Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 94 reacties
Submitter: Slavy

Bulkhead Interactive is een Kickstarter-campagne begonnen voor zijn game Battalion 1944. De ontwikkelaars willen samen met de community een game ontwerpen, die de klassieke Tweede Wereldoorlog-shooter moet terugbrengen.

Met Battalion 1944 wil Bulkhead het Tweede Wereldoorlog-genre nieuw leven inblazen en de klassieke multiplayer-shooter terugbrengen. De game is dan ook gebaseerd op de klassieke Tweede Wereldoorlog-shooters zoals de Medal of Honor-serie en de oudere Call of Duty-games. Battalion 1944 moet op deze games gaan lijken, maar dan met moderne technieken. Zo maakt Bulkhead voor de game gebruik van de Unreal Engine 4.

Volgens de studio is het bijna tien jaar gelden dat er een echte WO II-multiplayergame is uitgekomen met een focus op skills en en competitie. Verder moet de game diverse gamemodes, high-end graphics en lan-ondersteuning gaan bieden. De studio spreekt zijn onvrede uit over de grote ontwikkelaars omdat zij 'meer bezig zijn met het maken van vermoeiende progressiesystemen die spelers sterke items geven terwijl hun hand wordt vastgehouden'.

Battalion 1944Battalion 1944Battalion 1944

Bulkhead Interactive bestaat uit twee bedrijven, Deco Digital en Bevel Studios. In samenwerking heeft het team eerder al Pneuma: Breath of Life uitgebracht. De studio denkt ongeveer 200.000 pond nodig te hebben, omgerekend ongeveer 265.000 euro. De helft hiervan willen ze ophalen met de Kickstarter-campagne. De rest van het geld wordt door de bedrijven zelf geleverd.

Op het moment van schrijven is er omgerekend al bijna 60.000 euro beloofd via Kickstarter. Het bedrijf wist dit op te halen binnen 24 uur na openen van de campagne, die loopt tot 3 maart. De game staat gepland om in mei 2017 uit te komen op pc, PlayStation 4 en Xbox One. Op dit moment kan er met een donatie van omgerekend 20 euro nog een volledige Steam-key bemachtigd worden, bij release zal de game het dubbele kosten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (94)

Gisteren gebacked, maar ik twijfel nog wel of ze voor 200k echt een multiplatform game van dit caliber kunnen neerzetten.
We zullen het zien over een jaar.
Hoe kom jij aan 200k? Ze hadden volgens de KS pagina slechts GBP100.000 nodig om het spel van een pre-alpha naar een full release te krijgen. Volgens hun berekening gaat 60% naar development, dat is GBP120.000 of te wel ~ ¤175.000. Het spel zou in mei 2017 uit moeten komen, wellicht dat je daar drie slecht betaalde devs van kan betalen...

Bulkhead Interactive is ontstaan uit "Deco Digital" en "Bevel Studios", die precies 1 game hebben gemaakt:
Pneuma: Breath of Life

Na een jaar slechts 89 reviews op Steam, waarvan 25 negatief. De hoeveelheden reviews zijn zo weinig dat ik manipulatie niet uitsluit. Ook metacritic heeft bijzonder weinig imput voor deze game, komt uit tussen een zesje en een zeven.

Er zijn gewoon al 'recente' WWOII shooters:
- Enemy Front (mixed reviews)
- Wolfenstein: The New Order (good!)
- Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad with Rising Storm (Very Positive)
- Sniper Elite 3 (Very Positive)

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 3 februari 2016 14:13]

De redenen die jij benoemt zijn exact de redenen waarom ik denk dat dit nooit wat gaat worden... het wordt of een afgeraffeld ding, of we zien volgend jaar een bericht op t.net waarin vermeld wordt dat de game niet uit komt omdat ze zich verrekend hebben.

Maar goed, ze melden dat ze £100k uit eigen zak bij gaan leggen wanneer het KS doel behaald wordt... Dus stel ze halen het doel en stel ze leggen dan ook daadwerkelijk £100k uit eigen zak bij, dan is dat £200k waarvan ze inderdaad 60% aan ontwikkeling uitgeven... dat komt dan op £120k voor ontwikkeling... Op hun facebook foto's is te zien dat hun team bestaat uit 8 man... dat is nog geen £15k per persoon...

Nu wil ik best begrijpen dat geloven in je eigen bedrijf ervoor zorgt dat je met minder middelen rond kan komen... maar het leven in Engeland is nou niet bepaald goedkoop en als ze ook al £100k aan eigen middelen in het project beloven te steken dan ben ik bang dat er straks een paar uitgehongerde dev's op de grond van hun pand liggen.

Het is erg leuk om met je team een uitje te doen naar Normandië, maar daarmee kan je mij echt niet overtuigen dat dit spel goed gaat worden.

Zoals ik ook al in een eerdere post aan gaf, ik zie graag dat ze slagen... echter, vooralsnog gaan alle alarmbellen bij me af...
Het hoeft natuurlijk alleen maar early acces status te halen waarna de verdere financiering door de early acces spelers gesponsord wordt. Het kan dus even goed nog wat worden.
Same here, dit wordt weer een halve game die in alpha of beta status blijft hangen, als het daar al komt. De engine ziet er buiten wat leuke schaduweffecten uit alsof ie voor de PS3 is, en dit product is verre van uniek met een developer erachter die letterlijk niets heeft gepresteerd tot zover.

Bizar dat hier uberhaupt geld naartoe is gegaan. Ik kan werkelijk niets ontdekken dat dit tot een succesvol product zou kunnen maken. Als het al uit gaat komen, wordt het 13 in een dozijn rommel. Davilex niveau...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 3 februari 2016 14:27]

De engine en sich is absoluut capabel genoeg, ze maken namelijk gebruik van de Unreal Engine (versie 4). Echter, zonder goede modellen en textures kan je nog zo'n goede engine hebben...
Ik kom aan 200k omdat ik de kickstarter gelezen heb.
If the initial funding goal is met, we'll be investing our own £100,000. Meaning the minimum budget of the game will be £200,000, double what we're asking for. We hope this gives confidence to backers that we're here to work together with you to make the game we all want to play.
Ik weet nog niet wat te verwachten van deze game, het kan alle kanten op gaan.
Over je recente shooters: Alleen RO2 heeft een goede multiplayer, een realistische game die niet bij iedereen in de smaak valt.
Ik hoop eigenlijk op een soort verbeterde Day of Defeat.

[Reactie gewijzigd door unfor op 3 februari 2016 14:14]

Well... Als ik zeg dat ik mijn eigen $1.000.000 investeer, betekend dat dan dat dit gebeurd of dat ik het heb?

Ik doe veel met KS, er gaat vaak bij mij veel geld de deur uit naar KS. Maar ik doe vaak wel een kosten/baten analyse. Wie doet het, wat doen ze, wat hebben ze al gedaan. etc. Met computer games ben ik dubbel zo voorzichtig, want ook al heeft men de beste intenties, als aan het einde van de rit het toch niet is gelukt dan heeft men niets om terug te betalen. Bij veel (niet elektronica) zoals bord spellen, kaart spellen en miniatuurtjes gaat het overgrote geld op aan productie en niet aan development. De goede KS hebben dat al er op zitten bij veel van die KS.

Wat ik probeer te zeggen is, wees voorzichtig met je geld, dump niet teveel geld in een zo goed als gehele unknown.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 3 februari 2016 14:34]

Lijkt mij toch vrij duidelijk uit mijn eerste post dat ik skeptisch ben, en dat is iets wat altijd van belang is met Kickstarters.
Je moet alleen backen als je het geld wat je investeerd kunt missen, want de kans is altijd aanwezig dat je je geld kwijt raakt,

Ik heb mijn zorgen ook geuit op hun fora, er is een reactie van dev op gekomen:
http://forums.battalionga...5e18b6e0124c7e3cb00635173

[Reactie gewijzigd door unfor op 3 februari 2016 14:18]

Wat dat betreft zijn de makers van deze kickstarter zeker neit gekwalificeerd maar dan nog is het afwachten.

Echter; wat betreft WO2 shooters vind ik een hele hoop van jou voorbeelden niet goed. Wolfenstein is weliswaar een goed spel maar éen re-enactment van WO2 te noemen. Sniper Elite is meer een soloplayer spel met de nadruk op...snipen.

We hebben het hier over een Baatlefield achtig spel waarbij twee teams van X man (32 of 64 bij voorkeur) het tegen elkaar opnemen in capture-the-flag achtige variaties en verschillende voertuigen zoals Tanks en WO2 vliegtuigen.

Dat soort spellen is sinds jaren weg. Fabrikanten mijden het omdat in de jaren 00 de markt overspoelt werd met klones en remakes van fabrikanten. Dit vernietigde de markt voor dat genere in die tijdsperiode. De markt is nu afgekoelt en nu men langzaamaan wel weer genoeg heeft van dit genre in de tijd van nu (of de nabije toekomst) is een dergelijke shooter met geupdate graphics en gameplay in die tijd wel weer welkom.
We hebben het hier over een Baatlefield achtig spel waarbij twee teams van X man (32 of 64 bij voorkeur) het tegen elkaar opnemen in capture-the-flag achtige variaties en verschillende voertuigen zoals Tanks en WO2 vliegtuigen.
Uit de Kickstarterpagina maak ik op dat er geen voertuigen in voor zullen komen
Battalion 1944 is an infantry based first person shooter
Het zal meer lijken op Medal of Honor, Call of Duty 2 en Wolfenstein: Enemy Territory.
Dankje, die bovengenoemde spellen hebben niks met Call Of Duty of Medal Of Honor te maken..
Ik hoop wel dat er ooit een soortgelijk spel uitkomt met de specificaties uit het artikel.
Van de Kickstarter pagina, onder dat stukje van die berekening waar je het over hebt:
We are under no illusions and estimate it will cost in the region of £200,000 ($300k) to fully fund the initial vision of the project, which is why we're investing £100,000 of our own funds once our initial funding goal is reached to ensure Battalion 1944's successful release and post game support.
En uit het artikel van Tweakers
e studio denkt ongeveer 200.000 pond nodig te hebben, omgerekend ongeveer 265.000 euro. De helft hiervan willen ze ophalen met de Kickstarter-campagne. De rest van het geld wordt door de bedrijven zelf geleverd.
Dit is ook te zien aan de kickstarter fees in de pie chart. Daar staat namelijk 2.5%, terwijl het normaal 5% is.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 3 februari 2016 14:14]

Er zijn al WWO II shooters? Er zijn ook al heel veel recente CoD games die wel heel erg op elkaar lijken.

Trouwens is het wel jammer dat alles AAA moet zijn, om het zo maar te zeggen. Als er een CoD uitkomt, dezelfde als het deel ervoor is er niks aan de hand, maar als er een dev geen miljoenen / miljarden heeft maken mensen zich zorgen.

Persoonlijk kijk ik meer uit naar een spel als deze, dan een CoD game.

[Reactie gewijzigd door Luxicon op 3 februari 2016 14:50]

Al die spellen die je opnoemt trokken mij totaal niet.

Hun gaan juist weer voor de oude feeling van cod 2 en moh.

Dat willen we allemaal.
Wolfenstein mag je geen WW2 shooter meer noemen. Het is een moderne wereld waarin alleen de Nazi's de dienst uit maken.

Enemy front is echt erg slecht en Sniper Elite is geen FPS. Wel een okay game, dat dan weer wel.

Ze willen gewoon de WW2 FPS era opnieuw creeeren. Een hoop die hard shooter fans blijven er fan van.
Soms wordt KS ook gebruikt om enkel interesse te peilen. Sommige bedrijven hebben geld zat voor de ontwikkeling, en dan kijken ze of ze bijv 1/10 van de te verwachten ontwikkelkosten via KS kunnen ophalen. Als dat niet het geval is, hoeven ze er helemaal niet in te investeren, want toch geen vraag.
Opzich zit er wel wat in, maar het gros van de mensen zit niet op kickstarter.

Wel een leuk idee om weer eens een competetieve ww2 shooter met moderne looks te maken, maar heel vernieuwend is het concept niet (een oud concept in een nieuw jasje).
Dat maakt niks uit. Er is in principe al jaren geen succesvolle WWO II shooter uitgekomen die competitief is. Veel games zijn meer filmisch gericht. Als er een shooter uitkomt, zoals Wolfenstein ET, dan juich ik dat alleen maar toe.

De wat meer modernere varianten vallen niet in de smaak / zijn niet goed uitgewerkt. Bijvoorbeeld omdat enkel al de settings / looks niet in de smaak vallen.

Battalion 1944 heeft de looks wel, maar games worden meer filmisch gemaakt, dan dat de core gameplay en competitieve uitwerking voorop staat. Vroeger kwamen dat soort games aan de lopende band uit en nu mag je hopen dat 1 op de 100 shooters zo is.

Denk aan Doom, Quake, Unreal Tournament, Wolfenstein ET, Counterstrike, etc?
Persoonlijk vind ik Kickstarter games een risky investment.
Er zijn te veel zaken die veranderen/opduiken tijdens productie die ze niet hadden/kunnen/willen opvangen. Hierdoor krijg je soms een totaal ander resultaat dan de initiële kickstarter voorstelling.

Als je bvb vergelijkt met een toestel dan hebben ze het concept al en is het enkel de cosmetica die vooral wijzigt tijdens proef productie. Maar ook hier is er geen garantie.

Men moet dan inderdaad nog rekening houden dat de DEVs het vol houden van begin tot einde want als er dan 1tje opstapt en de nieuwe DEV een andere insteek doet dan heb je een spel gemaakt van 2 verschillende gedachten en wat men dan meestal krijgt is 2 gedachten van de slechte kant. DEV 1 laat een onafgewerkt stuk achter en DEV 2 volgt een ander thema/plan en kan dus niet goed aan elkaar gekoppeld worden in de totaliteit.

Ik heb nog maar 2 games gebacked en dan waren het van Producenten die ook van hun andere producten leven.
Dat is niet alleen je mening, het is feit dat een kickstarter een risky investment is.
Daar zal niemand je van proberen te overtuigen dat het anders is.
Net zoals Steam Early Access, daar zijn ook al veel games waarbij het geld van de dev gewoon op is en de game niet afgemaakt kan worden. (Recentelijk Interstellar Marines)

Daarom zeg ik altijd, alleen geld investeren wat je niet zult missen. Je koopt niet een product.
Ik heb er ook totaal geen vertrouwen in. 200k is sneller op dan je denkt. Niet dat ik oplichters o.i.d. verwacht, maar gewoon onderschattingen.

Dat is echter ook het mooie van crowdfunding. Staat het project je niet aan? Investeer je toch niet :)
Games op KS, we kennen de trackrecords, ik zie het wel verschijnen op Steam als het een keer uitkomt.
Games op KS, we kennen de trackrecords, ik zie het wel verschijnen op Steam als het een keer uitkomt.
Er zijn spellen die het wel halen, maar voor mij zijn de risico's van KS (en soortgelijke sites) niet de moeite waard. Een early access titel kan je nog voor jezelf verantwoorden als je er onderzoek naar doet en concludeert dat je voor de prijs op het moment van aanschaf iets krijgt waarmee je net zoveel plezier hebt als een afgerond spel. KS is echter een slechte investering met betrekking tot spellen. Je geeft nu al geld uit, maar krijgt er eigenlijk pas veel later (mogelijk) iets voor terug.

Voor de prijs die je betaalt om (hopelijk ooit) een spel te krijgen via KS kan je net zo goed nu al een spel kopen en daar plezier van hebben. Tegen de tijd dat het spel van KS uit is kan je het vaak binnen korte tijd al voor dezelfde prijs krijgen, bijvoorbeeld door te wachten op een aanbieding.
Volgens de studio is het bijna tien jaar gelden dat er een echte WO II-multiplayergame is uitgekomen met een focus op skills en en competitie.
De Red Orchestra serie is best wel goed. Deze leunt best wel op ouderwetse skills, en is ook wel competitief te spelen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 3 februari 2016 13:45]

Niet geschoten is altijd mis. Ten eerste CoD zoals het al tijd ide laaste jaren is. Is Tier1 triple A game. Dam richt je op de grootste massa markt. Daar is ook CoD specifiek voor ontwikkeld.

Nu wil men innovatie orginaliteit ect. Nou dat is high risk al snel niche markten. Daar blijf je ver vandaan met je 200 mil budged.

Maar er groep de kwa games buiten de massa valt. Die de niche games meer liggen. Tja een 100 mil productie kannje vergeten.
Dus indie scene. Kleine budged zijn kleine marktjes en niche genres of game types voldoende rendable voor. En zoals triple A games commercieel kunnen floppen. Uiteraard ook indie games. Daar gaat men er vaak voor. Waar big titels markt onderzoek doen. Maar mist de ervaring en men neemt meer risiko. Niche markten kunnen kleiner uitvallen.
De ideale FPS bestaat voor mij ook niet. Maar speel toch ook CoD en laaste tijd vooral rainbow siege. En nog steeds BF4.
Kwa setting is mijn voorkeur huidige tijd met al die attachement en breed scala aan oud en modern wapen tuig.
WW2 is zo bepert. Operation flaspoint 2 red river.
Coop campain waar wapen niet super gebalanceerd zijn maar meer hoe ze in werkelijkheid tot mekaar staan.
iig minder twitchy maar realistic pace. Ben 40+ en geen virtuele adhd .
Wat dat betreft was america army 1.2.1 tot 3.x wel de juiste pace voor mij.
Yup je hebt helemaal gelijk, maar alleen al voor het idee heb ik mijn eerste pledge op Kickstarter gedaan :D
Ik blijf erbij, de beste shooter die ik de laatste jaren heb gespeeld is medal of honor warfighter. Een buggy release en een slechte marketingcampagne hebben de game eigenlijk al kapot gemaakt bij release, wat zeer jammer was want na de eerste patch is het imo de beste tactical shooter die er is. Als zij die kant op willen gaan en dan nog met een WO2 skin erover, ben ik om!

Competitie met wargames bestond "vroegah" echt nog voor het gros van de mensen. Ik speelde in de Australische competitie mee battlefield 1942, zelfs nog lang nadat bf2 uit kwam. Dat waren pas tijden! Met leuke prijzen (waar ik nooit voor mocht meedingen.. lol).

Community community community jongens. Als jullie willen dat competitief gamen slaagt, dan zorg voor je community.

[Reactie gewijzigd door matthewk op 3 februari 2016 13:17]

Nooi MoH gespeeld maar collegas waren er toen erg enthousiast over. Ik ga deze in de gaten houden en misschien wel backen. CoD 1.5 + 2 en een modern jasje zonder al die vage over de top perk waar CoD het na MW1 helemaal werd verziekt (MW1 was nog wel goed in mijn ogen). En een mooie WO2 setting. Smullen. Ik heb echt dat ze eglise en villars de luxe gaan maken. Meer van die historische momenten en ik ga helemaal mee.
Ik irriteer me kapot aan de perks, maar aan de andere kant is het soms ook wel leuk dat UAV's ingezet kunnen worden. Die helikopters en vliegtuigen mogen wel oprotten, dat verwoest het close quarters gevoel van COD.
yup... ben ook na mw2 afgehakt. afgehaakt.. meuh

[Reactie gewijzigd door shades op 4 februari 2016 09:20]

#Off-Topic; ah mijn suggestie is geplaast :D
#On-Topic; reeds een backer geworden van dit spel, het heeft de looks en feelings van spellen die ik grijs heb gespeeld, zoals ze zeggen, het is gebaseerd op MoH en CoD 1/2.

In mijn beleving is MoH nog altijd de beste WO2 shooter reeks (al is het alleen al vanwege de strakke OST die Michael Giacchino heeft neergezet) en UO heb ik grijs gespeeld online in grootst clanverband. Dat er tegenwoordig voor UO en MoH nog meer servers zijn dan terwijl alle nieuwere games amper mensen hebben die het spelen zegt ook weer genoeg.

Chapeau, op naar een nieuw tijdperk met nieuwe Wo2 shooters! :)
Ik speelde altijd multiplayer in MoH:AA, BF1942 en Wolfenstein. Ik weet overigens van die drie niet welke nog servers hebben, waarschijnlijk allemaal nauwelijks. De games zijn zo oud en zeker naar hedendaagse graphics zo achterhaald :P. Een coole community gesteunde game met hedendaagse graphics maar wel even goed als een van bovenstaande games is dus zeker welkom.
Wolfenstein: Enemy Territory heeft zeker nog servers (denk rond de 80 (semi)actieve servers). Ik hoop al jaren op een W:ET 'remake'. Core gameplay en objective-based maps hetzelfde laten, maar graphics, matchmaking en wat andere kleinere zaken verbeteren. Gewoon weer in WOII spel. Op papier lijkt dit een kanshebber, maar ook ik heb m'n twijfels over dit 'kleine' team. We zullen zien!

Edit: hier een serverlist https://www.gametracker.com/search/et/ , players die je ziet zijn echte mensen, geen bots.

[Reactie gewijzigd door Mitchell-CWD op 3 februari 2016 15:06]

ziet er geweldig uit jammer moet wachten tot volgend jaar :Y)
Ik heb de game gebacked want begin zelf echt moe te worden van de "moderne shooters"

met de technologie van tegenwoordig kan er bijvoorbeeld echt een mooie D-day level komen met een goed gevulde map, en geen over de top wapen gebruik maar gewoon good old BAR
Yes eindelijk een studio die het snapt! Deze ga ik in de gaten houden! Kreeg sterk het Call of Duty 2 gevoel, toch één van de beste WWII shooters die ik heb mogen spelen :)
Grappig om te lezen, weet nog goed dat iedereen juist moderne shooters wilde zien :+ Nu weer oude. Zie het meer als fases die we meemaken. Kijken hoelang het duurt een ontwikkelaar inzien dat het misschien een optie is game te ontwikkelingen met een tijd lijn van 100 jaar :P
Geef mij maar een Vietnam-shooter ;) Daar zijn er nog niet zo gek veel van. Of eerste wereld oorlog. Misschien een realistische western-shooter? Of iets dat zich afspeelt in de gouden eeuw? Er zijn genoeg oorlogen geweest waarin onder andere vuurwapens gebruikt zijn :)
Eén zwaluw maakt nog geen zomer ;) Maar goed, dan heb je één redelijke goede WO1-shooter, tegenover weet ik hoeveel WO2 en moderne shooters. En de laatste vette Vietnam-game was Battlefield Vietnam, en da's ook alweer even geleden.
Doe maar niet de gouden eeuw, volgensmij moeten we dan bij elk schot uitgebreid laden, en het wapen schoonmaken. Af en toe en kanon wat in je gezicht ontploft..
Ik blijf eerder wachten op een single player WWII shooter. Vergeet nooit D-Day in MoH of de battle van stalingrad (COD) waar je met een munitiedoosje rondliep. Die singleplayer campaigns waren boeiend en interessant om te spelen. Meer van dat aub!
Is brothers in arms hell's highway niets voor je? Dat spel is vooral goed in de singleplayer, heeft een boeiend verhaal en een goede sfeer. Het spel is van 2008, dus de graphics zijn niet zo geweldig.
Eindelijk. Dat ze cod mogen crushen in de verkoop. Zal wel lachen zijn. :9

Heb cod 2 ook 5 jaar lang gespeelt.
Lekker weer met de one shot rifles knallen zonder scope.

Word echt moe van die toekomst onzin bij fps mp games, met al die rare sprongen enzo.

[Reactie gewijzigd door zlpsycho op 3 februari 2016 13:42]