Door Jurian Ubachs

Redacteur

Marvel's Avengers Review

Leuke campagne omringd door opsmuk

18-09-2020 • 06:00

96

Multipage-opmaak

Ramp in San Francisco

Marvel's Avengers

Marvel's Avengers doet veel goed, maar het prima niveau glijdt op te veel vlakken af. De campagne is leuk, ademt de typische Avengers-sfeer, heeft goed geschreven dialogen en sterke acteerprestaties en een heel aardig verhaal. Dat biedt je zo'n tien uur aan zeer vermakelijke speeltijd. Het probleem is dat de game daarna nog lang doorgaat en dat de missies die je dan kunt spelen, niet half zo sterk zijn. Het zijn generieke, inwisselbare missies met steeds dezelfde doelstellingen in steeds dezelfde omgevingen. Daarnaast zijn er nog wat kleine issues die makkelijk te verhelpen waren geweest, maar nu voor irritatie zorgen. Datzelfde geldt voor de technische problemen die het spel ondervindt. Jammer, want de gameplay is heerlijk actievol en zeer gevarieerd, doordat vechten met elk van de zes helden heel anders aanvoelt. Dat maakt het aanleren van alle bewegingen nog best lastig, maar het is vooral een pluspunt, zeker als je de game wél tot ver na afloop van de campagne blijft doorspelen. Mocht Crystal Dynamics met nieuwe originele content voor hogere power levels komen, dan verandert er veel aan de eindafrekening. Voor nu komt Marvel's Avengers echter kwaliteit tekort om een echte aanrader te kunnen zijn.

Getest

Marvel’s Avengers, PS4

Prijs bij publicatie: € 59,99

Vanaf € 24,30

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (4)

Van de eerste paar keer dat we Marvel’s Avengers hebben gezien, bleef weinig zo goed hangen als de discussie over het uiterlijk van de helden in het spel. Toen de wereld op de E3 van 2019 voor het eerst een duidelijke blik kon werpen op de game van Crystal Dynamics, was ‘Phase 3’ van het Marvel Cinematic Universe immers net afgerond, met Avengers: Endgame als spetterend slotstuk. Nu hoort de later verschenen film Spider-Man: Far From Home ook nog bij fase 3, maar dat doet er verder niet toe. Belangrijker is dat Square Enix een game toonde waarin de geliefde helden de hoofdrol spelen, maar die helden leken niet op hun evenbeeld uit de films. Dat kon niet iedereen even goed verteren. Ergens is dat wel begrijpelijk. Je bent gewend aan hoe een bepaald personage ‘hoort’ te zijn en een afwijking daarop is lastig. Dat is een effect dat lezers van comics minder zullen ervaren, want in comics wisselen superhelden wel vaker van uiterlijk en ze verschillen in elk geval van de acteurs die je kent als Captain America, Black Widow en Thor. Hoe dan ook, Crystal Dynamics nam de kritiek serieus en paste de Avengers aan. Hoewel de personages in de game nog steeds niet echt op de filmacteurs lijken - wat waarschijnlijk ook niet mag - is het duidelijk dat de helden met hun uiterlijk zeker een stap in die richting hebben gezet, om een en ander wat herkenbaarder te maken dan het iets meer dan een jaar geleden was.

Doordat zoveel aandacht ging naar het uiterlijk van de Avengers, werd betrekkelijk weinig gesproken over wat voor game Marvel’s Avengers nu zou worden. Aan de E3-demo, die tevens in het spel zit als de intro van het verhaal, was in elk geval te zien dat om een actievolle game gaat en dat de game in co-op speelbaar is. Dat laatste blijkt echter een stuk belangrijker en meer aanwezig dan verwacht. Jawel, de game is volledig in je eentje te spelen, maar elke missie start in een scherm waar je desgewenst gebruik kunt maken van matchmaking. Nog belangrijker is dat je na het voltooien van de campagne eigenlijk maar een fractie van de game hebt gespeeld. Hierna kun je je helden namelijk nog verder ontwikkelen in level en in power level, door reeksen extra missies te spelen. Die worden natuurlijk steeds moeilijker, waardoor het wenselijker - en gewoon leuker - wordt om ze met anderen samen te spelen. Dat hoeft dus niet, maar het is niet moeilijk om te zien dat co-op-gameplay wel een belangrijk onderdeel van de game zou moeten zijn.

Je begint de game echter gewoon solo, spelend als een klein meisje dat luistert naar de naam Kamala Khan. Samen met haar vader is ze op bezoek bij een speciaal Avengers-festival genaamd A-Day, in San Francisco, waar ze als prijswinnaar is uitgenodigd omdat ze een mooi ‘fan fiction’-verhaal heeft geschreven. Rondlopend over het festivalterrein komt Kamala alle verschillende Avengers tegen. Thor poseert voor foto’s, Captain America praat met haar over het door haar bedachte verhaal, en ga zo maar door. Meteen etaleert de game al enkele sterke conversaties, die later nog veel vaker voorbijkomen, maar de scène heeft ook een functie. Hij toont het summum van heldenverering richting de gevierde Avengers, die weldra tot het verleden zal behoren. A-Day gaat namelijk helemaal mis. San Francisco wordt aangevallen. Terwijl Thor, Iron Man, Hulk en Black Widow op de Golden Gate Bridge afrekenen met hordes vijanden, blijkt de echte aanval elders plaatste vinden. Aan boord van de Helicarrier wordt Captain Marvel verrast en aangevallen. Wat er precies gebeurt, blijft nog even onduidelijk, maar uiteindelijk stort de Helicarrier neer in de baai, begeleid door een explosie die een vreemde, blauwe goed loslaat. De schade is duidelijk. San Francisco is voor een groot deel verwoest en er zijn enorm veel slachtoffers.

Marvels Avengers

Avengers, reassamble!

Na de gebeurtenissen op A-Day moet er een zondebok worden gevonden en aangezien niet duidelijk is wie de aanval op de stad heeft ingezet, moeten de Avengers het ontgelden. De explosie zou zijn te wijten aan experimentele technologie van de Avengers aan boord van de Helicarrier, waarmee ze duizenden levens in gevaar hebben gebracht. Het Avengers Initiative wordt stopgezet en de Avengers trekken zich terug in de anonimiteit. Althans, alle Avengers behalve Captain America. Steve Rogers is sinds A-Day niet meer gezien en lijkt te zijn omgekomen. Behalve doden en gewonden blijken na afloop ook tientallen, zo niet honderden mensen een vreemde ziekte te hebben gekregen die ze en passant speciale krachten opleverde. Zij waren allen in de buurt van de explosie en de blauwe gloed, en beschikken ineens over bovenmenselijke krachten.

Miss Marvel

Kamala Khan blijkt een van de getroffen personen. Ze leeft een ogenschijnlijk normaal leven in New Jersey, maar experimenteert ondertussen met haar nieuwe krachten, die haar in staat stellen te ‘popymorphen’. Zo kan ze haar vuisten enorm groot maken tijdens het vechten, haar armen uitstrekken om ze als lianen te gebruiken of gewoon zelf in een soort reus veranderen. Leuk en aardig, maar ook erg gevaarlijk. In de afwezigheid van de Avengers heeft Advanced Idea Mechanics, een kwaadaardig bedrijf, de macht gegrepen. De soldaten van AIM maken doorlopend jacht op wat zij ‘Inhumans’ noemen: de mensen die op A-Day speciale krachten hebben gekregen. AIM stelt deze personen te willen genezen van hun nieuwe aandoening, maar dat is uiteraard niet de hele waarheid. Hoe het wél zit, is iets waar Kamala achter wil komen. Ze volgt enkele aanwijzingen op en komt in een afgelegen gebied in Utah terecht, waar de Helicarrier van de Avengers blijkt te zijn beland. Ze is echter niet de enige die er naar op zoek is, want er blijken ook troepen van AIM in de regio. Gelukkig blijkt de Helicarrier niet onbewoond, want Dr. Banner en zijn alter ego zijn achtergebleven om de boel te bewaken …

Marvels Avengers

Kamala en Banner gaan op zoek naar Tony Stark en komen later stap voor stap ook de rest tegen. Kamala groeit daarbij meer en meer uit tot de superheld die comicliefhebbers zeker zullen kennen: Ms. Marvel. Ze ontpopt zich in zekere zin tot de zesde Avenger, naast Captain America, Iron Man, Thor, Hulk en Black Widow. Samen gaan ze de strijd aan met AIM, dat geleid wordt door de boosaardige Charles Tarleton, die gaandeweg het verhaal verandert in ‘Modok’, wat staat voor Mental/Mobile/Mechanized Organism Designed Only for Killing. Toch is het verhaal niet zo recht toe, recht aan als het nu wellicht klinkt. Marvel’s Avengers heeft enkele interessante plottwists en daaropvolgende mooie momenten. Die momenten worden niet zelden gedragen door puike acteerprestaties. Dat hoeft geen verrassing te zijn, want met Nolan North (Tony Stark), Troy Baker (Bruce Banner) en Laura Bailey (Natasha Romanoff) heeft de game een aardige sterrencast aan boord. Belangrijker nog zijn de dialogen, die uitstekend geschreven zijn. Marvel’s Avengers herbergt de herkenbare Marvel-humor, zonder over te komen als product dat heel erg zijn best doet de films na te doen. Het werkt, het past en het zorgt dat je binnen de kortste keren meegaat in de sfeer van de game.

Helicarrier als basis

Wanneer Ms. Marvel, Hulk en Iron Man de Helicarrier hebben opgestart en de AI Jarvis in ere hebben hersteld, begint de game pas echt. Vanaf dat moment is de Helicarrier en bijbehorende Quinjet je basis van waaruit je missies kunt starten. Dat doe je via de War Table. Hier kun je diverse regio’s bekijken, waar je missies kunt vinden. Die missies laten zich onderverdelen in missies voor het hoofdverhaal, missies die horen bij specifieke Avengers en losse missies waarmee je ervaring en gear kunt winnen. De War Table is niet echt overzichtelijk, maar in de menu’s kun je wel bepaalde questlijnen ‘tracken’. Helaas werkt dat ook niet geweldig en dus blijft het soms even zoeken naar de missie die je wil oppakken. Dat betekent dat je soms alle gebieden en elke missie even moet bekijken om te weten wat er op dat moment te doen is.

Elke held een andere stijl

Heb je eenmaal een missie gekozen, dan kom je eerst in een menu waarin je kunt selecteren als welke held je wil spelen en welke andere helden je als companions wil meenemen. Als alternatief kun je ervoor kiezen om je te laten koppelen aan andere spelers, maar dat is zeker in de campagnemodus niet nodig. Wij vonden het juist wel lekker om dit deel van de game gewoon solo te spelen en bewaarden het multiplayerdeel voor het stuk dat na afloop van de campagne begint. Hierbij mag trouwens opgemerkt worden dat je AI-metgezellen aardig goed zijn in jou weer op de been helpen als je ‘down’ bent, wat een hoop potentiële frustratie scheelt. De AI blinkt verder trouwens niet echt uit, zeker niet aan de kant van de vijanden. We maakten vaak mee dat vijanden die naast ons stonden zich ineens op andere Avengers richtten, waardoor wij makkelijk een paar rake klappen konden uitdelen. Veel vijanden laten zich ook vrij gemakkelijk ‘cheesen’: jij schiet of gooit dan steeds op ze terwijl je net schuin achter een muurtje staat, waardoor jij hen kunt raken maar zij jou niet. In dat soort gevallen blijven vijanden vaak gewoon op dezelfde plek staan of hangen. Wel zo handig, maar niet echt indrukwekkend.

Veel bewegingen en skills om te onthouden

Je keuze voor een held heeft uiteraard veel invloed op de gameplay. De basis is voor elke held gelijk. Je hebt lichte en zware aanvallen waarmee je allerlei combo’s kunt maken en je hebt een aantal speciale vaardigheden die je kunt gebruiken als je voldoende Willpower hebt. Dat is de makkelijke uitleg. De moeilijke variant: je kunt verschillende aanvallen alleen op de grond of juist vanuit de lucht uitvoeren en in de Skill Trees allerlei extra aanvallen en combo’s vrijspelen. Om het nog wat onoverzichtelijker te maken zijn er ook nog eens veel verschillende Skill Trees per held. Dat is op zich niet erg, mits je constant met hetzelfde personage zou spelen. Je hebt er in dit spel echter zes en die wissel je waarschijnlijk een beetje af. Toen wij na uren spelen weer eens als Hulk aan de bak mochten, wisten we echt niet meer welke moves we uren daarvoor ook alweer hadden aangeleerd. Dat maakt Marvel’s Avengers af en toe een wat ingewikkelde game, zeker als je het spel op een van de twee hogere niveaus speelt.

Marvels Avengers

Het goede nieuws is dat als je de actie een beetje onder controle hebt, Marvel’s Avengers een behoorlijk spectaculair spel wordt. Zeker vanaf het moment dat je vier Avengers hebt vrijgespeeld en dus met vier man op missies kunt gaan, spat de actie van je scherm. Dat is erg gaaf, maar brengt ook nadelen met zich mee. In de eerste plaats maakt het de actie vaak onoverzichtelijk. Visuele indicatoren geven wel aan waar aanvallen vandaan komen, maar als je die vijand niet in beeld hebt, weet je niet waar hij precies staat. Het gebeurt regelmatig dat je het overzicht even kwijt bent en ineens een heel sterke vijand in je rug opduikt. Een ander probleem is dat de game het op de drukste momenten soms best moeilijk heeft. Je merkt dat het beeld al vervaagt als er veel actie is. Dat is ongetwijfeld bedoeld om een en ander wat draaglijker te maken voor de consoles, maar ook met deze hulpmiddelen hapert de game soms behoorlijk. Daarmee is de kous trouwens niet af, want Marvel’s Avengers heeft op technisch vlak nog wel meer problemen. Wij maakten bijvoorbeeld mee dat de audio grotendeels wegviel en ook kwam een van onze companions af en toe vast te zitten. Iron Man praatte op die momenten gewoon mee in de actie, alsof hij erbij was, maar stond op 400 meter afstand vast op zijn plek.

Verhaalmissies uitstekend, overige missies te generiek

Die problemen zijn irritant, maar overkomelijk. Ze vallen echter in het niet bij de missies die niet bij de rode draad van het spel horen. De missies die bij het verhaal horen en de zogenaamde Iconic Missions die bij een specifieke Avenger horen, zijn gaaf. Ze zijn goed geschreven, brengen mooie locaties en goed design met zich mee en confronteren je regelmatig met interessante vijanden, terwijl je ook nog eens delen van het verhaal blootlegt. Hartstikke tof, dat kunnen we niet voldoende benadrukken. Het grote nadeel is echter dat dit maar een relatief klein deel van de game betreft. Tussen de iconische missies door werk je namelijk ook een hele reeks normale missies af, en hier komt Marvel’s Avengers een stuk minder sterk voor de dag. Wat bijvoorbeeld al meteen opvalt, is dat deze missies generieke locaties tot in den treurnis hergebruiken. Daar komt nog bij dat je steeds dezelfde taakjes uitvoert, tegen dezelfde soort vijanden. Zelfs de vele ritjes die je maakt in liften - verkapte laadschermen uiteraard - zijn steeds hetzelfde. Hier komt de game bijzonder fantasieloos voor de dag, en dat heeft een vervelend staartje.

Dit is namelijk precies de content die de game na afloop van de campagne moet dragen. Heb je de campagne uit en ben je niet uren voor de lol gaan grinden om je power level omhoog te krijgen, dan heb je waarschijnlijk één held rond level 20 en de rest daar ruim onder. Het maximum level is 50, het maximum power level 150. Je hebt na afloop van het hoofdverhaal dus nog een lange weg te gaan. De game geeft wel een verhaaltechnisch haakje, maar verwacht zeker niet dezelfde hoogwaardige content die je had in de campagne. De meerwaarde moet komen uit het vergaren van nieuwe gear, het vrijspelen van nieuwe skills en de voldoening van een steeds hoger wordend level en power level. Het helpt dat je alles hier in multiplayer kunt spelen, maar dat gaat dan weer gepaard met de nodige connectieproblemen en een ronduit matig matchmaking-systeem. Er is dus best veel content, maar het is allemaal verre van ideaal.

Marvels Avengers

Voor niemand ideaal?

Met de sterke campagne enerzijds en de vele features gericht op gameplay na de campagne belandt Marvel’s Avengers in een rare spagaat. Stel, je zegt: ik wil alleen dat verhalende deel spelen en wat er daarna komt kan me gestolen worden. Dan heb je geen last van de zwakker wordende content en word je niet of nauwelijks geconfronteerd met de technische problemen die online samenspel teisteren. Je hebt dan echter een vrije korte game te pakken, die bovendien vol zaken zit die jij eigenlijk niet nodig hebt. Hogere gear verdienen of er zelfs voor betalen met in-game credits? Totaal niet nodig. Je uitrusting upgraden voor een hoger power level? Kan, maar hoeft echt niet. Dat zijn zaken die pas belangrijk worden in het deel dat na de campagne komt. Ben je wél bereid daar in te duiken en benader je Marvel’s Avengers als een soort Destiny-achtige game, dan krijg je dus te maken met de minpunten die hierboven zijn genoemd. En zo is Marvel’s Avengers eigenlijk voor niemand ideaal.

Muurtje inslaan

Dat is jammer, want zoals gezegd scoort de game goed op ‘Marvel-sfeer’. Daarnaast is de actie ook gewoon erg lekker. Elke held heeft daarbij een heel andere manier van spelen, wat de game ook fijn gevarieerd maakt. Het mooie is dat als je een personage eenmaal onder de knie hebt, het je altijd een gevoel van macht geeft. Misschien is dat bij dondergod Thor nog eens extra goed merkbaar met dank aan de bliksem en het gebruiken van de Bifrost, maar elke held staat zijn (of haar) mannetje. Dat wil zeggen: op één onderdeel na. Soms moet je namelijk een muur inslaan om bij een kistje te kunnen komen waar nieuwe gear in zit. Die muur kun je met een heavy ‘charged’ attack slopen, maar niet elke held beschikt over die aanval. Spelend als bijvoorbeeld Iron Man kun je die kistjes dus gewoon niet bereiken. Raar, zeker omdat je vaak wel metgezellen bij je hebt die het wél kunnen. Zijn dat AI-companions, dan zullen ze je er echter niet mee helpen. Een beetje stom, want zo mis je dus de nodige kistjes tijdens je missies.

Marvels Avengers

Die kistjes helpen je zoals gezegd aan nieuwe gear, of aan waardevolle spullen die je kunt gebruiken bij het upgraden van gear of als betaalmiddel voor nieuwe gear. En ja … anno 2020 voel je het al een beetje aankomen: er is uiteraard een in-game winkel waar je met echt geld credits kunt kopen. Met dat geld kun je ook weer nieuwe spullen kopen. Dat blijft een vervelende realiteit van games anno nu. Wel zijn er genoeg manieren waarop je het verkrijgen van gear kunt versnellen. Je kunt challenges aanpakken voor de verschillende facties in het spel, zoals voor Shield en de enclave van Hank Pym. Dat levert je beloningen op en die zijn om te zetten naar betaalmiddelen voor in de winkels van die facties. Je ziet, er is een vrij robuust systeem voor het verzamelen van steeds sterkere spullen om je power level steeds hoger te krijgen. Jammer dat al te onderhoudende content, om dat ook echt de moeite waard te maken, ontbreekt.

Grafisch matig in de details

Een laatste puntje dat nog even aangestipt moet worden is de grafische kant van het verhaal. We noemden al de sterke sfeer en de sterke acteerprestaties. Die worden aangevuld door prima achtergrondmuziek en uitstekende geluidseffecten, maar de beelden zijn wisselvalliger. De personages zelf en hun bewegingen zijn sterk, maar dat geldt niet voor de omgevingen en de elementen die je daarin tegenkomt. Sommige omgevingen ogen ongeïnspireerd of hebben onderdelen die van behoorlijke lage kwaliteit zijn. Let in de openingsscène bijvoorbeeld op de marineschepen die in de baai van San Francisco liggen, of hoe hoekig de soldaten zijn die je op de brug tegenkomt. Het klinkt aannemelijk dat er concessies moesten worden gedaan om zoveel actie op het scherm mogelijk te maken. Een mogelijke verklaring is ook dat de Foundation Engine niet ideaal is voor dergelijke grote buitengebieden. Deze inmiddels zes jaar oude engine blonk uit in Tomb Raider, maar dan wel vooral in donkere, redelijk kleine gebieden en nauwe binnenlocaties waar spaarzame lichtbronnen voor voor sfeervolle beelden zorgden. Marvel's Avengers is wat dat betreft een ander beestje. Wat de reden ook is, duidelijk is dat de mooie beelden en gave effecten afgewisseld worden met minder geïnspireerde of verzorgde stukken.

Conclusie

Marvel’s Avengers begint sterk. De game zet de sfeer goed neer en de goed geschreven dialogen en prima acteerprestaties slepen je binnen de kortste keren mee in het verhaal, dat ook de moeite waard is. En ook de actie is goed. Het is een tikje gecompliceerd, zeker als je veel verschillende moves vrijspeelt en vaak van held wisselt, maar het werkt over het algemeen lekker en geeft je een machtig gevoel. Het is alleen jammer dat dit geheel binnen een uur of tien wel klaar is. De game moet het daarna hebben van het deel dat op co-op en het uitbouwen van je personages is gericht, maar dat komt totaal niet uit de verf. De missies die niet horen bij de campagne of de Iconic Missions van de Avengers zelf zijn veel te generiek, repetitief en daardoor al snel saai. Dat maakt dat er eigenlijk nauwelijks een goede reden is om heel lang door te spelen. Tel daar de technische problemen waarmee het spel af en toe kampt bij op en de conclusie is dat Marvel’s Avengers waarschijnlijk nog wat meer tijd en liefde en wat meer originele content nodig heeft om zich een echt goede game te mogen noemen.

Reacties (96)

Sorteer op:

Weergave:

Hoe zit het met de microtransacties?

blijkbaar per avenger een season pass van 10 euro etc. meer skins dan missies, materials die je kunt kopen

of mocht dat niet worden besproken van het publisher script?
Serieus? Een spel van 50 euro met 10 uur content en dan ook nog season passes van 10 euro per stuk per speelbaar personage?

Laat alsjeblieft niemand dit kopen dan. Ook niet piraten gewoon doen alsof het niet bestaat en nooit meer iets kopen van deze uitgever. Dit is werkelijk te schofterig voor woorden! :(
Ook niet piraten gewoon doen alsof het niet bestaat en nooit meer iets kopen van deze uitgever.
Eens een dief altijd een dief? Ik zeg, niet kopen en zien of de uitgever er iets van leert, maar misschien ben ik naïef dat ik in rehabilitatie geloof.
Normaal zou ik zeggen dat je gelijk hebt, maar we hebben t over Disney. Als er een bedrijf een track record van schaamteloos uitmelken heeft...
Dus jij zegt dat Disney zelfs FrieslandCampina laat blozen als het gaat om uitmelken? :+

[Reactie gewijzigd door Simyager op 23 juli 2024 10:18]

Oh wat mis ik de +1 grappig moderatie. Maar ik denk inderdaad dat Friesland Campina nog wel wat van Disney kan leren wat uitmelken betreft :+
Serieus? Een spel van 50 euro met 10 uur content en dan ook nog season passes van 10 euro per stuk per speelbaar personage?
Hey! Disney moet ook de haard brandende houden nu we de winter tegemoet gaan... Met briefjes van $100... ;-)
de DLC is inderdaad weer akelig duur, Je hoeft het niet te kopen zoals wel vaker gezegd, maar het blijft bijzonder kwalijk. Mocht dit spel ooit populair worden (ik denk het niet..verwacht een stille dood) dan zullen er weer hordes jonge spelers zijn die al hun zakgeld in de mooie pakjes ed. stoppen.

maar om enige nuance aan te brengen, de nieuwe helden zijn gratis beschikbaar. Daarna kun je optioneel per held voor 10 euro aan DLC kopen in de vorm van skins en emotes, je kunt die los kopen, of in 1 pass van 10 euro waarmee je gelijk alles unlocked.

Al met al lijkt me dat een mooi compromis, je krijgt dus alles, niets is van invloed op de gameplay, als je wilt kun je tegen betaling je character voorzien van dlc content.
Je zal eens moeten gaan zien bij capcom ...Laatst Streetfighter gedownload voor op de PS4 zelfs de hoofdpersonages moet je kopen als DLC... gewoon schandalig
Je hoeft het niet te kopen. Er zit al genoeg cosmetics in de game zelf. Verder krijg je de eerste pass gratis en als ik zie wat er zoal in zit, dan is dat maar goed ook want echt bijzonder is het niet. Voorlopig is het enige nadeel dat je dus geld moet neerleggen om de content sneller te unlocken. Maar in de toekomst zullen de inkomsten van het spel vooral uit die season passes komen.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 23 juli 2024 10:18]

Serieus? Een spel van 50 euro met 10 uur content en dan ook nog season passes van 10 euro per stuk per speelbaar personage?

Laat alsjeblieft niemand dit kopen dan. Ook niet piraten gewoon doen alsof het niet bestaat en nooit meer iets kopen van deze uitgever. Dit is werkelijk te schofterig voor woorden! :(
Als er kopers zijn dan is Disney wel gek om niet zoveel te vragen, toch?
Ik wil het zeker niet goed praten, maar het ligt iets genuanceerder:

- standaard 6 avengers
- later komen er avengers bij, deze zijn gratis.
- per later bijgekomen avenger zijn er battlepasses te koop a $10 per stuk.

Uiteraard houdt dit niet in dat ze het zelfde trucje niet ook nog met de launch-avengers gaan doen, maar zo te zie verkopen ze het initieel alleen op de post-launch avengers..
Stomme vraag misschien, maar wat precies is een battlepass?

Bedoel je zoals in live service games, waarbij een battle pass meestal maar geldt voor bepaalde periode (seizoen)? Want dan zou dit absoluut waanzinnig zijn.
Of bedoel je eigenlijk DLC, waarbij eens gekocht altijd gekocht is (dus zoals bij bv Mortal Kombat 11)? Want hoewel ik het dan nog steeds belachelijk duur vind, kan ik het wel beter aanvaarden.
battlepass = seasonpass = marketingterm voor DLC... maar dan voor een specifiek karakter in dit geval
En DLC die vaak aan tijd gebonden is om het maximale eruit te kunnen halen. Alvorens je achter het net vist.
het zijn wel gratis extra karakters... en dáár zijn de battlepasses voor...

nogmaals, ik probeer het zeker niet goed te praten...
Een expensionpack in een game die niet gratis is... Hoe durven ze..
.oisyn Moderator Devschuur® @EnigmaNL18 september 2020 08:42
Misschien moet je dan even uitleggen wat een battle pass voor jou betekent? Want volgens de definitie van wikipedia zie ik het probleem niet echt... https://en.m.wikipedia.org/wiki/Battle_pass
Bij een battle pass krijg je een pad waarop je items kunt unlocken, je moet levels behalen om daadwerkelijk de dingen te krijgen waarvoor je hebt betaald. Als je om welke reden dan ook niet genoeg kunt spelen voordat de battle pass eindigt unlock je niet alles en is je geld door de plee gespoeld. Het is dus absoluut geen expansion pack (waarbij je na betaling meteen toegang hebt tot de content).

Stel je gaat naar de Ikea en je koopt een kast. Je krijgt alleen niet meteen de hele kast, je krijgt alleen een schema waarop staat wat je moet doen om elk losse onderdeel van die kast te bemachtigen. 100 pushups voor de schroefjes, 10km lopen voor elke plank, 50km per handvat, 100km per deur. Lukt dat allemaal niet binnen een week? Pech gehad, je zit met een stel losse onderdelen en nog steeds geen kast.

Battle passes zijn doorgaans in free to play games een manier om geld te verdienen aan mensen en ze te dwingen om nog meer te spelen. Free to play games worden in de basis al zo frustrerend gemaakt dat voor veel mensen gratis spelen niet leuk is, door de extra druk die een battle pass oplegt zijn mensen geneigd om nog meer geld te spenderen door bijvoorbeeld boosters te kopen (of gewoon te betalen om tiers in de battle pass te unlocken).

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 23 juli 2024 10:18]

.oisyn Moderator Devschuur® @EnigmaNL18 september 2020 08:53
Dan richt je je wel heel erg op de woorden "expansion pack". Ik had het meer over het feit dat je zo ageert tegen de aanwezigheid ervan in een betaalde game.
Zie mijn edit. Dit hoort niet in betaalde games. Free to play mechanics moeten lekker in free to play games blijven.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 23 juli 2024 10:18]

.oisyn Moderator Devschuur® @EnigmaNL18 september 2020 09:02
Rare uitleg. Je zegt dat het voor monetization kan zorgen in een gratis game, maar ik snap nog steeds niet waarom het alleen in een gratis game hoort. Het kan toch prima in een betaalde game, die de speler niet frustreert om gewoon te spelen? Ik zie niet hoe het anders is dan cosmetische items waar je extra voor betaalt, die je niet verder niet hoeft te kopen.

In dit geval betaal je voor de base game waar je naar verloop van tijd steeds meer heroes krijgt om mee te spelen. Daarnaast kun je battle passes aanschaffen voor extra unlocks, als je dat wilt. Maar dat hoeft niet en je wordt er ook niet effectief toe gedwongen.
Het is gewoon het principe wat niet klopt. Een battle pass zit in free to play games om geld af te troggelen van mensen op een smerige manier. Dat dit voor mensen acceptabel is in een game die ze al gekocht hebben begrijp ik gewoon niet. Marvel's Avengers is gewoon een Free to Play game waarvoor je alsnog moet betalen. Onwerkelijk.

Waarom niet gewoon een 10 dollar expansion waarbij je meteen krijgt waarvoor je betaald? Ik zal je vertellen waarom: het blijft waarschijnlijk niet alleen bij een battle pass. Ga er maar van uit dat er naast battle passes ook andere microtransactions in gaan komen om het verdienen van XP te versnellen zodat je de battle pass op tijd (of sneller) kunt voltooien.

Ik zie dat ze ook al in-game credits verkopen voor echt geld, natuurlijk in hoeveelheden die ervoor zorgt dat je altijd met overtollige credits overblijft die je niet kunt uitgeven omdat de goedkoopste items net te duur zijn.

Games die dit soort onzin bevatten ga ik in ieder geval nooit kopen.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 23 juli 2024 10:18]

.oisyn Moderator Devschuur® @EnigmaNL18 september 2020 09:31
Een battle pass zit in free to play games om geld af te troggelen van mensen op een smerige manier.
[..]
Marvel's Avengers is gewoon een Free to Play game waarvoor je alsnog moet betalen.
Ik heb me nog nooit ook maar enigszins verleid gevoeld om dit soort "extra content" aan te schaffen 8)7. Feit blijft dat je voor dit geld gewoon een 10-uur durende single player campaign krijgt. In mijn optiek is dat gewoon een degelijke deal. Misschien ben ik de oud ofzo, en hebben de gamers van tegenwoordig geen discipline en moeten ze alles kopen wat er te kopen valt, maar als je die uitbreiding niet zint (en dat snap ik helemaal!) dan koop je die uitbreiding toch gewoon niet? Het is niet alsof je vanalles misloopt. Cosmetische items kunnen mij echt gestolen worden...

Overigens, om het verdienmodel wel een beetje te verdedigen, de extra heroes zijn feitelijk gewoon een vorm van gratis DLC. Free to play dus.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 juli 2024 10:18]

Over de aanschafprijs an sich hoor je mij niet klagen. Het gaat mij om de manier waarop ze de extra content aan de man brengen, free to play hoort in free to play, niet in betaalde games.
Misschien ben ik de oud ofzo, en hebben de gamers van tegenwoordig geen discipline en moeten ze alles kopen wat er te kopen valt, maar als je die uitbreiding niet zint (en dat snap ik helemaal!) dan koop je die uitbreiding toch gewoon niet? Het is niet alsof je vanalles misloopt. Cosmetische items kunnen mij echt gestolen worden...
Het is alsof je 10 euro uitgeeft aan een battle pass en daar niet eens alles uit krijgt waarvoor je betaald tenzij je de 40 uur (of meer) gaat lopen grinden die nodig zijn om alles echt te unlocken. Ik snap juist niet dat de huidige generatie gamers dit kan accepteren. Vroeger betaalde je voor een expansion en kreeg je gewoon alles wat daar in zat (want daar heb je immers voor betaald).
Overigens, om het verdienmodel wel een beetje te verdedigen, de extra heroes zijn feitelijk gewoon een vorm van gratis DLC. Free to play dus.
Precies, free to play in een game die niet free to play is, exact mijn punt. Free to play is als een soort tumor uitgezaaid naar de games die niet gratis zijn. Heel erg jammer, we hebben chemo nodig in de game industrie.
.oisyn Moderator Devschuur® @EnigmaNL18 september 2020 09:52
Ik snap juist niet dat de huidige generatie gamers dit kan accepteren. Vroeger betaalde je voor een expansion en kreeg je gewoon alles wat daar in zat (want daar heb je immers voor betaald).
Maar dit is geen expansion. Ik snap battle passes ook niet, maar wie koopt ze dan? Je zegt de hele tijd dat je het moet kopen. Van wie moet dat dan?
Precies, free to play in een game die niet free to play is, exact mijn punt.
Dit is wat Kotaku erover zegt:
Ever since Marvel’s Avengers was revealed to be an endless online game, a la Destiny, prospective players have wondered about potential microtransactions, and just how bad they are. To just be out with it: Yes, there are microtransactions in Marvel’s Avengers. No, you can’t pay your way to a superpowered character (or, well, a more superpowered character).

All of the skills in the game are earned the old-fashioned way: by punching enemies into oblivion, earning experience points, and customizing a skill tree as you see fit. Stat-altering gear—everything from Iron Man’s repulsors to Ms. Marvel’s insignia—is also earned fairly. You can find it in chests, by defeating enemies, or by spending in-game currency at in-game vendors. And no, you can’t spend real-world money to earn more of that in-game currency.

[..]

At the moment, the game’s microtransactions are relatively non-invasive, especially when you consider that you can unlock a ton of cosmetic options just by playing the game.
Ik ben redelijk principieel tegen microtransactions, maar ik vind dat je overdrijft, aangezien het in dit geval zo optioneel lijkt te zijn als het maar zijn kan.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 juli 2024 10:18]

Maar dit is geen expansion. Ik snap battle passes ook niet, maar wie koopt ze dan? Je zegt de hele tijd dat je het moet kopen. Van wie moet dat dan?
Waar heb ik gezegd dat je het MOET kopen? Citeer aub. Ik zeg alleen dat ALS je de battle pass koopt je MOET SPELEN om alles wat erin zit te krijgen. Je betaald voor spullen die je pas krijgt nadat je daarna nog eens een uur of 40 (of langer) gaat grinden in het spel, doe je dat niet heb je dus je geld weggegooid want een battle pass heeft een einddatum.
Ik ben redelijk principieel tegen microtransactions, maar ik vind dat je overdrijft, aangezien het in dit geval zo optioneel lijkt te zijn als het maar zijn kan.
Je mag vinden dat ik overdrijf, dat veranderd niets aan de zaak :). Ik doe in ieder geval niet meer mee met dit soort onzin. Lever gewoon een compleet spel af en verkoop uitbreidingen op een normale manier, zo moeilijk is het allemaal niet. Waarom ze tegenwoordig op deze manier te werk moeten gaan zal ik nooit begrijpen. Wees gewoon eerlijk en transparant en verkoop je shit op een normale manier.
De "battle pass" in Marvels Avengers heeft geen einddatum. Bovendien moet je ze unlocken met ingame credits die je terug kunt verdienen door het volledig vrijspelen van alle content op de "battle pass". In theorie kun je dus alles vrijspelen zonder ook maar één euro extra uit te geven.
Kortom je moet nog steeds betalen, je krijgt aan het einde van de rit credits terug waarmee je nog meer in-game zooi kunt kopen. Je geld krijg je niet terug dus je geeft nog steeds extra geld uit.
Bij jouw einddatum claim dacht ik "mmm daar heeft ie wel een punt"
Je betaalt voor content die je nog niet meteen hebt. Dus als de rechten/kansen daarop ineens vervallen is dat gewoon walgelijk. DIT is wat in ieder geval bij al die free to play dingen gebeurt. Zorgt ervoor dat je urgenties creert om te blijven spelen, verslaafd te blijven en uit verveling maar skins en andere troep gaat kopen. Logisch verdienmode.

Echter.... als er geen einddatum is, dan is dat toch totaal niet relevant?
Dat hele grindproces wat je beschrijft is..... gewoon.... gameplay.
Je moet dus eigenlijk 'spelen' om dingen te 'unlocken'.... Dat maakt het niet veel anders dan ouderwetse DLC (Diablo 1), behalve dat het proces van verkrijgen iets anders werkt.

Ik ben er zelf ook echt geen fan van de setup zoals in Fall Guys. Level up! Check nu deze spuug en spuuglelijke skin! Level up! Check dit stukje waardeloze content, etc.

Sommige mensen vinden dit wel tof en willen daar zelfs geld aan uitgeven. Maar je kunt ook gewoon....niet kopen?? Of erachter komen dat dit soort mechanics je gewoon niet aanspreken, maar dat deze opzet niet thuishoort in een betaalde game?... Gaat echt te ver.
Het is geen pay to win. Gewoon pay to get more content.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 23 juli 2024 10:18]

Nee, de eerste 6 battlepasses zijn gratis.
.oisyn Moderator Devschuur® @EnigmaNL18 september 2020 10:08
Waar heb ik gezegd dat je het MOET kopen? Citeer aub
Dat is de hele vibe die ik krijg van al je posts. Alsof iedereen gedwongen wordt om dit te kopen. Je hebt duidelijk een aversie tegen battle passes, en dat is helemaal prima. Ik snap ook niet waarom mensen dat kopen. Maar wat ik ook niet snap is waarom je zo fel bent dat het er überhaupt in zit. Niemand dwingt je het te kopen. Zoals jij het nu brengt lijkt het alsof er een pistool op je hoofd wordt gezet.
Je betaald voor spullen die je pas krijgt nadat je daarna nog eens een uur of 40 (of langer) gaat grinden in het spel, doe je dat niet heb je dus je geld weggegooid want een battle pass heeft een einddatum.
Maar dat is toch omgekeerde wereld? Als je die grind niet wil doen dan moet je die battle pass niet kopen 8)7. Als je zin hebt in een grind voor extra items, dan kan dat.
Maar dat is toch omgekeerde wereld? Als je die grind niet wil doen dan moet je die battle pass niet kopen 8)7. Als je zin hebt in een grind voor extra items, dan kan dat.
Je moet extra betalen voor de eer om te mogen grinden. 8)7
.oisyn Moderator Devschuur® @EnigmaNL18 september 2020 10:38
Je moet extra betalen voor de eer om te mogen grinden. 8)7
Nee, grinden mag sowieso, daar hoef je de pass niet voor te kopen. Maar als je dat toch al gaat doen, omdat je dat leuk vindt (blijkbaar vinden mensen dat leuk 8)7), dan kun je er dus een battle pass bij kopen voor extra unlocks terwijl je die grind doet.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 juli 2024 10:18]

Nu snap ik er niks meer van. Die extra Avengers krijg je "gratis" maar die extra spullen kun je toch alleen unlocken als je de battle pass koopt?
.oisyn Moderator Devschuur® @EnigmaNL18 september 2020 10:54
Ik weet niet zo goed hoe het zit in Avengers, ik reageerde meer in het algemeen over battle passes. Over het algemeen is er altijd wel iets om te grinden.

Heb je nubis87 in 'reviews: Marvel's Avengers - Leuke campagne omringd door opsmuk' trouwens gelezen? En ook als ik Kotaku zo lees, dan kun je alles sowieso unlocken zonder iets uit te geven.
You can also earn credits by progressing through each character’s challenge card, which is basically the Avengers version of a battle pass. Each challenge card has 40 levels. Every time you level up, you’ll earn a prize. Usually, it’s something cosmetic—an outfit or an emote—but sometimes you’ll nab a tiny trove of sweet, sweet, credits. Reaching the third level of Iron Man’s challenge card, for instance, grants you 100 credits. The 11th level grants you 200. Fully completing the genius billionaire playboy philanthropist’s challenge card will earn you a grand total of 1,300 credits—just shy of what you’d need to buy a shiny new legendary outfit.

You level-up challenge cards by playing the game and completing daily or weekly challenges to earn challenge points. These challenges are specific to each character, and are of the “kill 15 enemies with Power Attacks” or “rescue 20 hostages” nature. So far, they seem like the type of tasks you’d naturally complete just by playing the game, but you can speed the process up by spending credits. If I wanted to skip from level 2 (my current Iron Man challenge card level) to level 11, that would cost me 820 credits. Hey, at least it’d also unlock all the levels and prizes in between, including that total haul of 300 credits.

Filling up a challenge card naturally, without aid from credits, is no small time commitment. Daily quests, of which there are two per day, earn you three points each. The two weekly quests give you 11 a piece. Even if you knock out every single challenge, you max out at 64 points per week. Since you need 200 points to reach level 40, you could very well spend the better part of September hitting that peak—and that’s just for one character. Imagine how much a time sink it’d be to reach level 40 for all six. Though it’s not necessary to spend credits on advancing through a challenge card, the temptation, however minimal, is there.
Heb je nubis87 in 'reviews: Marvel's Avengers - Leuke campagne omringd door opsmuk' trouwens gelezen?
Uit zijn reactie haal ik alleen maar dat je aan het einde van de rit de credits die je hebt betaald om de battle pass te kopen kunt terugverdienen. Je moet alsnog geld uitgeven om de battle pass in eerste instantie te kopen.
En ook als ik Kotaku zo lees, dan kun je alles sowieso unlocken zonder iets uit te geven.
Dat haal ik er niet uit, er staat alleen dat je tijdens het vrijspelen van de tiers in de battle pass credits kunt verdienen. De battle pass moet je nog steeds aanschaffen voordat je daar aan kunt beginnen? De zes standaard inbegrepen Avengers hebben al een battle pass unlocked blijkbaar?
Fully completing the genius billionaire playboy philanthropist’s challenge card will earn you a grand total of 1,300 credits—just shy of what you’d need to buy a shiny new legendary outfit.
1 battle pass is dus niet eens genoeg voor een "legendary" outfit 8)7
So far, they seem like the type of tasks you’d naturally complete just by playing the game, but you can speed the process up by spending credits
Kijk eens aan, daar zijn de boosts al! Het lijkt wel een free to play spel :r.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 23 juli 2024 10:18]

De eerste 6 hebben inderdaad een gratis battlepass, daarnaast kun je ook inderdaad progressie in de battlepass kopen ipv de dagelijkse challenges te doen, maar het is enkel cosmetisch en er zit geen eindtijd aan, dus heel erg is das niet naar mijn idee.

Ze hebben dus blijkbaar ook al flinke (niet-gedeelde) roadmap (wel geleakt), waaronder een aantal al zeker, zo komt volgende maand Kate Bishop, en de maand erop Hawkeye. De verwachtingen zijn dat black panther (waarschijnlijk uitgesteld vanwege het overlijden van de acteur) en captain marvel daarna komen.
Het grootste probleem is dat het implementeren van de free to play mechanics ook in betaalde games invloed hebben op de balans. Een devoloper zal toch door de uitgevers gepusht worden om hier en daar net wat parameters te tweaken (xp of lootdrops) zodat het aantrekkelijker wordt voor mensen om geld te investeren om het mallelijker te maken of om bepaalde items te krijgen.
Helaas zien we dit al sinds de eerste full priced games met dit soort free to play modellen gingen werken. Slechte ontwikkeling voor de consument. Waar men vroeger door het spel te spelen alles kon krijgen waar ze in eerste instantie dachten te betalen. Blijkt nu dat je met de aankoop van een spel in feite een entreeticket koopt om het pretpark binnen te mogen en een beperkt aantal achtbanen te gebruiken. Voor de vetste achtbanen moet je met je geld gaan lopen gokken.
Je slaat de spijker op zijn kop. Helaas zien heel veel gamers dit niet en kopen ze blindelings al deze rommel.
Dat is wel vies als dat zo is. Een battlepass per karakter. |:(
Het is een logisch vervolg op een battle pass. geld geld geld, wat is de volgende stap? met een beetje fantasie bedenk je die ook wel.
Ik denk dat we naar subscription based games gaan op een gegeven moment. Het WoW model maar dan voor veel meer games.
De volgende stap is dit soort games niet meer kopen. Battle passes horen niet thuis in betaalde games.
Ben ik niet mee eens. Battlepasses kunnen ervoor zorgen dat 1 game voor jaren lang content wordt voorzien, die zonder een battlepass er niet zou zijn. Mijn voorbeeld zou For Honor zijn, waar elk seizoen enkele heroes uitkomen. Koop je de battlepass voor het jaar, dan krijg je de heroes direct unlocked en eerder dan diegene zonder de battlepass. Je kan de game prima zonder battlepass spelen door via in game currency nieuwe heroes te kopen MAAR met de battlepass houd je je ingame currency over voor leuke cosmetica zaken (emotes etc.) EN je ondersteunt de developers van je favoriete game.

Ik heb voor 3 jaar lang bij For Honor de battlepasses gekocht, omdat ik de game enorm gaaf vond en ik graag de devs ondersteunde. De game bestaat nog steeds en krijgt nog steeds nieuwe content, dat in principe gratis is om te unlocken. GaaS (Gaming as a Service) vind ik geen slecht concept zolang het niet slecht is uitgewerkt.
Precies dit, maar ik denk dat dit meer/enkel geldt voor de oude generatie gamers, de nieuwe gamers weten niet beter en vinden het blijkbaar maar prima.

Zo komt het bij mij over tenminste.
Precies dit, maar ik denk dat dit meer/enkel geldt voor de oude generatie gamers, de nieuwe gamers weten niet beter en vinden het blijkbaar maar prima.

Zo komt het bij mij over tenminste.
Dit gevoel krijg ik ook. Ik vertik het om extra's als een battlepass, lootkisten etc... aan te schaffen. Maar er is een hele grote groep die hier prima geld voor wilt neerleggen en zolang dat zo blijft zal het niet veranderen.

Ik ben wel benieuwd welke groep dit juist is (ik vermoed, jonge tieners uit vermoedelijk Verenigde Staten?). Ik krijg het idee dat het in Nederland niet heel erg leeft (mega aanname :+ ).

[Reactie gewijzigd door Pasteis op 23 juli 2024 10:18]

vroegah in 1999 kocht je bv Unreal Tournament.

Kan ik nu nog steeds online spelen,
Kreeg je gratis maps en mods,
Community maps en mods,
Eigen servers hosten.

En tegenwoordig?

60 euro voor een spel, dat max 2-3 meedraait, erna zetten ze de servers uit zodat de mens als makke schaap sneller de opvolger zult kopen. Nieuwe maps betalen! mods betalen! eigen servers hosten, dacht het niet, die kan je wel bij ons huren, betalen zul je!

Neem ik je dat kwalijk? nee natuurlijk niet, maar dan ben je minder slim in mijn ogen als je dat zomaar accepteert.

ahh ik zie het al, je bent gewoon aan het schoppen voor het schoppen, /ignore mode

[Reactie gewijzigd door T-Forever op 23 juli 2024 10:18]

Neem ik je dat kwalijk? nee natuurlijk niet, maar dan ben je minder slim in mijn ogen als je dat zomaar accepteert.
Als jij je oude fiets verkoopt, en iemand is niet zo slim en wil er twee keer zoveel voor vragen als de fiets waard is, verkoop je die fiets dan?
Met andere woorden, als de maker van dit spelletje er twee keer zoveel voor kan krijgen als jij het waard vindt, neem je het ze dan kwalijk dat ze zich op 'minder slimme' consumenten richten?
Ik ben niet tegen een season pass perse, alleen dit is voor mij persoonlijk wel een stap te ver. Als ik een spel leuk vind en lang verwacht te spelen dan wil ik best een pass kopen voor extra content. Zo was ik positief verrast door Cod modern Warfare en heb later een pass aangeschaft voor een tientje. Op dat tientje teer ik nu een aantal seizoen later nog steeds. Dikke prima wat mij betreft want het gaat alleen om Skins Ed.

Als ik per operator had moeten betalen dan had ik Activision hard uitgelachen. Wat een geldklopperij is dit zeg. Ik game al heel wat jaren, ben 41, maar dit heb ik nog nooit gezien. :+
https://kotaku.com/here-s...vel-s-avengers-1844931370

Daarin wordt het wat meer uitgelegd.

Ik heb de walkthrough bekeken op Youtube en sla deze game maar even over.
Ik heb het nog niet genoemd zien staan, maar de battlepass is puur voor cosmetische items, geen pay-to-win dus.

Het zou niet gek zijn om per review standaard een paragraaf te wijden aan microtransactions.
Het zou niet gek zijn om per review standaard een paragraaf te wijden aan microtransactions.
Helaas krijgt men dan geen review copy meer in de bus.
De eerste battle pass is gratis, dus je hoeft voor alle content nu geen geld neer te leggen. Later verschijnen nieuwe seizoenen met dus ook nieuwe season pass en ja dan wordt het wel duur.
Is alleen cosmetisch. Nieuwe personages met bijbehorende missies etc zijn gratis. Het is allemaal cosmetische fluff om de live-service te blijven ondersteunen. De Marvel licentie zal niet goedkoop zijn :)
Mochten ze Chris Evans en Chris Hemsworth uiterlijk niet gebruiken in deze game? Ze zien er niet eens uit als de acteurs.

Een 7 voor een game met deze negatieve punten is nogal hoog, imho
.oisyn Moderator Devschuur® @Rost18 september 2020 08:45
Ze zien er niet eens uit als de acteurs.
Dit is niet de Marvel Cinematic Universe. De comics zien er ook niet zo uit als de films.
Mochten ze Chris Evans en Chris Hemsworth uiterlijk niet gebruiken in deze game.
Of te duur; of Disney is er voor gaan liggen. De game zou origineel een Sony exclusive zijn en Disney en Sony liggen al tijden in een clinch over Sony's greep op Spiderman. Niet geheel ondenkbaar dat Disney ze dus gewoon niet heeft toegestaan de mainstream populaire film-versies te gebruiken.

(Die exclusiviteit is trouwens niet helemaal verdwenen. Daarvan is nog steeds overgebleven dat Spiderman enkel in de PS4 versie speelbaar zal zijn.)

Waar ik dan met m'n verstand niet bijkan is; waarom, WAAROM in hemelsnaam ga je dan voor een alternatieve semi-realistische look&feel die compleet nergens mee geassocieerd is?
Enige wat je daarmee doet is mensen middenin een uncanny valley dumpen, waar alles het 'net niet' is.

Houdt het dan bij een meer gestyleerde comic look, zoals Ultimate Alliance 3 heeft gedaan. Heb je meteen ook een stuk minder problemen met grafische performance, omdat je veel meer aan de implementatie kunt trucen waar dat vooral bij semi-realistische belichting moeilijk wordt.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 23 juli 2024 10:18]

Omdat ze deze game een 'eigen karakter' wilde geven met een eigen backstory. Als je de characters precies zo had gemaakt als in de MCU, was je dat automatisch met elkaar gaan associëren en was het lastig geworden om een eigen verhaal te vertellen. Of dat een goede keuze is, kan je over twisten, maar dat is de achterliggende gedachte (officieel althans) en niet omdat het te duur zou zijn of wat dan ook.
Ik vraag me ook hetzelfde af.. en de stemmen? gemiste kans..
Sowieso vind ik geen enkele character lijken op de acteur/actrice van het MCU. Maar zoals @.oisyn al zei, het is geen onderdeel van het MCU.
Maximilliam Dood, heeft een complete walkthrough gedaan, je bent ongeveer in 10 uur klaar met de single player. Hij had er een slechte nasmaak aan over gehouden.
Maar als die 10 uur een fantastische ervaring zijn, dan is daar toch helemaal niks mis mee? Zeker niet als je hem een tweede keer met andere characters kunt doorlopen. Ik zit persoonlijk helemaal niet te wachten op die typische Japanse (RPG) ervaring waar een verhaal tot in den treure wordt opgerekt met niet-interessante side-quests alleen maar om op de achterkant van de doos "epic, >60hr story" te kunnen printen, om vervolgens blij te zijn de credits te hebben gehaald.

Als je dan nog een leuke online modus hebt voor degene die echt nog verder willen gaan met de gameplay klinkt het als een goede deal.
Ik heb de open beta gespeeld en de game na een uur of twee weer verwijderd. Wat mij erg tegenstond:
  • Het spel wordt regelmatig door cutscenes onderbronken. Zo vaak, dat het mij tegen begon te staan.
  • Onoverzichtelijke gameplay. Het is op zich leuk om even alle personages te mogen bedienen in korte tijd (en te zien dat ze allemaal verschillend waren) maar ik was volledig het overzicht kwijt met de bediening.
  • Het verzamelen van rotzooi, openen van kisten. Na een slagveld nog even alle items stofzuigen. Het staat me ontzettend tegen en haalt het tempo uit de game
  • Gebrek aan eigen smoel. In de intro staat dat er kritiek was de personages die e weinig leken op de filmversies. Naar mijn idee hadden ze juist veel meer afstand moeten nemen van de films. De personages lijken nu op de SNL/ The Assylum / Pornoversies van de filmpersonages.
  • Te veel dingen die afleiden van het spelplezier. De upgrade tree, de winkel, de missieselecties etc. etc.
Ik heb de indruk dat deze game vooral focus mist. Naar mijn idee had deze focus volledig bij de campaign en het verhaal moeten liggen.
Naar mijn idee had deze focus volledig bij de campaign en het verhaal moeten liggen.
Naar het idee van de spelers wel; maar de uitgever heeft al te kennen gegeven dat ze inkomsten over deze game jarenlang uit willen smeren volgens het 'games-as-a-service' principe. Dus mondjesmate niemandalletjes toe blijven voegen waar schapen voor blijven betalen.

Dat betekent dat je een gameplay model moet hebben wat makkelijk uitbreidbaar is en een complexe goed geintegreede en lange story modus zit dan enkel in de weg. Repetitieve fetch-quests ingericht om zo min mogelijk karakter-specifiek te zijn en een lange post-game met level grinding zijn zaken die dan al snel naar voren komen in het game design.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 23 juli 2024 10:18]

Ik heb de open beta gespeeld en de game na een uur of twee weer verwijderd.
Ik precies hetzelfde, maar dan na een uur al, meende ik.
• Het spel wordt regelmatig door cutscenes onderbronken. Zo vaak, dat het mij tegen begon te staan.
inderdaad heel irritant, en het is net niet vloeiend, zodat je elke keer uit je combat wordt gehaald en lastig is te onderscheiden wanneer er wel weer wat van je verwacht wordt.
• Onoverzichtelijke gameplay. Het is op zich leuk om even alle personages te mogen bedienen in korte tijd (en te zien dat ze allemaal verschillend waren) maar ik was volledig het overzicht kwijt met de bediening.
Zelfs zo erg dat ik de Taskmaster (eerste bossfight) niet voorbij kwam op de PC, ik kwam in een soort endless loop, waarbij ik hem net geen schade kon toe doen, maar wel kon dodgen. Ik heb nog ff een youtube opgezocht om te kijken hoe het moest, maar ook dat werkte niet. Zal vast aan mij liggen, maar de combi van het aimen (wat niet wilde tijdens cutscene) en daarna pas kunnen schieten, kreeg ik niet voor elkaar. De bossfight bestaat uit een korte cutscene (waarin je niks kunt doen) en daarna moet je snel wat doen. Echt een vreselijke gameplay onderdeel.
• Het verzamelen van rotzooi, openen van kisten. Na een slagveld nog even alle items stofzuigen. Het staat me ontzettend tegen en haalt het tempo uit de game
Ja en soms had je geen tijd om de loot op te pikken, want dan was er weer een cutscene die je naar het volgende stukje stuurde :(

Daarnaast vond ik het veel te lineair en te weinig vrijheid. Samengevat, een spel waar de cutscenes de gameplay te veel in de weg zit.

[Reactie gewijzigd door bed76 op 23 juli 2024 10:18]

Na het spelen van de open beta heb ik eenzelfde gevoel aan over gehouden. Game mist de plank in wat het probeert te doen. Na een uur de game te hebben gespeeld (tm Hulk gedeelte), heb ik de game weer uninstalled. Voelde geen speelplezier uit de game. Door de manier zoals de game is opgezet voelt het meer als een free to play titel aan dan een $60 game.
Ik zou met games ook maar stoppen met cijfers. Dit is geen 7 waard.
Ik zou met games ook maar stoppen met cijfers. Dit is geen 7 waard.
We moeten in elk geval eens ophouden met die participatie-bias waarbij lage cijfers vermeden worden en alles pas in het stuk "ruime voldoende" begint te tellen. Deze titel valt gewoon in de categorie 5,5 -- met de hakken over de sloot.

En dat is nog ruimhartig, want het feit dat er velen zijn die na een paar uur spelen concluderen dat het spel gewoon niet meer leuk is, betekent eigenlijk al dat een voldoende er gewoon niet meer in kan zitten. Het faalt namelijk dat te doen waar het primair voor bedoeld is: entertainment.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 23 juli 2024 10:18]

Avengers is ook op Stadia te verkrijgen. Aan het artikel zijn maar 3 platformen gelinkt
Hmm maar goed dat ik hem niet gekocht heb. Koop hem over een jaar wel in de aanbieding voor 20 euro.
Oef inderdaad, het ziet er allemaal wel erg houterig en saai uit. Je zou bijna denken dat het een Xbox 360 spel is.
Met alle respect voor de makers, maar hier leg ik zelfs nog geen 20 euro voor neer, zelfs niet als groot Marvel fan
Ik denk dat dit zo'n game is die over anderhalve maand al met 50% korting in de sale staat.
Helemaal eens met de review, Vermakelijk spel tot je bij de herhalingen komt met dezelfde omgevingen en ik krijg ook nog eens 0 matches met mutliplayer! Nadeel is oa dat er maar 1 iron man in je team kan zitten of 1 Thor wat matchmaking limiteerd. Daarboven op als je alleen gaat komen je eigen andere helden je helpen maar gaan die niet automatisch mee in level. Om het dus nog erger te maken in de kistjes vind je dn alleen spullen voor de hero waar mee je speelt

met warframe nap ik dat je elke karakter leveled, dis is onnodig grinden

leuk spel maar niet voor de volle mep
Nog een paar andere reviews

ACG http://www.youtube.com/watch?v=8EvK8_8Dfsg
Jim S. http://www.youtube.com/watch?v=DiQrdleZfw0
Worth a buy http://www.youtube.com/watch?v=jyTQui8xEoM

In bovenstaande komt de game een stuk minder goed weg

[Reactie gewijzigd door jellybrah op 23 juli 2024 10:18]

Misschien leuk om te vermelden dat een significant gedeelte van de ontwikkeling van deze titel gedaan is door het in Utrecht gevestigde Nixxes.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.