in juli moest de uitgever al aankondigen dat Reflections meer tijd nodig heeft, waardoor de game in het eerste kwartaal van 2011 zou verschijnen.

Bij de ontslagronde is de leiding van het ontwikkelteam niet gespaard. Craig Lawson, die de creatieve koers van de game bepaalde, en Jack Couvela, die verantwoordelijk was voor het uiterlijk, zijn op straat gezet. Beide waren al jaren in dienst van de studio, Lawson sinds 1998 en Couvela sinds 1997. De ontslagen kwamen onverwacht, volgens de bron van Develop. De betrokken personen werden zonder aankondiging vooraf in een kantoor ontboden, kregen daar een brief en werden vervolgens naar buiten begeleid.

Dezelfde tipgever vreesde voor de toekomst van Reflections en denkt dat Ubisoft de studio zal sluiten zodra Driver: San Francisco is afgerond. "Er is ons verteld dat we ons geen zorgen hoeven te maken over wat er gebeurt nadat de game is uitgekomen. Dat vind ik verontrustend. Als het management vertelt dat we ons geen zorgen hoeven te maken over de toekomst van de studio, raakt iedereen ongerust”, vertelde de werknemer. Een woordvoerster van Ubisoft liet aan Develop echter weten dat er 'absoluut een toekomst is voor Driver'. Het merk zou heel belangrijk zijn voor de uitgever. Verder was volgens de woordvoerster een kleine reorganisatie bij Reflections nodig om de studio 'de juiste skillmix' te geven. "Het merk is erg belangrijk voor ons en Reflections is een cruciale studio. Ze hebben expertise die geen enkele andere studio heeft", aldus de woordvoerster.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (21)

Beide waren al jaren in dienst van de studio, Lawson sinds 1998 en Couvela sinds 1997. De ontslagen kwamen onverwacht, volgens de bron van Develop. De betrokken personen werden zonder aankondiging vooraf in een kantoor ontboden, kregen daar een brief en werden vervolgens naar buiten begeleid.
Wow, hoe hard kan je ontslagen worden zeg. Ze werden zelfs meteen het pand uitgezet. En dat na 12 a 13 jaar daar te werken!

Ik hoop wel dat Driver nog een goede game wordt, al die ontslagen verspeld niet veel goeds. Daarnaast zal hij ook nog lang niet uit komen. Ben benieuwd wat er van over blijft. Hoeveel man werkt er nog dan (aan de game)?
Ik snap je reactie best wel, maar je moet je wel realiseren dat het aan de andere kant van de kleine plas, vaak een stuk meer lijkt op de andere kant van de grote plas dan dat het op ons stelsel lijkt. In Groot-Britanie is het een stuk gebruikelijker en makkelijker om mensen op staande voet te ontslaan, ook na een dergelijk lang dienstverband.

Daarnaast is het ook nog een keer zo dat ze in Engeland wellicht al 12-13 jaar voor Reflections werken, maar wettelijk gezien hebben ze waarschijnlijk een nieuw contract gekregen na de overname door UbiSoft. Met als gevolg dat ze dus een veel korter dienstverband hebben. Ook zo een trucje dat in Nederland dus echt niet door de beugel kan, maar daar volstrekt normaal is.
Ja, maar ze naar buiten begeleiden is nog een stuk harder. Dat klinkt meer alsof ze door de beveiliging echt eruit gegooid worden.
Bij ons hier in London gebeurt het ook wel eens. Veel mensen hebben een opzegtermijn van één tot enkele maanden en bij sommige mensen geldt er 'gardening leave'. Dan blijf je gedurende je opzegtermijn wel in dienst (en dus gewoon betaald) maar mag je niet meer op kantoor komen. Daarmee wordt het risico verkleint dat mensen recente concurrentiegevoelige kennis meenemen naar een concurrent. Het is feitelijk een paar maanden doorbetaald op vakantie.

Een enkele keer worden mensen er ook wel in één keer uitgezet. Security haalt dan de spullen waarvan jij aangeeft dat het prive is en je graag mee wil hebben voor je van je bureau of ze blijven erbij staan terwijl je je spullen pakt.
Dat heeft niets te maken met een hekel aan (ex-)werknemers hebben of ze graag slecht behandelen, vaak krijg je nog steeds meer dan wettelijk verplicht aan vergoeding en een positieve referentie. Het is alleen helaas zo dat er nogal wat werknemers zijn die ontslag niet zo lekker opnemen en informatie verwijderen of stelen uit wraak of voor geldelijk gewin. In een sector waar informatie miljoenen waard kan zijn is dat helaas een risico van het vak.

Het is wel eens met een Managing Director van mij gebeurt. Op een vrijdagochtend komen we uit een vergadering en spraken wat dingen af voor een vergadering van maandag. Die maandag kwam er niet voor hem want meteen na de vergadering met mij werd hij naar een andere kamer gevraagd en dat is het laatste dat ik ooit van hem heb gezien.

Met mij gebeurt dat misschien ook wel op een dag en je weet gewoon dat dat tot de mogelijkheden behoort.
Hoe onbeschoft. Ik weet hoe gewetenloos corporaties zijn. Toch verbazen dit soort verhalen mij telkens weer.

Winstbejag boven alles.
Helaas zijn werknemers vaak net zo onbeschoft en gewetenloos en is er dus weinig alternatief voor een werkgever. Als jij een betere manier weet dan zullen veel werkgevers (de mijne inbegrepen) dat graag van je horen want die vinden het ook niet leuk kan ik je vertellen.

(Mijn CEO zat letterlijk met brok in de keel te vertellen dat "things with Paul didn't work out quite as both parties had hoped")

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 30 november 2010 16:46]

kan allemaal wel zijn, dat men betaald thuis mag zitten, en onder begeleiding hun spullen mag pakken maar dit komt zo ontzettend rauw op je dak vallen, het is niet goed te praten als mensen flippen maar wel begrijpelijk.

dan zit je thuis,, is geen leuke ervaring kan je niet aanraden
Klinkt hard, maar blijkt in de praktijk vaak genoeg toch wel nodig. Je ziet het vaak gebeuren dat overwacht ontslagen personeel die het er niet zo heel erg mee eens zijn hardware of bedrijfsgeheimen meejat of uit rancune de boel gaat slopen of stennis gaat schoppen (want wat hebben zij immers nog te verliezen...). Je wilt dergelijke ongemakkelijke scènes gewoon vermijden.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 30 november 2010 15:56]

Inderdaad, dit is wel bijzonder lullig. Erg stank voor dank. Fijn dat je 12-13 jaar voor ons hebt gewerkt, nu oprotten.

Dit kan toch niet de bedoeling zijn hoop ik? Ik vind het echt sneu voor ze :(

Wel jammer, want van de Driver spellen heb ik altijd wel genoten, zeker de Director optie was erg leuk, je eigen film bijna maken van de achtervoldingen e.d.
het is jammer inderdaad, maar bij onslag geld altijd dat de werknemer een X aantal keer zijn maandsalaris bruto uitgekeerd zou krijgen(en niet te vergeten de uitkering bij ontslag), en na 12/13 jaar is dat aardig wat maandloontjes die je even in je zak gedrukt krijgt als gouden handdruk. ze zullen dus allen genoeg tijd/geld hebben om iets anders te zoeken/verzinnen met hun ervaring. :)

@MrBlueEyes:

het pand uit worden gezet bij ontslag is bij ontwikkelaars erg veel gebruikt.
ze hebben namelijk allemaal een policy die zegt: geen werknemer, geen toegang.

Dit doen ze bij TomTom en Intel bijv. net zo hard. iemand die ergens niet meer werkt en toch nog over de vloer loopt kan schade aanrichten in het bedrijf met de dingen die hij/zij vanaf dat moment nog mee krijgt van de ontwikkeling en processen van het bedrijf.
Ook logisch.. ze willen natuurlijk niet dat er info uitlekt naar concurenten of dergelijke.

[Reactie gewijzigd door merlijnvesch op 30 november 2010 19:31]

Zonde van zo'n oude studio. Ik vraag me af hoeveel mensen nog er vanaf het begin werken (1984). In 1989 werden ze bekend met Shadow of the Beast op de Amiga, waarop er nog twee delen in die game serie verschenen in 1990 en 1992. En in 1999 werden ze dus weer bekend met de Driver serie. Maar sinds 1995 hebben ze geloof ik alleen racespellen gemaakt (waaronder veel Driver games), dus ze teren wel erg op die ene serie/dat genre.

intro van Shadow of the Beast (zie oude reflections logo rond 00:20)
http://www.youtube.com/watch?v=qipWqOwkceg

Shadow of the Beast longplay Part 1/3 (HD)
http://www.youtube.com/watch?v=gVxoAjaL028&hd=1

Driver (PC) Game Review
http://www.youtube.com/watch?v=mYfkoYtwEIQ

Wikipedia over (Ubisoft) Reflections
http://en.wikipedia.org/wiki/Ubisoft_Reflections
http://en.wikipedia.org/wiki/Shadow_of_the_beast
http://en.wikipedia.org/wiki/Driver_%28series%29

[Reactie gewijzigd door spellcoder op 30 november 2010 22:14]

Ik neem ook aan dat ze niet naar behoren meer werkte.
Al heel lang geleden dat ik Driver 1 heb gespeeld. Spel is rond 2000 uitgebracht meen ik. Lijkt wel een beetje Duke taferelen om zo lang te doen over een vervolg. Vraag me af wat er van zo'n game nog terecht komt. Gezien het filmpje gaat het over het uitschakelen van de bad guy door er frontaal tegen aan te rijden. Een echte simulatie game dus :P

Het aantal nieuwsberichten over ontslagen in de game sector lijkt het laatste jaar wel toegenomen. Dit terwijl de sector als geheel nog steeds een groei doormaakt.
De ontslagen kwamen onverwacht, volgens de bron van Develop. De betrokken personen werden zonder aankondiging vooraf in een kantoor ontboden, kregen daar een brief en werden vervolgens naar buiten begeleid.

lekkere manier van doen, als of het misdadigers zijn..........
en zeker ook van die lomperiken van de beveiliging erbij...

mijn indruk is dat de sfeer dan ook gelijk naar de knoppen is, maar eens afwachten of er meer informatie naar buiten komt.

zeker als ze geen nette regeling mee gegeven hebben
Vermakelijk spel, beetje saai, maar het rijden was wel leuk om te doen. Driver 2 zou ik zeker proberen.
Dit wordt het 6e deel in de Driver reeks, Driver 2 komt uit 2000 dus die kun je al gaan proberen ;)

Verder erg matig, zeker als je even een kantoor wordt ingeroepen terwijl je nog van niets weet, en dan meteen je boeltje kunt pakken.
dit nieuw kon ik al op wachten, vind je het gek, toen ik het voor het eerst de beelden zag van deze nieuw driver: san fransisco wist ik gelijk al dat dit een verkeerde uitwerkiing is. vandaar al die problemen. iedereen verzint ideeen terwijl ze geen gevoel hebben voor driver. laat staan of ze de vorige delen gespeeld hebben dan weet je precies wat beter moet en wat goed uitgewerkt moet zijn.
1. "Geen gevoel voor driver" hebben is ook maar subjectief, het is immers een gevoel. Wie zegt dat jouw gevoel hét gevoel is? Misschien zijn er wel meer mensen die een ander gevoel bij het spel hebben, die dan wel prima hun zin krijgen met de nieuwe Driver. Jouw gevoel is maar één van de vele.

2. Reken maar dat als mensen op het kantoor gaan werken aan een vervolg, dat er dan een PC (of console) op kantoor staat waarmee een developer kan ervaren hoe de vorige delen zijn. Die gaan echt niet blindelings ergens aan werken. Tenzij dat de bedoeling is, om bv. een frisse blik op een spel te werpen. Bovendien zou ik als aanstaande game developer van Driver X zeker het spel even aanschaffen voor thuis om alvast wat onderzoek te doen naar mijn werkgever, maar dat ben ik. Sterker nog, ik zou dat al doen voor een sollicitatie. En ik denk ook niet dat iemand die totaal geen interesse heeft in de game(serie) snel door zo'n sollicitatieronde heen komt.
Dat is het voordeel van een wetgever die zegt: Geen ontslag bescherming voor werknemers. Studio's kunnen je dan er gewoon bot uitgooien en zeggen: Later.

Hier in Nederland gebeurt het ook, maar dan zit er een advocaat bij en krijg je een oprotpremie onder de noemer: Nu accepteren of het word een lang proces. Kortom in Nederland gebeurd het ook, maar dan slinks.
Destruction Derby 2 op de PSX, uber spel 8-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True