Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Square Enix zet Deus Ex-serie in de ijskast

Door , 53 reacties, submitter: Slavy

Square Enix zou de ontwikkeling van nieuwe Deus Ex-games op pauze gezet hebben. De reden zou zijn dat de verkoop van Deus Ex: Mankind Divided tegenviel. Bovendien wil de uitgever zich naar verluidt op de komende Marvel-serie van games richten.

Het bericht is afkomstig van Eurogamer, dat stelt dat het merendeel van Eidos Montreal, verantwoordelijk voor de Deus Ex-games, aan een nieuw Tomb Raider-deel 'Shadows of the Tomb Raider' werkt.  Het ontwikkelteam bij Crystal Dynamics dat voorheen aan Tomb Raider-games werkte, zou op zijn beurt druk aan de slag gaan met een Avenger-game. Dit is het eerste resultaat van een samenwerking tussen Square Enix en Marvel, die vorige week werd aangekondigd.

Daarnaast zou een klein team bij Eidos Montreal Crystal Dynamics helpen bij het Avengers-project en bij de productie van een tweede Marvel-game, die gebaseerd zou zijn op Guardians of the Galaxy. Door deze focus zou het onwaarschijnlijk zijn dat er veel tijd aan Deus Ex besteed kan worden. Eidos Montreal reageert met de mededeling nog steeds te werken aan het uitbreiden van het 'Deus Ex-universum' met nieuwe content en updates voor Mankind Divided, maar zich ook met Crystal Dynamics en Marvel op het Avengers-project te richten.

Reacties (53)

Wijzig sortering
Ik vrees dat dit een typisch verhaal wordt van een uitgever die de ramen van zijn eigen titel ingooit door proberen de klant op elke mogelijke manier van zijn geld te ontdoen, waarna er verbaasd opgekeken wordt dat verkopen tegenvallen, en dat dit vervolgens als argument gebruikt wordt om te stellen dat er geen interesse is in de game. Zeer spijtig als dit gerucht waar is :/
De uiterst bedenkelijke pre-order-strategie van Mankind Divided heeft waarschijnlijk bijgedragen aan het mindere succes, maar volgens mij spelen er meer factoren:

1) Het spel is in tweeŽn geknipt is tijdens de ontwikkeling omdat het te duur werd en de ontwikkeling te lang duurde (5 jaar). De verwachte opbrengsten en markt lieten niet toe om er meer geld in te steken, waardoor de ambitieuze opzet niet tot wasdom kon komen. Dat zorgde voor een abrupt einde van het spel, en een redelijk korte, gehaaste ervaring, wat in bijna alle reviews terugkwam en het enthousiasme dempte. Mensen zijn minder happig om een spel te halen dat plots eindigt met "to be continued", ondanks dat de gameplay en graphics behoorlijk sterk zijn.

2) Het verhaal, de karakters en de thema's van discriminatie zijn allemaal niet heel sterk gebracht. De game probeert complexe maatschappijkritiek te leveren, maar doet dat nogal simplistisch. Ook dit had effect op de recensies en dus de ontvangst.

3) Een gebrek aan marketing. Het spel heeft niet veel bombarie geschopt en stond niet heel duidelijk op de radar bij een groot publiek.

4) De release-timing / de krapte op de markt. Er komen veel grote titels uit en de portemonnees van gamers zijn niet oneindig. De nieuwe Deus Ex kwam uit na de No Man's Sky-hype en -neerval die veel aandacht opeiste, en veel gamers wachtten op bijv. Mafia 3, Gears of War 4, Battlefield 1, Titanfall 2 en Call of Duty: IW. Er is veel te spelen, en je moet er maar net uitspringen om de gamers voor je te winnen.

5) Persoonlijk denk ik dat het karakter Adam Jensen qua uiterlijk en stem een verkeerde keuze is geweest, en dat dit een deel van het publiek tegenhoudt. Zijn vaardigheden zijn gaaf, maar zijn uiterlijk is erg fout en '90's, zijn stem en manier van doen erg overdreven, en hij is ook ietsje saai en onderontwikkeld.

Misschien zijn er meer / andere redenen, dus corrigeer me vooral. Hoe dan ook enorm zonde dat het zo gelopen is. Dat het spel zo abrupt eindigt en echt naar een vervolg toe werkt, en dan horen dat die wellicht niet komt, is treurig. Zonder vervolg is Mankind Divided nog meer een probleem. Toch is het qua gameplay en graphics een sterk spel.

Ten slotte snap ik de deal met Marvel wel; daar zit een heel groot publiek die hongert om hun superhelden eindelijk eens goed in een game terug te zien. Daarna nog een direct vervolg op Mankind Divided maken is ook weer risicovol, want de buzz was nu al niet groot en dan zit er ook nog 's zoveel tijd tussen. Laten we hopen dat de Avengers- en Guardians of the Galaxy-games in elk geval goed slagen.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 31 januari 2017 12:27]

Wel eens hoor alleen puntje 3 niet helemaal. Deus Ex: Mankind divided had juist een aardige marketing. Ik heb de reclame van de game tig keer zien langs komen namelijk. Een aardig leuke reclame ook, met een hippe nummer erbij. Gaf alleen geen/weinig gameplay beelden als ik mij zo kan herinneren.

Moet ook bekennen, ik vond de eerste 'nieuwe' Deus Ex al wat tegenvallen, vandaar dat ik geen interesse had/heb in de vervolg ervan. Leuk dat ze nieuw leven hebben geprobeerd te blazen in de Deus Ex saga, jammer alleen dat de vervolg games niet konden tippen aan de eerste game.
Yep, game leek me verder prima, maar je hoorde eigenlijk al meteen in reviews en op fora dat het verhaal wel 'afgekapt' leek, wat dus sterk de indruk wekte dat ze dat via de DLC zouden afmaken. In dat soort gevallen wacht ik toch echt eerst even rustig af tot alle content eindelijk gereleased is, bij voorkeur in een 'complete release', voordat ik een aankoop overweeg.

Op zich mooi dat dit soort hebzucht dus wellicht afgestraft is door de consument, aan de andere kant natuurlijk zonde, want qua gameplay, characters, verhaal, was dit gewoon een prima serie, waar verder weinig mis mee was.
Alleen jammer dat hetgeen waar iedereen van overtuigd was (verhaal afmaken via DLC) dus niet waar is.
Het zou nog mooier als de uitgevers er iets van zouden leren en een volgende keer minder hebberig zouden zijn. Helaas worden dit soort dingen vaak op 'omstandigheden' afgeschoven en verandert er niets...
Ik vond het verhaal ook niet zo sterk als bijvoorbeeld zijn voorganger. Het eindigt inderdaad abrupt maar hoewel het idee van het verhaal me interessant leek vond ik het gewoon niet goed uitgewerkt.

Tel daarbij op dat ik weinig vernieuwing ervoer waardoor ik meer het idee kreeg dat Humankind Divided meer een soort grote DLC van Human Revolution was.
Serieus ja ?
Ik vrees dat dit zo'n typisch verhaal blijkt te zijn van een uitgever die de ramen van zijn eigen top titel ingooit doordat hij probeert zijn klanten op elke mogelijke manier te ontdoen van z'n geld.
Het grote euvel is dat een lineaire plot en game niet samengaan met een playerbase die veel geld in de game steekt of blijft steken. Dat drukt enorm op het budget en de enige conclusie bij Deus Ex kan dus ook maar zijn dat er een heel slecht businessplan achter zat, en er zullen ongetwijfeld wat kosten hoger zijn uitgevallen tijdens development want dat is altijd zo.

Er zit/zat geen replayability in de game. Combineer dat met een 'to be continued' en je gaat als gamer toch al heel snel rekenen in 'euro's versus playtime'. Zodra mensen die som gaan maken ga je als singleplayer lineaire game direct het schip in. Zeker als de game niet 'af is' want dan weet je al dat je 2x de aankoop zou moeten doen, met nul garantie dat deel 2 de moeite is.

Deus Ex was denk ik al veel meer gebaat geweest bij een Hitman-achtige release strategie, ook al ben ik daar ook geen fan van. DLC an sich zijn ook niet altijd erg, als het maar echte content is tegen een redelijke prijs.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 31 januari 2017 15:48]

Ik vrees dat dit een typisch verhaal wordt van een uitgever die de ramen van zijn eigen titel ingooit door proberen de klant op elke mogelijke manier van zijn geld te ontdoen, waarna er verbaasd opgekeken wordt dat verkopen tegenvallen, en dat dit vervolgens als argument gebruikt wordt om te stellen dat er geen interesse is in de game. Zeer spijtig als dit gerucht waar is :/
Helemaal mee eens. Laat ze er maar lekker mee stoppen dan, en als ze het dan toch alleen om geld te doen is moeten ze de IP maar aan een bedrijf verkopen dat niet via de uitmelkmethode de game om zeep helpt, maar ook daadwerkelijk een goede game wil neerzetten.

[Reactie gewijzigd door Kubrix op 1 februari 2017 00:10]

[...]


Helemaal mee eens. Laat ze er maar lekker mee stoppen dan, en als ze het dan toch alleen om geld te doen is moeten ze de IP maar aan een bedrijf verkopen dat niet via de uitmelkmethode de game om zeep helpt, maar ook daadwerkelijk een goede game wil neerzetten.
Alleen dat IP verkopen zie ik niet zo snel gebeuren, EA heeft ook ontelbaar veel goede IPs opgekocht die nu in de ijskast staan nadat ze er zelf een potje van gemaakt hebben. Nu kunnen ze in ieder geval voorkomen dat de concurrentie er success mee kan boeken. Dat is helaas de crux van hoe onze IP wetten in elkaar steken.
Ik vermoed dat de "augment your preorder" campagne de verkoop van Mankind Divided geen goed gedaan heeft...
En het feit dat de game schijnbaar halverwege stopt en je de rest van het verhaal als DLC erbij moet kopen? (Disclaimer: zelf nog niet gespeeld, maar niet gekocht na het horen van deze berichten)
Dit is niet waar, de DLC bestaat enkel uit prequel- of losstaande missies.

Bovenstaande is ook mede wat MD de kop heeft gekost, teveel onzin verhalen over DLC of halve verhaallijnen. De game eindigt inderdaad abrupt, maar rondt wel de meeste verhaallijnen af. De main story arc is wel redelijk open gelaten aan het einde van MD, met het oog op het volgende deel.

Daarom is het des te zuur dat ze niet verder gaan met de game, omdat we nu met een half verhaal blijven zitten.

Als fan van HR en MD baal ik hier enorm van. Een unieke game zoals Deus Ex wordt in dit geval ingeruild voor mainstream comic-book games en een Uncharted kloon.
Het einde was inderdaad erg abrupt, al had ik er al wel een flink aantal uur in zitten.
Dat gevoel had ik ook. Voelde niet echt als een einde.
En de DLC's geven mij niet het idee dat er echt verder gegaan word op het verhaal.

Tweede DLC overigens nog niet gespeeld. Wacht wel op een korting via PSN hiervoor.
Het einde gaf min of meer aan dat er een vervolg game uit zou komen..
maar daar kunnen we nu blijkbaar naar fluiten
Tja, men zegt wel eens, de consument bepaald met zijn portemonnee wat er gebeurt.
Als de studio's rotzooi leveren, moeten we niet massaal pre-orderen, en het zeker niet voor de volle prijs kopen, maar gewoon wachten totdat het in de aanbieding komt... "dat zal ze leren..."

Maar nu zie je maar weer, die houding werkt in principe averechts.
Studio's gaan hun praktijken niet beteren, en betere spellen maken als ze zien dat de "slechte" game niet goed verkoopt, ze stoppen dan gewoon met de franchise, want in hun ogen is hun (DLC) beleid niet slecht. Hun conclusie is simpelweg dat de game niet in de smaak valt bij het publiek.

Niet dat ik zeg dat we dan maar die DLC rotzooi moeten blijven kopen zodat ze nog meer van die fratsen kunnen uithalen, maar ik zeg alleen dat iets niet kopen, niet betekend dat ze het anders gaan doen. Ze gaan gewoon op dezelfde manier verder, maar in een andere franchise.

Heel jammer, maar helaas de realiteit.
nee vooral geen dlc kopen, en de basis game wel (aan volle pot) dan pas gaan ze misschien inzien dat ze beter stoppen met dlc.
ik had ARK op mijn whishlist gezet om die te kopen eens die "af" was.
Nu stond hij gisteren in sale ! en zie ik dat er al 5 DLC's en uitbreidingen zijn.
en de basis game is nog niet eens uit early access 8)7
dus maar verwijderd van de wishlist.
Aan de ene kant hebben ze toch gelijk, als de verkopen laag zijn valt de game niet in de smaak bij de consument voor die prijs. Of het bij een lagere prijs wel verkoopt komen ze pas over een jaar achter wanneer het een keer in de actie komt. Maar ja dan is het al ruim te laat want de meeste zijn het dan toch wel weer vergeten.

Voor de rest ben ik het helemaal met je eens, jammer dat veel game studios erg weinig input van klanten gebruiken, laat staan hun fincancial departments.
Als dat zo is zou dat ook niet helpen inderdaad, ik heb de game zelf niet gekocht vanwege de verschrikkelijke DLC praktijken dus ik heb geen idee hoe hij afloopt.
Nee dat klopt niet, het verhaal is in twee delen gesplitst, de rest komt in een totaal nieuw spel en niet als dlc. De dlc is ook losstaand van het spel en brengt je naar wat nieuwe missies en situaties waar nu gaten waren.
Wat is het verschil tussen DLC en een totaal nieuw spel? Dat je het nieuwe spel ook op disk kunt kopen? In beide gevallen moet je extra betalen voor het eind. Net zoiets als de "expansion" uitmelkerij die je bij andere games tegenkomt: een expansion moeten kopen voor iets wat er al in had moeten zitten.
Ik vind dat er sowieso veel te kut wordt gedaan over dlc van DX, of in dit geval dat het verhaal in tweeŽn is gesplitst. Ze hadden het ook kunnen afraffelen om het in 1 game te proppen, nu hebben ze het gewoon mooi uitgebreid gedaan. De dlc en het spel zelf zijn niet te vergelijken met een spel als CoD waar het echt wordt uitgemolken, je bent echt tientallen uren bezig om het uit te spelen.
Behalve in de gevallen waarin deel 2 dus nooit uit komt. Dan toch liever in 1 deel hoor.
Ik vond dat eigenlijk nog wel meevallen: je vangt de terrorist waar je al het hele spel achteraan zit. Er zijn diverse plots die niet afgesloten worden, maar ik vond dat niet zo'n enorme ramp, dan krijg je ook wat continuiteit tussen de delen. En het is niet alsof de DLCs nog iets aan het einde toevoegen, het zijn losse stukjes verhaal die ergens halverwege het avontuur passen. Kennelijk hoopten sommige mensen dat je achter Bob Page aan zou kunnen, maar hoe dan? We weten al dat die nog leeft in de tijd van Denton, dus dat gaat niet lukken.

Als het nieuws waar is dan vind ik het wel erg jammer, want ik heb me echt uitstekend vermaakt in dit spel. Persoonlijk vind ik het niet slim van ze dat zozeer hebben ingezet op micropayments: qua gameplay is het nergens voor nodig, maar je riskeert wel je reputatie en je schrikt toch een hoop mensen af.
Niet helemaal waar. Het verhaald eindigd minder groots dan zijn voorgangers en naar wat de geruchten zijn, is de campaign ingekort op last van Square Enix.
Er was dus meer content/verhaal, maar dat is uit de spel gesneden en zou in een volgend deel moeten komen.

De DLC's zijn zijverhalen en maken geen onderdeel uit van het hoofdverhaal.

Er is heel wat aan te merken op hoe SE het heeft geprobeerd te monitariseren, maar als spel zelf is Mankind Divided erg goed.
Haha, ja oke. ik bedoelde meer wat het effect op de wereld was.

Grappig genoeg was de oplossing van MD een stuk organischer dan wat jij noemt ja...
ja want iedereen zit op een marvel game te wachten ipv deus ex 8)7

dat square enix niet snapt dat je niet zomaar een game kan afleveren met een net iets te open einde...

ipv het in de ijskast te zetten: licenseer dan het ip aan een studio die nog wel enthousiast is...
Het liefst aan Otherside Entertainment waar een bepaalde heer Warren Spector tegenwoordig werkzaam is :+
ja want iedereen zit op een marvel game te wachten ipv deus ex 8)7
Nou, kijkend naar de grootte van de fanbase, lijkt het mij dat een Avengers-game wel degelijk een veel groter succes kan worden dan Deus Ex. En dat zeg ik als fan van beide. Deus Ex is een best bekende reeks, maar vooral bij een select publiek. De Marvel-superhelden zijn al een flinke tijd ondervertegenwoordigd in games, zeker core games, dus ik snap de keuze van Square Enix wel.
Voor mijn gevoel was de vorige game al vrij snel na de release goedkoop in de uitverkoop, dat is voor mij de reden om voor de laatste gewoon even te wachten.
Het einde voelde voor mij ook wat karig . Vond het opzich een vermakelijke game, maar ik vond Human Revolution een stuk beter.
Tevens vond ik de game wel erg makkelijk en als je op stealth mode speelt had je weinig noodzaak om veel te investeren in augmentations. Ik heb vooral mijn hacking skills geupgrade en meer had ik niet nodig.
Met betrekking tot de DLC heb ik niet veel meegekregen van alle ophef. Mocht het zo zijn dat de rest van het verhaal pas uit de doeken wordt gedaan in de DLC, dan ga ik deze zeker niet kopen. Dit vind ik niet echt een chique methode, daarnaast vond ik de game nou ook weer niet zo boeiend dat ik het persee wil verder wil spelen
Er zat inderdaad nogal het gevoel bij dat je maar een half spel kreeg, iets wat erg jammer is. Heb hem paar keer uitgespeeld en het is en blijft een abrupt einde. Buiten dat vind ik het zeker een erg leuk spel met wat mij betreft ook een prima verhaal met genoeg opties.

Ik zou het erg jammer vinden in ieder geval. Aan de andere kant, er zat al wel aardig tijd tussen de games, dus om nou te zeggen dat je er veel van merkt als het nog verder opschuift. Ligt er allemaal aan hoe lang het de ijskast in zou gaan
Geruchten inderdaad. Eurogamer baseerd zich op dezelfde bronnen als Reddit en de rest van het internet. Kan zijn dat Eidos M. eerst Tombraider gaat doen.
Punt is, we weten het niet omdat SE er officieel niks over gezegd heeft.

Er is naar verluid (geruchten) op last van Square Enix een groot deel van Mankind Divided single player aan het einde afgeknipt wat gebruikt zou moeten in een sequel. Dat maakt het einde abrupt, en geeft vrijwel iedereen het idee dat ze tegen een Episode aankijken.

Samen met het vrijwel nutteloze Breach Mode (wat ondertussen een Free to Play op Steam is) waar nodeloze development kosten in zijn gestoken om via micro transacties geld te verdienen, schoot veel gamers in het verkeerde keelgat.

Deus Ex: MD is niet geflopt omdat het een slecht spel is. In tegendeel zelfs, het is juist erg goed. Het heeft tegenvallen resultaten omdat SE er nodeloos zich mee heeft zitten bemoeien. Zou jammer zijn als het daarom wordt weggezet.

Pluspunt is wel, MD heeft een hele goede basis gezet met de Dawn engine, zodat Eidos M 'alleen' maar content hoeft te maken. Verhaal, levels, etc. etc. Dus als het vertraagd is, hoeft het niet perse weer 5 jaar te duren...

(here is me hoping)

[Reactie gewijzigd door Faab de nde op 31 januari 2017 08:46]

Deus Ex: MD is niet geflopt omdat het een slecht spel is. In tegendeel zelfs, het is juist erg goed. Het heeft tegenvallen resultaten omdat SE er nodeloos zich mee heeft zitten bemoeien. Zou jammer zijn als het daarom wordt weggezet.
Precies dit. Eerst allerlei onzinnige marketing/verkooptrucjes toepassen om op een kunstmatige maar zeer doorzichtige manier meer geld uit je game proberen te peuteren (pre-order geneuzel, ingekorte hoofdverhaallijn), en vervolgens verbaasd zijn dat mensen uit protest daartegen je game links laten liggen.

Zelf ben ik groot fan van Deus Ex: Human Revolution en ik keek vorig jaar echt uit naar Mankind Divided, maar na alle slechte verhalen ga ik MD niet eerder kopen dan dat er een GOTY editie is waar alle DLC voor een zacht prijsje bij gebundeld zit.
Ze gaan nu bezig met hun marvel games (zie ik wel zitten) en daarna komt deux ex vanzelf wel weer terug, wees blij dat square enix wat anders probeerd.
Het spel was voor mijn gevoel ook erg kort en eindigde erg abrupt. Voldoende alsof het of veel te vroeg is uitgebracht met te weinig verhaal of dat ze de rest van het verhaal er uit hebben geknipt zodat ze het in een vervolg kunnen gebruiken. Er zijn in ieder geval genoeg geruchten op dit gebied, en het lijkt mij dat die geruchten, en dat het spel zo kort is, beiden de verkopen niet geholpen hebben. Hetzelfde geldt waarschijnlijk voor de "augment your preorder" stunt van ze. Ik heb de DLC voor mankind divided uiteindelijk ook maar niet gekocht, ik wou ze niet extra gaan belonen voor het uitbrengen van zo'n kort spel.

Ik vond Human Revolution uiteindelijk een stuk beter, het verhaal was voor mijn gevoel een stuk langer en het voelde ook een stuk moeilijker aan.
Deus Ex was briljant, speel ik nu nog met de Revision mod op steam. Deus Ex: Human Revolution heeft dat niveau niet bereikt, maar vond ik nog altijd een hele goede game met genoeg replayvalue.

Mankind Divided wist me toch niet echt te grijpen. Er zat wat minder liefde in, had ik het idee.

Invisible war bestaat niet, die is nooit uitgebracht. Iedereen die me zegt dat dit wel zo is heeft het mis.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*