Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties

Ontwikkelaar Feral Interactive heeft de ontwikkeling van Company of Heroes 2 voor OS X en Linux afgerond. De twee versies zijn vanaf 27 augustus verkrijgbaar via Steam. De OS X-versie zal iets later ook via de App Store verkrijgbaar zijn.

Relic Entertainment, de oorspronkelijke ontwikkelaar van Company of Heroes 2, maakt via de website van de rts bekend dat ze de ontwikkeling van een versie voor OS X en Linux uitbesteed hebben aan Feral Interactive en dat die bijna klaar zijn met hun werk. Vanaf 27 augustus zijn de twee nieuwe versies van de game verkrijgbaar via Steam. Ook de tot nu toe verschenen dlc en andere extra's voor de uit 2013 stammende rts zullen vanaf 27 augustus via Steam verkrijgbaar zijn voor OS X en Linux. Via Steamworks kan er bovendien in multiplayer gespeeld worden. Dat kan niet in crossplay, dus alleen OS X tegen OS X en Linux tegen Linux is mogelijk. De OS X-versie van de game zal iets later ook in de App Store van Apple verschijnen, net als de dlc en andere extra's. Ook die versie kan in multiplayer gespeeld worden, via servers van Feral Interactive.

Met Company of Heroes 2 leverde Relic Entertainment een historisch verantwoorde rts af, die zich afspeelt tijdens de nadagen van de Tweede Wereldoorlog. In de game staat de strijd tussen de Russische en Duitse legers centraal, waarbij de makers veel aandacht besteed hebben aan de effecten van de koude Russische winters. Zo kunnen soldaten bevangen raken door de kou en tanks door het ijs zakken. De game zou oorspronkelijk door uitgever THQ op de markt gebracht worden, maar na het faillissement van THQ vond Relic onderdak bij Sega.

Company of Heroes 2

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

De reden waarom Cross-Platform op het huidige moment niet mogelijk is

http://steamcommunity.com...ons/0/528398719787800607/
Wat een bagger dat je dus niet OSX tegen PC kan. Doe het dan niet. Wat een stelletje....
Iemand een idee waarom de drie OS-en hun eigen "silo" hebben? Het lijkt me toch dat de communicatie gestandaardiseerd moet zijn.
http://steamcommunity.com...ions/0/528398719787800607
Quote van een van de developers (van de port):
It wasn't possible to support cross-platform play for Company of Heroes 2 for a number of reasons; and each of those reasons is itself multifaceted. Some have asked for a technical explanation, so brace yourself for a flavour of the challenges that cross-platform multiplayer support can bring.

Company of Heroes 2 uses a deterministic engine, and relies on clients to generate the same outcome for all gameplay-relevant calculations, like pathfinding, unit positions, spawns and combat.

Any differences in the maths, even at the nth decimal place of precision, will accumulate to a tangible divergence in behaviour and ultimately a disconnect. When dealing with multiple architectures, operating systems and optimising compilers, tracking down all possible differences is a long and complex task.

During development, cross-platform multiplayer was absolutely one of our goals and we invested countless man-hours in isolating and resolving these subtle differences. And although we made progress on some of these issues during development, it's impossible to know how many issues remain and how much more work would be required on ALL platforms to get the title communicating successfully across Mac, Linux and Windows.

Given all this, we took the decision to release the title with per platform multiplayer and keep investigating to see if multiplayer will be possible via a post-release patch. But because of the complexity and the various unknowns, we believe this is unlikely.

As anyone who knows our work is aware, we have a good track record of going the extra mile (or three) to add polish and functionality to our releases. However, in this case the quantum of work versus the low likelihood of ultimate success means that that we have had to compromise.

That's why we want to encourage Mac and Linux gamers to join this Steam Group, which should make finding participants for CoH2 Mac v Mac and Linux v Linux sessions easier.

[Reactie gewijzigd door Tk55 op 20 augustus 2015 11:28]

Duidelijke redenen, maar enigszins verbazend.

Hoe kan het komen dat dingen als compiler optimalisaties (behalve iets als -ffast-math wat eenvoudig uit te zetten moet zijn) invloed kan hebben op de geproduceerde data?
Meerdere architecturen zou een probleem kunnen zijn als daar geen rekening mee gehouden wordt, maar ik neem aan dat alles gewoon op een 32 of 64 bit x86 architectuur draait.
Doubles zouden hetzelfde moeten werken (al moet je daar nooit vanuit gaan imo) en integers zouden al helemaal geen probleem moeten geven. Het lijkt me waarschijnlijker dat de problemen op hogere niveaus in de software zitten (platformspecifieke libraries / APIs die niet overal exact hetzelfde doen).
In floating point berekeningen kan de reken volgorde uitmaken vanwege de beperkte precisie. X*Y*Z hoeft niet dezelfde uitkomst te geven als X*Z*Y. Als compiler optimalisaties daar aan gaan rommelen heb je dus een probleem. Strikt genomen zou de compiler dat dan ook niet mogen doen, bij sommige compilers is dit optioneel.
Ik heb het even bekeken, en het lijkt erop dat de evaluation order in C++ in veel gevallen undefined, en dus platformspecifiek is.
Ik weet niet of dit op floating point van toepassing is, omdat de floating point standaard (IEEE 754) wel een evaluation order voorschrijft.
In elk geval houdt GCC standaard de voorgeschreven volgorde aan. Pas bij een expliciete compiler flag zal het naar de zogenaamde relaxed mode gaan, waarin dit soort transformaties gedaan worden.
Deze flag is -funsafe-math-optimizations en zit inbegrepen in -ffast-math en dus in -Ofast. Mijn verwachting is dat Clang hetzelfde doet met -O4. Wat MSVC doet weet ik niet.

Wat ik alleen wel apart vind is dat ze blijkbaar verschillende compilers gebruiken. Is het niet handiger om er eentje te kiezen (dus Clang of GCC in het geval van C++) en die op alle platforms te gebruiken?
Misschien ook implementatie verschillen van compilers en zijn libraries?

Er hoeft maar 1 bit anders berekend te worden en de game heeft een desync.
http://steamcommunity.com...ions/0/528398719787800607
Quote van een van de developers (van de port):

[...]
Dus de originele code en algoritmes ondersteunen geen multi-platform. De enige oplossing voor cross-platform play zou dan zijn om dit deel te herschrijven (geen sinecure!) en om ook de bestaande Windows versie te voorzien van de nieuwe code.

Het nut van de port zal door het gemis van cross-platform multiplayer beperkt zijn, helaas.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 20 augustus 2015 11:42]

Ik had toch ook wel verwacht dat een professionele game developer een wat robuuster multiplayer protocol zou schrijven. De manier hoe hier multiplayer wordt aangepakt lijkt sterk op hoe emulators dat doen, door enkel de input van elke speler op te sturen en hopen dat de game zich op dezelfde manier gedraagt bij iedereen.
Op zich wil ik wel CoH spelen op mac, maar zie liever dat ze deeltje 1 porten.
Het huidige verdienmodel stoot me teveel tegen de borst. (ondanks dat ik toch de helft van de content wel heb aangeschaft)
Ah wist ik niet. Helaas heeft steam alleen maar de windows versie dan :( Zie ik helaas wel vaker nu ik op Mac aan het gamen ben.
offtopic:
Heb die game (met bundels) ondertussen al een keer of 4 compleet gekocht dus geen zin om nu weer 20 euro neer te leggen voor de Itunes versie

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 20 augustus 2015 12:19]

CoH 1 is al beschikbaar in de App store voor de Mac :)
Wees blij dat ze de moeite nemen de game überhaupt te porten. De mensen die ik ken, die een macbook oid hebben, gebruiken die echt niet om te gamen. Een paar die hem voor werk gebruiken, en een paar van die verwende, oppervlakkige mensen die per sé moeten internetten, typen en facebooken op een apple apparaat, en daar ook nog mee pronken. Vraag me af of een port naar apple haar besturingsysteem winstgevend is.
100% dev werk op Mac,
Momenteel ook 100% van mijn x64 gaming op Mac (in afwachting van de steammachines).

Dus ja ze bestaan ;)
Beetje het kip-ei verhaal want in mijn ogen zijn er genoeg mensen met een mac die wel zouden willen gamen maar dat niet kunnen omdat er geen games voor zijn. Ook spenderen gebruikers van Apple producten relatief veel geld aan software, hardware. Ik heb voor mijn werk een macbook pro maar ik zou graag wat meer opties hebben qua games. Het zijn veelal indie games of simpele spelletjes die geschikt zijn voor de mac.
Mensen die wel willen gamen en dan toch een mac kopen, really? Dat heeft niets met kip-ei te maken als je het mij vraagt. Je weet toch dat er weinig games voor mac zijn, waarom zou je als gamer dan zo een apparaat kopen? Ik denk dat Ruw ER dus best wel een punt heeft. Gebruikers van Apple spenderen veel geld aan soft- en hardware, maar dat is ook alleen maar omdat Apple veel geld vraagt. Wat bedoel je daar mee te zeggen in relatie tot de gamepotentie van Apple producten?
Ik kan mezelf als voorbeeld geven, ik heb voor werk (zzp) een macbook gekocht maar geen behoefte/geld/ruimte/etc. voor een dedicated game pc. Toch vind ik het wel leuk om af en toe te gamen. Nu is het veelal CS:go, TF2 en indie games welke prima draaien.

Qua gamepotentie probeer ik uit te leggen dat er voor ontwikkelaars wel geld te verdienen valt met apple gebruikers. Kijk naar het immense verschil tussen iOS en Android inkomsten.
koop een playstation....
Dan kan ik beter voor een steam-machine gaan nietwaar?
als je een occasional gamer bent, is een steam machine nog best duur. plus de tweedehands markt voor DLC is eh.... niet aanwezig.
Een PS4 game koop je 3-6 maanden na release al voor de helft of minder tweedehands.
ik heb een PS4 (voor de kids en een beetje voor mezelf) en ja, het is minder dan PC gaming, maar voor zo af en toe eens een game, kan ik er mee leven,.
Steam machine heeft dan weer als voordeel dat ik mijn bestaande steam library kan meenemen. Dus dat zijn al aardig wat games die ik dan niet hoef aan te schaffen. Meestal koop ik spellen tijdens de feestdagen waar Steam hele leuke kortingen geeft.

Tot slot kun je met een steam machine meer kanten op omdat het zowel linux als windows kan draaien.
Alleen The Sims is volgens mij winstgevend op een MAC...

Meeste mensen die ik ken die perse een Apple willen hebben, hebben alsnog Windows draaien. Dat is dan ook het OS waar ze >95% van de tijd mee bezig zijn. Ben het eens met de design factor, een macbook ziet er wel echt heel mooi uit. Ik vind alleen de prijzen totaal buiten proportie.

Maar dat alles gezegd hebbende, bijna alle mac's zijn niet gemaakt voor games. Alleen de hele dure varianten hebben een dedicated grafische kaart, de rest hebben allemaal onboard intel chips. Dus daarmee mis je de door Ruw ER omscheven groep welke hem koopt omdat het Apple is, deze mensen kopen namelijk niet de MB Pro van ¤2.500 welke wel een dedicated grafische kaart heeft.
Geloof echt geen reet van wat je zegt. Dus die bekenden (over hoeveel praten we?) van jou hebben een macbook/imac maar zitten meer dan 95% van de tijd op windows op hetzelfde apparaat? Man ik durf te zeggen dat een meerderheid niet eens weet dat windows op een macbook/imac kan draaien. Laat staan dat ze dit er zelf op gaan zetten.
Dat komt omdat die mensen mij allemaal vragen hoe ze er windows op kunnen krijgen omdat ze veel dingen niet kunnen op OSX zoals onder andere -> gamen
Wat kun je nog meer niet op OSX? Serieuze vraag want ik ben wel nieuwsgierig.

Maar goed jij kent dus mensen met een macbook/imac omdat ze bij jou aankloppen om er windows op te zetten. Nogal vertekend beeld in mijn ogen.
Die mensen kende ik al voordat ik dat deed...

Maar wat kun je nog meer niet, wat dacht je bijvoorbeeld van bepaalde programma's installeren. Er is een monsterlijk grote waslijst van programma's welke enkel op Windows werken. Dat alleen is al genoeg reden om hier niet over te hoeven discussiëren. Dit is alleen totaal niet relevant aan het topic.

Degene welke ik ken die ook echt OSX gebruiken doen eigenlijk alleen de dingen welke je met een iPad ook kan:
-Mail
-Internet
-Foto's bekijken
Geloof best dat er een grote waslijst is maar dat zijn of hele specifieke programma's of klein en onbekend.

Wat heeft 90% van de mensen nodig? Een vaag programma wat alleen op windows draait? Ik zou echt niet weten welk programma (of een variant) je dan bedoelt.

Ik heb sterk het vermoeden dat je bevooroordeeld bent.

Ben zelf een jaar geleden overgestapt van Windows naar OSX mede omdat ik het programma Sketch wil gebruiken en dat is niet voor Windows. Verder kom ik nauwelijks tegen dat er een programma niet voor OSX maar wel voor Windows is. En mocht het programma er niet zijn is er meestel wel een alternatief.
Hier op kantoor werkt iedereen op een Mac, met OSX. Ik zou niet weten waar we Windows voor nodig hebben eigenlijk ;)

<on topic>
Cool dat er eindelijk werk gemaakt wordt van cross platform gaming. Alleen erg jammer dat je inderdaad niet kan multiplayeren tussen de verschillende platforms. Weer iemand wat daar de reden van is? Met andere games (bv Quake) kan dat wel gewoon.
Misschien moet je eens wat meer naar buiten gaan en andere mensen ontmoeten, want je gaat duidelijk met de verkeerde mensen om. Ik vind het dus echt onzin wat je verkondigt. Zowel Mac als Linux zijn (in potentie) prima gameplatforms, en het hele dogma "gamers zijn Windowsmensen"/ "Windowsgebruikers zijn gamers"'/"Macgebruikers zijn GEEN gamers" - verzin elke combinatie maar zelf- is in het geheel nergens op gebaseerd. Ik gebruik al jaren voornamelijk Linux en Mac, gebruik dat niet voor mijn werk en ben ook geen oppervlakkige facebooker. En toch speel ik graag goede spellen. En het zou me hogelijk verbazen als ik onderdeel uitmaak van een kleine groep, gezien de populariteit van Mac- en Linuxgames op Steam en vergelijkbare platforms. Daarnaast staat die groep er om bekend trouwere "kopers" van software te zijn.
Het is leuk om te zien hoe snel de cross-platform ontwikkeling op gamegebied zich ontwikkeld :)
Ben benieuwd hoe het over een jaar is nu Vulkan bijna 'af' is :D
Hoezo snel? Coh2 komt uit 2013...
Het porten in het algemeen gaat vrij snel, nu zo'n 25% van de Steam-games zijn geported. Het is niet zo dat dit eventjes allemaal in een half jaartje gedaan kan zijn ;)
Cross-platform is leuk en aardig, maar behalve dat je game op meerdere apparaten beschikbaar is, valt het nogal tegen als je niet cross-platform kunt gamen (m.a.w. een Mac speler kan niet spelen tegen een Windows speler)
Tja, de OS X ports van de meeste games draaien in mijn ervaring veel slechter dan de windows versies (Denk Borderlands 2 en Civilization 5 en Beyond Earth). En de Windows versie draait op een 970 GTX en een i5-4690k al niet lekker genoeg naar mijn mening.
Mee eens. Ik ben in bezit van een retina macbook pro met een R9 M370X erin. Als je wil gamen, kan je maar beter Windows opstarten, want ik heb nog geen enkele game gehad die die grafische kaart echt kan benutten en even goed of zelfs beter draait in Mac dan in Windows.

Hopelijk verandert dit met de komst van Metal en frameworks die hiervan gebruik gaan maken.
Ter informatie: ik heb de eerste generatie Retina MacBook uit 2012 met de gt650m.

Ik hoop ook dat Metal een leuke bijdrage kan geven.
Ik heb ook 1tje liggen met GT 750M erin. Alle3 naast elkaar leggen en benchmarken? :P

De GT650M heb ik niet meer, maar wel in bezit gehad.

"Waarom heeft Gamebuster 3 generaties aan retina macbooks in bezit gehad?" 2013 was in bruikleen en moest ik weer inleveren. Daarna 2014 gekocht. Vriendin nam 2014 over en ik kocht 2015.

Force-touch trackpad is awesome :D

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 20 augustus 2015 12:27]

Dat worden extreem lange nachten vol tweakerij en herinstallaties als ik mezelf ken :p
De systeemeisen voor OS X lijken mee te vallen totdat je kijkt bij de grafische kaarten :(
http://www.feralinteracti...roes2/links-requirements/
Jammer, had het graag gespeeld op mijn Macbook Air.
Snap ik :) helaas zijn ultrabooks zelden echt geschikt voor zware grafische toepassingen omdat dedicated graphics hoge eisen stellen aan energieverbruik en warmtedissipatie. Dat is gewoon niet te doen.
Eindelijk!! Wacht al lang op een OSX poort van deze parel. Deeltje 1 is nog steeds een van mijn favo RTS games, dus snel aan de slag met deel 2 :)

Vraagje tussendoor, mensen die dus al de steam versie voor Windows hebben, kunnen die nu gratis ook OSX en linux installeren? Als dat zo is heb ik toch spijt dat ik tijdens de laatste steam sale COH2 niet met flinke korting heb meegenomen |:(
Dit zou gewoon mogelijk moeten zijn. Het is in Steam volgens mij geen aparte versie.
Zal dit spel goed draaien op een 750M kaart?
op medium/Low settings
hmmm, dat doet toch af aan de ervaring. ik houd het dan wel op Diablo 3 en Hearthstone qua gamen :+
Dit is echt super! Afgelopen week met mijn desktop (tevens game) PC toch maar eens overgestapt naar Linux, waar ik eigenlijk alleen nog maar Windows nodig heb voor games. Ik moet zeggen dat het me alles meeval met de support voor windows games, dankzij Wine maar vooral door Steam (hulde!). Ik heb zo ongeveer alles aan de praat gekregen met uitzondering van CoH2. Prima om te lezen dat zij nu een native oplossing aan gaan bieden, alleen wel jammer dat ik dan nog tegen niemand kan spelen door het niet supporten van crossplatform.
Mooi dat company of heroes 2 nu ook naar andere platformen komt. Maar eerljk gezegd zit ik toch meer te wachten op een Dawn of War 3 of andere goede RTS van Warhammer 40k met de Tau er in.
Ik bezit COH2 al op Steam voor de pc. Moet ik voor OSX de game nog een keer aanschaffen of kan ik de game straks ook kosteloos op mijn MacBook spelen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True