Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

Ontwikkelaar Relic Entertainment heeft een uitbreiding aangekondigd voor het real time strategy-spel Company of Heroes 2. De uitbreiding, genaamd Turning Point, zal gratis te spelen zijn en moet op 12 november uitkomen.

Turning Point biedt twee nieuwe multiplayer-maps, meldt uitgever Sega. Rails & Metal is geschikt voor twee tot vier spelers, op Lazur Factor kunnen zes tot acht spelers tegelijk los gaan. Daarnaast krijgen de spelers nu de beschikking over een World Builder om zelf mappen te kunnen maken. Ook voegt de uitbreiding vier nieuwe Commanders toe aan de multiplayer.

Company of Heroes 2 kwam in juni van dit jaar uit en is de opvolger van het veelgeprezen Company of Heroes uit 2006. In het spel worden veldslagen tussen het Duitse en Russische leger uit de Tweede Wereldoorlog nagespeeld. Kenmerkend voor de serie is het realistische effect die de weersomstandigheden hebben op het spelverloop. Zo kunnen soldaten minder gaan presteren, en zelfs doodvriezen, in koude omstandigheden. Daar tegenover staat dat het koude weer ook strategische voordelen kan opleveren. Een bevroren meer kan bijvoorbeeld een snellere route bieden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Je hebt ook nog Men Of war, Waar binnenkort waarschijnlijk een nieuw van verwacht wordt, Men of War Assault Squad 2, het lijkt erop dat zeker op dit forum, Men of War in de schaduw staat van COH, terwijl ik persoonlijk Men of War leuker vindt, alhoewel ik het eerste deel van COH zeer prettig te spelen vond, maar COH2 vind ik persoonlijk niet wat het ooit was.
Kun je toelichten wat je minder vindt aan de tweede COH, ten opzichte van de eerste?
-
  • artillerie heeft meer invloed -> een 'lucky' mortier kan een hele squad doden.
  • De upgrades/artillerie/free units die je krijgt van een bepaalde commander door gedurende een potje xp te verzamelen zijn lineair unlockable ipv binair. M.a.w. er valt strategisch minder te kiezen
  • Zoom: coh2 is standaard meer ingezoomed en de camera staat meer parallel aan de horizon dan bij coh1, dat maakt het misschien minder arcade achtig maar ook minder strategisch en overzichtelijk. De bomen bedekken je gezichtsveld.
  • Tracers zijn bij coh2 minder duidelijk dan bij coh1, alweer geeft dit een minder arcade-achtig effect maar de keerzijde is dat het lastiger is om te volgen welke squad waarop vuurt, zeker als er veel squads zijn.
  • Mirror matches: laatstgenoemde punt is nog verwarrender bij zogenoemde mirror matches waarbij bijv. de russen tegen de russen kunnen vechten. Zelfs in de top van COH2 kun je shoutcasters erop betrappen dat ze de draad even kwijt zijn en het ene voor het andere team vergissen.
  • One shot one kill: veel abilities/consumables zijn erg OP, niet alleen de artillerie. Een lighttank kan binnen twee panzerfaustschoten dood zijn en een tank binnen twee AT-rounds opgeblazen zijn. Alweer realisticher en minder arcade-achtig, maar niet bevorderend voor de gameplay.
  • Skeuomorphism: Voor de user interface is gekozen voor skeuomorphisme, prima dat het menu lijkt op een soort logboek (of het mooi is daar kun je nog over twisten), maar ingame heb je niks aan die franjes. Sterker nog, het is door die franjes lastiger om binnen een oogopslag belangrijke informatie te vergaren, de resources zijn bijv. veel slechter te zien dan bij COH1. "If they hid the resources in a collapsible overlay and you had to solve a sudoku first to have a glance at your resources, it wouldn't be much harder than it is right now." - cr4wler "
    Daarnaast is een heel groot deel van je scherm ingame permanent gevuld met een groot vlak waarin de naam van de geselecteerde unit staat + een verhaaltje over de unit op tutorial niveau (denk aan teksten als: "The grenadier is the backbone of the German army. Blabla."). Handig tijdens de eerste vijf potjes, daarna zit het gewoon in de weg.
Hmm, bedankt voor de inzichten! Ik lees elders dat COH2 vooral meer van hetzelfde is, en in bepaalde opzichten iets minder goed is. Dit bevestigt dat wel. Maar zou je het spel alsnog aanraden?
Als je COH1 niet plat hebt gespeeld dan zul je je veel minder ergeren aan de bovenstaande punten.
Als je serieus wilt gaan spelen zul je er wel veel tijd in moeten steken, het spel is het leukst als zo goed weet hoe alle units en game mechanics werken dat je gericht strategieen kunt gaan toepassen.
Het fijne is dat de community van COH1 niet heel groot is maar wel heel actief. Sinds de aankondiging van COH2 hebben zij hun 'passie' gebundeld in de fanwebsite www.coh2.org waar de community een grote hoeveelheid aan tutorials, guides, videoguides, livestreams en shoutcasts van zelf georganiseerde toernooitjes.
Ik hoef denk ik verder niet toe te lichten wat er minder is aan COH2, aangezien in het 100% eens bent met de argumenten van WUT, en bovendien probeer Men of War Assault Squad eens en laat eens weten wat je daarvan vindt, los van het feit of je COH2 of 1 wel of niet leuk vindt
Inmiddels is het al kenmerkend dat het een RTS game betreft. Het is zo goed als de enige in zijn genre, die dit jaar is uitgekomen.
triest, het RTS genre is niet meer wat het ooit geweest was. Ook C&C generals is gecanceled =(
C&C Generals 2 bedoel je? Wordt die geschrapt,, heb je een bron?
Laatst nog ge-post op tweakers. Eerder aangekondigd als C&C Generals 2

nieuws: EA stopt ontwikkeling free to play-versie Command & Conquer
Gelukkig doorstaan RTS-en als geen ander de tand des tijds.
offtopic:
Onlangs C&C complete en Knights & Merchants(Remake) gekocht, dat in combinatie met mijn Chris Taylor collectie (TA/SupCom-FAF) en nog wat golden oldies (Dune,AoE,CoH) en ik zit wel goed in dat genre ;)
Misschien omdat er weinig te vernieuwen valt aan het genre..
Ook omdat het moeilijker op consoles kan gespeeld worden waardoor het voor een kleiner publiek moet worden gemaakt en financiaal minder aantrekkelijk is voor uitgevers.

Ben niet zo'n van van het micromanage in CoH2, voor mij is het afwachten op de release van Panetary Annihilation, hopelijk wordt die zo episch als z'n voorganger. Als ik de eerste beta gameplay zie valt het echter serieus tegen, maar goed er is nog tijd...
er zijn veel verschillende soorten natuurlijk maar voor mij is wargame: airland battle op dit moment wel de beste RTS die dit jaar is uitgekomen. wel erg moeilijk ;)

helaas komen er inderdaad wel heel weinig (echt goede) RTS games uit. (maar ze zijn er dus nog wel)
EU4 is ook van 2013, en imo stuk verder dan het standaard RTS gebeuren dat COH2 bracht.
EU4 is dan ook bijna een genre op zich en helemaal niet te vergelijken met COH2 ...
Voor mij leunt EU4 meer aan met de Total War en Civilization reeksen.

COH2 is meer een classic RTS game zoals: C&C, starcraft, ... maar dan minder focus op bases.
Ja zo blijft het genre natuurlijk wel concervatief als je RealTime Strategy beperkt tot C&C achtige spellen ;)
Blijft me verbazen dat niemand Supreme Commander noemt. Die RTS is zo intens groot, goed en vet om te spelen.
Warcraft, alle C&C games, alle age of empire games, starcraft met uitbreidingen, Battle for Middle-earth games, stronghold games, Star Wars: Empire at War, anno games, Cossaks, Rise of Nations, the settlers,... zijn allemaal vrij traditionele RTS games (mijn opinie). Maar inderdaad EU kan inderdaad ook onder de algemene vorm van RTS games gerekend worden, ziehier een vrij lange (min of meer complete lijst):
http://en.wikipedia.org/w...time_strategy_video_games
Fijn dat de world builder er weer is. Kan er eindelijk een map als vire river gemaakt worden.
Zelf zat ik ook te wachten op de worldbuilder. Mapeditoren kunnen de houdbaarheid van een spel flink verlengen.

Maar waar ik ook op zat te wachten, maar wat helaas niet is gekomen, is een ander lobby systeem. Want ook een goed lobby systeem zorgt ervoor dat mensen het spel blijven spelen.

Dat lobby systeem is er nu echter niet. Het lobby systeem wat je nu hebt vind ik totaal ruk.
Excuus, dat zeg ik verkeerd: er is nu geen lobby systeem. Er is enkel een autobalance systeem. En dat systeem is totaal ruk omdat je geen invloed kan uitoefenen op welk map en met welke spelers je speelt...

Mijns inziens een gemiste kans.
Je hebt wel degelijk invloed op welke map je speelt. Je kan niet expliciet een map uitkiezen om op te spelen in automatch, maar wel welke maps je voorkeur hebben. Wat met andere spelers spelen betreft, je kan mensen inviten om met jou mee te spelen in een team, of je kan een custom match spelen tegen/met mensen die kent waarbij je ook de map zelf kan kiezen.

Maar een echt lobbysysteem zoals CoH1 had is er inderdaad niet. Ik vind het zelf niet zo erg omdat ik toch alleen maar automatch speelde, maar ik kan me voorstellen dat mensen het missen.
In theorie heb je gelijk. Maar mijn praktijk:
-Kheb geen vrienden die COH spelen en moet het dus hebben van randoms. De randoms kan ik echter niet van te voren kiezen. Het is maar afwachten of je een crack of een noob in je team krijgt.
-Je kan een map voorkeur aangeven maar dat verhoogt de zoektijden naar lobby's ernstig. 15 minuten wachten totdat er een game start met de map die ik wil spelen is voor mij teveel van het goede
Hmm het zou geen zoektijden moeten verhogen. Daar is het juist op gedesignd. Het idee van de map unticker is niet per se dat je dan die maps niet meer voorgeschoteld krijgt.

Het idee is dat alle voorkeuren bij elkaar worden opgeteld, en de maps die het meest gedownvote zijn op dat moment worden niet gespeeld. Dat zou niet veel impact moeten hebben.

Maar zoals ik al aangaf, ik snap goed dat mensen wel problemen hebben met het gebrek aan echte lobby's. Hopelijk introduceren ze die alsnog, hoewel ik de kans niet groot acht. Het zou me niet verbazen als ze proberen om het aantal spelers dat competitief speelt te verhogen door (vrijwel) alleen maar automatch aan te bieden.
Heb de eerste Company of Heroes met alle uitbreidingen regelmatig gespeeld, maar vanwege andere games deze nog laten liggen. Denk dat ik hem alsnog ga aanschaffen, want het lijkt me nog beter dan deeltje 1!

Is er misschien al wat bekend over een nieuwe faction, zoals Opposing Fronts die de Britten bij het slagveld bracht in Companty of Heroes?
Nog niet, maar het zit er dik in dat er nog een 'echte' (betaalde) uitbreiding komt. Deze zogenaamde uitbreiding kan je beter gratis DLC noemen.
Zou wel vet zijn, als ze zo'n deluxe edition of iets dergelijks uitbrengen dan haal ik hem zeker in huis.
Officieel is er niks bekend over nieuwe factions, maar ik meen wel een keer een livestream van Relic te hebben gezien waarbij er gehint werd naar een toekomstige uitbreiding met nieuwe factions.
Ga hem binnenkort sowieso aanschaffen. Ben wel benieuwd wat voor Faction ze er dan bij zouden doen aangezien het voornamelijk om het Oostrfront draait als ik me niet vergis. Het enige wat ik, met mijn engiszins beperkte historische kennis, zou kunnen verzinnen, is het Finse leger, dat ook wel netjes weerstand biedde.
Finse leger zou dan inderdaad een optie zijn. Verder zou ik het ook niet weten.

Er wordt op de CoH fora veel gevraagd om dingen als Afrika oorlog, Japan, of een remake van de Britten/Amerikanen, maar dat lijkt me allemaal niet erg realistisch in een oostfront game ;)

Dus ja, Finnen lijkt me een logische optie. Anders wellicht gespecialiseerde facties binnen de Russen/Duitsers, zoals ze Panzer Elite hadden naast de Wehrmacht in deel 1.
De release van de game is niet bepaald groot uitgelicht in de media. Ik las alleen dat velen het oneens waren met hoe de Russen worden neergezet in de game, en dat er klachten waren over de verhaallijn van de singleplayer. Maar als ik het zo nazoek, schijnt het qua gameplay gewoon weer een sterke RTS te zijn. Mooi dat het spel gratis wordt ondersteund. Misschien toch maar 's proberen binnenkort. Ik heb me met de eerste game goed vermaakt.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 5 november 2013 12:59]

De russen waren het vooral oneens over het beruchte order 227 dat ze té uitgesproken vinden in de game. Waar ik ze totaal geen gelijk in geef want dit order heeft zo maar even 427,910 soldaten aan gestorven (bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Order_No._227). Dus geef ik ze meer dan gelijk bij Relic om dit goed te benadrukken. Anderzijds zijn zij ook niet de enige die zo'n taktiek hebben gebruikt, maar wel de enige die dit in een officieel order hebben gegoten voor lange tijd (dacht ik toch, correct me if I'm wrong).

Zeker de moeite waard om is te spelen als je de eerste goed vond!
Ik las dat het ook ging om de algeheel kwaadaardige wijze waarop de Russen werden neergezet, alsof ze erger waren dan de Nazi's. Maar dit zijn tweedehands observaties; ik ga de game vroeg of laat zelf spelen om te zien hoe het mij bevalt. Qua gameplay verwacht ik in elk geval dat het wel goed zit, en ik stoor me vast niet enorm als de feiten niet 100% historisch zouden zijn.
Gratis DLC is schaars deze dagen :)
Nog schaarser:
Een gratis mapeditor! _/-\o_
Speel COH2 nu al een tijdje en ben er nog steeds aan verkocht.
Mooie grafische gevechten en zelfs vanuit een bijna verloren positie kan je mits de juiste commander keuze toch nog winnen :)
Kijk al uit naar de 1ste mods die nu wel zullen komen met de world builder.
Geen german campaign?
Jammur!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True