Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nixxes doet next-genfeatures van Marvel's Avengers uit de doeken

De versie van Marvel's Avengers, die donderdag voor de PlayStation 5 en de Xbox Series S en X verschijnt, moet het hebben van hogere resoluties en kortere laadtijden. Ook de consoles van Microsoft halen volgens Nixxes daarbij 60fps, ondanks verwarring daarover.

Uitgever Square Enix maakt bekend welke grafische verbeteringen er merkbaar zullen zijn als Marvel's Avengers op 18 maart verschijnt voor PlayStation 5 en Xbox Series X|S. De game verscheen afgelopen jaar al voor PlayStation 4, Xbox One en pc. De update is gratis voor wie de versie bezit voor de oudere versie van dezelfde console. De versie voor PS5 draait in 4k op 60fps, al gaat het dan wel om checkerboard rendering, meldt Square Enix. Bij de beschrijving van de eigenschappen van de versie voor Xbox Series X ontbreekt de framerate echter. Square Enix meldt alleen een native 4k-resolutie voor de Series X en een 1440p-resolutie voor de Series S. In een interview met Tweakers maakt Jurjen Katsman, oprichter en eigenaar van het Utrechts Nixxes Software, echter duidelijk dat de game ook op de Xbox Series X en S een 60fps-modus krijgt.

High Frame Rate High Quality
PlayStation 5 60fps + 4k checkerboard (drs) 30fps+4k (drs)
Xbox Series X 60fps + 4k (drs) 30fps+4k (drs)
Xbox Series S 60fps + 1080p (drs) 30fps+1440p (drs)

Katsman kan het weten, want Nixxes werkt al jaren mee aan grote titels als Hitman, Tomb Raider en ook aan Marvel's Avengers. We vroegen hem wat Nixxes heeft bijgedragen aan de versie voor de nieuwe generatie consoles. "Onze bijdrage lag met name in het verkorten van de laadtijden. Die waren soms langer dan een minuut", vertelt Katsman. "In het verleden kon een checkpoint herladen omdat al je spelers out zijn zomaar een halve minuut duren. Dat hebben we zodanig teruggebracht dat dat nu vrijwel instant is. En ik denk dat spelers de binnenkant van de Quinjet, die je ziet als er een missie wordt geladen, ook wel zat zijn", duidt Katsman de verbeteringen op prestatiegebied.

Voor PlayStation 5-gamers betekent de upgrade ook dat er verschillende features van de DualSense-controller ondersteund zullen worden. Vooral de haptische feedback biedt kansen. "Daar hebben we heel veel aandacht aan besteed. Alle helden in het spel hebben hun eigen wapen en je verwacht dat die allemaal op een andere manier aanvoelen."

Een ander noemenswaardig detail is dat Marvel's Avengers crossplatform-play ondersteunt tussen apparaten binnen hetzelfde ecosysteem. Dat betekent dat gamers met een PlayStation 4 dus samen kunnen spelen met gamers met een PlayStation 5 en hetzelfde geldt voor Xbox One en Xbox Series S- en X-bezitters. Samenspel tussen de consoles van Sony en Microsoft onderling is echter nog niet mogelijk.

De Utrechtse studio, waar inmiddels meer dan zestig mensen werken, doet meer met Marvel's Avengers dan alleen de next-genversies klaarstomen. Zo was en blijft Nixxes ook eindverantwoordelijk voor de Steam- en Stadia-versies van de game. De studio biedt van oorsprong vooral ondersteuning op puur technisch vlak, maar legt zich de laatste jaren ook steeds meer toe op het produceren van content. De studio heeft dan ook een grote hand gehad in de post launch content van Marvel's Avengers. Donderdag wordt met een nieuwe update een verhaal rond Clint 'HawkEye' Barton toegevoegd, waar Nixxes aan heeft meegeschreven.

Het toevoegen van die extra content is belangrijk, want de game kreeg bij de introductie veel kritiek doordat de content die na afloop van de hoofdcampagne nog speelbaar was, van veel lagere kwaliteit was. Die feedback is aangekomen bij Katsman: "Natuurlijk! Wij lezen ook reviews en reacties van spelers. We vinden het belangrijk om die te lezen en er ook op te reageren. Maar uiteindelijk verschilt het erg per persoon. Wat is de reden dat jij het spel speelt? Als jij het vooral speelt voor het verhaal, voor de campagne, dan hebben we voor jou het Kate Bishop-verhaal uitgebracht. Het Clint Barton-verhaal komt er nu ook aan en er worden nog nieuwe dingen aangekondigd. We bieden dus continu nieuwe content aan binnen het verhaal en al die content is ook allemaal in multiplayer te spelen. Daarnaast hebben we ook andere type missies toegevoegd, die je ook in multiplayer kunt spelen. Daar werken we hard aan, maar dat kost uiteraard tijd. It only goes so fast. En we proberen uiteraard ook problemen in de game, zoals polish, de juiste prioriteit te geven. Dus daar is heel veel focus naar toe gegaan direct na launch."

Zo heeft Nixxes dus al veel werk verricht aan Marvel's Avengers en de rol is voorlopig nog niet uitgespeeld. "Nee, Avengers is niet klaar en onze bijdrage is ook nog niet klaar", zegt Katsman lachend. "We blijven verantwoordelijk voor de Steam- en Stadia-versie, maar dragen ook nog inhoudelijk bij aan de content die nog gaat verschijnen. Ons contentteam is met Operation Future Imperfect bezig geweest en gaat zich nu richten op andere content."

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

17-03-2021 • 14:14

30 Linkedin

Reacties (30)

Wijzig sortering
Altijd tof om te lezen dat Nederlandse game/productiestudio's zich ook bezig houden met 'grote producties' 8-) Hoop alleen dat de game nog wat leven in zich heeft; het concept is behoorlijk een 'Avenger's versie van Destiny!' maar wat ik van het aantal spelers heb gelezen blijft dat nog wel achter.
Nixxes heeft ook meegewerkt aan Shadow of the Tombraider. Ook geen kleintje :)
Klopt, en volgens mij wel aan het halve Crystal Dynamics ouvre; maar (zover ik weet) vooral in een ondersteunende rol en niet zozeer het produceren van content.
Ze waren als ik me niet vergis verantwoordelijk voor het VR gedeelte van Rise of the Tomb Raider. Zowel inhoud als uitvoering.
Alleen de Windows port overigens. Mac en Linux zijn afgehandeld door Feral Interactive. En die is dan net weer Brits.
En de PC versie/poort van Deus Ex: Human Revolution.

[Reactie gewijzigd door Zakaria89 op 18 maart 2021 00:00]

...En Deus Ex: Mankind Divided.
Helaas kampt de PC versie hiervan nog steeds met technische problemen.
Extreem lange laadtijden, MSAA wat teveel FPS vreet, stutters en optimalisatieproblemen.
Ik denk dat veel mensen het spel sowieso links hebben laten liggen vanwege de exclusiviteit van de Spiderman DLC die alleen op Sony consoles uit gaat komen.
Als het dat niet is is het toch wel de matige gameplay. In het begin is er nog uniek level design, daarna is het net Warframe 4 jaar geleden.
Verschil is alleen dat Warframe gratis te spelen is.
Daarom het was ook alles behalve een compliment.
WOW gaan ze nog inverteren in de game.
Dat is een groot artikel voor zo'n slecht ontvangen spel. Zat iemand te wachten op deze technische verbeteringen?
Het aantal spelers was na een week ofzo gezakt met 96%. Was ook niet echt onder de indruk.
Ik denk dat veel mensen het spel sowieso links hebben laten liggen vanwege de exclusiviteit van de Spiderman DLC die alleen op Sony consoles uit gaat komen. Sony heeft geen exclusiviteit op het uitbrengen van Spiderman in games, dus deze deal was onnodig. Het was voor mij dan ook de reden om Avengers niet te kopen op de PC en zelfs mocht ik later nog een aan een PS5 komen, dan hoeft dat op dat platform van mij ook niet meer.

Los daarvan heb ik het idee dat ik toch een goede keus heb gemaakt gezien de reviews, en deze zijn voor alle platformen gewoon bagger.

Ben benieuwd of ze dit lang volhouden, of dat dit hetzelfde staat te wachten als Bioware's Anthem.
Ik denk niet zozeer dat het te maken heeft met de exclusiviteit, maar met het feit dat de content na de campaign gewoon bagger is. Volgens mij waren de verkoopcijfers best prima, al zal de exclusiviteit daar zeker effect op hebben gehad. Er is alleen niemand blijven hangen. Al met al een enorme gemiste kans, geef mij maar Marvel Heroes terug.
Ik vond dat van spiderman ook een reden om hem niet te kopen bij launch. Erna voor een paar tientjes gekocht op steam om de singleplayer te spelen met een vriend van me.

Opzich werkt combat wel goed, er zit veel verschil in, alleen nadat je de missies hebt uitgespeeld moet je voor goede gear telkens dezelde maps spelen. Wat echt saai wordt. Terwijl er super veel verschillende gear is die echt veel veranderd aan je speelstijl.

Bvb voor Iron man is er legedary gear die je lasers super sterk maken, waarmee je vijanden vanuit de lucht kunt stunnen. Dat is dus niet te doen bijna zonder die gear. En dat is 1 klein voorbeeldje. Er zijn dus genoeg mensen die content missen omdat ze die loot niet hebben. Wat ook nog eens RNG is. Dat zijn dingen die dus niet goed zijn imho.

Al met al een leuk spel voor een paar tientjes, snap heel erg goed waarom 90% is afgehaakt na de 1e weken. Ik vraag mij echt af hoe zoiets toch telkens gemaakt wordt. Alsof iemand die geen spellen speelt het ontworpen heeft. Want hoe dit ging aflopen is toch zo duidelijk als wat.

En dat met zo'n grote naam eraan. Beetje Battlefront 2 maar dan 10x erger.
Ik zou als eigenaar van die grote namen juist heel erg goed uitkijken wie er aan werkt.

Beide games hadden met wat tweaks echt wel goede games kunnen zijn. Gemiste kans.
Ik vraag mij echt af hoe zoiets toch telkens gemaakt wordt. Alsof iemand die geen spellen speelt het ontworpen heeft. Want hoe dit ging aflopen is toch zo duidelijk als wat.
Omdat er games zijn die leunen op dezelfde 'RNG & Loot principes' (even los van het feit of je dit wel of niet leuke games vindt) zoals Destiny en Warframe vooralsnog wel een aardig aantal players weten te behouden; dus uitgevers ruiken geld.
Destiny is toch heel anders denk ik. Ja er is loot, maar dat is ook echt het enige wat te vergelijken is. Heb er 1000 uur inzitten. :Y) En deel 2 nog wel wat meer :/

Waar ik op doelde is dat er een design/idee is voor een game, die gedoemd is om te falen met deze uitwerking. Het is zo slecht ontworpen, dat daar echt een groep mensen mee akkoord is gegaan blijft voor mij echt een raadsel, vooral als er zo'n grote naam achter zit. Ik zou als ik Disney was toch beter mijn IP beschermen tegen zo'n product. Dat is meer wat ik bedoelde.

Dat er mensen zijn die geld zien in het verdienmodel van looter shooters ofzoiets begrijp ik zeker. Dat zoiets slechts zoals dit het groene licht heeft gekregen dan weer niet.
Zou je in de praktijk nou verschil zien tussen de checkerboard rendering van de PS5 en de native 4k van de Xbox Series X? Uiteindelijk rendert de PS5 best wel wat minder hierdoor.

Wat mij ook opvalt is dat de Xbox One en Xbox Series S/X ook gewoon checkerboard kunnen doen, waarom zouden ze dan alleen bij de PS5 gekozen hebben voor checkerboard rendering?
Zou je in de praktijk nou verschil zien tussen de checkerboard rendering van de PS5 en de native 4k van de Xbox Series X? Uiteindelijk rendert de PS5 best wel wat minder hierdoor.
Vast wel; iets zegt me dat de pixel-tellers & framerate-meters dit weekend weer wat te doen hebben ;)
Cross play met vorige generatie ben ik niet blij mee. Gister in Outriders morst ik tergend lang wachten voordat de game wilde starten. Terwijl het normaal binnen 10 sec wel is ingeladen
Klopt het nou dat je alleen met een fysieke versie van de PS4/Xbox recht hebt op een upgrade naar de PS5/SeriesX versie?
Nee. Digital gaat automatisch.
Wat leuk, wij hebben jaren geleden op dezelfde opleiding gezeten, en zo hier en daar nog wat geprogrammeerd aan roterende kubusjes in C-practicumopdrachten, op wat demoparty's gehangen en bier gedaan. Dat programmeren, daar was ik toen al een stuk minder goed in :)

@jurjen: Tof om te zien dat een fijne Utrechtse club nog zo goed aan de weg timmert :)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True